آیا با انواع تسمه نوردی و تسمه آهنی آشنا هستید؟

navardmohammad

عضو جدید

تاریخچه تولید تسمه نوردی​

تولید تسمه نوردی در قرن ۱۹ میلادی در کشور روسیه آغاز شد و خط تولید آن با به‌ کارگیری تکنولوژی و علوم مهندسین صنایع و مکانیک ساخته شد و به تولید محصولات فولادی پرداخت. پس از تولید این محصولات فولادی از جمله تسمه نوردی، کشور روسیه توانست از نظر تولیدات محصولات فولادی در دنیا اولین رتبه را کسب کند و به‌ تمامی کشورهای دنیا محصولات خود را صادر کند. اما باید اشاره کرد که پس از چند دهه کشورهای چین و هند توانستند پا جای پای کشور روسیه بگذارند و در تولیدی تسمه نوردی به مقام‌های نخست دست یابند.

امروزه رقابت بین کشورها در این زمینه بسیار سنگین است، با این‌حال کشور چین در تولید محصولات فولادی دنیا در رتبه نخست قرار دارد. تسمه نوردی به دلیل هزینه پایین، کاربرد فراوانی در بازار دارد؛ اما باید گفت کیفیت آن نسبت به دیگر محصولات پایین است. همچنین باید گفت، کشورهای همسایه‌ی ایران شدیداً تقاضای واردات این تسمه از ایران را دارند و می‌خواهند تسمه آهنی نورد شده را از ایران وارد کشور خود کنند.
 

navardmohammad

عضو جدید
تفاوت فلز آهن و غیر آهن چیست ؟

مقدمه تفاوت فلز آهن و غیرآهن​


حتما تا به حال برای خرید وسایل فلزی مختلف اقدام کرده‌اید و در مورد آهن یا غیرآهن بودن وسایل مورد نظرتان، سؤالات مختلفی برایتان ایجاد شده است. در این مقاله بر آن شدیم که در مورد تفاوت فلز آهن و غیرآهن، اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید با این اطلاعات وسایل فلزی آهنی از غیرآهنی را تشخیص دهید و انتخاب‌های هدفمندتری داشته باشید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.


فلز آهن با غیرآهن چه تفاوتی دارد؟​


بهترین راه برای بررسی تفاوت بین فلز آهنی از غیرآهنی این است که بتوانیم هر کدام را به صورت جداگانه از نظر تعریف، ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارند مورد بررسی قرار دهیم. آشنایی جداگانه با هر کدام می‌تواند دید جامع‌تری در مورد تفاوت‌ها را در اختیارتان قرار دهد.


فلز آهن چیست؟​


آهن، پرکاربردترین وسیله‌ای است که در صنعت، آن را مورد استفاده قرار می‌دهند. به همین دلیل نام آهن برای هر کسی که چه به صورت تخصصی در این زمینه کار می‌کند و چه کسانی که اطلاعی از آهن ندارند، نامی کاملا آشنا است. بعد از آلومینیوم، آهن به عنوان بیشترین فلز موجود در پوسته زمین شناخته می‌شود.


باید بدانید که سنگ معدن آهن به شکل اکسید شده در زمین وجود دارد. از این رو صنعتگران سنگ آهن را در کوره‌هایی با حرارت بسیار بالا ذوب می‌کنند تا آهن خام را به دست آورند.


صنعتگران می‌توانند با استفاده از آهن خام، آهن‌های چدنی و فولادی را بسازند. به طور کلی بیش از 98 درصد آهن تولید شده را قبل از اینکه سرد شود به فولاد تبدیل می‌کنند تا کاربرد بیشتری داشته باشد. البته مقداری از آن را برای تولید چدن نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. باید بدانید که در ساخت چدن 92 درصد آهن خالص به کار رفته است. ویژگی‌های مشترک فلزات آهنی به شرح زیر هستند:


  • در فلزات آهنی مقدار زیادی آهن وجود دارد. این مقدار از آهن در آلیاژهای مس، قلع و سرب بسیار کمتر است.
  • فلزات آهنی همواره سخت هستند. البته اگر آن‌ها را با عناصر دیگری ترکیب نکنند یا روی آن‌ها روکش نکشند، دچار زنگ‌زدگی می‌شوند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

navardmohammad

عضو جدید
سیم آرماتور بندی چیست؟

در پاسخ به این سوال که سیم آرماتور بندی چیست؟ باید گفت که سیم آرماتور بندی نوعی سیم مفتولی سیاه از جنس فلز فولادی است و برای نگه‌داشتن و مهار کردن قسمت‌های مختلف از جمله آرماتوربندی، قالب‌بندی، قفسه درست‌کردن، الکترودها، بسته‌بندی‌ها و… در دو نوع شاخه‌ای و کلاف؛ عرضه و به‌ فروش می‌رسند.


بیشترین کاربرد سیم آرماتور بندی، در صنعت ساختمانی و برای وصل کردن میلگردهای افقی به عمودی و ثابت نگه‌داشتن میلگردها در ساختمان سازی است که در واقع مفتول سیاه و بر خلاف مفتول گالوانیزه یا مفتول مسوار است. سیم آرماتور بندی معمولا برای آرماتوربندان کاربرد دارد که به مفتول آرماتور بندی، سیم نرم، مفتول سیاه و مفتول اتصال نیز شناخته می‌شود.


در واقع سیم‌های آرماتور بندی، سیم‌هایی انعطاف پذیر و نرم هستند که برای برای میلگرد گذاری تیر و ستون، اتصال تیر به ستون در آرماتورهای سقفی و فونداسیون، خاموت‌ها، میل‌گردهای درهم‌تنیده و… در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح بیشتر از اینکه سیم آرماتور بندی چیست پرداخته‌ایم.


سیم آرماتور بندی


لایه بیرونی سیم فولادی، رنگی سیاه دارد، به همین دلیل است که به سیم آرماتور بندی، مفتول سیاه نیز گفته می‌شود. مفتول سیاه انواع مختلفی به لحاظ ضخامت و وزن دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه انوا‌ع آن‌ معرفی شده‌اند.




سیم آرماتور
سیم آرماتور

انواع سیم آرماتور بندی​


از نظر سایز​


سیم آرماتور بندی را از نظر سایز و ضخامت مفتول به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که هر کدام از کاربرد مختلفی برخوردار هستند. به‌طور کلی سیم‌های آرماتور بندی در ابعاد 1.2 تا 1.7 میلی‌متر، 2 تا 2.5 میلی‌متر، 3 تا 5 میلی‌متر موجود هستند، که در وزن‌های 14 تا 50 کیلوگرم ساخته و در بازار عرضه شده‌اند.


از نظر ساخت​


همانطور که گفتیم؛ سیم آرماتور بندی به لحاظ ساخت نیز از انواع متفاوتی برخوردار است، چینی و ایرانی که هر کدام نیز انواع مختلفی دارند.


سیم آرماتور بندی چینی: سیم آرماتور بندی چینی در طی فرآیند ساخت با توان حرارتی بسیاری مواجه بوده‌است، به همین دلیل نسبت به نوع ایرانی؛ یکنواخت‌تر، یکدست‌تر و نرم‌تر هستند و همچنین از لحاظ قیمتی هم کمی گران‌هستند. سیم‌های آرماتور بندی چینی در بازار ایران کمیاب‌تراند.


سیم آرماتور بندی ایرانی: سیم آرماتور بندی ایرانی در دو نوع فابریک و غیر فابریک تولید و در بازار عرضه شده‌اند.


در ساخت مدل فابریک، میلگرد سایز 6 و در ساخت نوع غیر فابریک از تسمه‌های فلزی استفاده شده‌است.


از نظر نوع ساخت و مواد اولیه مصرفی​


سیم آرماتور بندی تسمه‌ای: مواد اولیه بکار رفته در تولید سیم آرماتور بندی، تسمه‌های فولادی و نواربری رول‌های فولادی است که با کشش و حرارت‌دهی در کوره به ابعاد مختلف در آمده و به سیم آرماتور بندی تبدیل می‌شوند. نوعی از سیم‌های آرماتور بندی که قطر 1.5 میلی‌متر دارند، به سیم آرماتور بندی تسمه‌ای معرف‌اند که از انواع دیگر ارزان قیمت‌تر بوده و از مقاومت خوبی برخوردار هستند اما برای موارد خاص و مقاومت بالا، مناسب نیستند و معمولا برای پروژه‌هایی که شرایطی خاصی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.


سیم آرماتور بندی فابریک: در تولید و ساخت این نوع سیم آرماتور بندی از میلگردهای فابریک با قطر 6.5 میلی‌متر استفاده شده‌است که در پروسه کشش و حرارت دهی در کوره به قطر 1.5 میلی‌متر رسیده و به سیم آرماتور بندی فابریک تبدیل می‌شود.


قیمت این مدل از انواع دیگر بالاتر بوده و همچنین به لحاظ مقاومت نیز، مقاومت بیشتر و نرمی بهتری دارد؛ بنابراین امکان استفاده در پروژه‌هایی با شرایط خاص‌تر از این مدل وجود دارد. سیم آرماتور بندی فابریک به منظور ارزش بالاتر و نگهداری بهتر، در بسته‌بندی‌های 15 کیلوگرمی سلفون پیچی شده عرضه می‌شوند.

سیم آرماتور بندی فابریک
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا