آشنایی با تجهیزات نظامی ایران

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1000068549.jpg

🔴 نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳؛ نسل چهارم جنگنده سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

🔸 جنگنده صاعقه ۱ و ۲ ارتش به دنبال توسعه جنگنده جدید و کسب تجربه و زیرساخت طراحی و تولید جنگنده بومی بوده است که نسخه تک سرنشین با نام صاعقه ۱ به تعداد ۵ فروند به طور رسمی و صاعقه ۲ به تعداد یک فروند تولید و عملیاتی شدند. برخی شایعات خبر از آغاز پروژه نسخه سوم این جنگنده بومی میدهند.


نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳؛ نسل چهارم جنگنده سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟​


جنگنده صاعقه ۱ و ۲ ارتش به دنبال توسعه جنگنده جدید و کسب تجربه و زیرساخت طراحی و تولید جنگنده بومی بوده است که نسخه تک سرنشین با نام صاعقه ۱ به تعداد ۵ فروند به طور رسمی و صاعقه ۲ به تعداد یک فروند تولید و عملیاتی شدند. برخی شایعات خبر از آغاز پروژه نسخه سوم این جنگنده بومی میدهند.

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
از بعد از جنگ جهانی اول که نقش استراتژیک نیروی هوایی در تغییر نتیجه نبرد مشخص شد، توسعه نیروی هوایی در راس اولویت‌های ارتش‌ها قرار گرفت و صنعت هوایی نظامی پدید آمد.
صنعت هوایی نظامی اهمیت زیادی در تأمین امنیت ملی و دفاع از مرز‌های کشور‌ها دارد. این اهمیت به چند دلیل کلیدی استوار است:

بازدارندگی و دفاع ملی: هواپیما‌های نظامی نقش مهمی در ایجاد قدرت بازدارندگی دارند. هواپیما‌های پیشرفته قادرند تهدیدات هوایی و زمینی را شناسایی و خنثی کنند، که این امر به حفظ امنیت حریم هوایی و زمینی کمک می‌کند و در نبرد‌ها به مثابه بازوی بلند قوای نظامی کشور‌ها عمل میکنند. بمباران پایگاه استراتژیک اچ ۳ در مرز اردن و رهگیری جنگنده‌های مهاجم به ایران مصادیق این مورد هستند.

پشتیبانی از عملیات زمینی و دریایی: نیروی هوایی مدرن با اجرای مأموریت‌های شناسایی و حمله، پشتیبانی عملیاتی مهمی برای نیرو‌های زمینی و دریایی فراهم می‌کند. این امر شامل حمله به اهداف دشمن، ترابری لجستیکی، و امدادرسانی می‌شود و به طور مستقل یک تهدید بالفعل علیه نیروی زمینی دشمن است.

نوآوری و فناوری: توسعه فناوری‌های پیشرفته در صنعت هوایی نظامی، اغلب به پیشرفت فناوری‌های غیرنظامی نیز کمک می‌کند. فناوری‌هایی مانند سیستم‌های ناوبری، ارتباطات، و مواد پیشرفته از این جمله‌اند. توافقنامه همکاری متعدد بین بین ایرلاین‌ها و صنایع هوایی برای تولید قطعات و خدمات تعمیرات مصادیق همکاری فناورانه هستند.

اقتصاد و اشتغال: صنعت هوایی نظامی به خلق اشتغال و تقویت اقتصادی کشور‌ها کمک می‌کند، زیرا نیاز به نیروی کار ماهر در زمینه طراحی، تولید و نگهداری تجهیزات هوایی دارد.

امنیت جهانی و ائتلاف‌ها: توانمندی‌های هوایی یک کشور می‌تواند بر نقش آن در ائتلاف‌های بین‌المللی و عملیات صلح‌ساز تأثیر بگذارد. کشور‌هایی با نیرو‌های هوایی قوی می‌توانند سهم بیشتری در مأموریت‌های حفاظت از امنیت جهانی ایفا کنند و گاهاً امنیت هوایی کشور‌ها برون سپاری امنیتی می‌شود که در زمینه دیپلماتیک هم آورده‌های زیادی دارد.

این عوامل نشان‌دهنده نقش کلیدی صنعت هوایی نظامی در تأمین و حفظ امنیت داخلی و بین‌المللی کشور‌ها است.


از دوران جنگ تحمیلی ایده ساخت جنگنده بومی در کشور مطرح شد و آغاز فرایند تولید جنگنده جت بومی توسط شهید ستاری مطرح شد. در ابتدا پروژه آذرخش در اواخر جنگ آغاز شد که در واقع بازسازی سنگین جنگنده‌های آسیب دیده اف ۵ موجود در سازمان رزم بود که با قطعات بومی و نمونه‌های موجود در انبار‌ها هسته اولیه صنعت تولید جنگنده بنیان ریزی شد. اولین جنگنده تولیدی آذرخش ۱ بود که به تعداد ۱ فروند تولید و تحویل نهاجا شد و نمونه‌های بعدی هم با همکاری مشترک با چینی‌ها توسعه پیدا کردند که شامل استفاده از یکسری قطعات الکترونیکی و ارتباطی چینی و نصب هاد و البته تجهیز به نمونه چینی رادار گریفو روی جنگنده اف ۵ میشد. به طور کلی ابر پروژه تولید نمونه ارتقا یافته اف ۵ به طور ۱۰۰ درصد بومی، با نام SR۲ شناخته میشد که شامل همکاری مشترک با چینی‌ها و تحقیق و توسعه توسط وزارت دفاع و نیروی هوایی میشد.
متاسفانه با خروج چینی‌ها و تحریم‌های جهانی، پروژه مطابق زمان بندی پیش نرفت ولی متخصصان بومی کشور پروژه را با موفقیت به اتمام رساندند و در کنار جنگنده‌های آذرخش ۱ و ۲، جنگنده سیمرغ، جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲، پروژه تذرو و تولید بومی قطعات با موفقیت همراه بود و نمونه‌های مدرن در سطح جهانی با نام کوثر و یاسین امروزه در مراحل نهایی توسعه و تولید قرار دارند و در سال‌های پیش رو به مرور در ناوگان هوایی ارتش و سپاه عملیاتی می‌شوند و تمام فرایند آموزش خلبان مطابق با استاندارد‌های روز پیش خواهد رفت و امکان جذب دانشجوی خارجی پرواز و بالتبع ارزآوری هم خواهد داشت.

در کنار دو پلتفرم کوثر و یاسین که آینده صنعت هوایی نظامی را تشکیل میدهند، نباید از تولیدات قبلی ایران در این حوزه غافل شد. جنگنده صاعقه از دهه هشتاد در کشور عملیاتی شده و امروزه در پایگاه شکاری تبریز عملیاتی هستند.

ایده بازطرحی اف ۵، فراتر از جنگنده آذرخش بوده است و در واقع بخشی از فرایند تولید جنگنده سنگین با طراحی ایرانی بوده است که برنامه ریزی بلند مدت کشور به شمار می‌آید.

مطالعات طراحی این جنگنده، از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و طراحی و محاسبات نهایی طراحان، تا سال ۷۹ به اتمام رسید و از اول دهه هشتاد مدل سازی‌ها و تست‌های طراحی آغاز شد. پس از موفقیت این مرحله، در سال ۸۲ نمونه اولیه این جنگنده پرواز آزمایشی خود را در تاریخ ۱۸/۱۱/۱۳۸۸ انجام داد. نمونه‌های اصلاح شده پروازی، آزمایشات پروازی خود را تا ۱۶/۵/۱۳۸۵ به پایان رسید. سرانجام برای اولین بار در رزمایش ضربت ذوالفقار تبریز با انجام ۴ سورتی پرواز، تعداد ۷۶ راکت را پرتاب کردند. در مرحله دوم هم در دو سورتی پرواز، ۴ تیر بمب سری مارک را پرتاب کردند.

نمونه اولیه پروازی رادوم (محفظه قرارگیری رادار)، سکان عمودی و ورودی هوای پیشران نسبت به صاعقه‌ها متفاوت بود.

در ادامه تصاویر نمونه اولیه صاعقه ۱ نهاجا در روز تست با پینت منحصر به فرد آبی کمرنگ را مشاهده میکنید.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
تصاویر نمونه اولیه صاعقه

این جنگنده در دو نسخه، تک سرنشین (صاعقه ۱) و دوسرنشین (صاعقه ۲) تولید شده است. طول این جنگنده (صاعقه ۱) حدود ۱۴.۴۵ متر و ارتفاع آن تقریبا ۴ متر برآورد می‌شود. صاعقه ۱ و ۲ نسل سوم هستند و سرعت آن تا ۱۷۰۰ کیلومتر بر ساعت است. صاعقه در بعد فنی تقریبا مشابه اف ۵ است و جز در موارد جزیی، ویژگی‌های پروازی و عملیاتی مشابه اف ۵ ایی (صاعقه ۱) و اف ۵ اف (صاعقه ۲) دارد. خلبانان این دو جنگنده جز دو موارد محدود آموزش‌های پروازی یکسان می‌بینند و خلبانان صاعقه از بین برترین خلبانان اف ۵ برگزیده می‌شوند. البته دلیل ساخت صاعقه ۲ آموزش خلبانان صاعقه ۱ برای عملیات‌های ویژه متناسب با تغییر پلتفرم صورت گرفته بوده است.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

جنگنده صاعقه ۲ دو سرنشین که ارتقای طراحی اف ۵ با سکان وی شکل هستند (تصاویر اختصاصی دانشجو)
محل تولید صاعقه صنایع هسا در شاهین شهر اصفهان بود و از سال ۱۳۹۷ ظرفیت‌های خط تولید به جنگنده کوثر اختصاص پیدا کرد. استتار رونمایی و تحویل این جنگنده‌ها به نهاجا آبی پررنگ مشابه تیم آکروجت آمریکایی بلوآنجلز بود که پس از تحویل رسمی به یگان پروازی در تبریز، رنگ استتار خاورمیانه‌ای برای آن‌ها انتخاب شد.

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

قبل و بعد دو پینت متفاوت منقش شده روی صاعقه ۱

رادار واویونیک​

تا حالا اظهار نظر رسمی راجع به سیستم راداری صاعقه صورت نگرفته است، اما ۳ احتمال راجع به رادار مطرح شده است:
۱: رادار خانواده ژوک منصوب روی میگ ۲۹: این احتمال بعید است و نصب رادار روسی کاملا تکذیب می‌شود چراکه دماغه کوچک اف ۵ صرفا پذیرش فضایی رادار‌های کوچک را دارد و ابعاد بزرگ این رادار‌ها همخوانی ندارد.
۲: رادار خانواده گریفو: این رادار در دهه نود میلادی محبوب بود و ایتالیا و چین (نمونه ساخته شده صنایع دفاعی چین) از آن در صنایع هوایی خود بهره بردند. در جریان پروژه آذرخش، نمونه چینی گریفو در ایران عملیاتی شد و تکنولوژی ساخت آن به ایران منتقل شد. هرچند نمونه ساخت ایران این رادار موفق هوایی به طور رسمی روی جنگنده کوثر نصب و عملیاتی شد، ولی با توجه به تصاویر منتشره از الکترونیک و اویونیک (کابین) این جنگنده، نشانه‌ای از این رادار در جنگنده صاعقه دیده نشده است.
۳: رادار آمریکایی APQ۱۵۳ که روی جنگنده اف ۵ نصب شده است. این محتمل‌ترین گزینه است که با توجه به شباهت‌های فنی این جنگنده با اف ۵، گزینه اصلی این جنگنده است. البته لازم به ذکره این رادار امروزه منسوخ است و ارتقا یا جایگزینی آن نیاز است که ظرفیت بومی آن در کشور وجود دارد.

اویونیک این جنگنده در نسخه اول و دوم، آنالوگ است و خبری از تجهیزات پروازی دیجیتال، هاد یا نمایشگر‌های پروازی نیست.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
کابین صاعقه ۱
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

کابین صاعقه ۲


تسلیحات قابل حمل و قابلیت‌های رزمی​

این جنگنده از ۷ پایلون بهره میبرد که تا ۳۲۰۰ کیلوگرم مهمات حمل میکند. تسلیحات قابل حمل انواع بمب و مهمات پرتابی سنگین آمریکایی و روسی موجود در زرادخانه تسلیحاتی و همچنین تسلیحات هواپرتاب بومی مانند بمب‌های هدایت شونده یاسین را دارا است. در زمینه هوا به هوا هم قابلیت تسلیح به موشک‌های سایدوایندر را دارد.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
جنگنده صاعقه ۱ مسلح به موشک‌های هوا به هوای سایدوایندر
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

جنگنده صاعقه ۲ و پرتاب بمب‌های مشقی در تمرینات نهاجا

طراحی و زیرساخت تولید​

این جنگنده در صنایع هسا اصفهان تولید شد و خط تولید تا اواسط دهه نود فعال بود و مجموعاً ۵ فروند نسخه صاعقه ۱ و یک فروند صاعقه ۲ به طور رسمی تولید شدند. این آمار ارائه شده توسط وزارت دفاع به طور رسمی است ولی این احتمال هم وجود دارد تعداد مازاد هم تولید شده باشد که به دلیل ماهیت ارتقا (نه تولید) جزو آمار تولیدی نیامده است. گرچه با توجه به رجیستر ها، همان تعداد ۵ فروند صاعقه ۱ و یک فروند صاعقه ۲ منطقی‌تر است.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

تصاویری از خط تولید جنگنده صاعقه در صنایع هسا
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
صاعقه ۲ در مرحله رنگ آمیزی پس از تولید
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟
بنر صنایع دفاع از تعداد تولیدی صاعقه


در مجموع صاعقه، بخشی از تحقیقات صنایع دفاع ایران در راستای رسیدن به دانش فنی ساخت جنگنده سنگین بوده است و همان ۵ فروند برای کسب چنین دانشی کافی بوده است و اولویت تولید با جنگنده کوثر است. صاعقه‌ها در گردان ۱۵۰ شکاری تبریز مستقر هستند و به دلیل حضور در نمایشگاه‌های هوایی بین مردم محبوب هستند.

انجام نمایش هوایی در نمایشگاه کیش ۱۳۹۷
با توجه به اظهارنظر‌های برخی مقامات وزارت دفاع و نیروی هوایی که خبر از تولید جنگنده نیمه سنگین ایرانی دادند، احتنمال آغاز پروژه جنگنده صاعقه ۳ مطرح شد.
همچنین امیر واحدی فرمانده فعلی نهاجا در سال ۱۳۹۹ خبر از ساخت جنگنده سنگین ایرانی داد و گفت: اینکه چرا روی این هواپیما کار شد را حقیقتا من تفکر صنتعگران را نمی‌دانم، اما کار باید از جایی شروع می‌شد و این کاری که امروز با کوثر شروع شده است موجب شده تا ساخت جنگنده سنگین نیز شروع شود.

شایعاتی مبنی بر تلاش ایران برای تولید یک جنگنده نسل چهارم با همکاری محدود با روس‌ها در فضای مجازی منتشر شده بود که مقامات رسمی تا الان اظهار نظری راجع به آن نداشتند.

در کنار شایعات و برخی اظهارنظر‌های رسمی مقامات راجع به جریان داشتن پروژه ساخت نسل چهارم بومی، چندسالی میشه که ماکت یک جنگنده تک موتوره با طراحی مشابه جنگنده صاعقه در محافل رسمی به طور ثابت منتشر شده است که بازار شایعات پروژه صاعقه ۳ را گرم‌تر کرده است. ماکت این جنگنده خبر از یک جنگنده نیمه سنگین با سکان وی شکل و تک موتور با ۹ پایلون (جایگاه نصب سلاح) می‌دهد.
نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

نگاهی به جنگنده‌های صاعقه ۱ و ۲ ساخت ایران / صاعقه ۳، نسل چهارم سنگین ایرانی در مسیر ساخت است؟

تصاویر ماکت جنگنده جدید نهاجا که احتمالا همان صاعقه ۳ باشد

به طور کلی پروژه صاعقه ۱ و ۲ بخشی از یک برنامه ریزی بلند مدت برای تولید جنگنده بومی نسل چهارم بودند و اولین تجربه ایران در طراحی جنگنده رزمی محسوب می‌شود. الگوی طراحی این جنگنده از روی اف ۱۸ هورنت آمریکایی بر پایه پلتفرم اف ۵ بوده است. طبق شنیده‌ها برنامه سازندگان این خانواده در نهایت تولید یک جنگنده سنگین بوده است که گفته می‌شود فرایند تولید آن شروع شده است. به نظر میرسد آینده صنایع هوایی ایران به لطف تلاش‌های متخصصان صنایع دفاع و نیروی هوایی روشن است و افزایش کمی و کیفی جنگنده‌های ساخت ایران در ناوگان ارتش و سپاه محتمل است.
نوشته: سیدنویدرضا موسوی


🔸از دوران جنگ تحمیلی ایده ساخت جنگنده بومی در کشور مطرح شد و آغاز فرایند تولید جنگنده جت بومی توسط شهید ستاری مطرح شد.

🔸صاعقه، بخشی از تحقیقات صنایع دفاع ایران در راستای رسیدن به دانش فنی ساخت جنگنده سنگین بوده است و همان ۵ فروند برای کسب چنین دانشی کافی بوده است و اولویت تولید با جنگنده کوثر است. صاعقه‌ها در گردان ۱۵۰ شکاری تبریز مستقر هستند و به دلیل حضور در نمایشگاه‌های هوایی بین مردم محبوب هستند.

🔸پروژه صاعقه ۱ و ۲ بخشی از یک برنامه ریزی بلند مدت برای تولید جنگنده بومی نسل چهارم بودند و اولین تجربه ایران در طراحی جنگنده رزمی محسوب می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

برگزاری رزمایش «امنیتی پرشدت مسلحانه» ارتش علیه تروریست ها + تصاویر​


رزمایش امنیتی نیروی زمینی ارتش باهدف انهدام گروهک‌های تروریستی مخل امنیت ملی در نوار مرزی شرق کشور برگزار شد.

این رزمایش با هدف انتقال دانش و تجربیات روزآمد به جوانان، آماده نگه‌داشتن یگان‌های واکنش‌سریع، متحرک هجومی و ستادی، ارزیابی عملکرد کارکنان و دقت آتش علیه اهداف مدنظر، بهره‌گیری از آخرین سلاح‌های نقطه‌زن، دورزن، دقیق‌زن و شبکه‌محور، تمرین طرح‌های دفاعی و امنیتی از پیش تدوین شده و نهایتاً به کارگیری آخرین تجهیزات ارتباطی و مخابراتی مورد استفاده در شرایط رزم برگزار شد.
رزمایش امنیتی پرشدت مسلحانه نیروی زمینی ارتش، به منظور انهدام گروهک‌های تروریستی معاند و خودسر که درصدد ایجاد ناامنی احتمالی در نوار مرزی شرق کشور و تخریب و آسیب‌رساندن به تأسیسات امنیتی ملی هستند، برگزار شد و آخرین دستاورد‌های حوزه دفاعی امنیتی روزآمد و تولید متخصصان و نخبگان داخلی کشور، مورد استفاده قرار گرفتند.






 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1000068550.jpg

راجع به پهپاد قاهر🇮🇷

قاهر یک پروژه تحقیقاتی بود و مطلقا قرار نبود به محصول نهایی برسد. یکی از بدترین اتفاقات که گریبانگیر این پروژه شد، سیاسی بازی دولت های احمدی نژاد و روحانی سر این جنگنده بود و به خاطر ظاهر هالیوودی جزو دستاورد های دفاعی فاکتور می‌کردند.
پهپاد قاهر که امروزه در حال توسعه است هم در مرحله اول تحقیقاتی است و قرار است اولین پهپاد پهن پیکر جت کشور باشد.
راجع به مشخصات و جزئیات از قبیل موتور، سایز بدنه، کاربر، نوع تکنولوژی به کار رفته، نوع ماموریت تعریف شده تا الان هیچ جزئیاتی ارائه نشده است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
تمامی پروژه های ساخت جنگنده موجود در ایران یکجا با تمامی احتمالات🇮🇷

کوثر۲
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
همان کوثر ۱ ولی جنگنده تحت ارتقا با این استاندارد اف ۵ E و تک سرنشین است و احتمال تجهیز به سوختگیری هوایی هم هست( تو برنامه های طراحان کوثر بوده).
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
نمونه سنگین تر با موتور توربوفن و توان حمل تسلیحات بالاتر، تقریبا چیزی مشابه تایگرشارک آمریکایی ها.



صاعقه۳
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
همان صاعقه ۱ با الکترونیک و اویونیک، رادار، تسلیحات و صندلی پران سریر و ارتقای تسلیحاتی.
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
جنگنده نسل چهارم نیمه سنگین با بدنه ارتقا یافته صاعقه و ارتقا با قطعات روسی( عمدتا میگ ۲۹) و تک موتور توربوفن در کنار حمل تسلیحات هواپرتاب مشترک روسی و ایرانی



سیمرغ ۲
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
همان جنگنده سیمرغ(F5B) با اویونیک دیجیتال و سامانه های پروازی آموزشی دیجیتال و بازسازی بدنه قدیمی.
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
همان موارد بالا+ سیستم تسلیحاتی مدرن تر و تجهیز به سلاح های هواپرتاب سبک هوشمند و اپتیکی در کنار تجهیز به سامانه الکترواپتیکی‌.
🔴اساس پروژه ارتقای سیمرغ های موجود مشخص نیست و احتمال بیخیال ارتقاشدن و کنار رفتن از خدمت در نهاجا بعد از عملیاتی شدن جنگنده یاسین هم وجود دارد.



یاسین
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
جنگنده مادون صوت آموزشی که به طور اختصاصی وظیفه آموزش خلبانان را بر عهده دارد و جایگزین احتمالی جنگنده سیمرغ است.
در زمینه تسلیحاتی راکت های هایدرا و بمب های سقوط آزاد محتمل است.
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
موارد بالا+ توسعه سیستم تسلیحاتی مخصوص بر اساس تسلیحات هواپرتاب پهپاد های ارتش و سپاه در کنار تجهیز به توپ سنگین و سایت الکترواپتیکی به منظور عملیات پشتیبانی نزدیک



برهان
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
همان یاک ۱۳۰ های ایران که صرفا در ایران اسمبل می شوند و قطعات و تمامی تجهیزات به طور کامل از روسیه وارد می شود.
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
مونتاژ بومی یاک ۱۳۰+ انتقال تکنولوژی مرحله به مرحله برخی قطعات به ایران +تولید بدنه ایرانی و ارتقای رزمی با تسلیحات هواپرتاب ساخت وطن
🔴احتمال کنسل شدن این پروژه هم وجود دارد.



پروژه شهید عرفانیان(ارتقای اف۷)
🟢گزینه با احتمال بالاتر:
پروژه ارتقای راداری و اویونیکی و تعویض بدنه با نمونه بازطراحی شده دماغ دار ایران بوده است که به دلیل هزینه های بالا کلا کنسل شد و به نفع خرید جنگنده جدید کنار رفت.
🔵گزینه با احتمال پایین تر:
بدنه جدید ساخت ایران روی اف ۷ نصب می شود و رادار جدید هم در قسمت دماغه نصب می شود. جنگنده از اویونیک مشابه کوثر بهره میبرد و در قالب یک کیت ارتقای سنگین روی اف ۷ های موجود پیاده سازی می‌شود. در کنار تمامی موارد سیستم های هدایت و هیدرولیک هم با نمونه های ارتقایافته چینی تعویض می شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1000054963.jpg1000054962.jpg1000054961.jpg1000054960.jpg1000054959.jpg1000054958.jpg1000054957.jpg1000054956.jpg1000054955.jpg

ارتش ایران هم صاحب ماهواره شد

ماهواره مخابراتی فخر-1 متعلق به ارتش قهرمان ایران‌زمین صبح امروز با ماهواره‌بر سیمرغ در مدار عملیاتی خودش قرار گرفت و لحظاتی پیش هم سیگنال اون دریافت شد

این ماهواره ساخت متخصصان صنایع الکترونیک وزارت دفاع هستش و با هدف ایجاد لینک‌های مخابراتی بومی به مدار 410کیلومتری لز سطح زمین تزریق شده

این ماهواره میتونه در ارتباطات بین یگان‌های مختلف ارتش، خصوصا در بحث فرامنطقه‌ای به‌شدت کاربردی ظاهر بشه
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
1000055149.jpg1000055150.jpg1000055151.jpg1000055152.jpg1000055153.jpg

پروژه‌ی جنگنده‌ی چند منظور شفق

جنگنده‌ی چند منظوره‌ی رادار گریز شفق:
این پروژه که در اواسط دهه‌ی هفتاد شمسی طراحی و ساخت آن آغاز شد، جنگنده‌ایی چند منظوره رادار گریز بود، یا هست که با سه نمونه‌ی آن قرار بود با مشارکت روسیه ساخته شود.
متاسفانه مانند همیشه طرف روسی به پیمان خود متعهد نماند و از پروژه جدا شد.
اما ایران پروژه را ادامه داد.
سه نمونه‌ی جنگنده‌ی رادار گریز شفق ۱ نمونه‌ی آموزشی و رزمی دو سرنشین
۲ نمونه‌ی دو سرنشین رزمی ۳ نمونه‌ی تک سرنشین رزمی.
اخبار ضد و نقیضی از ادامه یا عدم پیگیری ساخت این جنگنده شنیده می‌شود و بویژه اخیرن که شروع به کار دوباره‌ی ساخت آن گزارش‌های تایید نشده‌ایی
به گوش می‌رسد.
دماغه‌ و کانوپی این جنگنده مشابه یاک ۱۳۰ است اما باقی بخش‌ها با هیچ جنگنده‌ی دیگری مطابقت ندارد و کاملن نو میباشد.
گزارش‌ها و تصاویر وزارت دفاع نشان می‌دهند که احتمالن چند نمونه از این جنگنده تا کنون ساخته شده باشد.
به هر روی آرزوی پرواز این پرنده‌ی شکاری چندان دور از ذهن نیست، به امید آن روز،
پاینده ایران 🫡
 

Similar threads

بالا