ضرورت وجودی و نیاز کشور
فناوری عامل پيشرفت کشورهای توسعه يافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ايفا می نمايد. فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعاليتهای تحقيق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برونزا تلقی شود، مستلزم مديريت بر فرآيند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مديريت فناوری (تکنولوژی ) يکی از رشته های بين رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مديريتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنين استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گرديده است. در اين رشته دانشجويان با حوزه های مختلف مديريت فناوری نظير پيش بينی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.
قابلیت ها وتخصصی که دانش اموختگان در رشته مدیریت تکنولوژی کسب می کنند:
· دستيابی به درک يکپارچه از موضوعات مرتبط با مديريت و مهارت در بکار گيری آنها · توليد ايده های راهبردی و تحول آفرين در حوزه فناوری، تحقيق، توسعه و صنعت
· شناخت تحليلی فناوری بويژه فرآيند انتقال و توسعه فناوری
· دستيابی به ديدگاه کلان مديريتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
· دستيابی به ديدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنيان
· کسب آمادگی برای تبديل ايده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآيند کارآفرينی
· توان ارائه مشاوره در حوزه های بين مديريت و مهندسی و فناوری
· پرورش مديرانی که اشراف به دانش پيش بينی، ارزيابی ، انتخاب، انتقال، تحقيق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پيدا نموده اند.
· توان مشارکت در ايجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقيق و توسعه، فناوری و توليدی
عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته مدیریت تکنولوژی
درد من زندگی در برکه نیست، درد من زندگی با ماهیانی است که به دریا نیندشیده اند!!!
فناوری عامل پيشرفت کشورهای توسعه يافته و عامل حسرت کشورهای در حال توسعه است. امروزه فناوری نقش اساسی در بهبود زندگی مردم ايفا می نمايد. فناوری چه درونزا و مبتنی بر فعاليتهای تحقيق و توسعه داخلی باشد و چه با منشأ خارجی و برونزا تلقی شود، مستلزم مديريت بر فرآيند انتقال و توسعه فناوری است. رشته مديريت فناوری (تکنولوژی ) يکی از رشته های بين رشته ای است که برای کسب و ارتقای توانمندی مديريتی دانش آموختگان رشته های علوم مهندسی و همچنين استفاده از توانمندی دانش آموختگان بعضی از رشته های علوم انسانی در حوزه های اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی (علوم حوزوی) مرتبط با فناوری و صنعت طراحی گرديده است. در اين رشته دانشجويان با حوزه های مختلف مديريت فناوری نظير پيش بينی فناوری، انتخاب فناوری، انتقال فناوری، توسعه درونزای فناوری، صدور فناوری، بهره برداری و اقتصاد از فناوری آشنا می شوند.
قابلیت ها وتخصصی که دانش اموختگان در رشته مدیریت تکنولوژی کسب می کنند:
· دستيابی به درک يکپارچه از موضوعات مرتبط با مديريت و مهارت در بکار گيری آنها · توليد ايده های راهبردی و تحول آفرين در حوزه فناوری، تحقيق، توسعه و صنعت
· شناخت تحليلی فناوری بويژه فرآيند انتقال و توسعه فناوری
· دستيابی به ديدگاه کلان مديريتی ، اقتصادی، فنی در حوزه فناوری
· دستيابی به ديدگاه تجاری سازی و چند منظوره سازی فناوری دانش بنيان
· کسب آمادگی برای تبديل ايده های نوآورانه و محصولات نمونه سازی شده به فرآيند کارآفرينی
· توان ارائه مشاوره در حوزه های بين مديريت و مهندسی و فناوری
· پرورش مديرانی که اشراف به دانش پيش بينی، ارزيابی ، انتخاب، انتقال، تحقيق و توسعه، نوآوری، تجاری سازی و صادرات فناوری پيدا نموده اند.
· توان مشارکت در ايجاد ارزش افزوده و ارتقای بهره وری واحدهای تحقيق و توسعه، فناوری و توليدی
عناوین برخی از محورهای تخصصی رشته مدیریت تکنولوژی
- مديريت انتقال فناوری
- مديريت کارآفرينی
- مديريت توسعه فناوری
- مديريت پروژه های تحقيق و توسعه
- مديريت پيش بينی و انتخاب فناوری
- مديريت طراحی فناوری
- مديريت، تحقيق و توسعه
- مديريت تجاری سازی و چند منظوره کردن فناوری
- مديريت واحدهای تحقيق و توسعه (R&D)
- مديريت شرکتهای مهندسی با تأکيد بر خدمات مهندسی
- مديريت پارکهای علم وفناوری و مراکز رشد فناوری
- مراکز تحقيقات مهندسی و طراحی مهندسی
- مديريت واحدهای انتقال فناوری و توسعه داخلی
- مديريت شرکتهای دانش بنيان و فن بازارها
