چند سوال درباره موها که خانما باید بدونند

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز


داشتن موهایی سالم آرزوی هر كسی است ولی گاهی بی‌توجهی یا نادانی باعثمی‌شود كه موها طراوت و شادابی خود را از دست بدهند. گاهی عادت‌های غلطرایجی وجود دارد كه می‌تواند ذره‌ ذره سلامت را از موهای شما بگیرد. بسیارپیش می‌آید كه خود فرد هم نمی‌داند چرا و به كدام دلیل موهایش روز به روزفرسوده‌تر می‌شود، در اینجا اول از شما 9 سوال درباره عادت‌‌های‌تان ومراقبت از موهای‌تان می‌پرسیم. با این سوال‌ها مشخص می‌شود وضعیت سلامتموهای شما چگونه است، بعد درباره این‌كه كدام عادت درست است و كدام نادرستبه شما پاسخ می‌دهیم، علاوه بر این‌ها می‌توانید با توجه به گزینه‌هایانتخابی وضعیت سلامت موهای‌تان را ارزیابی كنید.



شما هر چند وقت یك‌بار موهای‌تان را كوتاه می‌كنید؟

الف.هر 4 تا 6 هفته، من خودم را ملزم می‌كنم كه هر 30 یا 40 روز حتما به آرایشگاه سر بزنم.

ب.هر 3 تا 4 ماه اما گاهی هم برایم كار پیش می‌آید.

ج. هر 6 ماه، رفتن به آرایشگاه و كوتاه‌كردن موها جزو برنامه‌های اصلی من نیست.

د.هر سال، اگر حوصله داشته باشم.

جواب:اگر می‌خواهید موهایی سالم داشته باشید باید هر 4 تا 6 هفته حتما بهآرایشگاه سر بزنید. این بهترین راهی است كه می‌توانید موخوره‌ها را از بینببرید و نگذارید روی موهای‌تان حركت كنند و از نوك موها خود را به ساقهآن‌ها برسانند. سرزدن مرتب به آرایشگاه بیشتر از آن‌كه درآمد آن‌ها رازیاد كند ؛موهای شما را سالم و زیبا نگه می‌دارد.

اگر موهایی بلند دارید، باید از 2 نوع حالت‌دهنده استفاده كنید؛ یكحالت‌دهنده و كاندیشنر در حمام كه در نهایت آن را آب می‌كشید و یك كرم موبعد از حمام كه روی موها بزنید و آن‌ها را از آسیب‌های احتمالی محافظتكنید. اگر هم احساس می‌كنید موهای‌تان شكننده شده‌است یا آن‌ها را كوتاهكنید یا از آرایشگرتان بخواهید برای شما از نوعی كاندیشنر عمیق و قوی موبرای‌تان استفاده كند.



شما چگونه موی‌تان را سشوار می‌كشید؟

الف: سعی می‌كنم تنها با حوله موهایم را خشك كنم و سشوار به كار نبرم.

ب: بعد از حمام فقط چند ثانیه موهایم را با سشوار خشك می‌كنم، ولی بعد اجازه می‌دهم موهایم با جریان طبیعی هوا حالت بگیرد.

ج: من بعد از حمام حتما باید از سشوار استفاده كنم و ترجیح می‌دهم از باد گرم آن استفاده كنم تا موهایم خیلی خوب حالت بگیرند.

جواب:اگر موهای‌تان را دوست دارید و می‌خواهید آن‌ها را سالم نگه دارید، واقعاتوصیه می‌كنیم باد گرم و داغ سشوار را كنار بگذارید. دكتر كینگزلیمی‌گوید: «شاید باورتان نشود امابا باد داغ سشوار آب درون موها واقعا شروعبه جوشیدن می‌كندو باعث می‌شود حباب‌های كوچكی در كنار ساقه موها شكلبگیرند و همین حباب‌ها ساقه موها را ضعیف می‌كنند و در نتیجه موها به مرورشكننده و آسیب‌پذیر می‌شوند و مسئول این شكنندگی موها چیزی نیست جز بادگرم و داغ سشوار و سایر وسیله‌های حالت‌دهنده. پیشنهاد می‌كنیم قبل ازاین‌كه باد سشوار را روی موهای‌تان بگیرید اول آن را روی دست خود امتحانكنید، اگر احساس كردید دست‌تان را می‌سوزاند شك نكنید كه این باد می‌تواندموهای شما را هم بسوزاند. شما می‌توانید با توجه به احساس سوزش و دردی كهباد سشوار روی پوست شما ایجاد می‌كند بفهمید چه بلايي سر موهای‌تان می‌آید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وقتیتعدادی از تار موهای‌تان را 2 تا 3بار به انگشت‌تان می‌پیچید و موها راملایم ولی محكم با انگشتان‌تان می‌كشید، چه اتفاقی می‌افتد؟

الف: این حركت برای موها آسیب زننده است و می‌تواند باعث شكستن ساقه مو شود.

ب: ممكن است كمی آزاردهنده شود ولی اهمیت چندانی ندارد.

ج: هیچ اهمیتی ندارد

جواب: این كار می‌تواند موهای شما را مستعد آسیب دیدن بكند، هرچه‌قدر موها بیشتركشیده شوند احتمال آسیب‌پذیر شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. البته بعضی نیز اینكار را انجام می‌دهند تا به نوك موهای‌شان نگاه كنند و موخوره‌های آن‌هارا جدا كنند اما باید بدانید این كار فایده‌ای ندارد. بهترين كار این استكه از یك كاندیشنر با پایه پروتئین استفاده كنید تا كمی تارهای مو بیشتراز آن‌كه آسیب ببینند ترمیم شوند.



شما چگونه شامپو انتخاب می‌كنید؟

الف: من شامپویی را انتخاب می‌كنم كه با نوع موهایم سازگار باشد.

ب: من معمولا به‌دنبال بهترین شامپو و هماهنگ با نوع موهایم هستم اماگاهی‌اوقات هم اگر فروشگاهی یك شامپو را حراج كرده باشد، آن را می‌خرم.

ج: برای من خیلی مهم نیست كه چه شامپویی استفاده كنم، ‌هر شامپویی كه درحمام وجود داشته باشد را مصرف می‌كنم، به ‌نظر من شامپو فقط باید موها راتمیز كند.

جواب:برخلاف عقیده رایجی كه وجود دارد شما می‌توانید هر روز موهای‌تان را شامپوبزنید بدون این‌كه آن‌ها آسیبی ببینند به شرط آن‌كه در انتخاب شامپو درستعمل كرده ‌باشید. هنگام خرید شامپو مطمئن شوید كه حتما فرمولاسیون شامپوبا نوع موهای شما سازگار است. مثلا موهای خشك و آسیب‌دیده نیاز به شامپوییآبرسان (hydrating shampoo) دارند یا موهایی رنگ كرده حتما نیاز بهشامپویی ملایم دارند تا ساقه موها‌ آسیب نبیند. افرادی هم كه موهای نازكدارند باید به‌دنبال شامپویی حجم‌دهنده باشند تا هم وزن موها سبك‌تر شود وهم با افزایش الكتریسته موها، ظاهری زیباتر پیدا كنند.



آیا شما از وسیله‌های داغ حالت‌دهنده‌ای چون اتو یا فركننده مو استفاده می‌كنید؟

الف: من حتی كار كردن با این دستگاه‌ها را هم بلد نیستم.

ب: من گاهی برای مناسبت‌های خاص از وسایلی چون اتو یا فركننده مو یا....استفاده می‌كنم تا بتوانم حالت دلخواه موهایم را به دست بیاورم.

ج: من معمولا از این گونه وسایل استفاده می‌كنم اما حواسم هست كه حتما قبلاز استفاده از این گونه دستگاه‌ها از اسپری‌های محافظت‌كننده در برابرگرما استفاده كنم.

د: من كاملا برای حالت دادن موهایم به این دستگاه‌ها وابسته هستم و امكانندارد سفری بروم و همراه خودم اتو یا فركننده یا... نبرم، اصلا مگر می‌شودبدون این دستگاه‌ها به موها حالت داد.

جواب: آیاشما جزو كسانی هستید كه درجه اتو یا فركننده را روي آخرین درجه آنمی‌گذارند تا موهای‌شان به خوبی حالت بگیرد؟ اگر جواب‌تان مثبت است بدانیدكه موهای شما در حال مرگ تدریجی است. دكتر «كینگزلی» می‌گوید: «موهای شمابین 85 تا 95 درصد پروتئین دارد ولی گرمای زیاد به مرور زمان اینپروتئین‌ها را از بین می‌برند و در نتیجه موها روز به روز شكننده‌ترمی‌شوند.‌» از آرایشگر خود بخواهید مدل موهای‌تان را به‌گونه‌ای كوتاه كندكه برای حالت گرفتن كمترین نیاز را به چنین وسیله‌هایی داشته باشد،مدل‌هایی هستند كه حتی اگر از وسیله‌های گرم هم استفاده نكنید، موها بهخوبی صاف یا فر می‌شوند و لایه‌های مو به زیبایی روی هم قرار می‌گیرند.

اگر باز هم اصرار دارید از این گونه وسایل استفاده كنید، حتما قبل تماسدستگاه با موها از اسپری‌ها و كاندیشنر‌های محافظت‌‌كننده در برابر گرماروی موها بزنید، این مواد روی موها می‌نشینند و آسیب‌دیدگی موها را كمترمی‌كنند. علاوه بر این، درجه حرارت دستگاه خود را در پایین‌ترین درجهبگذارید و وقتی موهای‌تان مرطوب است هیچ وقت از چنین دستگاه‌هایی استفادهنكنید.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وضعيت موهاي شما

حالا جواب‌های خود را بشمارید و ببينید بین 3 حرف الف، ب و ج كدام بین جواب‌های شما بیشتر یافت می‌شوند.



  • بیشتر جواب‌های شما گزينه الف است؟

واقعابه شما تبریك می‌گوییم چون مسلما موهای سالمی دارید و راه‌های مراقبت صحیحاز آن‌ها را نیز خوب بلدهستيد. به احتمال فراوان موهایی درخشنده دارید كههر كس با دیدن آن‌ها لب به تحسین خواهد گشود. البته احتمالا مشكلاتی همدارید. اول این‌كه حالت‌دادن موهای صاف و سالم كمی مشكل‌تر از موهایآسیب‌دیده و زبر است، برای حالت دادن آن‌ها بهترین كار استفاده از محصولاتحالت‌دهنده حاوی الكل است و بهترین انتخاب موس‌ها هستند‌. در موهای خیلیسالم میزان زیادی رطوبت وجود دارد كه مسلما بسیار خوب است اما گاهی باعثمی‌شود، موها از ریشه چرب شوند. برای ریشه‌های چرب بهترین راه‌حل استفادهاز شامپوی خشك است به این طریق كه روی فرق سر و روی ریشه، شامپو را اسپریكنید.



  • بیشتر جواب‌های شما گزینه ب است؟

احتمالاموهای شما نسبتا سالم و درخشان است ولی به‌طور حتم می‌تواند خیلی بهتر ازاین باشد. متاسفانه شما چند عادت بد دارید كه می‌تواند به موهای‌تان آسیببرساند و سلامت و درخشندگی را از آن تارهای زیبا بگیرد. به مرور زمان همینعادت‌های بد می‌تواند كاملا سلامت و زیبایی را از موهای شما بگیرد و دیگرنتوانید به موهای خود افتخار كنید.



  • بیشتر جواب‌های شما گزینه ج است؟

بایدگفت موهای شما به‌شدت آسیب دیده ‌است. احتمالا موهایی خشك دارید كه بهراحتی هم حالت نمی‌گیرد و مرتب گره می‌خورند. البته خوشبختانه هنوز خیلیدیر نشده‌است؛ روش‌هایی وجود دارند كه می‌توانند درخشندگی از دست رفتهموهای شما را بازگردانند؛ اول از همه اين‌كه تا جایی كه ممكن استموهای‌تان را كوتاه كنید، در واقع باید تمام آن قسمت‌هایی را كه به دليلاستفاده از وسایل حالت‌دهنده داغ آسیب‌دیده ‌است، كوتاه كنید تا جایی كهاحساس كنید بیشتر سطح تارهای مو صاف و هموار است. با خودتان هم قراربگذارید كه هر 4تا 6 هفته پیش آرایشگر بروید تا سر موها را كوتاه كند.حالا سعی كنید تمام متهماني كه موجب شده‌اند موهای شما به این وضعیت دچارشود را پیدا كنید و كنارشان بگذارید، متهم‌هایی چون بیش از حد سشوار‌كشیدن، تغذیه ضعیف و... برای خود یك ‌رژیم غذایی سالم بچینید.به يادداشته باشيد داشتن موهای سالم نیازمند مراقبت‌ جدی است.


شما معمولا موهای‌تان را چگونه رنگ می‌كنید؟

الف: چرا باید به رنگ طبیعی موهایم دست بزنم و من هیچ وقت دوست ندارم این رنگ‌های پر از بو را به موهایم بزنم.

ب: معمولا دوست دارم در فصل تابستان موهایم را روشن كنم و روی آن را نیز، های‌لایت كنم.

ج: من تمام موهایم را رنگ می‌كنم اما برای حفظ سلامت آن‌ها هر چند وقتیك‌بار از كاندیشنرها و نرم‌كننده‌های قوی و عمیق مو استفاده می‌كنم.

د: موهای من هر زمان یك رنگ است و یكی از تفریحات من رنگ‌كردن مداومموهایم است، گاهی در یك فصل آن‌ها را تیره می‌كنم، بعد بلوند و در نهایتتصمیم می‌گیرم آن‌ها را قرمز كنم.

جواب: برخلاف آنچه شما فكر می‌كنید رنگ كردن بیش از حد می‌تواند حسابی به موهاآسیب برساند، در واقع وقتی بیش ‌از ‌اندازه از رنگ‌های مختلف مو استفادهشود، موها كاملا شادابی خود را از دست می‌دهند. دكتر كینگزلی می‌گوید: «بههیچ وجه چند رنگ در یك زمان كوتاه استفاده نكنید و چند رنگ مختلف را با همبه كار نبرید. اگر می‌خواهید 2 كار مختلف را با هم انجام دهید مثلا هم رنگكنید، هم با مواد شیمیایی فر كنید، تا چند هفته به موها كاری نداشته باشیدتا كمی آسیب‌های به‌وجود آمده بهبود یابد و بعد از یك ماسك پروتئین قویبرای موها استفاده كنید تا مجددا قدرت را به آن‌ها بازگردانید.»



معمولا چه نوع مواد غذایی در بشقاب شما وجود دارد؟

الف: سعی می‌كنم همه چیز بخورم، از پروتئین‌های فراوان گرفته تا غلات و انواع سبزی‌ها.

ب: معمولا رژیم غذایی سالمی دارم ولی به هیچ وجه نمی‌توانم از شیرینی‌ها صرف‌نظر كنم.

ج: برای من مهم نیست چه می‌خورم، ولی بیشتر ترجیح می‌دهم غذاهای آماده بخورم.

جواب:تغذیه سهم بسزایی در سلامت موهای شما دارد. برای روشن شدن این موضوع فرضكنید تمام موهایی را كه در یك ماه رشد كرده‌اند در دست بگیرید و آن‌ها راردیف كنید و پشت هم بچینید. شاید باورش سخت باشد و طول این ساقه‌های ردیفشده حدود 100 متر می‌شود، حالا فرض كنید این طول بلند به چه میزان انرژی ومواد مغذی برای قوی ماندن و درخشان بودن نیاز دارد. ساقه موهای شما نیازدارد پروتئین مورد نیاز خود را از مواد پروتئینی مصرفی شما تامین كند.برای این‌كه موهای پر پشت و سالم داشته باشید روزانه حدود 150 گرم پروتئینخالص مصرف كنيد.



وقتی انگشتان‌تان را لای موها می‌برید و با 2 انگشت تارهای ‌مو را از ریشه تا پایین خیلی آرام می‌كشید، چه احساس می‌كنید؟

الف: تمام طول موهایم نرم و صاف است بدون هیچ گونه ناهمواری.

ب: در بیشتر قسمت‌ها موهایم نرم و صاف است اما نزدیك پایین و نوك مو كمی زبر می‌شود.

ج: تنها 7 یا 8 سانت نزدیك به ریشه سطح موهایم صاف و نرم بوده اما بعد از آن موها زبرو ناهموار است.

جواب: اگر شما روی سطح تار موها احساس زبری و ناهمواری می‌كنید، این نشان می‌دهدكه كوتیكول موهای شما آسیب دیده‌است. بسیار طبیعی است كه موها در بالا ونزدیك ریشه‌ها نرم و صاف باشند و ولی در پایین و نزدیك سر موها، زبر و خشنباشند اما هرچقدر این زبری به ریشه نزدیك‌تر باشد نشان می‌دهد موهای شماآسیب‌دیده‌تر است.


آیا موهای‌تان را در مقابل آفتاب می‌پوشانید؟


الف: امكان ندارد بدون‌زدن اسپری‌های ضد‌‌آفتاب ‌spfدارمخصوص مو از خانه خارج شوم.

ب:صبر كنید، موها نیز به spf نیاز دارند.

ج: موهایم را تا جایی كه ممكن است در معرض آفتاب قرار می‌دهم، چرا باید موهایم را از این اشعه‌های طلایی آفتاب پنهان كنم؟

جواب: معمولا محافظت موها در مقابل آفتاب چندان رایج نیست و بیشتر افراد آن رانادیده می‌گیرند، البته خوشبختانه خانم‌ها به دلیل استفاده از روسریموهای‌شان محافظت می‌شود ولی آقایان بدون حفاظ موهای‌شان را در معرض آفتابقرار می‌دهند. زماني كه موها در معرض آفتاب قرار بگيرند، خشك مي شوند،به‌خصوص اگر به دليل آفتاب، رنگ مو یا مواد شیمیایی درون موها اكسیده شوندو روی ساقه موها را بپوشانند. به‌دنبال كاندیشنر یا نرم‌كننده‌ای باشید كهدر آن فاكتورهای حفاظتی UVA و UVB موجود باشد یا در نهایت روی سر كلاهبگذارید تا موهای‌تان آسیب نبینند.
اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها
 

Similar threads

بالا