مسابقه شناسایی مهره داران (پستانداران خزندگان دوزیستان ماهیان پرندگان)

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
گونه ای به شدت در معرض انقراض




سمندر کوهستانی لرستان
وضعیت بقا

در معرض انقراض (IUCN 3.1)​
طبقه‌بندی علمی
فرمانرو:جانوران
شاخه:طناب‌داران
رده:دوزیستان
راسته:دوزیستان دم‌دار
تیره:سمندران
سرده:Neurergus
گونه:N. kaiseri
نام علمی
Neurergus kaiseri
اشمیت، ۱۹۵۲
مترادف‌ها
Neurergus crocatus ssp. kaiseri اشمیت، ۱۹۵۲

سمندر کوهستانی لرستان[SUP][۱][/SUP] یا سمندر خالدار قیصری یا سمندر قمصری یا سمندر خالدار امپراتور (نام علمی: Neurergus kaiseri) گونه‌ای سمندر بسیار رنگی است که در جنوب رشته کوه‌های زاگرس در نزدیکی شهبازان لرستان زندگی می‌کند.



سمندر کوهستانی لرستان دارای بدنی به طول ۱۴ سانتی‌متر است و پوست آن در قسمت پشتی قهوه‌ای رنگ با خال‌ها و یا نوارهایی زرد و یا نارنجی بوده که ظاهری زیبا به این دوزیست بومی ایران بخشیده است.سمندر کوهستانی لرستان نخستين بار در سال 1938 توسط کايسر (قیصر) از شمال منطقه شهبازان استان لرستان يافت شد. اين گونه به عنوان يک گونه بومی منحصر اً درمرزهای جنوبی استان لرستان در بخش پاپی و شمال استان خوزستان يافت می شود.



چنین تخمین زده می‌شود که کل جمعیت بالغ سمندر کوهستانی لرستان کمتر از ۱۰۰۰ عدد باشد. رنگ‌بندی متفاوت و زیبایی این جانور سبب شده تا سودجویان به منظور فروش آن با قیمتی بالا در بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام به صید بی‌رویهٔ این دوزیست کرده و آن را در خطر انقراض نسل جدی قرار دهند. مردم محلی نیز که آنرا به جای سمندر، ««مارمولک رنگی» می‌نامند،
سالیانه تعداد زیادی از آنها را برای فروش در جشن‌های سال نو شکار می‌کنند.

تغییر اقلیم و بروز خشکسالی در منطقه نیز در کنار عوامل انسانی یاد شده سبب گردیده است تا اندک جمعیت باقی‌مانده از سمندرهای کوهستانی لرستان به سن تولید مثل نرسیده و تعدادشان در طبیعت روزبروز کاهش یابد.


منبع ویکیپدیا
 

sayyad84

متخصص زبان Assembly
کاربر ممتاز
با سلام،
فکر کنم که این مسابقه در اوایل راه باشه و به نظرم شروع کار بهتره با جونورهایی باشه که خصوصیت ظاهری خاصی دارن یا ویژگی جذابی دارن تا افراد بیشتری رو جذب کنه! البته سؤال کننده مختاره که هر عکسی بذاره!
من یه کمی گشت و گذار کردم و به این اسم رسیدم: Bufo eichwaldi
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فک کنم قند خونم افتاده پایین!!!

فقط یه سوال اسم این وزغ ممکنه وزغ سبز جنگلی؟ باشه؟؟ همون نقطه چین و نمیدونم
خیر
خودت داری میگی سبز جنگلی
پس پوستش باید سبز باشه
کجاش شبیه این میشه؟
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
با سلام،
فکر کنم که این مسابقه در اوایل راه باشه و به نظرم شروع کار بهتره با جونورهایی باشه که خصوصیت ظاهری خاصی دارن یا ویژگی جذابی دارن تا افراد بیشتری رو جذب کنه! البته سؤال کننده مختاره که هر عکسی بذاره!
من یه کمی گشت و گذار کردم و به این اسم رسیدم: Bufo eichwaldi

کاملا درسته

هدف من از طرح این سوالا اینه که میخوام گونه های درمعرض خطر نابودی رو قرار بدم تا دوستان بیشتر با اونها اشنا بشن و حفاظت بیشتری بشن
مثلا همین وزغ تالشی یه گونه ای هست که درشمال کشور وجود داره و مردم ما با بیتوجهی باعث نابودی ا/3جمعیت انها شدن


