آيا معصوميت اكتسابي است يا ذاتي؟
عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه در خطاء واقع شود و مرتكب گناه گردد، باز مىدارد. بنابر اين عصمت از طرفي مستند به اختيار آدمى است ، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و تمام انسانها مى توانند به آن برسند و از طرفي هم موهبتي است و خداي متعال به حکمت بالغه خويش اين صفت را به کساني عطا نموده تا بدون اشتباه و خطا, راهنمايان بشر به سوي سعادت باشند.
بنابراين عصمت مقام كسبى و موهبتى است كه انسان با اختيار خود آن را اكتساب مى كند اما توفيق الهى هم مى خواهد.
درك اين مسئله در گرو شناخت چند نكته است:
يكم. پيامبران و امامان عليهم السلام داراى اراده بشرى اند؛ مانند ديگر مردم زندگى مىكنند؛ براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مىكوشند و اهل صبر، جهاد، زهد و تقوا هستند.
عصمت ملكه نفسانى است كه انسان را از اينكه در خطاء واقع شود و مرتكب گناه گردد، باز مىدارد. بنابر اين عصمت از طرفي مستند به اختيار آدمى است ، و در انسانهايى يافت مى شود كه با حسن اختيار خود آن را كسب كنند و تمام انسانها مى توانند به آن برسند و از طرفي هم موهبتي است و خداي متعال به حکمت بالغه خويش اين صفت را به کساني عطا نموده تا بدون اشتباه و خطا, راهنمايان بشر به سوي سعادت باشند.
بنابراين عصمت مقام كسبى و موهبتى است كه انسان با اختيار خود آن را اكتساب مى كند اما توفيق الهى هم مى خواهد.
درك اين مسئله در گرو شناخت چند نكته است:
يكم. پيامبران و امامان عليهم السلام داراى اراده بشرى اند؛ مانند ديگر مردم زندگى مىكنند؛ براى تحصيل هر چه بيشتر مقامات معنوى مىكوشند و اهل صبر، جهاد، زهد و تقوا هستند.