اخبار و تازه های رباتيک - قديم

وضعیت
موضوع بسته شده است.

linux_0011

عضو جدید
یک روبات ارکستر سمفونی دیترویت را رهبری می کند

یک روبات ارکستر سمفونی دیترویت را رهبری می کند



آسیمو از حرکات بدن انسان در ظاهر و کارهایش تقلید می کند.



واشنگتن - در صفوف رهبران ارکستر شخصیت های بزرگی چون هکتور برلیوز و لئونارد برنشتادین آهنگ ساز، پلاسیدو دومینگو خواننده اپرا و لئونارد اسلاتکین، و ستیسلاف روستروپاویچ موسیقی دان گنجانده شده اند. اکنون آسیمو ، یک روبات انسان نما نیز به آنها پیوسته است.
روبات انسان نما از ظواهر بدن انسان و کارهایش تقلید می کند. یک نیم تنه، سر، پا، بازو ، دست و انگشت دارد . آسیمو – که مخفف "گامی بزرگ در تحرک خلاقانه"(1) است – یکی از پیشرفته ترین روبات های انسان نما است. آسیمو قادر به راه رفتن ، دویدن ، شناسایی اشیاء متحرک و چهره ها، ژست و حرکت سر و دست، تشخیص صدا و این طور که معلوم است - رهبری ارکستر است.

اولین اجرای آسیمو روز 13 مه در ارکستر سمفونی دیترویت بود که رهبری یک اجرا از
"رویای ناممکن"(2) را به عهده داشت که ترانه ای است از موزیکال "مردی از لامانچا". از آنجائیکه قد آسیمو فقط یک مترو سی سانتی متر است، یویوما ویولون سل زن مشهور، که همان شب دراجرا شرکت داشت، مجبور شد دولا شود تا با او دست بدهد.
عکس العمل حضار پر شور بود، اما نوازندگان ارکستر احساسات مختلفی داشتند . برخی در مورد اینکه حرکات آسیمو چقدر نرم و شبیه انسان بود ابراز عقیده می کردند، اما بقیه معتقد بودند که این روبات فاقد کیفیت انسانی است. دیوید اِورسون، شیپور زن فرانسوی در رادیوی عمومی ملی گفت: " چشم هایش را نمی توانید ببینید . هیچ نوع احساسی منتقل نمی کند ... روبات آنجا ایستاده، به جلو حرکت نمی کند، به عقب حرکت نمی کند. هیچ حرکت کوچکی نمی کند یا به هیچ کس هیچ اشاره ای نمی کند."

لئونارد اسلاتکین ، سر دسته ارکستر سمفونی دیترویت، به این مطلب اشاره کرد که نگران نیست روبات ها به زودی رهبری ارکستر را به عهده بگیرند. او گفت: "روباتی مثل آسیمو نمی تواند فی البداهه نوازی کند ،کاری که رهبرهای ارکستر باید بتوانند انجام دهند تا بتوانند ارکستر را واقعاً رهبری کنند.
دیگر کارهای پرتلاش و هنرمندانه آسیمو شامل رقص در "فستیوال فرهنگی ژاپن فرهنگ و فرا فرهنگ" در مرکز جان اف کندی برای "هنر های نمایشی " در واشنگتن بود. در این فستیوال روبات انسان نمای تویوتا پارتنر نیز شرکت داشت که ترومپت می نواخت.
انسان ها عادت دارند روبات ها ماشین مونتاژکنند یا کالاهای تولیدی را بسته بندی کنند، اما پیشرفت های جدید در علم روبات به روبات ها امکان انجام کارهایی را می دهد که از دیرباز در سیطره انسان بوده است.
آسیمو را طوری برنامه ریزی کرده اند که برخی از وظایف یک منشی ، راهنمای اطلاعات و خدمات توزیع را اتوماتیک انجام دهد. همچنین می تواند در محیط دفتری کار کند و در کنسرت خود را با حرکت انسانها تطبیق دهد. روبات ها به میلیونها آدم در کارهایی مثل جارو برقی کشیدن، تمیز کردن استخر، شستن زمین و تمیز کردن جوی های خیابان کمک می کنند . روبات ها از عهده کارهایی که برای آدم خطرناک است مانند خنثی کردن بمب و خاموش کردن آتش نیز برمی آیند.
در ادبیات و فیلم های پر طرفدار، روبات ها را به داشتن هوش مصنوعی معروف کرده اند. البته روبات ها ی باشعور که مستقل عمل می کنند هنوز در قلمرو داستان های علمی تخیلی اند. اما بحث در مورد امکانات بالقوه هوش مصنوعی و رشته علمی" رباتیک" برای آماده ساختن جوامع برای گرفتن تصمیمات آتی در مورد روبات ها مفید است.

به موازات افزایش دستمزد کارگر، و ادامه نو آوری در"روباتیک"، استفاده از روبات در زندگی روزمره افزایش می یابد . پس تعجب نکنید اگر یک روز برای مصاحبه در مورد شغلی رفتید و یک روبات متصدی خوش برخورد را دیدید که در هنگام ورود به شما سلام کرد!
 

linux_0011

عضو جدید
روبات، همنشین سالمندان

روبات، همنشین سالمندان






به عقیده برخی دانشمندان، روبات پاسخی مناسب برای معضلات جوامع كهنسال مانند ژاپن یا سایر كشورهایی است كه جوانانش روزی یك جمعیت سالمند فزاینده را پدید خواهند آورد.

در جلسات روبات درمانی در بیمارستان‌های ژاپن و خانه‌های سالمندان، بیماران سالمند مبتلا به روان‌پریشی شدید با دیدن یك روبات به شكل سگ كه لباس لطیفی به تن دارد و در بیمارستان به این سو و آن سو می‌رود، خرسند می‌شوند. برخی از آنها دست می‌زنند و بعضی دیگر زور زوركی لبخند می‌زنند. معدودی از آنها نیز به درخواست پرستاران با احتیاط به روبات نزدیك می‌شوند و آن را لمس می‌كنند. یك زن بیمار با صدای بلند می‌گوید: چه با نمك!

حامیان روبات درمانی این آدم‌های آهنین را نه تنها یاور بیماران در انجام امور ساده و یادآوری زمان خوردن دارو، بلكه همنشین آنها می‌دانند، هر چند این ماشین‌ها فقط قادرند گفت‌وگوی واقعی را تقلید كنند.
البته نتایج به دست آمده ایده‌آل است: صرفه‌جویی فراوان در هزینه‌های پزشكی، كاهش فشار به خانواده‌ها و پیشخدمتان و حفظ سلامت سالمندان و بیماران. «راسل بادف»، مدیر مركز فناوری‌های خدمات سالمندی در واشنگتن می‌گوید: جامعه جهانی واقعاً به این فناوری‌ نیاز دارد. اگر به 30 سال آینده نگاه كنید، خواهید دید كه یك بحران جهانی فرا روی ماست: شمار سالمندان بیشتر از حد توانایی ما خواهد بود.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
رباتیک و اتوماسیون صنعتی در ایران و جهان

رباتیک و اتوماسیون صنعتی در ایران و جهان

رباتیک و اتوماسیون صنعتی در ایران و جهان





هنگامیکه سال 2007 میلادی به پایان رسید حدود 1 میلیون ربات صنعتی و 5.5 میلیونربات خدماتی در سرتا سر جهان ( البته تا آنجا که انسانها توانسته اند دستپیدا کنند ) مشغول به فعالیت های مختلف بودند. آنها در کارخانه ها ، درمکان های خطرناك ، در بیمارستان ها ، در املاك شخصی ، در مکان های عمومی ،زیر آب ، زیر زمین ، در مزارع ، در آسمان وحتی در فضا بودند . می بینیدربات ها همه جا هستند ، آنها دیگر تبدیل به یک اقلیت قومی شده اند .جمعیتی که پیش بینی شده تا پایان سال 2011 به حدود 18.2 میلیون در کل جهانبرسند . دنیا دارد تغییر می کند با سرعت بیشتر از آنچه ما فکر می کنیم.

برطبق آخرین آمار فدراسیون بین المللی رباتیک IFR ، InternationalFederation of Robotic که هر ساله در حوالی ماه اکتبر اعلام می شود واطلاعاتی مربوط به جنبه های متفاوت جمعیت ربات در جهان را تا پایان سالقبل ار آن و البته پیش بینی هایی نسبت به آینده را اعلام می کند ، در سال2011 ، 17 میلیون ربات خدماتی و 1.2 میلیون ربات صنعتی در جهان مشغولخواهند بود . ربات خدماتی از نظر این فدراسیون علاوه بر آنکه به هر رباتغیر صنعتی اطلاق می شود به دو دسته ی ربات های خدمات تخصصی ( مانند رباتجراح ، ربات مین یاب ، ربات نظامی ، ربات فضانورد و ...) و ربات های خدماتشخصی ( مانند ربات نظافت کننده ، ربات چمن زنی ، ربات های سرگرم کنندهو...) تقسیم می شوند.

واضح است که میزان استفاده از ربات ، چهصنعتی و چه خدماتی ، در یک کشور نسبت مستقیم با میزان توسعه و پیشرفت آنکشور در زمینه های مختلف دارد .( و نیک می دانیم که توسعه برای یک کشورباید همه جانبه باشد نه تک بعدی !) سازمان هایی در جهان وجود دارند که بهارائه آمار هایی کم و بیش مشابه در مورد وضعیت رباتیک و اتوماسیون در جهانمی پردازند که مطالعه ی آنها ادعای فوق را اثبات می کند . این مقاله سعیمی کند تا رویکردی صنعتی در قبال رباتیک و وضعیت آن در جهان و ایران ارائهدهد.

بر طبق اعلام دپارتمان آمار فدراسیون بین المللی رباتیک کهچند ماه پیش ( اکتبر 2008 ) منتشر شد ، در سال 2007 نسبت به سال قبل از آن114365 ربات جدید صنعتی در کارخانه های دنیا نصب شد . از نظر کمیت حدود 3%و از نظر ارزش حدود 11 % که معادل 6 میلیارد دلار آمریکا می باشد ، دربازار تجارت رباتهای صنعتی رشد به وجود آمده است. اما مطالعات نشان می دهداگر به بازار فروش ، سیستم های مهندسی ، نرم افزار ، قطعات جانبی و ...نیز توجه شود در سال 2007 ، 18 میلیارد دلار ( حدود 3 برابر) این بازار ، « افزایش سود » داشته است . با این همه ، اما با مقایسه ی آمارهای اینسازمان در این سال ، نسبت به سال های قبل نشان داده شده است که بازاراتوماسیون و رباتیک صنعتی در بعضی از کشورها ی توسعه یافته مانند آمریکا وژاپن تا حدی ایستا بوده. یعنی به گونه ای این بازار در این جوامع اشباعشده است . اما فروش تعداد زیاد ربات در سایر کشورها نشان از تمایل فوقالعاده ی آنها به پیوستن به دنیای این تجارت می باشد.

بررسی هانشان می دهد صعود درمیزان خرید و استفاده از ربات صنعتی به دو گونه است ؛اول در کشورهای صنعتی ، که تمایل به استفاده از ربات در صنایعی به جزصنایع موتوری ، خودرو سازی و الکترونیک را دارند و دوم در کشورهای توسعهیافته ای چون چین ،هند ،برزیل ،آرژانتین و روسیه که آن چنان در مقایسه بارقبای صنعتی خود در استفاده از ربات در صنایعی چون اتومبیل سازی والکترونیک پیشرو نبوده اند و حال به این روش تمایل پیدا کرده اند.مثلا دربرزیل استفاده از رباتهای صنعتی تقریبا 2 برابر شده و هند با وارد کردن5000 ربات جدید ، 11 % افزایش داشته است.

متقاضیان اصلی آسیایییعنی ژاپن و کره ی جنوبی ، که در سال های منتهی به سال 2005 با بیش از 70هزار نصب جدید ربات در صنایع خود ، بالاخص خودرو سازی ، به نوعی بی نیازیدر این قسمت رسیده اند ، حال نسبت به آن زمان کاهشی را در این معیار داشتهاند. در اروپا ، آلمان قلب تپنده ی این بازاراست . آلمان توانست با نصببیش از 14 هزار ربات جدید علاوه بر آنکه رکورد نصب ربات در یک سال را ،کهقبلا در اختیار ژاپن بود ، بشکند ، فاصله ی خود را نیز با آمریکا به عنواندومین کشور از نظر دارا بودن ربات صنعتی از بین ببرد. آلمان 40 % بازاراروپا را در اختیار دارد. پس از آن ایتالیا با 16 % و فرانسه با 7% قراردارند .ایالات متحده آمریکا نیز به علت قرار گرفتن در یک رقابت شدید صنعتیبا کانادا ، در این بازار 9% افزایش کمی داشته است . اما با توجه به سقوطاین بازار در سال 2006 نسبت به 2005 میانگین ثابتی را در 3 سال اخیر دارابوده است.

صنایع اتومبیل سازی و موتوری بیشترین پتانسیل را برایاستفاده از ربات دارند همان گونه که خواهیم دید چگالی ربات در این صنایعبسیار بیشتر ا ز سایر صنایع است.

چگالی ربات : R/10000H

فدراسیونبین المللی رباتیک میزان توانایی اتوماسیونی یک کشور را با معیاری به نامچگالی ربات مشخص می کند . بدین ترتیب که به مقدار ربات های صنعتی نسبت به10000 کارگر در واحدهای صنعتی ، چگالی ربات اطلاق می گردد . ژاپن با اینتعریف با اختلاف بسیار بسیار زیاد در صدر جدول قرار دارد یعنی ژاپناتوماسیونیزه ترین و رباتیزه ترین کشور دنیا ست. در این جدول ایتالیا ،آلمان و کره ی جنوبی در رتبه های بعدی هستند. البته به طور خاص نیز درصنعت اتومبیل سازی ، بیشترین چگالی ربات را همچنان ژاپن داراست ،در اینصنایع در ژاپن به ازای هر 5 کارگر یک ربات مشغول به فعالیت است .ایتالیا ،آلمان ، ایالات متحده و فرانسه در رتبه های بعدی هستند.

قیمتربات های صنعتی از سال 1990 تا به امروز تقریبا نصف شده در حالی که کیفیتو کارایی آنها تا 5 برابر افزایش یافته . این در حالی است که بر اساسآمارهای موجود حقوق و مزایای کارگران در این مدت مثلا در ایالات متحده 80% افزایش داشته است.

در ایران :

برایبدست آوردن دیدی بهتر نسبت به وضعیت رباتیک صنعتی در کشور ایران بد نیستبدانیم بعد از ژاپن و کره ی جنوبی در آسیا بیشترین چگالی ربات با اختلافزیاد در اختیار چین و بعد از آن ، تایوان ، هند ، سنگاپور ، اندونزی ،مالزی ، فیلیپین ، تایلند و ویتنام می باشد که در مجموع رقم ناچیزی را بهخود اختصاص داده اند . این در حالی است که ایران در این رده بندی جایندارد و با این وجود به گفته ی رئیس ایران خودرو ، ایران کشوری است که بهزودی به چهارمین قطب تولید کننده ی خودرو در آسیا تبدیل می شود.

درسال 2005 فدراسیون بین المللی رباتیک اعلام کرد که در ایران و در سال 2003تعداد 336 و در سال 2004 تعداد 106 ربات صنعتی نصب شده است . البته گرچهآمار دقیق تری در این رابطه وجود ندارد ، ناظرین امر تعداد کل ربات هایصنعتی در ایران را به سختی 1000 دستگاه تخمین می زنند.

در خطتولید پراید در کارخانه ی سایپا اولین ربات های صنعتی ایران که محصول ژاپنو کمپانی کاوازاکی بودند در سال 1373 نصب شدند . کار این ربات ها جوش کاریسقف و بدنه ی آن خودرو بود ، گرچه کمتر از یک دهه پس از آن ، این ربات هاجای خود را ABB به 2 ربات مدرن تر کمپانی محصول کشور سوئد و سوئیس دادند .پس از سال 1373 کمپانی های داخلی کم کم و البته با سرعت فوق العاده پایینبه این نتیجه رسیده اند که باورهایی چون بی کار شدن کارگران در صورتاستفاده از ربات و یا هزینه ی سرسام آور برای « هیچ » باورهایی نادرستهستند . گرچه این دید هنوز فراگیر نشده است اما رابطه ی مستقیم بین توسعهو مدرن بودن صنعت و نیز استفاده از ربات های صنعتی و فناوری های نو برایرسیدن به افزایش کیفیت و رشد و تعالی کشور را نباید فراموش کرد . شاید بههمین دلایل بود که تعدادی از شرکتهای اتوماسیونی در سال 1373 انجمن صنفیشرکتهای اتوماسیون صنعتی را به عنوان یک انجمن کارفرمائی در وزارت کاروامور اجتماعی تحت شماره 133 به ثبت رساندند و اکنون با گذشت بیش از یکدهه از فعالیت ، دارای حدود 120 عضو فعال در زمینه های گوناگون اتوماسیونصنعتی مانند سیستم های اتوماسیون برای فرآیندهای پیوسته و گسسته ، سیستمهای مکاترونیکی ، سیستمهای توزین و تست و... می باشد.

