[ راندو ] کارگاه راندو در معماری

roya2

عضو جدید
سلام به دوستان عزیزم :D من دیروز نمایشگاه بودم. خانه هنر و معمار هم غرفه زده بود:smile:.

سی دی آخرین مسابق رو گرفتم .عکس زیر مر بوط به نفر اول مسابقه هستش:smile:موضوع

هم خانه آبشار بوده:smile:

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

doomann

Moderator
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
آبرنگ
راندوی آبرنگ از قدیمی ترین شیوه شناخته شده هنر است و یکی از پرزحمت ترین ابزار برای ماهر شدن می باشد.آبرنگ نمی تواند مانند دیگر ابزارها کنترل و تصحیح شود،اگرچه ذاتاً کنترل پذیر نیست.اما ترسیم را هیجان انگیز می سازد....

سلام دوست عزیز
از آموزشهای بسیار خوبت ممنونم . امکانش هست که نحوه تمرینات رو برای دوستان به صورت تصویری بگذاری ؟
دوم اینکه منابعت برای آموزش این مطالب کجاست ؟
امیدوارم درادامه را موفق باشی .
 

rana.7

عضو جدید
سلام دوست عزیز
از آموزشهای بسیار خوبت ممنونم . امکانش هست که نحوه تمرینات رو برای دوستان به صورت تصویری بگذاری ؟
دوم اینکه منابعت برای آموزش این مطالب کجاست ؟
امیدوارم درادامه را موفق باشی .

اينارو از سايت http://www.cafedexign.com كه از كتابه راندو،ترسیم و پرسپکتیو
نویسنده:میک دابلیو.لین ،آسلا نوشته گذاشتم تا اينجام همه استفاده كنن.
خودم الان دارم از كتاب راندو و ترسيم رنگي كار ميكنم مطالبيو كه خوبه با تصوير اينجا ميزارم.ممنون;)
 

rana.7

عضو جدید
ماژيك 1.از ماژيك نبايد روي مداد رنگي استفاده كرد.مداد علاوه بر اينكه با حلال ماژيك محو ميشود رنگ محو شده ان به نوك ماژيك مي چسبد و هنگام استفاده رنگش نامطلوب ميشود
2.هنگام استفاده از ماژيك اگر سرعت عمل بيشتري داشته باشيد نتيجه يكدست تر است زيرا ماده حلال الكلي تازه تر مي ماند و اين امكان را ايجاد ميكند كه هر ضربه متوالي رنگي با ضربه هاي كناري خود كاملا تركيب شود.
3.هنگام استفاده از ماژيك دور تا دور ناحيه از شكل مورد نظر را با نوك ماژيك مشخص كنيد.در نتيجه وقتي ميخواهيد داخل شكل را رنگ كنيد احتمال بيرون زدن رنگ از خطوطي كه مشخص كرده ايد كمتر ميشود.
4.اگر مايليد بافت ايجاد شده يكدست تر و نرم تر به نظر ايد از لايه ي ماژيك ديگر اينبار عمود بر دفعه قبل استفاده كنيد.



مداد
هنگام استفاده مداد از كناره ان استفاده كنيد تا نتيجه كار يكدست تر شود



پاستل
1.اگر بخواهيد از پاستل براي ترسيمات كوچك استفاده كنيد فرم مدادي ان بهتر است.
2.از كناره پاستل استفاده كنيد
3.براي جلوگيري از رگه رگه شدن ان كمي فشار دستتان را بيشتر كنيد همچنين ميتوانيد كناره پاستل را با چاقو بتراشيد تا رنگ ان به صورت رسوب روي كاغذ باقي بماند
4.روش هاي استفاده از پاستل
الف)با استفاده از انگشت پراكنده شود كه بافت حاصل از ان كمترين حد صيقلي بودن سطح در عين حال تيره ترين طيف رنگي را دارد.
ب)با پيچاندن دستمال كاغذي به دور انگشت خود ميتوانيد رنگ پاستل را يكردست تر و روشن تر كنيد.
ج)با به كار بردن يك تكه پارچه از جنس جير سطح حاصل از ان يكدست تر و روشن تر ميشود


پاكن برقي با سر نرم و سفيد به راحتي براي تميز كردن لبه هاي بيرون زده پاستل قابل استفاده است



 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rana.7

عضو جدید
با دميدن به نوك ماژيك هنگامي كه ان را به مرز تصاوير نزديك مي كنيد مي توانيد تا حد زيادي شره زدگي رنگ ماژيك را كنترل كنيد با اين كار حلال الكلي سريع تر تبخير مي شود و امكان پخش شدن رنگ كاهش ميابد.



اگر پخش شدن رنگ قبلا اتفاق افتاده باشد رنگ ماژيكي لبه ها را ميتوان با مداد رنگي كه رنگ مشابه ان را دارد قلم گيري كرد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چند نمونه از کارامو میزارم
نظر بدین

به نظرم باید رنگ مارکرها رو دقیق تر انتخاب کنی مثلا رنگ قرمزت قرمزواقعی نیست و اون شوکی که احتمالا میخواستی رو به کارت نداده، یه جاهایی هم باید بیشتر اجازه میدادی رنگ fade بشه می دونی منظورم حرکت دستت هستش!

موفق باشی
 

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام پریسا جون

من تا به حال با ماژیک کار نکردم و نمی دونم چه مارکی بگیرم بهتره میشه شما راهنمایی کنی و

چند تا نمونه عکس ماژیک بزاری تا رفتم بگیرم کلاه سرم نره.

یکی هم مارکر همون ماژیک محسوب میشه یا یه چیزه دیگست .من اصلا اطلاع خاصی ندارم در موردش

اگه داشتی لطفا یه نمونه عکسم از اون بزار.:redface:

یه دنیا ممنون:gol:
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راجع به مارکر

راجع به مارکر

:w34:بله مارکر marker همون ماژیکِ به انگلیسی!
راستش من خودم هم خیلی توی کار کردن با مارکر وارد نیستم ولی مارکی که خودم استفاده می کنم Touch (تاچ) هستش که سری رنگهای کاملی داره و دو سر پهن و نازک دارد. البته مارکهای دیگه ای هم هست مثل Prismacolor (پریسماکالر) یا Kurecolor که من بعضی هاشون رو به خاطر رنگشون خریدم، چون گاهی بعضی رنگهایی توی یه مارک گیر میاد که تو بقیه مارکها وجود نداره!:w40:
برای خرید هم فروشگاههای رسام و استدلر (تو انقلاب) فکر میکنم همیشه اکثر رنگها رو دارند.
 

rana.7

عضو جدید
ماژيك روي ماژيك
1.بهترين راه براي اغاز راندوي رنگي ماژيكي,استفاده از رنگي در زمينه استكه به تركيب رنگي مورد نظر شما نزديك باشد.
2.مازيك ها اغلب روي كاغذ هايي كه تراكم كمتري دارند مثل كاغذهاي مخصوص چاپ ديازو و كاغذ بوند پخش ميشوند اين پديده بخصوص زماني كه ماژيك ها نو هستند به دليل غليظ بودن حلال الكلي رخ ميدهد.
3.براي ايجاد رنگهاي جديد ميتوان ماژيك ها را روي ماژيكهاي ديگر به كار برد. از شيوه هاي رايجدر تركيب رنگ مازيك ها كم كردن اشباع اصلي است كه با رنگ هاي مكمل امكان پذير است (َA)
در شكل (A)ماژيك سبز بيدي روي ماژيك قهوه اي مايل به قرمز استفاده شده است.

