اصلا اين دين چيه كه سرش بحثه

ساقي كوير

عضو جدید
[FONT=&quot]...ادامه منشاء[/FONT][FONT=&quot]دین[/FONT][FONT=&quot]1
[/FONT]
[FONT=&quot]2. مجموعه آثار[/FONT][FONT=&quot]شهید مطهری[/FONT][FONT=&quot] ج/3 ص576-599[/FONT]
[FONT=&quot]خلاصه مطالب:ادامه بحث منشا پیدایش دین[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]شهید مطهری درادامه نقد وبررسی منشاء پیدایش مذهب از طرف کسانی که برایش ریشه غیر منطقی فرض کرده ودر صدد پیدایش این ریشه بوده اند به نظریه مارکسیسم می رسند.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]پیدایش مذهب از طرف حاکمان برای زیردستان بوده است :[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تا ا ینکه وقتی به زیردست ظلم می شود به آنها رستگاری در دنیای دیگر را وعده دهند به خاطر تسلی دادن ، تا دست به شورش وطغیان علیه حکومت نزنند .(مارکسیست ها تاریخ را به دوره هایی تقسیم می کنند که در دوره اولیه بشر اشتراکی زندکی می کرده و بی دینی رواج داشته است)[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]نقد نظریه مارکسیسم : [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]1) تاریخ این دوره ای را که اینان دوره اشتراک اولیه نامیده اند وبی دینی رواج داشته را تایید نمی کند بلکه عکس آن یعنی هر دوره ای را مصادف با پرستش معرفی کرده است .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2) اینان دین را از طرف طبقه حاکم به سوی طبقه زیردست می دانند یعنی آ ورندگان دین را حاکمان می دانند در صورتی که همین دین یهود از طرف حضرت موسی وبه بنی اسرائیل یعنی طبقه زیردست آمده است .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3) ودین اسلام که به هیچ وجه دستور اطاعت از طاغوت را به مسلمانان نمی دهد وآنان را در تلاش هرچه بیشتر برای نابودی طاغوت فرا می خواند ...[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]4) جوامعی را که منشاء مذهب را همین دانسته اند وبه دنبال از بین بردن فاصله طبقاتی بخاطر از بین بردن مذهب بودند به نتیجه نرسیدند یعنی جامعه ای سوسیا لیستی درست کردند ولی جوانان دست از دین برنداشته وهر روز به سراغ ان بودند ...[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]5) مخالفت گروه های حاکم که خیلی بیشتر است از مردم عادی از مردم عادی به مذهب، دلیلی واضح بر ردّ نظریه مارکسیسم است .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]6) ویل دورانت در کتاب درسهای تاریخ، تعبیری دارد که معلوم می شود از روی ناراحتی و خشم است ابتدا می آید نظرات موجود در پیدایش دین را بررسی میکند و بعد می گوید اینها درست نیست بلکه « دین صد جان دارد هر چه آنرا بکشی زنده تر می شود» .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]7) نظریه خاص ماکس مولر که توحید قبل از شرک وجود داشته است رد بر نظریه مارکسیستی است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot](نقد)نظریه دورکهیم[/FONT][FONT=&quot][/FONT]

[FONT=&quot]1) لازمه نظریه ایشان جبر اجتماعی است که با توجه به تغییراتی که یک فرد دراجتماع می [/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]تواند بگذارد این حرف بی اساسی است.[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]2) این هم که انسان دارای دو من است ، من شخص ومن اجتماعی ، غلط است زیرا انسان یک من بیشتر ندارد .[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot]3) ولازمه سخن ایشان ا ینکه لامذهبی ها ، اجتماعی تر ومذهبی ها غیر اجتماعی ترند که تاریخ ا ین را نقض می کند.:gol::gol:[/FONT]
ادامه دارد...
[FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

ساقي كوير

عضو جدید
اصلا اين دين چيه كه اينهمه سرش بحثه(3)...

اصلا اين دين چيه كه اينهمه سرش بحثه(3)...

...ادامه منشاء دين2


[FONT=&quot]3. مجموعه آثار شهيد مطهري ج/3 ص381- 406[/FONT]

[FONT=&quot]خورشید دین هرگز غروب نمی کند[/FONT]

