onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ابزار خوشبينی يک دارايي پنهان و ارزشمند[/h]
سيد محمد اعظمینژاد*
منبع: Mindtools
بدبينی در زندگی به ضعف و خوشبينی به قدرت منتهی میشود.(ويليام جيمز) همه افراد در مدرسه و قبل از ورود به فضای کسب و کار آموزشهای زيادی مثل رياضیات و روش حل مسائل را ياد میگيرند، اما در کنار يادگيری اين آموختهها، آموزش «خوشبينی» در ميان افراد نيز میتواند بسيار مهم باشد. خوشبينی يک شايستگی عاطفی است که به افزايش بهره وری، افزايش روحيه کارکنان، غلبه بر تعارضات و تاثير مثبت بر افراد کمک میکند.
خوشبينی ابزار قدرتمندی است که نتايج قابل توجهی در زندگی فردی شما میگذارد و به شما در زندگی حرفهای تان مزيت رقابتی میدهد.
خوش بينی در هيچ جا به اندازهای که برای رهبران سازمانی مهم است، حائز اهميت نيست. رهبران بسيار موثر، توانايي تغيير در اجزای سازمان خود را دارند؛ آنها با استفاده از اين ابزار قادر به بالا بردن سطح عملکرد کارکنان به سطحی خيره کننده هستند. اين افراد میتوانند تصويری خوشبينانه و قابل دسترس برای پيروان خود به تصوير بکشند. آنها افراد را از حالت توقف، به حالت «همکاری متقابل و چگونه بهتر انجام شدن کار» وا میدارند.
وارن بنيس میگويد: «خوشبينی يکی از ويژگیهای کليدی است که افراد برای رسيدن به دستاوردهای مثبت، از رهبران خود انتظار دارند. موضوع خوشبينی بسیار مهم است و میتواند در ايجاد انگيزه و تعهد در ميان کارکنان نقش موثری داشته باشد»
در مقابل، بدبينی چه تاثيراتی بر خلاقيت و نوآوری سازمان میتواند داشته باشد. برای نوآوری، نياز به ارائه ايدههای جديد، نگاهی باز به احتمالات، تمايل به مخاطره و تشويق ديگران جهت به چالش کشيدن فرآيندها و وضعيت موجود برای خلق يا بهبود فرآيند يا محصولی جديد است. خلاصه اينکه به حسی مشترک از ماجراجويي و موفقيت طلبی نياز داريد؛ اما کسانی که نگاههای بدبينانه دارند، معمولا از جملات آشنايي استفاده میکنند: «اين کار قبلا انجام شده و موفق نبوده!»، «اين کار جواب نمیدهد!». چگونه میتوان با کسی که چنين نگاه بدبينانهای نسبت به اطراف دارد به استقبال نتايج چشمگير رفت؟!
مطالعات بيشماری که در مورد افراد خوش بين انجام شده نيز بسيار قابل توجه است، اين يافتهها نشان میدهد افراد خوشبين، ارتباطات بين فردی سالم تری دارند، از سلامت روانی و جسمی بالاتری برخوردارند و زندگی طولانی تری نسبت به بقيه افراد دارند.
اما چگونه میتوان فردی خوشبين بود؟ معمولا افراد خوشبين ويژگیهای شخصيتی خاصی دارند؛ اين افراد در مواجه با مسائل به دنبال راه حلهای جزئی میگردند و سعی میکنند با برداشتن گامهای کوچک به سمت موفقيت حرکت کنند. ويژگی ديگر افراد با طبيعت خوشبين، استفاده از تصوير ذهنی برای تمرين موفقيت است. به عبارت ديگر، آنها نتيجه مورد نظر و مثبت خود را در ذهن خود به صورت يک فيلم ويدئويي بازی میکنند. برای مثال، مايکل جردن قهرمان معروف بستکبال، گفته بود: هرگز بازی را ارائه نکردم مگر آنکه قبل از آن يکبار آن را در ذهنم انجام داده باشم.
