این مطلب را قبل از روشن‌کردن کولر ماشین خود بخوانید!

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درست کارنکردن کمپرسور می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. در مرحله اول ممکن است تسمه آن شل بوده و کمپرسور کمتر از میزان معمول مبرد را پمپ می‌کند. در این حالت سرویس کار یا تسمه را عوض می‌کند یا آن را سفت کرده و تا حد مجاز کشش تسمه را کنترل می‌کند. انجام چنین کاری چندان هزینه‌ای ندارد. تسمه کولر نیز قیمتی نداشته و تنظیم و سفت کردن آن هم زمان و هزینه نمی‌برد. اما گاهی عدم کار کردن کمپرسور از کلاچ یا همان بوبین آن بوده که نیرو را به درستی انتقال نمی‌دهد. در این مواقع نیز کلاچ یا تعویض شده و یا تعمیر می‌شود.کلاچ کولر چندان سیستم پیچیده‌ای نبوده و یک کلاچ مغناطیسی است که با جریان برق آهن‌ربا شده و نیرو را منتقل می‌کند. حال ممکن است در این جریان یا نحوه آهن‌ربا شدن این سیستم مشکلی به وجود آمده باشد که رفع آن چندان مشکل نیست. اما در بسیاری از مواقع شما در شتابگیری احساس می‌کنید که کولر خنک نمی‌کند. در حقیقت این عیب نبوده و در خودروهایی که همه چیز تحت کنترل ECU است این اتفاق می‌افتد. زمانی که شما قصد شتابگیری دارید یقیناً به تمامی‌قوای موتور نیاز دارید در نتیجه باید تمامی‌مصرف‌کننده‌ها برای همان چند لحظه‌ای که شتاب می‌گیرید قطع شوند. یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ها همین کمپرسور کولر بوده که باید در این مواقع قطع شود. قطع کردن کمپرسور کولر و از مدار خارج کردن آن در این شرایط کاملاً بر عهده ECU بوده و به صورت خودکار این اتفاق رخ می‌دهد تا تمامی‌توان موتور در این‌گونه مواقع در اختیار شما باشد.گاهی نیز اشکال از فن است. در بسیاری مواقع فن روشن نمی‌شود تا دما را پایین بیاورد. در این شرایط باید دلایل عدم روشن شدن فن را کنترل کنید تا این عیب رفع شود. گاهی خود فن مشکل داشته و روشن نمی‌شود. گاهی فرمان روشن شدن آن داده نمی‌شود. گاهی هم در جریان فن مشکلی به وجود آمده است.
کنترل روشن شدن فن می‌تواند توسط مالک خودرو انجام شود اما بررسی مشکل آن بهتر است توسط متخصص انجام شود تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است باعث عدم خنک‌کاری مناسب کولر خودرو باشد، کثیف بودن پره‌های کندانسور است. همان‌گونه که پیش از این گفتیم، مبرد سرمای خود را در اوپراتور از دست می‌دهد و گرم می‌شود و به کندانسور می‌آید تا پیش از فشرده‌شدن در کمپرسور خنک شود. حال اگر هوای کافی در کندانسور جریان نداشته باشد تبادل حرارت به خوبی صورت نمی‌گیرد. در این مواقع فشار باد راه حل مشکل است. با فشار هوا کندانسور را تمیز کنید تا مشکل برطرف شود. اما یکی دیگر از عیوب شایع، نوسان دور موتور در زمان استفاده از کولر است. این عیب دلایل زیادی نداشته ولی در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری کاملاً متفاوت است. در تمامی‌خودروها در زمان گرفتن کولر دور موتور کمی‌افزایش پیدا می‌کند تا بتواند افزایش بار بر روی موتور ناشی از اتصال کمپرسور به موتور را جبران کند. در حالت عادی دور موتور خودروی شما در حد ۸۰۰ بوده که دور آرام است. زمانی که کولر را روشن می‌کنید این دور کاهش پیدا می‌کند. اما باید عاملی این دور موتور را افزایش دهد تا افت قدرت جبران شود. در خودروهای انژکتوری این افت قدرت توسط استپر موتور و کمی‌تغییر زاویه دریچه گاز جبران می‌شود. در اصطلاح استپر کمی‌به خودرو گاز می‌دهد. اما در خودروهای کاربراتوری این جبران افت قدرت توسط یک شیلنگ وکیوم جبران شده که دریچه گاز را تغییر حالت می‌دهد. اگر خودروی کاربراتوری دارید و در زمان استفاده از کولر دور موتور نوسان دارد حتماً موتور و کاربراتور خودروی خود را تنظیم کنید. اما اگر خودرویتان انژکتوری است باید دیاگ زده شود تا نحوه کار استپر موتور یا همان موتور پله‌ای کنترل شود. گاهی کثیف شدن موتور پله‌ای و تمیز کردن و شست‌وشوی آن این مشکل را برطرف می‌کند. گاهی تعمیرکاران موتور پله‌ای را عوض می‌کنند که چندان هم کم هزینه نیست‌. دقت کنید در بسیاری مواقع تمیز کردن و کنترل جریان استپر این مشکل را برطرف می‌کند. عیب دیگری که معمولاً در خودروهایی با موتور کم بازده‌تر و ضعیف‌تر به وجود می‌آید بالا رفتن آمپر آب است. بالا رفتن آمپر آب نشان‌دهنده بالا رفتن دمای موتور است. این وضعیت می‌تواند عیوب بسیار زیادی را به وجود آورد. اولین عیبی که بسیار نزدیک است سوختن واشر سرسیلندر است. همچنین خرابی سایر قطعات حساس به گرما از عوارض این عیب است. البته توجه داشته باشید نوسانات اندک در دمای موتور امری کاملاً طبیعی است و نباید چندان نگران آن بود اما اگر این مسئله ادامه پیدا کند می‌تواند خطرناک باشد. استفاده از کولر بار اضافه‌ای بر روی موتور تحمیل می‌کند اما این بار اضافه در آن حد نیست که باعث افزایش غیرقابل کنترل دمای موتور شود و سیستم خنک‌کننده خودرو باید بتواند همچنان از پس خنک‌کاری موتور برآید. برای رفع این مشکل باید دو بخش از سیستم خنک‌کننده را کنترل کنید: یکی رادیاتور و دیگری فن خنک‌کننده.اگر رادیاتور کثیف بوده نتواند به درستی تبادل حرارتی را انجام دهد و گرما را دفع کند این عیب حاصل می‌شود. برای رفع آن رادیاتور و مجاری آن باز شده و شسته می‌شود. مجاری آن باز شده و آب به درستی تبادل حرارت دارد. گاهی رادیاتور درست بوده ولی فن خودرو دچار مشکل شده نمی‌تواند به درستی هوا را بدمد. هر دو فن در خودرو بسیار با اهمیت هستند که دور گردش آنها نیز موثر است. باز هم برای این کار باید فن کنترل و چک شود. رله فن نیز در کارکرد آن بسیار موثر است. سوختن آن باعث از کار افتادن فن می‌شود. گاهی کولر روشن است ولی ماشین گرم شده و آمپر آب بالا می‌رود. با تمام این شرایط فن‌ها در دور آرام کار می‌کنند. باز هم باید علت را در فشنگی سر کپسول جست‌وجو کرد.در مجموع توصیه می‌شود سیستم خنک کاری خودرو قبل از راه‌اندازی و استفاده از کولر به خصوص در خودروهای ارزان قیمت که چند سال از تولیدشان می‌گذرد، کنترل شود.اما در برخی از خودروها که مدتی از شارژ گاز کولر آنها گذشته است کم کردن گاز و خالی شدن گاز کولر (به شدت برای محیط‌زیست مضر است) بسیار شایع بوده و کولر کار نمی‌کند. در این شرایط باید کولر دوباره شارژ گاز شده و فشنگی روی کپسول چک شود. قبل از شارژ حتماً با سرویس کار توافق کنید که اگر شارژ گاز کولر کم شد باید پاسخگو باشد. همچنین تمامی‌اتصالات و مجاری را کنترل کرده و در صورت نیاز عوض کند تا شارژ کولر کم نشود. به این نکته حتماً توجه کنید تا بعد از مدتی کوتاه مجبور نشوید دوباره کولر را شارژ کرده و آن را گاز کنید. هزینه هر بار شارژ کردن کولر نزدیک ۴۰ هزار تومان است.گاهی کولر قطع و وصل کرده و درست کار نمی‌کند. این مساله یا از اتصالات آن بوده یا از فشنگی قهوه‌ای رنگ آب است. در این مواقع فشنگی عوض شده و سیستم دوباره چک می‌شود.در بسیاری مواقع کولر از نظر بازده و کارکردش مناسب است ولی سر و صدای اضافی دارد. در این شرایط باید کاپوت را بالا زد و کولر گرفت. در محیطی آرام و کم سر و صدا این کار انجام شود. سپس به سر و صدای ایجاد شده و منشا آن دقت کنید تا معلوم شود عیب از کجاست. گاهی عمر تسمه کولر به پایان رسیده است و باید آن را تعویض کرد. توصیه می‌کنیم از تسمه با کیفیت و خوب استفاده کنید تا مشکل ایجاد نکند. گاهی تسمه سالم است ولی تنظیم نبوده و صدای سوتی ایجاد کرده که در زمان کولر گرفتن ایجاد می‌شود. در این مواقع تسمه کمی‌سفت می‌شود تا این مشکل حل شود. از سفت کردن زیاد تسمه به شدت پرهیز کنید تا هم عمر تسمه کم نشده و هم بلبرینگ کمپرسور خراب نشود. گاهی خود کمپرسور در جای خود محکم نبوده و سر و صدا و ارتعاش ایجاد می‌کند. با آچارکشی و سفت کردن کمپرسور این مشکل در این شرایط حل می‌شود. از بلبرینگ کمپرسور نام بردیم. یکی از عوامل بی‌صدا کار کردن سیستم کولر و کمپرسور همین بلبرینگ است. این بلبرینگ باید تحت فشار خاصی کارکرده تا عمر مناسبی داشته و خراب نشود. خرابی آن چندان هزینه بالایی برای تعویض ندارد (در خودروی پراید) در مجموع اگر کمپرسور خراب و شارژ کولر کم نشود بر طرف کردن سایر عیوب چندان هزینه‌بر نیست. در پژو ۲۰۶ گاهی کولر با دست شارژ می‌شود. یعنی شارژ گاز کولر بیش از حد می‌شود. در حالی که باید با دستگاه و به صورت اتوماتیک انجام شود. گاهی دستگاه نیز کالیبره نبوده و ترازوی آن خراب است و در حقیقت تشخیص نمی‌دهد چند گرم وارد سیستم گاز شده است. در این مواقع وقتی کولر را روشن یا خاموش می‌کنید صدای سوت مانندی به گوش می‌رسد. وقتی شیر انبساط به درستی کار نکند این صدا ایجاد شده و زیاد بودن شارژ کولر نیز این عیب را ایجاد می‌کند.در بعضی مواقع کلاچ کمپرسور درگیر نشده و کولر وارد مدار نمی‌شود. این عیب در خودروهای مختلف دلایل مختلفی دارد. به طور مثال در پژو ۲۰۶ ابتدا باید فیوز مربوطه را در جعبه فیوز چک کرد. اگر فیوز سالم باشد باید گاز سیستم را کنترل کرد. گاهی تخلیه گاز ناگهانی به دلیل نشتی یا ضربه در سیستم این عیب را به وجود می‌آورد. مشکل در سیم کشی و ایجاد قطعی در اتصالات و سیم‌ها نیز این مشکل را ایجاد می‌کند. در نهایت رله داخل BSI باید کنترل شده تا نسوخته باشد. در پراید باید اتصالات و فیوز چک شود. در سایر خودروهایی که مالتی پلکس نیستند این دو مورد باید کنترل شوند. در بعضی مواقع اوپراتور یخ می‌زند. این مشکل کمی‌رایج بوده که باید برای رفع آن ترموستات را کنترل کرد تا معلوم شود درست کار می‌کند یا نه. اگر ترموستات خراب بود حتماً از نوع مرغوب آن استفاده کنید تا موردی در آینده برای خودرو به وجود می‌آید. ترموستات خوب و با کیفیت در پراید با نوع معمولی ۳۰‌درصد اختلاف قیمت دارد.بعضی‌ها گلایه دارند هوای کولر دارای بوی خاصی بوده که مطلوب نیست. در این مواقع ابتدا اوپراتور را کنترل کرده و هوای خروجی آن پک می‌کنیم. علت این مساله جمع شدن ذرات ریزی در لابه‌لای پره‌های اوپراتور است. تمیز کردن اوپراتور با فشار باد راه حل این مشکل است. گاهی این بوی بد ناشی از جلبک‌های ریزی بوده که در لابه‌لای پره‌های اوپراتور رشد کرده‌اند. برای از بین بردن آنها باید اوپراتور با مواد مخصوصی شسته شود تا کاملاً تمیز شود.در نهایت باید به نکاتی برای بالا رفتن عمر کولر و کنترل آن اشاره کرد. کولر را در دورهای بالا روشن نکنید. اگر دور موتور بالا است، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید. روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب میشود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود.در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود. در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره‌ها را بالا ندهید. بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود. در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ملایم‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد. سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید. در حالتی که از سوخت CNG استفاده می‌کنید سعی کنید کولر نگیرید.در نهایت استفاده از کولر کمی مصرف سوخت را افزایش داده و گاهی تا ۱۰ درصد مصرف افزایش پیدا می‌کند. منبع: دنیای‌خودرو- مهندس محمدحسن اسداللهی
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
احتياجي به توضيح نيست كه هنگامي كه اتومبيل شما مجهز به كولر باشد، مي‌توانيد با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگي بپردازيد. زيرا هرگز گرماي طاقت فرسا، گازهاي خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبيل شما راه نخواهد يافت.
سيستم كولر اتومبيل در واقع از مجموعه قطعاتي تشكيل شده است كه پس از نصب برروي اتومبيل، براي فضاي داخل كابين توليد برودت دلخواه را مي‌نمايند.
كولر اتومبيل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابين به ما كمك مي‌نمايد تا رانندگي راحت تري داشته و در طول مسير از آرامش كافي برخوردار باشيم.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
كمپرسور

كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبيل مي‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سيستم در واقع شبيه به قلب مجموعه عمل مي‌نمايد. همچنين كمپرسور فشار و در نتيجه دماي گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نيز افزايش مي‌دهد.
كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق مي‌دهد.
كمپرسورهايي كه در سيستمهاي كولر اتومبيل به كار برده مي‌شوند، مي‌بايست داراي خواصي از قبيل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتي در محل مورد نظر قابل جايگذاري بوده و بار اضافي بر موتور اتومبيل تحميل ننمايند.





كندانسور
كندانسور يكي از اجزائي است كه وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
كندانسور گرماي جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سيستم را به هواي محيط خارج از كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد





كپسول خشك كننده
كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخيره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل مي‌نمايد. معمولاً اين كپسول داراي يك سوئيچ ايمني مي‌باشد تا در مواقعي كه فشار گاز از حد تعريف شده كمتر يا بيشتر شود، به طور خودكار جريان برق كمپرسور را قطع ‌نمايد.
همچنين بر روي اين كپسول شيشه‌اي جهت رؤيت گاز وجود دارد. شيشه رؤيت به ما اين امكان را مي‌دهد تا بتوانيم گردش و ميزان گاز موجود در سيستم را كنترل نماييم.





شير انبساط
شير انبساط تعيين كننده ميزان صحيح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طريق يك ***** است. همچنين اين قطعه فشار مبرد را بطور ناگهاني كاهش مي‌دهد. هنگامي ‌كه كمپرسور شروع به كار مي‌نمايد، شير انبساط باز شده و مبرد مايع با عبور از صافي مربوط به ورودي مايع پرفشار به گاز پر فشار تبديل مي‌گردد.
زماني كه اواپراتور ميزان بيشتري مبرد را طلب مي‌نمايد، شير انبساط اجازه مي‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نياز به داخل كويل اواپراتور وارد گردد. شير انبساط برقرار كننده تعادل ميان بار گرما و خنك كنندگي بهينه اواپراتور مي‌باشد.





اواپراتور
يكي ديگر از قطعات اصلي سيستم كولر اتومبيل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌اي از قطعات است كه وظيفه كاهش گرماي هواي كابين اتومبيل را بر عهده دارد. يكي ديگر از وظايف مهم اين قطعه، جب رطوبت از هواي داخل كابين مي‌باشد.
جريان سريع هواي ايجا شده توسط فن الكتريكي با عبور از سطح كويل اواپراتور، برودت ايجاد شده توسط كويل را از طريق كانال‌ها و دريچه‌هاي هدايت هوا به داخل كابين اتومبيل انتقال مي‌دهد. عمل ايجاد برودت توسط كويل اواپراتور باعث تقطير رطوبت واي دال كابين گشته و قطرات آب ايجاد شده از طريق لوله مخصوصي به خارج از كابين اتومبيل منتقل مي‌گردد.
سيستم كولر اتومبيل داراي دو سوئيچ كنترلي است كه يكي از آنها زماني كه فشار گاز كم يا زياد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و ديگري از ايجاد يخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگيري مي‌نمايد. عدم كاركرد مناسب هريك از اين دو سوئيچ مي‌تواند باعث از كار افتادن كل سيستم گردد


منبع : كولر ايران
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مراحل شارژ توسط دستگاه:

1-اتصال دقیق شیلنگ ها
2-چک کردن میزان گاز موجود در دستگاه ،اگر کم باشد آلارم میدهد و چراغ آن روشن و خاموش میشود .
3-تنظیم دستگاه :-مقدار گازی که باید وارد سیستم شود – زمان وکیوم
4-تخلیه گاز یا دشارژ کردن سیکل کولر
5-وکیوم کردن آن
6-نشت یابی (اگر فشار منفی شد نشتی دارد و با استفاده از ابزار هایی کع در دسترس داریم باسد محل نشتی را یافت )
7-اضافه کردن روغن(به همان مقدار خارج شده)
8-شارژ گاز
جهت تخلیه گار از سیکل:

1-خودرو روشن
2-کولر روشن
3-فن دور تند کار کند
4-شیر ابی بسته
5-تخلیه گاز
معرفی صفحه روی دستگاه :
گیج اول: فشار دستگاه شارژ
گیج دوم : پرفشار HP
گیچ سوم: کم فشار LP
:Gas Avilibity: مق دار گاز موجود در دستگاه
Recharching: : شار ژ مجدد سیکل کولر
Recovery: :بازیافت گاز از خودرو به دستگاه
:Vaciume: وکیوم یا ایجاد خلاء
:------------: جدا کردن گاز ار روغن
Stop : جهت متوقف کردن عملیات
:Start جهت شروع یا شروع مجدد عملیات
:Select برای انتخاب گزینه مورد نظر
 : جهت حرکت بین اعداد نمایشگر
و با + میتوان اعداد را تغییر دهیم و با Enter ثبت مشود
این دستگاه شامل دو تنظیم میشود که یکی برای مقدار گازی که باید وارد سیکل شود و دیگری برای تنظیم مدت زمان Recovery مورد استفاده قرار میگیرد.
بعد از وکیوم به صورت اتوماتیک به مرحله جدا کردن روغن میرود و هنگامی که سوت زد شیر مربوط به اضافه کردن روغن را باز مینماییم و به همان مقداری که خارج کردیم اضافه مینماییم.
مدت زمان مناسب جهت وکیوم کردن حدودا 15دقیقه است .
بعد از وکیوم کردن وقتی دستگاه میخواهد سوت بزند Stop را زده و 5الی10دقیقه صبر میکنیم اگر فشار در یکی از گیج ها افت پیدا کرد نشانه نشتی در مدار است .
در حالت موتور خاموش میتوان از دو شیلنگ استفاده کرد و هر دو گیج فشار یکسان نشان میدهند ولی هنگامی که موتور روشن است فقط LP را وصل میکنیم چون فشار بالا میرود نباید از قرمز استفاده کنیم.
ضمنا اگر وزن کپسول زیر 2KG باشد آلارم داده و دستگاه کار نمیکند .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روش شارژ دستگاه»

در صورتی که مقدار گاز درون دستگاه کمتر از حد مجاز باشد لازم است دستگاه را شارژ نماییم برای ایم امر مراحل ذیل را دنبال کنید:
1-باز کردن کوپلینگ یرشیلنگ آبی.
2-اتصال شیلنگ آبی به کپسول.
3-شیر کپسول را باز نمایید.
4-باز کردن شیر دستگاه.
5-دستکاه را روشن نموده وکلید Recovery .
از روی منو مقدار گاز وارد شده را خوانده و هرگاه به میزان دلخواه رسید شیر کپسول را ببندید، ثابت شدن عدد روی منو نشانه تخلیه شیلنگها است.
6-کلید Stop را زده و شیلنگ را از کپسول جدا کنید .
7-اهرم راببندید.
هشدار: هیچگاه برای شارژ دستگاه کپسول را به صورت وارونه قرار ندهید.
فشار پایین 2.5Bar--1.5Bar است
فشار بالا 16Bar است
در مرحله Recovery ابتدا باید کوذلینگ آبی را بسته و و وقتی فشار به زیر 6Bar رسید میتوانیم شیلنگ آبی را باز نمائیم.
در مرحله Vaciume هردو را باز میکنیم (بالا و پایین)15دقیقه زمان مناسبی برای این مرحله است، سپس گیج فشار پایین ( LP ) زیر صفر می آید و ثابت میماند .
Oil Inqection : جهت شارژ روغن به دستگاه میباشد.
کوپلینگ فشار بالا را جهت عقربه های ساعت باز کرده و از خودرو جدا میکنیم.
عیوب اولیه :

دیداری:

*یافتن نشتی :
-اتصالات سیاه میشوند
-چرب شده شیشه های داخل (نشتی در اتصالات اواپراتور و شیر انبساط)
-دریچه های هوای ورودی
*چشمی(از طریق حباب ها)
*کندانسور
*بازدید کردن پروانه ها
****** هوای تازه(بوی بد)
اگر در هنگام استفاده از کولر شیشه ها چرب شوند میتواند از نشتی گاز درون گاز اتاق میباشد و علت عمده آن استفاده از روکش چرم صندلی میباشد.
شنیداری:

*شیر انبساط سوت بکشد
*فن کولر صدای زیاد بدهد (ناشی از وارد شدن شیء خارجی و شکستن پره های فن کولر یا تراز نبودن آن)
*کمپرسور
صدای نا میزان از کمپرسور
* از خارج کمپرسور:
-صدای کلاچ
-صدای بلبرینگ پولی
-خرابی تسمه (شل و سفت و پوسیدگی تسمه)
-پیچ نگهدارنده
*از داخل کمپرسور :
-خرابی رینگ و پیستون
-خرابی بلبرینگ داخلی
-صدای ناشی از کمبود روغن یا گاز
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عیب یابی قطعات

رطوبت گیرک

1-انسداد در مخزن (سرد بودن یا یخ زدگی در ورودی شیر انبساط)
2-وجود رطوبت در سیکل (اشباع شدن منبع)
اگر رنگ روغن بصورت سربی باشد باید حتما رطوبت گیر را تعویض نموده ، رطوبت باعث خورندگی قطعات میشود و به کمپرسور نیز فشار آورده و احتمال خرابی پیستون و شاطون کمپرسور میباشد .
شیر انبساط

1-نشتی گاز لوله حسگر دما (خروجی شیر سرد نیست و اختلاف دمای بین ورودی و خروجی تشخیص داده نمیشود) .
2-باز ماندن یا بسته شدن (اگر بسته بماند سرد نمیکند و اگر باز بماند باعث یخ زدگی در اواپراتور و مرتب قطع و وصل کلاچ کمپرسور میباشد)
کمپرسور
سوختن
قطع و وصل سریع کمپرسور
کلاچ نکردن
در رفتن کلاچ
عوامل سوختن کمپرسور
کمبود روغن کمپرسور
وجود رطوبت در سیکل
فشار بالا در خروجی به مدت طولانی
قطع و وصل
زیاد بودن گاز
زیاد بودن روغن (باعث بالا رفتن فشار میشود)
تنظیم نبودن فیلر کلاچ
سوئیچ سه مرحله ای
نیم سوز بودن بوبین
خرابی کنترل یونیت فن یا کولر
خرابی رله قطع کن
وجود رطوبت در سیکل
خرابی سنسور اواپراتور یا فشنگی سر قهوه ای
در رفتن کلاچ
تنظیم نبودن فیلر
ضعیف شدن بوبین
کم بودن ولتاژ باتری
چرب شدن صفحه کلاچ
کچل کردن صفحه کلاچ
اگر فیلر کم باشد همیشه درگیر است و زود کچل میکند
کلاچ نکردن
خرابی یونیت فن یا کولر
سوئیچ سه مرحله ای
سوختن بوبین
قطعی کلید A/C
کمبود گاز (ایراد نیست اگر سالم باشد نباید کلاچ کند)
خرابی رله قطع کن
خرابی سنسور اواپراتور یا فشنگی سر قهوه ای
فیوز F2
زیاد بودن فیلر کلاچ
*در کنار فن بخاری زیر داشبورد راست سه رله وجود دارد.
اولی از سمت چپ برای A/C است و وسطی برای کمپرسور و سومی که در خودروهای پارس است جهت فن اواپراتور و اگر این رله خراب باشد دور 4 فن کار نمیکند (رله نقره ای)
عدم عملکرد سنسور اواپراتور
-یخ زدگی اواپراتور
-قطع نکردن کلاچ در زمان پایین بودن بیش از حد دمای لوله مکش
- خروج بیش از حد آب از اواپراتور
عدم عملکرد فن موتور
- در آمدن سوکت موتور فن
- معیوب بودن مقاومت (عدم عملکرد دور 1و2و3موتور فن کولر)
- معیوب بودن رله (عدم عملکرد دور 4 موتور فن کولر)
- معیوب بودن دسته سیم
عدم خنک کنندگی مناسب سیستم
در دستگاه PPS به سراغ Air Conditioner میرویم بعد از Actuar Test مقدار ولتاژی که به کمپرسور میرسد را در پارامتر Management می بینیم .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کمپرسور به عنوان قلب تپنده کولر خودرو نقش اصلی را در به گردش در آوردن سرد کننده دارد و گرد و غبار باعث می‌شود سیستم سرمایش به درستی عمل نکند و نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد و در نتیجه خنک کنندگی سیستم کاهش می‌یابد.
با توجه به گرد و غبار موجود در هوای تهران بهتر است از کولر خودرو استفاده نشود و در صورت استفاده، سیستم سرماش در وضعیت گردش هوا در داخل خودرو قرار گیرد تا هوای خارج خودرو داخل آن نشود.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کولر را نباید در دورهای بالا روشن کرد و اگر دور موتور بالاست باید کلاچ گرفته و سپس کولر روشن شود،
در همان لحظه که کولر روشن می‌شود نباید شیشه پنجره‌ها را بالا کشید بلکه باید چند دقیقه صبر کرد تا کولر کار کند و هوای اولیه آن خارج شود و سپس شیشه‌ها را بالا کشید.
 

3ctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام بر داداش کامران خودمون
چه عجب یه سری به تالار ما بدبخت بیچاره ها زدین!!!!:surprised::surprised::surprised::surprised:
ای بابا نفرمایید این حرفها چیه آخه سوادمون در این حد شما نیست که بیایم وگرنه از خدامونه ......
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پس از روش کردن خودرو اجازه دهید موتور مدتی کارکرده و سپس نسبت به روشن کردن کولر اقدام نمائید. در غیر این صورت به دلیل سرد بودن موتور باعث استهلاک بیشتر موتور و هم چنین کمپرسور کولر می گردد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در صورتیکه در حال حرکت هستید وقصد روشن کردن کولر را دارید به منظور جلوگیری از صدمه زدن به کلاچ و میل لنگ کمپرسور دور موتور می باید حداکثر به 1000دور در دقیقه برسد.کافی است که کلاچ گرفته تا دور موتور به این دور رسیده و کولر روشن گردد و سپس به ارامی پا را از روی پدال برداشته تا دور پولی کولر و میل لنگ موتور هم دور گردد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی یک بار کولر خودرو را به مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن نمایید.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در موقع توقف طولانی مدت خودرو کولر خودرو رو روشن نگه ندارید...
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لطفا" بلافاصله بعد از وارد شدن به داخل خودرو سیستم تهویه هوا را روشن نکنید.
پس از وارد شدن به داخل خودرو، پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.

آِیامی دانید دلیل انجام این کار چیست؟


بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، داشبورد ، صندلی وسیستم تهویه هوای خودرو از خود گازبنزن ساطع می کنند که یک گازبسیار سمی و سرطانزاست( حتما" بارها بویی شبیه پلاستیک گرم شده را در خودرویتان احساس کرده اید ،این همان بوی گاز سرطانزای بنزن است.) علاوه بر سرطانزایی ، گاز بنزن به استخوان ها اسیب رسانده ( مسمومیت استخوان ها) ونیز باعث ابتلا به انومیا (نوعی از سرطان خون مربوط به گلوبولهای قرمز خون) و کاهش سطح گلوبولهای سفید بدن می گردد.همچنین تماس طولانی مدت با این گاز سمی باعث ابتلا به لوکمیا (نوع دیگری از سرطان خون مربوط به گلوبولهای سفید خون) ودر مواردی همزمان با افزایش ریسک ابتلا به سرطان باعث سقط جنین در خانمها نیز می گردد.

جالب است بدانید:

میزان سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع می باشد،در حالیکه میزان بنزن موجود در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته بین 200تا 400 میلی گرم می باشد.حال اگر این خودرو در فضای باز و زیر نور خورشید در دمای بالای 60 درجه فارنهایت پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول ان می باشد.
افرادیکه سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند بطور اجتناب ناپذیری در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند.

علاوه بر موارد ذکر شده بالا بنزن گازیست که :

کلیه ها و کبد را تحت تاثیر قرار داده و از همه خطرناکتر اینکه بدن انسان به سختی می تواند این ماده سمی و خطرناک را دفع نماید.
((پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرالود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.))

یک ضرب المثل چینی :

وقتی شخصی موضوع ارزشمندی را که به نفع شماست با شما در میان گذاشت شما نیزاخلاقا" وظیفه دارید ان مطلب را به دیگران انتقال دهید.
منبع : niazerooz.com
 

vahab eblis

عضو جدید
!!!!!!!

!!!!!!!

با سلام به تمام دوستان،داداشهای گلم باید این رو حتما بدونید که هر کسی که این مطلب را نوشته وضعیتش از 2 حالت خارج نبوده:حالت 1 بی تقصیر بوده یکسری اطلاعات کم و یکسری اطلاعات کاملا خنده دار و سرکاری به این بنده خدا داده شده است.حالت 2 اینه که این داداشمون از همکاران محترم خود من بوده و برای رونق در کسب و کار خودش و خودم و خودمون این مطالب را در محل کارش در آن هنگام که از دست طلبکاران به قول معروف پشت دخل پناه گرفته بوده(غایم شده بوده) چشمش به تبلتش افتاده و نوعی بخصوص از آگهی های بازرگانی را منتشر کرده ،که بنده نیز از این بابت از ایشان کمال تشکر را به جای می آورم.وهاب بهرامی مدیر فنی شرکت برودت سازان خودرو،و برودت سازان مهدی،مدیر کولر سازی امپراطور،سرپرست قسمت نصب و راه اندازی کولر اتوبوس در ایران خودرو دیزل و شهاب خودرو وهمچنین م سءول عیب یابی و رفع کردن مشکل در اوبتیک ایران خودرو دیزل و آدیت شهاب خودرو جهت سبز شدن سیستم کولر برای تحویل به مشتری.brudatsazanmahdi.blogfa.com
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام به تمام دوستان،داداشهای گلم باید این رو حتما بدونید که هر کسی که این مطلب را نوشته وضعیتش از 2 حالت خارج نبوده:حالت 1 بی تقصیر بوده یکسری اطلاعات کم و یکسری اطلاعات کاملا خنده دار و سرکاری به این بنده خدا داده شده است.حالت 2 اینه که این داداشمون از همکاران محترم خود من بوده و برای رونق در کسب و کار خودش و خودم و خودمون این مطالب را در محل کارش در آن هنگام که از دست طلبکاران به قول معروف پشت دخل پناه گرفته بوده(غایم شده بوده) چشمش به تبلتش افتاده و نوعی بخصوص از آگهی های بازرگانی را منتشر کرده ،که بنده نیز از این بابت از ایشان کمال تشکر را به جای می آورم.وهاب بهرامی مدیر فنی شرکت برودت سازان خودرو،و برودت سازان مهدی،مدیر کولر سازی امپراطور،سرپرست قسمت نصب و راه اندازی کولر اتوبوس در ایران خودرو دیزل و شهاب خودرو وهمچنین م سءول عیب یابی و رفع کردن مشکل در اوبتیک ایران خودرو دیزل و آدیت شهاب خودرو جهت سبز شدن سیستم کولر برای تحویل به مشتری.brudatsazanmahdi.blogfa.com

میشه بفرمایید منظورتون از این دقیقا چی هست و کدوم مطلب رو میفرمایید؟
 

M_JABERI

عضو جدید
سلام.
باتشكر.
لطفا راههاي جلوگيري از خالي شدن گاز كولر را در ماشين rd بيان كنيد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام.
باتشكر.
لطفا راههاي جلوگيري از خالي شدن گاز كولر را در ماشين rd بيان كنيد.

سلام
این مشکل اختمالا از خود کمپرسور هست که توانایی نگه داشتن گاز رو نداره و باید تعمیر و یا تعویض شه
 

Similar threads

بالا