«گوگل درایو» برای ویندوز، مک، اندروید و iOS: پنچ گیگ فضای رایگان

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
هفته بعد گوگل سرویس تازه «گوگل درایو» را افتتاح خواهد کرد، سرویسی که مدتهاست شایعاتی در مورد آن شنیده می‌شد و تصور می‌شود که رقیبی جدی برای دراپ‌باکس باشد، این سرویس در آدرس http://drive.google.com قابل دسترسی خواهد بود و از زمان شروع به کار برای کاربران ویندوز، مک، اندروید و iOS قابل استفاده خواهد بود.

موفقیت این سرویس به کارایی و نحوه کار آن بستگی خواهد داشت، آیا این سرویس اجازه ویرایش فایل‌ها را در همان اپ خواهد داد؟ آیا ویژگی‌های دوست‌داشتنی دراپ‌باکس یا چیزی فراتر از آن را هم خواهیم دید؟

داشتن یک فضای ابری که هم از طریق پی‌سی و هم با گوشی‌های موبایل قابل دسترسی باشد، هیجان‌انگیز است. افتتاح گوگل درایو برای کاربران در هر صورت خبر خوبی خواهد بود، چرا که باعث رقابت بین ارائه‌کنندگان سرویس‌‌های ابری ذخیره فایل خواهد شد.

چیزی که برای کاربران مهم خواهد بود، به نطر من ویژگی و امکانات سرویس تازه است، نه عدد خام ظرفیت داریو ابری. دراپ‌باکس، ۲ گیگ فضای رایگان می‌دهد و برای کاربران گوشی‌های HTC، این میزان فضا تا ۲۳ گیگ افزایش یافته است. ما در حال حاضر سرویس SugarSync را هم داریم که خیلی‌ها محیط را کاربرپسندتر از دراپ‌باکس می‌دانند،‌ مایکروسافت در حال حاضر اسکای‌درایو را دارد که ۲۵ گیگ فضا می‌دهد، آی‌کلاد را که اصلا نباید فراموش کرد و Box.net هم واقعا جذاب است.




ویژگی‌های متمایزکننده زیادی را برای یک سرویس ابری ذخیره فایل می‌توان فهرست کرد که در زیر به برخی از آنها از اشاره می‌کنم:

- امکان سینک کردن یا بک‌آپ‌گیری مطابق یک الگوی زمانی خاص
- آپلود کردن فایل‌ها به صورت ساده، مثلا با «درگ اند دراپ»
- اپلیکیشن‌های کارا
- برنامه پی‌سی خوب
- امکان سینک کردن فایل‌ها از چند کامپیوتر
- پشتیبانی از همه فرمت‌های فایل‌ها
- امکان اشتراک عمومی و خصوصی فایل‌های و پوشه‌های آپلود شده
- امنیت سرویس

باید منتظر ماند و دید که «گوگل درایو» کدام یک از این ویژگی‌ها را دارد و اصولا چه فلسفه‌ای در پشت آن قرار دارد، در عین حال نحوه متصل شدن این سرویس جدید به سرویس‌های پیشین از جمله «گوگل پلاس» هم دارای اهمیت خواهد بود.

منبع : 1پزشک
 
بالا