***** اخبار نفت و گاز*****

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
درآمد یک درصد افزایش ضریب برداشت معادل بودجه 6 سال کشور خواهد بود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: وزیر نفت گفت: اگر بتوانیم برنامه یک درصد افزایش برداشت از میدان ها را در طول برنامه پنجم محقق کنیم، می توانیم به 6 میلیارد بشکه افزایش برداشت و در نهایت به اندازه 6 سال بودجه کشور درآمد کسب کنیم.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس قاسمی امروز (دوشنبه 8 خرداد) در آیین آغاز به کار کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور تاکید کرد: اگر چه در برنامه پنجم، افزایش یک درصدی ازدیاد برداشت از مخازن برای صنعت نفت پیش بینی شده است، باید بدانیم که وضعیت امروز ما در برداشت از مخازن نفت و گاز (25 درصد) با نرخ معمول آن در جهان (37 درصد) فاصله بسیاری دارد. وی افزود: اگر بخواهیم این فاصله را یک درصد یک درصد کاهش دهیم، به طور قطع زمان زیادی باید صرف شود؛ درحالی که می توانیم با اتکا به دانش متخصصان دانشگاهی و مراکز علمی، گام بزرگی در زمینه کاهش این فاصله برداریم. قاسمی به نمودار برداشت از چاه های کشور در 100 سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در طول این مدت برداشت از برخی مخازن نفتی از 23 هزار بشکه در روز کاهش چشمگیری یافته است که این موضوع، ضرورت توجه به بحث ازدیاد برداشت را بیشتر می کند. وزیر نفت با اشاره به وجود میدان هایی چون فردوسی که بیشترین حجم نفت سنگین درجای (34 میلیارد بشکه) جهان را دارند، گفت: به دلیل نبود روش های مناسب، تنها 7 تا 8 درصد از ذخایر این میدان برداشت می شود. قاسمی با بیان این که مجموعه صنعت نفت برای رسیدن به خودکفایی در همه بخش های مورد نیاز شکیبایی را پیشه کرده است، تاکید کرد: امروز صنعت نفت در بحث ازدیاد برداشت نه تنها نیازمند استفاده از روش های کنونی است که به ابداع روش های ویژه و بدیع نیز نیاز دارد. وزیر نفت با اشاره به وجود ده ها چاه مرده و کاهش فشار مخازن نفت و گاز کشور گفت: ویژگی مخازن کشور و حجم نفت و گاز درجای موجود در آنها، موضوع ازدیاد برداشت را به یک ضرورت برای صنعت نفت تبدیل کرده است. به گزارش شانا، در ادامه این مراسم، سند کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور نیز میان مهندس قاسمی، وزیر نفت و کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید. کنسرسیوم دانشگاهی ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور متشکل از شش دانشگاه برتر کشور (صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، سهند تبریز، شیراز، تهران و صنعت نفت) در این زمینه و به همت معاونت های پژوهش و فناوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران شکل گرفته است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دستور ویژه مهندس قاسمی برای رسیدگی به مسائل نیروی انسانی صنعت نفت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 8 خرداد 1391


عسلویه _ شانا _ گروه نفت: معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت، با اشاره به دستور وزیر نفت برای رسیدگی به مسائل نیروی انسانی صنعت نفت به ویژه در مناطق عملیاتی، افزود: پارس جنوبی به عنوان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور در اولویت تقویت و بهبود منابع انسانی وزارت نفت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار شانا، دکتر کریم سلحشور امروز (دوشنبه 8 خرداد) در ادامه سفرهای دوره ای به مناطق عملیاتی صنعت نفت با سفر به عسلویه در جمع مدیران عامل شرکت های مستقر در این منطقه با اشاره به فرآیند عملکرد 6 کارگروه تقویت، بهبود و نگهداشت منابع انسانی منطقه ویژه پارس تصریح کرد: فرآیند رسیدگی به مسائل نیروی انسانی صنعت نفت در مناطق عملیاتی یکی از بحث های اصلی در مدیریت منابع انسانی است و دبیرخانه ای برای پیگیری و اجرایی شدن مصوبات این کارگروه ها تشکیل شده تا نتایج مطلوب محقق شود. وی ادامه داد: از این پس به طور هفتگی نشستی به منظور پیگیری و ادامه موضوع تقویت منابع انسانی و بررسی نتایج کارگروه ها تشکیل خواهد شد. سلحشور با اشاره به اهمیت توجه به تقویت منابع انسانی صنعت نفت یادآور شد: در گذشته توجه به مسائل دیگر صنعت نفت مانند اجرا و زمان بندی پروژه ها و مسائل مربوط به تجهیزات بیشتر از حوزه منابع انسانی بوده است؛ از این رو شاهد فرسودگی بیشتر منابع انسانی صنعت نفت هستیم. وی تصریح کرد: کار در این حوزه مانند تلاش در جبهه های دفاع مقدس و درک این فضای معنوی دشوار است؛ بنابراین به درک عمیق تری از مسائل نیروی انسانی نیازمندیم تا از فرصت ها نهایت استفاده را داشته باشیم. وی با بیان این که از زمان پیروزی انقلاب، دشمن به روش های مختلف، قصد به چالش انداختن نظام را داشته است، ادامه داد: همان گونه که با عزم راسخ و توکل به خدا جوانان ما در سال های دفاع مقدس صحنه های حماسی خلق کردند، امروز نیز باید منابع انسانی صنعت نفت این صحنه های آرمانی را ایجاد کنند. معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت وحدت میان نیروها را مهم خواند و افزود: اگر وحدت میان منابع انسانی حفظ شود، برنامه ها قابل تحقق است، زیرا نهضت افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با تکیه بر منابع انسانی محقق خواهد شد. وی تصریح کرد: برای توسعه و بهبود منابع انسانی، عزم بسیار جدی در میان مسئولان ارشد صنعت نفت وجود دارد و حضور ما در مناطق عملیاتی، موید این موضوع است. معاون وزیر نفت در منابع انسانی و مدیریت و هیئت همراه، در سفر سه روزه به عسلویه، مهم ترین مسائل حوزه نیروی انسانی شرکت های نفت، گاز و پتروشیمی و بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر را بررسی می کنند. برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران عامل سازمان منطقه ویژه پارس، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت های پتروشیمی دولتی مستقر در منطقه ویژه پارس، از جمله برنامه های سفر سه روزه دکتر سلحشور و هیئت همراه به عسلویه است. دیدار با خانواده شهدا و نشست با جانبازان و ایثارگران منطقه ویژه پارس، نشست عمومی با خانواده کارکنان ساکن در شهرک توحید جم، همچنین بازدید از بیمارستان توحید جم، در سفر معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی و مدیریت، برنامه ریزی شده است. امروز و در نخستین روز این سفر، معاون منابع انسانی و مدیریت وزیر نفت در جمع مدیران عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و شرکت نفت و گاز پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی، مسائل و مشکلات حوزه نیروی انسانی این سه شرکت را بررسی می کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
3 چاه جدید در میدان نفت شهر حفاری می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: طرح های توسعه ای و تولیدی میدان نفت شهر روند مطلوبی دارد و تا پایان امسال سه چاه جدید در این میدان حفاری می شود.
مهدی فکور در گفت و گو با خبرنگار شانا با اشاره به گذشت دو سال از حادثه آتش سوزی چاه شماره 24 نفت شهر تاکید کرد: با اجرای برنامه های مطالعاتی و حفر چند حلقه چاه، گستردگی این میدان در خاک کشور مشخص شده است و تا پایان امسال و برای بررسی های بیشتر 3 چاه دیگر نیز در این میدان حفر می شود. به گفته او با حفر این تعداد چاه، تا پایان سال در مجموع شمار چاه های موجود در میدان نفت شهر به 30 حلقه می رسد. فکور پیش تر نیز به شانا گفته بود: دو حلقه چاهی که در زمان اطفای آتش سوزی با هدف مهار چاه 24 حفر شده، به چاه تولیدی تبدیل شده است، ضمن این که یکی از آنها دارای ظرفیت تولیدی چند برابری نسبت به دیگر چاه های منطقه است. به گزارش شانا، میدان نفت شهر در ۱۰۰ کیلومتری شمال غربی ایلام، ۲۲۵ کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه و ۶۰ کیلومتری قصر شیرین قرار گرفته‌است. این میدان نفتی که یکی از میدان های مشترک با کشور عراق است، در سال ۱۹۲۳ میلادی در طاقدیس نفت شهر کشف شد. این میدان ۶۹۲ میلیون بشکه ذخیره نفت خام و مقادیری ذخیره گاز طبیعی در کلاهک گازی دارد و نفت آن پس از فرآورش، شیرین‌سازی و نمک‌زدایی به تلمبه‌خانه و از آنجا به ایستگاه تقویت فشار پاطاق، سپس پالایشگاه کرمانشاه منتقل می‌شود؛ درحالی که نفت تولیدی آن سبک با درجه خلوص ۴۲ درصد است. چاه شماره ۲۴ این میدان نفتی در هشت خرداد ماه سال ۱۳۸۹ به خاطر نشت گاز دچار آتش سوزی شد. این حادثه سرانجام پس از ۳۸ روز کار و تلاش بی وقفه کارکنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت های ملی حفاری و حفاری شمال مهار شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش ظرفیت فرآورش نفت خام مناطق نفت خیز جنوب به 4 میلیون بشکه
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: ظرفیت فرآورش نفت خام این شرکت تا پایان برنامه پنجم توسعه با اجرای 15 پروژه نمک زدایی به چهار میلیون بشکه در روز می رسد.
