آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت ترانزيت خارجي كالا از كشور

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
وزيران عـضو كارگروه ساماندهي، همـاهنگي و توسعه و تشـويق امر خدمات عبور كالا از كشـور (ترانزيت) به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويب‌نامه شماره 56291/ت38693هـ مورخ 16/4/1387، آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت تزانزيت خارجي كالا از كشور را به شرح ذيل تصويب نمودند:


۱۳۸۸/۷/۱۲
آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت ترانزيت خارجي كالا از كشور شماره103740/ت42953ك


وزارت راه و ترابري ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي ـ وزارت كشور ـ وزارت امورخارجه
وزارت بازرگاني
وزيران عـضو كارگروه ساماندهي، همـاهنگي و توسعه و تشـويق امر خدمات عبور كالا از كشـور (ترانزيت) به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت تصويب‌نامه شماره 56291/ت38693هـ مورخ 16/4/1387، آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت تزانزيت خارجي كالا از كشور را به شرح ذيل تصويب نمودند:
آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت ترانزيت خارجي كالا از كشور
ماده 1 ـ تـرانزيت خارجي كالا صرفاً مشمول تعريف مذكور در ماده (1) قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب1374ـ مي‌باشد.
ماده2ـ كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي پس از انجام تشريفات گمركي و بارگيري و قبل از خروج از گمرك مربوط بايد مبادرت به دريافت پروانه تردد از نمايندگان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نمايند.
تبصره1ـ زمان سفر براساس هر شبانه‌روز پانصد كيلومتر محاسبه و در پروانه تردد قيد مي‌‌گردد.
تبصره2ـ زمان سفر كاميونهاي حامل كالاهاي‌ترافيكي تابع ضوابط خاص خود مي‌باشد.
ماده3ـ نمايندگان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي موظفند مشخصات كاميونهايي را كه براي آنها پروانه تردد صادر مي‌گردد، با ذكر نام كالا و مبدأ و مقصد آن در پايان هر روز به طريق مقتضي به نيروي انتظامي ارسال نمايند.
ماده4ـ كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي بايد دقيقاً در مسير تعيين شده در پروانه تردد حركت نمايند.
ماده5 ـ چنانچه وسيله نقليه حامل كالاهاي ترانزيتي در طول مسير به علت نقص فني يا دلايل موجه ديگر متوقف گردد، بايد طبق تبصره‌هاي (2)، (3) و (4) ماده (37) آيين‌نامه اجرايي قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران موضوع تصويب‌نامه شماره 38582/ت19789هـ مورخ 20/9/1377 عمل نموده و مدارك مربوط را در طول مسير همراه داشته باشد.
ماده6 ـ سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مسيرهاي ترانزيتي را به نيروي انتظامي اعلام تا در مسيرهاي مذكور نظارت لازم را بر كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي به‌عمل‌آورده و در صورت انحراف كاميونها از مسير، ضمن هدايت آنها به مسيرهاي تعيين‌شده، مراتب را به سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اعلام نمايد.
تبصره ـ سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي موظف است مسيرهاي ترانزيتي را با نصب تابلوي خاص مشخص نمايد.
ماده7ـ در صورت عدم رعايت مسير توسط رانندگان مربوط، علاوه بر جريمه راننـدگي مقرر، متـخلفان توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از يك ماه تا يـك سال از فعاليت در امر حـمل و نقل بيـن‌المللي و حمل كالاهاي تـرانزيـتي محروم مي‌گردند.
ماده8 ـ فك پلمب و بازرسي كاميونهاي حامل محمولات ترانزيتي جز در موارد مقرر در ماده (19) آيين‌نامه اجرايي قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران ممنوع مي‌باشد.
ماده9ـ نيروي انتظامي در بنادر امام خميني، شهيد رجايي و شهيد باهنر مطابق با ساعت كاري بنادر مذكور در مجموعه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يك نفر با لباس شخصي صرفاً براي مهر نمودن پروانه تردد وسيله نقليه حامل كالاهاي ترانزيتي (پروانه صادرشده از سوي نمايندگان سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي) مستقر نموده تا به هنگام خروج وسيله نقليه از گمرك پروانه يادشده را مهر نمايد.
ماده10ـ واحدهاي اجرايي نيروي انتظامي در طول مسير صرفاً پروانه تردد وسيله نقليه را كنترل و مهر مي‌نمايند و از مطالبه ديگر مدارك مربوط و كنترل آنها خودداري مي‌نمايند، مگر در موارد ظن قوي كه طبق ماده (8) عمل مي‌نمايند.
تبصره1ـ واحدهاي اجرايي كنترل‌كننده طول مسير برحسب بعد مسافت حداكثر سه واحد خواهندبود.