انجامپروژه های اتوماسیون توسط شرکت داخلی امروزه امکان پذیر است و بسیاری ازپروژه های کوچک و بزرگ داخلی توسط این شرکتها انجام می شود.اما هنگامی کهصحبت از ساخت و تولید سیستمهای اتوماسیون می شود ، وضعیت به گونه ای دیگراست . صنف شرکتهای اتوماسیون صنعتی ایران دلایل این عدم توانمندی را اولاعدم وجود یک سازمان حمایت کننده و نیز خلاء یک استراتژی منسجم توسعه ای درسطح ملی و ثانیا حساس بودن این فناوری در واحدهای تولیدی و در نتیجه عدمخطر پذیری مدیران در اعتماد به سیستم های ساخت داخل به دلیل عدم وجودتضمین های عملکردی کافی از قبیل گواهینامه های استاندارد و مراجع مناسب ،در کنار عواملی چون پراکندگی بازار که برخی هزینه ها را برای ورود بهبازار بسیار بالا می برد ، می داند.

این حقیقت که با حذفانحصارات و موانع تجارت آزاد ، اقتصاد ایران در معرض هجوم فزاینده ی شرکتهای خارجی جویای بازارهای جدید قرار می گیرد ، وجود دارد . این شرکت هاتوانسته اند چه از نظر قیمت (مانند محصولات برخی تولید کنندگان چین ) و چهاز نظر کیفیت (مانند محصولات آلمانی ) مشتریان خود را درون مرزهای ایرانپیدا کنند. رقابت در این وضعیت اگر هوشمندانه نباشد منجر به شکست خواهدشد. روی آوری به خطوط تولید خودکار و رباتیک در صنعت یکی از راه هایی استکه ایران به آن سمت باید حرکت کند . تاکنون تنها چند شرکت نو پا و کوچک کهعمده فعالیتشان در زمینه ی برق است به کار تعمیر ، نگهداری و راه اندازیسیستم های اتوماسیون و نیز برخی دیگر به واردات ابزارآلات و سیستم هایرباتیک و اتوماسیون پرداخته اند.

سوال اینجا است حال که لزومقدم گذاشتن در این مسیر برکسی پوشیده نیست ، چرا کارخانه های ایرانی نسبتبه استانداردهای جهانی بسیار کم از سیستم های اتوماسیون و نیز ربات هایصنعتی استفاده می کنند؟ این ربات ها می توانند وارداتی باشند ، مانندبسیاری از کشورهای دیگر . اما اگر این امکان به هر دلیلی موجود نیست پسچرا پروژه های در دست اجرای موسسات دانشگاهی و صنعتی که به گفته یسرپرستان آنها نظیر CEDRA (پروفسور مقداری) یا سیکو (دکتر کاظمی ) که میتوانند ربات های صنعتی را در حد استانداردهای جهانی بسازند تا این مقدارکم است؟ و اگر پروژه ای هم هست چرا موردی ساخته می شود و یک ربات صنعتی درایران به تولید انبوه نمی رسد؟

شاید یک پاسخ تکراری همان بحث عدمارتباط بین صنعت و دانشگاه است. شاید نگاه سنتی مدیران باعث این امر میشود و یا شاید صنعت داخلی ما به علت عدم پیشرفت ، نیازی به تولید انبوهربات ندارد . بحث عدم سرمایه گزاری کلان در بخش تحقیقات نیز جای خود رادارد . اما پاسخ هر چه باشد مسئولین امر با توجه به قرار گرفتن کشوردراهداف چشم انداز 20 ساله ، می بایست راه حل های قابل قبول ارائه دهند و درجهت سامان دادن به این وضعیت باشند.

رئیس هیئت مدیره ی انجمناتوماسیون معتقد است اگر یک پروژه را در فاز های طراحی ، ساخت ، نصب و راهاندازی در نظر بگیریم ، در بخش طراحی و نصب و راه اندازی ایران با مشکلیروبرو نیست اما فناوری ساخت بسیار پیشرفته است که بیش از 800 نوع ابزاردقیق و سیستم کنترل در دنیا ساخته می شود .بر همین مبنا برای چنین کاریسرمایه ای بسیار کلان نیاز است که بخش خصوصی نمی تواند و البته از تواندولت نیز خارج است.

به هر حال بد نیست بدانیم سه قدرت صنعتی اولجهان یعنی آمریکا ،ژاپن و آلمان به ترتیب 39 % ، 23 % و 10 % از کلسیستم های اتوماسیون و رباتیک صنعتی جهان را تولید می کنند و نیز همین سهکشور ، مصرف کننده همان وسایل و ابزار به ترتیب با 26 % ، 36 % و 16 %هستند که به خوبی نشان می دهد برای پیشرفت در صنعت ، باید هم مصرف کننده یقوی ای باشید و هم تولید کننده ی خوبی. این مقاله را به امید آن روز کهنام ایران در لیست برترین های صنعتی آسیا قرار گیرد ، به پایان می بریم.

نوسنده : امیر بهادری فرد


مراجع:

World Robotic 2008
ifr.org
Discover Magazine
aiaciran.com
ماهنامه سایپا گستر
]

اینمصاحبه قبلا در شماره اول نشریه رباتیکی و دانشجویی «هامین» [ وابسته بهانجمن علمی رباتیک دانشگاه صنعتی شاهرود ] چاپ شده است .
استفاده از این مقاله فقط با ذکر منبع " سایت تخصصی مهندسی رباتیک
www.robotics-engineering.ir " و " نشریه رباتیک هامین " مجاز است.
 

linux_0011

عضو جدید
جراح روبات با دقتي برابر دقت انسان

جراح روبات با دقتي برابر دقت انسان

دانشمندان دانشگاه داک با ارتقاي روباتي جراح موفق شدند دقت در اين روبات را تا حد انسان افزايش دهند به صورتي که اين دستگاه مي تواند بدون کمک گرفتن از انسان تراشه اي دو ميليمتري را يافته و جابجا کند

جراح روباتيک دانشگاه داک بدون کمک گرفتن از انسانها موفق به انجام جراحي ظريف و يافتن ترکش فلزي آزمايشگاه شد. اين فناوري مي تواند هزينه و زمان مورد نياز براي نمونه برداري و ديگر انواع جراحي را کاهش دهد.
يافتن تراشه هاي فلزي آخرين دستاورد روباتهاي جراح به شمار نمي رود. طي دو سال گذشته گروهي از دانشمندان دانشگاه داک موفق به انجام دو عمليات ديگر نيز شده اند. اولين عمليات يافتن موقعيت تراشه با استفاده از امواج ماورا صوت سه بعدي بوده و سپس اين تراشه با استفاده از سوزني لمس و بيرون کشيده شده است. عمليات دوم براي روبات جراح موقعيت يابي و نمونه برداري از يک تومور داخل بدن يک بوقلمون بوده است.
در حدود 6 ماه پيش اين روبات ارتقا پيدا کرده و موتورها و مفاصل بيشتري به آن افزوده شد. عمليات سوم اين روبات يافتن تراشه فلزي در ابعاد دو ميليمتر در مخزني بزرگ از آب بوده است که اين عمليات با سرعت بيشتري نسبت به روبات ارتقا نيافته انجام گرفت.
ابعاد کوچک اين سوزن امکان رديابي آن را با استفاده از ماورا صوت غير ممکن مي ساخت و دانشمندان به منظور افزايش امکان رديابي تراشه از ميدان مغناطيسي براي ايجاد لرزش تراشه فلزي استفاده کردند. روبات با کمک ميدان مغناطيسي موفق شد تراشه را به راحتي رديابي کرده و لمس کند.
انجام هر يک از اين عمليات سه دقيقه زمان را براي تصويربرداري ماورا صوت، نقشه برداري رايانه اي و حرکت سوزن براي لمس شي مورد نظر زمان صرف کرده است.
با استفاده از سيستم مدرن ماورا صوت و رايانه هاي قدرتمندتر انجام اين عمليات به يک دقيقه کاهش پيدا خواهد کرد که اين زمان با زماني که جراح انسان براي انجام عملياتي مشابه نياز خواهد داشت، برابري مي کند.
به گفته دانشمندان استفاده از روباتهاي جراح مي تواند زمان انجام بسياري از جراحيها را که از انواع آزمايشها و معاينات تشکيل شده است از چند هفته به چند ساعت کاهش دهد.
محققان معتقدند سوزن موجود در روبات جراح جديد را مي توان به وسيله ابزاري متعدد جايگزين کرد تا روبات بتواند در انجام عملياتي ديگر از قبيل بيهوشي بيمار شرکت داشته باشد.
بر اساس گزارش فاکس نيوز، دانشمندان دانشگاه داک بر اين باورند گسترش کامل استفاده از روباتها به عنوان جراحي قابل اطمينان تا 10 سال آينده امکان پذير خواهد بود که با وجود هزينه بالا، دقت بالاي انجام جراحي و ايمني آن مي تواند استقبال از اين فناوري جديد را با گسترش مواجه سازد
 
آخرین ویرایش:

linux_0011

عضو جدید
روبات‌ها کشاورزان خستگي ناپذير آينده

روبات‌ها کشاورزان خستگي ناپذير آينده

محققان موسسه تکنولوژي ماساچوست طي برنامه اي آموزشي کشاورز روباتيکي را ابداع کرده اند که توانايي کاشت، نگهداري و برداشت از محصولات کشاورزي و باغباني را داشته و با فعاليت مداوم مي توانند سرعت و تاثير بيشتري در انجام فرايندهاي کشاورزي داشته باشد.
محققان موسسه تکنولوژي ماساچوست طي ابداعات بي شمار خود موفق به ابداع روباتي شده اند که به زودي قادر به کشت و زرع، نگهداري از تمامي گياهان و برداشت محصول خواهد بود.

در حال حاضر از اين روبات تنها در پرورش نوعي گوجه فرنگي گلخانه اي استفاده شده است. دليل کشت اين نوع گياه توسط روبات کشاورز هماهنگ بودن ابعاد روبات با گياه است زيرا هر دو از ابعاد کوچکي برخوردارند.

روبات رومبا به شکل دايره اي با قطر 30 سانتيمتر است که بر روي سطح آن يک بازوي روباتيک و رايانه اي خارجي قرار گرفته است. بازوي روباتيک نيز به يک دوربين و يک چنگک مسطح به منظور مشاهده و حرکت دادن اجسام مجهز شده است.

با استفاده از دوربين کوچک، رومبا مي تواند به بوته گياه نزديک شده با استفاده از چنگک موجود در بازوي روباتيک ميوه هاي گياه را بچيند. به گفته دانشمندان در اين روبات که در ابتدا به منظور آموزش نرم افزارها و سخت افزارهاي روباتيک به دانش آموزان ام آي تي طراحي شده بود، تعداد زيادي از حرکات مجزا از قبيل کنترل فشار و حرکات تجهيزات بينايي با يکديگر ترکيب شده و سيستم پيچيده و توانايي به وجود آمده است.

به گفته يکي از دانشمندان دانشگاه کارنگي ملون که در زمينه ابداع روباتهاي کشاورز به دستاوردهاي فراواني رسيده است، روباتها مي توانند در ميان مزارع و باغها فعاليتهاي متفاوتي را به عهده گرفته و در افزايش کارايي و تسريع فرايندهاي کشاورزي تاثير قابل توجهي داشته باشند.

بر اساس گزارش ام اس ان بي سي، اين سيستم خودکار باغباني طي چندين سال آينده تکميل شده و هر سيستم مشابه رومبا با تجهيزات تکميل تر بالغ بر 2 هزار و 500 دلار هزينه براي کاربران در بر خواهد داشت. هدف دراز مدت از ابداع اين سيستم به وجود آوردن شرايطي براي ايجاد گلخانه هاي کوچک در ميان منازل مسکوني است تا با استفاده از اين روباتها انسان بتواند به راحتي به توليد ميوه ها و گياهان مورد نياز خود بپردازد.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
اصلاح قوانین آیزاک آسیموف - قوانین پیشنهادی وودز و مورفی

اصلاح قوانین آیزاک آسیموف - قوانین پیشنهادی وودز و مورفی

اصلاح قوانین آیزاک آسیموف - قوانین پیشنهادی وودز و مورفی - جهت توسعه ربات های آینده

three new laws that Woods and Murphy propose

دو مهندس آمریکایی با هدف تحقق ساخت ربات های آینده سه قانون مشهور رباتیک آیزاک آسیموف را به شکلی مدرن و امروزی تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیزاک آسیموف در داستانهای علمی تخیلی خود سه قانون مسئولیت رباتیک را شرح داده است. اکنون دیوید وودز پرفوسور مهندسی سیستمهای یکپارچه دانشگاه ایالت اوهایو و راین مورفی از دانشگاه A&M تگزاس در تازه ترین شماره مجله علمی IEEE Intelligent Systems این قوانین را به شیوه ای تغییر داده اند که می توانند در توسعه هوش مصنوعی و نسلهای آینده رباتها مورد ملاحظه قرار گیرند.

دیوید وودز در این خصوص توضیح داد: "دیدگاه فرهنگی ما از رباتها همیشه آنها را به صورت "ابر- ربات های ضد انسان" مد نظر قرار می دهد. به علاوه اعتقاد بر این است که رباتها می توانند به موجوداتی بهتر از انسان تبدیل شوند به طوری که برای مثال خطاهای آنها باید بسیار کمتر از خطاهای انسانی باشد. ما در به روز سازی قوانین آسیموف قصد داریم تصویری را که از رباتها وجود دارد به روشی واقعی تر بررسی کنیم."

سه قانون اصلی آیزاک آسیموف در دستور العمل رباتیک وی به شرح زیر است:

- یک ربات نه می تواند باعث شود که به انسان آسیب برسد و نه می تواند اجازه دهد که یک انسان مورد آسیب قرار گیرد.
- یک ربات باید از فرامین انسان اطاعت کند مشروط براینکه این فرامین قانون اول را نقض نکنند.
- یک ربات باید از وجود خود محافظت کند مشروط بر اینکه این دفاع از خود تضادی با قوانین اول و دوم نداشته باشد.

قوانین پیشنهادی وودز و مورفی به شرح زیر است:

- یک انسان نمی تواند از یک ربات استفاده کند بدون اینکه سیستم کار انسان- ربات به بالاترین سطوح قانونی و حرفه ای امنیتی و اخلاقی خود برسد.
- یک ربات باید به انسانها به روشی مقتضی با نقش آنها پاسخ دهد.
- یک ربات باید مجهز به قدرت خودمختاری کافی برای محافظت از وجود خود باشد به شرطی که این حفاظت یک انتقال تدریجی کنترل را ارائه کند که در تضاد با قوانین اول و دوم نباشد.


منبع
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
فرضیه ساخت ربات های هوشمند تر از انسان

فرضیه ساخت ربات های هوشمند تر از انسان

فرضیه ساخت ربات های هوشمند تر از انسان



تصور کنید رباتی وجود دارد که می تواند در را بازکند، پریز برق را پیدا کند و با اتصال به آن خودش را شارژ کند. ویروس های کامپیوتری را تصور کنید که هیچ چیز جلودارشان نیست. به نظر می رسد اجرام فضایی که هنوز عده یی فکر می کنند به وسیله انسان هدایت می شوند، به زودی می توانند بدون نیاز به کنترل انسان آدم بکشند. عده یی از دانشمندان علوم کامپیوتر در عین حال که از پیشرفت های هوش مصنوعی متحیر شده اند، مشغول بحث در مورد این نکته هستند که آیا باید برای تحقیقاتی که ممکن است منجر به از دست دادن کنترل انسان بر ربات ها شود، حد و مرزی تعیین کرد یا خیر؟

نگرانی دانشمندان از این جهت است که پیشرفت های بیشتر در این زمینه منجر به اختلال های اجتماعی و پیامدهای ناگوار می شود. به طور مثال دانشمندان به تکنولوژی هایی از قبیل سیستم های پزشکی که قادر به برقراری رابطه انسانی با مریضان هستند، یا کرم ها و ویروس های کامپیوتری که به هیچ طریقی نمی توان آنها را نابود کرد و می توان گفت به مرحله پلیدی از هوش ماشینی دست پیدا کرده اند. دانشمندان علم کامپیوتر متفق القول موافق هستند تا تولد «هال» کامپیوتری که در فیلم 2001؛یک ادیسه فضایی کنترل سفینه را به دست گرفت، راه زیادی باقی مانده است. نگرانی دانشمندان بی دلیل نیست. آنها می گویند پیشرفت های تکنولوژی باعث از دست رفتن مشاغل بسیار زیادی در زمینه های مختلف و مجبور شدن بشر به فراگیری زندگی با ماشین که دائم در حال فراگیری رفتارهای انسان است، می شود و به این طریق نیروی کار دگرگون خواهد شد.