خطراتی که این گونه را تهدید میکند :

1-تخریب زیستگاه

2- تغییرات اقلیم و الگوهای بارش در زیستگاه جانور

3-از بین رفتن و کشته شدن مستقیم به دست انسان ها (مردم محلی فکر میکنند وزغ ها باعث نابودی شالیزار درحالی که همین وزغ ها افات شالیزار از بین میبرن )
4- تلفات جاده ای فراوان در فصل تولید مثل و زادآوری، (در چند سال گذشته به یکی از مهمترین عوامل تهدید این گونه شده است.)


وزغ هایی که در فصل زادآوری قصد عبور از عرض جاده ها را دارند،در این هنگام به دلیل وجود فعل و انفعالات شیمیایی در بدن، هوشیاری چندانی ندارند و متاسفانه تعداد قابل توجهی از آنها در مسیر جاده ها به زیر ماشین می روند و تلف می شوند.
این موضوع به حدی جدی است در بررسی انجام شده در منطقه «عباس آباد» بهشهر در فاصله حدود ۴۰ روز، تلفات وزغ ها روزانه به بیش از ۲۵۰ جفت می رسد و تکرار این کشتار جاده ای هر ساله باعث آسیب جدی به جمعیت این گونه در مناطق جنگلی مازندران و گیلان شده است. به طوری که افراد محلی معتقدند جمعیت آنها به یک سوم کاهش یافته است.
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز


نام علمی: Manis gigantea
نام عمومی: Giant Pangolin ( مورچه خوار فلس دار غول پیکر )

پنگولین ها را عموما" با نام ( مورچه خوار فلس دار scaly anteaters ) می شناسند.

خانواده: Manidae

مورچه خوار فلس دار غول پیکر / Giant Pangolin / Manis gigantea


زیستگاه اصلی : آفریقا؛ اوگاندا ، تانزانیا ، غرب کنیا

وضعیت بدنی: بزرگترین عضو خانواده خود به شمار می رود. جنس ماده از نر جثه کوچکتری دارد. حرکاتش آهسته و حساب شده است. در حالیکه تعادلش را با دم بلند خود حفظ می کند، می تواند روی پاها یا روی 4 دست و پا راه برود. نیز می تواند شنا کند.

طول بدن: 75 تا 85 سانتیمتر ( طول دم: 50 تا 80 سانتیمتر )

وضعیت زندگی: این جانور، خاص جنگل ها ، جنگل های بارانی و ساواناها ( دشت های بی درخت و هموار ) است و معمولا" به شکل انفرادی زندگی می کند. پنگولین جانوری زمینی و شب رو است. سراسر روز را درون حفره ای به استراحت می پردازد و غالبا" نیمه های شب و سپیده دم به جستجوی غذا می پردازد. اگر تهدیدی متوجهش شود، این توانایی را دارد که خود را به شکل توپ گردی درآورد. این ترفند او را از دست بیشتر دشمنان در امان نگاه می دارد. حتی در صورت لزوم می تواند دم فلس دارش را که فلس های تیزی دارد، به حرکت درآورد و ادرار یا ترشحات غدد تحتانی را به این سو و آن سو بپاشد. این جانور بخاطر گوشت و فلسش، مورد توجه انسان هاست و توسط آنها شکار می شود.

شکار و تغذیه: از انواع مورچه ها و موریانه ها تغذیه می کند. او می تواند به کمک پنجه های پاهای جلویی اش، لانه های روی زمین یا درون زمین این جانوران را در هم بشکند.

تولید مثل: مورچه خوار فلس دار ماده پس از دوره ای حدودا" 5 ماهه، نوزادش را درون لانه ای زیر زمینی به دنیا می آورد. نوزاد تازه به دنیا آمده، فلس های نرمی دارد که حدودا" پس از 2 ماه سخت می شوند. پس از یک ماه یا کمی بیشتر روی دم مادر می نشیند و با او برای یافتن غذا به سفر می رود.

طول عمر: به درستی مشخص نیست اما یک پنگولین توانست در اسارت تا 13 سال عمر کند.
مورچه خوار فلس دار بخاطر گوشت و فلسش، مورد توجه انسان هاست و توسط آنها شکار می شود.


یک کت که از فلس های پنگولین ساخته شده است.
////
نوزاد پنگولین پس از یک ماه یا کمی بیشتر روی دم مادر می نشیند و با او برای یافتن غذا به سفر می رود.


بچه پنگولین سوار بر دم مادر
////
اگر تهدیدی متوجهش شود، این توانایی را دارد که خود را به شکل توپ گردی درآورد.


مورچه خوار فلس دار به هنگام احساس خطر​


 
آخرین ویرایش:

aryana446

عضو جدید
ببخشید که این وسط پارازیت میندازم. اون پرنده هه بود که ما یکی دو ماه مونده بودیم چیه؟! سوالش از nokiairan بود عقاب نیست صبا جان. امروز توی کتاب پرندگان جمشید منصوری دیدم کبوتر دریایی مدیترانه است که توی خلیج فارس و دریای عمان زندگی میکنه و دقیقا هم همین عکس هست.اونایی که این کتابو دارن حتما به عکساش دقت کنند!مرسی!
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشید که این وسط پارازیت میندازم. اون پرنده هه بود که ما یکی دو ماه مونده بودیم چیه؟! سوالش از nokiairan بود عقاب نیست صبا جان. امروز توی کتاب پرندگان جمشید منصوری دیدم کبوتر دریایی مدیترانه است که توی خلیج فارس و دریای عمان زندگی میکنه و دقیقا هم همین عکس هست.اونایی که این کتابو دارن حتما به عکساش دقت کنند!مرسی!
مرسی عزیزم عکسی که اقا صالح گذاشته بودن از پشت بود و اصلا واضح نبود ولی خیلی شبیه اون بود
مرسی که گفتی
 

aryana446

عضو جدید
آره بال هاش و اندازه دو تا پرنده خیلی شبیه بود ولی اگه به نوکش نگاه میکردین کاملا متفاوت بودن.خواهش عزیزم. موفق باشی
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از تو دیگه انتظار نداشتم رزا
بعدا میفهمی چرا اینو گفتم
یکم بیشتر دقت کن
اشنا نیست واست؟
چرا شبیه پسرعمومه! :D

چاخ لقه!

شک داشتم از آبچیلیک سانان باشه هااااااااا!

نام علمی : Burhinus Oedicnemus
نام انگلیسی: Stone curlew

نام فارسی: چاخ لق

مشخصات ظاهری: این پرنده، 42 سانتی متر طول دارد و نسبتا بزرگ است. پر و بالش قهوه ای مایل به خاکستری و نر و ماده همشکل اند. دم نسبتا بلند؛ منقار کلفت و زرد رنگ با توک سیاه و چشمانش زرد رنگ است. اغلب در زیستگاه های خشک، با پاهای بلند و زرد رنگش دیده می شود در پرواز، دو نوار بالی سفید در پشتش دیده شده که هنگام بسته بودن بال ها، یکی از آن دو را به طور کامل می توان دید. شاهپرهای بال سیاه است که در نیمه داخلی نوک آنها، لکه های سفیدی دیده می شود. روتنه قهوه ای با طرح بال سیاه و سفید و پیش بال قهوه ای رنگ است. هنگام دویدن با حالتی خجل مانند، سر خود را پایین گرفته و بدن را قوز می کند.

صدا: صدای این پرنده شبیه گیلانشاه و به صورت «کور – لی» و نیز شبیه صدف خوار«کو- بیک،کو – بیک» شنیده می شود.

زیستگاه: این پرنده در زمین های سنگلاخی یا شنی، اراضی بایر و نیمه کوهستانی و گاهی نیز در کشتزارها به سر می برد. در زمستان ها در سواحل دریا نیز دیده می شود. در ایران، تابستان ها نسبتا فراوان است و در جزایر دریاچه ی ارومیه و سواحل خلیج فارس تولید مثل می کند.

حفاظت: در سال اخیر جمعیت این پرنده کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین، شکار آن باید تحت کنترل باشد.



سوال بعدی رو هم خودتون بذارید! http://www.www.www.iran-eng.ir/signaturepics/sigpic125468_7.gif
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
خیال شیشه ای * آرشیو شناسایـــــی مهره داران * محیط زیست 59

Similar threads

بالا