روش ديگر براي رسيدن به نتيجه مشابه استفاده از رنگ خاكستري روي رنگ اولي است.(B)

پاستل روي ماژيك
1.زماني كه پاستل را بر روي ماژيك به كار مي بريم هر چه پاستل بيشتر به كار رفته باشد رنگ حاصل بيشتر به سمت رنگ پاستل ميل ميكند.
2.پاستل همانطور كه رنگ ماژيك را تغيير ميدهد بافت نواري ماژييك را يكدست ميكند
2.وقتي لايه ي پاستل روي ماژيك بيشتر محو ميشود رنگ ماژيك را نمايان تر ميكند.

مداد روي ماژيك و پاستل
1.مداد نه تنها ابعاد رنگي ماژيك را تغيير ميدهد بلكه بافت ان را نيز تحت تاثير قرار ميدهد
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rana.7

عضو جدید
روش رتروكارتر(رنگ اميزي از پشت طرح)
اين روش رنگ اميزي سريع و كارامدي است و انواع ابزارهاي رنگي را ميتوان با سرعت زياد و بدون تمركز انجام داد.اين فن به خوبي روي كاغذ كالك سفيد و معمولي انجام ميشود.

طرح با خطوط مدادي مطابق معمول روي كاغذ كالك ترسيم يا فتوكپي ميشود.(َA)

سايه و سايه گاه نيز در همان سمت كاغذ اضافه ميشود(B)

امارنگ در طرف ديگر به كار برده ميشود(C)

در اين روش رنگ صاف تر و يكدست تر جلوه ميكند و رنگ و خطوط مدادي بدون اينكه بر هم تاثير بگذارند مي توانند تغيير كنند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rana.7

عضو جدید
پس زمينه هاي رنگسايه اي (رنگي)

تصاويري كه روي پس زمينه هاي رنگسايه اي ايجاد ميشود سه برتري دارند
1.كار با سرعت بالاتري انجام ميشود يعني زمان و نيروي كمتري براي از بين بردن سفيدي كاغذ لازم است
2.با دقت بيشتري ميتوان سايه و سايه گاه را در زمينه روشن به كار ببريد
3.كاغذهاي رنگي اين فرصت را ايجاد ميكند كه تاثير طرح شما از نظر احساسي بر بيننده بيشتر اثر بگذارد.

در تصاويري كه با پس زمينه هاي رنگسايه اي ايجاد ميشود ابتدا با مازيك نقاط تيره را مشخص ميكنند سپس با پاستل و مداد رنگي براي نشان دادن نقاط نوراني يا نقاط روشن تر استفاده ميشود




با قرار دادن كاغذ كرافت پشت آن پنجره ها نوراني تر به نظر ميرسند


در اين تصوير كاغذ آبي تند در پشت تصوير بر روي خط زمين قرار گرفته است.

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

زاها

عضو جدید
منم چندتانمونه براتون گذاشتم ببینید بامدادرنگ چقدرخوب روی ماژیک کارکرده خیلی روی کاراثرمی ذاره حتماتوی راندوهاتون ازمدادرنگ وپاستل استفاده کنین خیلی اثرگذاره سری بعداگه دوست داشتین براتون نمونه های درخت وبوته میذارم;)
















 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

sheinis

عضو جدید
روش رتروكارتر(رنگ اميزي از پشت طرح)
اين روش رنگ اميزي سريع و كارامدي است و انواع ابزارهاي رنگي را ميتوان با سرعت زياد و بدون تمركز انجام داد.اين فن به خوبي روي كاغذ كالك سفيد و معمولي انجام ميشود.

طرح با خطوط مدادي مطابق معمول روي كاغذ كالك ترسيم يا فتوكپي ميشود.(َA)

سايه و سايه گاه نيز در همان سمت كاغذ اضافه ميشود(B)

امارنگ در طرف ديگر به كار برده ميشود(C)