پژوهشگران برجسته کامپیوتر، هوش مصنوعی و رباتیک که در Asilomar Conference Grounds در کنفرانسی در کالیفرنیا شرکت کرده بودند، احتمال خلق یک سیستم ابر هوشمند مرکزی پیشرفته و این ایده را که اینترنت باعث پیدایش خودبه خودی هوش و فکر می شود، کنار گذاشتند. اما موافق بودند ربات های قاتل خودگردان یا وجود دارند یا به زودی خواهند آمد.

آنها به این نکته هم توجه داشتند که هوش مصنوعی پس از تکامل ممکن است مورد سوءاستفاده خرابکاران و جنایتکاران قرار بگیرد. تصور کنید چه کارهایی یک جنایتکار می تواند با یک سیستم مصنوعی که می تواند مانند انسان صحبت کند و در پوشش انسان گنجانده شود، انجام دهد. چه اتفاقی می افتد اگر هوش مصنوعی برای استخراج داده های شخصی از گوشی های پیشرفته (امثال گوشی های موبایل و...) مورد استفاده قرار گیرد؟

پژوهشگران همچنین در مورد تهدید احتمالی مشاغل انسانی مانند ماشین های خودران، کمک یار شخصی نرم افزاری و ربات های سرویس دهنده در منزل هم بحث کردند. ماه پیش یک ربات سرویس دهنده به وسیله Willow Garage در سیلیکون وîلی ساخته شد و ثابت کرد قادر به پیمایش دنیای واقعی است. (مانند حرکت، باز و بسته کردن درها و حتی شارژ کردن خود،) یک گزارش از این کنفرانس خصوصی که در تاریخ 25 فوریه برگزارشد، قرار است امسال منتشر شود.

این کنفرانس توسط اتحادیه یی برای پیشرفت هوش مصنوعی برگزار شد. این گروه تعمداً محل کنفرانس را اسیلومار انتخاب کردند تا یک واقعه برجسته در تاریخ علم را یادآوری کرده باشد. در سال 1975 زیست شناسان پیشرو جهان در اسیلومار ملاقات کردند تا در مورد توانایی جدیدی بحث کنند که می تواند با تبادل مواد ژنتیکی در بین اندام ها به زندگی شکل دیگری دهد. پیرو نگرانی های ناشی از احتمال خطرات بیولوژیکی و مسائل اخلاقی، پژوهشگران بعضی موارد از آزمایش های خاص را متوقف کردند. کنفرانس، خط مشی مطالعات DNA نوترکیب را مشخص کرد و به این ترتیب پژوهشگران را به ادامه آزمایش ها ترغیب کرد. جلسه یی هم برای آینده هوش مصنوعی توسط اریک هورویتز یک پژوهشگر شرکت مایکروسافت که هم اکنون ریاست اتحادیه را برعهده دارد، برگزارشد. او عقیده دارد دانشمندان علم کامپیوتر باید به اوهام شکل گرفته حول ماشین های ابرهوشمند و سیستم های هوش مصنوعی که دیوانه وار به کار خواهند افتاد، واکنش نشان دهند.

ایده یک «انفجار هوش» اتفاقی که در آن ماشین های هوشمند می توانند حتی ماشین های هوشمندتر از خود را طراحی کنند به وسیله یک ریاضیدان به نام ای جی گود در سال 1965 مطرح شد. بعدها در مباحث علمی و رمان های علمی-تخیلی، یک پژوهشگر کامپیوتر به نام ورنور وینج این فکر را رواج داد که زمانی فرا می رسد انسان ها ماشین های هوشمندتر از خود خواهند ساخت و این اتفاق منجر به تحول آنچنان سریعی می شود که بشر به پایان عمر خود می رسد. او این تغییرات را منحصر به فرد خواند. این تصویر که بارها در بعضی از فیلم ها و نوشته ها هم نمایش داده شده، توسط بعضی از دانشمندان مانند ویلیام جوی یکی از پایه گذاران سان میکروسیستمز، محتمل و اعصاب خردکن توصیف شده است. دیگر کارشناسان تکنولوژی، از جمله ریموند کورزویل، از پیدایش ماشین های ابرهوشمند استقبال کردند و می گویند آنها می توانند پیشرفت های زیادی در زمینه افزایش طول عمر و تولید ثروت به ارمغان بیاورند. آرمان شهر از نوع آقای کورزویل ذهن ها را در سیلیکون ولی به خود مشغول کرده است. همین تابستان، یک موسسه به نام Singularity University شروع به ارائه دروس برای ایجاد آمادگی گروهی کرده است تا پیشرفت را هدایت کند و به جامعه در راستای «ساختن» با این آرمان شهر و با پیچیدگی های آن کمک کند. دکتر هورویتز می گوید؛ «من فکر می کردم دیر یا زود ما باید به نوعی نگرانی فزاینده مردم را در مورد افزایش بی رویه ماشین های هوشمند بررسی یا حداقل ابراز کنیم.»

گزارش AAAI تلاش خواهد کرد احتمال از دست دادن کنترل بشر روی هوش مبتنی بر کامپیوتر را بررسی کند. دکتر هورویتز می افزاید؛ «این گزارش همچنین مسائل اجتماعی، اقتصادی، قانونی و اخلاقی این ماشین ها را بررسی می کند. علاوه بر این، تغییرات

پیش رو در تعامل انسان و کامپیوتر موشکافی می شود. به عنوان مثال چگونه می توان رابطه با یک ماشین را به عنوان زوج یا همسر تعریف کرد؟»

وی اضافه کرد؛ «تلاش این مجمع در راستای ارائه خط مشی مشخصی به پژوهشگران بوده است تا آنها بتوانند با پیشرفت های علمی به ارتقای جامعه کمک کنند، نه اینکه به یک فاجعه تکنولوژیک منتهی شوند. به عنوان نمونه برخی از پژوهش ها ممکن است در آزمایشگاه هایی تحت تدابیر شدید امنیتی انجام شوند.»

جلسه یی که در ارتباط با هوش مصنوعی برگزارشد می تواند برای آینده این رشته پراهمیت باشد. پل برگ که از برگزارکنندگان جلسه سال 1975 در اسیلومار بود و جایزه نوبل در رشته شیمی را در سال 1980 دریافت کرد، گفت «برای جامعه علمی خیلی مهم بود عموم را قبل از اینکه هشدارها و مخالفت ها جدی شوند، درگیر مساله کند. همان طور که در مورد قضیه مواد غذایی ژنتیکی (GMO) این اتفاق افتاد و شرایط دشوار و پیچیده یی رقم خورد. تام میشل از استادان هوش مصنوعی و فراگیری ماشین گفت جلسه ماه فوریه نظر او را تغییر داده است. من قبل از جلسه خیلی به آینده هوش مصنوعی خوشبین بودم و در این فکر که پیش بینی های بیل جوی و رای کورزویل دور از واقعیت هستند، این جلسه مرا متقاعد ساخت که صریح تر درباره مشکلات از قبیل جمع آوری داده های شخصی که به طور وسیع صورت خواهد گرفت، صحبت کنم.

به رغم نگرانی های او آقای هورویتز امیدوار است تحقیقات هوش مصنوعی برای بشر سودمند خواهد بود و حتی شاید بتواند کاستی های بشر را جبران کند. او به تازگی یک سیستم نرم افزاری را طراحی و معرفی کرده است که از بیماران راجع به علائم بیماری شان می پرسد و به آنها با عواطف انسانی پاسخ می دهد. وقتی مادری گفت فرزندش از اسهال رنج می برد، صورت روی نمایشگر گفت؛ «اïه، با شنیدن این خبر متاثر شدم.» یک پزشک بعدها به آقای هورویتز گفت برایش خیلی جالب است این سیستم به احساسات انسانی پاسخ می دهد. او گفت؛ «من برای این کارها وقت ندارم.»

منبع
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ابداع ماهیهای رباتیک با توانایی شبیه سازی شنای ماهیهای طبیعی

ابداع ماهیهای رباتیک با توانایی شبیه سازی شنای ماهیهای طبیعی

ابداع ماهیهای رباتیک با توانایی شبیه سازی شنای ماهیهای طبیعی



محققان موسسه MIT موفق به ابداع ماهیهای رباتیکی شده اند که علاوه بر سادگی ساختار از بدنه پلیمری و ضد آبی برخوردارند که می تواند شنای طبیعی ماهیها را به خوبی شبیه سازی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته دانشمندان موسسه MIT یکی از اشکالات همیشگی رباتهای سنتی داشتن قطعات متعدد و پیچیدگی بالا در ساختار آنها است. به گفته پابلو آلوارادو رباتهای سنتی شاید بتوانند درمحیط آزمایشگاهی به خوبی کار کنند اما در صورتی که آنها را از این محیط خارج کرده و به محیطی طبیعی مانند اقیانوس وارد کنیم کمتر از نیم ساعت دوام نخواهد آورد.

آلوارادو به همراه همکارانش برای تولید رباتی با پیچیدگیهای پایین مطالعات بسیاری انجام دادند. در نهایت به جای استفاده از قطعات مکانیکی متعدد از قطعه ای نرم، قابل انعطاف و پلیمری برای ساخت ماهی رباتیک استفاده کردند. بدنه این ربات به صورت قالب گیری ساخته شده و به همین دلیل کوچکترین احتمال نفوذ آب به درون ساختار آن وجود نخواهد داشت.

این مواد بسیار ارتجاعی بوده و آب نمی تواند تاثیر زیادی بر روی آن داشته باشد در عین حال ساختار پلیمری در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است. درون هر ربات موتوری کوچک قرار دارد که امواجی را به وجود می آورد این امواج در طول بدنه پلیمری حرکت کرده و باعث راندن ماهی رباتیک به سمت جلو می شوند.

با ایجاد تفاوت در میزان سختی بدنه ربات محققان می توانند ارتعاشات بدنه ماهی را کنترل کرده و حرکت شنای ماهی هایی مانند ماهی تن و قزل آلا را شبیه سازی کند. ماهی های واقعی می توانند با سرعتی برابر 10 برابر طول بدن خود در ثانیه شنا کنند اما ماهی های رباتیک تنها قادر به شنا با سرعت یک برابر طول بدن خود در ثانیه هستند که نسبت به بسیاری از نمونه های موجود سرعت بالایی به شمار می رود.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان معتقدند این ماهی های رباتیک ارزان قیمت و ارتجاعی ابزاری ایده آل برای اکتشافات طولانی مدت در زیر سطح دریاها به شمار می روند.



ساخت ربات شناگر با الگوبرداری از ماهی

ICTPRESS - محققان مرکز تحقیقاتی MIT به تازگی با الگوبرداری از بدن ماهی ها رباتی موسوم به robo-fish ساخته اند که می تواند به اعماق ناشناخته آبهاکه تاکنون به دلیل نبود امکانات لازم ناشناخته مانده اند خبر داد.

به گزارش ICTPRESS به نقل از "seabotix " ، این گروه تحقیقاتی با بهره گیری از الگوی بدن ماهی ربات هایی ساخته اند که می توانند به اعماق آبها رفته و حتی سرکشی تاسیسات زیر آبها از جمله خط لوله های گازی و نفتی را به عهده گیرند و به انسانها در کشف منابع آلوده کننده محیط زیست کمک کنند.
گزارش ها حاکی است نخستین ربات ماهی نخستین بار توسط همین گروه تحقیقاتی در سال 1994 ساخته شد که 2 هزار و 843 عضو داشت و با 6 موتور کنترل می شد .این در حالیست که ربات های جدید ساخته شده توسط این محققان تنها کمتر از 10 عضو دارد و فقط با یک موتور کنترل می شود .
این ربات ماهی بدنی یک تکه ای و انعطاف پذیر از جنس پلیمر دارد و موتوری که در قسمت میانی بدن آن قرار دارد موج هایی در بدن انعطاف پذیر ماهی ایجاد می کند که آن را به سمت جلو حرکت می دهد .
 

linux_0011

عضو جدید
همزاد روباتيک خودرا سفارش دهيد

همزاد روباتيک خودرا سفارش دهيد


جام جم آنلاين: شرکتي روباتيک به نام جزيره کوچک اقدام به توليد عروسکهاي روباتيکي کرده است که مشابه فرد سفارش دهنده بوده و به عنوان روبات همزاد فرد شناخته مي شود.

يک شرکت ژاپني با نام جزيره کوچک ( Little Island) طي برنامه اي مبتکرانه به توليد روباتهاي شخصي براي مشتريان خود کرده است.
اين شرکت روباتهاي خود را به شکل عروسکهايي مشابه فرد سفارش دهنده توليد مي کند، به عبارتي ديگر شرکت جزيره کوچک اقدام به توليد همزادهاي روباتيک افراد مي کند.

عروسک همزاد افراد با استفاده از تصويري که فرد سفارش دهنده ارسال مي کند توليد شده و هزينه اي برابر 2 هزار و 251 دلار در بر خواهد داشت.

بر اساس گزارش گيزمگ، روبات همزاد 40 سانتيمتري مي تواند صداي فرد را شبيه سازي کرده و رفتاري مشابه رفتار وي از خود نشان دهد.

سيستم عامل روبات ويندوز ايکس پي بوده و نسبت به دستورهاي صوتي نيز از خود واکنش نشان مي دهد. در عين حال روباتهاي همزاد به پردازشگر 500 مگاهرتزي و حافظه 512 مگابايتي مجهز است.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
اخبار و تازه های رباتيک - قديم

پلاسموبات اولین ربات بیولوژیکی طراحی شد

Plasmobot : Scientists To Design First Robot Using Mould



پژوهشگران انگلیسی برای اولین بار نانو رباتی را طراحی کردند که در ساخت آن به جای استفاده از سیلیکون از قارچهای انگلی طبیعی استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این پروژه با سرمایه ای معادل 238 هزار پوند و توسط گروهی از محققان دانشگاه غرب انگلیس در بریستول اجرا می شود.

در این پروژه اولین ربات بیولوژیکی که ساخت آن برپایه فناوریهای سیلیکونی استوار نشده بلکه ساختار این ربات از نوعی قارچ انگلی که در جنگلها، باغها و در محیطهای مرطوب زندگی می کند ساخته شده است. این قارچ انگلی "Physarum polycephalum" نام دارد.

این پروژه با هدف توسعه متدهای محاسبات غیر قرادادی موسوم به "محاسبه بی نظم" اجرا می شود.

محققان در این خصوص اظهار داشتند: "تصوری که اکثریت مردم از رایانه دارند یک قطعه سخت افزاری همراه با یک نرم افزار است که برای انجام تکالیف ویژه طراحی شده است. این درحالی است که این قارچ انگلی یک ماده طبیعی است. این قارچ با هوشی که دارد به دنبال منابع غذایی می گردد. این قارچ قادر است محاسبات رایانه ای پیچیده ای را حل کند. از جمله پیدا کردن کوتاهترین مسیر از میان چند مسیر مختلف و انجام دیگر محاسبات منطقی. در آزمایشات گذشته، ما توانایی این قارچ انگلی را در حمل اجسام نشان دادیم. ما می توانیم از نور و یا تحریکات شیمیایی برای رشد آنها در جهت دقیق استفاده کنیم."

این ربات جدید که "پلاسموبات" نام دارد قادر است اجسام کوچک را احساس کند و آنها را در جهت از پیش برنامه ریزی شده حمل کند. رباتها ورودیها و خروجیهای موازی، شبکه ای از حسگرها و توانایی محاسبه اعداد را دارند.

پلاسموبات توسط شیب فضایی نور، میدانهای الکترومغناطیس و خصوصیات زیر-لایه ای که روی آن قرار گرفته است کنترل می شود.

براساس گزارش ساینس دیلی، این یک ربات بی نظم هوشمند کاملا قابل کنترل و قابل برنامه ریزی است.

این دانشمندان توضیح دادند: "ما به تازگی اولین مراحل بررسیهای خود را مثل اینکه چگونه می توان از پتانسیلهای این میکروارگانیسم بهره گرفت پشت سر گذاشته ایم، اما در سالهای آینده می توانیم از این جاندار استفاده کنیم. برای مثال از توانایی این قارچ می توان در جابجایی مقدار کمی از مواد شیمیایی به سوی یک هدف از پیش تعیین شده استفاده کرد. در آینده ای نه چندان دور می توانیم از قدرت این میکروارگانیسم در انتقال داروها به نقاط دقیق داخل بدن انسان کمک بگیریم."
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
پس از پنج سال ربات کودک بازی کردن و حرف زدن یاد گرفت !

