تست یکنواخت کننده

تتی

عضو جدید
سلام به دوستان
لطفا از بین دوستان اگه کسی در مورد روش تست یکنواخت کننده های با پایه پلیمری ویژه پلی استر اطلاعی داره اون رو به من و بقیه علاقمندان اطلاع بده ممنون
 

#HAEK#

کاربر فعال مهندسی نساجی
سلام دوست عزيز :)
اين اطلاعات کامل نيست ولي ميتونه يکم کمکت کنه.
تا جايي که من ميدونم،کلا يکنواخت کننده ها3 دسته هستند : يوني و غير يوني و انتشاري(diffusing).
اگه يکنواخت کننده ما از نوع يوني يا غير يوني باشه،ما اونا رو تو چند ظرف مختلف با غلظتهاي متفاوت ميريزيم و عملياتمون رو مثل هميشه شروع ميکنيم.اون ظرفي که در مدت زمان کوتاهتري شيد روشنتري به ما بده از همه بهتره.
ولي توي يکنواخت کننده هاي انتشاري(diffusing)،همون کارارو انجام ميديم با اين تفاوت که ظرفي که از همه تيره تره يکنواخت کننده ي بهتريه. ;)
 

روزمهر

عضو جدید
[سلام دوستان
ممکنه یکم در مورد تست یکنواخت کننده توضیح بدین تا ما هم بدومنیم کارش چیه:(
 

mga52

عضو جدید
جواب تست یکنواخت کننده

جواب تست یکنواخت کننده

سلام،
برای تست یکنواخت کننده، یک تکه پارچه پلی استر رنگ شده را همراه با هم وزن آن پارچه پلی استر سفید آماده رنگ، داخل حمامی فقط حاوی غلظت مشخصی از یکنواخت کننده در مدت 5 دقیقه در دمای 120 درجه سانتیگراد عمل کن. سپس شید رنگی هر دو تکه پارچه را باهم مقایسه کن. هرچه شید نهایی دو قطعه پارچه، نزدیکتر باشد یعنی یکنواخت کننده قویتری داری. اگر اختلاف شید در هر دو نوع یکنواخت کننده در حال تست یکسان است آزمایش را با غلظتهای مختلف یکنواخت کننده و یا در دماهای پایین تر تکرار کن، اگر باز هم نتایج یکسان بود یعنی هردو یکنواخت کننده یکسان هستند. برای مقایسه شید دو قطعه پارچه مذکور بهتر است از اسپکتوفتومتر استفاده کنی.
دوست شما، مهدی گلزار
 

mga52

عضو جدید
در رنگرزی پلی استر، یک روش دیگر اینست که رنگرزی را با درصد ثابتی از رنگ با غلظتهای مختلف یکنواخت کننده انجام دهی، هر چه یکنواخت کننده قویتر باشد، شید کالای رنگ شده روشن تر خواهد بود. در هردو روش فوق جهت اطمینان از نتیجه آزمایش را حداقل سه بار تکرار کن.
 
بالا