مسابقه شناسایی مهره داران (پستانداران خزندگان دوزیستان ماهیان پرندگان)

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام،
قرار نبود اذیت کنیدا!!! خب من فکر می کردم همه ی دوستان علاقمند به دنیای حیوانات این جونور رو می شناسن و چون ویژگی خیلی جالبی داره، به عنوان سؤال انتخابش کردم!
راهنمایی هم این که بومی قاره ی استرالیاست، معلوم نیست که پستانداره یا خزنده، خون گرمه ولی شیوه ی شیردهیش با بقیه ی پستانداران فرق داره و تخم هم می ذاره! دیگه همه رو گفتم دیگه، شما نام رو بفرمایید!


تو دبیرستان خوندیما ! نوک زبونمه ! :wallbash:
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام علمی: Tachyglossus aculeatus
اسامی عمومی: Short-beaked Echidna ( خارپشت پوزه کوتاه )

این جانور را بخاطر نوع تغذیه اش با نام " مورچه خوار پوزه کوتاه تیغ دار Short-nosed Spiny Anteater" هم می شناسند.

خانواده: Tachyglossidae

خارپشت پوزه کوتاه / Short-beaked Echidna / Tachyglossus aculeatus


زیستگاه اصلی : استرالیا ، گینه نو

وضعیت بدنی: این حیوان بدنی فشرده و گرد دارد که پوشیده است از تیغ هایی با فاصله های نزدیک به هم. در انتهای پوزه بی موی این جانور، دهان کوچکی وجود دارد که تقریبا" شبیه یک شکاف است. از وسط همین شکاف، زبان دراز 15 تا 18 سانتیمتری اش بیرون می آید. سطح زبان، حاوی بزاق چسبناکی است و هر حشره ای که با آن تماس یابد به دام می افتد. مورچه خوارهای تیغ دار، دندان ندارند و غذا را بین دندانه های سختی که درون دهانشان وجود دارد، خرد می کنند. این جانور در هر یک از پاهایش 5 انگشت دارد که هر کدام دارای سر پنجه ای قوی است. افزون بر این نرها در پای خود زائده ای دارند که می توانند از آن در نزاع بهره گیرند.

وزن: بین 2 تا 7 کیلوگرم

طول بدن: بین 30 تا 45 سانتیمتر ( درازی پوزه: 75 میلیمتر )

وضعیت زندگی: این حیوان حفاری بسیار چیره دست است و در صورت احساس خطر به سرعت خود را درون حفره ای که در زمین ایجاد کرده است، پنهان می کند. خارپشت پوزه کوتاه در حفره های زیرزمینی زندگی نمی کند بلکه در سوراخ کنده درختان یا در میان ریشه ها و صخره ها به سر می برد. توانایی این جانور برای تنظیم درجه حرارت بدن، ضعیف است و در هوای سرد به خواب زمستانی فرو می رود.

شکار و تغذیه: موریانه ها، مورچه ها و دیگر بی مهره های کوچک، غذای اصلی این مورچه خوار را تشکیل می دهند.

تولید مثل: کیسه ای موقتی در آغاز فصل جفت گیری ، روی شکم خارپشت پوزه کوتاه ماده ظاهر می شود. مادر دوران بارداری کوتاهی دارد که بین 9 تا 27 روز بطول می انجامد. پس از گذاشتن تخم هایش که پوسته ای چرمی دارند، آنها را به درون این کیسه شیار مانند، منتقل می کند. تخم ها به مدت 7 تا 10 روز، با توجه به اینکه به مواد چسبنده ای آغشته هستند به خوبی در شیار باقی می مانند. هنگامی که نوزادان سر از تخم بیرون می آورند ، طول بدنشان تنها 1.25 سانتیمتر است و وزنشان بین 0.3 تا 0.4 گرم می باشد. بنابراین باید در شکم مادر باقی بمانند تا به رشد کافی برسند. مادر شیر فراوانی در غده های شیرده اش دارد. از این رو ، نوزادان با مکیدن محل های بخصوصی از پوست شکم مادر که شیر از آن می تراود، تغذیه می کنند. پس از 55 روز ، بچه ها از کیسه مادر خارج می شوند و سه ماه پس از آن هم از شیر گرفته می شوند. سن بلوغ جنسی در خارپشت های پوزه کوتاه چندان مشخص نیست اما ظاهرا" بین 4 تا 5 سالگی است.