پس از پنج سال ربات کودک بازی کردن و حرف زدن یاد گرفت !

پس از پنج سال ربات کودک بازی کردن و حرف زدن یاد گرفت !
iCub robot learns baby talk




ربات کودک که محققان ایتالیایی پنج سال پیش آن را ساختند صحبت کردن و بازی با توپ و اسباب بازی "لگو" را یاد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، این ربات کودک را که iCub نام دارد مهندسان دانشگاه جنوا و تیمی از نورولوژیستهای دانشگاه فرارا پنج سال قبل ساختند. این ربات پنج ساله که از فولاد و سیلیکون ساخته شده است در حال یادگیری زبان و بازی با توپ و لگو است.

این ربات برخلاف سایر رباتهای انسان نما مجهز به مغزی است که توانایی آموختن دارد.

محققان در این خصوص اظهار داشتند: "این ربات کودک به یک توپ در حرکت توجه کرده و با چشم آن را دنبال می کند. سپس دست خود را دراز می کند و آن را می گیرد. اولین بار حرکت را اشتباه انجام داد اما رایانه ای که آن را هدایت می کند قادر است خطاها را محاسبه کند و با انجام تلاشهای جدید آنها را کاهش دهد. تمام این کارها را مغز رایانه ای ربات بدون نیاز به کمکهای خارجی برنامه نویسان انجام می دهد."

به گفته این محققان، تئوریهای بسیاری به دنبال توضیحی برای فرایندی هستند که وقتی انسان موضوع جدیدی را می آموزد در مغز رخ می دهد. بهترین روش برای نشان دادن این فرایند استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی است."

دانشگاه پلیماوث انگلیس و موسسه علوم و فناوریهای شناختی شورای تحقیقات ملی ایتالیا با استفاده از نرم افزاری برپایه تئوری دستور زبان همگانی "نوام چامسکی" به یک نمونه این ربات کودک زبان و سخن گفتن را یاد می دهند.

در این آزمایش، محققان به این ربات کودک یک "فنجان آبی" را نشان دادند و واژه "فنجان آبی" را تا زمانی که توانست آن را در مغز خود ذخیره کند تکرار کردند.

آموزش استفاده از دستها را محققان دانشگاه جنوا به این ربات کودک آموزش می دهند.

براساس گزارش لارپوبلیکا، یکی از شرایط برنامه اروپایی که برای توسعه iCub بیش از 5/8 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده این است که تمام لابراتوارها می تواند در رشد شناختی این ربات کودک شرکت کند. هر گروه شرکت کننده در این پروژه می تواند یک کیت مونتاژ iCub را از دانشگاه جنوا دریافت کند.

در حال حاضر هفت دانشگاه اروپایی دیگر در انتظار دریافت کیتهای مونتاژ iCub هستند. تا پایان سال 2010 تعداد نمونه هایی که از این ربات ساخته می شوند به رقم 20 خواهد رسید و حتی قرار است در ترکیه و آمریکا نیز دو نمونه از آن مونتاژ شوند.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
قرارداد 35 میلیون دلاری ارتش آمریکا برای خرید ربات‌ های ناجی

قرارداد 35 میلیون دلاری ارتش آمریکا برای خرید ربات‌ های ناجی

قرارداد 35 میلیون دلاری ارتش آمریکا برای خرید ربات‌ های ناجی



خبرگزاری فارس:‌ارتش آمریکا قراردادی به ارزش 3/35 میلیون دلار با شرکت iRobot به امضارساند تا نسل جدید ربات‌های این شرکت که قابلیت انتقال سربازان از مناطقپرخطر به مناطق ایمن دارند، را در اختیار بگیرد.

به گزارش فارس بهنقل از اینفورمیشین‌ویک، پیشنهاد ساخت این ربات‌ها از طرف مرکز قراردادهایTACOM ارتش آمریکا به این شرکت صاحب‌نام داده شده تا بر اساس آن، 486دستگاه روبات PackBot 510 و RacTac Kit تا تاریخ 31 مارس 2010 در اختیارارتش آمریکا قرار گیرد.
درخواست ساخت این ربات‌ها بخشی از قرارداد بزرگ286 میلیون دلاری ارتش آمریکا در این زمینه محسوب می‌شود که تاکنون 125میلیون دلار آن به شرکت iRobot پرداخت شده است.
"جو دایر " مدیر واحدربات‌های صنعتی و دولتی در شرکت iRobot گفت: این سفارش کار یک اتفاق بزرگبرای iRobot محسوب می‌شود. این مسئله نه تنها بزرگ‌ترین قرارداد کاری درطول فعالیت‌های شرکت ما محسوب می‌شود، بلکه این مسئله را به ما یادآوریمی‌کند که که سال گذشته معرفی شد، قابلیت‌های فراوانی برای سازمان‌هاینظامی دارد و می‌تواند به صورت گسترده توسط آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات ها به هم دروغ می گویند

ربات ها به هم دروغ می گویند

ربات ها به هم دروغ می گویند

Evolving Robots Learn To Lie To Each Other


تجربه ای آزمایشگاهی بر روی گروهی از ربات ها نشان داد این دستگاههای هوشمند نیز می توانند دروغگویی و فریب دادن یکدیگر را به راحتی بیاموزند

تشدید مطالعات و پیشرفت تکنولوژی در صنعت ربات ها مدتها است نگرانی هایی را در رابطه با امکان غلبه این دستگاهها بر بشر و کشنده شدن آنها برای انسان به وجود آورده است اما اکنون نگرانی جدیدی علاوه بر مهلک بودن ربات ها ایجاد شده است زیرا ربات های جدید توانایی دروغ گفتن نیز خواهند داشت.

طی تست های آزمایشگاهی سیستم های هوشمند در فرانسه ربات هایی که در انجام پروژه های اکتشافی و تحقیقاتی به منظور یافتن منابع پاک و اجتناب کردن از منابع سمی شرکت داشتند آموختند که چگونه برای حفظ منابع سودمند به یکدیگر دروغ گفته و یکدیگر را فریب دهند.

در این آزمایش بیش از هزار ربات شرکت داشته و در دسته های 10 تایی تقسیم شده بودند. هر یک از ربات ها دارای یک حسگر ، نور آبی و کدهای دوتایی 264 بایتی یا ژنوم بوده است که اختیار عملکرد ربات را در برابر محرکهای آزمایش به عهده داشته است.

ربات های گروه اول به گونه ای برنامه ریزی شده بودند تا پس از یافتن منابع پاک چراغهای خود را روشن کنند تا به این شکل ربات های دیگر را به سوی منبع هدایت کنند.

در عین حال ربات ها با یافتن منابع پاک امتیاز مثبت و در صورت یافتن منبع سمی امتیاز منفی دریافت می کردند. در حدود 200 ژنوم در میان ربات ها به گونه ای تغییر کردند تا بتوانند نسل جدیدی از برنامه ریزی را درون خود به وجود آورده به خوبی قادر به یافتن منابع پاک و برقراری ارتباط با ربات های دیگر باشند.

با این حال تعداد منابع پاک بسیار محدود بوده و این به آن معنی است که تمامی ربات ها توانایی استفاده از منابع پاکی را که یافته اند ، نداشته و افزایش تعداد ربات ها می توانست ربات یابنده منبع را از دریافت امتیاز محروم کند.

پس از گذشت چند دوره از آزمایش 60 درصد از ربات ها به گونه ای تکامل یافتند که می توانستند در هنگام یافتن منبع پاک چراغهای خود را خاموش نگاه داشته و به این شکل منابع را در انحصار خود حفظ کنند.

به این شکل ربات ها به گونه ای تکامل پیدا کردند که توانایی دروغگویی و فریب دادن دیگر ربات ها را به دست آورده و نفع خود را به کمک به ربات های دیگر ترجیح دادند.

منبع : کنجکاو
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
AIBO سگ رباتیک سونی

AIBO سگ رباتیک سونی

AIBO سگ رباتیک سونی

شرکت سونی سال 1999 با ساخت ربات AIBO ، نخستین حیوانات دیجیتالی را به دنیا معرفی کرد و توانست خود را به عنوان تولیدکننده نخستین ربات هوشمند غیرانسان به جهانیان معرفی کند. این ربات ها که دارای ساختاری مشابه با ساختار بدن سگ است قادر به صحبت کردن و ذخیره وقایع روزانه صاحب خود است همچنین این ربات نیاز به توجه و محبت دارد.

ربات مذکور در ابتدا قادر به صحبت کردن و یا حتی راه رفتن نبوده است اما هم اکنون علاوه بر توانایی راه رفتن قادر به بیان 1000 عبارت متنوع است گفتنی است این ربات زمانی که صاحب آن لبخند می‌زند و یا آن را لمس می‌کند ابراز علاقه کرده و نسبت به موقعیت خود جملاتی را بیان می‌کند. AIBO می تواند از پله یا کوه نیز بالا برود.

AIBO همچنین مجهز به دوربین دیجیتالی بسیار پیشرفته ای است و با استفاده از آن قادر به ثبت وقایع روزانه و تهیه عکس از محیط اطراف خود است. این ربات می‌تواند همانند سگ‌ها گوش خود را بخاراند و حتی زمانی که باتری آن رو به اتمام است به صورت خودکار خود را شارژ کند.




















منبع : مهندسی رباتیک
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت روبات جنگی که با خوردن گیاه انرژی خود را تامین می‌کند!

ساخت روبات جنگی که با خوردن گیاه انرژی خود را تامین می‌کند!

ساخت روبات جنگی که با خوردن گیاه انرژی خود را تامین می‌کند!





مقامات پنتاگون اعلام کردند که نوعی روبات جنگی را ساخته اند که قادر است انرژی خود را با خوردن گیاهان و زیست توده ها تامین کند.

در فیلم های علمی تخیلی روبات های جنگی وجود دارند که برای تامین انرژی خود از تمام چیزهایی که قابل خوردن باشند از گیاهان، حیوانات و حتی اجساد سربازان در جنگ استفاده می کنند.
این در حالی است که مقامات پنتاگون خبر از ساخت نمونه آزمایشی نسل جدیدی از روباتهای نظامی را داده اند که تنها گیاهخوار هستند.
نام این روبات که Eatr (روبات تاتیکی خودمختار از نظر تامین انرژی) است همانند واژه " eater" انگلیسی به معنی "خورنده" تلفظ می شود.
در این خصوص هری شل مدیر اجرایی موسسه "فناوریهای سیلیکون پاور" وابسته به پنتاگون اظهار داشت: "ما نگرانی افکار عمومی در خصوص روباتی که از جمعیتهای انسانی تغذیه می کند را به خوبی درک می کنیم. روبات های آدمخوار تنها در فیلم های تخیلی حضور دارند و ماموریت ما ساخت این نوع روباتها نیست. بلکه روباتی که ما ساخته ایم تنها یک روبات گیاهخوار است. ما می خواهیم نشان دهیم که موتورهای ما می توانند با استفاده از مواد تجدیدپذیر زیستی گیاهی برای مصرف خود، انرژی پاک تولید کنند."
براساس گزارش گاردین، پروژه ساخت این روبات اولین بار در سال 2003 مطرح شد. روبات جنگی Eatr که می تواند همانند آمبولانس صحرایی مورد استفاده قرار گیرد علاوه بر گیاهخواری می تواند از سوختهای فسیلی نیز انرژی خود را تامین کند.
 

linux_0011

عضو جدید
ازدواج انسان با روبات در اروپا!

ازدواج انسان با روبات در اروپا!

تلاش "مارتین" برای ازدواج با یک روبات به شکست انجامید زیرا دادگاه بلژیک ازدواج انسان با روبات را مخالف قانون این کشور دانست.

به گزارش شیعه آنلاین، "مارتین" در این باره می گوید: من پیشتر با زنی ازدواج کرده بودم و دارای یک بچه بودم اما دیگر از زندگی کردن با زنان خسته و از وی جدا شدم. اکنون برای درآمدن از تنهایی قصد دارم با یک روبات ازدواج کنم اما آنان (مقامات دادگاه) به من این اجازه را نمی دهند.

این درحالیست که از سوی دیگر زنی در هلند به نام "بامیلا" اعلام کرد که به دلیل اینکه تاکنون ازدواج نکرده، اکنون سالهاست که با روبات روابط جنسی دارد و زندگی در کنار آنرا دوست دارد و احساس خوشبختی می کند.

"بامیلا" در ادامه افزود: به زنانی که دوست ندارند با مردان ازدواج کنند، توصیه می کنم با روبات ازدواج کنند زیرا می تواند به خوبی احساسات زنان را درک کند.

در همین راستا "یمون فان فال" صاحب یکی از فروشگاههای روبات فروشی در هلند می گوید: سالهاست که بسیاری از هلندی ها که دوست ندارند با انسان دیگری زندگی کنند، روبات را برای زندگی مشترک خود انتخاب می کنند زیرا زندگی با روبات به هیچ وجه مشکلاتی را در پی ندارد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر قیمت اینگونه روباتها بسیار گران است به همین دلیل چندی پیش سمیناری در شهر "ماستریخت" در جنوب هلند برگزار شد و طی آن کارشناسان تلاش کردند راهی برای تولید ارزان این روبات بیابند تا در آینده ای نزدیک خرید آن برای همگان امکان پذیر باشد. آنان پیش بینی کردند این کار در ده سال آینده قابل دسترسی باشد.

گفتنی است خبر برگزاری این سمینار طی گزارشی از سوی شبکه خبری BBC نیز اعلام شد. در این گزارش آمده: این سمینار پس از ارائه پایان نامه فوق لیسانس "دیوید لیوی" 63 ساله و شطرنج باز سرشناس اسکاتلندی برگزار شد. پایان نامه وی در مورد روابط میان انسان و روبات بود.

"دیوید لیوی" که پژوهش های بسیاری در این زمینه داشته، گفت: در حال حاضر روبات کاربرد زیادی دارد. در کارهای صنعتی، کارخانجات و غیره اما روباتی که برای ازدواج وارد بازار شده، به مدت زمان گذشته زیادی برنمی گردد اما در همین مدت کوتاه استقبال زیادی از آن شده است.
از سوی دیگر "رونالد آرکین" کارشناس روبات در این باره گفت: پیش بینی می کنم حداقل تا سال 2050 به مردم اجازه ازدواج با روبات به صورت قانونی داده نشود.

