امیدی تازه برای دستیابی به بهترین تخمک در زنان نابارور

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] امیدی تازه برای دستیابی به بهترین تخمک در زنان نابارور

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي

کد خبر: 93082512757
یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶



به تازگی محققان دانشگاه گوتنبورگ سوئد دو نوع تخمک کاملا متمایز را در تخمدان پستانداران شناسایی کرده‌اند که تعیین ویژگی‌های این دو به پیدایش راه‌های تازه‌ای برای بدست ‌آوردن بهترین تخمک در درمان زنانی که به ‌علت بیماری‌های تخمدان، نابارور می‌شوند، کمک خواهد کرد.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، طی یک بررسی تازه که توسط دانشمندان دانشگاه گوتنبورگ سوئد انتشار یافته، وجود دو نوع تخمک کاملا متمایز در تخمدان پستانداران موسوم به «موج نخست» و «موج بزرگسال» با مدارک قابل‌ قبول اثبات شده است.

در این تحقیق برای نشان‌دادن موج نخست تخمک‌ها از مدل‌های موشی تعدیل‌شده‌ ژنتیکی استفاده شد.
این تخمک‌ها بلافاصله پس ‌از تولد وجود دارند و در شروع بلوغ سهیم هستند؛ تخمک‌های قابل لقاح در دوره نوجوانی به انواع بزرگسال تبدیل شده و در حالت خواب باقی می‌مانند تا در بزرگسالی فعال شوند.
این نخستین باری است که پویایی توسعه‌ دو جمعیت متمایز تخمک به ‌صورتی روشن در ‌یک مدل حیوانی شرح ‌داده شده است و مدارکی در ‌دست است که نشان‌ می‌دهد این دو موج تخمک به احتمال بسیار زیاد در تخمدان انسان نیز موجود است.
به گفته محققان، شناسایی و مشخص‌کردن ویژگی‌های این دو موج تخمک به پیدایش روشهای جدید تفکر درباره‌ نحوه به‌دست‌آوردن بهترین تخمک در درمان زنانی که به ‌علت بیماری‌های تخمدان، نابارور می‌شوند،‌خواهد انجامید.
اینگونه روشها به‌ویژه برای زنانی سودمند است که به بی‌کفایتی زودرس تخمدان مبتلا هستند. این حالت در یک تا چهار درصد تمامی زنان در سنین بچه‌دار شدن دیده می‌شود.
این نتایج به پیدایش روش‌های درمانی مؤثرتر برای بیماری‌های تخمدان از طریق هدف‌گیری اختصاصی جمعیت‌های متفاوت تخمک منتهی می‌شود.
این تحقیق در نشریه‌ Human Molecular Genetics منتشر شده است.
 

Similar threads

بالا