هرمز قلاوند در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: برنامه ها و پروژه های متعددی به عنوان نقشه راه این شرکت برای فرآورش نفت، توسعه واحدهای نمک زدایی و تزریق گاز تعریف شده است. وی با بیان این که تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت فرآورش نفت خام در این منطقه به چهار میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت، افزود: با اجرای 15 پروژه نمکزدایی ظرفیت فرآورشی نفت خام این شرکت یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اجرای پروژه های نمک زدایی را از اولویت های برنامه تولید صیانتی این شرکت اعلام و تصریح کرد: هم اکنون تعدادی مخازن نفتی در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و تولید صیانتی از آنها نیازمند اجرای پروژه های تزریق گاز و نمک زدایی است. قلاوند از تزریق گاز به 11 مخزن نفتی در مناطق نفت خیز جنوب برای ازدیاد برداشت خبر داد و گفت: اجرای پروژه های تزریق گاز نقش مهمی در تثبیت تولید، فشار مخزن و افزایش ظرفیت تولید دارد. وی با بیان این که روزانه 107 تا 108 میلیون مترمکعب گاز در مناطق نفت خیز جنوب تولید می شود، افزود: از این میزان گاز روزانه حدود 70 تا 80 میلیون مترمکعب به میدان های نفتی تزریق و بقیه گاز مورد نیاز برای تزریق به چاه ها نیز از سوی شرکت ملی گاز ایران تامین می شود. قلاوند در باره روند اجرای طرح جمع آوری گازهای همراه در مناطق نفت خیز جنوب گفت: با اجرای طرح آماک در مناطق نفت خیز جنوب، بیش از 95 درصد از کل گازهای همراه در این منطقه جمع آوری و از سوختن آنها جلوگیری می شود. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: سال گذشته 99.8 درصد از تعهدهای تولید خود را محقق کردیم. بر پایه این گزارش، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارای 60 مخزن نفتی و 80 میدان نفتی و گازی است و از 45 مخزن تولید دارد. این شرکت هم‌اکنون بیش از 80 درصد نفت و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند؛ به طوری که تولید نفت این شرکت روزانه سه میلیون بشکه و تولید گاز نیز روزانه 110 میلیون مترمکعب است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
گوگرد تولیدی پالایشگاه خانگیران در بورس کالا عرضه می شود
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: گوگرد تولیدی شرکت پالایش گاز شهید پالایشگاه هاشمی نژاد (خانگیران) با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران در بورس کالا عرضه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که عرضه این محصول به بورس در هیئت مدیره این شرکت تصویب شده است، ‌افزود: کارگزار مربوط به ورود این کالا به بورس تعیین صلاحیت شده اما هنوز قراردادی با آن بسته نشده است. مسعود حسنی اظهار کرد: عقد قرارداد با کارگزار برای ورود به بورس، نیازمند مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران است و به ابلاغ آن در آینده نزدیک خوشبین هستیم. وی گفت: طبق ماده 6 قانون توسعه ابزارهای مالی جدید، معادل 10 درصد از مالیات بر درآمد حاصل از فروش کالاهایی که در بورس های کالایی پذیرفته می شوند، (از سال پذیرش تا زمانی که از فهرست بورس حذف نشده اند) با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بخشوده می شود که از ویژگی های مهم حضور در بورس است. حسنی حمایت های قانونی، افزایش تعداد و تنوع مشتریان، شفافیت معاملات، همچنین سرعت در معاملات و تنوع آن با تضمین پرداخت را از دیگر مزیت های ورود به بورس اعلام کرد. مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد با بیان این که بورس،‌ بازاری متشکل و سازمان یافته است، تصریح کرد: در این بازار خریداران و فروشندگان با خیالی آسوده از خرید و فروش خود،از مزایای قوانین حاکم بر آن بهره مند می شوند. وی تولید روزانه گوگرد در این پالایشگاه را دو هزار و 600 تن در روز (بیش از 900 هزار تن در سال) اعلام و اظهار کرد: با توجه به کاربرد این محصول در صنایع داخلی و ارزش افزوده حاصل از صادرات آن، انتظار می رود ‌گوگرد تولیدی پالایشگاه هاشمی نژاد به زودی راهی این بنگاه اقتصادی (بورس) شود. به گزارش شانا، گوگرد یا سولفور یکی از عناصر شیمیایی اصلی گروه ششم جدول تناوبی است. این عنصر نافلز بیشتر به شکل کریستال زرد رنگ و از کانی های سولفید و سولفات به دست می آید. سهولت دسترسی به آن در میان مواد خام صنعتی، این عنصر شیمیایی را با اهمیت کرده و نوسان های عمده قیمت آن در بازار جهانی، به دلیل کاربرد گسترده آن در این بخش ها (صنعت و کشاورزی) است. عمده ترین مورد مصرف گوگرد در تولید اسید سولفوریک است و مهم ترین مصرف کننده آن صنعت تولید کودهای شیمیایی فسفاته است. عمده‎ترین مصارف غیر کودی اسید سولفوریک در تهیه الیاف مصنوعی، رنگدانه‎ها، صنایع متالورژی، پلاستیک سازی و یا صنایع تصفیه نفت و گاز است. گوگرد به صورت خام و پردازش نشده به طور عمده در صنایع تولید پاک‎کننده‎ها، چرم سازی، عکاسی، حشره‎کش‎ها و در کشاورزی به عنوان افزودنی به خاک های قلیایی یا سدیمی کاربرد دارد. بازیابی گوگرد از سوخت های فسیلی به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و ایجاد خوردگی در تجهیزات و دستگاه های فرایندی موجب تولید مقادیر متنابهی گوگرد در صنایع می شود و این موضوع در صنایع نفت و گاز چشمگیرتر است. مطالعات کارشناسی نشان می دهد، تولید سالانه گوگرد جهان در سال های آینده روند افزایشی خواهد داشت. ایران به عنوان دومین منبع غنی دارای ذخایر گازطبیعی در جهان و رتبه ای مشابه از نظر منابع عظیم نفتی، برنامه های جدی و دقیقی را برای بهره برداری از این ذخایر در نقاط مختلف کشور نظیر عسلویه خانگیران و غرب کشور در دست اجرا دارد. وجود این ذخایر گازی مهم در کشور موجب تحول جدی و اساسی در بهره گیری از گوگرد مازاد تولید در پالایشگاه های گاز کشور شده که پالایشگاه گاز هاشمی نژاد، نمونه ای از این تلاش برای استفاده در داخل وایجاد ارزش افزوده از طریق صادرات آن است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
رشد 42 درصدی واردات نفت کره جنوبی از ایران
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه آوریل سال جاری میلادی 42 درصد رشد سالانه داشت.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، کره جنوبی در ماه آوریل سال جاری هفت میلیون و 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد که 42 درصد بیشتر از واردات آن در آوریل 2011 بود. افزایش واردات کره جنوبی از ایران در حالی روی می دهد که تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا برای محموله های نفتی ایران، ممکن است از ماه آینده میلادی، مشکلاتی برای این کشور ایجاد کند. طبق اطلاعات شرکت ملی نفت کره (کی ان او سی)، این کشور در چهار ماه نخست سال جاری میلادی درمجموع 25 میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. این قدرت اقتصادی جنوب شرقی آسیا تا کنون تلاش های زیادی برای ادامه معاملات نفتی خود با ایران داشته و امیدوار است بتواند خود را از تحریم های آمریکا برای نفت ایران معاف کند. آمریکا در چند روز آینده فهرست کشورهای معاف از تحریم های نفتی ایران را منتشر می کند. پیش از این، ادعاهایی درباره توقف واردات نفت شرکت اس کی انرژی، از پالایشگران بزرگ کره جنوبی مطرح شده بود اما مسئولان این شرکت بر ادامه همکاری های خود با صنعت نفت ایران تأکید کردند. کره ای ها برای مقابله با آثار تحریم های اتحادیه اروپا تلاش می کنند راه های تازه ای برای پوشش بیمه ای محموله های نفتی ارسال شده از ایران بیابند. دیگر مشتریان عمده نفت ایران، از جمله ژاپن و چین در واکنش به تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا، به بیمه مستقیم محموله های نفتی ایران از سوی دولت های خود روی آورده اند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برنت از مرز 107 دلار گذشت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: کاهش احتمال جدایی یونان از حوزه یورو سبب شد روز دوشنبه (8 خرداد) بهای نفت خام برنت برای سومین روز پیاپی افزایش یابد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، کاهش نگرانی ها بحران های مالی اروپا و استمرار خطر اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه سبب شد بهای نفت خام برنت به بالای 107 دلار بازگردد. نظرسنجی ها نشان می دهد در انتخابات آینده یونان، حزب محافظه کار طرفدار پایبندی به تعهدات مالی بین المللی یونان، بخت بیشتری برای برنده شدن دارد. این مسئله احتمال باقی ماندن یونان در حوزه یورو را افزایش می دهد. ناتوانی غربی ها در وادار کردن ایران به توقف غنی سازی اورانیوم در مذاکرات بغداد نیز سبب شده است نگرانی ها درباره اختلال در عرضه نفت از خاورمیانه افزایش یابد. افت ارزش دلار نیز از دیگر عواملی بود که رشد بهای نفت خام برنت کمک کرد و آن را با 28 سنت افزایش، به 107 دلار و 11 سنت رساند. تعطیلی های عمومی در آمریکا و چند کشور اروپایی سبب شد معاملات دیروز کم رونق باشد و خرید و فروش حضوری در بازار نایمکس نیویورک برگزار نشود. با این حال، در معاملات الکترونیکی، بهای نفت خام دبلیو تی آی آمریکا با 29 سنت افزایش، به 91 دلار و 15 سنت رسید.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دور چهارم مناقصه های نفتی عراق کلید می خورد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: دور چهارم مناقصه های نفت و گاز عراق قرار است روزهای 10 و 11 خرداد برگزار شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بغداد، در پی برنامه عراق برای شتاب بخشی به توسعه بخش نفت و گاز که برای اقتصاد آن حیاتی است، این کشور حق امتیاز توسعه 12 میدان نفت و گاز را هفته جاری در چهارمین دور از مناقصه های انرژی خود به شرکت های علاقه مند واگذار خواهد کرد، اما شرایط و ضوابط سخت قراردادها نشان می دهد بغداد می باید برای جلب توجه شرکت ها سخت تلاش کند. شرکت های انرژی خارجی به پیشنهاد عراق درباره قراردادهای ارائه خدمات نفتی تردید دارند؛ بر اساس این قراردادها، بغداد در قبال ارائه خدمات این شرکت ها به آنها دستمزد پرداخت خواهد کرد. چنین قراردادهایی به نظر می رسد سودآوری کمتری نسبت به قراردادهای مشارکت در تولید داشته باشند؛ در قراردادهای مشارکت در تولید، شرکت ها می توانند دریافت سهم سودی از تولید مواهدهیدروکربوری را درخواست کنند. چهارمین دور از مناقصه های نفت و گاز عراق برای روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (10 و 11 خرداد) برنامه ریزی شده است؛ برگزاری این دور از مناقصه ها چند بار از سوی وزارت نفت این کشور به تعویق افتاده بود. چهارمین دور مناقصه های نفتی عراق آخرین بار قرار بود آوریل 2012 برگزار شود. بغداد فوریه گذشته به منظور جذب شرکت کنندگان برای حضور در دور چهارم مناقصه ها، بندی را که بر اساس آن شرکت های علاقه مند باید با یک شرکت نفت دولتی مشارکت داشته باشند، حذف کرد. عبدالمهدی العمیدی، رئیس اداره قراردادها و مجوزهای وزارت نفت عراق گفت: همه چیز برای برگزاری دور چهارم مناقصه ها آماده و برای موفقیت در این باره عراق ضوابط و شرایط قراردادها را آسان کرده است. شرکت هایی که در این دور از مناقصه ها برنده حق امتیاز توسعه میدان های گازی می شوند، فوری می توانند کشف گاز را شروع کنند، اما دولت عراق اصرار دارد به شرکت ها دستمزد بپردازد تا نفت را به منظور افزایش ذخایر در زمین نگه دارند. میدان هایی که توسعه آنها در دور چهارم مناقصه های نفت و گاز عراق پیشنهاد شده است، در مناطق دور افتاده غرب و مرکز عراق قرار دارند؛ این موضوع سرمایه گذاری شرکت ها را پرمخاطره می کند زیرا محافظت از این مناطق در برابر حمله های احتمالی شورشیان دشوارتر خواهد بود. یک مقام خارجی نفتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: ضوابط و شرایط قراردادها و مساحت و وسعت زمین هایی پیشنهاد شده در دور چهارم مناقصه های عراق برای شرکت ها جذاب نیست، به همین منظور جای تعجب ندارد اگر شرکت های بین المللی نفتی علاقه کمی به مشارکت در این دور از مناقصه ها داشته باشند. به گفته منابع صنعتی، به شرکت ها برای ارائه خدمات خود می باید دستمزد 10 تا 20 دلار برای هر بشکه پیشنهاد شود تا خطرهایی را که در پی دارد، جبران کند. عراق درمجموع 47 شرکت انرژی از جمله شرکت بی پی انگلیس و گازپروم روسیه را واجد شرایط برای حضور در این دور از مناقصه ها اعلام کرده است. 7میدان نفتی و 5 میدان گازی عراق در منطقه ای به وسعت 80 هزار و 700 کیلومتر مربع قرار دارند، این میدان ها دارای 10 میلیارد بشکه نفت خام و 29 میلیارد مترمکعب گاز هستند. بنا بر اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عراق با 112 تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی، دارنده دهمین ذخایر بزگ گازی جهان به شمار می رود. عراق تاکنون دو دور مناقصه نفتی و یک دور مناقصه گازی برگزار و در آنها حق امتیاز توسعه و برداشت از 12 میدان نفتی و 3 میدان گازی را به شرکت های بین المللی نفتی واگذار کرده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
برنامه عراق برای توسعه فعالیت ها در بخش پایین دستی صنعت نفت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: معاون نخست وزیر عراق از برنامه این کشور برای ساخت واحدهای پتروشیمی و توسعه شبکه خطوط لوله نفتی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، حسین الشهرستانی اعلام کرد: عراق در نظر دارد با تنوع بخشیدن به فعالیت های خود در صنعت نفت به سوی صنایع پایین دستی از جمله ساخت واحدهای پتروشیمی و توسعه خطوط لوله نفتی گام بردارد. وی افزود: زمانی که بحث مجتمع های پتروشیمی به میان می آید، منظور کارخانه های پتروشیمی کوچک نیست بلکه ما در نظر داریم عراق به یکی از کشورهای عمده تولید کننده محصولات پتروشیمی در جهان تبدیل شود. الشهرستانی گفت: هدف عراق در صنعت پتروشیمی، تولید سالانه 10 میلیون تن محصولات مختلف پتروشیمی است. عراق پس از سال ها رویارویی با جنگ و تحریم هم اکنون تلاش می کند تا ظرفیت تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد، تلاش برای افزایش 45 درصد تولید نفت از پایان سال 2003 یکی از اهداف این کشور به شمار می آید که برای تحقق این هدف تاکنون قرارداد توسعه چند میدان بزرگ نفتی خود را به شرکت های نفتی بین المللی واگذار کرده است. عراق همچنین در نظر دارد چهارمین دور از مناقصه های نفت و گاز خود را چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری (10 و 11 خرداد) برگزار کند. در این دور از مناقصه 7 میدان نفتی و 5 میدان گازی عراق در منطقه ای به وسعت 80 هزار و 700 کیلومتر مربع قرار دارند، این میدان ها دارای 10 میلیارد بشکه نفت خام و 29 میلیارد مترمکعب گاز هستند. بنا بر اعلام وزارت نفت عراق، این کشور در ماه آوریل روزانه سه میلیون و 30 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است. پیش تر عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، اعلام کرده بود که این کشور در نظر دارد در سال 2013 بیش از چهار میلیون بشکه نفت خام تولید کند. الشهرستانی تصریح کرد: اکتشاف نفت در بخش های فراساحلی از اولویت های عراق به شمار می آید. عراق مناقصه واگذاری قرارداد اکتشاف نفت در یکی از میدان های فراساحلی را که قرار بود فردا (چهارشنبه 10 خرداد) برگزار شود، به دلیل مین های موجود در کف دریا، لغو کرد. محاسبات موسسه سی آی ای ورلد فکت بوک نشان می دهد که عراق 58 کیلومتر خط ساحلی دارد. الشهرستانی اعلام کرد: سرمایه گذاران خارجی برای ساخت مجتمع پتروشیمی و کارخانه های تولید انواع کودهای شیمیایی از جمله فسفات ابراز علاقه مندی کرده اند. وی افزود: عراق در نظر دارد به بزرگ ترین دارنده ذخایر فسفات در جهان تبدیل شود و دولت در نظر دارد معادن فسفات در استان الانبار را توسعه دهد، ساخت کارخانه های فولاد نیز از اهداف این کشور به شمار می رود. این مقام عراقی ادامه داد: یک شرکت مشاوره خارجی در حال مطالعه روی پروژه عراق برای توسعه شبکه خطوط لوله داخلی و صادارتی این کشور از سال آینده میلادی است. به گفته الشهرستانی، انتقال نفت خام عراق از جنوب به شمال و بالعکس برای صدور از طریق پایانه های نفتی در خلیج فارس از اهداف پروژه توسعه شبکه خطوط لوله به شمار می رود، در غیر این صورت عراق برای صدور نفت میدان های شمالی خود تنها از یک خط لوله برای انتقال نفت به ترکیه استفاده کند. معاون نخست وزیر عراق در امور انرژی اعلام کرد: تصمیم کردستان عراق برای ساخت یک خط لوله نفتی جدید به منظور صدور مستقیم نفت میدان های خود به بندر جیحان ترکیه تعجب دولت مرکزی را برانگیخته است. الشهرستانی تصریح کرد: این تصمیم منطقه کردستان عراق بر خلاف قانون است و این منطقه تاکنون نفت را از خط لوله کرکوک-جیحان صادر کرده و درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق ملی واریز شده است. وی در پایان یادآور شد: بر اساس توافق آنکارا و بغداد، ترکیه برای خرید نفت از عراق باید تنها با سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) طرف قرارداد باشد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تجدید بیعت وزیر و کارکنان صنعت نفت با آرمان های امام خمینی(ره)
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شاناـ گروه نفت:در آستانه فرارسیدن بیست و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی، وزیر نفت و جمعی از مدیران و کارکنان صنعت نفت با حضور در حرم مطهر امام خمینی(ره) با آرمان های امام راحل و شهدا بیعت دوباره کردند.
به گزارش خبرنگار شانا، مهندس رستم قاسمی امروز(سه شنبه 9 خرداد) با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) ضمن ادای احترام به معمار کبیر انقلاب اسلامی، با قدردانی از یادگار حضرت امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام (ره) با انقلاب اسلامی دنیا را متحول کرد و امروز استقلال و آزادی کشور، از برکات ایشان است. وزیر نفت ادامه داد: کارکنان صنعت نفت در همه مراحل انقلاب اسلامی در زمان جنگ تحمیلی، پیروزی انقلاب و پیش از آن حاضر بودند و اکنون در شرایط تحریم، قدرتمند در خط مقدم جبهه جهاد اقتصادی قرار گرفته اند. در این آیین، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با تاکید بر حفظ و ارتقای روحیه خودباوری مردان صنعت نفت در زمان تحریم افزود: طبیعی است تلاش هایی که در زمان تحریم صورت می گیرد، بیش از هر زمان دیگری در یادها باقی خواهد ماند. این مراسم با شکوه و معنوی ، با حضور جمعی از مدیران وکارکنان صنعت نفت برگزار و با قرائت دعا و فاتحه یاد و خاطره آن امام راحل گرامی داشته شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
شمارش معکوس برای بهره برداری رسمی از نخستین طرح ذخیره سازی گاز ایران
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر آمادگی بهره برداری رسمی از مخزن سراجه قم،‌ از ذخیره سازی 350 میلیون متر مکعب گاز در این مخزن زیرزمینی خبر داد.
جواد اوجی در گفت و گو با خبرنگار شانا با بیان این که تزریق و ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم از چند ماه پیش آغاز شده است، افزود: هم اکنون روزانه سه میلیون و 500 هزار متر مکعب گاز به این مخزن تزریق می شود و این حجم تزریق گاز به تدریج به حدود هفت میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: انتظار می رود با بهره برداری رسمی این مخزن زمستان امسال بتوان دست کم روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت و به شبکه گاز کشور تزریق کرد. وی درباره افتتاح رسمی نخستین مخزن ذخیره سازی گاز کشور گفت: بنابر تقاضای وزیر نفت از رئیس جمهوری برای حضور در آیین افتتاح رسمی طرح مخزن سراجه قم،‌ شرکت ملی گاز نیز در انتظار اعلام زمان از سوی نهاد ریاست جمهوری است. به گزارش شانا، بنابر مطالعات کارشناسان، به طور کلی سه نوع مخزن برای ذخیره سازی مناسب تشخیص داده شده است که عبارتند از: هیدروکربوری تخلیه شده از گاز یا نفت، آب های زیرزمینی (آکروفر) و گنبدهای نمکی و جغرافیای طبیعی کشور که با بهره مندی بیش از 16 درصد از ذخایر گاز دنیا و داشتن رتبه دوم جهان، به گونه ای است که هر سه نوع این مخازن در دل خود دارد. در ایران نیز به دلیل گستردگی فعالیت های اکتشافی، تاکنون بیش از 200 مخزن بررسی و مطالعه شده که 92 مخزن آن مربوط به غرب کشور و از این تعداد نتیجه مطالعات دو مخزن "باباقیر و بانکول" با مجموع ظرفیت 32 میلیارد مترمکعب مثبت بوده است. مطالعه مخازن زیرزمینی کشور با هدف ذخیره سازی و استفاده از آن در فصل سرد، چند سالی است که با جدیت در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته که سراجه قم از آن جمله است. سراجه قم از جمله مخازن هیدروکربوری است که آزمایش های انجام شده روی آن مناسب بودن این مخزن را برای ذخیره سازی گازطبیعی تایید کرده است. تزریق گاز به این مخزن از آبان سال گذشته شروع شده است و پس از وقفه ای کوتاه به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان و تامین آن در این دوره سرد، ذخیره سازی گاز در آن از اردیبهشت امسال با سه ردیف توربوکمپرسور ادامه یافت. به گفته مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز ایران، تا پایان امسال حجم گاز ذخیره شده در مخزن سراجه قم به یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب خواهد رسید که می تواند پشتیبان خوبی برای فصول سرد سال باشد. وزارت نفت شرکت ملی گاز ایران را مکلف کرده است تا پایان برنامه پنجم توسعه 14 میلیارد مترمکعب گاز را ذخیره و 130میلیون مترمکعب را برداشت و به شبکه سراسری تزریق کند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تامین 75 درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی از سازندگان داخلی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 9 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: مدیرعامل شرکت کالای پتروشیمی گفت: حدود 75 درصد از کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی به صورت ریالی و از سازندگان داخلی تامین می شود.
بهرام پورحسن با تاکید بر این که تنها نزدیک به 25 درصد از تجهیزات مورد نیاز این صنعت به صورت ارزی و از خارج از کشور تامین می شود، به خبرنگار شانا گفت: برای برخی از این تجهیزات نیز، برنامه تولید و داخلی سازی پیش بینی شده است. وی قطعات توربین‌های بخار و گازی را یکی از نمونه کالاهای وارداتی خواند و افزود: با توجه به ظرفیت های کارگاهی و مهندسی بالا در کشور، برنامه ریزی شده است بخش زیادی از نیاز کشور به این تجهیزات از سوی سازندگان داخلی تامین شود. پورحسن عقد قرارداد با دو سازنده داخلی برای تامین پره توربین‌های گازی مجتمع پتروشیمی بندرامام را یادآوری و تصریح کرد: با عقد این قرارداد، تامین این قطعه مهم از بخش خریدهای خارجی حذف شده است. وی با اشاره به توافقنامه همکاری مشترک میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در اردیبهشت امسال گفت: عقد چنین تفاهمنامه هایی موجب آسان سازی بومی سازی و تولید تجهیزات در داخل می شود. به گزارش شانا، صنعت پتروشیمی 42 واحد تولیدی دارد که سالانه 1.5 تا 2 میلیارد دلار قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی مصرف می کنند؛ از این رو از سال 1376 تاکنون کمیته جهاد خودکفایی و ساخت داخل در صنعت پتروشیمی فعال است. هرچند امروز 70 درصد از کالاها و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود، از دو سال اخیر تکیه بر استفاده از تجهیزات ساخت داخل افزایش یافته و تحول بزرگی در این زمینه به وقوع پیوسته است. راهبرد شرکت کالای پتروشیمی نیز در این زمینه بر پایه دو محور سازماندهی شده است؛ محور نخست، تامین کالا و تجهیزاتی را شامل می‌شود که ساخت آنها در سال‌های گذشته انجام شده و در صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته است و محور دوم نیز سفارش ساخت کالاها و تجهیزات جدید موردنیاز به سازندگان داخلی را که تاکنون در داخل ساخته نشده اند، دربر می‌گیرد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
کنفرانس ملی کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی آغاز به کار کرد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا_ گروه نفت: کنفرانس ملی کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی، با مشارکت وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور به عنوان مصرف کنندگان عمده انرژی آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار شانا، کنفرانس ملی "کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی"، صبح امروز (10 خرداد) با حضور مهندس مصطفوی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری، دکتر میرمحمد صادقی، مشاور وزیر نفت و مهندس صادقی، مشاور وزیر نیرو و جمعی از مدیران ارشد و کارشناسان حوزه انرژی کشور، در محل تالار فردوسی دانشگاه تهران، با هدف فرهنگ‌سازی، بیان کاربردها، جمع‌آوری اطلاعات و ارائه تجارب مهندسی ارزش در مدیریت انرژی در تهران آغاز به کار کرد. همگرا کردن دیدگاه نهادهای مسئول در مباحث مهندسی ارزش و انرژی، هم‌اندیشی و تبادل تجارب برنامه‌ریزی و مهندسی ارزش در بخش انرژی، آموزش و آگاهی‌بخشی مدیران و برنامه‌ریزان این بخش‌ها، همکاری نزدیک متولیان درباره بایسته‌ها و چالش‌های مرتبط با کاربرد مهندسی ارزش در بخش انرژی، آشنایی مدیران پروژه‌ها با کاربردهای مهندسی ارزش در مدیریت انرژی، از اهداف مورد توجه در برگزاری این کنفرانس است. تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از راهکارهای نوین در بهینه‌سازی مصرف انرژی، تبادل یافته‌ها و دستاوردهای مدیریت انرژی در زمینه بهینه‌سازی، شناسایی و ترویج فرصت‌های هم‌افزایی فنون خلاقانه و بهینه‌سازی مصرف انرژی، از جمله اهداف برگزاری کنفرانس ملی "کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی" از دیگر مواردی است که در این کنفرانس مد نظر قرار گرفته است. سیاست گذاری، توسعه مفاهیم مهندسی ارزش در انرژی، کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت تولید انرژی، کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت مصرف انرژی، آموزش و فرهنگ سازی مهندسی ارزش در بخش انرژی، قوانین و مقررات مهندسی ارزش در بخش انرژی، نقش مهندسی ارزش در هدفمندسازی یارانه‌ها و سایر مباحث مرتبط با مهندسی ارزش در بخش انرژی، از محورهای اصلی این کنفرانس است. کارگاه آموزشی سطح 1 مهندسی ارزش، کارگاه آموزشی سطح 2 مهندسی ارزش، کارگاه آموزشی ترسیم نمودار تکنیکی تحلیل کارکرد و کارگاه آموزشی ترسیم نمودار مشتری‌گرا تحلیل کارکرد، از جمله کارگاه های آموزشی ارائه شده در این کنفرانس هستند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
از سرگیری مذاکرات گازی غول تولیدکننده و مصرف کننده گاز جهان
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: روسیه و چین جمعه آینده (12 خرداد) گفت وگوهای گازی را از سرمی گیرند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، چنگ گاپینگ، معاون وزیر امور خارجه چین روز گذشته (9 خرداد) در یک کنفرانس خبری مشترک با سرگئی رازوف، سفیر روسیه در چین گفت: مسکو و پکن جمعه آینده گفت وگوهای گازی را از سر می گیرند، ضمن آن که دو کشور به دنبال همکاری در هر دو بخش بالادستی و پایین دستی نیز هستند. با آن که شرکت گازپروم روسیه از سال 2006 گفت وگوهایی را با چین درباره عرضه گاز به این کشور آغاز کرده، اما این گفت و گوها تاکنون به دلیل اختلاف نظر درباره گازبها نتیجه ای نداشته است و به نظر می رسد این گفت و گوها همچنان ادامه داشته باشد. روسیه قصد دارد از سال 2015 میلادی 68 میلیارد مترمکعب گاز به چین عرضه کند. معاون وزیر امور خارجه چین بر این باور است که پیشرفت جدیدی در گفت وگوهای گازی میان مسکو و پکن وجود خواهد داشت و آن همکاری دو کشور در هر دو بخش بالادستی و پایین دستی به همراه سود و ضرر موجود در این بخش ها خواهد بود. یک مقام ارشد انرژی چین آوریل گذشته در سفری که به همراه لی کگیانگ، معاون نخست وزیری چین به روسیه داشت، گفت: پکن یک نمونه جدید برای همکاری گازی با روسیه را مطرح کرده است. به گفته لیو تینان، رئیس اداره ملی انرژی چین، هم اکنون تنها موضوعی که باید حل و فصل شود، موضوع گازبهاست. این مقام ارشد با بیان این که نخست وزیر چین بک نمونه جدید توسعه همکاری میان دو کشور در بخش گاز را مطرح کرده است و از طرف روس نیز پاسخ مثبتی دریافت کرده است، یادآور شده بود: علاقه مندیم که شرکت های چینی و روسی مذاکره و مشورت درباره قرارداد گازی میان دو کشور را بر اساس نمونه جدید همکاری آغاز کنند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افت بهای نفت درپی تقویت ارزش دلار در برابر یورو
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: افت رتبه اعتباری دولت اسپانیا و افت ارزش یورو در برابر دلار سبب شد دیروز (سه شنبه 9 خرداد) روند افزایشی بهای نفت متوقف شود.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، مؤسسه اگان جونز رتبه اعتباری دولت اسپانیا را برای سومین بار پیاپی در کمتر از یک ماه گذشته کاهش داد که با افزایش نگرانی درباره شیوع بحران اقتصادی در اروپا، سبب شد ارزش یورو کاهش یابد. جان کیلداف، از شریکان مؤسسه آمریکایی اگین کپیتال گفت: به محض انتشار خبر افت رتبه اعتباری اسپانیا از سوی مؤسسه اگان جونز، بهای نفت خام کاهش یافت. پیش از انتشار خبر یاد شده، افزایش امیدواری ها نسبت به بازگشت ثبات اقتصادی و سیاسی به یونان و همچنین افزایش وام دهی بانک های بزرگ چین سبب شده بود بهای نفت افزایش یابد. نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژوئیه، پس از نوسان میان دو قیمت 106 دلار و 6 سنت و 107 دلار و 95 سنت، در نهایت 43 سنت ارزان شد و به 106 دلار و 68 سنت رسید. معاملات نفت خام آمریکا نیز پس از یک روز تعطیلی بازار نایمکس، دیروز از سر گرفته شد و در نهایت با 10 سنت کاهش، در سطح 90 دلار و 76 سنت تثبیت شد. در پایان معاملات دو بورس آی سی یی لندن و نایمکس نیویورک، فاصله قیمتی نفت خام برنت و دبلیو تی آی به 15 دلار و 92 سنت رسید و حجم معاملات نفت این دو بورس نیز کمتر از میانگین معاملات یک ماه گذشته بود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
انفجار در خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: رسانه های ترکیه از وقوع یک انفجار در مسیر خط لوله نفتی باکو-تفلیس-جیحان در استان کارس ترکیه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، شرکت انگلیسی بی پی، اپراتور خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان (بی تی سی) امروز (چهارشنبه 10 خرداد) اعلام کرد: صادرات نفت با خط لوله بی تی سی شرایط عادی دارد. پیش تر رسانه های ترکیه ای از منفجر شدن بخشی از خط لوله نفت بی تی سی در استان کارس ترکیه و تلاش ها برای از سرگیری نفت این خط لوله گزارش داده بودند. خط لوله بی تی سی نفت خام میدان های نفتی بلوک آذربایجانی «آذری-شیراگ-گونشلی» و میعانات گازی میدان شاهدنیز و نفت خام میدان های ترکمنستان را به بندر جیحان ترکیه واقع در سواحل دریای مدیترانه انتقال می دهد. بلوک فراساحلی آذری-شیراگ-گونشلی به وسیله کنسرسیومی به رهبری شرکت انگلیسی بی پی اداره می شود. بنا بر نخستین گزارش ها، انفجار در بخش ترک خط لوله بی تی سی زیرساخت های ترانزیت گاز را با مشکل رو به رو ساخته که این انفجار فعالیت های شرکت بوتاش ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. بر پایه گزارش ترند، انفجار در زیرساخت های گازی داخل ترکیه صورت گرفته است که از طریق این تاسیسات گاز دریافتی از آذربایجان با خط لوله گازی باکو-تفلیس-ارزروم به دیگر بخش های ترکیه توزیع می شود. خط لوله بی تی سی در مجموع 1768 کیلومتر طول دارد که 443 کلیومتر آن در خاک آذربایجان، 249 کیلومتر در گرجستان و 176 کیلومتر آن در خاک ترکیه واقع شده است. پروژه ساخت این خط لوله در سال 2003 کلید خورد و در 18 مه سال 2005 به هبره برداری رسید. خط لوله نفت بی تی سی از سال 2005 تا کنون بیش از 193 میلیون تن نفت خام را انتقال داده است. شرکت های بی پی، آذربایجان بی تی سی، شورون آمریکا، استات اویل نروژ، شرکت ملی نفت ترکیه ( تی پی ای او)، توتال فرانسه، ایتوچو و اینپکس ژاپن، کونوکو فیلیپس و آمردا هس آمریکا از سهام داران این خط لوله به شمار می آیند.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
دکل حفاری سحر یک در آب های خلیج فارس مستقر شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: دستگاه حفاری دریایی سحر یک برای حفاری در میدان فرزاد A در آب های خلیج فارس مستقر شد.
به گزارش شانا، این دستگاه دریایی پیشرفته، پس از 28 سال، نخستین دستگاه حفاری دریایی ملکی جدید است که به سفارش شرکت حفاری شمال با تجهیزات پیشرفته ساخته و خریداری شده است. دکل سحر یک با قدرت سه هزار اسب بخار، توانایی حفاری تا عمق 30 هزار فوت را دارد و دارای پنج دستگاه دیزل ژنراتور و سه دستگاه پمپ گل 2 هزار و 200 اسب بخار است. وجود پمپ سیمانکاری روی دکل سحر یک و قطر پایه های آن (1.5) در مقایسه با نمونه های مشابه (12.5) از مزیت های ممتاز این دستگاه حفاری است که سبب می شود این دکل بتواند در اعماق بیشتری نسبت به مدل های مشابه حفاری کند. بر اساس این گزارش، میدان گازی فرزاد که به دو بخش فرزاد A و B تقسیم بندی شده، یکی از میدان های مشترک ایران با عربستان است. آذر ماه سال گذشته برای نخستین بار و به دستور وزیر نفت، تفاهمنامه توسعه فرزاد A میان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران (کارفرما) و شرکت پتروپارس (مجری پروژه) امضا شد. سید محمود محدث، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، چندی پیش در تشریح فعالیت های اکتشافی این شرکت در فرزاد A گفته بود که نخستین چاه این میدان در سال 90 حفاری شده است و با اسقرار دکل سحر یک، حفاری چاه دوم نیز از سوی شرکت پتروپارس در سال جاری انجام می شود. به گفته او فرزاد A این ظرفیت را دارد که برای شتاب بخشی به توسعه آن دو یا سه دکل به طور همزمان در این محل حفاری کنند. محدث همچنین با بیان این که یک حلقه چاه توصیفی برای این میدان در نظر گرفته شده و ساخت یک جکت آن نیز در حال پیگیری است، تاکید کرده بود: 90 درصد عملیات لرزه نگاری سه بعدی فرزاد A به اتمام رسیده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نصب نخستین عرشه بزرگ ترین فاز پارس جنوبی در تابستان امسال
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پتروپارس از نصب نخستین عرشه فاز 12 در تابستان امسال با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز خبر داد.
مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: حفاری سکوی A فاز 12 به پایان رسیده است و حفاری سکوی C نیز در 20 روز آینده انجام می شود. محمدجواد شمس از نصب نخستین عرشه فاز 12 در تابستان امسال خبر داد و افزود: عرشه دوم این فاز نیز در 6 ماه دوم امسال و پالایشگاه فاز 12 تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود، ضمن آن که تا پایان امسال تولید اولیه ازاین فاز با ظرفیت روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز ترش آغاز می شود. وی از نصب سه رشته خط به طول 110 کیلومتر در فاز 12 خبر داد و گفت: نصب خطوط لوله این فاز مشترک به پایان رسیده و در مرحله تست است. شمس با اشاره به تجربه موفق شرکت پتروپارس در بهره برداری از فازهای 6 تا 8 و 15 و 16 پارس جنوبی گفت: شرکت پتروپارس آمادگی دارد در صورت درخواست وزارت نفت بهره برداری و راهبری فاز 12 را نیز انجام دهد. وی از حفاری 18 حلقه چاه به صورت دسته ای در فاز 12 و پیشرفت 70 درصدی عملیات حفاری این فاز مشترک مرزی خبرداد. مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این که هم اکنون دو دکل حفاری درفاز 12 مشغول فعالیت است، گفت: ریگ حفاری دیگری درمدت یک ماه آینده وارد فاز 12 می شود. شمس از سرمایه گذاری 6 میلیارد و900 میلیون دلاری در فاز 12 خبر داد و گفت: تا کنون پنج میلیارد و 500 میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این فاز از محل شرکت نیکو تامین شده است. بر پایه این گزارش، براساس برنامه، در این فاز سه جکت و سه سکو نصب خواهد شد و سکوهای آن در یارد خرمشهر از سوی شرکت پتروایران با بیش از 76 درصد پیشرفت در حال ساخت است. نخستین جکت های فاز 12 در دریا نصب شده است؛ ضمن آن که نخستین عرشه این فاز اواخر خرداد بارگیری و تا اواخر تیرماه روی سکوی A نصب و عملیات راه اندازی این فاز آغاز می شود. به گفته موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با توجه به آماده شدن سکوی A فاز 12 و خطوط لوله آن، امسال دو واحد این فاز با ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می شود. طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این سه میلیارد، یک میلیارد به شبکه سراسری تزریق و 2 میلیارد فوت مکعب به ال ان جی تبدیل می شود. تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد در روز در فاز 12 پارس جنوبی نیز پیش بینی شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نصب نخستین عرشه بزرگ ترین فاز پارس جنوبی در تابستان امسال
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پتروپارس از نصب نخستین عرشه فاز 12 در تابستان امسال با هدف تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز خبر داد.
مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفت و گو با خبرنگار شانا تصریح کرد: حفاری سکوی A فاز 12 به پایان رسیده است و حفاری سکوی C نیز در 20 روز آینده انجام می شود. محمدجواد شمس از نصب نخستین عرشه فاز 12 در تابستان امسال خبر داد و افزود: عرشه دوم این فاز نیز در 6 ماه دوم امسال و پالایشگاه فاز 12 تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود، ضمن آن که تا پایان امسال تولید اولیه ازاین فاز با ظرفیت روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز ترش آغاز می شود. وی از نصب سه رشته خط به طول 110 کیلومتر در فاز 12 خبر داد و گفت: نصب خطوط لوله این فاز مشترک به پایان رسیده و در مرحله تست است. شمس با اشاره به تجربه موفق شرکت پتروپارس در بهره برداری از فازهای 6 تا 8 و 15 و 16 پارس جنوبی گفت: شرکت پتروپارس آمادگی دارد در صورت درخواست وزارت نفت بهره برداری و راهبری فاز 12 را نیز انجام دهد. وی از حفاری 18 حلقه چاه به صورت دسته ای در فاز 12 و پیشرفت 70 درصدی عملیات حفاری این فاز مشترک مرزی خبرداد. مدیرعامل شرکت پتروپارس با بیان این که هم اکنون دو دکل حفاری درفاز 12 مشغول فعالیت است، گفت: ریگ حفاری دیگری درمدت یک ماه آینده وارد فاز 12 می شود. شمس از سرمایه گذاری 6 میلیارد و900 میلیون دلاری در فاز 12 خبر داد و گفت: تا کنون پنج میلیارد و 500 میلیون دلار از اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی این فاز از محل شرکت نیکو تامین شده است. بر پایه این گزارش، براساس برنامه، در این فاز سه جکت و سه سکو نصب خواهد شد و سکوهای آن در یارد خرمشهر از سوی شرکت پتروایران با بیش از 76 درصد پیشرفت در حال ساخت است. نخستین جکت های فاز 12 در دریا نصب شده است؛ ضمن آن که نخستین عرشه این فاز اواخر خرداد بارگیری و تا اواخر تیرماه روی سکوی A نصب و عملیات راه اندازی این فاز آغاز می شود. به گفته موسی سوری، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، با توجه به آماده شدن سکوی A فاز 12 و خطوط لوله آن، امسال دو واحد این فاز با ظرفیت تولید روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز وارد مدار می شود. طرح توسعه فاز 12 میدان گازی پارس جنوبی با هدف تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری و واحدهای تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) پیش بینی شده است که از این سه میلیارد، یک میلیارد به شبکه سراسری تزریق و 2 میلیارد فوت مکعب به ال ان جی تبدیل می شود. تولید 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد در روز در فاز 12 پارس جنوبی نیز پیش بینی شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار

550 میلیون دلار محصول از پتروشیمی خارک صادر شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: شرکت پتروشیمی خارک در سال جهاد اقتصادی 550 میلیون دلار محصولات پتروشیمی صادر کرد.
رئیس خدمات فنی پتروشیمی خارک در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در سال 90 این مجتمع پتروشیمی موفق شد بیش از یک میلیون 180 هزار تن محصول به ارزش بیش از 550 میلیون دلار به خارج از کشور صادر کند. مهندس محمدعلی کاظمی پور افزود: این میزان صادرات نسبت به سال 89 حدود 25 درصد افزایش داشت، ضمن آن که روند رو به رشد تولید در این مجتمع پتروشیمی همچنان رو به رشد است و پیش بینی می شود رقم صادرات امسال افزایش یابد. وی ادامه داد: این شرکت پتروشیمی خصوصی، محصولات تولیدی خود را به کشورهای جنوب شرق آسیا، هند و پاکستان صادر می کند و بازاریابی و فروش به طور کامل از سوی پتروشیمی خارک انجام می شود. رئیس خدمات فنی پتروشیمی خارک گفت: روزانه حدود 4 میلیون مترمکعب خوراک مجتمع پتروشیمی خارک، از گازهای ترش شرکت نفت فلات قاره ایران تامین می شود. وی ادامه داد: محصولات مجتمع پتروشیمی خارک به وسیله دو اسکله اختصاصی صادر می شود و همزمان دو کشتی تا ظرفیت های 450 هزار تن می توانند بارگیری کنند. کاظمی پور اظهار کرد: به طور میانگین هفته ای دو کشتی در این مجتمع بارگیری می کنند و در سال گذشته 84 کشتی محصولات پتروشیمی خارک را به مقاصد صادراتی بارگیری و صادر کردند. به گفته کاظمی پور، صندوق بازنشستگی صنعت نفت، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، بانک ملی ایران و صندوق بازنشستگی کشوری، سهامداران این شرکت هستند و مابقی سهام متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ارزش معامله فرآورده های پتروشیمی در بورس کالا 12 درصد افزایش یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: ارزش معاملات فرآورده های نفتی در سال گذشته، 115 درصد و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی 12 درصد نسبت به سال 89 افزایش پیدا کرد.
به گزارش شانا، مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار کرد: تداوم عرضه نفت خام و افزایش هر چه بیشتر معاملات نفتی و پتروشیمی در این بورس، از اهداف این شرکت است. حسین پناهیان افزود: همگام با توسعه فعالیت های بورس کالا ،سال گذشته ارزش معاملات فرآورده های نفتی 115 درصد و ارزش معاملات محصولات پتروشیمی 12 درصد نسبت به سال 89 افزایش پیدا کرد. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران گفت: کالاهای پذیرش شده در بورس کالا از جمله فرآورده های نفتی و پتروشیمی همچنان در این بورس معامله خواهد شد و به بورس دیگری منتقل نمی‌شود. پناهیان در باره برخی خبرها مبنی بر انتقال معامله برخی محصولات به بورس های دیگر اظهار کرد: کالاهایی که پیش از این در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند، همچنان طبق روند گذشته در این بورس عرضه و معامله خواهند شد و جای نگرانی از این بابت نیست. وی افزود: نفت و محصولات پتروشیمی کالاهایی هستند که در بورس کالا پذیرش شده‌اند و اگر بورس جدیدی فعالیت خود را آغاز کند، محصولات جدید و ابزارهای جدیدی در آن معامله می‌شود. مدیرعامل بورس کالای ایران تاکید کرد: مدیریت بورس کالای ایران خود را موظف به صیانت از حقوق سهامداران می‌داند و در صورت لزوم، پیگیری‌های جدی‌تری نیز در این زمینه خواهیم داشت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش شاخص ارزش در وزارت نفت با افزایش کیفیت و کاهش هزینه، زمان
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: مشاور وزیر نفت گفت: متدولوژی وزارت نفت کسب موفقیت سازمانی و افزایش بهره وری است و ما به دنبال آن هستیم که شاخص ارزش را با افزایش کیفیت، کاهش هزینه، کاهش زمان اجرا و کاهش نارضایتی، افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا میرمحمد صادقی، مشاور وزیر نفت، صبح امروز (چهارشنبه 10 خرداد) در کنفرانس ملی کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی گفت: شاخص ارزش یعنی برآوردن کیفیت و نیازها و ما باید به سمتی پیش برویم که این شاخص را با کم ترین و کوتاه ترین زمان در تمامی پروژه های در دست اجرا عملیاتی کنیم. مشاور وزیر نفت افزود: در پروژه های توسعه ای و اجرایی، در یک سو افراد بدنه کارشناسی و تصمیم ساز ها هستند و در این بخش لازم است تا فرهنگ ارزش رسوخ کند. چرا که در اینجا باید تصمیم صحیح ومنطقی بگیریم . میرمحمد صادقی در ادامه با اشاره به این که مطالعات نشان می دهد بیشتر اشکالات پروژه ها در مرحله طراحی ،ایجاد می شوند و عمدتا پس از حدود یک سال و یا در یک بازه زمانی طولانی تر، خود را بروز می دهند ، تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد که بحث مهندسی ارزش باید در ابتدا و در مرحله طراحی به درستی انجام شود تا در مراحل بعد با مشکلاتی که از ابتدا هم قابل پیش بینی بوده رو به رو نشویم. میرمحمد صادقی اظهار داشت: فرایند مهندسی ارزش در وزارت نفت بر پایه خلاقیت استوار است که این نیز با مشخص شدن هر موضوع، به وسیله ابزارهایی مانند اطلاعات شفاف، شتاب بخشیدن به جریان اطلاعات، برنامه کاری با زمان اجرای کوتاه و کار تیمی مورد اجرا قرار گرفته و عملیاتی می شود. مشاور وزیر نفت، تاکید کرد: ما باید منابع کشور را به شکلی هدایت کنیم تا رشد صنعت نفت، موتور محرکی باشد برای دیگر صنایع کشور. مهندس مصطفوی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه کنفرانس ملی کاربرد مهندسی ارزش در مدیریت انرژی، اظهار داشت: بی تردید مهندسی ارزش برای پروژه های توسعه ای کشور می تواند موثر باشد وخواهد توانست به بهره وری و کاهش هزینه پروژه ها کمک کند. مصطفوی، افزود: امروزه دیگر روشهای سنتی در حال برچیده شدن است و ما در حال ورود به روش های نوین اجرای پروژه ها بر اساس مهندسی ارزش هستیم. وی در ادامه با تاکید بر اینکه موضوع مهندسی ارزش و تدوین قوانین مربوطه از سال 1379 در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح بوده و در این سال شکل گرفته است، تصریح کرد: مهندسی ارزش همواره در برنامه های توسعه اقتصادی کشور از جمله در برنامه سوم، چهارم و پنجم مورد تاکید قرار گرفته و در قانون بودجه سال 1391 نیز نگاه ویژه ای به آن شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
توان ذخیره سازی نفت خام ایران به 100 میلیون بشکه افزایش می یابد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزایش ذخیره سازی نفت خام در پایانه های نفتی را از هدف های استراتژیک صنعت نفت ایران اعلام کرد و گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه توان ذخیره سازی نفت خام ایران به 100 میلیون بشکه افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: پروژه احداث چهار مخزن یک میلیون بشکه ای در جزیره خارک با شتاب مناسب در حال انجام است و طبق برنامه زمان بندی به بهره برداری خواهد رسید. سیدپیروز موسوی با بیان اهمیت افزایش ظرفیت ذخیره سازی و انتقال نفت خام با توجه به برنامه پنج ساله توسعه گفت: هم اکنون ظرفیت ذخیره سازی 22 میلیون بشکه نفت خام در پایانه نفتی خارک وجود دارد که با ساخت چهار مخزن جدید، ظرفیت اسمی ذخیره سازی در این منطقه به 26 میلیون بشکه افزایش می یابد. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران گفت: بر اساس برنامه، قرار است پایانه نفتی گناوه به عنوان پایانه دوم و پشتیبانی جزیره خارک با ظرفیت ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام به بهره برداری برسد. موسوی گفت: این پایانه نفتی که عملیات ساخت آن با همکاری بخش خصوصی در حال ساخت است ظرفیت ذخیره 10 میلیون بشکه نفت را خواهد داشت و شرکت سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه وظیفه تامین مالی این طرح را برعهده دارد. وی تصریح کرد: این مخازن در گناوه با ظرفیت های 250 هزاربشکه ای تا یک میلیون بشکه ای در حال ساخت است و تا پایان برنامه پنجم توسعه عملیاتی می شود. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه سرعت، دقت، افزایش ظرفیت ذخیره سازی و اندازه گیری و دیگر حوزه های عملیاتی، شرکت پایانه های نفتی ایران در آینده نه چندان دور به نخستین پایانه نفتی منطقه تبدیل خواهد شد. وی ادامه داد: داخلی سازی و استفاده از توانمندی سازندگان داخلی در ساخت قطعه های مورد نیاز صنعت نفت در شرکت پایانه های نفتی ایران، روند پرشتابی را سپری می کند؛ به طوری که حدود 75 درصد از نیازهای خود را از داخل کشور تامین می کنیم. موسوی اظهار کرد: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی همکاری با مراکز دانشگاهی و پژوهشی نیز، از رویکردهای مهم شرکت پایانه های نفتی برای افزایش بهره وری و کارائی این شرکت است. به گزارش شانا، مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت چندی پیش اظهار کرد: تولید بیشتر، شتاب بخشی به اجرای پروژه ها، تامین نیازها و توجه به داخلی سازی تجهیزات متناسب فناوری های روزآمد، از محورهای اصلی وزارت نفت در سال 91 است. وزیر نفت افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شاهد کار جهشی تمام عیار و برداشتن گام های بلند در زمینه خودکفایی کامل صنعت نفت خواهیم بود. قاسمی گفت: تغییرات و نگرش برای نوآوری و فناوری های جدید، تولید محصولات جدید، افزایش کیفیت محصولات و توجه به تولید صیانتی به ویژه از میدان های مشترک به عنوان کارهای محوری به طور جدی در صنعت نفت کشور دنبال می شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
مدیرعامل پتروشیمی شازند منصوب شد
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 10 خرداد 1391


شانا _ گروه پتروشیمی: هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند، رضا رحمانی را به سمت عضو هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت منصوب کرد.
به گزارش شانا، رحمانی پیش از این رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی شازند بود که پس از مدیریت احمد محمدی بوساری، سرپرستی شرکت پتروشیمی شازند را به عهده گرفته بود. پتروشیمی شازند، ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار تنی محصول میانی و نهایی از انواع پلیمری و شیمیایی را دارد. این شرکت سال گذشته موفق به ثبت تولید بی سابقه یک میلیون و 648 هزار تنی محصول پتروشیمی شد؛ به طوری که در مجموع در میان 100 شرکت برتر کشور جایگاه 57 را به خود اختصاص داد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افزایش 1 درصدی ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری جنوب کشور
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 11 خرداد 1391


شانا ـ گروه نفت: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از هدف گذاری برای افزایش ضریب بازیافت مخازن هیدروکربوری این مناطق از 38 به 39 درصد خبر داد.
به گزارش شانا، هرمز قلاوند از تدوین برنامه جامع افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن خبر داد و گفت: هم اکنون این طرح در مرحله نهایی است و تا یک ماه آینده در اختیار همه شرکت های تولیدی قرار می گیرد. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه 70 درصد مخازن کشور، مخازن کربناته است، گفت: تولید هیدروکربور از مخازن کربناته کار مشکلی است اما هم اکنون با استفاده از روش های علمی به دنبال افزایش ضریب بازیافت هستیم. تثبیت دبی تولید نفت تا پایان برنامه پنجم توسعه مدیرعامل شرت ملی مناطق نفتخیز جنوب از تلاش برای ثابت نگه داشتن دبی تولید نفت در برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: افزون بر اینٰ سایر شرکت های تولیدی هم باید با تولید پایدار بتوانند میزان تولید سال 89 را حفظ کنند. قلاوند با تاکید بر ثابت نگه داشتن میزان تولید سال 1389 به عنوان آخرین سال برنامه چهارم توسعه گفت: با هدف جلوگیری از کاهش تولید استفاده از روش های افزایش ضریب بازیافت مخازن و همچنین افزایش ناوگان حفاری و تلمبه های درون چاهی، در اولویت کاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است. به گزارش خبرنگار شانا، در قالب قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، وزارت نفت موظف به ارائه برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری به منظور افزایش ضریب بازیافت مخازن کشور شده است. در این زمینه مخازن هیدروکربوری واقع در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بررسی و برنامه افزایش ضریب بازیافت از مخازن به میزان یک درصد به وزارت نفت ارائه شده است. استفاده از فناوری های جدید فرازآوری در مخازن، بازنگری در برنامه های تزریق گاز مخازن، تزریق گاز در مخازن جدید و انجام مطالعات جامع مخزن، از مهم ترین فعالیت های برنامه ریزی شده در این زمینه است. بر پایه این گزارش، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب دارای 60 مخزن نفتی و 80 میدان نفتی و گازی است و از 45 مخزن تولید دارد. این شرکت هم‌اکنون بیش از 80 درصد نفت و 16 درصد گاز کشور را تولید می‌کند؛ به طوری که تولید نفت این شرکت روزانه سه میلیون بشکه و تولید گاز نیز روزانه 110 میلیون مترمکعب است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تمدید گواهینامه های مدیریت یکپارچه شرکت ترابری و پشتیبانی نفت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


اهواز _ شانا _ گروه نفت: شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت موفق به تمدید دوباره گواهینامه های سیستم مدیریت یکپارچه شامل کیفیت، زیست محیطی و ایمنی و بهداشت حرفه ای شد.
به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، این گواهینامه ها شامل ایزو2001، ایزو 4001 و اوسس 18001است که از سوی شرکت اس جی اس سوئیس تایید شده است. نمایندگان شرکت ارائه دهنده گواهینامه ها، در دو روز با حضور در واحدهای ستادی و عملیاتی شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت و بررسی های کارشناسی فعالیت های این شرکت را منطبق با استانداردها ارزیابی کردند. نظام مدیریت یکپارچه شامل کیفیت، زیست محیطی و ایمنی و بهداشت حرفه ای نخستین بار اواخر اسفند 1385 در این شرکت استقرار یافت. شرکت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت یکی از شرکت های فنی و تخصصی زیرمجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که در مراحل پشتیبانی از تولید نفت، سوخت رسانی و حمل مواد شیمیایی به دکل های حفاری، جابه جایی لوله های جداری، آب صنعتی و آشامیدنی موردنیاز تاسیسات و انشعاب گیری از خطوط لوله جریانی انتقال نفتُ، انجام وظیفه می کند. این شرکت هم اکنون 3 هزار و 92 دستگاه انواع خودرو سبک، سنگین، اتوبوس و مینی بوس و ماشین آلات سیار ساختمانی در اختیار دارد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
تعویض پوشش 7 هزار متر خط لوله سرخس ـ نکا
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شاناـ گروه گاز: بخشی از خطوط لوله منطقه چهار انتقال گاز ایران حد فاصل سرخس – نکا به طول هفت هزار متر با هدف ایمن سازی و بهسازی آن تعویض پوشش شد.
به گزارش شانا،مجید منبتی با تاکید بر انتقال پایدار و مستمر گاز به مبادی مصرف،افزود:در سال گذشته،بیش از هفت هزار متر از این خط لوله 30 و 36 اینچ تعویض پوشش شد. وی اظهار کرد:سوخت واحد های صنعتی مهمی مانند نیروگاه برق نکا در شمال کشور از این خط لوله تامین می شود. علاوه بر نیروگاه نکا،سیمان، ریخته گری و آلمینیوم،‌دیگر صنایعی هستند که گاز مورد نیاز آنها از طریق منطقه چهار تامین می شود. بنابر اهداف کلان وزارت نفت،در پایان برنامه پنجم توسعه، فازهای جدیدی وارد مدار خواهند شد و حجم تولید، پالایش و انتقال این حامل انرژی ارزشمند را افزایش خواهند داد. به گفته مدیرمنطقه چهار شرکت انتقال گاز ایران،خط لوله 540کیلومتری، سرخس ـ نکا، از قدیمی ترین خطوط لوله گاز کشور به شمار می آید که با وجود قدمت، از قابلیت مطلوبی برای انتقال گاز از منابع تولید به مبادی مصرف برخوردار است. منطقه چهار شرکت انتقال گاز ایران یکی از مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ایران است که با بهره گیری از بیش از چهار هزار کیلومتر خط انتقال، هفت توربوکمپرسور، دو تاسیسات تقویت فشار و پنج مرکز بهره‌برداری(یارد) گاز مورد نیاز استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، همچنین بخشی از سمنان و یزد را تامین می کند. هم اکنون حجم کنونی ارسال گاز از این منطقه به مبادی مصرف 500 میلیون مترمکعب در روز است که با ورود فازهای جدید،‌این حجم انتقال گاز نیز افزایش خواهد یافت.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
نفت برنت به زیر 100 دلار رسید
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در معاملات روز گذشته (12 خرداد) با سه دلار و 44 سنت کاهش به 98 دلار و 43 سنت رسید.
به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، در پی آمار ضعیف از بخش اقتصاد آمریکا و چین که سبب آسیب رساندن به بازارها شد، بهای نفت خام برنت دریای شمال روز گذشته برای چهارمین روز پیاپی کاهش یافت و به زیر 100 دلار برای هر بشکه رسید. بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه 3 دلار و 30 سنت کاهش یافت و به 83 دلار و 23 سنت رسید. بهای نفت خام برنت دریای شمال، شاخص نفت قاره اروپا، برای تحویل در ژوئیه با 3 دلار و 44 سنت کاهش، در سطح 98 دلار و 43 سنت برای هر بشکه تثبیت شد. این قیمت، کمترین رقم پایانی از 27 ژانویه سال 2011 بوده است. آمار نشان می دهد مشاغل آمریکا در ماه مه گذشته کاهش و آمار بیکاری این کشور برای نخستین بار در مدت یک سال افزایش داشته است که این موضوع به نگرانی ها درباره سلامت اقتصاد جهان می افزاید. گزارشی از چین ،دومین مصرف کننده جهان، نیز ،که حاکی از کندی رشد بخش صنعتی این کشور بود، سبب شد بهای نفت خام در معاملات روز گذشته کاهش یابد. این آمار ضعیف همچنین نگرانی ها درباره بحران منطقه یورو را که به تقاضای سوخت آسیب می رساند، افزایش داد و سبب شد بهای نفت خام برنت را در اوایل ماه مارس گذشته از اوج بیش از 128 دلار برای هر بشکه در سال 2012 کاهش دهد. جان کیلداف، از شرکای موسسه اگین کپیتال (Again Capital) در نیویورک گفت: آمار ضعیف اقتصادی از چین، اروپا و آمریکا، همه نشان می دهد رشد اقتصاد جهان کند شده است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
افت بهای سبد نفتی اوپک برای دومین روز پیاپی
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه بین الملل: بهای سبد نفتی اوپک روز گذشته (پنج شنبه 11 خرداد) با یک دلار و 69 سنت کاهش، به هر بشکه 101 دلار و 6 سنت رسید.
به گزارش پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بهای سبد نفتی اوپک چهارشنبه گذشته ( 10 خرداد) هر بشکه 102 دلار و 75 سنت بود. سبد نفت خام اوپک در بردارنده 12 نوع نفت خام اعضای این سازمان شامل مخلوط الجزایر، گریسول آنگولا، اورینته اکوادور، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، اس ‌سیدر لیبی، سبک «بونی» نیجریه، مارین قطر، سبک عربی عربستان سعودی، موربان امارات و مری ونزوئلاست. همچنین افزایش ذخیره سازی های نفت خام آمریکا و تشدید نگرانی ها درباره بحران مالی منطقه یورو با انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی و تاثیر منفی آن بر چشم انداز تقاضای جهانی نفت سبب شد بهای جهانی نفت خام در پایان معاملات روز گذشته (پنج شنبه 11 خرداد) بیش از یک درصد کاهش یابد. معاملات روز گذشته بازار نیویورک در حالی به پایان رسید که میانگین ماهانه بهای جهانی نفت خام در ماه مه با بیشترین کاهش در سه سال گذشته همراه بوده است. بهای هر بشکه نفت خام دبلیو.تی.آی آمریکا برای تحویل در ماه ژوئیه یک دلار و 29 سنت کاهش یافت و به 86 دلار و 53 سنت برای هر بشکه رسید. بهای نفت خام برنت دریای شمال، شاخص نفت قاره اروپا، برای تحویل در ژوئیه با یک دلار و 60 سنت کاهش، در سطح 101 دلار و 87 سنت برای هر بشکه تثبیت شد.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
ایران به فناوری تولید، ذخیره سازی و حمل هیدارت گازی دست یافت
نويسنده : علیرضا قنبری(منبع:شانا) :: تاريخ:: 13 خرداد 1391


شانا _ گروه نفت: نخستین پایلوت تولید و ذخیره‌سازی هیدرات گازی با روش تولید اختصاصی تک‌مرحله‌ای در پژوهشگاه صنعت نفت ساخته و راه اندازی شد.
مجری طرح هیدرات‌های گازی پژوهشگاه صنعت نفت در گفت و گو با خبرنگار شانا از دستیابی به دانش فنی تولید هیدرات گازهای مختلف در یک فرآیند نیمه‌پیوسته خبر داد و افزود: این پایلوت نخستین پایلوت با روش تولید اختصاصی تک‌مرحله‌ای، بدون نیاز به سیستم‌های جداساز آب-هیدرات و سیستم دانه‌بندی در سطح جهانی محسوب می‌شود که با موفقیت راه‌اندازی و تولید ‌هیدرات در مقیاس نیمه صنعتی در آن انجام شده است. به گفته دکترخداداد نظری با دستیابی به این دانش می توان ادعا کرد ایران در گروه معدود کشورهایی قرار دارد که به فناوری تولید، ذخیره‌سازی و حمل هیدرات گازی در شرایط ملایم دست‌یافته است. وی گفت: بر اساس اهداف برنامه توسعه پنجم این فناوری در زمینه، توسعه و تجاری سازی ممانعت کننده های سینتیکی هیدرات گازی، تولید و مصرف هیدرات گاز طبیعی در پیک‌سایی به عنوان سوخت جایگزین، بکارگیری فناوری هیدرات در شیرین‌سازی آب دریا و تهیه آب شیرین در بنادر، حذف دی‌اکسید کربن و استفاده از آن در ازدیاد برداشت از مخازن نفتی بکارگرفته خواهد شد. مجری طرح هیدرات‌های گازی پژوهشگاه صنعت نفت در تشریح روند ساخت پایلوت تولید و ذخیره‌سازی هیدرات گازی گفت: مطالعه پایه و تفصیلی فرآیند تولید هیدرات در پژوهشگاه صنعت نفت، ساخت رآکتورهای تولید هیدرات از سوی شرکت سازنده و ساخت و نصب دیگر مخازن تحت فشار از سوی واحد خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد. به گفته نظری، این پایلوت شامل دو راکتور نیمه‌صنعتی تحت‌فشار و مجهز به سیستم‌های سردساز و کنترل‌کننده‌های پیشرفته همچنین قادر به تولید انواع هیدرات گازی خرد‌شده با ظرفیت بالای گاز ذخیره شده است. وی در باره شیوه کار پایلوت تولید و ذخیره‌سازی هیدرات گازی گفت: یکی از راکتورها درزمینه تولید و دیگری در زمینه تخلیه به صورت متناوب کار می‌کنند و نهایتا محصول آنها هیدرات خشکی با دانه‌بندی 2 تا 5 میلی‌متراست که در دمای "10-" درجه در مخزن ذخیره‌سازی و انتقال با فشار حدود 15-20 بار، حمل می‌شود. نظری یادآور شد: پژوهشگاه به عنوان قطب فناوری هیدرات کشور، پس از تدوین نقشه راه فناوری هیدرات، طرح‌های پژوهشی کاربردی را به مدیریت‌های پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز و شرکت ملی نفت ایران ارائه کرده است. بر پایه این گزارش، یکی از منابع گاز طبیعی در ذخایر عظیم جهانی هیدرات گازی نهفته که به صورت طبیعی در زیر بستر دریاها تشکیل شده است که منبعی انکارناپذیر از انرژی در آینده نه چندان دور است. علاوه براین، فناوری هیدرات ،زمینه های کاربردی بسیار وسیعی دارد. کاربرد در انتقال و صادرات گاز طبیعی جامدشده،‌ شیرین‌سازی آب دریا، ‌حذف دی‌اکسید کربن نیروگا‌هی و تبدیل آن به هیدرات و سپس استفاده از آن در ازدیاد برداشت تنها نمونه‌ای ازکاربردهای این فناوری است. برنامه‌هایی که در 10 سال گذشته در پژوهشگاه در زمینه هیدرات انجام شده است شامل: شناخت هیدرات به ویژه هیدرات گازهای هیدروکربنی با تمرکز بر گاز متان، گاز طبیعی و هیدرات گازهای غیرهیدروکربنی با تمرکز بر دی‌اکسید کربن و مسائل زیست‌محیطی بوده است. دراین سال‌ها تلاش شده است که روش و فرایند تولید هیدرات، ذخیره‌سازی و پایدارسازی و در نهایت حمل آن برای مصارف مختلف مورد بررسی قرارگیرد. اکنون پس از اثبات تکنولوژی و دانش کسب‌شده در این مقیاس، می‌توان با ثبت دانش و فرایند اختصاصی نیمه صنعتی، گام‌های بعدی در توسعه همه‌جانبه این فناوری را با اطمینان برداشت. نکته جالب توجه این است که این پایلوت به گونه‌ای طراحی‌شده که قابلیت استفاده و بکارگیری درهمه حوزه‌های مطرح در نقشه جامع هیدرات کشور، با هدف کوتاه‌کردن مسیر و زمان دستیابی به دانش فنی را داراست.
 
بالا