طراحی موتور خودرو

lord.kooklan

عضو جدید
موتور w ، شکل ظاهری v رو داره منتها 2تا v به هم چسبیده یعنی فقط یک میلنگ. از مزایاش میشه به کوتاه بودن طول میلنگ نسبت به تعداد سیلندر اشاره کرد.
 

lord.kooklan

عضو جدید
لحظه انفجار جوری طراحی میشه که 10درجه بعد از نقطه مرگ بالا اتفاق بیفته، دلیلشم همینه که ضربه باعث برگشت میلنگ نشه، (که این پدیده رو knock میگن).
در مورد جواب آقا امیر باید بگم دلیل این طراحی پیستون و گژنپین اینه که فشار وارده بعد از انفجار به بلوکه سیلندر آسیب نزنه.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در بين موتورهاى معمول استفاده شده در اتومبيل ها 3 نوع موتور وجود دارد:
1- خطي: سيلندرها در يك خط قرار مى گيرند و در يك سري

2 – وي شكل : سيلندرها به صورت دو سري با زاويه نسبت به هم قرار مي گيرند

3- مسطح: (اغلب با نام افقي يا باكسر معروف است) كه در اين حالت سيلندرها به صورت دو سري در مقابل هم (180 درجه) قرار مى گيرند.

شما ممکن است موتورهاي خطي 6 سيلندر, موتور مسطح 6 سيلندر و موتور وي شكل 6 سيلندر را دیده باشید.اگر شما بخواهيد اين 3 نوع موتور 6 سيلندر را با مشخصات مشابه هم بسازيد (يعني كورس برابر , سيستم ورود و خروج يكسان, و سوپاپ هاي يكسان .. ) آنها عملكردي مشابه هم دارند.
با وجود اين , بين اين موتورها در عمل اختلافاتي وجود دارد. در اينجا تعدادي از اين اختلافات را بيان مى كنيم.
• موتورهاي خطي بلند و باريك هستند . در خودروهاي كوچك به ويژه, موتورهاي بلند و باريك سوار شده بطور اريب اجازه داشتن يك كاپوت كوچك را مى دهد. در موتورهاي خنك شونده با هوا , تركيب موتور خطي اغلب مواقع سخت تر خنك مى شود.
• موتورهاي مسطح , عريض و مسطح هستند.اين نوع موتور به داشتن مركز ثقل پايين خودرو كمك مي كند.
• موتور وي شكل در حالت ميان آن دو است و شكلش مكعب مانند است.
• شكل خطي فقط به نصف تعداد ميل بادامك در مقايسه با موتور وي شكل نياز دارد كه مى تواند كمى باعث كاهش وزن شود.
• ممكن است شاهد اختلافي بين مقدار فلز بكار رفته در بلوك موتور باشيم , يعني نوعي از موتور ممكن است كه سبكتر از ديگري باشد.
• ممكن است اختلافي در قيمت تمام شده موتورها در طول توليد وجود داشته باشد.
طراحان خودرو براي انتخاب موتور مناسب براي يك خودرو پارامترها و متغيرهاي زيادي را در نظر مى گيرند.
اين متغيرها شامل قيمت , فضاي موجود زير كاپوت, امكانات موجود كارخانه , نسبت قدرت به وزن و ساير پارامترها مي باشد
 
علتش فقط در نحوه قرار گیری شاتون (زاویه شاتون نسبت به میل لنگ ) طوری است که انحراف شاتون از قسمت پایین به سمت محل دوران میباشد که این عمل باعث میشود تا پیستون به هنگام پایین آمدن به همان محلی که شاتون انحراف دارد فشار آورد و باعث چرخش در همان مسیر شود (سمت فشاری پیستون )
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام در مورد موتور های پیل سوختی اطلاعاتی ندارید؟

دقیقا چه نوع اطلاعاتی میخواین؟
خب موتورهای پیل سوختی موتورهایی هستند که منبع تغذیه آنها ابزارهای الکتروشیمیایی هستند که انرژی شیمیایی را مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند و برتزیهای قابل توجه ای نسبت به موتورهایی دارن که از سوختهای دیگه استفاده میکنن...
 

faezz

عضو جدید
علت چرخش میلنگ در یک سمت خاص در زمان انفجار سوخت چیست ؟ من مقداری با نظر اقا امیر موافقم ولی این قسمت پر فشار و کم فشار پیستون, شکل پیستون نیست.من این رو تو کتاب خوندم خیلی ام واسم سوال بود.یکی این که وقتی از جلو به موتور نگاه می کنید گژن پین که داخل پیستون هست دقیقا وسط پیستون نیست(اگر جهت گردش موتور رو هم جهت با گردش عقربه های ساعت فرض کنیم) گژن پین یه مقدار کمی به سمت راست پیستون نزدیک تره.همین باعث میشه درصد عمل "پیچش, واپیچش" کم بشه.یکی دیگه از دلیل هاش وجود "فلای ویل"ه! فلایویل یه چرخ دنده ی تو پر سنگینه که چندتا وظیفه داره.یکی از وظایفش اینه که از عمل پیچش, واپیچش جلو گیری کنه.به این ترتیب که وجود نیروی اینرسی باعث میشه فلایویل تمایل به حفظ وضعیت حرکتی خودش داشته باشه و از عمل یاد شده جلو گیری کنه.همین نیروی فلایویل وظیفه ی مرحله ی مکش و ترا کم و تخلیه ی دود (که سه تا از 4 عمل موتور های 4 زمانه است) رو به عهده می گیره.از وظایف دیگه ی فلایویل میشه به استارت ماشین و اتصال موتور به گیر بکس از طریق کلاچ اشاره کرد.در ضمن در موتور های بیش از 1 سیلندر انفجار هایی که در سیلندر های دیگه رخ میده به جلو گیری از این عمل و عمل مکش و تراکم و تخلیه دود کمک می کنه. اگر اشتباه میگم لطفا بهم بگید ممنون!
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
علت چرخش میلنگ در یک سمت خاص در زمان انفجار سوخت چیست ؟ من مقداری با نظر اقا امیر موافقم ولی این قسمت پر فشار و کم فشار پیستون, شکل پیستون نیست.من این رو تو کتاب خوندم خیلی ام واسم سوال بود.یکی این که وقتی از جلو به موتور نگاه می کنید گژن پین که داخل پیستون هست دقیقا وسط پیستون نیست(اگر جهت گردش موتور رو هم جهت با گردش عقربه های ساعت فرض کنیم) گژن پین یه مقدار کمی به سمت راست پیستون نزدیک تره.همین باعث میشه درصد عمل "پیچش, واپیچش" کم بشه.یکی دیگه از دلیل هاش وجود "فلای ویل"ه! فلایویل یه چرخ دنده ی تو پر سنگینه که چندتا وظیفه داره.یکی از وظایفش اینه که از عمل پیچش, واپیچش جلو گیری کنه.به این ترتیب که وجود نیروی اینرسی باعث میشه فلایویل تمایل به حفظ وضعیت حرکتی خودش داشته باشه و از عمل یاد شده جلو گیری کنه.همین نیروی فلایویل وظیفه ی مرحله ی مکش و ترا کم و تخلیه ی دود (که سه تا از 4 عمل موتور های 4 زمانه است) رو به عهده می گیره.از وظایف دیگه ی فلایویل میشه به استارت ماشین و اتصال موتور به گیر بکس از طریق کلاچ اشاره کرد.در ضمن در موتور های بیش از 1 سیلندر انفجار هایی که در سیلندر های دیگه رخ میده به جلو گیری از این عمل و عمل مکش و تراکم و تخلیه دود کمک می کنه. اگر اشتباه میگم لطفا بهم بگید ممنون!

درسته...
اما به نظر میادمهمترین و تاثیر گذار ترین دلیل نزدیکی نسبی گژن پین به سمت راست پیستون باشه که با عث میشه میلنگ به یک سمت بچرخه چرا که موقعی که استارت زده میشه فلایویل تقریبا هیچ نقشی در این زمینه نداره واین شانونه که به حکم تمایز گژن پین به یک سمت پیستون جهت چرخش میلنگ رو مشخص میکنه و موقعی که موتور روشن میشه فلایویل چرخش میلنگ رو متعادل میکنه و از تنش های میلنگ کم میکنه...
 

mahdi137

عضو جدید
من میتونم باکمک چندتاازدوستانم موتوری طراحی کنیم که بدون سوخت کار کنه؟ولی کسی نبوده که برای ساختش کمک کنه به نظر شماچکارکنم
منظورت اینه که با برق کار کنه یه چیزی رو باهمین اسم شرکت مهندسی یکتا اگه اشتباه نکنم ساخته جایزه هم گرفته:D
 

AmiR_112

عضو جدید
سلام خدمت دوستان
نقشه های سه نما و ابعاد و اندازه های یک موتور چهار سیلندر و شش سیلندر رو می خواهم
برای طراحی در کتیا
لطفا اگر کسی مطلبی داره لینک بده یا برام ایمیل کنه
ممنون
 

mahan_123

عضو جدید
سلام پس چرا ماشینو دنده عقب میزاریم جلویی هلش میدیم یا دنده جلو میزاریم عقبی هلش میدیم روشن نمیشه؟چرخش به یک جهت میل لنگ به دلیل قرار گیری زاویه بین شاتون و میل لنگ در زمان انفجار هست و همچنین تایم موتور در زمان انفجار شاتون و پیستون بر هم عمود نیستن یه زاویه ای در جهت گردش به راست دارن
 

majidsaber

عضو جدید
سلام
کار درست
لطفا به سوال این سوالم جواب بده
علت چرخش میلنگ در یک سمت خاص در زمان انفجار سوخت چیست ؟
چرا در سمت مخالف نمی چرخه
mehdipaiam@gmail.com

سلام.
در پاسخ به سوال شما باید بگم که استارتر تعیین کننده جهت چرخش موتور میباشد و اینکه چرا ماشینو دنده عقب میزاریم جلویی هلش میدیم یا دنده جلو میزاریم عقبی هلش میدیم روشن نمیشه باید بگم که 1.در موتور سیستمی به نام stoper طراحی شده که مانع ورود نیروی وارونه به موتور میشود 2. کویل (برق رسان ) در جهت بر عکس برق به شمع ها ارسال نمیکند.
 
آخرین ویرایش:

anojehdehi

عضو جدید
با عرض سلام و احترام
در رابطه با سوال دوست عزیز که در مورد چرخش میل لنگ در زمان انفجار پرسیده بودند جسارتا عرض میکنم که در وهله اول بکار بردن کلمه انفجار شاید صحیح نباشد زیرا پدیده انفجار بصورت کنترل نشده رخ میدهد و نرخ ازادسازی انرژی و میزان ازاد سازی انرزی قابل پیش بینی بصورت مشخص نیست و عموما انفجار یک پدیده مخرب و نابود کننده است ولی احتراق یک پدیده نسبتا کنترل شده میباشد که در ان بصورت تقریبی مقدار ازاد سازی انرژی و نرخ ازاد سازی انرژی و دیگر فاکتورهای مهم از جمله محصولات احتراق و... بصورت نسبی با استفاده از سیستمهای مختلف در موتور تحت کنترل است.در رابطه با چرخش میل لنگ نیز باید عرض کنم در %98 موتورهای پیستونی چپ گرد یا راست گرد موتور را مقدار خاج از مرکز بودن محور گژن پین نسبت به مرکز پیستون مشخص میکند که به ان اصطلاحا افست گژن پین میگویند بعنوان مثال در موتورهای راست گرد محور گژن پین به سمت چپ پیستون از مرکز پیستون فاصله میگیرد و مقدار ان با توجه پارامترهای کلیدی مختلف موتور از جمله کورس پیستون متفاوت است و در موتورهای چپ گرد نیز دقیقا عکس این عمل اتفاق میافتدو دیگر اینکه پیستون در دمای محیط همانطور که اقای امیر توضیح داده اند دایره کامل نمیباشد یعنی قطر در محور عمود بر گژن پین کمی بیشتر از محور مماس با گژن پین است و نیز تاج پیستون از دامنه یا قسمت پایینی پیستون کمی کوچکتر است و این تدابیر جهت جلوگیری از چسپیدن پیستون به بوش سیلندر زمانی که موتور در حال کار است مد نظر قرار میگیرد و مقدار انرا طراح با توجه به پارامترهای مختلف تعیین میکند.
 

0ok

عضو جدید
سلام دوستان
همه نظرات جالب بود اما دلیل اصلی همینه که دوستمون گذاشته و اینم متن کتاب:
افست بودن یا خارج از محور بودن گژن پین: بدین معنی است كه گژن پین در وسط پیستون قرار نگرفته و چون فشار احتراق به سمت چپ وارد میشود ، سمت چپ پرفشار و سمت راست كم فشار نامیده میشود . به این ترتیب در زمان پایین رفتن پیستون شاتون به سمت راست منحرف میشود و در زمان بالارفتن به سمت چپ منحرف میشود . روی شاتون نیز معمولا در سمت چپ شاتون ( پرفشار ) سوراخی جهت پاشش روغن ایجاد شده است .
 

0ok

عضو جدید
این جوابو ندیده بگیرین که فلایویل غیر بالانسه!!!!! چون بالانس نباشه موتور که هیچ سیستم کلاچ که رابطه بین موتور و گیربکسه کلا از بین میره.
در ضمن سوراخ روی میل لنگ واسه بالانس ایجاد میشه دوسته عزیز. تنها دلیلش افست گژن پینه همین و بس.
 

asgar33

عضو جدید
سلام به مهندسان. دنبال یه نرم افزار در زمینه طراحی خودرو هستم. طراحی خودرو که دانلود و اموزش رو خیلی راحت داشته باشهgt suit رو نتونستم دانلود کنم.
 

Similar threads

بالا