وضعیت تولید خودروی کشور

وضعیت تولید خودروی کشور

  • 1- کاملا راضی بوده و موافق ادامه این روند هستم

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    115

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
واردات خودرو موقتا ممنوع شد/ تصمیم رفع ممنوعیت با کارگروه ارزی
دولت تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از ارزبری کالاهای لوکس، واردات خودرو را موقتا ممنوع کند، این در شرایطی است که هم اکنون سیستم ثبت‌سفارش بر روی کلمه "خودرو" قفل است.


به گزارش خبرنگار مهر، واردات خودرو به کشور موقتا متوقف شد؛ شبیه آنچه که در سال گذشته نیز اتفاق افتاد. اما این بار بیم آن می‌رود که دوباره دسترسی افرادی خاص به واردات، باز هم دردسرساز شود و شرایطی فراهم آید که عده‌ای بتوانند با استفاده از رانت‌هایی که در اختیار دارند، خودرو وارد کنند.

این در شرایطی است که موضوع اختصاص ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس آنقدر ظرف ماههایی که کشور با مضیقه ارزی مواجه بود، خودنمایی می‌کرد که حتی پای مجلس را نیز به این بحث باز کرد و نمایندگان تصمیم گرفتند که طرح تحقیق و تفحص از واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع را در دستور کار خود قرار دهند، موضوعی که وزیر دادگستری برای بررسی آن چند وقتی مهلت خواسته است.

البته استدلال دولت در زمینه ممنوعیت واردات خودرو این است که بتواند مدیریت واردات را انجام دهد و شرایط را به گونه‌ای پیش برد تا اولویت‌های 9 و 10 که خودرو هم جزو آنها است، نتوانند حتی به ارز اتاق مبادله‌ای هم دسترسی پیدا کنند، در حالی که هم اکنون دولت به صورت کلی، صورت‌مساله را پاک کرده است و واردات خودرو را حتی با ارز آزاد ممنوع اعلام کرده است.

این در حالی است که دولت البته اعلام می‌کند که در حال بررسی شرایط واردات خودرو است و ظرف چند روز آینده حتما شرایط جدید واردات خودرو را اعلام خواهد کرد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که دولت در اولویت 8 حتی از واردات خودروهای کم‌مصرف که شرایط خاصی هم دارند را نیز مورد حمایت قرار داده است.

در واقع، خودروهای کم‌مصرف آن دسته از خودروهایی هستند که به لحاظ ضوابط و معیارهای فنی در حیطه مصرف سوخت کمتر از 6 لیتر قرار می‌گیرند، حال آنکه بیشتر خودروهای وارداتی از کمپانی‌های بزرگ، عموما در مصرف سوخت رعایت الگوی استاندارد جهانی را دارند و ممکن است حتی بتوانند به راحتی وارد کشور شده و از اتاق مبادلات نیز، ارز دریافت کنند، آن هم نه به نرخ بازار آزاد بلکه به نرخ اتاق مبادلات ارزی که معمولا اختلاف فاحشی در حساب و کتاب واردکنندگان به وجود می‌آورد.

ساسان خدایی، معاون اداره کل ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: ممنوعیت واردات خودرو موقتی است و هم اکنون نظرات کارشناسی برای تصمیم‌گیری در مورد آن در حال جمع‌بندی است؛ اما تصمیم‌گیری خاصی در این زمینه هنوز انجام نشده است.

وی می‌افزاید: خودروهای وارداتی به نوعی هم کالای لوکس به شمار می‌آیند و هم وضعیت ارزی کشور به گونه‌ای است که باید ارز به کالاهایی اختصاص یابد که واردات آنها برای کشور ارجحیت دارد.

خدایی می‌گوید: کارگروه ارزی در حال بررسی واردات خودرو است، البته یکی از مواردی که در این میان به آن توجه خواهد شد این است که تولید داخلی خودروها نیز کاهش یافته است؛ اما به هرحال تصمیم‌گیری نهایی در این رابطه ظرف چند روز آینده صورت خواهد گرفت.

اعمال چنین تصمیماتی از سوی دولت در تجارت کشور در شرایطی انجام می‌شود که به اعتقاد بسیاری از فعالان اقتصادی، شرایط با ثبات برای اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری لازم است، این خواسته فعالان اقتصادی در شرایطی مطرح می‌شود که نوسانات نرخ ارز شرایطی را بوجود آورده است که تصمیم‌‎گیری برای فعالان اقتصادی بسیار سخت است.

البته یک سال و نیم قبل هم در مقاطعی، واردات خودرو ممنوع اعلام شد که بعد از آن همچنان اما واردات خودرو به کشور جریان داشت و مشخص شد که عده‌ای خاص توانسته اند با دسترسی به برخی از رانت‌ها، ثبت سفارش را انجام دهند و خودرو وارد کنند.