طول عمر: طولانی ترین گزارش رسیده، حاکی از عمر 50 ساله یک خارپشت پوزه کوتاه در اسارت است.



نمایی از کیسه موقتی حمل تخم در زیر بدن خارپشت پوزه کوتاه ماده​


تخم های مورچه خوار تیغ دار​


نوزاد خارپشت پوزه کوتاه​


و در نهایت کنجکاوی مورچه خوار تیغ دار

:)
 
آخرین ویرایش:

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
خب خیلی ممنون! موفق شدید!! این گونه ی خاص هم نامش هست: Tachyglossus aculeatus یا short-beaked echidna!
ولی در زبان فارسی هم به نام اکیدنه (echidna) شناخته می شه و نیازی به اون اسم طول و دراز نیست!! نکته ی دیگه این که درسته که توی توضیحات نام جوجه تیغی و مورچه خوار و این ها اومده اما اصلاً با اونا فامیل نیست چون ویژگی های خاصی داره که جونورای کمی دارای اون ویژگی ها هستند!
البته رشته ی من ریاضی بوده ولی تا اونجایی که یادمه توی کتاب های زیست بچه های تجربی در این مورد مطلبی نبوده!!! فکر کنم پنجم ابتدایی بودم که برای اولین بار معلم مون در مورد حیوانات عجیب استرالیا برامون گفت، که پلاتی پوس و اکیدنه جزو خیلی عجیب ها هستند!!
خب بفرمایید سؤال بعدی!
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

چته؟! مماختو میدی اونوری که چی؟! حسودیت میشه جوابارو درست میگم؟!


مشخصات: 3 انگشت دست , 2 انگشت پا. سطح فوقانی بدن کرم با قهوه ای روشن در محلول نگهداری ، هر فلس پشتی و پهلویی با یک نقطه قهوه ای که این ها کم و بیش با هم تلاقی یافته و خطهایی در طول بدن تشکیل می دهند این خطهای تیره روی پهلو مشخص هستند . 4 خط میانی کمرنگ ترند. بر روی دم نقاط با هم تلاقی پیدا نمی کنند همه فلس های دم با نقاط تیره ، خط قهوه ای از سوراخ بینی شروع و از چشم گذشته و تا ناحیه گوش امتداد می یابد .سطح فوقانی سر با لکه های قهوه ای . ناحیه شکمی کرم یا خرمایی .

زیستگاه: نواحی نیمه بیابانی ، زمین های سنگلاخی یا ریگزار در دامنه کوهها با پوشش گیاهی اندک پراکنده

عادات و رفتار : روز فعالیت می کنند . زیر سنگ ها یا در حفره ها مخفی می شوند . از حشرات مختلف و عنکبوت ها تغذیه می کنند. جفت گیری احتمالا در اسفند یا فروردین ماه است .
پراکندگی جهانی : ایران

اندازه : نوک پوزه تا مخرج 82 میلیمتر دم 68 میلیمتر

مللاحظات : این گونه ممکن است انتشار گستر ده ای در کو های زاگرس داشته باشد .محل نمونه تیپیک از ایران 5 کیلومتری جنوب پل آبگینه واقع در استان فارس می باشد .