در اين روش رنگ صاف تر و يكدست تر جلوه ميكند و رنگ و خطوط مدادي بدون اينكه بر هم تاثير بگذارند مي توانند تغيير كنند
این کار باید روی کاغذ نازک کشیده شه ؟رو مقوا همچین کاری میشه کرد؟
 

erick

عضو جدید
کاربر ممتاز
من كاراي لين رو ترجيح مي دم چون به خاطر استفاده ي قوي از ماركر كاراش شاداب تره ولي فقط توضيح نداره......ولي كارايي كه تو كتاب راندو و ترسيم رنگي هست كارها همراه با توضيحات كامل آموزش داده شده...........به هر حال هر دو تاش خوبه و مي شه ازش كلي چيز ياد گرفت .... همگي موفق باشيد
 

rana.7

عضو جدید
این کار باید روی کاغذ نازک کشیده شه ؟رو مقوا همچین کاری میشه کرد؟
اين كار بايد روي كاغذ كالك يا پوستي باشه چون ما بايد از پشت اون طرفي كه خطارو كشيديم رنگ كنيم.پس خطا بايد همشون مشخص باشن.ما راندو ميكنيم كه رنگامون مشخص باشن وقتي مقوا باشه نه خطا مشخصه نه رنگارو ميشه ديد;)ببخشيد اگه خيلي خوب نتونستم توضيح بدم اميدوارم كه منظورمو فهمونده باشم:smile:
 

rana.7

عضو جدید
-مصالح داخلي
-امود كف(جزييات اجراي كف)
-چوب
1.كاربرد زمينه ماژيكي:رنگهاي ماسهاي,قهوهاي كرافت و خط پردازهاي موردي با ماژيك فندقي به عنوان رنگ پايه در تكميل خطوط مدادي به كار برده ميشود.





2.ايجاد رنگهاي چوب با مداد:مدادهاي كرم-زرد و كرم به طور نامنظم با رگه هاي افقي به كار برده ميشود سپس از رنگ گل بهي روشن به طور يكدست روي سطح تمام چوب كف استفاده ميشود.

3.سايه هاي پراكنده و بازتابي:براي ايجاد سايه هاي پراكنده در زير صندليها از مداد قهوه اي سوخته استفاده كنيد.بازتاب پنجره ها با مداد سفيد نشان داده شود كه اين بازتاب هرچه به منبع نور نزديك تر شود واضح تر نشان داده ميشود
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rahajo0on

عضو جدید
کاربر ممتاز
فقط چی کار کردن سطح اینطور براق دیده میشه:eek:

انگار پارافین زده شده به سطح:surprised:
 

rana.7

عضو جدید
فقط چی کار کردن سطح اینطور براق دیده میشه:eek:

انگار پارافین زده شده به سطح:surprised:
اره خيلي طبيعيه.من فكر ميكنم بخاطر رنگ مداد رنگياست روي ماژيك به كار بردن همون رنگ كرم شايدم با بازتابي كه روش دادن:question::w19:
 

silver star

عضو جدید
مداد رنگی پلی کرم polycurom همینطوریه براقه و برای استفاده روی مارکر خیل خوبه
سلام!
من همه ی مداد رنگی هام از همین polycurom هست. ولی اصلا مثه اوون کارا توو کتاب راندو و ترسیم رنگی نمیشه! نمی دونم چرا!:confused:
من خیلی کار نکردم باهاش، ولی یادمه شب تحویل یکی از کارام، می خواستم سرویس رو مثه دستور اوون کار کنم، ولی هرکاری کردم نشد. اصلا مداد رنگی سفید، روی ماکر اثر نمیکنه، اصلا دیده نمی شه!:surprised:
 

Parisa R

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام!
من همه ی مداد رنگی هام از همین polycurom هست. ولی اصلا مثه اوون کارا توو کتاب راندو و ترسیم رنگی نمیشه! نمی دونم چرا!:confused:
من خیلی کار نکردم باهاش، ولی یادمه شب تحویل یکی از کارام، می خواستم سرویس رو مثه دستور اوون کار کنم، ولی هرکاری کردم نشد. اصلا مداد رنگی سفید، روی ماکر اثر نمیکنه، اصلا دیده نمی شه!:surprised:


به نظر من درجه تیرگی مارکر و شدت فشار دستت موقع کار کردن با مدادرنگی خیلی مهمه، چون درسته که مدادرنگی یکی از اولین ابزاری هستش که هممون باهاش کار کردیم ولی کار کردن باهاش هزار تا روش داره ، در ضمن بافت کاغذ هم خیلی مهمه اگر سطح کاغذ خیلی صیقلی باشه نمی تونی شت رنگ مورد نظرت رو به دست بیاری، احتمالاً یه جایی تو کارت اشکال وجود داره!:w34:موفق باشی
 

rana.7

عضو جدید
قاليچه و فرش
1.ترسيم خطوط كلي طرح قاليچه با مداد
2.رنگ كردن زمينه با ماژيك:با نوك مازيك الگوي قاليچه را ايجاد كنيد(A)
از مازيك ابي و صورتي پوستي براي ايجاد الگو استفاده كنيد.از ماژيك نخودي براي رنگ اميزي فضاي داخلي استفاده ميشود و همزمان با حركت مازيك به سمت نقطه گريز رنگسايه ان كمرنگ تر ميشود.



3.اصلاح رنگ با مداد:نقش روي قاليچه با رنگ اكر زرد ايجاد شده و از كناره اين مداد براي رنگ اميزي ملايم داخل قاليچه استفاده ميشود.با توجه به نوع بافت كاغذ قاليچه حالت پرزدار پيدا ميكند.رنگابه هاي تدريجي با مداد اجري و سبز زيتوني روي قاليچه به سمت راست حركت ميكنندو طرح و حاشيه هاي قرمز و ابي ونقش روي ان با مداد اجري رنگ شده وتاثير رنگ قرمز با سبز زيتوني كمرنگ شده


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rana.7

عضو جدید

موزاييك مرمري
1.طرح كلي الگو را با مداد به گونه اي كه خطوط نازك باشد رسم كنيد
2.از رنگهاي مازيك براي الگوي موزاييك مرمري استفاده كنيد(رنگ سرد ماژيكهاي خاكستري-قرمز اجري-البالويي روشن-صورتي پوستي-نخودي و خاكستري گرم براي اين مورد به كار مي ايند)
3.رنگابه هاي تدريجي مدادي به كار ببريد.
4.نقطه پردازي:در نواحي كه سنگ مرمر به صورت الگوي خاص به كار رفته است(بخصوص جايي كه رنگ قطعات سنگي به طور چشمگير با رنگ زمينه متفاوت باشد)از نقطه پردازي براي جلوه بهتر استفاده ميشود
5.افزودن بازتابها:بازتاب ها را با گواش سفيد به آرامي و با كناره قلم مويي كلفت به آن بيفزاييد
6.به الگو جان بدهيد:بخشي از الگوي طرح كه به ناظر نزديكتر است با روان نويس باز ترسيم شده است.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

rana.7

عضو جدید

سنگ صيقلي.سنگ صاف.سنگ لاشه(بادبر)
1.اضافه كردن رنگ به تصوير سنگ:از مازيك خاكستري سرد براي رنگ اميزي دستورهاي كف و از پاستل فندقي مايل به زرد براي راندوي ساير قسمت ها استفاده شده است و هر جا پاستل به خارج از قسمتهاي زرد رنگ ناحيه كف نفوذ كرد با پاكن برقي پاك ميشود.
2.اضافه كردن بازتاب ها و سايه:بازتاب نور از سطح كف با سنگ صاف(چپ)در مقايسه با بازتابهاي كف صيقلي وضوح و شفافيت هاي كمتري دارند.بازتابهاي روشن با پاستل سفيد و بازتاب هاي تيره تر و سايه هاي محو با مداد ايجاد شده اند.
بازتاب از كف صيقلي(راست)لبه هاي واضح تري دارند با وجود اين نبايد مرز اين لبه ها را به طور كامل نشان داد.
بازتاب رنگ سفيد با كشيدن پاك كن روي زمينه پاستل زرد ايجاد شده.
3.اضافه كردن بافت.تنوع و درزهاي سنگ.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا