استخراج بیت‌کوین یک فاجعه زیست‌محیطی واقعی نیست

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]استخراج بیت‌کوین یک فاجعه زیست‌محیطی واقعی نیست[/h]


مترجم: وحید خاتمی*
شنیدن داستانی که استخراج بیت‌کوین‌ها را یک فاجعه زیست‌محیطی می‌داند، تا حدی ناامیدکننده است.
شرح ادعای فوق چنین است که انرژی صرف شده برای استخراج بیت‌کوین‌ها به زائل شدن منابع اولیه و تغییرات نامطلوب آب‌وهوایی منجر خواهد شد. یا داستان فاجعه‌آمیزی مانند این را نقل می‌کنند: «سایت Blockchain.info سایتی است که اطلاعات در مورد سیستم بیت‌کوین را جمع‌آوری می‌کند. در تازه‌ترین گزارش این سایت آمده است که تنها در 24 ساعت گذشته، استخراج‌کننده‌ها هزینه‌ای در حدود 147 هزار دلار برای برق مورد نیاز سخت‌افزارهایشان صرف کرده‌اند. این محاسبه با درنظرگرفتن هزینه متوسط 15 سنت برای هر کیلووات ساعت برق بدست آمده است (چیزی بیش از میانگین آن در آمریکا و پایین‌تر از مناطقی مانند کالیفرنیا که بیشترین هزینه‌ها را دارند). که البته هزینه‌های مربوط به خرید و ساخت تجهیزات استخراج بیت‌کوین‌ها نیز باید به آن افزوده شود. این سایت تخمین زده است که عایدی حاصل از یک روز کاری استخراج بنابر ارزش فعلی بیت‌کوین‌ها برابر 681 هزار دلار است. در نتیجه می‌توان ادعا کرد که حداقل تا این لحظه، استخراج بیت‌کوین‌ها تجارت سودمندی است.
مشکل زمانی پیش می‌آید که در کنار ارزش مجازی خلق شده، ارزشی از دنیای واقعی که مصرف شده است را نیز در نظر بگیریم. ارزشی که معادل تقریبی 982 مگاوات ساعت در روز است. مقداری که به اندازه تامین روشنایی 31 خانه در آمریکا یا نیمی از انرژی مصرفی آزمایشگاه شتاب به ذرات پرانرژی (LHC) است. حال چنانچه رویاهای طرفداران بیت‌کوین به واقعیت تبدیل شود و وجه مورد نیاز برای این تجارت گسترده وارد سیستم شود ابعاد انرژی لازم برای استخراج بیت‌کوین‌ها به طرز مهیبی افزایش خواهد یافت.»
اما ادعای فوق به دو دلیل معتبر نیست: اول آنکه حتی با فرض درست بودن تخمین‌های انرژی مصرف شده در این مورد، این میزان مقداری ناچیز است. حدود 120 میلیون خانه در آمریکا وجود دارد. و در نتیجه استخراج بیت‌کوین‌ها تنها به میزان 025/0 درصد از عرضه برق خانوارهای آمریکایی را مصرف می‌کند. که البته این مقدار فارغ از انرژی مورد نیاز برای بخش صنعتی و تجاری آن است. همین‌طور باید در نظر داشت که این مقدار برابر کل فعالیت‌های استخراج در سیستم بیت‌کوین است که تنها با میزان برق مصرفی در آمریکا مقایسه شده است.
دلیل دوم این است که در بعضی نقاط استخراج بیت‌کوین متوقف شده است. در واقع حد بالایی برای تعداد استخراج‌ها قابل تصور است. به ‌طوری که می‌توانم ادعا کنم که ما اکنون نیمی از مسیر را طی کرده‌ایم. و در نتیجه انتظار افزایش همیشگی مصرف انرژی توجیه ندارد. چراکه در جاهایی این مصرف به صفر خواهد رسید. اگرچه همچنان انرژی مصرفی از طرف مشتریانی که از سیستم بیت‌کوین استفاده می‌کنند وجود دارد اما این مصرف در مورد هر نوع شیوه پرداختی نیز قابل تصور است. البته می‌توان مقدار آن را به نسبت برخی شیوه‌های پرداخت، میزان بیشتری دانست.
در انتها می‌توانم با اطمینان خاطر ادعا کنم که استخراج بیت‌کوین به هیچ عنوان فاجعه‌ای زیست‌محیطی در سطح جهانی نیست. میزان انرژی مصرفی تاکنون ناچیز بوده است و همین‌طور در آینده امکان استخراج بیشتر در برخی مناطق وجود نخواهد داشت.
*کارشناس ارشد اقتصاد
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
onia$ بیت‌کوین اقتصاد 2
onia$ بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟ اقتصاد 2

Similar threads

بالا