اصول اولیه نگارش در وبلاگنویسی را بیاموزید

masterina

عضو جدید
همانطور که یادگیری اصول اولیه هر کاری، لازمه ای برای شروع آن کار است، یادگیری اصول نگارش صحیح در وبلاگ‌نویسی نیز برای هر وبلاگنویس لازم است. فراگیری اصول اولیه ی نگارش و ویراستاری چندان کار سختی نیست و فقط با کمی دقت و حوصله به راحتی می‌توان آنها را فرا گرفت. استفاده از علائم نگارشی در جای صحیح خود علاوه بر زیباتر کردن نوشته، از پراکندگی نوشته نیز جلوگیری می‌کند و جلوه ای زیبا به متن شما می‌دهد.

اگر می‌خواهید اصول اولیه نگارش در وبلاگ‌نویسی را یادبگیرید تا پایان با من همراه باشید.
· ایجاد نیم فاصله :
برای فارسی‌نویسان علاوه بر فاصله، یک نوع فاصله دیگر به نام نیم‌فاصله وجود دارد. ایجاد نیم‌فاصله با فشردن همزمان دو کلید SHIFT و SPACE امکان‌پذیر است (روی برخی کامپیوترها با Ctrl+Shift+2) با فشردن همزمان این دو کلید یک فاصله کوچک ایجاد می‌شود که باعث به هم نچسبیدن دو کلمه می‌شود. برای فهم بهتر نیم فاصله بگذارید مثالی بزنم. مثلا دو کلمه “می رسد” و “می‌رسد” را در نظر بگیرید. در کلمه ی اولی از فاصله استفاده شده اما در کلمه دومی از نیم‌فاصله. با نگاهی اجمالی می‌توان دریافت که کلمه ی دوم ظاهری زیبا تر دارد.
· استفاده صحیح از ویرگول، نقطه، علامت سوال، نقطه ویرگول، علامت تعجب و
شیوه استفاده از علائم نگارشی فوق به این صورت است که این علائم باید به کلمه ی آخر چسبیده باشند و بعد از آنها یک اسپیس زده شود. فاصله انداختن پبش از این علائم و کلمه بعد از آنها اشتباه است و موجب شلختگی در متن می‌شود. استفاده از سه نقطه هم مانند دیگر علائم نگارشی است. بدین صورت که سه نقطه باید به کلمه قبل از خود چسبیده باشد و بعد از آن یک اسپیس زده شود. به این مثال توجه کنید: ” یک ادمین- سئو، بازاریابی، تبلیغات آنلاین و… ”
· استفاده از کروشه، گیومه و پرانتز
استفاده از این علائم نگارشی نیز بسیار ساده است. قبل از بکار بردن هر کدام از این علائم، باید یک اسپیس زده شود تا بین علامت و کلمه ی قبل از آن فاصله بی‌افتد. اما بعد از علامت از زدن اسپیس خودداری کنید. برای بستن علامت هم آنها را بدون هیچ فاصله‌ای از کلمه قبل خود ببندید. به این مثال توجه کنید: «یادگیری اصول اولیه نگارش (در وبلاگ‌نویسی) برای زیباتر شدن نوشته»
· قواعد استفاده از اعداد
معمولا در اصول خبر نویسی بهتر است بجای حروف از اعداد استفاده کنید. از مواردی که بهتر است بجای حروف از اعداد استفاده کنید می‌توان به ساعت و تاریخ، شماره شناسنامه، قد و وزن، مبالغ، اعداد تقریبی و تخمینی، نتایج مسابقات یا انتخابات، اعداد بیش از ۵ رقم، اعداد کسری و… اشاره کرد.
· ساده و کوتاه بنویسید
ساده‌نویسی و قابل فهم بودن مطلب برای خواننده یکی از اصول مقدماتی و البته مهم در نگارش و وبلاگنویسی است. متن‌های شما باید روان، ساده، قابل فهم و تجزیه باشند تا خواننده بتواند با آنها ارتباط بیشتری برقرار کند. برای ساده نوشتن لازم است از بکار بردن کلمات و اصطلاحات ناشناس و قدیمی و نامانوس برای خواننده خودداری کنید.
اصول دیگری که در نگارش باید مورد نظر قرار دهید این است که باید کوتاه بنویسید و دلیل آن نیز کاملا روشن است. این روز ها افراد به دلیل هجمه ی شبکه‌های اجتماعی دیگر وقتی به خواندن متن‌های بلند اختصاص نمی‌دهند. پس بهتر است رک و صریح منظور خود را بیان کنید و سعی نکنید خواننده را به دنبال خود بکشانید.
 

Similar threads

بالا