[اجزای داخلی] آموزش ساخت شومينه هيزمي

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
آموزش ساخت شومينه هيزمي

لذت حضور در كنار شعله هاي آتش بر خاسته از هيزم و چوب، ذائقه هر انساني را تحريك ميكند. و حرارت و گرماي خاص آن ، خاطره دل نشيني به جا خواهد گذاشت . ما در اين گفتار نحوه ساخت شومينه هيزمي را به شما آموزش مي دهيم تا با رعايت موارد گفته شده ، شومينه اي ايده آل و بدون نقص بسازيد .

روش ساخت شومينه هيزمي با شومينه گازي متفاوت است.
در اين گفتار شما را با اصول مهم ساخت ، آشنا نموده و براي تفهيم آسانتر ، يك شومينه هيزمي ساده را در نظر ميگيريم تا به سهولت بتوانيم مطالب را بيان كنيم.
محل شومينه را انتخاب كرده و لوله دودكش را در محل نصب نماييد ، توجه داشته باشيد كه لوله دودكش مي بايستي از بزرگترين سايز موجود ( حداقل 30 در 20) باشد و عمود بر محل باشد.
ابتدا سنگ هاي پايه را به شكل عمودي نصب نماييد و پشت سنگ ها را با آجر گري پر نموده و فاصله موجود را با ملاط سيماني ( دوقابي) پر نماييد . توجه داشته باشيد كه در اين مرحله شما مي بايستي محل كشويي خاكستر ، كه جعبه فلزي تخليه خاكستر مي باشد را از سنگ جدا نماييد.
سپس محل قرار گرفتن جعبه (كشويي) را با ملاط سيماني و آجر نسوز بسازيد .اين محل بايد به گونه اي باشد كه كشويي بتواند در آن حركت نمايد . اطراف اين كشويي فلزي را با ملاط بسته و فقط از قسمت فوقاني ، محلي را براي نصب دريچه ( توري فلزي) خالي بگذاريد اين بدين منظور است كه خاكستر پس از تجمع در كف شومينه با عبور از اين توري فلزي ( جهت تخليه خاكستر) بدرون كشويي فلزي بريزد. سپس يك سنگ به صورت افقي بر روي لبه سنگ عمودي به شكل پله نصب نماييد . و تعدادي آجر را انتخاب نموده و پشت آنها را برش دهيد وشكل U را از آن خالي نماييد. آجرها را خيس كرده ودر محل صاف و مسطح بچينيد و با قرار دادن شمشه اي كنار آنها از چيدمان منظم مطمئن شويد . سپس ميلگردي فلزي را در داخل محل برش شده قرار دهيد و محل مورد نظر را با دوقاب سيماني نسوز پر نماييد.حداقل 24 ساعت زمان لازم است تا اين قالب خشك شود. قالب خشك شده را برداشته و در پشت لبه سنگ افقي نصب نماييد. به تجربه دريافته ايم كه اگر اين مقاومت ، در

آجرهاي پايه پيش بيني نشود ، در اثر برخورد هيزم ها ، اين رديف آجر متلاشي خواهد شد.
حداقل 10cm پايين تر از لبه آجرها ، كف شومينه را به شكل نصب موزاييك ، كف چيني نماييد اين پايين بودن سطح كف ، به شما كمك مي نمايد تا هيزم ها و خاكستر ها به درون فضاي نشيمن نريزد. در اين مرحله توجه داشته باشيد كه محل توري فلزي را با ملاط سيماني بگونه اي اجرا نماييد كه آجر هاي اين قسمت لرزش نداشته باشد.
بعد از كف چيني پشت آجر هاي ايستاده را با ملاط سيماني به صورت شيب دار ملاط كشي نماييد. ميانگين مساحت كف شومينه 60در 80 در نظر گرفته ايم.
با تركيب نمودن تقريبي 60 در صد سيمان ، 20 در صد پودر سنگ و 20 درصد خاك نسوز ملاط نسوز تهيه نماييد.
ديوارهاي شومينه را به وسيله تخته ملاط كه به لبه آجر وصل مي گردد و موجب مي شود. ملاط يكدست ، صاف و يكنواخت به دست آيد ، ملاط كشي نموده و آجرهاي نسوز را روي آن قرار دهيد.
اين عمل را لايه به لايه انجام دهيد تا ديوارها به ارتفاع تقريبي 50 تا 60 cm از كف بالا بيايد.
با بالا آمدن ديوارها ، ديواره پشت شومينه را درباقي مانده رفته رفته رو به جلو كار كنيد تا در نهايت طاقچه اي به وجود آيد.
اين به آن جهت است كه پس از اتمام ديواره شومينه فضاي عقب نشيني شده اي هم به دست آوريد تا براي احداث كوره به شما كمك نمايد.
انتهاي لبه آجرهاي ديوار پشتي بايد بالاتر از لبه آجرهاي پيشاني شومينه باشد.
پس از اتمام ديوارها ، شما به يك پيشاني آجري نياز پيدا خواهيد كرد . به اين منظور همانند شيوه قبلي كه براي آجرهاي لبه پايين انجام داديد ، در اين مرحله تعدادي آجر را برش داده و از پشت آن ميلگردي فلزي عبور دهيد.

