آيا درست است كه موتور ديزل مى تواند در زير آب نيز كار كند اما موتور بنزيني نه؟

danijan

عضو جدید

شما گاهي خودروهاي نظامي را ميبينيد كه در موقعيت هاي سخت (فوق العاده) قرار دارند و اين موقعيت ها مى تواند شامل عبور از آب هاي كم عمق و غوطه ور شدن باشد.
ساخت خودرويي كه بتواند به صورت غوطه ور در آيد يك چالش است - همه انواع موتورهاي احتراق داخلي براي كاركرد خودشان نياز به منبع هوا دارند و نيز بايستي قادر باشند گازهاي خروجي را بيرون هدايت كنند. اگر عمق آب زياد نباشد گازهاي خروجي مى توانند خارج شوند زيرا آنها تحت فشار قرار دارند. هواي ورودي مشكل ساز است – اگر موتور غوطه ور در آب شود آنگاه هواي ورودي نمى تواند وارد موتور شود و موتور از كار مى افتد.
شما مى توانيد مشكل هواي ورودى به موتور را با افزودن يك لوله هوا كش رفع كنيد.خودروهاي چند منظوره نظامي اغلب شامل يك هواكش است و اجازه مى دهد كه غوطه وري اين خودرو ها تا 5 فوت آب نيز امكان پذير باشد(1.6 متر)
پس براي شناوري خودرو در آب لازم است كه موتور كاملا ضد آب شود. بنابراين سئوال اين متن مى تواند بدين صورت تغيير يابد:
" آيا ضد آب كردن موتور ديزل راحت تر است يا موتور بنزيني؟"
براي ضد آب كردن هر خودروي بياباني (آف رود) , قسمت هاي مختلفي براي اينكار وجود دارد. براي مثال:
هر وسيله الكتريكي مانند ecu, برف پاك كن ها , چراغ ها , باتري و غيره بايستي آب بندى (ضد آب)شوند.
هر هواكشي براي كارتر , ديفرانسيل و ... بايستى آب بندي شود ( يا همسطح لوله هواكش شوند)
باك سوخت مى بايست آب بندي شود و هواكشي مناسب آن نيز انجام شود
هر محفظه يا شكافي كه مى تواند پر از آب شود بايستى خالى از آب گردد.
با فرض رعايت شدن موارد فوق و ضد آب بودن موتور, آنگاه خودرو مى تواند در آب نيز به حركت خودادامه دهد.به طور كلى ضد آب كردن موتورهاى ديزلى آسان تر از موتورهاى بنزينى است بخاطر وجود سيستم جرقه زني و شمع در موتور بنزيني كه كار را براي آب بندي سخت مى كند. اين اجزا در ولتاژ بالا كار مى كنند و درز گيري و ضد آب كردن آنها سخت ا ست ( اما غير ممكن نيست).
يك موتور ديزل سيستم جرقه زني ندارد .اگر موتور ديزل يك پمپ سوخت مكانيكي و نيز انتقال قدرت كاملا مكانيكي داشته باشد ديگر هيچ نگراني بابت سيستم كنترل الكترونيكي اين نوع از موتورها و در نتيجه خودروها وجود ندارد.اين تركيبات مى تواند منجر به يك موتور ديزل شود كه به آساني ضد آب مى شود. به همين دليل است كه خودروهاى نظامى اى كه مى توانند از آب عبور كنند موتورهاى ديزل دارند.
 

vahid321

عضو جدید
کاربر ممتاز
مطالب خیلی جالبی میزارید . واقعا ممنون. لطفا به کارتون ادامه بدید. در ضمن منبع یا منابع رو هم همیشه بهتره که گذاشت:smile::smile:
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون جالب بود ولی یه سوال دارم

موقعی که موتور تو کورس تخلیه قرار میگیره با باز شدن سوپاپ دود آب نمی تونه بیاد داخل محفظه احتراق؟؟
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
من شخصا شاهد این موضوع بودم یه تانک از رودخانه که حدودا 1.30 متر عمق داشت عبور کرد بدون هیچ مشکلی خیلی برام جالب بود .تشکر از پست مفیدتون
 

ENG.MOHAMMAD

عضو جدید
ممنون جالب بود ولی یه سوال دارم

موقعی که موتور تو کورس تخلیه قرار میگیره با باز شدن سوپاپ دود آب نمی تونه بیاد داخل محفظه احتراق؟؟


با سلام. نه دوست عزیز معمولا در این خودروها لوله خروجی اگزوز در سطح بالایی

(ارتفاع طراحی شده) از زمین قرار دارد که آب نتواند وارد اگزوز شود.;):)
 

Similar threads

بالا