گفتنی است روبات بازیگران و خوانندگان سرشناس جهان نیز در چند وقت اخیر وارد بازار شده تا در صورت تمایل، مشتریان بتوانند با این روباتها ازدواج کنند.
 

linux_0011

عضو جدید
روبات ها معلمان آينده

روبات ها معلمان آينده

روبات ها معلمان آينده

بچه هاي 5-6 ساله ساله شيفته عروسك هاي بامزه و بانمك هستند، مخصوصاً عروسك هايي كه حرف مي زنند و چراغ چشمك زن دارند حالااگر بچه ها اجازه داشته باشند آنها را با خود سر كلاس ببرند كه ديگر كيف شان كوك است. «روبات قرمزي» همه اين ويژگي ها را دارد.
با اين تفاوت كه مثل شخصيت هاي كارتون هاي اكشن، ابرازاحساسات نمي كند. اما در عوض، روبات قرمزي مي تواند در آواشناسي به بچه ها حسابي كمك كند. در واقع ارتش بزرگي از روبات قرمزي ها براي كمك به كودكان در مدارس و مهدكودك ها به كار گرفته مي شود تا بچه ها بتوانند خواندن را ياد بگيرند. روبات قرمزي كه 40 سانتيمتر قد دارد، مي تواند از بچه ها امتحان الفبا بگيرد و برايشان داستان تعريف كند. مخالفان اين متد، شيوه آموزش آواشناسي روبات قرمزي را يك حقه توصيف مي كنند. اين شيوه آموزشي كاربردي (كه گاهي اوقات آن را جنجالي مي خوانند) از اين قرار است كه بچه ها، ابتدا صداي هر حرف را مي آموزند و سپس تمام يك كلمه را رمزگشايي مي كنند و با كنار هم قرار دادن آواهاي گوناگون، كلمات مختلف را مي خوانند. روبات قرمزي يا همان Red كه در واقع مخفف سه كلمه پيشرفت آموزشي سريع است، 130 پوند قيمت دارند.
در حال حاضر حدود 200 روبات قرمزي توسط مدارس مختلف خريداري شده است. علاوه بر اين، سه نهاد دولتي انگليس براي پخش اين روبات در مدارس ابتدايي ثبت نام كرده اند.
سازمان هاي آموزشي كه ارزيابي اين روبات را در سه مدرسه برعهده گرفته اند، بر اين باورند در صورتي كه از روبات قرمزي به درستي استفاده شود، روند آموزش و يادگيري دلپذير مي شود. در حالي كه بچه ها از روبات قرمزي استقبال كرده اند، اين روبات چندان به مذاق معلمان خوش نيامده است و آنها دوست ندارند كلاس شان پر از روبات شود. «ديلان ويليام» رئيس انجمن آموزشي طرفدار روبات قرمزي مي گويد؛ «تحقيق روي به كارگيري اين فناوري نشان مي دهد زماني كه ابزار از طراحي مناسبي برخوردار باشد، قادر خواهد بود حتي از بهترين معلمان هم كيفيت آموزشي بهتري ارائه دهد.»
شركت Headstart توليدكننده روبات قرمزي و Impact International بال آموزشي گسترش اين روبات بر اين باورند كه روبات قرمزي مي تواند به ابزار بزرگي براي ارتقاي مهارت هاي خواندن و نوشتن كودكان تبديل شود. نمايندگان روبات قرمزي همچنين به دنبال حمايت دولت از اين روبات آموزشي، با مقامات مربوطه مذاكراتي داشته اند. با وجود اين برخي از متخصصان كودك در مورد روبات قرمزي ابراز نگراني كرده اند. «سو پالمر» نويسنده كتاب «كودكي سمي» مي گويد: «روبات ها نمي توانند آموزش دهند بلكه تنها راه موثر آموزش، معلم هايي هستند كه جان دارند و نفس مي كشند و چشم در چشم بچه ها به پرسش هاي آنان پاسخ مي دهند.» در اين ميان، آواشناسان اهداف آموزشي جديدي را براي مهدكودك ها و مراكز آموزشي كودكان در نظر گرفته اند. از ماه سپتامبر گذشته مقرر شده است كودكستان ها تا زماني كه بچه ها به سن 4يا 5 سالگي مي رسند و وارد مقاطع پيش دبستاني و دبستان مي شوند، بايد نشان دهند كه بچه ها 69 هدف آموزشي مختلف را پشت سرگذاشته اند عده اي از آواشناسان بر اين باورند كه بچه ها بايد قادر باشند با استفاده از دانش آواشناسي، كلمات ساده را بنويسند و بتوانند كلمات پيچيده تر را بخوانند. «مارگات ادينگتون» عضو جنبش Open Eye كه با حمايت دولتي از به كارگيري آموزش آواشناسي براي كودكان مخالف است، مي گويد: «درست است كه بچه ها بايد مهارت آواشناسي را كسب كنند، اما اين صرفا بدان معنا نيست كه اين امر براي آنها مفيد است. بچه ها سه ساله نبايد دوره هاي آموزش آواشناسي را پشت سربگذارند، بلكه آنها بايد همان كارهايي را كه در هر مهدكودكي رايج است انجام دهند، مثل آواز خواندن و بازي كردن.»

منبع: wwwguardiancou
 

linux_0011

عضو جدید
روبات تا ۲۰۲۹ انسانی می‌اندیشد!

روبات تا ۲۰۲۹ انسانی می‌اندیشد!

ماشین‌ها تا سال ۲۰۲۹ به هوش انسانی نزدیک می‌شوند
ریموند کورزویل، یکی از نو‌آوران برجسته آمریکایی در گردهمایی امسال AAAS اعلام کرد که تقریبا تا ۲۰ سال دیگر، ماشین‌ها از نظر هوشی رقیب انسان‌ها خواهند شد.
کورزویل گفت: هم‌اکنون دانشمندان در اوج پیشرفت برای ساخت روبات‌هایی هستند که بسیار هوشمندند.
وی افزود: تا سال ۲۰۲۹ دانشمندان در زمینه دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به جایی خواهند رسید که روبات‌هایی با هوش و احساسات انسانی طراحی کنند.
وی خاطرنشان کرد که دستگاه‌های کنونی صد‌‌ها کار روزانه انسان را در حد خود انسان‌ها و حتی گاهی بهتر از خود آنها انجام می‌دهند.
کورزویل افزود: ما هم اکنون به صورت موجوداتی برخوردار از دستاورد‌های فناورانه در آمده‌ایم زیرا از فناوری برای گسترش افق ذهنی و توانایی جسمانی خود استفاده می‌کنیم و تداوم این روند بدون تردید به ظهور چنان هوش‌‌های مصنوعی منجر می‌شود.
● قانون شتاب فناوری
در نیم قرن گذشته قدرت تراشه‌های کامپیوتری هر دو سال یک بار از نظر پردازش دو برابر شده است. البته تراشه‌ها به غیر از افزایش قدرت پردازش از نظر اندازه نیز به همان میزان کوچک‌تر شده‌اند. این قانون تحت عنوان قانون مور معروف است.
دکتر کورزویل در گردهمایی انجمن پیشرفت علوم آمریکا در بوستون گفت: میزان تغییر این الگو‌ها هر دهه دو برابر می‌شود، پس در نیم قرن آینده شاهد آن خواهیم بود که این روند ۳۲ بار بیش‌تر از نیم‌قرن گذشته باشد.
رایانش، ارتباطات، فناوری‌های زیست‌محیطی، اسکن کردن مغز، دانش مغز انسان و کلا دانش بشری با سرعت بیش‌تری نسبت به گذشته در حال پیشرفت است و هر ساله با افزایش قیمت، ظرفیت و پهنای باند مواجه هستیم.همچنین ساختار کامپیوتر‌ها براساس ریز‌تراشه‌های دو‌بعدی سیلیکونی تعریف می‌شود. ولی هم‌اکنون زیر‌تراشه‌های سه‌بعدی در حال طراحی و ساخت هستند که هم از نظر قدرت پردازش ارتقا یافته‌اند و هم ساختار آنها از مولکو‌ل‌های بیولوژیکی تشکیل شده که از نظر اندازه از ریز‌‌تراشه‌های کامپیوتری فلزی بسیار کوچک‌تر‌ند.
● روبات‌های نانو
کورزویل، این دانشمند آینده‌گرا، پیش‌بینی کرد که در آینده‌ای نه چندان دور، روبات‌هایی بر اساس فناوری نانو طراحی می‌شوند.
این نانو روبات‌ها از طریق مویرگ‌ها وارد مغز و بدن انسان می‌شوند و با سیستم عصبی بیولوژیکی انسان به تعامل می‌پردازند. این نانو روبات‌ها به منظور حفظ سلامتی و حتی بهبود شرایط ذهنی انسان طراحی خواهند شد. در این صورت می‌توان گفت که در دنیای آینده، دیگر ناتوانی جسمی و ذهنی معنایی نخواهد داشت. این دانشمند همچنین اعلام کرد که در آینده بشر، دستگاه‌های بیش‌تری به عنوان اعضای بدن انسان به کار گرفته می‌شوند.
نانو روبات‌ها که اندازه‌ای برابر یک میلیاردیوم متر دارند، هم اکنون چشم‌اندازی گسترده برای آینده فناوری ترسیم می‌کنند.
فناوری روبات در حال حاضر به صورت بخشی از تمدن انسانی درآمده، البته نه آن چنان که عده‌ای فکر می‌کنند و قرار نیست که موجودات فضایی به کره زمین حمله کنند و جای ما را بگیرند.
● چالش‌های مهم فناوری
در این گردهمایی همچنین چالش‌های مهم جامعه مهندسی مدرن مورد بحث قرار گرفت.
این چالش‌ها بنا به تقاضای انجمن پیشرفت علوم آمریکا و توسط کمیته‌ای از کارشناسان سرتاسر دنیا در ۱۴ عنوان فهرست شده است. لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل و از اعضای این کمیته گفت: پیشرفت‌های شگرف به منظور بهبود کیفیت زندگی، در نتیجه پیشرفت فناوری در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی حاصل می‌شود و اگر تلاش‌های‌مان را برای برطرف کردن چالش‌های مهم عصرمان متمرکز کنیم می‌توانیم آینده بهتری را برای خودمان رقم بزنیم. برای ارایه این فهرست، نظرات مهندسان و دانشمندان برجسته و همچنین عموم مردم جهان طی یک دوره یک ساله جمع‌آوری شده است.چالش‌های مذکور با در نظر گرفتن چهار مقوله پایداری، سلامت، کاهش آسیب‌پذیری و لذت از زندگی رده‌بندی شده‌اند. این فهرست بدون توجه به پیش‌بینی‌ها یا وسایل موجود تنها با این هدف معرفی شده‌اند که نیاز‌های بشری برای بهبودکیفیت زندگی انسان و همچنین بهبود شرایط محیط‌زیستی شناسایی شود. ویلیام پری، رییس این کمیته و دبیر سابق وزارت دفاع آمریکا گفت: چالش‌های فهرست شده، مواردی هستند که ما از نزدیک با آنها روبه‌رو شده‌ایم و بیش‌تر موارد ذکر شده به گونه‌ای هستند که باید هرچه زودتر برطرف شوند.
● اوج‌گیری هوش مصنوعی
در این گردهمایی همچنین با ذکر تاریخچه‌ای از هوش مصنوعی، به این مبحث پرداخته شد.تاریخچه «هوش مصنوعی» به دوران قدیم باز می‌گردد، در حالی که در آن زمان، هیچگاه به این نام خوانده نمی‌شد. ایده ماشین‌های هوشمندی که به شکل انسان هستند در افسانه‌های یونانی مطرح شد. در عصر حاضر ما به آنها «روبات» می‌گوییم.
یک نویسنده انگلیسی به نام مری شلی (Mary Shelley) در یکی از داستان‌های خود به عنوان «هیولای فرانکنشتین»، زندگی مردی را روایت می‌کندکه سعی می‌کند تصویر زند‌ه‌ای از خود را به نمایش در آورد. البته رد‌پایی از عبارت «روبات» در آن دیده نمی‌شود. در واقع، کلمه روبات اولین بار در یکی از داستان‌های کارل چاپک، نویسنده چک، به نام Rossum&#۰۳۹;s Universal Robots در سال ۱۹۲۳ مطرح شد و از آنجا وارد زبان انگلیسی شد.
ایده یک ماشین، با هوشی معادل یک انسان نیز اولین بار در آزمایش هوش مصنوعی آلن تورینگ (Alan Turing) ریاضیدان معروف انگلیسی به میان آمد.وی در یکی از مقالات سرنوشت‌ساز خود در سال ۱۹۵۰ برای این مساله، یک راه‌حل عملی پیدا کرد که همان «تست‌ تورینگ» نام دارد. به گفته تورینگ، این طور فرض می‌شود که یک ماشین یا روبات، در صورتی که بتواند همانطور که انسان‌ها با یکدیگر تعامل دارند، واکنش نشان دهد، تست تورینگ را پشت‌سر گذاشته است. عبارت «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) اولین بار توسط یک دانشمند کامپیوتر به نام جان مک کارتی (John McCarthy) در سال ۱۹۵۶ به کار گرفته شد. این مفهوم را در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی ماروین مینکسی (Marvin Minksi) مورد کنکاش قرار داد. علاوه براین، آرتورسی کلارک (Arthur C. Clarke) نویسنده داستان‌های علمی – تخیلی نیز در کتاب خود تحت عنوان «۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی»، به طور جامع به مفهوم هوش مصنوعی پرداخت. در این داستان که فیلمی هم از روی آن ساخته شد، کامپیوتر هوشمندی به نام HAL وجود دارد که از نظر عقلانی، نظیر یک انسان کامل است.
در اواسط دهه ۷۰ میلادی، حامیان مالی پروژه هوش مصنوعی به این نتیجه رسیدند که این مفهوم هیچگاه توان برابری با ذهن پیشرفته و پیچیده انسانی را ندارد. اما در ادامه، شرکت IBM ابرکامپیوتری را به نام Deep Blue طراحی کرد که در یازده مه ۱۹۹۷ با شکست یک قهرمان شطرنج، اولین ماشینی لقب بگیرد که موفق به این کار شده است. در پی این موفقیت بزرگ، دستاورد‌های دیگری هم در زمینه هوش مصنوعی تحقق یافتند که از جمله می‌توان به یک راننده اتومبیل روباتیک اشاره کرد که یک جاده بیابانی را به مسافت ۱۳۱ مایل و بدون برنامه‌ریزی قبلی پیمود.
گفتنی است که هوش مصنوعی مضمون اصلی فیلم‌های مختلف چون ترمیناتور و Blade Runner بوده است.
 
آخرین ویرایش:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات هوشمند با قابليت برقراري ارتباط با همنوعان

ربات هوشمند با قابليت برقراري ارتباط با همنوعان

ربات هوشمند با قابليت برقراري ارتباط با همنوعان

خبرگزاري فارس: شركت نيسان از ساخت ربات جديدي با نام Eporo خبر داد كه با استفاده از فناوري‌ ليزر، مي‌تواند گستره وسيعي از محيط پيرامون خود را زير نظر بگيرد و كليه اتفاقات را در سيستم داخلي خود پردازش كند.

به گزارش فارس به نقل از اينفورميشين‌ويك، اين روبات كه در شركت نيسان با نام BR23C شناخته مي‌شود، قادر است به وسيله دو سيستم ليزري مجزا زاويه ديد 288 درجه‌اي داشته باشد و كليه حركات را زير نظر بگيرد.
سيستم پردازنده مركزي اين روبات به گونه‌اي طراحي شده است كه مي‌تواند اطلاعات به‌دست آمده از چشم‌هاي ليزري را در آن واحد پردازش كند و از طريق حسگرهاي پيشرفته با ديگر روبات‌ها ارتباط داشته باشد و در صورت لزوم، تغييرات لازم را در سيستم داخلي خود انجام دهد.
به گفته شركت نيسان، اين فناوري كه Safety Shield نام دارد، مي‌تواند در آينده نزديك در اتومبيل‌ها مورد استفاده قرار گيرد تا از تصادف ميان آن‌ها جلوگيري شود.
شركت نيسان اعلام كرده است كه اين روبات جديد را طي نمايشگاه الكترونيكي CEATEC ژاپن كه هفته جاري برگزار مي‌شود، به نمايش خواهد گذاشت.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
عرضه آخرين توانمندي‌هاي رباتيك كشور در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال

عرضه آخرين توانمندي‌هاي رباتيك كشور در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال

عرضه آخرين توانمندي‌هاي رباتيك كشور در نمايشگاه رسانه‌هاي ديجيتال

خبرگزاري فارس: مدير ارتباطات معاونت پژوهشي صنعتي شريف از عرضه بخشي از آخرين توانمندي‌هاي رباتيك اين دانشگاه در سومين جشنواره و رسانه‌هاي ديجيتال خبر داد.

به گزارش باشگاه خبري فارس «توانا» اميرحسين اسدي با بيان اين مطلب گفت: در دنياي امروز ربات را جزء جدا نشدني شهر ديجيتال مي‌دانند و به همين دليل به همت معاونت پژوهش و فناوري دانشگاه صنعتي شريف آخرين دستاوردها در عرصه رباتيك در بخش شهر ديجيتال اين نمايشگاه در مقابل ديد عموم قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه همچنين فرصت ثبت‌نام براي دانش‌آموزان خلاق به منظور حضور در نمايشگاه دستاوردهاي دانش‌آموزي كه به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود نيز وجود خواهد داشت.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
اجازه برگشت ربات لوله‌نورد ايراني به كشور داده نشد

اجازه برگشت ربات لوله‌نورد ايراني به كشور داده نشد

بعد از نمايش در نمايشگاه مسكو اجازه برگشت ربات لوله‌نورد ايراني به كشور داده نشد

خبرگزاري فارس: مخترع ايراني گفت: ربات لوله‌نورد را در نمايشگاه روسيه به نمايش گذاشتيم، اما مأموران گمرك اين كشور در هنگام بازگشت به ايران از ورود اين ربات به كشور جلوگيري كردند.