منبع
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلفین بینی بطری هندی

 نام علمی : Tursiops aduncus نام انگلیسی: Indo-Pacific Bottlenosed Dolphin

نام فارسی: دلفین بینی بطری هندی

به‌صورت اجتماعي در گروه‌هاي كوچك يا بزرگ زندگي مي‌كند و نسبت به ساير دلفين‌ها بيشتر مشاهده مي‌شود. معمولاً در آب‌هاي كم‌عمق ساحلي زندگي مي‌كند. در صبح و عصر بيشترين فعاليت را دارد. برخي از آنها مهاجر هستند.
جابه‌جايي آنها به دما و پراكنش غذا بستگي دارد ولي برخي از جمعيت‌ها ممكن است تمام طول سال را در مناطقي كه غذا فراوان است، بمانند. بسيار بازيگوش و تربيت‌پذيرند. مغز آنها بزرگتر از مغز انسان است. آنها مي‌توانند برخي از حركات پيچيده را از ساير دلفين‌هاي ديگر بياموزند. در مقايسه با ساير جانوران وحشي به آساني براي كارهاي آكروباتيك و يا بازي با توپ تعليم مي‌بيند. در بين دلفين‌هايي كه در حالت اسارت نگهداري مي‌شوند، سلسله‌مراتب وجود دارد.
در داخل دلفيناريوم معمولاً دلفين بزرگِ بالغ، غالب بر همه است و ماده بزرگ‌تر نيز مرتبه بالايي نسبت به ساير ماده‌هاي كوچك‌تر دارد. دلفين غالب برتري خود را با گاز گرفتن، كوبيدن خود به طرف مقابل و سيلي زدن با دم به اثبات مي‌رساند. دلفين بيني‌بطري هندي قادر است حدود شش متر از سطح آب به بالا بپرد. به موج‌سواري علاقه دارد.
گاهي اوقات ماهي‌ها را به‌جاهاي كم‌عمق كشانده و آنها را به بيرون پرت مي‌كند و سپس براي گرفتن آنها تمام بدن به استثناي دم خود را به ساحل مي‌كشاند. گاهي اوقات نيز ماهيان صيدشده را با دم به هوا پرتاب نموده و دوباره آنها را مي‌گيرد. داراي چند نوع صدا است. برخي عقيده دارند كه اين دلفين مي‌تواند با انسان‌ها ارتباط برقرار كند.
دلفين بيني‌بطري هندي يكي از جاذبه‌هاي جزاير قشم و هنگام محسوب مي‌شود. همه‌ساله تعداد زيادي از علاقمندان طبيعت‌گردي براي مشاده‌ي اين دلفين‌ها و حركات جالب و دوستانه‌ي آنها عازم جزاير مذكور مي‌شوند.
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با سلام،
خب فنچه دیگه!!! دوستان دیگه هم فکر کنم نظر من رو داشتن و گفتن بذار این سؤال که آسونه یکی دیگه بیاد جواب بده!!!! همه ش که نمی شه ما جواب بدیم!
اسمش فنچ گورخریه یا zebra finch هستش که بهش سهره ی گورخری هم می گن با مشخصات زیر:
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:جانوران
شاخه:طنابداران
رده:پرندگان
راسته:گنجشک‌سانان
تیره:Estrildidae
سرده:Taeniopygia
گونه:سهره گورخری
نام علمی
Taeniopygia guttata
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام،
خب فنچه دیگه!!! دوستان دیگه هم فکر کنم نظر من رو داشتن و گفتن بذار این سؤال که آسونه یکی دیگه بیاد جواب بده!!!! همه ش که نمی شه ما جواب بدیم!
اسمش فنچ گورخریه یا zebra finch هستش که بهش سهره ی گورخری هم می گن با مشخصات زیر:
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:جانوران
شاخه:طنابداران
رده:پرندگان
راسته:گنجشک‌سانان
تیره:Estrildidae
سرده:Taeniopygia
گونه:سهره گورخری
نام علمی
Taeniopygia guttata

بله کاملا مشخص بود که همه بلد بودن
مرسی تواضع
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
:cool::cool::cool:

نام:ایگوانای دریایی گالاپاگوس_Galapagos Marine Iguana

نام علمی: Amblyrhynchus cristatus

خانواده: Iguanidae

سایز نهایی:نر ها تا 1.7 متر.ماده ها تا 1.2 متر

مشخصات:پس زمینه ی سیاه رنگ پوست از مشخصات بارز این خزنده است.بالغ ها عموما" خاکستری مایل به سیاه میباشند.در سنین پایین تر حاله ی قرمز رنگ تیره پوست ایگوانا را فراگرفته است.
شاخ های نسبتا" درشتی از پشت گردن تا نواحی دم را فرا گرفته است.دم بیش از نیمی از طول بدن را تشکیل میدهد.

تغذیه:گیاهان و جلبک های دریایی.بند پایان دریایی.

زیستگاه:دریاها و سواحل امریکای جنوبی

خواستگاه:امریکای جنوبی_سواحل گالاپاگوس_مانگرو

:D




 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
خیال شیشه ای * آرشیو شناسایـــــی مهره داران * محیط زیست 59

Similar threads

بالا