تبصره2ـ اسامي واحدهاي اجرايي كنترل‌كننده پروانه تردد در طول مسير، توسط نيروي انتظامي به سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و گمرك معرفي مي‌گردند.
تبصره3ـ مفاد اين ماده شامل كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي كه از بنادر و مرزهاي زميني بارگيري يا وارد مي‌شوند، مي‌گردد.
ماده11ـ شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي ترانزيت‌كننده اجازه بارگيري وسايط نقليه غير تحت پوشش را ندارد مگر با اجازه كتبي دفتر مركزي شركتي كه كاميون، تحت پوشش آن مي‌باشد.
ماده12ـ شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي در صورت نياز به استفاده از كاميون يا كاميونهاي خطوط داخلي لازم است درخواست كتبي خود را به يكي از شركتهاي حمل و نقل داخلي داراي مجوز فعاليت معتبر اعلام و پس از معرفي كتبي كاميون يا كاميونها از سوي شركت حمل و نقل داخلي، مبادرت به بارگيري و درخواست صدور پروانه تردد نمايد.
ماده13ـ هرگونه دخالت سازمانها و يا دستگاههاي غيرمسئول براي ايجاد محدوديت در امر ترانزيت خارجي ممنوع است.
ماده14ـ مـصاديق قاچاق كالاي ترانزيت خـارجي براساس قانون امور گـمركي و قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران به شرح ذيل مي‌باشد:
الف ـ خارج نكردن كالاي ترانزيت خارجي به استناد اسناد خلاف واقع مبني بر خروج كالا.
ب ـ تعويض كالاي ترانزيتي، كسر آن يا اضافه نمودن به آن.
ج ـ خـارج نكردن كالاي ترانزيتي از كشور كه ورود يا صدور قطعي آن ممنوع يا مشروط باشد ظرف مهلت مقرر جز در مواردي كه ثابت شود در عدم خروج سوء نيتي نبوده است.
د ـ تخلف موضوع تبصره (2) الحاقي ماده (36) آيين‌نامه اجرايي قانون حمل و نقل و عبور كالاهاي خارجي از قلمرو جمهوري اسلامي ايران، موضوع تصويب‌نامه شماره 138548/ت42953ك مورخ12/7/1388 و نيز اظهار خلاف موضوع تبصره (3) الحاقي ماده يادشده.
هـ ـ خروج كالاي ترانزيتي بدون اظهار و انجام تشريفات گمركي از اماكن گمركي يا اقدام به بارگيري آن در نقاط مجاز قبل از انجام تشريفات گمركي مقرر در فصول اول، دوم و سوم از قسمت دوم آيين‌نامه اجرايي قانون امورگمركي.
تبصره ـ چنانچه محموله ترانزيتي سرقت شود و ترانزيت‌كننده به تشخيص مراجع ذيصلاح قضايي مباشرت يا دخالتي در آن نداشته باشد، موضوع قاچاق محسوب نمي‌گردد و پس از كشف كالاي سرقت‌شده، بلافاصله براي ادامه ترانزيت به ترانزيت‌كننده تحويل داده مي‌شود و در صورت عدم كشف كالا، نسبت به اخذ حقوق ورودي آن اقدام مي‌شود.
ماده15ـ رانندگاني كه مبادرت به حمل كالاي ترانزيتي مي‌نمايند، چنانچه شخصاً يا با مشاركت صاحبان كالا و يا اشخاص ثالث مبادرت به قاچاق كالاي مربوط نمايند و يا در اثر سهل‌انگاري آنها كالا سرقت و يا حيف و ميل شود، منوط به احراز تخلف وي در مراجع ذي‌صلاح، علاوه بر مجازاتهاي مقرر در قانون مربوط از يك تا پنج سال برحسب نظر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از فعاليت در امر حمل و نقل بين‌المللي و حمل كالاهاي ترانزيتي محروم مي‌گردند.
ماده16ـ در مواردي كه شركت حمل و نقل ترانزيت‌كننده با تشخيص مراجع قضايي در امر قاچاق يا تخلف دخالتي نداشته باشد از هرگونه محدوديت يا پرداخت جريمه مبرا مي‌باشد، ولي چنانچه برحسب رأي نهايي مراجع قضايي محكوم گردد، علاوه بر مجازاتهاي مقرر در قانون مربوط بر حسب نظر كميسيون مربوط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از فعاليت در امر حمل و نقل بين‌المللي و حمل و نقل كالاهاي ترانزيتي به صورت موقت يا دائم محروم مي‌گردند.
ماده17ـ سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي موظف است تير پارك‌هاي لازم در مسيرهاي ترانزيتي كشور را تكميل نمايد.
تبصره1ـ توقف كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي فقط در تير پاركها يا نقاط تعيين شده توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي مجاز مي‌باشد.
تبصره2ـ سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي اسامي تيرپاركها يا نقاط تعيين شده براي توقف كاميونهاي حامل كالاي ترانزيتي را به نيروي انتظامي اعلام تا اقدامات انتظامي در جهت خروج و ورود آنها به صورت موردي انجام پذيرد.
تبصره3ـ كاميونهاي حامل كالاهاي ترانزيتي كه در خارج از تيرپاركها و نقاط تعيين‌شده توسط سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي توقف نمايند، توسط نيروي انتظامي به نقاط مذكور هدايت مي‌گردند.
اين تصـويب‌نامه در تاريخ 7/7/1388 به تأييد مقام محترم ريـاست جمهوري رسيده است.


نکته : بند د ماده 14 به موجب آگهی اصلاح بند «د» ماده (14) آيين‌نامه روان‌سازي و سلامت ترانزيت خارجي كالا از كشور اصلاح شد.
http://www.rooznamehrasmi.ir/Detail...el=0&CategoryID=700000&NewsID=968501120223313
 
بالا