حسين خوران، مخترع ربات لوله نورد در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس گفت: ربات لوله‌نورد را در نمايشگاه بين‌المللي مسكو همراه ساير اختراعات ايراني و خارجي به نمايش گذاشته بوديم كه اين ربات موفق به كسب مدال نقره شد.
وي ادامه داد: در هنگام برگشت به ايران، مأموران گمرك روسيه از ورود مجدد اين ربات به داخل كشور جلوگيري كردند و علت اين برخورد پيشرفته بودن و نيز مشكوك بودن به ساخت اين ربات توسط يك مخترع معلول ايراني بود كه متأسفانه هنوز اين ربات در فرودگاه مسكو است.
وي اظهار داشت: اين ربات با توانايي تشخيص ترك‌ها و نقاط مسدود شده لوله انتقال گاز با سايزهاي مختلف و نقاط خورده شده ساخته شده است.
وي افزود: اين ربات توانايي تصويربرداري به صورت آنلاين از درون لوله و نيز توانايي حركت در داخل لوله انتقال گاز با سايزهاي 6 و 8 اينچ را دارد و حتي براي لوله‌هاي 42 اينچ نيز در آينده اين امكان را فراهم خواهد كرد.
اين مخترع تصريح كرد: ربات لوله نورد مي‌تواند بدون سيم اطلاعاتي نظير تصوير، ضخامت سطوح داخلي لوله، ميزان خوردگي لوله، ميزان رطوبت داخل لوله، دماي داخلي لوله و نقطه شبنم گاز داخل لوله را به همراه موقعيت لحظه‌اي ربات در داخل لوله با دقتي بسيار بالا ارسال ‌كند.
وي بيان داشت: همچنين بعد از ارسال موقعيت كاملاً تحت كنترل اپراتور در داخل لوله به حركت در مي‌آيد. اين ربات داراي توانايي بازرسي داخل لوله‌هاي گاز در شرايط بسيار سخت عملياتي و محيط‌هاي صنعتي و پالايشگاهي است.
اين مخترع گفت: در واقع اين ربات بدون دخالت انسان به وسيله سنسورهايي كه روي آن نصب شده است، شروع به دريافت اطلاعات درون لوله مي‌كند.
 

linux_0011

عضو جدید
روبات شناگر+عکس

روبات شناگر+عکس

روبات شناگر
می تواند زمینه ساز پیشرفت عظیمی در فناوری های زیردریایی باشد .
به گزارش ICTPRESS به نقل از " ساینس دیلی" ، روبات های زیردریایی که تاکنون ساخته شده اند با پروانه هایی کار می کنند که سنگین هستند و در بسیاری موارد پره های آنها در میان گیاهان دریایی زیر آبها گیرمی کند و امکان ادامه فعالیت را از آنها سلب می کند .

اما روباتی که جدیداً توسط این محققان ساخته شده و Gymnobot نام گذاری شده دارای باله های مشابه باله های ماهی است که در کنار بدنش حرکت می کند و با ايجاد امواجی در آب از این طریق آسان تر در داخل آبها حرکت می کند .

این روبات ماهی ها که طرح اولیه آنها از نوعی اره ماهی در آمازون الگوبرداری شده نسبت به روبات های پیشین از انرژی کارآمد تری برخوردار است و با استفاده از این قابلیت روبات می تواند در آبهای عمیق سواحل دریا ها هم شنا کند .

گفتنی است از روبات Gymnobot قرار است برای مطالعه فیلم برداری ، عکس برداری از اعماق آبها و همچنین تشخیص مکان آلودگی های زیست دریایی مورد استفاده قرار گیرد
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
رقص گروه ربات های صنعتی پوما و اسکارا از شرکت Staubli

رقص گروه ربات های صنعتی پوما و اسکارا از شرکت Staubli

رقص گروه ربات های صنعتی پوما و اسکارا از شرکت Staubli

Five industrial robots show a lighter side of industrial robotics at Automatica 2006

4 دقيقه 44 ثانيه

http://www.youtube.com/watch?v=jLcVfmmcShM

می تونین از این لینک دانلود کنین

http://rapidshare.com/files/293387084/www.ECA.ir__STAUBLI.TV_-_Robot_Dance_2006_LQ.flv

11663 KB
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
تصاویر یک ربات نویسنده

تصاویر یک ربات نویسنده

تصاویر یک ربات نویسنده





 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات‌هاي صنعتي شش محوره در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان راه اندازي شد

ربات‌هاي صنعتي شش محوره در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان راه اندازي شد

ربات‌هاي صنعتي شش محوره در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان راه اندازي شد

خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪

اصفهان -شركت هوشمند صنعت اسپادان از واحدهاي دانش بنيان مستقر در مركز رشد فناوري اطلاعات و ارتباطات شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان موفق به راه اندازي ربات‌هاي صنعتي شش محوره شد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي شهرك علمي وتحقيقاتي استان اصفهان ،مدير عامل شركت هوشمند صنعت اسپادان در خصوص اين ربات ها گفت: يكي از ابزارهاي پيشرفته اتوماسيون صنعتي، ربات‌هاي صنعتي شش محوره است كه داراي پيچيدگي ساختار نرم افزاري و مكانيكي مي‌باشد.

فرهنگ بيدرام افزود: با توجه به نياز توليدكنندگان خودرو، قطعه سازان، صنايع غذايي و بسياري از صنايع ديگر، اين شركت به فن آوري كاربري، برنامه نويسي و تعميرات الكترونيكي و مكانيكي اين ربات‌ها دست يافت.

وي تصريح كرد: درمرحله بعدي اين واحد فناوري با توجه به مشكلات اقتصادي كشورهاي اروپايي و آمريكايي، اقدام به خريد ربات‌هاي صنعتي اين شركت ها نمود.

وي افزود: اين واحد فناوري با تغيير كاربري اين ربات‌ها توانست اين سيستم ها را به سيستم‌هايي متناسب با طراحي و تكنولوژي داخلي تبديل كند.

وي از مهمترين ويژگي‌هاي ربات‌هاي شش محوره تغيير يافته را در مقايسه با نمونه‌هاي خارجي هزينه‌هاي بسيار كم و عدم نياز به صرف هزينه‌هاي كلان براي خدمات فني و مهندسي ربات‌هاي خارجي عنوان كرد.

بيدرام اظهار داشت: بي‌نياز نمودن توليدكنندگان داخلي از شركت‌هاي اروپايي براي خدمات فني و مهندسي، ايجاد توجيه اقتصادي براي استفاده از اين سيستم‌ها در داخل كشور و رقابتي شدن محصولات توليدكنندگان داخلي از ديگر امتيازات تغيير كاربري ربات‌هاي صنعتي شش محوره است.

شركت هوشمند صنعت اسپادان در سال ‪۱۳۸۶‬در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان استقرار يافته است.
 

mohandesehsan

عضو جدید
اختراع هاي بشر در دهه هاي آينده

اختراع هاي بشر در دهه هاي آينده

اختراع هاي بشر در دهه هاي آينده
1) بينايي فوق العاده:
چه کسي مي تواند از امتحان يک عينک امواج ايکس صرف نظر کند؟ شايد از هر چيزي که مقابل ديدگانمان قرار گيرد خوشمان نيايد، ولي اگر داراي قدرت ديدي مثل سوپرمن بوديم، مي توانستيم آن سوي ديوارها را هم ببينيم. البته براي مصارف عمومي نبايد خيلي به چنين وسيله اي بدبين بود; مي توان با استفاده از آن مراقب فرزند خود در طبقه بالايي بود. خوشبختانه يا متاسفانه، هنوز چنين وسيله اي به وجود نيامده، با اين حال چند حقه فناوري وجود دارد که ما را به آن نزديک مي کند. برخلاف نور مرئي، امواج راديويي مي توانند از مواد جامد عبور کنند. در سال 2006، گروهي از دفتر مشاوره مهندسي «کمبريج» در انگليس اعلام کرد که سيستمي در قطع يک کيف ساخته که مي تواند با ارسال علايم رادار در باند فوق پهن و شنيدن پژواک آن، افراد را از پشت ديوار هاي آجري تشخيص دهد. به ادعاي مسئولان اين شرکت، علايم اين دستگاه که «پريزم200 » نام گرفته، مي تواند از مصالح ساختماني با ضخامت 40 سانگروهتر عبور کند و فعاليت ها را تا فاصله 15متر تشخيص دهد. به پيشنهاد گروه سازنده، اين ابداع مي تواند براي رهگيري افراد در شرايط گروگان گيري فوق العاده کارآمد باشد، ولي با اين حال ضعف بسيار حادي نيز دارد. براي جلوگيري از نا پيدا شدن افراد به واسطه ديوارها و ديگر اشياي ثابت، اين دستگاه فقط اهدافي را شناسايي مي کند که به سرعت پژواک هاي گوناگوني را توليد مي کنند. به بيان ديگر، پريزم200 افراد را فقط در حال حرکت تشخيص مي دهد.
2 ) ناپديد شويد:
اخيرا روياهايي از داستان هاي علمي تخيلي براي تحقق «شنل هاي نامرئي کننده» سر بيرون آورده اند. اولين آنها که فقط روي ريزموج ها کار کرده بود، در سال 2006 عرضه شد. بعد از آن تلاش هاي ديگري هم براي رقابت با توانايي هاي «هري پاتر» شروع شد. اين گونه وسايل براي ناپديد کردن يک جسم، امواج الکترومغناطيسي اطراف آن را منحرف مي کنند. تا کنون تنها راه براي رسيدن به شنل هاي نامرئي کننده استفاده از متامتريال ها بوده که براي فعل وانفعال با نور و هدايت آن به شکل قابل کنترل، از اجزاي الکترونيکي ساخته شده اند. هدف اين مواد، پديد آوردن پوششي نامرئي کننده است که براي طيف وسيعي از بسامدهاي مرئي قابل استفاده باشد. البته دست يافتن به چنين موادي آسان نيست. اجزاي تشکيل دهنده آنها بايد از طول موج نوري که براي تعامل با آن ساخته شده اند، کوچک تر و ظريف تر باشند. در سال گذشته ميلادي گروهي از دانشگاه کاليفرنيا در «برکلي»، ماده اي ساخت که نور قابل مشاهده را بيش تر از آن که بازتاباند، به سمت پشت منحرف مي کرد.
3)درمان از راه دور:
گوشي هاي همراه جديد شايد قابليت هاي بيش تري از وسيله ارتباطي استار تک داشته باشند، ولي اسکنر طبي قابل حمل دکتر«بونز» که جراحات داخلي را فورا نمايش مي دهد، قدري ديگر طول مي کشد تا به دنياي واقعي وارد شود. ولي وقتي که وارد بازار شود، يک گام هم جلوتر خواهد بود! مهندسان در حال توسعه اين اسکنر قابل حمل هستند که نه تنها آسيب هاي داخلي را نمايان مي سازد، که آنها را در يک لحظه مداوا مي کند. راز نهفته در فناوري اين اختراع، به کارگيري امواج با بسامد بالا است. هم اکنون پزشکان از امواج فراصوت براي بررسي و عکسبرداري از جنين در رحم مادر استفاده مي کنند. اما با افزايش شدت اين امواج و متمرکز کردن آن ها روي يک نقطه مي توان حرارت کافي را براي پختن بافت بدن پديد آورد! تحقيقات لاورنس کرام از دانشگاه واشنگتن در «سياتل» نشان داده که امواج فراصوت با شدت بالا مي تواند رگ هاي در حال خون ريزي را داغ کند. شرکت او، آلتراسوند تکنولوژي، وسيله اي دستي ساخته که به جراحان اجازه مي دهد با نفوذ به ارگان پر از خون، بريدگي را داغ کند. کرام ابراز اميدواري کرده که در سال جاري بتواند اين فناوري را روي بشر هم آزمايش کند. همچنين امواج ضعيف فراصوت مي تواند براي تشخيص جريان سريع خون در رگ در حال خونريزي نيز به کار بيايد.
4) مرد عنکبوتي، پاي مارمولکي:
شخصيت «پيتر پارکر» در مرد عنکبوتي سبب شد که بالا رفتن از ديوار آسان به نظر برسد، ولي تکرار آن حرکات عجيب وغريب در دنياي واقعيت، سال ها است که محققان را در تلاش براي بالا رفتن از ديوار نگه داشته است. دليل اين امر واضح است; دست کش و کفش هاي مرد عنکبوتي بايد بتواند وزن يک انسان با ابعاد متوسط را در حالي که از آسمانخراش آويزان شده، تحمل کند. اما برخلاف اغلب مردم، دانشمندان عنکبوت را براي الگوي بالا رفتن از ديوار نپسنديده اند. آنها مارمولک را ترجيح مي دهند. در سال 2003، «آندره جيم» از دانشگاه «منچستر» در انگليس، ماده اي را با موهاي ميکروسکوپي طراحي کرد که مشابه سطح پاي مارمولک است. نيروي بين مولکولي واندروالسي، که در مقياس هاي کوچک موثر است، باعث چسبيدن مو ها به ديوار مي شود و از آنجاکه پاي مارمولک از ميليون ها مو پوشيده شده، منجر به جاذبه قدرتمندي مي شود که حيوان را روي ديوار نگه مي دارد. مواد اوليه مويي که جيم ابداع کرده، از ماده اي به نام کپتون تشکيل شده است، و درصورتي که 1 سانتي متر مربع از آن محکم به سطحي قائم فشار داده شود، مي تواند وزنه اي به جرم يک کيلوگرم را نگه دارد. ولي براي افزايش مقياس اين اختراع تا ابعاد کاربردي، مشکلاتي وجود دارد. براي مثال، براي پوشش دادن سطح لازم جهت نگه داشتن يک نفر، موها بايد بلند باشند و مشکل موهاي بلند، در هم پيچيده شدن آنها است. يکي از دانشمندان دانشگاه صنعتي تورين در ايتاليا راه حلي براي اين مشکل يافته است. او در سال 2007، طرحي ارائه کرد که مشابه درخت صنوبر، متشکل از نانولوله هاي کربني بلند در يک تنه و نانولوله هاي کوتاه تر در شاخه ها بود. وي با اين ابتکار، دست کشي ساخت که هر جفت از آن حدود 10 کيلوگرم را تحمل مي کرد.
5 ) شما هم انرژي توليد کنيد:
گوشي همراه شما يکي از اعجازهاي عصر جديد است. با اين حال فارغ از اين که چه قابليت هايي دارد، وقتي که شارژ باتري اش به انتها برسد، ديگر هيچ فايده اي ندارد. اما چقدر عالي مي شد اگر از اين باتري ها خلاص مي شديد و تمام انرژي مورد نياز وسيله الکترونيکي تان را از دنياي اطراف تامين مي کرديد; مثلا سيم شارژر آن را به لباستان مي زديد! چند ماه پيش، زيهونگ لين وانگ از موسسه فناوري جورجيا در آتلانتا، پارچه اي ساخت که از نانوسيم هاي اکسيد روي بر رشته هاي کلوار بافته شده است. هر بار که اين ماده خم يا مچاله مي شود، جريان الکتريکي ضعيفي را توليد مي کند. وانگ و گروهش دريافته اند که اگر هر پارچه اي را با نواري از اين فلز بپوشانند، مي توانند الکتريسيته حاصل را جمع کنند. با بهره گيري از اين فناوري مي توان انرژي دستگاه هايي را که در بدن انسان قرار مي گيرند، مانند دستگاه تنطيم کننده ضربان قلب، از خود فرد گرفت. گروهي به هدايت ديويد ترن در داشگاه استنفورد کاليفرنيا هم ژنراتوري ابداع کرده اند که از فعاليت قلب، الکتريسيته توليد مي کند. توليد الکتريسيته توسط اين دستگاه با جلو و عقب کردن يک آهن رباي ريز در سيم پيچي کوچک صورت مي گيرد.
6)جت پک:
جت هاي فردي جايگاه ويژه اي در دنياي ماشين هاي رويايي دارند، چراکه چندين دهه است که مهندسان آنها را مي سازند و مي پرانند و البته در اغلب موارد سقوط مي کنند! کمربند هاي موشکي، شايد بيش از همه نمونه هاي مشابه در فيلم «تاندربال» محصول سال 1965 از سري فيلم هاي جيمز باند، در جشن افتتاحيه المپيک 1984 لس آنجلس و در صفحات مجلات علمي ديده شده است. چهل سال از پرواز اولين کمربند موشکي مي گذرد، ولي تمام اين ماشين ها يکسان کار مي کنند و متاثر از محدوديت هاي مشابهي هستند. کمربند هاي موشکي با تسريع فرآيند تجزيه پيروکسيدهيدروژن به بخار و اکسيژن که به سرعت منبسط مي شوند، نيروي پيشران مورد نياز را تامين مي کنند. مشکل اينجا است که هر يک از اين ماشين ها تنها براي 30 ثانيه مي توانند نيروي پيشران لازم را توليد کنند. با اين اوصاف، چه کسي به داشتن چنين وسيله اي رغبت نشان مي دهد؟ در 1999، شرکتي به نام «ميلنيوم جت» در «سانتاکلارا» کاليفرنيا، يک ماشين پرواز فردي ساخت که بر آن دو روتور عمودي نصب شده بود که از يک موتور پيستوني نيرو مي گرفتند. گرچه اين تلاش اميدوارکننده بود، ولي با سقوط ماشين در پروازي آزمايشي، اين شرکت عمليات توسعه آن را در سال 2003 موقف کرد. با وجود همه شکست هايي که مهندسان در اين زمينه متحمل شده اند، شرکت هواپيماسازي «مارتين» در «کرايست چرچ» نيوزيلند در تابستان گذشته، «جت پک» کاملا متفاوتي را پرتاب کرد. نکته جالب در مورد محصول اين شرکت اين است که به جاي يک موتور راکت، از دو موتور توربوجت نيرو مي گيرد. بنابر اين مي توان آن را به شايستگي يک «جت پک» ناميد. توربوجت ها با گرداندن دو روتور که بطور عمودي نصب شده اند، نيروي برخاستن را تامين مي کنند. اين ماشين پرواز از سوخت خودرو استفاده مي کند و با يک باک پر، مي تواند 30 دقيقه در هوا پرواز کند و مسافت 50 کيلومتري را بپيمايد. البته مخترعان با تعبيه يک چتر نجات، فکر روز مبادا را هم کرده اند. تنها نکته منفي د اين وسيله پرنده فردي، قيمت 100 هزار دلاري آن است.
7) خودروي من ديگر يک فضاپيما است:
تصور کنيد فارغ از جاذبه زمين، در کشتي فضايي شخصي تان نشسته ايد و در حال گردش در يک مدار، از مشاهده غروب خورشيد لذت مي بريد. اين روزها ايده رفتن به فضا با فضاپيماي اختصاصي، ديگر خنده دار نيست. اما بزرگ ترين مانع تحقق آن، يافتن راهي مقرون به صرفه براي پرتاب به فضا است. روش متعارف و رايج فعلي، پر کردن يک لوله فلزي از سوخت پرانرژي و ايجاد احتراق در يک انتهاي آن است. اما همين روش معمول 100 ميليون دلار به ازاي هر پرتاب هزينه دارد. يک راه براي کاهش اين هزينه، به کارگيري بال است. نيروي بالابرنده اي که بال ها توليد مي کنند، به بالا رفتن کشتي از جو کمک مي کند. به اين ترتيب ميزان سوخت مورد نياز کاهش يافته و وزن کشتي نيز کم مي شود. اين راهبردي است که توسط دو شرکت خصوصي «ويرجين گالکتيک» و «اکس.سي.او.آر.آئرواسپيس» براي توسعه دو وسيله مسافرت به فضا، تبيين شده است. فضاپيماي «ويرجين گالکتيک»، موسوم به اسپيس شيپ2 که قرار است عمليات خود را از سال 2010 آغاز کند، تا ارتفاع 15 کيلومتري را با يک هواپيما پرتاب کننده مي پيمايد. در اين ارتفاع فضاپيما جدا مي شود و موتور آن پيشروي در ادامه مسير را تا فضا به عهده مي گيرد. فضاپيماي شرکت اکس.سي.او.آر. که ابعادي کوچک تري دارد، مشابه يک هواپيما از زمين بلند مي شود و فرود مي آيد. بليط اين فضاپيما که لينکس نام گرفته، 95 هزار دلار براي مسافرانش آب مي خورد که البته نصف هزينه سفر با اسپيس شيپ2 است. با وجود اين که سازندگان اين دو وسيله آنها را کشتي فضايي مي خوانند، بدنه آنها هيچ گاه شرايط بي هوايي فضا را لمس نخواهد کرد; چراکه سطح پرواز 61 کيلومتري لينکس و 100 کيلومتري اسپيس شيپ2 از مرزهاي فضا پايين تر است.
8) تنفس در زير آب:
در سال 2002، يک غواص از طريق يک آب شش مصنوعي با تنفس از اکسيژن موجود در آب، نيم ساعت را در زير آب استخر گذراند. اين وسيله را شرکت فوجي سيستمز در توکيوي ژاپن ساخته بود و براي جداکردن اکسيژن محلول در آب، از فناوري برتر غشاهاي سيليکوني استفاده کرد بود. اين غشاها در برابر گازها نفوذپذير و در برابر مايعات نفوذناپذيرند. بدين ترتيب در چرخه اي مشابه آب شش هاي يک ماهي، اکسيژن محلول به مجراي تنفسي وارد مي شود و دي اکسيد کربن بازدم به آب برگردانده مي شود. با اين حال، ما در آينده نزديک شاهد استفاده از آب شش هاي مصنوعي توسط غواصان نخواهيم بود، چراکه آب شش هاي فعلي سطح پاييني از اکسيژن را به سيستم تنفسي فرد مي رسانند که در شرايط غواصي خطرناک است. سيستم حياتي بدن انسان به مقدار زيادي اکسيژن نياز دارد که اين مقدار حتي در يک ليتر از آب دريا هم پيدا نمي شود. بنابراين غواصي که از آب شش ها استفاده مي کند بايد حجم عظيمي از آب را به آن پمپ کند تا بتواند اکسيژن کافي براي تنفس بدست آورد. براي اين کار، غواص بايد با خود باتري و وسايل پمپاژ آب حمل کند، که اين، خود باعث انحراف از هدف اصلي مي شود که همان حمل نکردن مخزن هوا است. با اين همه، نمي توان آب شش هاي مصنوعي را بي استفاده به حساب آورد. همان طور که روبوت هاي زيرآبي از سلول هاي سوختي نيرو مي گيرند، مي توانند از آب شش ها نيز براي تامين اکسيژن مورد نيازشان استفاده کنند. آنها هم چنين مي توانند براي رهايي زيردريايي ها از دي اکسيد کربن اضافي و شايد تقويت ذخيره اکسيژن به طور هم زمان به کار بيايند
9. ترجمه صوتی هم‌زمان
در کتاب «راهنمایی مسافران به کهکشان»‌، داگلاس آدامز ماهی زرد رنگی را به اسم بابل‌فیش تصویر کرد که وقتی در گوش کسی قرار می‌گرفت، با استفاده از انرژی امواج مغز، فرکانس‌های ذهنی ناخودآگاه و چیزی که یک ماتریس تلپاتیک نامیده می‌شود، به ترجمه هم‌زمان و مکالمه با بیگانگان می‌پرداخت. ولی سربازان آمریکایی مستقر در عراق از وسیله‌ای بهره‌ می‌گیرند که گرچه زرد نیست و در گوش جا نمی‌گیرد، می‌تواند به یک مترجم جهانی تبدیل شود.
این وسیله که ایراک‌کام نام گرفته، توسط شرکت اس.آر.آی در منلوپارک کالیفرنیا ساخته شده و شامل یک لپ‌تاپ مجهز به نرم‌افزار تشخیص گفتار و ترجمه است. وقتی از طریق میکروفون به زبان عربی صحبت می‌شود، پیش از ترجمه آن به زبان انگلیسی، جملات به عربی نگاشته می‌شوند و بعد از پایان صحبت فرد، یک صدای کامپیوتری ترجمه آن را می‌گوید.
نرم‌افزار ایراک‌کام و برنامه‌های مشابه دیگر، با مطالعه مکالمات قادر به ترجمه زبان دیگر شده‌اند. این نرم‌افزار برای پی بردن به ارتباط‌های آماری بین یک سری از عبارات عربی و ترجمه‌های انگلیسی، در میان آنها جستجو می‌کند. برای مثال، کلمه عربی «حار» و کلمه انگلیسی «Hot» هم‌زمان پدیدار می‌شود. اگر به طور مکرر این اتفاق بیفتد، برنامه چنین استنتاج می‌کند که هر دو کلمه یک معنی دارند. با دادن تعداد کافی مثال‌ها، نرم‌افزار می‌تواند دستور زبان را هم بیاموزد. سیستم مشابهی نیز بر روی پی.دی.ای.ها، موسوم به اسپیچالاتور اجرا می‌شود که توسط دانشگاه کارنگی‌ملون در پنسیلوانیا طراحی شده است.
البته نمی‌توان از این برنامه‌ها انتظار داشت که تمام مسائل مربوط به زبان‌های بیگانه را حل کند. اگر ایراک‌کام تا کنون کارا بوده، به دلیل تمرکز آن روی 50‌هزار لغتی است که سربازان به آنها نیاز دارند، وگرنه هرچه دامنه لغات وسیع‌تر شود، تشخیص معنی دیگر لغات برای برنامه مشکل‌تر خواهد شد.
10. این فیلم بوی خوبی دارد!
شمیم یک شام خوشمزه که آب از دهانتان راه می‌اندازد، یا رایحه مست‌کننده عطری خوشبو، و یا بوی باروت در گیرودار نبرد، همگی حکایت از این دارند که شامه، محرک قدرتمندی است. بنابراین تصور کنید که برنامه‌های تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی با رایحه‌شان همراه شوند.
این ایده اصلی smell-o-vision است که به تلویزیون‌ها قابلیت تولید بوهای متناسب با صحنه‌هایی را می‌دهد که نمایش می‌دهند. دانشمندان هنوز به این راز پی نبرده‌اند که چرا ما می‌توانیم ملکول‌های معینی را جهت درک رایحه‌شان حس کنیم، ولی نمی‌توانیم بوی ملکول جدیدی را پیش‌گویی کنیم و یا ملکولی جدید با رایحه دلخواهمان تولید کنیم. گرچه smell-o-vision محصول برخی یافته‌ها است و موانعی چند را پشت سر گذاشته، ولی هنوز هم چگونگی فعالیت سیستم بویایی به درستی روشن نشده است.
به گفته اوری گیلبرت، از دانشمند فعال در زمینه عملکرد سیستم بویایی، انسان رایحه‌ها را به 3 دوجین طبقه دسته‌بندی می‌کند، نظیر شمیم چوب، گیاه، فساد، گل و غیره. این دانشمند پیش‌تر با شرکت منحل‌شده دیجی‌سنت کار می‌کرده که فناوری smell-o-vision را در اواخر دهه 1990 میلادی توسعه می‌داده است. این شرکت نمونه‌ای اولیه‌ را از یک وسیله‌ ساخت که می‌توانست بوهای بسیاری را که در طول روز احساس می‌کنیم، بازتولید کند. گرچه رایحه‌ها مشابه‌های کاملی نبودند، ولی قابل تشخیص بودند.
ولی چطور می‌توان به این فناوری دست یافت؟ محققان در شرکت سونی جواب این سوال را دارند. آنها معتقدند که باید بینی را به کلی فراموش کرد و مستقیما به سراغ مغز رفت. ایده پشت برنامه‌ این شرکت، به‌کارگیری علایم فراصوتی برای تحریک بخش‌های منتخب مغز است تا بوهای مختلف در ذهن بیننده و بازیکن القا شود. متاسفانه تا امروز هیچ نشانه‌‌ای از این‌که سونی در حال ساخت سخت‌افزار مورد نیاز باشد، دیده نشده است.
نیوساینتیست، مجلد ژانویه 2009- ترجمه: علیرضا نورایی
__________________
برگرفته شده از:سایت علمی نخبگان جوانhttp://njavan.com/forum/showthread.php?t=25961
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
برندگان روبوکاپ حمایت نمی شوند

