انتخاب یک سیستم اعلام حریق مناسب چگونه است؟

rozhan69

اخراجی موقت
بر اساس گفته های آژانس بین المللی سوانح سوختگی، انتخاب کردن و داشتن یک سیستم اعلام حریق مناسب و یا یک هشدار دهنده ی آتش می تواند جان شما را نجات دهد. اگر قسمتی از خانه ی شما یا کل آن آتش بگیرد، تنها دو دقیقه مهلت دارید تا مکان را ترک کنید. چند معیار کلیدی می تواند در انتخاب سیستم اعلام حریق به شما کمک کند که چند مورد از آن ها را با هم مرور می کنیم:
[h=2]مراحل انتخاب سیستم اعلام حریق مناسب[/h]
۱٫ نوع، نقاط قوت و نقاط ضعف انواع سیستم اعلام حریق را بشناسید.
این سیستم ها با استفاده از یک یا دو سنسور مخصوص، دود حاصل از آتش را تشخیص می دهند. هشدارهای یونیزه شده با استفاده از یونیزه کردن هوای داخل دود، که پی به میزان مشخصه ی رادیو اکتیوی به نامAmericium 241می برد، کار می کنند. این وقایع باعث تشکیل جریانات الکتریکی داخل سیستم اعلام حریق می شود. ذرات یون وارد اتاقک مخصوص یونیزه می شوند و باعث قطع جریان الکتریکی می شوند، در نتیجه دستگاه هشدار دهنده شروع به زنگ زدن می کند. این نوع سیستم ها بیشتر برای ذرات کوچک دود و آتش هایی که در اثر احتراق کاغذ، آتش سوزی کوچک عمدی و … فعال می شوند مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از سیستم های تشخیص حریق یونیزه شده با سیستم های تشخیص کربن مونوکسید اشتباه گرفته می شوند.
هشدار دهنده های فوتو الکتریک از یک چراغ/نور که دائما نبض می زند استفاده می کنند. در این نوع سیستم ذرات دود وارد اتاقک کوچکی می شوند که دود را تشخیص می دهد. ورود دود به این منطقه باعث می شود تا سنسورها آن را حس کرده و دستگاه وجود دود را تشخیص دهد. این نوع سیستم در تشخیص آتش سوزی های بزرگ مثل آتش سوزی در وسایل الکتریکی، تخت خواب و اجزای آن، سوختن لباس و یا لوازم و اثاثیه بهتر عمل می کند. این دستگاه معمولا گران تر از نوع اول است، اما تشخیص آتش سوزی آن دقیق تر است. در نتیجه دستگاه به طور تصادفی و اشتباه به صدا در نمی آید.
سیستم های دو سنسوره شامل هر دو نوع سیستم بالا است. این سیستم ها گران تر از موارد قبل است، اما بهترین سیستم تشخیص آتش را دارد و برای مصارف خانگی بسیار مناسب است. (شما هم همچینمی توانید سیستم های نوع اول و دوم را خریداری کنید و در کنار یکدیگر از آن ها استفاده کنید).
یکی دیگر از انواع سیستم اعلام حریق ، سیستم تشخیص نمونه بردار هوا است. این نوع سیستم از یک سنسور در شبکه ای از لوله ها که هوا در آن در جریان است استفاده می کند تا تشخیص دهد دودی که در جریان است از آتش برخاسته است. این نوع سیستم به سیستم یونیزاسیون نیز شباهت دارد، اما از آن دقیق تر است و بیش تر برای مصارف تجاری و محیط های علمی مورد استفاده قرار می گیرد (مخازن و آزمایشگاه ها)، زیرا در این مکان ها حساسیت به آتش اهمیت بیشتری دارد.
نصب و تعمیرات تمامی اینها نیازمند آموزش نصب اعلام حریق به صورت اصولی و تخصصی می باشد.
۲٫ راه تغذیه و تامین انرژی سیستم اعلام حریق را در نظر بگیرید.
بیشتر این سیستم ها از برق ۹ ولت، باتری های AA یا AAA استفاده می کنند، که هر از گاهی باید تعویض شوند. (بیشتر سازندگان پیشنهاد می دهند که باتری را سالی یک بار تعویض کنید)
برخی از این دستگا ها به باتری لیتیوم مجهز شده اند که می توانند تا ۱۰ سال نیز عمر کنند، در حالی که سایر سیستم های مشابه طوری طراحی شده اند که با جریان برق خانگی کار کنند و اگر برق قطع شد، از باتری ذخیره ی تعبیه شده درون دستگاه استفاده کنند.

