ابر پتروشیمی ها، روسفیدان عرصه تولید

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پتروشیمی ها، در واقع فرزندان نفت هستند که با تبدیل منابع نفت و گاز به محصولات نهایی می توانند ارزش مضاعفی به این منابع دهند. در قرن بیستم نفت و مشتقات آن برای تهیه بسیاری از ترکیبات مورد نیاز انسان، اهمیت حیاتی و روز افزونی پیدا کرد و برای رفع نیاز عمومی جامعه پتروشیمی ها پا به عرصه تولید گذاشتند و با توسعه این صنعت، بازوان اقتصادی نیرومند شد. تصاویر زیر نمایی از واحدهای صنعتی بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی در جهان است.



شرکت BASF آلمان، بزرگترین تولید کننده مواد شیمیایی در جهان است که در سال ١٨٦٥ تاسیس شد، و مقر اصلی آن، در لودویگسهافن، آلمان قرار دارد. میزان دارایی این شرکت، طبق آخرین آمار در سال ٢٠١٢ میلادی، ٦٤,٣٢ میلیارد یورو بوده است.



گروه BASF، شامل شرکتهای تابعه و همچنین، سرمایه گذاریهای مشترک، در بیش از ۸۰ کشور جهان است. این شرکت، دارای ٦ سایت تولید یکپارچه محصولات شیمیایی و تعداد ۳۹۰ سایت دیگر تولید، در اروپا، آسیا، استرالیا، آمریکا و آفریقاست.



نام BASF در واقع، از حروف نخست نام قدیمی این شرکت، مشتق شده‌است. نام آن در ابتدا بادیشه آنیلین اوند سودا فابریک (به آلمانی: Badische Anilin- und Soda-Fabrik) بود و هم اکنون با نام باسف، شناخته می‌شود، که به عنوان یک علامت تجاری ثبت شده‌است. سهام این شرکت، در بازارهای بورس اوراق بهادار فرانکفورت، بورس اوراق بهادار لندن و بورس اوراق بهادار زوریخ ارائه شده‌است. شرکت باسف، در سپتامبر ۲۰۰۷ نام خود را از فهرست بازار بورس نیویورک خارج کرد.


شرکت BASF بیش از ١١٣ هزار تن سرمایه انسانی دارد.


در این شرکت بزرگ پتروشیمی محصولاتی مانند اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، کاتالیزورها، درکراکر بخار و همچنین نفتا یا گاز طبیعی تولیدشده و به سراسر جهان فرستاده می شود.



باسف، بزرگترین تولید کننده پتروشیمی جهان در بیش از ٢٠٠ کشور جهان مشتری دارد.



داو کمیکالز (DOW Chemical) در ایالات متحده آمریکا، با ٥٧,٥١ میلیار دلار سرمایه دومین پتروشمی بزرگ دنیاست.



داو کمیکالز (DOW Chemical) در سال ١٨٩٧ میلادی توسط شیمیدان کانادایی هربرت هنری داو بنا نهاده شد.



شرکت آمریکایی داو کمیکالز (DOW Chemical) ارائه دهنده طیف عمده ای از محصولات شیمیایی و بزرگترین تولید کننده پلاستیک از جمله پلی استایرن، پلی یورتان، پلی اتیلن و پلی پروپیلن در جهان است.



داو کمیکالز (DOW Chemical)، با شعبه هایی در ١٧٥ کشور جهان، حضوری قوی در شرق میانه دارد.
٤٦ هزار نفر در این شرکت آمریکایی کار می کنند.
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابر پتروشیمی ها، روسفیدان عرصه تولید



ابر پتروشیمی سوم جهان، اکسون موبیل کمیکالز (ExxonMobil Chemical) از ایالات متحده آمریکاست.



اکسون موبیل یکی از غولهای انرژی ایالات متحده آمریکاست و ٥٥ میلیارد دلار سرمایه دارد. این شرکت تولیدکننده یکپارچه الفین، آروماتیک، لاستیک مصنوعی، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، روان کننده های مصنوعی و مواد افزودنی به سوخت ، زئولیت و کاتالیزورهاو دیگر محصولات پتروشیمی است.



فعال بودن در همه جنبه های صنعت هیدروکربنی اجازه می دهد تا اکسون موبیل مزایای بیشتری نسبت به رقبای مستقیم خود داشته باشد و عرصه را بر آنها تنگ کند. این شرکت در بیش از ١٥٠ کشور جهان محصولات خود را عرضه می کند.



چهارمین پتروشیمی بزرگ جهان، لیوندل باسل ( Lyondell Basell Industries) هلندی است.



شرکت خصوصی و چندملیتی لیوندل باسل (LBI) با ریشه های آمریکایی و اروپایی در هلند تاسیس شده، اما عمده فعالیتهای عملیاتی این شرکت در هیوستون و لندن متمرکز شده است.



میزان دارایی شرکت هلندی لیوندل باسل، ٥١ میلیارد دلار است.



در شرکت لیوندل باسل بیش از ١٥ هزار نفر کار می کنند.



شرکت خصوصی انگلیسی آی ان یی او اس (INEOS) در حوزه صنعت پتروشیمی، یک تازه وارد به شمار می رود. این شرکت در سال ١٩٩٧ میلادی با خرید یک مجتمع جدید پتروشیمی متعلق به شرکت انگلیسی بی پی در بلژیک فعالیت خود را آغاز کرد.



آی ان یی او اس (INEOS) با خرید چند واحد تجاری دیگر متعلق به شرکت دولتی سعودی آرامکو عربستان، باسف آلمان، آی سی آی، شرکت آمریکای داو کمیکالز، سولوی و یو سی بی فعالیتهای خود را در صنعت پتروشیمی با سرعت قابل توجهی توسعه داده است.



شرکت انگلیسی (INEOS)، چهل و هفت میلیار دلار سرمایه دارد.



در شرکت آی ان یو او اس، ١٥ هزار و ٥٠٠ نفر در حال کار هستند.

 
بالا