برندگان روبوکاپ حمایت نمی شوند

همشهری - طاهره ساعدی : هر چند مدت یک بار از موفقیت تیمهای روباتیک ایرانی در مسابقات جهانی اخباری از رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود ،جالب اینجاست که در تمام این مسابقات ، تیم هایی از ایران در سکوی قهرمانی قرار می گیرند و جالب تر اینکه فقط از این اخبار استفاده تبلیغاتی می شود و از این گروه ها هیچ حمایتی از سوی ارگان ها و مسئولان مرتبط دولتی صورت نمی گیرد . مهندس احسان میهن خواه عضو تیم روبوتیک دانشگاه خواجه نصیر طوسی و عضو کمیته فنی مسابقات جهانی روبوکاپ در لیگ ساخت روبات امدادگر از جمله افراد موفقی است که با وجود افتخار آفرینی های بسیار برای کشور از نحوه برخورد مسئولان با این دانش نوپا و پیشرفته و مدال آورندگان این عرصه نا خشنود است . وی در گفتگویی با همشهری در این زمینه سخن گفته است . یکی از پروژه هایی که تیم وی بر روی آن کار تحقیقاتی انجام می دهد ساخت روبات پای متحرک برای زوارت نفت است .
- راجع به مسابقات جهانی روبوکاپ توضیح دهید.
- مسابقات جهانی روبوکاپ که از سال 1997 کار خود را آغاز کرده هر سال تحت عنوان مسابقات جهانی روبوکاپ در یکی از کشورهای جهان برگزار می شود و طی این مدت حدود 5 یا 6 کشور از فدراسیون جهانی اجازه گرفته اند که مسابقات آزاد قهرمانی را در کشور خود را برگزار کنند. ایران یکی از آن کشور هاست که از 4 سال پیش تا کنون 4 دوره برگزار کرده که آخرین آن مسابقات بین المللی روبوکاپ در قزوین بود.مسابقه مهم دیگری که قرار است برگزار شود مسابقات جهانی قهرمانی در اتریش است که اوایل تیرماه تیم هایی که از ایران مجوز ورود در این مسابقات را به دست آورده اند در این مسابقات شرکت می کنند.امسال 400 تیم از 40 کشور جهان در این مسابقات حضور پیدا می کنند و طبق پیش بینی های انجام شده کارحدود 70 ربات در این مسابقات به نمایش گذاشته خواهد شد و حدود 3 تا 4 هزار تیم در بخش های دانشجویی و دانش آموزی شرکت می کنند که از ایران 48 تیم در بخش بزرگسال از دانشگاه های مختلف کشور حضور خواهند یافت و به نظر می رسد با توجه به شرکت تیم های زیادی از ایران ، عناوین و رتبه های خوبی هم توسط آن ها کسب شود.البته تیم های ایرانی همیشه رتبه های خوبی را کسب کرده اند. هدف مسابقات جهانی روبوکاپ انجام و پیگیری تحقیقات در زمینه ساخت روبات های پای متحرک است و یک هدف فانتزیک را هم برای خود در نظر گرفته که عبارت از شکست تیم قهرمان جام جهانی در سال 2050 توسط یک تیم رباتیک است . هدف اصلی انجام این مسابقات تحقیق در بخش های مختلف دانش هایی که در این زمینه به کار گرفته می شود مانند: هوش مصنوعی ،کار گروهی ربات ها ، مکانیسم حرکت ربات ها که میتواند شبیه مکانیسم حرکت انسان شود ، مواجهه ربات ها با محیط های واقعی و ایده آل ،شبیه سازی هایی که نیاز است برای ارتقاء هوش مصنوعی انجام شود و در واقع تمام این مسایل در بخش های مختلف مسابقات جهانی روبوکاپ بررسی می شود و نهایتا ما هر سال شاهد پیشرفت این ربات ها هستیم به طوری که هر سال به آن هدف فانتزی نزدیک و نزدیک تر می شود.
- آیا این روبات ها در سایز های واقعی ساخته می شوند؟
- بسته به این که ربات مربوطه چه هدفی را دنبال می کند دارای سایز های متفاوت است . در لیگ هایی که فوتبال را دنبال می کنند و یک زمین کوچک دارند اندازه آن ها کوچک است در بخش میدل سایز مسابقات ، ربات های بزرگتری استفاده می شوند که با توپ اصلی فوتبال بازی می کنند . در لیگ ربات های انسان نما ربات هایی ساخته می شوند که ابعاد انسان را دارند در بخش امدادگر چون مواجهه با محیط واقعی مد نظر است ربات های موجود بسیار سنگین و حدود 50 تا 60 کیلوگرم وزن دارند و درواقع کار این ربات ها این است که با محیط های واقعی دست و پنجه نرم کنند نه با محیط های ایده آل که سایر رباتها هستند.
- ایران در زمینه ساخت ربات های امدادگر و آتش نشان موفقیت هایی کسب کرده است آیا این ها سایز های واقعی دارند ؟
- آن چیزی که در ایران یا هر جای دیگری در دنیا ساخته می شوند در کلاس آزمایشگاهی است نه صنعتی . به ندرت ربات های پای متحرک دردنیا در کلاس صنعتی ساخته می شوند چون دانش ساخت این ربات ها بسیار نو و پیچیده است بنابراین ساخت روبات هایی که هدف از آن ها تعامل با انسان و محیط واقعی است باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد ما نیاز داریم این دانش پیشرفت کند تا این ربات ها بتوانند بدون هیچ گونه آسیبی به انسان به کمک وی بیایند . در دنیا هیچ گروهی مدعی بکارگیری ربات هایی که می توانند در محیط های واقعی با انسان تعامل داشته باشند نیستند و یا اگر هم وجود دارد در فاز آزمایشگاهی و آزمایشی است در ایران هم ربات پای متحرک به عنوان ربات صنعتی و نیمه صنعتی معرفی نشده است البته قرارداد های پژوهشی بین دانشگاه و صنعت برای ساخت ربات پای متحرک جهت برطرف کردن مشکلات آن ها بسته شده که هنوز هیچ رباتی تحویل صنعت نشده است ولی می دانم پروژه هایی در حال انجام می باشد . ما در مجموعه خود با زیر مجموعه وزارت نفت در بخش پژوهش و توسعه نفت ایران همکاری می کنیم تا یک ربات پای متحرک برای کاربردهای مدنظر وزارت نفت بسازیم ولی این کار در مراحل تحقیقاتی است که تا رسیدن به محصولی قابل استفاده در وزارت نفت فعالیتمان راادامه می دهیم .
- آیا کسانی که در این مسابقات مقام کسب می کنند در بنیاد نخبگان عضو می شوند؟
- خیر مسابقات روبوکاپ از سوی بنیاد ملی نخبگان و سازمان های دولتی حامی مخترعین مورد بی مهری کامل قرار دارد . مسابقات روبوکاپ را تا کنون هیچ یک از ارگان ها بررسی نکرده اند با این که این مسابقات 12 یا13 سال است که به صورت جهانی برگزار می شود ، دانشجویانی که در این مسابقات شرکت و مقامی کسب می کنند هیچ گونه تسهیلات و حمایتی دریافت نمی کنند.
- مشکلات پیش روی این دانش چیست؟
- مهم ترین مسئله روشن نبودن هدف حضوردر مسابقات فایده و نتیجه آن است برای بسیاری هدف از شرکت صرفا یک علاقمندی است . هنوز علت حضور مبهم است.در حالی که طبیعتا این مسابقات یک تمرین مهندسی و یک المپیاد فنی مهندسی است دانشجویان رشته های مهندسی یاد می گیرند چگونه فکر کنند ،طراحی کنند، بسازند و آنچه را که ساخته اند در میدان رقابت قرار دهند. این یک تمرین است تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در صنعت با شجاعت وارد شوند ودر یک کار گروهی و با فکر خود پروژه را به پیش ببرند وقتی این تصور وجود ندارد و نه دانشجویان هدف مشخصی دارند و نه مسئولان چنین تصوری از برگزاری این گونه مسابقات دارند طبیعتا حمایت ها از این مجموعه کمرنگ تر است .البته خود دانشجویان هم صرفا به دنبال کسب مقام هستند تا در رزومه خود آن را ثبت کنند. و این مشکل در هر دو لایه وجود دارد ، یعنی کسانی که باید حمایت کنند، تسهیلاتی فراهم کنند و این دانش را توسعه دهند و هم دانشجویانی که باید از این شرایط استفاده کنند و پیش روند . به همین علت در حال حاضر ممکن است بعضی دانشجویان برای قانع کردن مسئولان دانشگاهی برای گرفتن کمک مالی و علمی دچار مشکل باشند.اگر این مسایل کاملا حل و راجع به این موضوع بحث شود که برای حضور دراین المپیاد فنی مهندسی چه آموزشهایی باید داده شود و ما حصل آن تربیت چه دانشجویانی است این مسابقات تاثیر بسیار مهمی در توسعه خواهد گذاشت که امیدواریم با تلاشی که کمیته ملی روبوکاپ ایران در این زمینه انجام می دهد مشکلات موجود هر جه زودتر حل شود.
- شما در آمریکا عضو یک کمیته در زمینه روبوکاپ بودید در این باره بیشتر توضیح دهید.
- من از سال 2007 به عنوان عضو کمیته فنی فدراسیون جهانی روبوکاپ انتخاب شدم .
- کار این کمیته چیست ؟
- کار این کمیته بررسی تیم هایی است که از سراسر دنیا در یک زمینه( خاص مثلا روبات های امدادگر فعالیت دارند) در مسابقات بین المللی شرکت می کنند. اعضای کمیته فنی پس از بررسی های صورت گرفته نماینده هایی را انتخاب می کنند که توانایی بیشتری دارند و می توانند در مسابقات قهرمانی جهان کار قابل توجهی را ارائه دهند بنابراین انتخاب تیم ها در رده اول و سپس وضع قوانین مربوط به مسابقات و مسیری که مسابقات می پیماید تا به هدف اصلی برسد از جمله وظایف کمیته فنی می باشد.
- در هر کمیته چند نفر عضویت دارند ؟
- عضو دیگر از استرالیا ،تایلند، آمریکا و آلمان حضور دارند که من جوانترین عضو هستم .
- انتخاب اعضا بر چه اساسی انجام می شود ؟
- انتخاب بر اساس این است که در طی سال ها که مسابقات جهانی برگزار می شده چه کسانی حضور مستمر داشته اند و تیم شان کار خوبی ارائی داده است مثلا تیم من در 5 دوره مسابقات قهرمانی جهانی حضور داشته و توانسته 4 عنوان جهانی کسب کند یعنی دو جایزه نو آوری ودو جایزه در امداد و نجات و عبور از موانع را به دست آورد. این کارنامه خوبی برای یک تیم است که مشخص می کند قابلیت هدایت لیگ و ارزیابی دیگر تیم ها را دارند.
- با وجود کسب این قهرمانی آیا برای عضویت در بنیاد ملی نخبگان اقدام کرده اید ؟
- من از سال 1386 مدارک خود و اعضای تیمم را برای بنیاد فرستاده ام و تا جایی که اطلاع دارم بنیاد نظر مثبتی برای پذیرش افرادی که در مسابقات جهانی ربو کاپ رتبه ای کسب کرده اند ندارد و نه تنها من بلکه دیگر اعضای گروه و یا افراد موفق دیگر در این زمینه که مقامی کسب کرده اند را نیز نپذیرفته است.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات صنعتی جوشکار در کرج ساخته شد.

