[اجزای داخلی] شناخت انواع سقف و کف و تاثیر آن در طراحی داخلی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کف بنا اگر ارتفاع کمی تا سقف داشته باشد ممکن است شما را قادر نساخته باشد ممکن است شما را قادر نسازد از سقف های کاذب یا رابیتس بندی برای تغییر سطوح بر آن استفاده کنید ولی راههایی هست که می توانید به شیوه های مختلفی آن را مرتفع نمایش دهید.
اگر ارتفاع کف تا سقف کم بود کف را تیره کنید چرا که تیره گی احساس عمق و کوتاهی سقف جلب نظر کمتری می کند . ولی روشنی وسعت می دهد و جلوتر به نظر می رسد .پس اگر متراژ کم بود کف را روشن کنید چرا که به وسعت 30 متری بنا یا روشنی ، می افزاید هرچند سقف های کوتاه حس ارامش را القا می کند اما در طولانی مدت باعث خستگی اشخاص می شود . در سقف های بسیار بلند امکان حس عدم اطمینان بیشتر از سقفهای کوتاه است . در سقف کوتاه شخص خود را درون فضای ناشناخته ای متجسم نمی کند ، اما سقف های بلند هر لحظه بیننده را به سمت سقف معطوف می سازد تا حس رمز گونه ای بر انگیزد. این به معنای این نیست که سقف های بلند نا مناسب اند بلکه بالعکس در سقف های بلند هوا جریان مطبوع تری خواهد داشت و اکسیژن به سادگی جریان خواهد داشت .


سقف های بلند
:
القاء حس فراز، فراخ ، شادی ، شکوه ، و جلال ، ثروت ، وسعت ، جلال ، قدرت ، روشنی سفیدی رمز آلودند ، حس سرما را القا می کنند. ( گرم کردن سقف های بلند کار دشوار تری است تا سقف های کوتاه) بوی عطر یاس و شب بو ، شیرین و ترش مزه های آن هستند ، عزت و بزرگی نسبت به صاحب ملک ، حقارت در مقابل بنا .


سقف های کوتاه
:
حس کوتاهی ارتفاع فراخی انسان نسبت به بنا خوش نیتی امنیت صمیمیت و سادگی به سادگی گرم یا خنک می شود گاه حتی حس حقارت و کمبود تیره و قهوه ای رنگ های آن هستند بوی تلخ قهوه تند فلفل پوست پرتقال طعم شکلات شیری مایل به تلخی یا شیرینی مایل به ترشی طعم فلفل تند عدم اعتماد به نفس و بی اطمینان به میزبان.

این ها ویژگی های سقف ها با ارتفاع کم یا زیادند. اما چه کنیم که این ویژگی ها را در صورت دلخواه تغییر دهیم؟ می دانیم که ارتفاع استاندارد سقفی که فضای داخلی هم به سادگی گرم و خنک می شود و هم جریان مطبوع هوا در آن انجام گیرد 3 متر بوده ولی به دلایلی چون صرفه جویی در مصرف مواد و مصالح ساختمانی و مصرف انرژی استاندارد سقف ها به 2.80 کاهش یافت . اگر به دلایلی همچون واحد های ساختمانی زیر همکف که سقف کمتر از 2.80 بودندباید طبق اصول زیر آن ها را بلندتر نمایان ساخت:

1- یکی اینکه سقف هاب کوتاه را روشن و کف آ نها را تیره کنید .
2- از ایجاد اختلاف سطح بر سقف خود داری کنید چرا که آن را کوتاه تر می کنید .
3- از لوستر های سقفی که به سطح سقف می خوابند استفاده کنید و از نوع آویزی آ نها بپرهیزید مگر آنکه خیلی آنکه خیلی کوتاه باشند.

4- در دیزاین دیوارها از خطوط عمودی بهره بگیرید مثلا اگر تمایل به لمبه کاری [SUP]1[/SUP]دارید آ نها را عمودی نصب کنید و از نصب مورب و افقی آن بپرهیزید ، یا از کاغذ دیواری هایی بهره بگیرید که طرح هایی با خطوط باریک و عمودی داشته باشند ، در غیر این صورت دیوار ها را یک دست روشن کنید .

5- ستون ها را به همین شیوه دیزاین کنید و به آ نها اهمیت دهید .
6- حدالامکان از پرده هایی که تا زمین می رسند استفاده کنید و چوب پرده ها را در منتهی الیه سقف نصب کنید به اینگونه ارتفاع سقف تا کف را بلند تر نمایش خواهید داد.

اگر سقف ها بلند باشند همه گونه مانوری در آن می توان داد : 1- از خطوط و نقوش به هر گونه که باشند
2- پرده ها چه کوتاه و چه بلند . 3- مرکز کانونی سقف را لوستر آویزی بلندی نصب کنید تا به شکوه و جلال سقف بیفزایید .

حال اگر متراژ بنا کم بود نیاز به این اطلاعات خواهید داشت :
1- حدالامکان کف را روشن بگیرید تا به متراژ آن بیفزایید .
2- از کف پوش های کوچک و ریز استفاده نکنید و ابعاد بزرگ را بر آن بر گزینید . به عنوان مثال به جای سرامیک های کوچک از ابعاد 50 در 50 یا بیشتر به جای سنگ کف با ابعاد 20 در 10 از 40 در 60 استفاده کنید یا کف را با موکت یکدست بپوشانید .

3- از قالی یا قالیچه ها چون فضا را تقسیمات مجزا می کنند کمتر استفاده کنید .
4- پرده ها و دیوار ها را با خطوط افقی یا نقوش درشت دیزاین کنید. اگر نه آ نها را کاملا یکدست و روشن کنید
5- نور های طبیعی را با پرده های ضخیم کور نکنید و نور پردازی های بیشتر ولی کم مصرف استفاده کنید که گرمای زیادی تو لید نکنند به ویژه در اماکنی که به دلیل کوچک بودن فضا تعبیه باز شونده های زیادی امکان پذیر نبوده و نیست .

به خاطر داشته باشید که نقوش درشت و کف پوش ها و دیوار کوب های ابعاد بزرگ باعث وسیع تر نشان دادن فضا یا سطح می شود و بالعکس نقوش و تزیینات ریز و ابعاد کوچک آن را کوچکتر نشان می دهد، حتما بارها شنیده اید که می گویند افراد چاق از البسه با نقوش درشت و راه راه های افقی پرهیز کنند و افراد لاغر لباس های گلدار درشت و شلوغ بپوشند . این امر در هر دیزاینی صدق می کند . همین الگو ها را با با دیزاین داخلی نسبت و شباهت دهید تا قوانین را به سادگی دریابید.

منبع:moeini64.blogfa.com
 
بالا