با اين روش مقاومت آجرهاي پيشاني تضمين مي گردد.
دكور اطراف شومينه بستگي به سليقه شما دارد و در ميزان حرارت هيچ تأثيري نخواهد داشت.
پس از نصب آجر هاي پيشاني ، مي توانيد فضاي كوره را با آجر و ملاط نسوز بسازيد و يا با ميلگرد و توري رابيتس 2 لايه ، محفظه اي روي شومينه بسازيد و روي آن را با ملاط نسوز در چند لايه پوشش دهيد. اين فضا با عرض و طول كف شومينه يكسان بوده و به ارتفاع تقريبي ، حداقل يك متر باشد و مي بايستي ديواره پشتي آن از انتهاي محل طاقچه ديواره پايين شروع شود . و مكعبي به ابعاد تقريبي 80 cm مكعب جهت كوره ذخيره دود كافي است.
بدين ترتيب ، دمپر (دريچه تنظيم كننده هوا ) برخلاف شومينه گازي در قسمت بالاتري قرار ميگيرد. دقت نمائيد كه عرض پيشاني شومينه ، مي بايستي كمتر از لبه آجر كف باشد و پشت آجر پيشاني با شيب به زاويه تقريبي 30 درجه و به ارتفاع تقريبي حداقل 30 cm باشد.

زيرا اين امر موجب ميشود ، دود حاصله از سوختن هيزم به قسمت شيب دار برخورد و به قسمت كوره هدايت شود.
شومينه احداث شده را در محيط بسته آزمايش نماييد و توجه داشته باشد كه هواي سرد بيرون بين 20 الي 30 درصد در مكش هوا تأثير گذار خواهد بود.
با ذهن خلاق خود ميتوانيد دكور اصلي و اطراف شومينه را طراحي نماييد و تلاش كنيد تا از سليقه ديگران بهره بگيريد ولي تقليد ننماييد.
براي استفاده بهينه و كامل از انرژي گرمايي مي توانيد روي شومينه مخزن آب تعبيه كنيد و يا روي شومينه هواكشي نصب نمائيد تا از شومينه حداكثر استفاده را نموده باشيد.

توصيه ها :

  • پايين بودن كف شومينه از آجرهاي لبه پايين ضروري است .
  • كشويي فلزي ( مخزن تخليه خاكستر ) با ورق ضخيم تر ، توسط ‌آهنگر ساخته شود. زيرا اغلب جعبه هاي فلزي موجود در بازار نامرغوب هستند.
  • لوله دودكش نبايد داخل ديوار تعبيه گردد ، بلكه داخل فضا و عمود بر شومينه باشد .
  • جهت تفهيم بهتر مطالب ، شماره قبلي مجله را مطالعه و يا به سايت ما مراجعه فرماييد.
  • كلاهك دودكش بايستي از اطراف باز باشد و لوله دودكش هم كوتاه نباشد.
  • توجه داشته باشيد هواي بين كوره و تيغه بالاي شومينه (خلاء) بايد از طريق لوله مجزاو يا از طريق دريچه خارج گردد تا موجب شكاف دكور روي شومينه نگردد.
  • پس از اتمام ساخت شومينه فاصله بين آجرهارا با ملاط نسوز آغشته به پودر رنگي بندكشي نماييد.
  • نوع مشعل در گرما دهي تاثير مستقيم دارد توجه داشته باشيد از مشعلهاي آبي سوز استفاده نماييد.
  • دقت نماييد در حين اجراي شومينه هيچ نوع گچ و سيمان و ملاط ، روي آجر نسوزها نريزد در صورت برخورد اين گونه ملاطها با آجر نسوز ، سريعا با آب شستشو نماييد تا آثاري بجا نماند . در غير اين صورت پس از خشك شدن اثر آن باقي خواهد ماند.
  • اگر محل اجراي شومينه، وسط ديوار باشد ، براي محو شدن حجم شومينه، بهتر است آن را داخل ديوار كاذب ، اجرا نمائيد.تا حداقل نيمي از شومينه داخل ديوار كاذب باشد، بدين صورت از حجم شومينه كم شده و زيبايي آن دو چندان خواهد شد.
  • شومينه كانون توجه ميهمانان شماست پس شايسته است كه در برش سنگها دقت نموده و نقاط تلاقي سنگهاي عمودي را فارسي بر نماييد و به لبه سنگهاي برش خورده اي كه در نقطه ديد هستند روغن جلايا كلر بزنيد .
اميدواريم توانسته باشيم شما را در ساخت شومينه هيزمي مطلوب ياري نموده باشيم تا در لذت حضور شما در كنار هيزم سرخ و آتش ، سهيم باشم .



این مطلب در نشریه بچاپ رسیده است
برگرفته از سایت : http://habibi-decoration.com

 
آخرین ویرایش:
بالا