۳ .اندازه ی خانه ی خود را در نظر بگیرید.
بهتر است برای استفاده از این سیستم برنامه ریزی کنید تا در تک تک اتاق های خانه دستگاه را نصب کنید. این اتاق ها شامل زیرزمین و اتاق زیر شیروانی نیز می شوند. هم چنین باید این دستگاه را در تک تک راهروهایی که به اتاق ها منتهی می شوند و انتهای راه پله ها نیز قرار دهید. اگر خانه ی بزرگی دارید، ترجیحا کنار هر سیستم اعلام حریق ، یک دستگاه هشدار دهنده نیز وصل کنید تا اگر یک دستگاه شروع به هشدار دادن کرد، سایر دستگاه ها نیز به وسیله ی سیم بندی متصل به آن ها، شروع به زنگ زدن کنند. این دستگاه ها باید توسط جریان برق با یکدیگر ارتباط داشته باشند و به طور حرفه ای نصب شده باشند.
گرچه استفاده از سیستم تشخیص یونیزاسیون و فوتوالکتریک به طور همزمان بهتر است، ممکن است بخواهید سیستم فوتو الکتریک را در نزدیکی وسایل گرمایشی و توستر آشپزخانه استفاده کنید، به این نحو سیستم یونیزاسیون که دور تر از آن قرار دارد، متوجه دود های ناشی از آشپزخانه می شود.

۴٫ به دنبال برچسب UL بگردید.
سیستم های تشخیص دهنده دود که حروف UL را را بر روی خود دارند، توسط آزمایشگاه های بیمه کننده تست و تایید شده اند. این آزمایشگاه ها نه تنها محصولات را آزمایش کرده و به آن ها تاییدیه می دهند، بلکه آزمایش هایی نیز بعد از عرضه ی محصول طراحی کرده اند تا مطمئن باشند تمام جنبه های سیستم طبق استاندارد های آن ها پیش می روند.

۵٫ به دنبال راه حلی مناسب و راحت برای آزمایش سیستم اعلام حریق باشید.
این دستگاه ها باید ماهانه آزمایش شوند تا مطمئن باشید که به درستی کار می کنند. بیشتر این سیستم ها، یک دکمه ی تست جهت آزمایش دارند، اما اگر بالا رفتن از نردبان برای این کار، زیاد برای شما راحت نیست، می توانید سیستمی را انتخاب کنید که با استفاده از کنترل از راه دور آن را تست کنید.

۶٫ سیستمی را انتخاب کنید که به راحتی نگه داری می شود.
این سیستم ها باید ماهی یک بار جارو شوند تا گرد و خاک و کثیفی از سنسور های آن ها پاک شوند و دستگاه به اشتباه هشدار ندهد. پوشش های قابل جدا کردن برای عملیات جارو کردن بسیار راحت هستند. همچنین بعضی از این دستگاه ها دارای صفحه ی لغزنده ای برای جدا کردن باتری هستند که در صورت نیاز برای تعویض باتری، این کار را بسیار راحت می کنند.

۷٫ سعی کنید بتوانید هشدار های دستگاه را بدون غیر فعال کردن سیستم خاموش کنید.
اگر نمی توانید هشدار های دستگاه را، هنگام اعلام هشدار اشتباه خاموش کنید، ممکن است سعی کنید باتری ها را در آورده و تا هنگامی که دوباره به این سیستم نیاز پیدا کنید، آن ها را سر جای خود قرار ندهید.
۸٫ نیاز های خاصی را که ممکن است داشته باشید در نظر بگیرید.
برخی از این سیستم ها با گزینه ها و تجهیزاتی همراه هستند تا هشدار صوتی را تکمیل کنند، مانند سیستم هشدار بصری برای افرادی که توانایی شنوایی ندارند.
منبع : انتخاب یک سیستم اعلام حریق مناسب چگونه است؟
 
بالا