امسال چه تعداد خودرو وارد کشور شد؟

به گزارش مهر، واردات خودرو سواری در هفت ماهه اول امسال در حالی به 23 هزار و 321 دستگاه به ارزش 521 میلیون دلار رسید که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال 90 ( 20 هزار و 574 دستگاه به ارزش بیش از 434 دلار) از لحاظ ارزشی بیش از 20 درصد و از حیث تعداد بیش از 13 درصد افزایش نشان می‌دهد.

از 23 هزار و 321 دستگاه خودروی سواری واردشده به کشور در هفت ماهه اول امسال، 12هزار و 157 دستگاه به ارزش 317 میلیون و 853 هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، 7 هزار و 342 دستگاه به ارزش 124 میلیون و 695 هزار دلار از مبدا جمهوری کره، 913 دستگاه به ارزش 10 میلیون و 655 هزار دلار از مبدا چین و 2 هزار و 909 دستگاه به ارزش 68 میلیون و 208 هزار دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.

در همین حال، میانگین قیمت هر خودروی سواری در هفت ماهه اول امسال بیش از 22 هزار و 358 دلار ( نزدیک به 3.84 برابر هر خودروی سواری صادراتی) بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 6.06 درصدی مواجه شده است.

در حالی گمرک ایران میانگین قیمت هر خودروی وارداتی در نیمه اول امسال را بیش از 22 هزار دلار اعلام کرده است که همین خودروها در نمایندگی‌های مجاز در ایران از 40 تا 640 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شنبه 20 آبان 91:
پژو 206 تیپ2310.000.000
پژو 207 اتومات440.000.000
پژو 207 دنده ای360.000.000
گرندویتارا اتومات کلاس 8950.000.000
پژو 206 اس.دی V9420.000.000
پژو 206 اس.دی V8345.000.000
تندر90 E1224.000.000
تندر90 E2260.000.000
پراید132135.000.000
پراید131130.000.000
پراید 111139.000.000
ماکسیما اتومات850.000.000
مگان 2000 سی.سی620.000.000
مگان 1600 سی.سی450.000.000
پژو پارس سال300.000.000
پژو 405 SLX200.000.000
سمند SE190.000.000
پژو 206 اتومات400.000.000
مزدا 3 نیو950.000.000
پژو 206 اس.دی V20280.000.000
پژو پارس اتومات330.000.000
سمند سورن250.000.000
پژو 206 تیپ 5340.000.000
تیبا170.000.000
تیانا1.150.000.000
سمند EF7219.000.000
سمند Lx220.000.000
 

dey68

عضو جدید
کاربر ممتاز
قیمت همه ی اجناس افت کرده از برنج بگیر تاااااااااااااااااااااااااااااا سکه وماشین و موبایل........
 

MehranVB

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پنج‌شنبه 16 آذر 91:

خودروقیمت(ریال)
پژو 206 تیپ2278.000.000
پژو 207 اتومات450.000.000
پژو 207 دنده ای360.000.000
گرندویتارا اتومات کلاس 8930.000.000
پژو 206 اس.دی V9400.000.000
پژو 206 اس.دی V8340.000.000
تندر90 E1215.000.000
تندر90 E2245.000.000
پراید132131.000.000
پراید131134.000.000
پراید 111143.000.000
ماکسیما اتومات880.000.000
مگان 2000 سی.سی590.000.000
مگان 1600 سی.سی420.000.000
پژو پارس سال246.000.000
پژو 405 SLX207.500.000
سمند SE190.000.000
پژو 206 اتومات400.000.000
مزدا 3 نیو935.000.000
پژو 206 اس.دی V20267.000.000
پژو پارس اتومات345.000.000
سمند سورن250.000.000
پژو 206 تیپ 5335.000.000
تیبا161.000.000
تیانا1.180.000.000
سمند EF7216.000.000
سمند Lx210.000.000
رانا260.000.000
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تولید خیلی کمه، قبلا بیش از 20 تا 206 تو روز تولید میشد ولی الان نهایت 6 عدد در روز تولید میشه، این قضیه برای بقیه خودروها صادقه
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تازه میخوان 206 ایرانی تولید کنند
کی گفته؟ هیچ چیز 100 ایرانی تو دنیا وجود نداره، من خودم تازه 40 روزه بازرس ساپکو(تامین قطعات ایران خودرو) شدم، شرکتی لولا میزنه، شمشش از اسپانیا میاد، بوشش از انگلیس میاد، خودت حساب کن لولا به این سادگی شمش ایرانی نمیتونه جواب بده، بقیه قطعه ها رو میخوان چیکار کنن
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
کی گفته؟ هیچ چیز 100 ایرانی تو دنیا وجود نداره، من خودم تازه 40 روزه بازرس ساپکو(تامین قطعات ایران خودرو) شدم، شرکتی لولا میزنه، شمشش از اسپانیا میاد، بوشش از انگلیس میاد، خودت حساب کن لولا به این سادگی شمش ایرانی نمیتونه جواب بده، بقیه قطعه ها رو میخوان چیکار کنن
مدیرعامل ایران خودرو گفته وگرنه من میدونم که هیچ ماشین ایرونی نداریم
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدیرعامل ایران خودرو گفته وگرنه من میدونم که هیچ ماشین ایرونی نداریم

اینا رو میگن برای فریب مردم، میخواستن موتور 206 رو کامل از چین بیارن، اگه دوباره پژو باهاشون قرارداد نبنده اینا کلا تعطیل میشن، تازه هنوز مشکل بقیه قسمتاش هست، همین مواد اولیه مهمترین مشکلشونه
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا رو میگن برای فریب مردم، میخواستن موتور 206 رو کامل از چین بیارن، اگه دوباره پژو باهاشون قرارداد نبنده اینا کلا تعطیل میشن، تازه هنوز مشکل بقیه قسمتاش هست، همین مواد اولیه مهمترین مشکلشونه

البته میتونن مثل پراید برندش رو از پژو بخرن بعد خودشون هر ات اشقالی رو سرهم بندی کنن به نام 206 بفروشن به مردم
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
درباره نظرسنجی یه مشکلی هست، اگه شرکت خودروسازی رو تعطیل کنن، نیروی کارش رو چیکار کنن؟
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
درباره نظرسنجی یه مشکلی هست، اگه شرکت خودروسازی رو تعطیل کنن، نیروی کارش رو چیکار کنن؟

نیروی کارش رو هم یه کاری میکنند خب
الان تو شهر ما یه کارخانه ای هست که حدود 1000 کارگر داشت و الان نزدیک 15 ساله ورشکست و تعطیل شده و این کارگران هر رو میرن شرکت یه چرخی میزنن میان سالی یه بارم فرمانداری یه وام چند میلیاردی مینویسه حقوق سالانه اینارو میدن تا سقف بازنشستگیشون پر بشه و برن پی کارشون
هر چند ایران خودرو قابل مقایسه با یه کارخانه 1000 نفری نیست ولی اگه قرار به تعطیل اونم باشه باز میشه یه فکری به حالش کرد ولی در شرایطی که این صنعت با قیمت دوبل محصولات و وام های میلیاردی و کمک های بلاعوض دولت الان چند ساله وضع ناجور و زیان دهی داره و در داخل کشور هم مردم بیش از 90 درصد نارضایتی از این شرکت دارن هیچ توجیهی برای حفظ و نگهداری اون نمی مونه
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نیروی کارش رو هم یه کاری میکنند خب
الان تو شهر ما یه کارخانه ای هست که حدود 1000 کارگر داشت و الان نزدیک 15 ساله ورشکست و تعطیل شده و این کارگران هر رو میرن شرکت یه چرخی میزنن میان سالی یه بارم فرمانداری یه وام چند میلیاردی مینویسه حقوق سالانه اینارو میدن تا سقف بازنشستگیشون پر بشه و برن پی کارشون
هر چند ایران خودرو قابل مقایسه با یه کارخانه 1000 نفری نیست ولی اگه قرار به تعطیل اونم باشه باز میشه یه فکری به حالش کرد ولی در شرایطی که این صنعت با قیمت دوبل محصولات و وام های میلیاردی و کمک های بلاعوض دولت الان چند ساله وضع ناجور و زیان دهی داره و در داخل کشور هم مردم بیش از 90 درصد نارضایتی از این شرکت دارن هیچ توجیهی برای حفظ و نگهداری اون نمی مونه
اخه فقط ایران خودرو رو نبین، شرکتایی که به ایران خودرو قطعه میدن بیش از هزار شرکتن، که خیلیاشون بالای 300 نفر کارگر داشتن(البته الان به 40 نفر میرسن)، بعد همین شرکتا باز خودشون مواد خام از شرکتهای دیگه میگیرن، مثلا همین شرکت لولا که من میرم بازرسی حداقل 10 تا 15 منبع خرید مواد اولیه داره که با تعطیلی ایران خودرو روی اونا هم اثر میذاره، یعنی کلی نفر باید بیکار بشن
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
اخه فقط ایران خودرو رو نبین، شرکتایی که به ایران خودرو قطعه میدن بیش از هزار شرکتن، که خیلیاشون بالای 300 نفر کارگر داشتن(البته الان به 40 نفر میرسن)، بعد همین شرکتا باز خودشون مواد خام از شرکتهای دیگه میگیرن، مثلا همین شرکت لولا که من میرم بازرسی حداقل 10 تا 15 منبع خرید مواد اولیه داره که با تعطیلی ایران خودرو روی اونا هم اثر میذاره، یعنی کلی نفر باید بیکار بشن

