استعمال سیگار عامل بروز 85 نوع بیماری است

love.1982

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
[h=4]عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات:[/h][h=1]استعمال سیگار عامل بروز 85 نوع بیماری است[/h][h=3]تهران - ایرنا - عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران اعلام کرد: براساس آخرین مطالعات صورت گرفته، با کشیدن سیگار 85 نوع بیماری در انسان ایجاد می شود.[/h]
به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، دکتر محمد اسماعیل افشار که به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران به مناسبت هفته بدون دخانیات سخن می گفت، اظهار داشت: زمانی تصور می شد که در سیگار، بین 25 تا 28 ماده سرطان زا وجود دارد اما در کنگره بین المللی که اخیرا با حضور 55 کشور برگزار کردیم دانشمندان بین المللی با ارائه نتایج تحقیقات خود نشان دادند که 55 ماده سرطان زا در دود سیگار است که موجب بروز 25 نوع سرطان در اشخاص می شود.

وی با بیان اینکه مصرف الکل، مواد مخدر صنعتی همچون شیشه و اکستازی نوعی خودکشی است، سیگار کشیدن را به خودکشی و دیگرکشی توام تشبیه کرد.

افشار تاکید کرد: افراد سیگاری علاوه بر نابود کردن خود، سلامت اطرافیان شان را نیز به مخاطره می اندازند و ما شاهد اختلالات رفتاری همچون کج خلقی و نداشتن تمرکز برای درس خواندن در کودکانی با والدین سیگاری هستیم.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران ادامه داد: زنان باردار که همسران سیگاری دارند اغلب نوزادانی با نقص ایمنی یا مغز کوچک به دنیا می آورند.

وی با یادآوری اینکه هر دو نخ سیگار، یک لیتر دود ایجاد می کند، خاطرنشان کرد: این دود تا چند ساعت در محیط خانه باقی می ماند که بخشی از اثرات مضر آن با استنشاق دود سیگار که حاوی دی اکسید کربن، مونو اکسید کربن و اکسید ازت است به خود فرد سیگاری و خانواده و اطرافیان وی وارد می شود.

این پزشک متخصص توضیح داد: مونو اکسید کربن که سالانه موجب گازگرفتگی و مرگ افراد زیادی در زمستان می شود از طریق سیگار نیز به بدن فرد انتقال می یابد و با جلوگیری از رسیدن اکسیژن به سلول ها باعث ضعیف شدن و مرگ سلول های مغز، قلب و کلیه و کبد و دیگر اندام های بدن می شود.

وی درباره مضرات نیکوتین که از جمله ذرات معلق موجود در سیگار به شمار می آید نیز گفت: نیکوتین عوارضی همچون افزایش فشار خون و سکته قلبی و مغزی را ایجاد می کند و از طرفی موجب اعتیاد فرد سیگاری می شود.

افشار به بازدید خود از بخش بیماران سرطانی بیمارستان دارآباد اشاره کرد و گفت: براساس آماری که در این بازدید گرفتیم، 10 نفر از 11 بیمار بستری در این بیمارستان به علت کشیدن سیگار به سرطان مبتلا شده بودند.

وی با بیان اینکه هنوز کشیدن سیگار در بین زنان جامعه، شدت نیافته است اما نسبت به گذشته بیشتر شده است، از همه افراد سیگاری درخواست کرد برای حفظ سلامت خود و بنیان خانواده از استعمال سیگار بپرهیزند.

افشار درعین حال تصریح کرد که کشیدن سیگار، درهای ورود افراد به دیگر اعتیادها را باز می کند بنابراین این مساله باید جدی گرفته شود.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران از مسوولان کشور درخواست کرد برای سلامت شهروندان، خانواده ها، جامعه و نسل آینده، با این جمعیت و تشکل های مشابه همراهی و همکاری کنند.

به گزارش ایرنا، امسال شعار روز جهانی بدون دخانیات با عنوان مقابله با قاچاق مواد دخانی و شعار ملی با عنوان زندگی بدون دخانیات، حقی برای همه تعیین شده است.

برنامه های هفته بدون دخانیات در ایران از چهارم تا دهم خردادماه برگزار می شود که روزهای این هفته به ترتیب با عنوان های خود مراقبتی برای دوری از دخانیات، خانواده سالم با دوری از دخانیات، محل کار و اماکن عمومی سالم با دوری از دخانیات، اجرای کامل قوانین برای دوری از دخانیات، آموزه های دینی حامی دوری از دخانیات، جوانی سالم، بدون سیگار و قلیان و مقابله با قاچاق مواد دخانی نامگذاری شده است.

 
بالا