
جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل میشود. برخی این جاده را یکی از زیباترین جادههای جهان میدانند. تا اواخر دوره قاجار جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته است و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل میداده است اما به گونهای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.

از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال 1340 به جاذبهها و زیباییهای این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاههای مهم گردشگری ایران تبدیل شد.

به نقل از گفتههای شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه (چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود) با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود تشویق میکردند و گفته میشود به ازای هر کلنگ پول داده میشده است.

تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت یک هزار و 886 متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری میرسد. با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد چون پیش از این برای طی این مسیر باید کوه دور زده میشد.


این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شده است و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بوده است که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.

این جاده قطر رشتهکوه های البرز را می پیماید. برای ساخت این جاده تونل ها و پل های طولانی بسیاری ساخته شده که با توجه به زمان ساخت آنها کار و رنج زیادی لازم داشته است. بیشتر سفرهای گردشگری مردم تهران به کرانه های دریای خزر بهویژه در تابستان از طریق همین جاده صورت میگیرد. اما به علت اینکه طراحی آن در گذشته انجام گرفته است، برای سرعت های بالا مناسب نیست.

رانندگی در جاده پر پیچ و خم جالوس یعنی عبور از میان جنگل و رود و کوههای سر به فلک کشیده. با وجود زیبایی اما این جاده از پرحادثهترین جادههای ایران است. جاده چالوس از مهمترین جادههای ایران است که با عبور از رشته کوه البرز، شهر کرج در همسایگی تهران را به شهر چالوس در کرانه دریای خزر میرساند.

با وجود مناظر زیبای اطراف این جاده اما نقاط حادثهخیز زیادی در طول مسیر جاده چالوس وجود دارد. به دلیل جنس آهكی و رسوبی كوهها، هر از چندگاهی ریزش سنگ روی جاده چالوس باعث بسته شدن آن میشود. در زمستانها نیز خطر بهمن رانندگان را تهدید میکند. عرض کم جاده و عمر طولانی آن نیز از دیگر موارد خطرناک بودن جاده چالوس است.

آخرین روزهای تعطیلات معمولا روزهای پرترافیک جاده چالوس است. مسافرانی که قصد بازگشت به تهران را دارند.

تصویر زیر مربوط به سال 1312 می باشد یعنی حدود 80 سال پیش و کارگرانی که بدون هیچ وسیله راه سازی پیشرفته ای در حال خراب کردن کوه و ایجاد جاده چالوس می باشند!

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱، جاده چالوس را به عنوان یکی از پرحادثه و پرتلفاتترین محورهای جادهای ایران در زمستان امسال عنوان کرد.

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور، مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد جاده چالوس مربوط به ۸۰ سال پیش است و در زمان افتتاح شاید روزانه ۱۰ خودرو نیز از آن عبور نمیکرد اما امروز در برخی روزها تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو در این جاده تردد میکنند. رئیس پلیس راهور ادامه داد: "ممکن است در آیندهای نزدیک در تعطیلات نوروز و در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه تردد در این جاده یک طرفه شود."

به گزارش ایلنا، سردار مومنی رییس پلیس راهور ناجا، ۲۵ دی ۱۳۹۱ نیز از مجهز شدن جاده چالوس به سیستم كنترل هوشمند خبر داد و اعلام کرد: "جاده چالوس که یکی از جادههای پرتردد است در حال مجهز شدن به سیستم هوشمند است که امیدوارم در پایان امسال به پایان برسد."

اسکندر مومنی رئیس پلیس راهور، مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد جاده چالوس مربوط به ۸۰ سال پیش است و در زمان افتتاح شاید روزانه ۱۰ خودرو نیز از آن عبور نمیکرد اما امروز در برخی روزها تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو در این جاده تردد میکنند. رئیس پلیس راهور ادامه داد: "ممکن است در آیندهای نزدیک در تعطیلات نوروز و در روزهای چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه تردد در این جاده یک طرفه شود."