يکی ديگر از ويژگیهای افراد خوشبين، اين است که فکر میکنند هنوز راه زيادی برای رسيدن به حداکثر ظرفيت فردی خود دارند. بنابراين خوشبينی، بخشی از فرآيند موفقيت است و به ويژه در شرايط بروز بحران اهميتی دوچندان پيدا میکند. معمولا کسانی که نگاه خوشبينانه دارند، افرادی پيشقدم تر، فعال تر و ماندگارتر در حل مسائل هستند و هرگز نااميد نمیشوند.
معرفی ابزار
خبر خوب اين است که خوشبينی امری اکتسابی است؛ در اين نوشتار راهکارهايي برای استفاده از ابزار خوشبينی به شما معرفی میشود که میتوانيد به خوبی از آن استفاده کنيد:
1) از افراد منفی دوری کنيد؛ کار آسانی نيست! اما تمام تلاش خود را به خرج دهيد تا افراد مثبت محيط کار خود را پيدا کنيد. سعی کنيد از افرادی که هميشه در حال شکايت و غرغر هستند دوری کنيد.
2) به نقاط قوت خود افتخار کنيد؛ کليد ورود به دنيای خوشبينی، استفاده هرچه بيشتر از نقاط قوت تان است. اگر نقاط قوت خود را نمیشناسيد، میتوانيد از ابزار «تجزيه و تحليل SWOT فردی» که قبلا در همين ستون معرفی شد، استفاده کنيد. البته فراموش نکنيد بايد برای نقاط ضعف خود نيز برنامه بهبود داشته باشيد.
3) برای روحيه خود خوراک روزانه تهيه کنيد؛ با خواندن مطالب الهام بخش به صورت روزانه اينکار را انجام دهيد؛ خواندن جملات برگزيده روزانه، زندگينامه افراد موفق که دستاوردهای ماندگاری داشته اند و مراجعه به وب سايتهايي که خوراک ذهنی روزانه مناسب به شما میدهد، میتواند به شما برای اين کار بسيار کمک کند.
4) موارد غيرقابل تغيير را، مديريت يا از آن چشم پوشی کنيد؛ هنگامی که با مانعی مواجه میشويد، بررسی کنيد چه چيزی را میتوانيد تغيير دهيد و فعالانه به دنبال راه حل برای آن باشيد. اما به ياد داشته باشيد زمانی که قادر به کنترل تمام آنچه در اطراف اتفاق میافتد نيستيم، مهم ترين کاری که میتوانيم انجام دهيم کنترل آن چيزی است که در درون ما اتفاق میافتد!
5) مراقب گفتار خود باشيد؛ دقت کنيد که تغييری ساده در کلام شما، میتواند نوع نگاه تان را تغيير دهد. اگر اغلب میگوييد:«بله، اما ...»؛ به طور خودکار کلمه«اما»، پيامی منفی منتقل میکند. در حالي که با تغيير ساده به صورت «بله، و...» پيامی مثبت منتقل میشود. به ايميلها يا مکاتباتی که اخيرا ارسال کرده ايد دقت کنيد و ببينيد نسبت تعداد کلمات مثبت به کلمات منفی چگونه است؛ اين نسبت میتواند معيار خوبی از خوشبينی شما باشد. سعی کنيد در جلسات و مکالمات روزمرهتان نيز به اين موضوع به خوبی توجه کنيد.
6) فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد؛ در محل کار و در تعامل با ديگران فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد، افراد موفق حتی در شرايط بحران يا شکست، خود را برای چالش بعدی آماده میکنند و به خود و افراد گروه میگويند«به طور يقين باربعدی موفق خواهيم شد».
به ياد داشته باشيد، خوشبينی ابزاری قابل توجه برای کسب موفقيت و دستاوردهای مهم است، اما بايد مواظب بود چون خوشبينی با ساده لوحی تفاوت دارد!
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران

سيد محمد اعظمینژاد*
منبع: Mindtools
بدبينی در زندگی به ضعف و خوشبينی به قدرت منتهی میشود.(ويليام جيمز) همه افراد در مدرسه و قبل از ورود به فضای کسب و کار آموزشهای زيادی مثل رياضیات و روش حل مسائل را ياد میگيرند، اما در کنار يادگيری اين آموختهها، آموزش «خوشبينی» در ميان افراد نيز میتواند بسيار مهم باشد. خوشبينی يک شايستگی عاطفی است که به افزايش بهره وری، افزايش روحيه کارکنان، غلبه بر تعارضات و تاثير مثبت بر افراد کمک میکند.
خوشبينی ابزار قدرتمندی است که نتايج قابل توجهی در زندگی فردی شما میگذارد و به شما در زندگی حرفهای تان مزيت رقابتی میدهد.
خوش بينی در هيچ جا به اندازهای که برای رهبران سازمانی مهم است، حائز اهميت نيست. رهبران بسيار موثر، توانايي تغيير در اجزای سازمان خود را دارند؛ آنها با استفاده از اين ابزار قادر به بالا بردن سطح عملکرد کارکنان به سطحی خيره کننده هستند. اين افراد میتوانند تصويری خوشبينانه و قابل دسترس برای پيروان خود به تصوير بکشند. آنها افراد را از حالت توقف، به حالت «همکاری متقابل و چگونه بهتر انجام شدن کار» وا میدارند.
وارن بنيس میگويد: «خوشبينی يکی از ويژگیهای کليدی است که افراد برای رسيدن به دستاوردهای مثبت، از رهبران خود انتظار دارند. موضوع خوشبينی بسیار مهم است و میتواند در ايجاد انگيزه و تعهد در ميان کارکنان نقش موثری داشته باشد»
در مقابل، بدبينی چه تاثيراتی بر خلاقيت و نوآوری سازمان میتواند داشته باشد. برای نوآوری، نياز به ارائه ايدههای جديد، نگاهی باز به احتمالات، تمايل به مخاطره و تشويق ديگران جهت به چالش کشيدن فرآيندها و وضعيت موجود برای خلق يا بهبود فرآيند يا محصولی جديد است. خلاصه اينکه به حسی مشترک از ماجراجويي و موفقيت طلبی نياز داريد؛ اما کسانی که نگاههای بدبينانه دارند، معمولا از جملات آشنايي استفاده میکنند: «اين کار قبلا انجام شده و موفق نبوده!»، «اين کار جواب نمیدهد!». چگونه میتوان با کسی که چنين نگاه بدبينانهای نسبت به اطراف دارد به استقبال نتايج چشمگير رفت؟!
مطالعات بيشماری که در مورد افراد خوش بين انجام شده نيز بسيار قابل توجه است، اين يافتهها نشان میدهد افراد خوشبين، ارتباطات بين فردی سالم تری دارند، از سلامت روانی و جسمی بالاتری برخوردارند و زندگی طولانی تری نسبت به بقيه افراد دارند.
اما چگونه میتوان فردی خوشبين بود؟ معمولا افراد خوشبين ويژگیهای شخصيتی خاصی دارند؛ اين افراد در مواجه با مسائل به دنبال راه حلهای جزئی میگردند و سعی میکنند با برداشتن گامهای کوچک به سمت موفقيت حرکت کنند. ويژگی ديگر افراد با طبيعت خوشبين، استفاده از تصوير ذهنی برای تمرين موفقيت است. به عبارت ديگر، آنها نتيجه مورد نظر و مثبت خود را در ذهن خود به صورت يک فيلم ويدئويي بازی میکنند. برای مثال، مايکل جردن قهرمان معروف بستکبال، گفته بود: هرگز بازی را ارائه نکردم مگر آنکه قبل از آن يکبار آن را در ذهنم انجام داده باشم.
يکی ديگر از ويژگیهای افراد خوشبين، اين است که فکر میکنند هنوز راه زيادی برای رسيدن به حداکثر ظرفيت فردی خود دارند. بنابراين خوشبينی، بخشی از فرآيند موفقيت است و به ويژه در شرايط بروز بحران اهميتی دوچندان پيدا میکند. معمولا کسانی که نگاه خوشبينانه دارند، افرادی پيشقدم تر، فعال تر و ماندگارتر در حل مسائل هستند و هرگز نااميد نمیشوند.
معرفی ابزار
خبر خوب اين است که خوشبينی امری اکتسابی است؛ در اين نوشتار راهکارهايي برای استفاده از ابزار خوشبينی به شما معرفی میشود که میتوانيد به خوبی از آن استفاده کنيد:
1) از افراد منفی دوری کنيد؛ کار آسانی نيست! اما تمام تلاش خود را به خرج دهيد تا افراد مثبت محيط کار خود را پيدا کنيد. سعی کنيد از افرادی که هميشه در حال شکايت و غرغر هستند دوری کنيد.
2) به نقاط قوت خود افتخار کنيد؛ کليد ورود به دنيای خوشبينی، استفاده هرچه بيشتر از نقاط قوت تان است. اگر نقاط قوت خود را نمیشناسيد، میتوانيد از ابزار «تجزيه و تحليل SWOT فردی» که قبلا در همين ستون معرفی شد، استفاده کنيد. البته فراموش نکنيد بايد برای نقاط ضعف خود نيز برنامه بهبود داشته باشيد.
3) برای روحيه خود خوراک روزانه تهيه کنيد؛ با خواندن مطالب الهام بخش به صورت روزانه اينکار را انجام دهيد؛ خواندن جملات برگزيده روزانه، زندگينامه افراد موفق که دستاوردهای ماندگاری داشته اند و مراجعه به وب سايتهايي که خوراک ذهنی روزانه مناسب به شما میدهد، میتواند به شما برای اين کار بسيار کمک کند.
4) موارد غيرقابل تغيير را، مديريت يا از آن چشم پوشی کنيد؛ هنگامی که با مانعی مواجه میشويد، بررسی کنيد چه چيزی را میتوانيد تغيير دهيد و فعالانه به دنبال راه حل برای آن باشيد. اما به ياد داشته باشيد زمانی که قادر به کنترل تمام آنچه در اطراف اتفاق میافتد نيستيم، مهم ترين کاری که میتوانيم انجام دهيم کنترل آن چيزی است که در درون ما اتفاق میافتد!
5) مراقب گفتار خود باشيد؛ دقت کنيد که تغييری ساده در کلام شما، میتواند نوع نگاه تان را تغيير دهد. اگر اغلب میگوييد:«بله، اما ...»؛ به طور خودکار کلمه«اما»، پيامی منفی منتقل میکند. در حالي که با تغيير ساده به صورت «بله، و...» پيامی مثبت منتقل میشود. به ايميلها يا مکاتباتی که اخيرا ارسال کرده ايد دقت کنيد و ببينيد نسبت تعداد کلمات مثبت به کلمات منفی چگونه است؛ اين نسبت میتواند معيار خوبی از خوشبينی شما باشد. سعی کنيد در جلسات و مکالمات روزمرهتان نيز به اين موضوع به خوبی توجه کنيد.
6) فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد؛ در محل کار و در تعامل با ديگران فرهنگ خوشبينی را تقويت کنيد، افراد موفق حتی در شرايط بحران يا شکست، خود را برای چالش بعدی آماده میکنند و به خود و افراد گروه میگويند«به طور يقين باربعدی موفق خواهيم شد».
به ياد داشته باشيد، خوشبينی ابزاری قابل توجه برای کسب موفقيت و دستاوردهای مهم است، اما بايد مواظب بود چون خوشبينی با ساده لوحی تفاوت دارد!
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه-انجمن مديريت منابع انسانی ايران