ربات صنعتی جوشکار در کرج ساخته شد.

ربات صنعتی جوشکار در کرج ساخته شد.


معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: اولین ربات صنعتی جوشکار در ایران توسط یک دانشجوی این دانشگاه ساخته شد.



مهران روح‌نیا افزود: ربات جوشکار که توسط رضا عباسی‌پور دانشجوی رشته برق الکترونیک ساخته شده، در صنایع مختلف ازجمله صنایع خودروسازی کاربرد فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: این ربات ابتدا در بخش آزمایشگاهی ساخته شد و پس از کسب رتبه اول در سومین جشنواره خوارزمی برای استفاده بهتر و آزمایش، این نمونه در بخش صنعتی بکار گرفته شد.

رضا عباسی‌پور مجری این تحقیق نیز گفت: تحقیقات نشان داد استفاده از این ربات برای جوشکاری روی انواع فلزات بصورت کاملا مکانیزه و با دقت بسیار بالا انجام خواهد شد.

وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که استفاده از این ربات موجب خواهد شد که اصطلاح "کارخانه تاریک" به تحقق بپیوندد.

"کارخانه تاریک به صنعتی گفته می‌شود که با استفاده از رباتها و ماشین آلات خودکار بدون روشنایی چراغها در آن عملیات جوشکاری و سایر فعالیتهای صنعتی انجام شود."
وی ادامه داد: این دستگاه هنگام کار به هیچگونه نظارت مستقیم انسانی نیاز ندارد و از سوی دیگر هزینه‌های تمام شده در تولیدات صنعتی را بطور چشمگیری کاهش می‌دهد.

مجری این طرح گفت: کیفیت کار با این دستگاه به مراتب بالاتر از محصولات دست‌ساز است.

وی خاطرنشان کرد: این ربات با چهار درجه آزادی بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌تواند همانند دست انسان عمل کند و الکترود جوشکاری را در قسمتهای مختلف قرار دهد.

عباسی‌پور افزود: نمونه مذکور نیز خطرات احتمالی ناشی از کار را به حداقل می‌رساند.

وی یادآور شد: ساخت این ربات صنعتی چهار ماه زمان و حدود یکصد میلیون ریال هزینه دربرداشته است.

amvaj-e-bartar.com
 

fjalili

عضو جدید
عروس رفته هاردشو فرمت کنه! - پيش‌بيني ازدواج انسان و روبات تا سال 2050

عروس رفته هاردشو فرمت کنه! - پيش‌بيني ازدواج انسان و روبات تا سال 2050

محققان هوش مصنوعي پيش‌بيني مي‌كنند كه به زودي انسان‌ها مي‌توانند با روبات‌ها ازدواج كنند.
ديويدلوي (David Levy)، محقق هوش مصنوعي دانشگاه ماستريخت هلند مي‌گويد: پيش‌بيني مي‌كنم تا سال 2050، ايالت ماساچوست اولين ايالتي خواهد بود كه قانون مشروعيت ازدواج انسان با روبات را تصويب مي‌كند. لوي اخيرا تز دكتراي خود درباره روابط بين انسان و روبات را تكميل كرده كه در آن، به مزايا و امتيازات ازدواج با روبات‌ها پرداخته است.
از گالاتي تا اليزا
ايده روابط عاشقانه ميان انسان و ساخته‌هاي مكانيكي‌اش به گذشته‌هاي دور بر مي‌گردد. براساس يكي از افسانه‌هاي يونان باستان، پيگماليون (Pygmalion) يك پيكرتراش است كه عاشق يكي از مجسمه‌هاي خود مي‌شود و نام آن را گالاتي (Galatea) مي‌گذارد. در نهايت ونوس به گالاتي روح انساني هديه مي‌كند و گالاتي نيز به يك انسان مبدل مي‌شود.
اين ايده حتي در دنياي مدرن امروزي وجود دارد. نه تنها انديشه‌هاي تخيلي اين ايده را در ذهن پرورانده‌اند؛ بلكه 40 سال پيش دانشمندان با مشاهده آثار عيني به اين نكته جلب شده‌اند؛ وقتي متوجه شدند كه دانش‌آموزان به اليزا (ELIZA)، يك روبات هوشمند، دل باخته‌اند اين روبات از آنها درس مي‌پرسيده و نقش يك روان درمانگر را در مدرسه ايفا مي‌كرده است.
لوي مي‌گويد: اين تمايل در انسان‌هاست كه باعث مي‌شود روبات‌ها بيش از پيش به ظواهر انسان‌ها نزديك‌تر شده و بيش‌تر با انسان تعامل برقرار كنند. وي مي‌افزايد: در اوايل پيدايش روبات‌ها كه فقط در امر ساختن اتومبيل به انسان‌ها كمك مي‌كردند، چنين تمايلي وجود نداشت.
بعد از آن روبات‌ها وارد ادارات شدند، به اين بهانه كه نامه ارسال كنند يا به تماشاگران، نقاط مختلف موزه را نشان دهند يا در خانه‌ها به تميزكردن و رفت و روب بپردازند. هم‌اكنون نيز روبات‌هايي ساخته‌ شده‌اند كه شبيه حيوانات اهلي و خانگي هستند و از اين نوع مي‌توان به روبات سگ Aibo محصول سوني، Tickle Me Elmos و تاماگوچي اشاره كرد.
لوي در تز خود تحت عنوان "روابط عمومي با شريكان هوشمند" مي‌گويد: روبات‌ها در آينده از نظر ظواهر بسيار شبيه انسان خواهند شد، ضمن اينكه نوع عملكرد و شخصيت‌شان نيز به قدري به انسان‌ها نزديك مي‌شود كه بسياري از انسان‌ها شيفته آنان مي‌شوند و حتي با آنها ازدواج مي‌كنند.
وي معتقد است كه اين نظريه كمي غيرمعمول به نظر مي‌رسد ولي عاشق‌شدن و ازدواج كردن با روبات‌ها در آينده يك امر اجتناب‌ناپذير خواهد بود. لوي استدلال مي‌كند كه روانشناسان مي‌توانند عوامل و دلايل اساسي كه چگونه انسان‌ها عاشق مي‌شوند را بيابند و تقريبا همه اين عوامل مي‌توانند باعث ايجاد يك رابطه عاشقانه ميان انسان و روبات شوند. يكي از دلايلي كه باعث مي‌شود انسان‌ها به يكديگر دل ببندند، شباهت‌هاي شخصيتي و دانش آنهاست كه به عقيده دانشمندان تمامي اينها قابل برنامه‌ريزي است. دليل ديگر اين است كه انسان‌ها فكر مي‌كنند طرف مقابل دوستشان دارد و اين نيز قابل برنامه‌ريزي براي روبات‌ها هست.
در واقع با طراحي نرم‌افزارهاي پيشرفته‌تر و نزديك‌شدن روابط ميان انسان و روبات زمينه براي ازدواج اين دو فراهم مي‌آيد.
لوي مي‌گويد: زماني كه دو طرف تمايل به ازدواج داشته باشند، اين امر مشروعيت پيدا خواهد كرد.
لوي مي‌افزايد:‌اينكه چه زماني اين اتفاق رخ بدهد، مشخص نيست اما بالاخره اين اتفاق خواهد افتاد.
ماساچوست، ميعادگاه اول
لوي پيش‌بيني مي‌كند كه ماساچوست اولين جايي خواهد بود كه به ازدواج انسان و روبات مشروعيت خواهيد بخشيد، زيرا مقامات اين ايالت ليبرال‌تر از ساير ايالت‌هاي آمريكا و يا دولت‌هاي ديگر هست و تحقيقات بسيار زيادي در زمينه فناوري‌هاي پيشرفته نظير MIT در اين ايالت انجام مي‌گيرد.لوي خاطرنشان مي‌كند: اگرچه رونالد آركين يكي از طراحان روبات از موسسه فناوري جورجيا در آتلانتا معتقد است تا سال 2050، ازدواج انسان با روبات به صورت قانوني در نخواهد آمد، اما بايد بگويم هرچيزي امكان‌پذير است و حتي اگر غيرقانوني هم باشد به اين معنا نيست كه انسان آن را امتحان نكند.
آركين مي‌گويد: انسان‌ها موجوداتي غيرقابل پيش‌بيني هستند و اگر از من بپرسيد كه آيا امكان دارد يك انسان خواستار ازدواج با يك روبات باشد، جواب من اين است كه هر چيزي امكان‌پذير است.
لوي بر اين باور است كه ازدواج انسان و روبات يك مزيت مهم دارد؛ اينكه بسياري از افراد كه به دليلي قادر به ازدواج با همنوع خود نيستند مثلا افرادي كه به سختي ارتباط برقرار مي‌كنند، بسيار خجالتي هستند، مشكلات رواني خاصي دارند، ظاهري بسيار زشت و يا شخصيت غيرقابل تحملي دارند مي‌توانند اين روش را امتحان كنند.
مسايل اخلاقي
آركين خاطرنشان مي‌كند: اگر ما انسان‌ها به روبات‌ها اجازه دهيم كه به قسمتي از زندگي روزمره‌مان وارد شوند و با ما پيوند بخورند آن‌وقت چه بر سر ساختار زندگي اجتماعي‌مان مي‌آيد؟ روبات‌ها چگونه انسانيت و تمدن را متحول خواهند كرد؟ من پاسخي براي اين سوالات ندارم و فقط فكر مي‌كنم اينها موضوعاتي است كه بايد بيش‌تر در موردشان تحقيق و تفحص كنيم. براي پيوند انسان با روبات، چه از نظر حسي و چه از نظر روانشناسي، سوالات بسياري وجود دارد.
اما آميزش انسان و روبات در عين حال كه باوركردني نيست، سوالات اخلاقي زيادي هم ايجاد مي‌كند.مشروعيت بخشيدن به آميزش انسان و روبات، نظام اخلاقي جوامع را از اين كه هست، سست‌تر نخواهد كرد؟آركين مي‌پرسد: آيا صحيح است كه يك روبات با شكل و شمايل كودك را در اختيار يك كودك‌آزار قرار دهيم؟
آيا اين عمل قبح كودك‌آزاري را از بين نخواهد برد؟
از سوي ديگر برخي عقيده دارند استفاده از روبات در جوامع غربي كه پايه‌هاي اخلاقي سست شده‌اي دارند ظهور و نمود ابتذال را در جامعه كاهش خواهد داد.لوي هم‌اكنون در حال نوشتن مقاله‌اي درباره اخلاق رابطه با روبات‌ها
از: خبرگزاری سلام​
 

asbm1382

عضو جدید
زندگی آینده: برندگان مسابقه طراحی الکترولوکس

زندگی آینده: برندگان مسابقه طراحی الکترولوکس

باسلام
شرکت الکترولوکس از بزرگ ترین شرکت های تولید لوازم خانگی، مسابقه ای را برای طراحی لوازم خانگی آینده برگزار کرده. دیدن طرح های برنده ابن مسابقه خالی از لطف نخواهد بود:



دستگاه پرورش گوشت: تا به حال در باغچه خانه سبزی کاشته اید؟ حالا نظرتان در مورد پرورش گوشت چیست؟ این طرح که برنده رتبه نخست شده، محفظه ای است که قرار است با استفاده از سلول های حیوانی گوشت پرورش بدهد. این کار توسط ایجاد شرایط مناسب دمایی و مواد غذایی لازم جهت رشد سلول ها انجام خواهد شد.
اگر روزی برسد که چنین دستگاهی ساخته شود مشکل گرسنگی در جهان حل می شود و هیچ حیوانی هم کشته نخواهد شد. الکترولوکس آنقدر این طرح را جدی گرفته که به طراح آن پول داده تا آن را بسازد.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا