اختلاط دختر و پسر در زمان امام علی (ع)
به نام خدائی که
حضرت زهرا
را آفرید تا
مقام والای زن را به جهانیان نشان دهد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.


مقام والای زن را به جهانیان نشان دهد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اختلاط دختر و پسر در زمان امام علی (ع)


وقتی به کوفه رفتند، دیدند گویا آنجا همان وضعیت جاهلی است
در مسیر خانمها و آقایان با هم روبرو می شدند
حضرت اعتراض می کنند که به من خبر رسیده است که
زنان شما در راه با مردان نامحرم برخورد می کنند و با هم تلاقی دارند
(آیا امام زمان ما به ما اعتراض نمی کند ؟)
حضرت بعد خطاب به زنان و مردان فرمودند:
"آیا حیا نمی کنید که با هم روبرو می شوید ؟"
و بعد فرمودند:
"لعنت خدا بر کسی که غیرت نداشته باشد "
و نیز فرمودند:"لا یغار ؟"
یعنی چرا بی غیرت شده اید ؟
چرا راحت در عبور و مرورتان با یکدیگر روبرو می شوید ؟
قابل توجه اینکه آنها نه به هم دست می دادند و نه شوخی می کردند
هیچ کدام از این ها نبود بلکه با یکدیگر روبرو می شدند.
کمی فکر کنید .
عليرغم اين كه افراد ناآشنا به مباني ديني، اسلام را بدان متهم مي كنند كه مخالف حضور دختران در اجتماع است، احاديث صريحي داريم كه طلب علم و دانش و فراگيرنده آن، چه دختر و چه پسر، محبوب خدايند و براي كسب دانش و كارهاي مفيد اجتماعي، دختران و پسران ميتوانند با حفظ پوشش و عفاف، به راحتي در جامعه ظاهر شوند و به انجام بپردازند.
حضور دختر و پسر در اجتماع، با اختلاط دختر و پسر، يكي نيست. روابط اجتماعي به سبكي كه دنياي غرب آن را پذيرفته است و رواج مي دهد، اختلاط دختر و پسر است و پيامدهاي زيانبار آن را نيز ميبيند و به روي خود نميآورد. اسلام با اختلاط دختر و پسر مخالف است، نه با شركت دختر و پسر در مجامع عمومي و علمي با حفظ حريم. آنچه در جامعه اسلامي مذموم است، روابط ناصحيح دختر و پسردر جامعه است، نه حضور فعال آنها در اجتماع.
از زمان رسول اكرم (ص) در جامعه مسلمين، عالباً سنت جاري بر اين بوده كه حضور دختران و پسران و زنان و مردان در جامعه، با صيانت از قلمروهاي شخصي و توام با پاك دامني و بزرگ منشي باشد. دختران و پسران و زنان ومردان، هيچ گاه از مجالس و محافل عمومي و مساجد، منع نميشدهاند، ولي هميشه حفظ حريم و حرمت و كرامت و عفاف به عنوان يك اصل در جامعه حكومت كرده و رعايت شده است. رفت و آمد دختران و پسران در مجامع و محافل عمومي و مساجد و حتي كوچه و خيابان و بازار و ... به طور مختلط دوش به دوش نبوده است. روشي كه همچنان فرهنگ غالب بر جوامع اسلامي است و به وضوح، با فرهنگ غربي متفاوت است
عليرغم اين كه افراد ناآشنا به مباني ديني، اسلام را بدان متهم مي كنند كه مخالف حضور دختران در اجتماع است، احاديث صريحي داريم كه طلب علم و دانش و فراگيرنده آن، چه دختر و چه پسر، محبوب خدايند و براي كسب دانش و كارهاي مفيد اجتماعي، دختران و پسران ميتوانند با حفظ پوشش و عفاف، به راحتي در جامعه ظاهر شوند و به انجام بپردازند.

حضور دختر و پسر در اجتماع، با اختلاط دختر و پسر، يكي نيست. روابط اجتماعي به سبكي كه دنياي غرب آن را پذيرفته است و رواج مي دهد، اختلاط دختر و پسر است و پيامدهاي زيانبار آن را نيز ميبيند و به روي خود نميآورد. اسلام با اختلاط دختر و پسر مخالف است، نه با شركت دختر و پسر در مجامع عمومي و علمي با حفظ حريم. آنچه در جامعه اسلامي مذموم است، روابط ناصحيح دختر و پسردر جامعه است، نه حضور فعال آنها در اجتماع.
از زمان رسول اكرم (ص) در جامعه مسلمين، عالباً سنت جاري بر اين بوده كه حضور دختران و پسران و زنان و مردان در جامعه، با صيانت از قلمروهاي شخصي و توام با پاك دامني و بزرگ منشي باشد. دختران و پسران و زنان ومردان، هيچ گاه از مجالس و محافل عمومي و مساجد، منع نميشدهاند، ولي هميشه حفظ حريم و حرمت و كرامت و عفاف به عنوان يك اصل در جامعه حكومت كرده و رعايت شده است. رفت و آمد دختران و پسران در مجامع و محافل عمومي و مساجد و حتي كوچه و خيابان و بازار و ... به طور مختلط دوش به دوش نبوده است. روشي كه همچنان فرهنگ غالب بر جوامع اسلامي است و به وضوح، با فرهنگ غربي متفاوت است