اصول پرورش حافظه

mim-shimi

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- با رعايت كليه قواعد و اصول لازم ، بهتر است به حافظه اعتماد داشته باشيد تا در موقعيت هاي مختلف پاسخهاي مناسب تري بدهد.
2- ارتباط دادن موضوعات به خويشتن و وارد كردن خود در آن و پيدا كردن نقش آن موضوع در زندگي فردي و همچنين يافتن نقاط مشترك بين موضوع و زندگي روزمره و حالات انساني، يكي از موارد بسيار مهمي است كه حافظه را فعال مي كند.
3- ايجاد ارتباط سازي هاي منطقي(همخواني معقول) و برقراري ارتباطات بين موضوعات باعث مي شود تا آنچه را كه مطالعه مي كنيم و ياد مي گيريم بهتر در حافظه ضبط شود. به قول ويليام جيمز كسي داراي حافظه اي بسيار قوي است كه روي تجربه هاي خود تفكر و تأمل مي كند و تفكرات خود را بطور منظم به يكديگرارتباط مي دهد.
4- سازمان، (جايي براي هر چيز و هر چيزي در جاي خود) اصلي است كه بايد در حافظه حكومت كند يك حافظه خوب همانند يك سيستم بايگاني است كه به خوبي سازمان يافته و نگهداري شده باشد. وقتي كه مطلبي اعلام حضور مي كند بايد تصميم بگيريم آن را قبول كنيم نگه داريم يا دور بريزيم پس از تصميم نگهداري بايد تصميم بگيريم آن را چگونه و در كجا و به چه ترتيبي و با چه قاعده و معياري نگهداري كنيم توجه دقيق به همين سلسله مراتب باعث ثبت قويتر مي شود(استفاده از طرحهاي شبكه اي و درخت حافظه و يادداشت برداري هاي منظم و سازمان يافته و همچنين الگوهاي سازماندهي شده خلاق راهي است بسيار مطمئن و كاربردي براي سازماندهي شدن مطالب در حافظه و در نتيجه فراگيري بهتر مطالب )
5- طبقه بندي مطالب براساس موضوع – مفهوم- حروف الفبا- زمان و تاريخ تشابه ها- تفاوت ها- ميزان دشواري- كاربرد وهر دليل ديگري راه مناسبي براي تقويت حافظه محسوب مي شود.
6- ريز كردن اطلاعات و تشخيص كل و جزء آن نقش زيادي در حافظه دارد. از آجايي كه به تعبير آقاي دكتر جيمزونيلند استاد دانشگاه نيويورك بلعيدن اطلاعات بيشمار بطور يكجا امكانپذير نيست بنابراين بايد موضوعهاي گسترده را خرد خرد دندان زد و پايين داد. يك مجموعه علمي يا اطلاعاتي را مي توان با يك پازل بسيار بزرگ كه شامل قطعات كوچك بيشماري است مقايسه كرد. چنين مجموعه اي را نمي توان به درستي بازسازي كرد مگر آنكه يك ايده و نقشه كلي از نوع تصوير در ذهن داشته باشيم در فراگيري اطلاعات هم براي اين كه كل را بدانيم بايد از اجزا باخبر باشيم و براي اينكه اجزا را بدانيم بايد از كل آگاهي داشته باشيم.
(آن دسته از كساني كه با درخت حافظه و طرحهاي شبكه اي كار مي كنند به راحتي مي توانند با يك نگاه خيلي سريع به طرح خود، تشخيص دهند كه كل و جزء مطالب چگونه در آن نوشته مطرح شده است و خيلي زيبا و هنرمندانه نسبت به آن تحليل داشته باشند كه پس از گذشت زماني نه چندان دور به خلاقيت هاي خاصي نائل خواهند گشت و اطلاعات و معلومات آنها براي هميشه به خاطر سپرده مي شود.)
7- سعي كنيد اهميت و ارزش يك مطلب را تشخيص بدهيد و به آن علاقه پيدا كنيد يا دست كم ارزش به يادآوري آن و زمان آن را روشن نماييد.
25- توجه خود را با تمام حواس به آن معطوف كنيد.(استفاده از حواس ديگر نقش زيادي در حافظه دارد)
8- اطمينان حاصل كنيد كه آن را بخوبي فهميده ايد.
9- استفاده از يادداشت برداري هاي خلاق و هدفمند و با استفاده از رنگهاي مختلف كه جنبه هاي هنري خاصي در آن مشاهده شده بسيار توصيه مي شود.
10- استفاده از نظام هاي و ابزارهاي مختلف براي يادگيري.
11- استفاده از كدسازي(براي اعداد...)
12- استفاده از تداعي هاي تجسمي(فيلمنامه- تصوير برداري- نمايش)
13- براي اينكه تصاوير ذهني و تجسم مطالب براي تقويت حافظه موثر واقع شود لازم است شرايط زير رعايت شود:
1- تحرك 6- عجيب و اغراق آميز
2- مضحك بودن 7- ظاهر شدن ديگر حواس(مثل بو ،صدا و...)
3- رنگي 8- ارتباط سازي خلاق
4- تعداد زياد 9- تجسم دقيق وشفاف در ذهن
5- وارد كردن خود 10- آرامش در حين تجسم
 

Similar threads

بالا