••๑۩๑۞๑۩๑ اخبار و تازه های شعر و ادبيات ๑۩๑۞๑۩๑ ••

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
«شعر امروز زنان» بررسی می‌شود

«شعر امروز زنان» بررسی می‌شود

در نشست «انجمن شعر زنان تهران»
«شعر امروز زنان» بررسی می‌شود

بیست و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «انجمن شعر زنان تهران» پنج‌شنبه (28 مهر)، برای بررسی موضوع «شعر امروز زنان» همراه با شعرخوانی در موسسه هنر و رسانه اردیبهشت برگزار می‌شود.-



معصومه باغیان، مسوول برگزاری جلسات ماهیانه شعر موسسه هنر و رسانه اردیبهشت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: موضوع این جلسه در نشست قبلی نیز مطرح شده بود اما به دلیل ناتمام ماندن موضوع، جلسه مجددی را به بررسی این بحث اختصاص داده‌ایم.

وی افزود: در این جلسه صاحب‌نظران پیرامون شعر زنان به ویژه در دهه 70 و 80 صحبت می‌کنند و بخش دوم آن به شعرخوانی شاعران اختصاص یافته است.

جلسات «انجمن شعر زنان تهران»، پنج‌شنبه آخر هر ماه در محل موسسه هنر و رسانه اردیبهشت با حضور شاعران پیشکسوت، شاعران جوان و علاقه‌مندان به حوزه شعر برگزار می‌شود. شعرخوانی، نقد و بررسی اشعار و اظهارنظر درباره انتخاب موضوع جلسات آینده از جمله برنامه‌های هر جلسه هستند.

هوروش نوابی، لیلا کردبچه، آرزو خمسه، مریم افضلی، ساغر شفیعی، سیمین‌ وحیدی، ناهید یوسفی، غزل تاجبخش، پروانه بهزادی‌آزاد، مرضیه رحمانی و مهری محبی از اعضای فعال جلسات «انجمن شعر زنان تهران» هستند كه در نشست‌های ماهیانه انجمن به طور مستمر حضور می‌یابند.

بیست و هفتمین نشست ماهانه «انجمن شعر زنان تهران» پنج‌شنبه (28 مهر) از ساعت 15 و 30 تا 17 و 30 در موسسه هنر و رسانه اردیبهشت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان طالقانی، جنب سینما فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر (صبا)، کوچه صفا، شماره سه، واحد یک برگزار می‌شود.

http://www.ibna.ir/vdcevo8zejh8zei.b9bj.html
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گوهرين «افسانه و افسون» را به كتابفروشي‌ها مي‌آورد

گوهرين «افسانه و افسون» را به كتابفروشي‌ها مي‌آورد

كتاب«افسانه و افسون» نوشته كاوه گوهرين از سوي انتشارات آرشام منتشر شد. گوهرین در این كتاب خاطرات زندگي و فعاليت‌هاي تقي ظهوري، هنرمند قديمي سينماي ايران را در قالبي داستاني نوشته است.-



به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، گوهرين كه در حال حاضر چند اثر در حوزه پژوهش ادبي و داستان را آماده انتشار دارد، در اين كتاب خاطرات زندگي و فعاليت‌هاي تقي ظهوري، هنرمند قديمي سينماي ايران را در قالبي داستاني نوشته است.

اين كتاب در فصل‌هاي متفاوت، داستان زندگي ظهوري را‌ با زباني ساده و صميمي روايت كرده است.

«دوران خوش كودكي»، «نخستين تجربه نمايشي»، «شاه عبدالعظيم و ماشين دودي»، «تفريحي به نام سينما»، «ورود به هنرستان هنرپيشگي»، «ورود به دنياي افسانه و افسون سينما»، «اندر قضاياي ازدواج»، «ميهن‌پرست و براي تو» و «باز هم چند خاطره»، نام بخش‌هاي این کتابند.

بخشي از فصل «شاه عبدالعظيم و ماشين دودي» اين‌گونه نوشته شده است: «بگذاريد برایتان از ماشين دودي بگويم. شب‌هاي جمعه، خانواده‌ي ما مثل خيلي از خانوده‌هاي ديگر براي زيارت، راهي شهر ري مي‌شدند تا به زيارت حضرت عبدالعظيم بروند. در آن زمان نه اتومبيلي در دسترس بود و نه جاده‌ي درست و حسابي، از اين‌ور مردم با ماشين دودي كه مبدا آن اول خيابان خراسان بود، به شهر ري مي‌رفتند ...»

در پيوست‌هاي اين كتاب مطالبی چون «بخش‌هايي از متن استعفانامه‌ي ظهوري»، «گفت‌و‌گو با ظهوري»، «تقي ظهوري، ‌مبتلا به بيماري خنده» (مطلبي به قلم پرويز خطيبي) و «فيلم‌شناسي تقي ظهوري» به چاپ رسيده است.

«افسانه و افسون» به كوشش كاوه گوهرين، در شمارگان هزار نسخه از سوي نشر آرشام منتشر شده است. اين كتاب 159 صفحه و قيمت آن سه هزار و 500 تومان است.

كتاب «گل نبشت آزادي» گوهرين نيز روايتي تازه از لوح معروف كوروش است كه با عكس‌های افشين بختيار و ترجمه انگليسي سعيد سعيدپور به صورت دو زبانه، اخیرا‌ از سوي انتشارات «جيحون و نيكا» در قطع خشتي به چاپ رسيده است.

گوهرين همچنين در سه مجموعه، «سخنان امام حسين(ع)»، «سخنان ‌امام رضا (ع)» و «صحيفه سجاديه» را از زبان عربي به فارسي ترجمه كرده است. اين كتاب‌ها بهار امسال در نمايشگاه كتاب عرضه شدند.

كتاب «سخنان امام حسين(ع)»، شامل خطبه‌هاي ایشان از زمان حركتشان از مكه به سمت كوفه است كه همه آن‌ها به فارسي ترجمه و ويرايش شده است و به گفته گوهرین این کتاب به زودي به چاپ دوم خواهد رسيد.



http://www.ibna.ir/vdcgxy9qxak9qt4.rpra.html
 

?!؟

عضو جدید
جنجال برانگیزترین کتاب های جهان

جنجال برانگیزترین کتاب های جهان

در تمام ادوار کتابهایی بوده اند که به خاطر محتوای مطالبشان در مورد فساد و بدنامی مذهبی، زبان زشت و مستهجن، خشونت، تبعیض نژادی، مسائل جنسی و یا سیاسی جنجال های زیادی به پا کرده و در این زمینه ها مطالب حساسی را به وضوح و یا خیلی تند و افراطی عنوان کرده و همواره از زمان انتشارشان موج شدید مخالفت را از سوی جامعه عمومی، سازمانهای سیاسی و مذهبی متوجه خود ساخته اند.
در این متن قصد داریم جنجال برانگیزترین این کتابها را به شما معرفی کنیم:


1.
هاکلبری فین، مارک تواین، 1884

این کتاب تا مدتها کتابی بحث برانگیز به شمار می رفت، رمان مارک تواین تضاد بین رویاهای بی ریا و ساده دوران کودکی و واقعیات بی پرده و ظالمانه را به نمایش می گذارد و به توضیح برابری، مساوات، عدالت و حقوق بشر می پردازد. در این کتاب هاک خودش را به مردن می زند تا به رودخانه فرار کند؛ در آنجا او با برده ای به نام جیم آشنا می شود که او نیز فراری است. آنها با همدیگر به جستجوی آزادی می روند و در هر لحظه از سفرشان مورد آزمایش قرار می گیرند. در حالیکه هاک به دنبال بازگشتن به زندگی بی قیدانه و راحت است، جیم نیز در جستجوی آزادی شخصی می باشد که هیچ وقت در زندگی نداشته. با ورود تام سایر هاک با مشکلی روبرو می شود و سر دوراهی قرار می گیرد که آیا به خانه برگشته و یا به خاطر آزادی جیم زندگی اش را به خطر بیندازد؟!
این کتاب از همان ابتدا به خصوص در قرن بیستم بسیار مورد بحث و مجادله بود؛ چراکه کلمه "کاکاسیاه" بارها به صورت افراطی در داستان استفاده شده است. نوع لهجه و گویش عامیانه داستان نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود.
ارنست همینگوی در مورد هاکلبری فین گفته است: این کتاب بهترین کتابی است که تابحال داشته ایم.





2. دنیای جدید را نجات بده (Brave New World)، آلدوس هوکسلی، 1932

این کتاب که در سال 1932 منتشر شد مشهورترین رمان آلدوس هوکسلی به شمار می آید؛ البته مهم ترین رمان او نیست. این کتاب بارها مورد اعتراض قرار گرفت و هنوز هم کتابی بحث برانگیز به حساب می آید. هوکسلی در این کتاب دیدگاه خود که بر پایه علم و تکنولوژی است را برای خواننده به نمایش می گذارد. داستان مواد مخدر و دخانیات، تمایلات جنسی و خودکشی رابه تصویر کشیده و خوار و خفیف بودن فرهنگ ایالت متحده را از دید هوکسلی نشان می دهد.



3. کتاب 1984، جورج اورول، 1949
جورج اورول زمانی که به خاط بیماری سل در بستر مرگ قرار داشت، در حال نگارش این کتاب بود. کتاب وضعیت اندوهناک و آینده جامعه ای را به روشنی به نمایش می گذارد که زندگی خصوصی، حقیقت و اراده آزاد از آن رخت بربسته است. او سبکهای زندگی و چگونگی عملکرد دولتها را دوباره نشان داده و دیدگاه تازه ای را در مورد موضوعات مختلف عرضه می کند، موضوعاتی نظیر:
نظام استبدادی، شکنجه، کنترل ذهن، امارات متحده آمریکا، اتحاد جماهیر شوروی، زندگی خصوصی، تکنولوژی، قدرت، احساسات بشری، مذاهب سازمان یافته، سانسور و ممیزی، مسائل جنسی و ...
این کتاب دقیقا از زمان انتشارش و تا به امروز در زمره کتابهای بحث برانگیز به شمار می آمده است.
البته افراد زیادی ادعا کردند کتاب افراطی و غیر طبیعی است؛ چراکه توسط مردی که با آرزوی مرگ در ضمیر ناخودآگاهش دست به گریبان بوده نوشته شده است. تعداد زیادی از خواننده های آمریکایی نیز عنوان کردند که این کتاب سوسیالیسم دموکراتیک را رد کرده است.





4. ناطور دشت، جی دی سلینجر،1951

این رمان بلافاصله بعد از انتشار در سال1951 بارها در راس پرفروش ترین ها قرار گرفت. سلینجر در ناطور دشت سه روز از زندگی پسر 16 ساله ای را روایت می کند. کتاب بدوا برای بزرگسالان نوشته شد، اما سرانجام به صورت بخشی از برنامه آموزشی در دبیرستان و کالج ها در آمد. ناطور دشت به زبانهای زیادی نیز ترجمه شده است. بنابه دلایلی موضوع کتاب چندین بار به بحث و جدل کشیده شد دلایلی مثل:
توصیف کردن تشویشها و تمایلات جنسی نوجوانان، استفاده از زبان بد و زشت گویی، گرایشات ضد سفید پوستی، خشونت و تعدی افراطی و بیش از حد. هولدن کالفیلد یا همان شخصیت اصلی داستان نمادی برای اعتراض و عصیان به شمار می رود. و بالاخره در سال 1980 وقتی که مارک دیوید چاپمن به جان لنون عضو گروه بیتلز شلیک کرد و او را کشت، این کتاب را دلیلی برای توجیه کارش عنوان کرد.


5. لولیتا، ولادیمیر ناباکوف، 1955

لولیتا اثر ولادیمیر وقتی که در سال 1955 در فرانسه منتشر شد، طوفانی از بحث و جدلها را به سوی خود فرا خواند و از آن زمان تا به حال پشت پرده پنهان مانده است. این کتاب افکار فردی به نام هومبرت با تمایلات جنسی نسبت به کودکان را افشا می کند. هومبرت زندگی خود و همچنین دل مشغولی هایش نسبت به دختر بچه ها، مثل دختری دوازده ساله به اسم هنر دالرز را نقل می کند. چاپ این کتاب در فرانسه، بریتانیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی و آرژانتین ممنوع اعلام شد. اما در آمریکا با موفقیتی عظیم مواجه شد و گفته می شود از زمان کتاب بربادرفته اولین کتابی بوده که در سه هفته اول چاپ 100000 نسخه اش فروش رفته است.




6. من می دانم پرندگان فقسی چرا آواز می خوانند، مایا آنجلو، 1970
این کتاب اولین زندگی نامه شخصی از پنج زندگی نامه مایا آنجلو می باشد و در سال 1970 منتشر شده است. عنوان کتاب از "دلسوزی" نوشته پل لاورنس دامبر گرفته شده است و استقامت و پشتکار را حتی در مواجه با ظلم و فشار تشریح می کند. مایا آنجلو در این کتاب شرح حال دوران جوانی اش را ارائه می دهد که سرشار از ضربه های روحی، مصیبت، ناامیدی، نارضایتی و دست آخر استقلال و بی نیازی بوده است. آنجلو به مقوله تبعیض نژادی می پردازد که او و مادربزرگش (علی رغم اینکه مادبزرگش ثروتمند از سفید پوستها بود) را در شهر کوچکشان درگیر کرده بود.
در چندین پاراگراف او شرح می دهد که چگونه زمانی که فقط هشت سال داشت از سوی دوست پسر مادرش مورد تجاوز قرار گرفت. اما تاثیر و نفوذ مادربزرگش در پیروزی های او در برابر ناملایمات زندگی نقش بسیار پررنگی داشت.
بسیاری از افراد به شکل گرافیکی کتاب که ترسیم کننده جزئیات خشونت، تجاوز و سوءاستفاده جنسی بود، اعتراض کردند. باوجود این کتاب در ابعاد گسترده ای مورد استقبال واقع شد و حتی در مدارس نیز تدریس شد. همچنین به عنوان کاندیدای دریافت جایزه کتاب ملی انتخاب نیز شد.




7. کتاب آشپزی آنارشیست، ویلیام پاول، 1971

یک نمونه کتاب کلاسیک که در سال 1971 چاپ شد و استراتژی های مفیدی را به مبارزان خشونت و تعدی ارائه می کرد. کتاب چندین بخش را تحت پوشش قرار می دهد که در این بخشها به شرح تظاهرات سازمان یافته، خرابکاری، گروه های خویشاوندی و موضوعاتی دیگر نظیر حمایت کردن از بازمانده های جنایت های محلی و سلامت روحی می پردازد.
این کتاب خشم ادارات دولتی و گروه های آنارشیست را برانگیخت؛ چرا که آنها احساس می کردند کتاب ایده های آنارشیستی شان را سوءتعبیر کرده است. دیگران هم به دستورالعمل ها و توصیه های کتاب ایراد گرفتند و اذعان داشتند که آنها به شدت غیر دقیق و نادرستند. بعدها وقتی که پاول پا به سن گذاشت، سعی کرد که کتابش را سانسور کرده و گفت که این کتاب محصول تصورات ذهنی غلط و شور و هیجان جوانی بوده، به امید اینکه آن را پیش نویس کرده و به ویتنام برای جنگی که بهش اعتقاد نداشت بفرستد.



8. آیات شیطانی، سلمان رشدی، 1989

کتاب سلمان رشدی به خاطر موضوع جنجالی اش بحث و جدلهای بسیاری را در پی داشت. عنوان کتاب یعنی آیات شیطانی به رویدادی اشاره می کند که واقعی بودن یا خیالی بودن آن رویداد را زیر سئوال برده است. رشدی در اظهارات کفرآمیزش نام بدوی شیطان را به نام حضرت محمد نسبت داده و پس از انتشار کتابش و در همان سال در پاکستان شورشهای زیادی به پا شد، تعداد کمی از مردم کشته و تعدادی هم در هند زخمی شدند.
باوجود عذرخواهی کردن سلمان رشدی، آیت الله خمینی رهبر ایران نویسنده را گناهکار دانست و یک میلیون دلار برای قاتل رشدی جایزه تعیین کرد و درصورتی که قاتل ایرانی می بود نیز جایزه به سه میلیون دلار افزایش پیدا می کرد.
پلیس ونزوئلا هم برای کسانی که کتاب را خوانده و یا حتی خریده بودند 15 ماه زندان تعیین کرد. ژاپنی ها برای هر کس که چاپ انگلیسی کتاب را می فروخت جریمه ای تعیین کرده و مترجم ژاپنی کتاب گفته بود که به خاطر درگیر شدن در این کتاب مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. فروشنده های آمریکایی کتاب هم به خاطر اینکه به مرگ تهدید شدند، کتاب را از قفسه های کتاب فروشی هایشان خارج کردند. رشدی تقریبا ده سال در خفا و به تنهایی زندگی کرد و این کشمکش ها و جنجالها تا به امروز ادامه داشته است.



9. سری کتابهای هری پاتر، جی.کی.رولینگ، 2001

سری کتابهای هری پاتر برای همه شناخته شده است و در زمره داستانهای کودکانه، ماجراجویانه و بی ضرر به شمار می روند. با این حال کتاب طی پنج سال گذشته با بحث و جدلهایی همراه بوده است. این بحثها از جانب برخی افراد بوده که اعتقاد داشتند داستانها با درگیرکردن بچه ها در نیروهای غیبی و جادوگری آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
این رمانها زندگی یک جادوگر جوان که شیطان لرد ولدرمونت والدین جادوگرش را کشته اند پیگیری می کند. این پسر جوان در روز تولد یازده سالگی اش دعوتی مبنی بر شرکت در مدرسه جادوگری دریافت می کند و هر جلد از کتاب یک سال از زندگی او در این مدرسه را به تصویر می کشد. این کتابها بهانه هایی را به دست مخالفان داده اند. بعضی از والدین و گروه های مذهبی احساس می کنند که این کتابها بیش از اندازه بچه ها را در عالم رویا و خیال فرو می برد.



10. رمز داوینچی، دن براون، 2003کتاب دن براون از همان ابتدا مورد هجوم منتقدان و بحث و جدلها قرار گرفت. زیرا کتاب دید تخیلی به خوانندگان می دهد و شخصیتهای داستان قصد دارند حقایق پنهانی که کلیسای کاتولیک قرن ها بر آنها سرپوش گذاشته را فاش کنند. این حقایق شامل: تردید در الوهیت عیسی و تجرد او و احتمال وجود فرزندان و اعقابی از عیسی می شود.
اکثر اعتراض ها بر علیه کتاب به گمانه زنی و سوءتعبیر از تاریخ کلیسای کاتولیک رم و سئوالهای اساسی راجع به اعتقادات مسیحیت مربوط می شود. این کتاب به خاطر تشریحات غیر دقیق از تاریخ، جغرافیا، معماری و هنر اروپا نیز مورد اعتراض واقع شده است.
و در آخر باید بگوییم که در این متن نتوانستیم لیست کامل از تمام کتابهای جنجالی که تعدادشان بیشتر از اینهاست تهیه کنیم و البته این 10 کتاب بی شک جنجالی ترین کتابهایی بوده که تا به حال چاپ شده اند.




 

*دختر باران*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سیمین دانشور، داستان نویس و مترجم برجسته ایرانی، درگذشت

سیمین دانشور، داستان نویس و مترجم برجسته ایرانی، درگذشت

سیمین دانشور، داستان نویس ایرانی، عصر پنج شنبه ۱۸ اسفند پس از یک دوره بیماری در خانه اش در تهران از دنیا رفت.
او متولد هشتم اردیبهشت سال ۱۳۰۰ شمسی در شیراز بود.
خانم دانشور با تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در رشته ادبیات فارسی دکترا گرفت، چند سالی به تحصیل در دانشگاه های آمریکا در رشته های زیبایی شناسی و نمایشنامه نویسی پرداخت و پس از بازگشت به ایران، در هنرستان هنرهای زیبا و دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد.
"آتش خاموش" نخستین اثر داستانی او بود که در سال ۱۳۲۷ منتشر کرد. سیمین دانشور در همان سال با جلال آل احمد، نویسنده و مترجم ایرانی، آشنا شد و این آشنایی به ازدواج انجامید.
سووشون (انتشارات خوارزمی، چاپ تیر ۱۳۴۸) معروف ترین رمان اوست که در سال درگذشت جلال آل احمد، منتشر شد. این رمان به هفده زبان ترجمه شده است.
"شهری چون بهشت"، "به کی سلام کنم"، "جزیره سرگردانی"، "ساربان سرگردان" و مجموعه مقالات "شناخت و تحسین هنر" از دیگر آثار اوست.
سیمین دانشور همچنین با ترجمه آثاری از برنارد شاو (سرباز شکلاتی)، آنتوان چخوف (دشمنان)، آلن پیتون (بنال وطن)، ناتانیل هاثورن (داغ ننگ) و غیره در معرفی نویسندگان برجسته جهانی به مخاطبان فارسی زبان نقش موثری داشت.
سیمین دانشور عضو و نخستین رئیس کانون نویسندگان ایران بود.
منتقدان، آشنایی و همنشینی او با چهره های سرشناسی چون بدیع الزمان فروزانفر، صادق هدایت، فاطمه سیاح و نیما یوشیج را در شکل گیری شخصیت مستقل، نگاه واقع گرایانه و نثر ادبی او بی تاثیر نمی دانند.

رضا براهنی، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی ساکن کانادا، میگوید:" دانشور با کتاب سووشون فصل جدیدی را در رمان نویسی ایران افتتاح کرد. سووشون بدون شک یکی از مهم ترین رمان های زبان فارسی است."
به گفته آقای براهنی، سیمین دانشور "آغاز کننده رمان زنانه در ایران است."
"روایت زن به وسیله زن با قصه سووشون شروع شده و لحن زنانه در داستان با زبان او شروع می شود."
محمدعلی سپانلو، شاعر، مترجم و منتقد ادبی مقیم تهران گفت: "سیمین دانشور را از بزرگ ترین نویسندگان ایرانی می دانم، در کنار هوشنگ گلشیری، محمود دولت آبادی، احمد محمود، و اسماعیل فصیح."
همچنین منیرو روانی پور، داستان نویس مقیم آمریکا، گفت که آثار سیمین دانشور بر تعداد زیادی از نویسندگان ایرانی تاثیر گذاشته است. او با اشاره به رمان سووشون گفت: "خواندن این رمان باعث کشش به سوی ادبیات و علاقمندی به شناخت جامعه ام شد."
مجموعه "چهل طوطی" شامل داستان‌ها و افسانه‌های هندی با ترجمه مشترک سیمین دانشور و جلال آل‌احمد به تازگی پس از سال ها در ایران منتشر شده بود.
سیمین دانشور فرازهایی از خاطرات خود از زندگی با جلال آل احمد را در کتاب "غروب جلال" روایت کرده است؛ این زوج صاحب فرزند نمی شدند و جلال آل احمد نیز در کتاب "سنگی بر گوری" به روایت مشکلات مربوط به ناباروری و بخش هایی از زندگی خصوصی اش با سیمین دانشور پرداخته بود.
رمان "کوه سرگردان" سومین رمان از سه گانه داستانی "جزیره سرگردانی" و "ساربان سرگردان" است که هنوز منتشر نشده است.

روحش شاد...:gol:
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پیدا شدن دفتر یادداشت گمشده آینشتاین

پیدا شدن دفتر یادداشت گمشده آینشتاین

آلبرت آینشتاین و فضای بادکنکی» کتابی است که در آن بخش*هایی از دفتر یادداشت گمشده این فیزیکدان بزرگ تاریخ در اختیار خوانندگان قرار می*گیرد….

به گزارش خبرنگار مهر، نشر پیدایش از مجموعه کتاب*های «مشاهیر مرده» اثری درباره زندگی و اختراعات آلبرت آینشتاین منتشر کرد که این کتاب با نام «آلبرت آینشتاین و فضای بادکنکی» در اختیار نوجوانان ایرانی قرار گرفته است.
این کتاب را مابکل گلدسمیت نوشته و فیلیپ ریو آن را تصویرسازی کرده و مهرداد تویسرکانی نیز این کتاب را به فارسی برگردانده است.
لابد تا حالا اسم آلبرت آینشتاین را شنیده*اید. او یکی از مشاهیر مرده است که این کتاب به شما کمک می کند هر چه بیشتر با او آشنا شوید، ولی آیا تا حالا شنیده*اید آلبرت از مدرسه اخراج شده؟ نازی*ها و اف.بی.آی جاسوسی*اش را می*کردند؟ مغزش را از سرش درآوردند؟
بله او با اینکه مرده ولی هنوز ما را به تعجب وامی دارد. حالا در این کتاب شما می*توانید در دفتر یادداشت گمشده آلبرت سرک بکشید، تیترهای تکان دهنده روزنامه اخبار کیهان را بخوانید و از فرضیه*هایی خبردار شوید که جهان ما را تغییر داد… آن هم بدون اینکه مختان تاب بردارد!
کتاب* حاضر در فصل*هایی چون باهوش*ترین آدم تاریخ، هیولای کوچک، هیچی مطلق نیست، آلبرت زمان را فتح می*کند، آلبرت فرار می*کند، زمان کش*آمده، فضای فشرده*شده، آلبرت و خدای خالق علم، بعد چهارم، جنگ اجتناب*ناپذیر، فضای خمیده، فضا تاب برمی*دارد، فضای بادکنکی آلبرت، آلبرت و نازی*ها، E= mc2، ابرعلم، پس از آلبرت تنظیم شده است.
این کتاب ۲۰۴ صفحه*ای برای نوجوانانی منتشر شده است که آنقدر به علم علاقه*مند هستند که چند روزی وقت بگذارند و این کتاب را بخوانند و یکی از بزرگ*ترین و شاید بزرگ*ترین دانشمند تاریخ معاصر جهان را بشناسند. البته نویسنده کتاب سعی کرده است قالب نوشتاری کتاب را به گونه*ای انتخاب کند تا خواندن کتاب برای مخاطبان شیرین و جذاب باشد و بتوانند ضمن لذت بردن از زندگینامه داستانی این دانشمند، با نظریه*ها و تاثیراتی که بر علم و شرایط جهان گذاشته اشت، آشنا شوند.
خواندن این کتاب به نوجوانان توصیه می*شود و حتی بزرگسالانی هم که اطلاعات زیادی درباره آینشتاین ندارند می*توانند پس از مطالعه این کتاب آشنایی نسبی و کلی با وی به دست آوردند.
این کتاب را نشر پیدایش در شمارگان ۲۵۰۰ نسخه به قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر کرده است.
 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
هشتمِ اردیبهشت زادروزِ مادرِ ادبیاتِ ایران سیمین دانشور

هشتمِ اردیبهشت زادروزِ مادرِ ادبیاتِ ایران سیمین دانشور


دکتر سیمین دانشور
ملیت
ایرانی
زادروز۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ خورشیدی
۲۹ آوریل ۱۹۲۱ ‏(۹۰ سال)
شیراز
پدر و مادرقمرالسلطنه حکمت
محمدعلی دانشور
مرگ۱۸ اسفند ۱۳۹۰ خورشیدی
تهران
پیشهنویسنده و مترجم
همسر
جلال آل‌احمد(۱۳۴۸-۱۳۲۹)

سیمین دانشور (زاده ۸ اردیبهشت سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز- ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۰ خورشیدی در تهران) نویسنده و مترجم ایرانی بود. وی نخستین زن ایرانی بود که به صورتی حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت.[SUP][۲][/SUP][SUP][۳][/SUP] مهم‌ترین اثر او رمان سووشون است که نثری ساده دارد و به ۱۷ زبان ترجمه شده است. سووشون از جمله پرفروش‌ترین آثار ادبیات داستانی در ایران به شمار می‌رود. دانشور همچنین عضو و نخستین رییس کانون نویسندگان ایران بود





روحش شاد و در آرامشِ کامل ، یادش گرامی
 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
25 اردیبهشت روزِ گرامیداشتِ حکیمِ سخن فرخنده باد

25 اردیبهشت روزِ گرامیداشتِ حکیمِ سخن فرخنده باد

حكيم فردوسي به تحقيق در سال 329 و يا 320 ه . ق در خانواده ‏اي از دهقانان به دنيا آمد. اين شاعر استاد اگر چه در آغاز زندگي همچون دهقانان و زمينداران روزگار خود صاحب شوكت و مكنت بود، اما به خاطر صرفِ عمر در راه هنر و ادبيات و از همه مهمتر نظم شاهنامه، ثروت خود را از دست داد و در عهد پيري تهيدست و بي‏چيز شد:


آلا اي برآورده چرخ بلند
چه داري به پيري مرا مستمند
چو بودم جوان برترم داشتي
به پيري مرا خوار بگذاشتي
به جاي عنانم عصا داد سال
پراكنده شد مال و برگشت حال






فردوسي نظم شاهنامه را حدود سالهاي 370 يا 371 ه . ق شروع كرد و حدود سي و پنج سال، بي‏ وقفه در انجام و اتمام اين كار كوشش نمود. به عبارتي، او تمام هستي خود را وقف اين كار كرد و با وجود چند تن از دوستانش كه حامي او در انجام اين كار ملي و ادبي بودند، همان طور كه گفتيم، به روزگار پيري ثروت دوران جواني را از دست داد و فقير و تهيدست، باقي عمر را در بي‏چيزي و افلاس گذراند.

"شاهنامه"، حافظ راستین سنت های ملی و شناسنامه قوم ایرانی است.


او در وطن دوستی سری پر شور داشت. به داستانهای کهن و به تاریخ و سنن قدیم عشق می ورزید.
حماسه ‏سراي بزرگ ايران در سال 411 ه .ق درگذشت. او را در شهر طوس در باغي كه ملك خود او بود، به خاك سپردند.






در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.


بیست و پنجم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت دهقان دانای توس، “ابوالقاسم فردوسی”را گرامی می‌داریم…








بسی رنج بردم بدین سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
پی افکندم از نظم کاخی بلند
که از باد و باران نیابد گزند
بناهای آباد گردد خراب
ز باران و از تابش آفتاب




فردوسی! فردوس از آنِ تو باد.



 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
28 اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری گرامی باد.

28 اردیبهشت روز بزرگداشت خیام نیشابوری گرامی باد.



حکیم ابوالفتح عمربن ابراهیم الخیامی مشهور به “خیام” فیلسوف و ریاضیدان و منجم و شاعر ایرانی در سال ۴۳۹ هجری قمری در نیشابور زاده شد. وی در ترتیب رصد ملکشاهی و اصلاح تقویم جلالی همکاری داشت. وی اشعاری به زبان پارسی و تازی و کتابهایی نیز به هر دو زبان دارد. از آثار او در ریاضی و جبر و مقابله رساله فی شرح ما اشکل من مصادرات کتاب اقلیدس، رساله فی الاحتیال لمعرفه مقداری الذهب و الفضه فی جسم مرکب منهما، و لوازم الامکنه را می‌توان نام برد. وی به سال ۵۲۶ هجری قمری درگذشت. رباعیات او شهرت جهانی دارد.

خیام اگر ز باده مستی خوش باش
با ساده رخی اگر نشستی خوش باش
چون عاقبت کار جهان نیستی است
انگار که نیستی چو هستی خوش باش







نمی‌دانم کدام مهم‌تر است:
خیام شاعر، خیام ستاره‌ شناس، خیام ریاضی‌دان یا عمر خیامی که همه دنیا می‌شناسندش.
اما می‌دانم در باغ خیام آرامشی موج می‌زند که از روح بزرگ آنکه آرمیده در این خاک بر‌می‌خیزد.


سقف آرامگاه خیام ترکیبی است از شعر و ریاضی و نجوم.






سراسر اشعار خیام درس زندگیست و یاد آوری این که قدر لحظات را باید دانست.

با هم نگاهی به چند رباعی زیبای این شاعر بزرگ بکنیم.

دریاب که از روح جدا خواهی رفت

در پرده اســــرار فنا خواهـــــی رفـــت
می نوش ندانــی ز کجا آمده ای
خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت

***


از دی چو گذشت هیچ از او یاد مکن
فردا چو نیامدست فریــــــــاد مکــــن
بر نامده و گذشته بنیــــــــاد مکـــن
حالی خوش باش و عمر بر باد مکن
***

ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم
ده روزه عمر را غنیمت شمـــریم
فردا که از این دیر فنا در گذریم
با هفتهزارسالگان سر بســــریم

***


گر می نخوری طعنــــــه مزن مستان را
بنیـــــاد مکن تو حیلـــه و دستـــــان را
تو غره بدان مشـــو که می می نخوری
صد لقمه خوری که می غلامست آنرا

***

یادش گرامی
 
آخرین ویرایش:

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
خالق رمان «سالمرگي» درگذشت

خالق رمان «سالمرگي» درگذشت



دكتر اصغر الهي ـ خالق رمان‌هاي «سالمرگي‌»، «مادرم بي‌بي جان» و مجموعه داستان‌هاي «بازي»، «قصه‌هاي پاييزي»، «ديگر سياوشي نمانده»، «رؤيا تا رؤيا» و نمايشنامه‌ي «قاليباف» درگذشت.

به گزارش ايسنا، الهي متولد سال 1323 در مشهد بود كه روز (12 خردادماه) براثر عارضه‌ي قلبي در بيمارستان قلب تهران درگذشت.

او در سال 1385 موفق به دريافت جايزه گلشيري شد. الهي دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران و متخصص روان‌پزشكي بود و بين سال‌هاي 1358 تا 1360 به‌عنوان سردبير مجله‌ي «بازتاب روان‌شناسي» فعاليت داشت.

او علاوه بر رمان و داستان‌هايي كه نوشته، چند كتاب در زمينه‌ي شناخت مسائل روان‌پزشكي ترجمه و تأليف كرده است.

روحش شاد ،یادش گرامی

 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی

29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی



بیست و نهم خرداد مصادف است با سالگرد هجرت ابدی دکترعلی شریعتی است. یاد او را گرامی میداریم وبه روحش درود می فرستیم .

***
دکترشریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۱۲ در خا‌نواده‌ ای‌ مذهبی‌ چشم‌ به‌ جها‌ن‌ گشودپدر او استا‌د محمد تقی‌ شریعتی‌ مردی‌ پا‌ک‌ و پا‌رسا‌ و عا‌لم‌ به‌ علوم‌و استا‌د دانشگا‌ه‌ مشهد بودعلی‌ پس‌ از گذراندن‌دوران‌ کودکی‌ وارد دبستا‌ن‌ شد و پس‌ از شش‌ سا‌ل‌ وارددانشسرای‌مقدما‌تی‌ در مشهد شد. علا‌وه‌ بر خواندن‌ دروس‌ دانشسرا درکلا‌سها‌ی‌پدرش‌ به‌ کسب‌ علم‌ می‌ پرداخت‌. معلم‌ شهید پس‌ از پا‌یا‌ن‌ تحصیلا‌ت‌در دانشسرا به‌ آموزگا‌ری‌ پرداخت‌ و کا‌ری‌ را شروع‌ کرد که‌ در تما‌می‌دوران‌ زندگی‌ کوتا‌هش‌ سخت‌ به‌ آن‌ شوق‌ داشت‌ و با‌ ایما‌نی‌ خا‌لص‌با‌ تما‌می‌وجود آنرا دنبا‌ل‌ کرد.

شریعتی‌ در سا‌ل‌ ۱۳۳۴ به‌ دانشکده‌ ادبیا‌ت‌ و علوم‌ انسا‌نی‌ دانشگا‌ه‌مشهدوارد گشت‌ و رشته‌ ادبیا‌ت‌ فا‌رسی‌ را برگزید. در همین‌ سا‌ل‌علی‌ با‌ یکی‌از همکلا‌سا‌ن‌ خود بنا‌م‌ پوران‌ شریعت‌ رضوی‌ ازدواج‌میکند. وجود تفکرخلا‌ق‌ با‌عث‌ شد که‌ معلم‌ شهید در طول‌ دوران‌ تحصیل‌در دانشکده‌ ادبیا‌ت‌به‌ انتشا‌ر آثا‌ری‌ چون‌: ترجمه‌ ابوذر غفا‌ری‌ ،ترجمه‌ نیا‌یش‌ اثر الکسیس‌ خ‌.کا‌رل‌ و یک‌ رشته‌ مقا‌له‌ ها‌ی‌تحقیقی‌ در این‌ زمینه‌ همت‌ گما‌رد.

معلم‌ انقلا‌ب‌ در سا‌ل‌ ۱۳۳۷پس‌ از دریا‌فت‌ لیسا‌نس‌ در رشته‌ ادبیا‌ت‌فا‌رسی‌بعلت‌ شا‌گرداول‌ شدنش‌ برای‌ ادامه‌ تحصیل‌ به‌ فرانسه‌ فرستا‌ده‌ شد. وی‌ درآنجا‌به‌ تحصیل‌ علومی‌ چون‌ جا‌معه‌ شنا‌سی‌ ، مبا‌نی‌ علم‌ تا‌ریخ‌ وتا‌ریخ‌ وفرهنگ‌ اسلا‌می‌ پرداخت‌ و با‌ اسا‌تید بزرگی‌ چون‌ ما‌سینیون‌، گورویچ‌ و‌سا‌تر و ... آشنا‌ شد و از علم‌ آنا‌ن‌ بهره‌ ها‌ی‌ بسیا‌ربرد.

دوران‌ تحصیل‌ شریعتی‌ همزما‌ن‌ با‌ جریا‌ن‌ نهضت‌ ملی‌ایران‌ به‌ رهبری‌مصدق‌بود که‌ او نیز با‌ قلم‌ و بیا‌ن‌ خود و نوشته‌ها‌ی‌ محکم‌ و مستدل‌ ازاین‌حرکت‌ دفا‌ع‌ مینمود. وی‌ پس‌ از سا‌لها‌تحصیل‌ با‌ مدرک‌ دکترا در رشته‌ها‌ی‌.جا‌معه‌ شنا‌سی‌ و تا‌ریخ‌ادیا‌ن‌ به‌ ایران‌ با‌زگشت‌در هما‌ن‌ دوران‌ نیز فعا‌لیتها‌ی‌ بسیا‌ری‌در زمینه‌ ها‌ ی‌ سیا‌سی‌ ومبا‌رزاتی‌ و اجتما‌عی‌ داشت‌ .

سر انجا‌م‌ در روزیکشنبه ۲۹ خرداد ما‌ه‌ ۱۳۵۶ با‌ قلبی‌ عا‌شق‌ ،اندیشه‌ ای‌ پا‌ک‌ ، ایما‌نی‌محکم‌، زبا‌نی‌ قا‌طع‌، قلمی‌ توانا،روانی‌ آگا‌ه‌ و سیما‌یی‌ آرام‌ بسوی‌ آسما‌نها‌و آرامشی‌ ابدی‌ عروج‌کرد و عا‌شقا‌ن‌ و دوستداران‌ خود را در این‌ فقدان‌.همیشه‌ محسوس‌تنها‌ گذاشت‌ .


آثار دکتر شریعتی

  • ابوذر
  • اسلام شناسی
  • امت وامامت
  • انسان
  • انسان بی‌خود
  • اومانیسم اسلامی
  • با مخاطب‌های آشنا
  • بازگشت به خویش، بازگشت به کدام خویش
  • تحلیلی از مناسک حج
  • تشیع علوی و تشیع صفوی
  • توتم پرستی
  • جهاد و شهادت
  • جهان‌بینی و ایدئولوژی
  • جهت‌گیری‌های طبقاتی در اسلام
  • چه باید کرد؟
  • حج
  • حسین وارث آدم
  • خودسازی انقلابی
  • روش شناخت اسلام
  • زن در اسلام
  • علی انسان تمام
  • فاطمه فاطمه‌است
  • فلسفه تاریخ در اسلام
  • کویر (مجموعه مقالات)
  • گفت‌وگوهای تنهایی
  • ما و اقبال
  • مذهب علیه مذهب
  • مسئولیت شیعه بودن
  • میعاد با ابراهیم
  • نامه‌ها
  • نیازهای انسان امروز
  • نیایش
  • هجرت وتمدن
  • هنر
  • ویژگی‌های قرون جدید
  • هبوط
  • استحمار


از سخنانِ دکتر شریعتی




*فرق است بین دوست داشتن و داشتن دوست؛دوست داشتن امری لحظه ایست ولی داشتن دوست استمرار لحظه های دوست داشتن است.


*آدمی مثل من در این جامعه برای اینکهمردم را آگاه کند...تنها وسیله ای که دارد یکی گفتن است یکی نوشتن اما در محیطی که نه عوامش و نه خواصش هیچ کدام عادت ندارند که نه بشنوند نه بخوانند وی چه کاری می تواند بکند؟


*خیلی اوقات آدم از آن دسته چیزهای بد دیگران ابراز انزجار می کند که
در خودش وجود دارد.


*آنجا كه چشمان مشتاقي براي انساني اشك ميريزند ... زندگي به رنج كشيدن ميارزد.




باتو، همه ی رنگهای این سرزمین مرا نوازش می کند

باتو، آهوان این صحرا دوستان همبازی من اند
باتو، کوه ها حامیان وفادار خاندان من اند
باتو، زمین گاهواره ای است که مرا در آغوش خود می خواباند
و ابر،حریری است که بر گاهواره ی من کشیده اند
و طناب گاهواره ام را مادرم، که در پس این کوه ها همسایه ی ماست در دست خویش دارد
باتو، دریا با من مهربانی می کند
باتو، سپیده ی هر صبح بر گونه ام بوسه می زند
باتو، نسیم هر لحظه گیسوانم را شانه می زند
باتو، من با بهار می رویم
باتو، من در عطر یاس ها پخش می شوم
باتو، من در هر شکوفه می شکفم
باتو، من در هر طلوع لبخند میزنم، در هر تندر فریاد شوق می کشم، در حلقوم مرغان عاشق می خوانم
و در غلغل چشمه ها می خندم، در نای جویباران زمزمه می کنم
باتو، من در روح طبیعت پنهانم
باتو، من بودن را، زندگی را، شوق را، عشق را، زیبایی را، مهربانی پاک خداوندی را می نوشم
باتو، من در خلوت این صحرا، درغربت این سرزمین،
درسکوت این آسمان، در تنهایی این بی کسی، غرقه ی فریاد و خروش و جمعیتم،

درختان برادران من اند و پرندگان خواهران من اند و گلها کودکان من اند

و اندام هر صخره مردی از خویشان من است و نسیم قاصدان بشارت گوی من اند
و بوی باران، بوی پونه، بوی خاک، شاخه ها ی شسته، باران خورده، پاک،
همه خوش ترین یادهای من، شیرین ترین یادگارهای من اند.

***
بی تو، من رنگهای این سرزمین را بیگانه میبینم
بی تو، رنگهای این سرزمین مرا می آزارند
بی تو، آهوان این صحرا گرگان هار من اند
بی تو، کوه ها دیوان سیاه و زشت خفته اند
بی تو، زمین قبرستان پلید و غبار آلودی است که مرا در خود به کینه می فشرد
ابر، کفن سپیدی است که بر گور خاکی من گسترده اند
و طناب گهواره ام را از دست مادرم ربوده اند و بر گردنم افکنده اند
بی تو، دریا گرگی است که آهوی معصوم مرا می بلعد
بی تو، پرندگان این سرزمین، سایه های وحشت اند و ابابیل بلایند
بی تو، سپیده ی هر صبح لبخند نفرت بار دهان جنازه ای است
بی تو، نسیم هر لحظه رنج های خفته را در سرم بیدار میکند
بی تو، من با بهار می میرم
بی تو، من در عطر یاس ها می گریم
بی تو، من در شیره ی هر نبات رنج هنوز بودن را و
جراحت روزهایی را که همچنان زنده خواهم ماند لمس می کنم.
بی تو، من با هر برگ پائیزی می افتم
بی تو، من در چنگ طبیعت تنها می خشکم


یادش گرامی
 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
يادي از محمد معين در سالگرد درگذشتش.

يادي از محمد معين در سالگرد درگذشتش.




۱۳ تیرماهِ هر سال ، سالگرد درگذشت محمد معين، ادامه‌دهنده راه دهخدا در فرهنگ‌نويسي پارسي است .

محمد معين زاده‌ي نهم ارديبهشت‌ماه سال ۱۲۹۷ در محله زرجوب شهر رشت است. او در كودكي پدر و مادرش را از دست داد و در كنار پدربزرگ پدري‌اش بزرگ شد. معين تحصيلات خود را در رشت آغاز كرد و براي ادامه آن به تهران آمد. مدرك كارشناسي خود را در رشته ادبيات فارسي از دانشگاه تهران گرفت و موضوع رساله او که به زبان فرانسه نوشته شده بود، «لوكنت‌ دوليل‌ و مكتب‌ پارناس‌» بود.
معين در سال ۱۳۲۱ با نوشتن رساله «مزديسنا و تأثير آن در ادبيات فارسي» اولين کسي شد که در ايران دکتراي ادبيات فارسي گرفت. بعد از دريافت دکترا به عنوان استاد دانشکده ادبيات دانشگاه تهران و استاد در دانشسراي عالي مشغول تدريس و تحقيق شد.

او در سال ۱۳۲۴ بر اساس تصويب مجلس شوراي ملي و توصيه علامه قزويني، همکاري با علامه دهخدا را در تنظيم لغت‌نامه شروع کرد و معاون او در کار لغت‌نامه بود و پس از وي، رياست سازمان لغت‌نامه را به عهده گرفت.
دکتر محمد معين با زبان‌هاي اوستايي، پهلوي، عربي، فرانسوي، انگليسي، آلماني، لاتين و سانسکريت آشنايي داشت.

او به تدوين فرهنگ فارسي كه اكنون «فرهنگ فارسي معين» نام دارد، همت گماشت كه نتوانست آن را به پايان برساند و بعد از درگذشتش، دوست و همکارش، سيدجعفر شهيدي، اين فرهنگ فارسي را به پايان رساند.
محمد معین ۹ آذرماه سال ۱۳۴۵ پس از بازگشت از ترکیه، در دفتر گروه زبان و ادبیات فارسی دچار بی‌هوشی موقت شد. بلافاصله به بیمارستان آریا در تهران منتقل و بستری شد. او را براي معالجه بیش‌تر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۴۶ به کشور کانادا منتقل کردند؛ اما چون بهبود پيدا نكرد، به ایران بازگردانده و در بیمارستان فیروزگر بستری شد. دکتر محمد معین در روز ۱۳ تیرماه سال ۱۳۵۰ در بیمارستان درگذشت.

از آثار محمد معين به «ستاره ناهيد يا داستان خرداد و امرداد» «يوشت فريان مرزبان‌نامه»، «يادنامه پورداوود»، «برگزيده شعر فارسي»، «قاعده‌هاي جمع در زبان فارسي»، «مزديسنا و ادب پارسي»، «برگزيده نثر فارسي»، «مفرد و جمع»، «تحليل هفت پيکر نظامي»، «اسم جنس»،«یک قطعه شعر در پارسی باستان»، «ارداویراف‌نامه»، «روزشماری در ایران باستان و آثار آن در ادبیات پارسی»، «حافظ شيرين‌سخن»، «آیینه سکندر»، «هورقلیا» و «مجموعه‌ي مقالات» مي‌توان اشاره کرد.


روحش در آرامش
 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱ Jul 21 2012
تعداد کل اخبار: 685



ترجمه‌ي جديد «بينوايان» در راه است

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۱




محمدرضا پارسايار از انتشار ترجمه‌ي تازه‌‌اي از رمان معروف «بينوايان» اثر ويكتور هوگو خبر داد.

اين مترجم به خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: آخرين ترجمه از «بينوايان» در سال 1309 توسط حسينقلي مستعان انجام شده بود و بعد از آن ترجمه، به ترجمه‌ي جديدي نياز بود كه آن را انجام دادم و قرار است نشر هرمس آن را منتشر مي‌كند.
او افزود: اثر ديگري دارم به نام «تاريخ شعر فرانسه» كه از قرون وسطا تا زمان حال را دربر مي‌گيرد و نمونه‌هاي از شعرها و بيوگرافي شاعران در آن آمده است و يك مقدمه و مؤخره‌ي مفصل هم دارد.
پارسايار در ادامه گفت: از كارهاي ديگري كه در دست چاپ دارم، كتابي درباره فرهنگ راهنماي تلفظ زبان فرانسه است كه نشر فرهنگ معاصر آن را منتشر مي‌كند. ويرايش جديدي هم به طور مفصل از فرهنگ فرانسه به فارسي آماده دارم.
اين مترجم درباره روند ترجمه آثار فرانسوي در كشور عنوان كرد: ترجمه آثار فرانسه در كشورمان بعد از زبان انگليسي قرار دارد و اغلب آثار فرانسوي هم كه ترجمه مي‌شود، از ادبيات كلاسيك است و درصد كمي از آثار جديد را دربر مي‌گيرد؛ اما به هر حال، ترجمه آثار فرانسه نسبت به گذشته بيش‌تر شده است.



 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
غروب شاملو

غروب شاملو

دوم مرداد سالروز درگذشت احمد شاملو.



احمد شاملو متولد ۲۱ آذرماه سال ۱۳۰۴ در تهران، دوم مردادماه سال ۱۳۷۹ در فردیس كرج از دنیا رفت.


از او علاوه بر «كتاب كوچه»، مجموعه های شعر و ترجمه های متعددی بر جای مانده است. او همچنین مدتی در مطبوعات و مدتی هم در سینما فعالیت داشت؛ ولی عمده شهرتش به خاطر شعرهایش است.




احمد شاملو كه در شعر، ابتدا «الف. صبح» و سپس «الف. بامداد» تخلص می كرد، مجموعه های شعری را همچون «هوای تازه»، «آیدا در آینه»، «باغ آینه»، «لحظه ها و همیشه»، «ابراهیم در آتش»، «شكفتن در مه»، «ققنوس در باران»، «دشنه در دیس»، «حدیث بی قراری ماهان» و «مدایح بی صله» از خود به جا گذاشته است.






'' ...حتی بگذار آفتاب نیز برنیاید ،


به خاطر فردای ما ،

اگر بر ماش منتیست،

چرا که عشق خود فرداست ،

خود همیشه است....''


روحش شاد


 

nikan_eh

عضو جدید
شاعر و محقق ايراني درگذشت

شاعر و محقق ايراني درگذشت

[h=1][/h]


گلنار ثروتیان ـ دختر بهروز ثروتیان ـ با تأیید این خبر به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت، این نویسنده و پژوهشگر ادبی ظهر امروز (شنبه، هفتم مردادماه) بر اثر سکتهٔ قلبی در حیاط منزلش در کرج از دنیا رفته است.

او همچنین در توضیحی دربارهٔ محل خاک‌سپاری این استاد ادبیات عنوان کرد: تصمیم داشتیم پیکر پدرم را در قطعهٔ هنرمندان کرج به خاک بسپاریم؛ ولی طبق وصیت خودش، فعلا آخرین تصمیم این شد که او را در زادگاهش، می‌اندوآب، به خاک بسپاریم.

دختر ثروتیان با بیان این‌که بهروز ثروتیان در ماه مبارک رمضان، خواندن جزء سوم قرآن کریم را به پایان رسانده بود، گفت، او مشغول کار بر روی آخرین دست‌نوشته‌هایش دربارهٔ کتاب «تفسیر عرفانی قرآن کریم» صفی علیشاه بوده است.

بهروز ثروتیان زادهٔ سال ۱۳۱۶ در می‌اندوآب، نظامی‌شناس و پژوهشگر ادبی بود.

مخزن‌الاسرار: متن علمی - انتقادی از روی ۱۴ نسخهٔ خطی، تصحیح و شرح آثار نظامی، تصحیح دیوان حافظ، شرح دیوان حافظ، فرهنگ اطلاعات نفایس الفنون، فر در شاهنامه، تصحیح جاودان خرد، پیر طریقت گفت، بیان در شعر فارسی، روایات گهربار، طنز و رمز در الهی‌نامه، بازنویسی آثار نظامی برای جوانان، رؤیای عشق در مثنوی گل و نوروز، گزیدهٔ مخزن‌الاسرار، آینهٔ غیب، سلام بر حیدربابا، ترجمهٔ حیدربابایه سلام، از ایران چه می‌دانیم، شعر و اندیشهٔ نیما یوشیج، اندیشه‌های نظامی گنجه‌یی، نقش بیان در آفرینش خیال، نامه‌های حافظ و ترجمهٔ حافظ به شعر ترکی آذری، از جمله آثار به‌جامانده از ثروتیان هستند.


 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
یادی از زنده یاد حسین پناهی

یادی از زنده یاد حسین پناهی

به بهانه سالروز از دست دادنش:


پناهی رفت اما نگاه ساده و معصومش همواره در خاطرات ما قاب گرفته شد. او رفت و هنردوستان را با افسوسی بزرگ تنها گذاشت که چرا زمانی...





حسین پناهی تجسم یک مهربانی معصوم بود و این امر را بسیاری از افرادی که به نوعی با وی یا هنرش در ارتباط بوده اند، باور دارند.
ساده زيستي و نوع متفاوت بينش مرحوم حسين پناهي از جهان عده زيادي را تحت تاثير قرار داد. نوع نگاهش، سادگي كلامش،

او كسي بود كه ساده به دنيا آمد و ساده از دنيا رفت..



حسین پناهی دژکوه (شاعر و بازیگر ایرانی) در ۱۳۳۵ در روستای دژکوه از توابع شهرستان كهگیلویه (دهدشت-سوق) در استان کهکیلویه و بویراحمد متولد شد. پس از اتمام تحصیل در بهبهان به توصیه و خواست پدر برای تحصیل به مدرسه ی آیت الله گلپایگانی رفته بود و بعد از پایان تحصیلات برای ارشاد و راهنمایی مردم به محل زندگی اش بازگشت. چند ماهی در كسوت روحانیت به مردم خدمت می كرد. تا اینكه زنی برای پرسش مساله ای كه برایش پیش آمده بود پیش حسین می رود. از حسین می پرسد كه فضله ی موشی داخل روغن محلی كه حاصل چند ماه زحمت و تلاش ام بود افتاده است، آیا روغن نجس است؟ حسین با وجود اینكه می دانست روغن نجس است، ولی اینرا هم می دانست كه حاصل چند ماه تلاش این زن روستایی، خرج سه چهار ماه خانواده اش را باید تامین كند، به زن گفت نه همان فضله و مقداری از اطراف آنرا در بیاورد و بریزد دور، روغن دیگر مشكلی ندارد. بعد از این اتفاق بود كه حسین علیرغم فشارهای اطرافیان، نتوانست تحمل كند كه در كسوت روحانیت باقی بماند. این اقدام حسین به طرد وی از خانواده نیز منجر شد. حسین به تهران آمد و در مدرسه ی هنری آناهیتا چهار سال درس خواند و دوره بازیگری و نمایشنامه نویسی را گذراند.

پناهی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. سپس چند نمایش تلویزیونی با استفاده از نمایشنامه های خودش ساخت که مدت ها در محاق ماند. با پخش نمایش دو مرغابی در مه از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش های تلویزیونی دیگرش، طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. نمایش های دو مرغابی در مه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، بنا به درخواست مردم به دفعات از تلویزیون پخش شد. در دهه شصت و اوایل دهه هفتاد او یکی از پرکارترین و خلاق ترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود.

به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن، سادگی و خلوصی که از رفتارش می بارید و طنز تلخش بازیگر نقش های خاصی بود. اما حسین پناهی بیشتر شاعر بود و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت. نخستین مجموعه شعر او با نام من و نازی در ۱۳۷۶ منتشرشد. این مجموعه شعر تاكنون بیش از شانزده بار تجدید چاپ شد و به شش زبان زنده ی دنیا ترجمه شده است.
او در ۱۴ مرداد ۱۳۸۳ و در سن ۴۹ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت و در زادگاهش شهر سوق، به خاک سپرده شد.

:: کارنامه هنری حسین پناهی

فیلم ها :

گذرگاه، گال، تیرباران، هی جو، نار و نی، در مسیر تندباد، ارثیه، راز کوکب، سایه خیال، چاووش، اوینار، هنرپیشه، مهاجران، مرد ناتمام، روز واقعه، آرزوی بزرگ، بلوغ، مریم مقدس، قصه های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی)، بابا عزیز.

مجموعه های تلویزیونی :

محله بهداشت، گرگها، رعنا، آشپزباشی، کوچک جنگلی، روزی روزگاری، مثل یک لبخند، ایوان مدائن، خوابگردها، هشت بهشت، امام علی، همسایه ها، دزدان مادربزرگ، آژانس دوستی، شلیک نهایی، آواز مه.

کتابها :

من و نازی، ستاره، چیزی شبیه زندگی، دو مرغابی درمه، گلدان و آفتاب، پیامبر بی کتاب، دل شیر.
علاوه بر اینها دو نوار با نامهای "سلام خداحافظ" و "ستاره" با شعر و صدای حسین پناهی نیز منتشر شده است.

جوایز :

کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (مهاجران)
دوره 11 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1371

کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (در مسیر تندباد)
دوره 7 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1367

کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (سایه خیال)
دوره 9 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1369

برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد (سایه خیال)
دوره 9 جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) - سال 1369





شبی بارانی
و رسالت من این خواهد بود
تا دو استکان چای داغ را
از میان دویست جنگ خونین
به سلامت بگذرانم
تا در شبی بارانی
آن ها را
با خدای خویش
چشم در چشم هم نوش کنیم


دل خوش

جا مانده است
چیزی جایی

که هیچ گاه دیگر
هیچ چیز
جایش را پر نخواهد کرد
نه موهای سیاه و
نه دندانهای سفید
اعتراف
من زندگي را دوست دارم
ولي از زندگي دوباره مي ترسم!
دين را دوست دارم
ولي از كشيش ها مي ترسم!
قانون را دوست دارم
ولي از پاسبان ها مي ترسم!
عشق را دوست دارم
ولي از زن ها مي ترسم!
كودكان را دوست دارم
ولي از آينه مي ترسم!
سلام را دوست دارم
ولي از زبانم مي ترسم!
من مي ترسم ، پس هستم
اين چنين مي گذرد روز و روزگار من
من روز را دوست دارم
ولي از روزگار مي ترسم!

::روحش شاد::



 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
«چکامه‌های پابلو نرودا» و هایکوهای «چهارفصل» برای چاپ آماده می‌شود



کتاب‌های «چکامه‌های پابلو نرودا» و مجموعه هایکو‌های «چهارفصل» برای چاپ آماده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، «چکامه‌های پابلو نرودا» شاعر شیلیایی کتابی است که توسط زهرا رهبانی ترجمه شده است و قرار است به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه گزیده‌های نشر گل‌آذین به چاپ برسد. این کتاب از زبان اسپانیایی به فارسی ترجمه شده و قرار است به صورت دو زبانه با دو زبان فارسی و اسپانیایی به چاپ برسد.

چکامه‌های نرودا درباره موضوعات مختلف هستند. غم، نان، بهار، پاییز، زمستان، جامعه، شادی، هستی، نسیم، تنهایی، باران، آرامش و ... برخی از موضوعاتی هستند که نرودا درباره‌شان چکامه سروده است. این کتاب 16 چکامه را در بر می‌گیرد. مجوز چاپ آن نیز به تازگی صادر شده و قرار است تا مهرماه منتشر شود.

کتاب دیگری که قرار است توسط این ناشر و در قالب مجموعه گزیده‌ها منتشر شود، مجموعه‌ای از هایکوهای ایما فون بودمرزهوف، شاعر اتریشی است که در قالب کتابی با عنوان «چهار فصل» به چاپ خواهد رسید. ترجمه این هایکوها به عهده علی عبداللهی بوده و قرار است به صورت دو زبانه با زبان‌های آلمانی و فارسی به بازار عرضه شود.


علی عبداللهی در ابتدا و مقدمه این کتاب، یادداشت بلندی درباره این شاعر اتریشی و شعرهایش دارد که هایکوهایش در این کتاب درباره فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان است. این کتاب نیز مانند «چکامه‌های پابلو نرودا» مجوز چاپ را دریافت کرده و قرار است تا مهرماه چاپ شود. دو کتاب مذکور در قطع جیبی منتشر می‌شوند و در فرآیند بررسی برای اخذ مجوز شامل موارد اعمال ممیزی نشدند.




 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد

«صمد تیمورلو» درگذشت:


«صمد تیمورلو» شاعری که عمری از مرگ سرود، ساعت 13 روز جمعه 20 مردادماه در سن 43 سالگی براثربیماری سرطان و نارسایی قلبی دربیمارستان فیروزگر تهران درگذشت. مراسم و زمان خاکسپاری این شاعرهنوز اعلام نشده است.




به گفته یکی از نزدیکان صمد تیمورلو؛ وی سه ماه پیش دراثر کمردرد راهی بیمارستان شد و پس آزمایش‌های متعدد، پزشکان متوجه سرطانی بودن یکی از کلیه های او شدند و با عمل جراحی بخشی از کلیه او را برداشتند، اما پس از تخلیه کلیه او دچار آمبولی ریه و به دنبال آن هم دچار حمله قلبی شدید شد. او بیش از سه هفته دربخش مراقبت های ویژه بیمارستان فیروزگر بستری بود.
صمد تیمورلو متولد 1347 تهران و کارشناس ریاضی بود.








او از اواسط دهه 70 سرودن شعر را آغاز کرد و از سال 1377 از اعضای ثابت انجمن ادبی دکتر اقبالی بود. تیمورلو شاعر آزاده ای بود و شعرهای او از زبانی روان و سالم برخوردار بود. از تیمورلو تاکنون چهار مجموعه شعر «بیرون تعریف نشده است»، «از کلاغ سفید به کلاغ سیاه»، «به نام کسی که در تاریکی است»، «قلعه ات آنجا نیست» اشت. پنجمین مجموعه شعر او با نام «خروس مرده که برمی خیزد» در ایام نمایشگاه کتاب رونمایی شد، هنوز در بازار کتاب توزیع آن آغاز نشده است.

روحش شاد
 

sahar-22

عضو جدید
سفری بر آسمان کن

سفری بر آسمان کن

تو بزن،یا ربنا! آب طهور تا شود این نار عالم جمله نور


-با عرض سلام خدمت همه دوستان به خصوص علاقه مندان به حضرت مولانا:

در همین جا از تمامی علاقه مندان به حضرت مولانا،از طرف موسسه ی سروش مولانا که با هدف شناساندن هرچه بیشتر
این شاعرعارف به عموم مردم اقدام به برگزاری همایش های نقد و بررسی اشعار مولانا و دیگر فعالیتهای فرهنگی در راستای
اعتلای فرهنگی این مرز و بوم می نماید،شما دوستان گرانقدر را به شرکت دراین همایش ها و دیگر فعالیتهای فرهنگی این
موسسه دعوت می نمایم.

محل برگزاری همایشها:تقاطع بزرگراه کردستان و شهید گمنام،تالار ایوان شمس
زمان برگزاری همایشها:آخرین دوشنبه ی هر ماه،17عصر



 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
برای زادروز پدر رمان تاریخی

برای زادروز پدر رمان تاریخی



امروز دویست وچهل ویكمین سال روز تولد «سر والتر اسكات» ـ رمان نویس و شاعر سرشناس اسكاتلندی ـ است.


سر والتر اسكات رمان نویس، شاعر، تاریخ دان و زندگی نامه نویس اسکاتلندی است که او را اغلب ابداع کننده و یا پدر رمان تاریخی می دانند.


این نویسنده در ۱۵ آگوست ۱۷۷۱ در ادینبورگ اسكاتلند زاده شد. این شخصیت ادبی را در دنیا بیش تر به عنوان آفریننده شاهكار «آیوانهو» می شناسند. شعرها و رمان معروف «ویورلری» او، به بازگویی وقایع مهیج مربوط به تاریخ موطنش می پردازند و سایر رمان های او به انگلستان و فرانسه ی دوران قرون وسطا برمی گردند که شخصیت های آن را پادشاهان، ملکه ها، رجل سیاسی، مزرعه داران، گدایان و راهزنان تشکیل می دهند.


اسکات از برجسته ترین چهره های رمانتیسیسم انگلیس محسوب می شود که آثارش هنوز از استقبال بالایی برخوردارند. از آثار معروف او می توان به «آیوانهو»، «راب روی»، «بانوی دریاچه» و «ویورلی» اشاره کرد.


اسكات در سن ۶۱سالگی در ۲۱ سپتامبر ۱۸۳۲ بدرود حیات گفت.

 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
دوستداران اخوان‌ثالث بر مزار او گردهم می‌آیند:



زردشت و مهدی اخوان‌ثالث


زردشت اخوان‌ثالث، فرزند مهدی اخوان‌ثالث، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مراسم سالگرد درگذشت پدرش توضیح داد: هر سال در روز درگذشت مرحوم اخوان‌ثالث برنامه‌ای بر سر مزار این شاعر برگزار می‌شود. این برنامه از سوی خانواده اخوان نیست، بلکه از سوی دوستان قدیمی و دوستداران وی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هر ساله دوستداران مرحوم اخوان ساعت 17 روز چهارم شهریور بر سر مزار این شاعر گردهم می‌آیند و در حقیقت این برنامه، برنامه‌ای خودجوش است. برهمین اساس گاهی طبق روال مراسم و برنامه‌هایی از این دست سخنرانی یا شعرخوانی را داریم و گاهی برنامه‌های متنوع دیگری اجرا می‌شود.


مدیر انتشارات «زمستان» یادآور شد: برای مثال اجرای نمایشی از سوی یک گروه جوان تئاتری و براساس بخشی از «خوان هشتم» اخوان در یکی از این برنامه‌ها طی سال‌های گذشته کمک بزرگی برای آشنایی بیشتر عموم با مرحوم اخوان و آثار وی بود.


وی درباره دیگر برنامه‌های سالروز درگذشت این شاعر در تهران یا شهرهای دیگر گفت: هر سال برنامه‌های متعددی در تهران یا دیگر شهرها برگزار می‌شود، اما متاسفانه تمامی نهادهایی که می‌خواهند این برنامه‌ها را برگزار کنند، تاکید بر برپایی مراسم در روز چهارم شهریور دارند.


اخوان‌ثالث ادامه داد: ترجیح من بر این است که طبق روال هر سال در آن روز بر سر مزار اخوان باشم و برهمین اساس نمی‌توانم در این برنامه‌ها حضور داشته باشم؛ برای مثال قرار بود امسال برنامه‌ای همزمان با سالروز درگذشت اخوان در فهرج یزد، موطن اصلی جد پدری اخوان‌ و همچنین در شیراز برگزار شود.


وی افزود: هر دو برنامه در حال حاضر و به دلیل تداخل با برنامه‌ای که بر سر مزار اخوان برپا می‌‌شود، لغو شد؛ البته احتمال دارد این دو برنامه و برنامه‌های دیگری طی ماه شهریور در شهرهای مختلف برگزار شوند.


مدیر انتشارات «زمستان» در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا به مناسبت سالروز درگذشت اخوان‌ثالث امسال کتابی منتشر شده است، گفت: متاسفانه نتوانستیم آثار جدیدی را که در دست انتشار بود، برای سالروز درگذشت مرحوم اخوان آماده کنیم. این مساله بیشتر از وضعیت و مشکلات نشر به‌ویژه در حوزه کاغذ ناشی می‌‌شود؛ البته احتمال دارد تا پایان شهریور دو کتاب جدید اخوان منتشر شود.


اخوان‌ثالث ادامه داد: یکی از این کتاب‌ها با عنوان «سال دیگر ای دوست، ای همسایه» و حجمی حدود 300 صفحه به شعرهایی اختصاص دارد که تاکنون در هیچ کتابی به چاپ نرسیده‌اند. اغلب این شعرها در سال‌های پایانی زندگی اخوان سروده شده است.


وی اظهار کرد: کتاب دیگر «ذیلی بر امثال و حکم دهخدا» نام دارد و مجموعه‌ای از مثل‌های و یادداشت‌های گردآوری شده از سوی اخوان است که آن‌ها را به صورت حاشیه بر کتاب «امثال‌ و حکم» دهخدا نوشته است.


مدیر انتشارات «زمستان» افزود: همچنین احتمال دارد یکی از نمایشنامه‌های اخوان به صورت رادیویی و در قالب یک کار صوتی تا پایان شهریور منتشر شود.


وی در پایان یادآور شد: یکی دیگر از آثار در دست انتشار نیز به گردآوری و گزینش مقاله‌های نوشته شده درباره اخوان‌ثالث از سوی نویسندگان و شاعران مختلف از پیش از درگذشت او تا امروز اختصاص دارد که با عنوان «ناگه غروب کدامین ستاره» به چاپ می‌رسد.


مهدی اخوان ثالث متولد اسفند 1307 در مشهد، شاعر و موسیقی‌پژوه بود. وی در چهارم شهریور سال 1369 در تهران درگذشت و در توس در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. تخلص وی در اشعارش «م. امید» بود.


«ارغنون»، «زمستان»، «آخر شاهنامه»، «از این اوستا»، «منظومه شکار»، «پاییز در زندان»، «عاشقانه‌ها و کبود»، «بهترین امید»، «در حیاط کوچک پاییز در زندان»، «دوزخ اما سرد»، «زندگی می‌گوید اما باز باید زیست...» و «ترا ای کهن بوم و بر دوست دارم» عنوان مجموعه شعرهای او هستند.


«آورده‌اند که فردوسی» ، «درخت پیر و جنگل»، «پیر و پسرش»، «نقیضه و نقیضه سازان» (بحث و تحقیق ادبی)، «بدعت‌ها و بدایع نیما یوشیج» و «عطا و لقای نیما یوشیج» از دیگر آثار اخوان‌ثالث به حساب می‌آیند.


چاپ جدید «نقیضه و نقیضه‌سازان» و چاپ سوم «صدای حیرت بیدار» از آثار تجدیدچاپ شده این شاعر طی سال گذشته (1390) هستند.

 

anise b

عضو جدید
کاربر ممتاز
یادداشت شهریار قنبری برای فرهاد(به بهانه سالگرد فرهاد مهراد)

یادداشت شهریار قنبری برای فرهاد(به بهانه سالگرد فرهاد مهراد)

«مرد تنها هم مرد!


برای کسی شدن،
برای اسطوره شدن، برای به اوج رسیدن، برای این که تار نماها از مرثیه لبریز شوند ، باید مرد.



مرد تنها هم مرد و اسطوره شد. سوگواران گناهکار دوباره انگشت اتهام به جانب یکدیگر دراز می کنند که بگویند: من بی گناهم. تو بودی که دست او را نگرفتی. تو بودی که گذاشتی تمام شود. و باری آرام می گیرند و به بستر می روند. حافظه ملی ما پاک پاک است، حافظه هنری هم.




هیچ کس هیچ چیز به یاد ندارد این که چه کرده ای مهم نیست. این که چه نکرده ای مهم است. دوباره یکی می رود و ما همه دسته گلهای پوسیده را به پایش پرتاب می کنیم.



بر امواج اینترنت تصویرش را تاخت می زنیم!! شعر می نویسیم؛ رج می زنیم…بغض می کنیم… سبک می شویم…این همه انرژی دیر هنگام به کار هیچ کس نمی آید.



اما اگر زنده بود به دردش می خورد.
از این همه دوستت دارم ها شد و با یک بغل ترانه به خانه رفت.


شانزده سالگیم در یک بر نامه رادیویی قد می کشید. رادیو تهران صبح جمعه، بر نامه آوای موسیقی ، تهیه کننده : هوشنگ قانعی. من نویسنده و گوینده اش بودم. رو به روی من ایستاده بود و کاغذ سیاه و سپید را دوره می کرد.

با صدای بی صدا… مثل یک خواب کوتاه.. یه مرد بود یه مرد!!


لبخندش را به من بخشید. و روزی دیگر صدایش را به آسمان دوخت.



فرهاد پاک بود. روشن بود . نازک بود. آرام بود و دانا بود. فرهاد از همه بهتر بود از همه سر بود.


بعد جمعه از راه رسید. جمعه پیروزی نوین.. آمنه آغاسی را پس زد. و
بعد اسفندیار به زندان رفت و من در خلوت هشیار و خوش رنگ واروژان؛ در خیابان بیست و پنج کوچه محسنی به هفته خاکستری رسیدم.
بازجوبان اوین گمان می کردند این ترانه را اسفندیار نوشته!! همین طور پیش رفت تا آخرین نجواها!! شعری که در دریا کنار به گل نشست. اسفندیار بر آن موسیقی نوشت . اما به استودیو نرفت.
اسفندیار منفرد زاده به آمریکا رفت و من به انگلیس و فرهاد در خانه ماند. گذشت و گذشت و بعد یک بار دیگر در برابر دوربین نشسته بودم که خبر آمد فرهاد هم رفت!



------------------------------------------------------


و بعد هق هق من بند نیامد و هنوز است که نمی دانم با این شور بختی چه کنم؟ فرهاد عشق بود.که دیگر تکرار نخواهد شد!
به همین سادگی و اینک نابلدترین مان؛ این رسوایان بر خاکستردانش اشک می ریزند و مرثیه می خوانند و موعظه می کنندو برای جلد روی نشریه ها عکس می گیرند!! و فرهاد از آن بالا یا از آن پایین می خندد. درست مثل لحظه ای که شعر مرد تنها را مرور می کرد. ‹‹سهراب »می دانست که مرگ پایان کبوتر نیست و فرهاد می داند که دوباره به دنیا می آید. بی وقفه از هفته های خاکستری اینک ققنوسی پر و بال می گشاید که سایه گسترده اش خردی ما هجی می کند.»




و حال خودم می نویسم

فرهاد رفت بقیه هم می روند و هر روز هنرمندانی هستند که از یاد ها پاک می شوند!!


واژه هنرمند آنقدر بزرگ هست که لایق درک کردن باشد ولی متاسفانه هیچ گاه این گونه نبوده است و نمی دانم نخواهد بود یا امیدی به تغییر هست؟



------------------------------------------------




روزها و شبهایی هست که صدایش در گوشم تکرار میشود و در گوشم صدایش فریادی است!!فریادی که از عمق وجودش بر می خواست!! فرهاد را دوست داشته ام و دوست می دارم و تمام هنرمندان این مرز و بوم را که زمانی در کنارم فریادشان شعله می کشید و اینک شعله خاموش گشته است!! فرهاد رفت و در آرامگاهی که واقعا آرامگاه است هنوز لبخندی دلنشین بر لب دارد. و در جایی است که دیگر نه از نامش بلکه از شماره سنگ قبرش شناخته می شود!!




عاقبت همه ما همین است! آنگاه که فراموش شویم چه احساسی می کنیم؟
فرهاد فراموش شد، آنگونه که دیگران!! فراموشی حزن انگیز است!!اشک از چشمانم جاری می شود. ترس این دارم که هنگام خاک سپاریم هیچ کس نباشد و فراموش شده باشم. تنها باشم انگونه که فرهاد تنها بود… انگونه که امروز تنهایم…


بر می خیزم…در آیینه نگاهی به خود می اندازم…صدای فرهاد فضای اتاق را پر می کند…در باز می شود؛ فرهاد می آید؛ لبخند همیشگی اش بر دیوار اتاقم سنگینی می کند و اوست که فریاد می زند.!!








می بینم صورتمو تو آینه / با لبی خسته می پرسم از خودم
این غریبه کیه از من چی می خواد / اون به من یا من به اون خیره شدم
باورم نمی شه هر چی می بینم / چشمامو یه لحظه رو هم می ذارم
بخودم می گم که این صورتکه / می تونم از صورتم ورش دارم
می کشم دستمو روی صورتم / هر چی باید بدونم دستم می گه
منو توی آیینه نشون می ده / می گه این تویی نه هیچ کس دیگه
جای پاهای تموم قصه ها / رنگ غربت تو تموم لحظه ها
مونده روی صورتت تا بدونی / حالا امروز چی ازت مونده به جا
آینه می گه تو همونی که یه روز / می خواستی خورشید و با دست بگیری
ولی امروز شهر شب خونت شده / داری بی صدا تو قلبت می میری
می شکنم آینه رو تا دوباره / نخواد از گذشته ها حرف بزنه
آینه می شکنه هزار تیکه می شه / اما باز تو هر تیکش عکس منه
عکس ها با دهن کجی بهم می گن / چشم امیدو ببر از آسمون
روزا با هم دیگه فرقی ندارن / بوی کهنگی میدن تمومشون






در اتاقم بسته میشه…اون رفته.. منم که هنوز تو آیینه نگاه می کنم!! و فردا ماییم که در آیینه نگاه می کنیم!!
یادداشتم رو با حرف همیشگی فرهاد تموم می کنم که آخر تموم حرفاش اینو می گفت:


«به امید باران و صلح!!»







 
آخرین ویرایش:

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
«با کاروان حوله» منتشر شد.




«با کاروان حوله» طنزهای امید مهدی‌نژاد در زمینه شعر و ادبیات از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد. مطالب این اثر از میان طنزنوشته‌های مطبوعاتی مهدی‌نژاد انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «با کاروان حوله» (طنزی به شعر و ادب) در سه پرده و دو میان پرده تدوین شده است.

پرده نخست این اثر «محفل انس» نام دارد و مطالب «حال و احوال با خدا»، «گفت‌و‌گوی شیخ و شاعر در بستر سوزش شمع و پروانه»، «دیوانگی و عاقلی»، «عاشق پیشرفته ترکیب شیمیایی گازی لیلی» و «خشاب اعتراف» را شامل می‌شود. در همین بخش و در میان پرده نخست مطلبی با عنوان «همه‌چیزشناسی مرگ» آمده است.

در پرده دوم که «فالنامه حافظ» (بی‌معنی) نام دارد، مطالبی چون «وصلت فرخنده»، «بر سر دو راهی»، «تکنیک‌های آخر بازی»، «یادآوری خاطرات»، «در محضر فلانی»، «امان از آشنا»، «استدلال مناسب»، «پیغام سروش» و «باغچه بغلی»‌ گنجانده شده است. میان پرده دوم نیز به موضوع «یک انجمن ادبی» و مطلبی با عنوان «انجمن ادبی اخسیکتی» اختصاص یافته است.

در پرده سوم با عنوان «کتاب‌سرا» مطالبی چون «باد حافظانه»، «بهار در پامنار»، «صیفی‌جات در آینه ادبیات»، «رمان فرانو، در گذر از تصلب انگاره‌های پدیدارشناسانه» و «محور عاشق و معشوق» را می‌خوانیم.

به‌طور کلی مهدی‌نژاد در مطالب این کتاب شرح‌ و توضیحاتی را به زبان طنز و درباره برخی از اشعار یا کتاب‌ها به رشته تحریر در آورده است. در حقیقت این طنزپرداز در پرده نخست به شرح و تاویل چند شعر و ترانه معاصر پرداخته است.

همچنین طبق گفته مهدی‌نژاد از پرده دوم کتاب می‌توان مانند یک فالنامه حافظ استفاده کرد. وی توضیحاتی به طنز درباره چگونگی فال گرفتن با شرح طنزگونه غزلیات حافظ در آغاز این بخش نوشته است. وی در پرده سوم نیز چند اثر در حوزه شعر و داستان را به زبان طنز معرفی کرده است.

در پشت جلد این کتاب آمده است:
«خواننده عزیز، فهیم و فرهیخته!
از این‌که بعد از خواندن این چند سطر در پشت جلد «با کاروان حوله»؛ کتاب را از فروشنده ابتیاع می‌کنید و مثل مردم عوام و کتاب‌نخوان آن‌را دوباره سر جایش در قفسه کتابفروشی‌ نمی‌گذارید؛ از شما سپاسگزاریم.»

امید مهدی‌نژاد، شاعر، نویسنده و طنزپرداز، متولد سال ۱۳۵۸ در تهران است. تاکنون مجموعه شعرهای «رجز مویه‌ها»، «پیش از اقیانوس»، «از قبیل زندگان» و «دادخواست» از این شاعر منتشر شده است. کتاب‌های طنز «کتاب سوم» و «هولوکاست» نیز از دیگر آثار منتشر شده اوست.

کتاب «با کاروان حوله» (طنزی به شعر و ادب) در 168 صفحه، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر منتشر و راهی بازار کتاب شد.

http://www.ibna.ir/vdcbgzb8grhba5p.uiur.html
10 شهريور 1391




 

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد

naghmeirani

مدیر ارشد
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد
حرف‌های یک شاعر با درخت کتاب شد



مجموعه شعر «به حرف نمی‌آید درخت» سروده سمانه حسینی‌زعفرانی از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب شد. این مجموعه در برگیرنده سپید سروده‌های شاعر است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه شعر «به حرف نمی‌آید درخت» در برگیرنده 55 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است.

هیچ‌یک از شعرهای این مجموعه عنوان مشخصی ندارند و بدون ذکر تاریخ سرایش در کتاب ارایه شده‌اند. درون‌مایه بیشتر این شعرها مضامین و موضوعات عاطفی و گاهی اجتماعی است.

شاعر در سرایش شعرها از زبانی ساده بهره گرفته و اغلب شعرها تصاویر مشخصی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کنند. حسینی‌زعفرانی در آغاز این کتاب نوشته است «برای دلتنگی‌های انسان‌های دلتنگ» که این خود نشان‌دهنده محتوای شعرهای مجموعه است که اغلب تنهایی انسان معاصر را بیان می‌کنند.

نمونه شعری از این مجموعه:

«وقتی بهار
نشانی از تو ندارد
بیهودگی‌ست
بهار
سرخ
آبی
بنفش
نه!
بنفش منم
بی‌آن‌که کسی را فریفته باشم
روی دیوارهای این شهر
می‌پاشم خود را
به یاد تو
بنفش منم»


سمانه حسینی‌زعفرانی متولد 1362 است.

مجموعه شعر «به حرف نمی‌آید درخت» در 80 صفحه، شمارگان هزار و 200 نسخه و قیمت دو هزار و 100 تومان و طرح جلد از پریسا شیرچی از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر و راهی بازار کتاب شد.


http://www.ibna.ir/vdcgzu9qnak9tx4.rpra.html



11 شهريور 1391

 

دکتر مهدیه

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
چرا مرا به دنیا آوردی؟

چرا مرا به دنیا آوردی؟

امسال فریده حسن زاده برای شعر «در جواب دخترم که پرسید: چرا مرا به دنیا آوردی؟» سروده شده به زبان انگلیسی به عنوان نامزد دریافت جایزه ادبی پوشکارت معرفی شد.
نامزدهای جایزه ادبی پوشکارت که هر ساله به بهترین شعر، داستان و نقد ادبی نشریات ادبی مستقل تعلق می گیرد، توسط سردبیران جراید و از میان کسانی انتخاب می شوند که به عنوان poet The Feature انتخاب و معرفی شده باشند.
از برندگان این جایزه ادبی معتبر در دهه های گذشته می توان به نام هایی چون ریموند کارور و تیم ا برین اشاره کرد.

در جواب دخترم که پرسید: چرا مرا به دنیا آوردی؟
زیرا سال های جنگ بود
و من نیازمند عشق بودم
برای چشیدن طعم آرامش.
زیرا بالای سی سال داشتم
و می ترسیدم از پژمردن
پیش از شکفتن و غنچه دادن.
زیرا طلاق واژه ای ست
تنها برای مرد و زن
نه برای مادر و فرزند.
زیرا تو هرگز نمی توانی بگویی:
مادر سابق من
حتی وقتی جنازه ام را تشییع می کنی.
و هیج چیز، هیچ چیز در این دنیا نمی تواند
میان مادر و فرزند جدایی افکند
نفرت یا مرگ حتی.
و تو بیزاری از من
زیرا تو را به دنیا آورد ه ام
تنها به خاطر ترسم از تنها ماندن
و هرگز مرا نخواهی بخشید
تا زمانی که خود فرزندی به دنیا آوری
ناتوان از تاب آوردن خاکستر سوزان
رویاهاو آرزوهای دور و درازت..
 
بالا