اقا اینا هم مثل ترکیه ای ها برن واسه خودروسازهای بزرگ دنیا قطعه بزنن همین ام پی تری چینی که وارد شده مگه قطعه نمیخواد؟؟؟
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اقا اینا هم مثل ترکیه ای ها برن واسه خودروسازهای بزرگ دنیا قطعه بزنن همین ام پی تری چینی که وارد شده مگه قطعه نمیخواد؟؟؟

مثل اینکه یادت رفته تحریمیم، هیچ کشوری ازمون چیزی نمیخره
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
مثل اینکه یادت رفته تحریمیم، هیچ کشوری ازمون چیزی نمیخره

دوست و برادر چین چانگ چون که هست
تازه تحریمیم برن کشاورزی کنن نون واسه خوردن داشته باشیم صنعتی که هیچ چیزش مال خودمون نیست به چه کارمون میاد
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست و برادر چین چانگ چون که هست
تازه تحریمیم برن کشاورزی کنن نون واسه خوردن داشته باشیم صنعتی که هیچ چیزش مال خودمون نیست به چه کارمون میاد
منم موافقم اتفاقا صنعت غذا پیشرفتش عالیه، ایران باید اگه میخوادم صنعتشو عوض کنه باید تدریجی باشه کار یکی دو سال نیست، وقت میخواد، باید کم کم تولید صنعتیشونو کم کنن، ولی باز خیلی سخته این همه شرکت رو بخوان تغییر کاربری بدن، مدیرایی مثل شما میخواد;)
 
آخرین ویرایش:

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
منم موافقم اتفاقا صنعت غذا پیشرفتش عالیه، ایران باید اگه میخوادم صنعتشو عوض کنه باید تدریجی باشه کار یکی دو سال نیست، وقت میخواد، باید کم کم تولید صنعتیشونو کم کنن، ولی باز خیلی سخته این همه شرکت رو بخوان تغییر کاربری بدن، مدیرایی مثل شما میخواد;)

من حاضرم از هر وقت بگن شروع کنم
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستیار نمیخوای؟

راستش وضع جوریه که هیچ مدیریت خونده ای سر کار نیست که بخواد از علمش در راه پیشرفت کشور استفاده کنه وگرنه من و امثال من طرحهای زیادی داریم که اگه از هزاران طرح فقط چندتاش جواب بده کلی وضع فرق میکنه
 

old friend

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
راستش وضع جوریه که هیچ مدیریت خونده ای سر کار نیست که بخواد از علمش در راه پیشرفت کشور استفاده کنه وگرنه من و امثال من طرحهای زیادی داریم که اگه از هزاران طرح فقط چندتاش جواب بده کلی وضع فرق میکنه
دلت خوشه، ما یه نفر تو بخش QC کنترل کیفیت این شرکته که بازرسی میرم داریم که حقوق خونده، اینجا کی با تخصصش نون در میاره، اولویت کار بر اساس پارتیه، من پوستم کنده شد تا خودم کار پیدا کنم
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلت خوشه، ما یه نفر تو بخش QC کنترل کیفیت این شرکته که بازرسی میرم داریم که حقوق خونده، اینجا کی با تخصصش نون در میاره، اولویت کار بر اساس پارتیه، من پوستم کنده شد تا خودم کار پیدا کنم

منم واس همین رفتم دلالی میکنم منت کسی رو هم واس یه کار زپرتی نمیکشم
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلت خوشه، ما یه نفر تو بخش QC کنترل کیفیت این شرکته که بازرسی میرم داریم که حقوق خونده، اینجا کی با تخصصش نون در میاره، اولویت کار بر اساس پارتیه، من پوستم کنده شد تا خودم کار پیدا کنم

اقا پیغامت بسته بود
دلال همه چی و هیچی هر چی بیاد معامله میکنیم زمین ماشین طلا و ...
 

shahruzs

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلت خوشه، ما یه نفر تو بخش QC کنترل کیفیت این شرکته که بازرسی میرم داریم که حقوق خونده، اینجا کی با تخصصش نون در میاره، اولویت کار بر اساس پارتیه، من پوستم کنده شد تا خودم کار پیدا کنم

اقا پیغامت بسته بود
دلال همه چی و هیچی هر چی بیاد معامله میکنیم زمین ماشین طلا و ...
 

Similar threads

بالا