[FONT=&quot]شهید مطهری برای بیان « پایان ناپذیری دین » ابتدا اشارهای به سخن معروف ویل دورانت[/FONT]
[FONT=&quot]می کند که «دین صد جان دارد هر چه آن را بکشی دوباره زنده می شود » و سپس با تقسیم خواسته های بشری به : طبیعی و غیر طبیعی زمینه را برای اثبات پایان ناپذیری و فطری بودن دین فراهم می سازد .[/FONT]
[FONT=&quot]خواسته های طبیعی مجموعه اموری است که تا بشر وجود دارد علی الدوام می باشد اما[/FONT]
[FONT=&quot]خواسته های غیر طبیعی زوال پذیر و فانی هستند .[/FONT]
[FONT=&quot]پدیده های اجتماعی اگر بخواهند باقی بمانند یا باید در نهاد بشر جای داشته باشند و یا باید تامین کننده خواسته های بشر باشد بطوری که هیچ چیز دیگر نتواند جای آنرا بگیرد و دین هم باید یکی از این دو خاصیت را داشته باشد .[/FONT]
[FONT=&quot]شهید مطهری با تاکید بر اینکه امور طبیعی قابل ترک دادن نیستند که اگر جلوی یک نسل را بگیریم در نسل بعدی جوانه می زند و دین هم از دیر زمان جزء پدیده هایی بوده است که به هیچ وجه از زندگی بشر جدا نگشته است لذا دین بعنوان یک خواست طبیعی می باشد .[/FONT]
[FONT=&quot]نظریه فروید[/FONT]
[FONT=&quot]بشر در اجتماع از نظر جنسی محرومیتهایی پیدا می کند که موجب می شود غریزه ( شعور ظاهری ) عقب رانده شده وبه شعور ناخوداگاه ( شعور باطن) برود. وقیود اجتماعی جلوی بروز آنها را می گیرد لذا این محرومیت ها از راه های دیگری بروز می کند که یکی از آنها دین است .[/FONT]
[FONT=&quot]نظریه یونگ[/FONT]
[FONT=&quot]یونگ از شاگردان فروید است که خطاب به او می گوید : فروید به قضیه روان ناخوداگاه خوب پی برده بود اما این که خیال می کند روان ناخوداگاه فقط از عناصر مطرود از شعور ظاهر تشکیل می گردد کاملا اشتباه است بلکه روان ناخوداگاه جزء سرشت بشر است ودین جزء اموری است که در روان ناخوداگاه به طور فطری وطبیعی وجود دارد .[/FONT]
[FONT=&quot]ویلیام جیمز[/FONT]

[FONT=&quot]در کتاب« دین وروان» خود جملاتی دارد که نشان دهنده اعتقاد او به فطری بودن دین است ، او می گوید : درست است که سرچشمه بسیاری از امیال درونی ما امور مادی وطبیعی است ولی بسیاری از آنها هم ازدنیایی ماورای این دنیا سرچشمه می گیرد .[/FONT]
[FONT=&quot]نظریه انیشتین [/FONT][FONT=&quot]: ایشان منشاء گرایش انسان به دین را یک احساس عمیق درونی می داند ووجود انسان را با وجودی عالی وبا عظمت پیوند می دهد. او وجود خود را نوعی زندان می پندارد چنانکه می خواهد از قفس تن پرواز کند وتمام هستی رایکباره به عنوان یک حقیقت واحد دریابد.[/FONT]
[FONT=&quot]کارکردهای دین : [/FONT]
[FONT=&quot]شهید مطهری در ادامه بحث منشاء دین چند[/FONT]
[FONT=&quot] کارکرد مهم را برای دین می شمارند که به [/FONT]
[FONT=&quot]طور خلاصه عبارتند از :[/FONT]
[FONT=&quot]1) دین ، سرمایه زندگی[/FONT]
[FONT=&quot]بشرهم از لحاظ شخصی وهم از لحاظ اجتماعی نیازمند دین است همین قدر که ابدیت به فکر بشر می آید وابدیت خواه است باید این تمایل واحساس به گونه ای ارضاء شود واگر بنا باشد که انسان فانی شود عدم تعادل وتناسب عجیبی میان افکار وتمایلات از یک طرف واستعداد وتوانایی از طرف دیگر وجود داردواگر بناست این موجود فانی شود این تفکرات وتصورات وتمایلات وسیع چقدر بیهوده وخرد کننده است .[/FONT]
[FONT=&quot]تنها چیزی که این احساس واین احتیاج را به صورت کامل ومطمئن تامین می کند احساسات وعقاید مذهبی وپرستش است .[/FONT]
[FONT=&quot]شهید مطهری جمله ای را از تولستوی نقل می کند که : ایمان همان چیزی است که انسان با آن زندگی می کند سرمایه زندگی است .[/FONT]
[FONT=&quot]2) دین پشتوانه اخلاق وقانون وعدا لت وآزادی ...[/FONT]
[FONT=&quot]اخلاق بدون پایه دینی مانند اسکناس بدون پشتوانه است که اعتباری ندارد، قانون و... هم این گونه اند .[/FONT]
[FONT=&quot]در ادامه شهید مطهری به چند اشکال درباره فطری بودن دین می پردازد و بعضی از علل تنفر مردم از خدا ودین را آلوده بودن محیط وغرق شدن افراد در شهوت پرستی وهوا پرستی می داند ودیگراظهار نظر برخی از مبلغان دینی بی خرد که بین دین وسایر غرایز فطری وطبیعی بشرجنگ وستیز می دانند وشعارشان این است که اگر می خواهی دین داشته باشی باید گرد مال وثروت نگردی وترک حیثیت ومقام وزن وفرزند کنی .[/FONT]
[FONT=&quot]ایشان در پایان به مربیان دین توصیه می کند که بکوشند ابتدا خودشان دین شناس شوند وبعد دین را معرفی کنند.:gol::gol:[/FONT]
ادامه دارد...
 
بالا