کاهش جریان

morsadr

عضو جدید
سلام دوستان
من یک وسیله برقی دارم که باید بتوان در خودرو ازش استفاده کرد . ( یک یخچال با سیستم خنک کننده آمونیاکی که هم با برق 220 و هم 12 ولت قابل استفاده است )
مشکل اینجاست که وقتی یخجال را به جای فندکی ماشین وصل می کنم فیوض مربوطه می سوزه . حتی فیوض 30 آمپر هم می سوزه .ظاهرا جریان ابتدایی بالا است . در هنگام مصرف با برق 220 جریان زیادی استفاده نمی کنه شاید 3 یا 4 آمپر .
بعضی دوستان گفتند باید یک خازن در سر راه جریان قرار داد . حالا سوال بنده این است که آیا این مطلب درسته یا نه و اگر درسته راهنمایی دقیق تری بفرمایید ممنون می شم
با تشکر
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
شاید من اطلاعی نداشته باشم ولی ایا میشه هم با برق 220 ولت و هم با برق 12 ولت حالا acو dc بودنش بماند.
خب یه راهش اینه که شما به برق شهر 220 ولت وصل کنی و ببینی چند امپر مصرف میکنه..البته روی پلاک خود دستگاه این اطلاعات هست یا اینکه در کاتالوگش هست. و معادلش کنی به برق 12 ولت و ببینی چند امپر مصرف میکنه و فیوزی مناسب با جریان عبوری قرار بدی.
فرمولش هم میشه.
جریان*ولتاژ*ضریب قدرت دستگاه= توان
توان رو از پلاک یا از کاتالوگ میشه فهمید . اگر به هیچ کدوم دسترسی نبود باید وسایل اندازه گیری داشته باشی.
توان و ضریب قدرت و ولتاژ هم ک 12 ولت معلومه. جریان مجهوله و میشه بدستش اورد.و مطابق جریان عبوری فیوز انتخاب کرد.
...
خازن اگر در شبکه 220 باشه بله تا حدودی جریان کمتر میشه.
12 ولت رو نمیدونم.!
ولی باید دید موتور از چه نوعی هست اگر جریان راه اندازی داره چطور میشه کنترلش کرد
 
آخرین ویرایش:

morsadr

عضو جدید
شاید من اطلاعی نداشته باشم ولی ایا میشه هم با برق 220 ولت و هم با برق 12 ولت حالا acو dc بودنش بماند.
خب یه راهش اینه که شما به برق شهر 220 ولت وصل کنی و ببینی چند امپر مصرف میکنه..البته روی پلاک خود دستگاه این اطلاعات هست یا اینکه در کاتالوگش هست. و معادلش کنی به برق 12 ولت و ببینی چند امپر مصرف میکنه و فیوزی مناسب با جریان عبوری قرار بدی.
فرمولش هم میشه.
جریان*ولتاژ*ضریب قدرت دستگاه= توان
توان رو از پلاک یا از کاتالوگ میشه فهمید . اگر به هیچ کدوم دسترسی نبود باید وسایل اندازه گیری داشته باشی.
توان و ضریب قدرت و ولتاژ هم ک 12 ولت معلومه. جریان مجهوله و میشه بدستش اورد.و مطابق جریان عبوری فیوز انتخاب کرد.
...
خازن اگر در شبکه 220 باشه بله تا حدودی جریان کمتر میشه.
12 ولت رو نمیدونم.!
ولی باید دید موتور از چه نوعی هست اگر جریان راه اندازی داره چطور میشه کنترلش کرد
ممنون از پاسختون
البته در نظر داشته باشید که این یخچال اصلا موتور نداره و بوسیله ایجاد حرارت و تبخیر آمونیاک ایجاد سرما درون یخچال می کنه .
شدت جریان مصرفی را با آمپر متر اندازه گرفتم و کمتر از قدرت فیوز ماشینه فقط مشکل در هنگام شروع به کار دستگاه است که یک جریان زیاد در ابتدا می کشه و سپس جریان به اندازه نرمال بر می گرده و این جریان شدید اولیه است که برای من مشکل ساز میشه و میخواهم که این جریان تعدیل بشه .
گذاشتن یک فیوز در سر راه مشکلی را حل نمیکنه چون اگر این فیوز ضعیف تر از فیوز ماشین باشه در شروع کار این فیوز است که میسوزه و اگر قوی تر باشه که فیوز ماشین میسوزه .
 

mass2@ir

عضو جدید
با سلام دوست عزیز
وقتی موتوری با ولتاژ هم dc وac کار میکنه حتما از نوع یونیور سال هستش و در لحظه ی استارت جریان راه اندازی کمی بیشتر از جریان نامی موتور خواهد بوداما اینکه فیوز 30 امپر میسوزد ! تعجب انگیز است .. شما اول از همه یک از کابل رابط حدود 1.5 mm استفاده کنید و مستقیم به دو سر باطری 12 ولت وصل کنید .. اگر بدون مشکل روشن شد حتما جای فندک شما اتصالی دارد و برای من هم پیش امد واگر فیوز نباشد تا حالا سیم کشی ماشینتون زغال شده بود..و لی اگر روشن نشد یا سیم در حال داغ شدن بود سریع قطع کنید . و مطمئن باشید مشکل از یخچال شماست . در ضمن این یخچال باید موتو داشته باشد ولی دیده نمیشود . و صدای ان هم خیلی کم است چون برای فشرده سازی بخار امونیاک و باز گشت ان حتما کمپرسور لازم است که یک موتو ر الکتریکی این کار را انجام میده
در هر صورت سیستم هر چه که باشد .. این تست را انجام دهید .. شاید نتیجه داد..
 
آخرین ویرایش:

m_nafisi

عضو جدید
سلام
باتوجه به مصرف جریان در 220 ولت توان اولیه بین 660 تا880 وات تخمین زده میشود که در ولتاژ 12 ولت جریان راه اندازی حدود 70 تا 80 آمپر تخمین زده میشود
حال باید دید پس از چه زمانی این مصرف کاهش میابد ومیزان مصرف عادی مجموعه چقدر است
معمولا در چنین مواقعی باید از یک مدار محدود کننده راه انداز استفاده نمود که ترکیبی ار ان تی سی خازن و رله میباشد البته باید توجه داشت که یک سیستم کنترل باید برای مجموعه طراحی گردد
 
بالا