آموزش روش صحيح شامپو زدن

s0nb0l

عضو جدید
آقايان معمولا بطري شامپو را برمي دارند يک قطره بزرگ از شامپو روي سرشان مي ريزند، مو را چنگ مي زنند و بعد از اينکه شامپو کف کرد جريان آب را وارد آن مي کنند!!

معمولا خانمها در اين مورد کمي بيشتر مي دانند و درست تر عمل مي کنند (حداقل انتظار مي رود که همينطور باشد)! اما اگر به عقيده شما عمل شامپو کردن به همين سادگي است ، بهتر است بيشتر فکر کنيد! چون شامپو زدن عملي است که در زندگي روزمره همه ما مرتب انجام مي شود بنابراين اشتباهاتي که در اثرعادتهاي ناصحيح شامپو زدن مرتکب مي شويم نيز مرتب تکرار خواهند شد، حتما مي توانيد حدس بزنيد که در دراز مدت چه صدمات جبران ناپذيري در انتظار موهايمان خواهد بود!
شامپو زدن صحيح موها شامل مراحل زير مي باشد:
1) گره گشائي از مو

موي خود را با يک شانه دندانه درشت شانه کنيد تا هيچ گونه گره اي روي آن نمانده باشد.
هرگز موي خود را در حالت خيس شانه نکنيد چون در اين حالت نيروي بيشتري براي شانه کردن مصرف مي کنيد بنابراين موي شما ممکن است شکسته شود.
2) آب کشي اوليه با آب ولرم

در مرحه بعدي موهاي خود را با آب ولرم و نيمه گرم آبکشي نماييد. به اين مرحله آبکشي اوليه و يا پيش شستشو (Pre-washing) گفته مي شود که براي زدودن گرد و غبار و به طور کلي آلودگي هاي قابل حل در آب انجام مي گردد. هرگز از آب داغ استفاده نکنيد چون باعث تردي و شکنندگي مويتان خواهد شد.
3) پخش کردن شامپو در کف دست

مقداري شامپو در کف دست خود بريزيد و دستهاي خود را روي هم مالش دهيد تا شامپو روي دستهايتان پخش شود. (حرارت دستهاي شما به عملکرد بهتر شامپو کمک مي کند.) در واقع کف شامپو بايد روي دست شما تشکيل گردد. مقدار شامپو توسط خودتان تعيين مي شود و بايد به اندازه اي باشد که کف آن تمام موهاي شما را بپوشاند
4) ماساژ دادن شامپو بر روي پوست سر با نوک انگشتان

شامپو را روي همه جاي سر پخش نموده و با نوک انگشتانتان به آرامي شامپو را روي پوست سر و موهايتان ماساژ دهيد. (دقت نماييد که از ناخنها استفاده ننماييد) براي جلوگيري از گره خوردن و شکسته شده مو اين کار را به آرامي و به صورت دايره اي انجام دهيد
5) آب کشي نهائي

در اين مرحله موي خود را به خوبي آبکشي نماييد تا هرگونه بقاياي شامپو از لابلاي موي شما زدوده شود. باز هم تاکيد مي شود: مو در حالت خيس نسبت به اصطکاک خيلي حساس است. بنابراين آن را در حالت خيس به سختي مالش ندهيد.
هميشه در هنگام شامپو کردن موها 5 مرحله فوق را به خاطر بياوريد تا تکرار اين مراحل براي شما تبديل به عادت شود.

? پاسخ به پرسشهاي متداول شما در مورد
? آيا شامپوي مورد استفاده بايد هر چند وقت يک بار تعويض گردد؟

ـ اين تصور از آنجا نشأت گرفته که در گذشته برخي شامپوها به علت محدوديت تواناييشان در زدودن کامل آلودگي هاي مو و پوست سر، نوع خاصي از آلودگي ها را روي سر انباشته مي نمود. بنابراين به مردم سفارش مي شد که هر چند وقت يکبار شامپوي خود را تعويض نمايند تا اين مشکل برطرف شود.اما در صورتي که شامپوي مصرفي شما باعث تجمع آلودگي روي سطح مو و پوست سر شما نمي شود تعويض مکرر شامپو ضرورتي ندارد.
ازطرفي وفاداري به برندي خاص نيز توصيه نمي شود زيرا در دنياي مدرن امروز سالانه محصولات جديدي با خواص متنوع عرضه مي گردد که عدم استفاده از آنها به دليل آنکه «محصولي که استفاده مي کرده ايم امتحان خود را پس داده !» محروم نمودن خود از پيشرفتهاي تکنولوژي است.
? آيا استفاده مکرر از شامپو باعث کدر شدن و آسيب ديدن مو مي گردد؟

ـ استفاده از شامپوهاي نا مناسب و عدم به کارگيري روش صحيح استفاده از شامپو باعث کدورت و آسيب ديدگي موها مي گردد. در صورتي که شامپوي مناسب موي خود پيدا نموده و روش صحيح شامپوکردن و خشک کردن مو را يادگرفتيد مي توانيد با خيال آسوده موي خود را هر روز يا چند بار در روز شستشو دهيد.
? آيا شامپو نامناسب باعث ريزش موي سر مي شود؟

ـ مردم وقتي شامپوي خود را عوض مي کنند معمولا توجه بيش از حدي به حالت مو و پوست سر خود مي نمايند. اگر بهبودي در وضعيت موهايشان حاصل شد آن را به فراورده جديد نسبت مي دهند و بر عکس در صورتي که وضعيت موهايشان بدتر شد بازهم فراورده جديد را مقصر ميدانند. مثلا ريزش طبيعي موهاي خود را به شامپو جديد نسبت مي دهند.
تحقيقات نشان داده تعداد کمي از مردم از نقش عواملي مانند شانه کردن، برس کردن ، تاثيرات مخرب مواد شيميايي و يا حتي داروها، رژيم غذايي، بيماري يا ويژگي هاي توارثي در ريزش مو آگاه هستند.
حقيقت آن است که شامپوها باعث ريزش مو نمي شوند. ضمن اينکه تاثيري بر ميزان ريزش يا رشد مجدد آن در طول روز ندارند.
? در هنگام به کار بردن شامپو چگونه پوست سر را ماساژ دهم تا موي من آسيب نبيند؟

ـ براي جلوگيري از آسيب ديدگي مو در اثر استفاده از شامپو مهمترين نکته اي که بايد بدانيم آن است که مو در حالت خيس به علت جذب آب متورم شده و بسيار آسيب پذير است بنابراين بايد با ملايمت بسياري با آن رفتار نمود. ضمن اينکه براي ماساژ پوست سر از نوک انگشتان استفاده نماييد نه ناخنها.
? مدت زمان آبکشي شامپو تا چه حد بايد طولاني باشد؟

ـ پس از استفاده از شامپو موي خود را به خوبي و به طور کامل آبکشي نماييد تا هيچ اثري از کف شامپو روي موي شما باقي نمانده باشد. يادآوري مي شود بر خلاف کانديشنر آبکشي شامپو هر چه کاملتر باشد بهتر است.
? براي آبکشي شامپو بايد از آب سرد استفاده کنم يا آب گرم؟

ـ براي آبکشي شامپو از آب گرم استفاده کنيد تا شامپو به طور کامل از روي مو خارج گردد. اما دماي آب کشي کانديشنر بستگي به عواملي مانند ضخامت موي شما دارد. هرگز از آب داغ براي آبکشي موي خود استفاده نکنيد. استفاده از آب سرد هم فقط براي کانديشن کردن عمقي مو انجام مي گردد.
? موي من شوره مي زند. چه نوع شامپويي مي تواند براي رفع اين مشکل به من کمک کند؟

ـ شامپوهاي ضدشوره با غلظتهاي مختلف از ماده ضدميکروب(ضد قارچ) مطابق با نسخه پزشک (و با دستورالعملي که ارائه مي کند) مي تواند شوره سر را از بين ببرد.
? آيا مي توان از صابون به جاي شامپو استفاده نمود؟

ـ صابون به علت شويندگي بسيار زيادي که دارد علاوه بر چرک، چربي هاي مفيد پوست را هم شسته و خارج مي کند ضمن اينکه صابونهاي معمولي داراي انديس pH بالايي هستند به همين جهت پولکهاي مو را از هم باز نگه داشته موي شما را مستعد آسيب مي گرداند.
ضمن اينکه سختي آب، امروزه مزيد بر علت شده است زيرا املاح معدني موجود در آب در اثر استعمال صابون روي سطح مو رسوب کرده و مو را کدر مي نمايد.
? آيا نمک دريا و کلر استخر باعث تخريب مو مي گردد؟ در اين صورت آيا اين مواد پس از شامپو کردن مو از روي سر زدوده خواهد شد؟

ـ اگر آب شور دريا بدون شستشو روي مو خشک شود مقدار زيادي از رسوب نمک روي سطح مو انباشته شده و باعث خشکي و سنگيني مو مي گردد همچنين کلر موجود در آب استخر يک بي رنگ کننده ضعيف است که باعث از بين رفتن رنگدانه هاي مو به مرور زمان مي گردد. بنابراين بايد بعد از شنا ، مو به خوبي شسته و آبکشي شود. استفاده از شامپوها و محلولهايي که اختصاصا براي شستشوي مو بعد از شنا ساخته شده مي تواند مفيد باشد.
? موي من در اثر استفاده از شامپو قرمز شده ! آيا کهنه بودن لوله کشي آب منزل مي تواند باعث تغيير رنگ موهاي من شده باشد؟

ـ بله مواد شيميايي موجود در آبهاي آلوده به املاح فلزي مي تواند رنگ موهايي را که سطح متخلخل دارند تغيير دهد.
? من براي شکل دادن به موهايم از موادي مانند ژل و واکس موي سر استفاده مي کنم اما احساس مي کنم شامپوي معمولي اين مواد را به طور کامل از موي سر من نمي زدايد. آيا بايد از شامپوي خاصي استفاده نمايم؟

ـ برخي شامپوها (مانند شامپو شفاف کننده پنتين) براي جلوگيري از انباشتگي حاصل از استفاده روزانه محصولات آرايشي شکل دهنده (از جمله ژل و واکس مو) طراحي شده شده است.
? آيا اگر شامپو براي 2 تا 3 دقيقه روي سر باقي بماند تاثير بيشتري خواهد داشت؟

ـ بله. شامپو هاي حاوي مواد حالت دهنده بهتراست دو تا سه دقيقه بر روي مو بمانند تا مواد حالت دهنده موجود در آن بتوانند عمل خنثي کردن بارهاي الکتريکي را بهتر انجام دهند.
? بعضي وقتها احساس مي کنم پس از استفاده از شامپو پوست و موي سر من به شدت خشک و خشن شده . چه عامل يا عواملي مي تواند باعث بروز اين مشکل شده باشد؟

ـ عواملي مانند آب کشي نشدن کامل شامپو، استفاده از شامپوهاي ارزان قيمت و خشن و همچنين استفاده از شامپوهايي که براي موي سر شما مناسب نيست مي توانند باعث بروز اين مشکلات گردد.
? ميزان منطقي مصرف شامپو در هر بار حمام کردن چقدر است؟

ـ ميزان مصرف شامپو بستگي به ميزان آلودگي مو و پوست سر، همچنين بلندي مو دارد. به عنوان يک قاعده کلي ميزان مصرف شامپو بايد به اندازه اي باشد که موقع به کارگيري، کف حاصل از آن تمام سطح مو را بپوشاند. (به ياد داشته باشيد زمان به کارگيري شامپو بعد از مرحله آبکشي اوليه مي باشد يعني زماني که موي خود را به خوبي باآب خيس نموده ايد).
? آيا استفاده از شامپو بچه براي کساني که پوست حساس دارند بهتر است؟

ـ خير، تفاوت شامپوهاي بچه با شامپوهاي معمولي انديس pH، نوع و غلظت مواد فعال آن است. انديس pH شامپوهاي بچه طوري تنظيم شده که با pH چشم مطابقت داشته و ميزان ريزش اشک را حداقل نمايد. در حالي که پوست سر به pH کمتري نياز دارد. بنابراين به افرادي که داراي پوست سر حساس هستنذ پيشنهاد مي شود به جاي استفاده از شامپو بچه از شامپوهاي ملايم استفاده نمايند.
? همه توليد کننده ها ادعا مي کنند شامپويشان بهترين است. آيا واقعا فرقي با هم ندارند؟

ـ تفاوت بسيار زيادي بين شامپوهاي مختلف از نظر کيفيت ماده اوليه مورد استفاده، فرمولاسيون به کاربرده شده، رعايت اصول بهداشتي در خط توليد، جنس تجهيزات ساخت و بسته بندي و همچنين دقت توليد کننده در کنترل کيفيت محصول نهايي وجود دارد. ضمن آنکه شرايط نگهداري محصول تا رسيدن به دست مصرف کننده از عوامل مهم و موثر در کيفيت نهايي شامپو مي باشد.
? آيا کساني که موي بلند دارند هم مي توانند مانند افرادي که مويشان کوتاه است هر روز موي خود را شامپو نمايند؟

ـ بله، به شرطي که اولا روش صحيح استفاده از شامپو را بدانند و مهمتر اينکه صحيح شامپو کردن برايشان تبديل به عادت شده باشد.
? موي من نازک است و سريع گره مي خورد( به خصوص در هنگام شامپو کردن). آيا مي توانم بعد از آبکشي موهايم را شانه کنم؟ براي من چه نوع برس و شانه اي توصيه مي کنيد؟

ـ گره خوردن در موهاي بلند بسيار شايع است. برس کردن مو در حالت خيس و استفاده از تکنيکهايي مثل شانه کردن مو در خلاف جهت خواب پولک هاي کيوتيکال (Backcombing) که براي حجم دادن به موهاي کم پشت استفاده مي شود اين مشکل را تشديد مي کند.
هرگز در هنگام شستشوي مو، آن را به بالا جمع نکنيد زيرا جمع کردن مو به بالا (Pile up) باعث ايجاد ناگهاني توده هاي در هم پيچيده موهاي گره خورده و تشکيل ساختار خاصي با نام ساختار «آشيانه پرنده» مي گردد که تنها علاج آن بريدن با قيچي است .
استفاده غلط از حوله در هنگام خشک کردن مو و چنگ زدن مو با حوله از عوامل مهم ايجاد گره در مو مي باشد. مو بايد به آرامي با حوله آب گيري شود به آن معنا که به جاي چنگ زدن مو بايد از روش گذاشتن و برداشتن استفاده گردد. بعد از اينکه مو با حوله آبگيري شد و زماني که هنوز رطوبت دارد آن را با شانه دندانه درشت شانه کنيد. تا گره هاي آن زدوده شود. تا حدامکان اجازه بدهيد مو شما به طور طبيعي در هوا خشک گردد.

منبع : بانو1
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا