کی تو یا من؟؟؟؟؟؟؟آره تو که حتما میرسی اصلا رد خور نداره حالا این ترمو بخون مشروط علمی نشی از ترم بعدبااستادات حرف میزنم و ایشالا از بند پ برخورذار میشیو خلاصه این مژدگانیو بهت میدم ترم 15 تموم میکنی تو میتونی
فرمان دستی و اتومات یکیه.
یا رله تا کلید قطع شد و اتصال کوتاه دید به صورت اتوماتیک خود به خود خودکار خودش کلید رو وصل میکنه
یا اپراتور کلید رو وصل میکنه. هر دو از اتاق کنترل سوئیچینگ انجام میشه.
اما اگر فالت بر طرف نشد .حالا کلیدو میذارن قطع بمونه و یرن دنبال فالت میگردن و رفع عیب میکنن و برمیگردن به صورت دستی کلیدو وصل میکنن.
به عنوان مثال بعد از هر 3 سال که بازدید و بررسی میکنن. یا هر 5 سال.
میخان رله و کلید رو تست کنن. به صورت دستی رله رو تحریک میکنن که فرمان بده.برای اطمینان از صحت عملکرد
اره به صورت اتو انجام میشه ولی یه وقت خواستن به صورت دستی هم انجام بدن میتونن.
کلا فرمان سیستم رو برای دو حالت دستی و اتو ماتیک طراحی میکنن که امکان هر دو وجود داشته باشه .
حالا توی طراحی سیستم باید این رله ها با هم هماهنگ باشن که کار بس پیچیده اعصاب خورد کن نفس گیر حساس و بسیاررررر پر درامد میباشد .مثلا اقای ریکلوزر شما سریع تر از رله اتصال کوتاه وارد مدار بشو و کلید رو وصل کن و اگه رفع عیب نشد بی خیال شو تا رله اتصال کوتاه کارشو بکنه. رله اتصال کوتاه سریع تر از رله افت ولتاژ وارد شو که رله زود نیاد کل شبکه رو بی برق کنه.
اکثرا حالت اتوماتیک انجام میشن.
به این صورت ستینگ میشه
اقای ریکلوزر محترم .چنانچه فالت دیدی بعد از یک ثانیه که کلید قطع شد دوباره وصل کن بلا فاصله و اگر رفع عیب نشد و دوباره کلید قطع شد بعد از 3 ثانیه دیگه دوباره کلید رو ببند و اگر باز فالت از بین نرفت بذا کلید قط بشه پدرشو دراوردی
زمان هایی که گفتم فقط برای مثال بود و مطابق طراحی سیستم زمان مشخص میشه
برا زمانیه که اتصال کوتاه بین دو فاز یا سه فاز ایجاد میشه .
اتصال کوتاه ایجاد میشه و کلید قط میشه . حالا به جای اینکه وقت بذارن بگردن و محل فالتو پیدا کنن و تعمیر کنن دوباره کلید رو (یا اتوماتیک یا دستی بستگی به طراحی قبلی سیستم داره) کلید رو وصل میکنن در همون حالتی که اتصال کوتاه ایجاد شده.
چرا؟چون یه مسئله ای رو پیشفرض در نظر میگیرن که ممکنه یک پرنده بین دوفاز گیر کرده باشه یا مثلا یک قطعه اهنی به دو فاز یا سه فاز خورده و چسبیده باشه.
با وصل کردن دوباره کلید جریان شدید تری از خط عبور میکنه که باعث میشه اون پرنده یا اون شی بیفته.جدا بشه ) و دوباره سیستم به کار خودش در حالت عادی ادامه بده.
در تابلو ها اصلا استفاده نمیشه. (تقریبا)
و اکثرا در خطوط انتقال استفاده میشه.
حالا سیستم برق دوباره راه اندازی شده. اینا میخوان ستینگ رله ها رو از روی نمونه قبلی بذارن. منم تو قرار داد نوشتم هر گونه خطا از طرف سیستم های حفاظتی سیستم خارج از حطیه وظایف بنده بوده و مسئولیتی ندارم.
اینا ترسیدن ک نکنه رله ها رو اشتب ست کنن. ی بوهایی میرسه که میخوان به من بدن ست کنم. اینجاست که پوستشونو میکنم