روز شمار تاریخ ایران

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی، عالم کمنظیر،فقیه و حکیم فرزانه است؛ او که از شاگردان شهید ثانی و از افتخارات جهاناسلام بهشمار میآید.
شیخ بهایی در طول حیاتپربار خویش، به نقاط مختلف جهان سفر کرد و از محضر استادان برجسته، دررشتههای گوناگون استفاده کرد و در بسیاری از دانشها متبحّر شد. او باارائه حدود 100 اثر ارزنده در شاخههای مختلف علم و تربیت شاگردان بسیار کههر کدام منشأ برکات فراوان بودند، به جهان اسلام روشنایی بخشید. میراثماندگار شیخ، هنوز پس از قرنها چراغ راه پویندگان دانش و دین است. شیخبهایی که در کودکی وارد ایران شده بود، از همان دوران، علاقه وافری بهیادگیری زبانفارسی نشان داد و سرانجام با مکالمه، ترجمه و نگارش بهزبانفارسی به خوبی آشنا شد . از نخبگان و فرزانگان دوران که خوشهچین خرمنپرفیض شیخبهایی بودند، میتوان ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاضلاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سیدماجد بحرانی و ملامحمدتقی مجلسی رانام برد که هر کدام از آنها، خدمتی بزرگ به دنیای اسلام ارائه دادند ونقشی عظیم در هدایت جامعه بشری ایفا کردند .
1379 شمسی: سالگرد اعتراض ملت ایران به کنفرانس ننگین برلین
درپی برگزاری کنفرانس شرم‏آور برلین در فروردین سال1379 با موضوع ایران پساز انتخابات مجلس ششم، مردم انقلابی ایران در سوم اردیبهشت در سراسر کشوربا انجام یک راهپیمایی گسترده، حمایت خود را از سخنان مقام معظمرهبریابراز داشته و خشم و انزجار خود را از شرکتکنندگان و برگزارکنندکان کنفراسضدانقلابی برلین اعلام داشتند.
راهپیمایان ضمن تقبیح عمل شرکتکنندگان در این کنفرانس، از وزارت امورخارجه خواستند مانع مداخله اجانب در امور ایران شده و نگذارند اینگونه،آرمانهای یک ملت و کشور را به تحقیر کشند. در طول برگزاری کنفرانس ننگینبرلین، شعارهایی علیه نظام، اسلام و ارکان انقلاب اسلامی سرداده می‏شد وافرادی که از ایران در این کنفرانس شرکت کرده بودند هیچ عکس‏العملی از خودنشان ندادند. از برگزارکنندکان اصلی این کنفرانس، بنیاد هاینریش بل آلمانیبود.

1616 میلادی: سالروز مرگ شکسپیر،نویسنده شهیر
شهرتویلیام شکسپیر بهعنوان شاعر، نویسنده، بازیگر و نمایشنامهنویس منحصربهفرداست و برخی او را بزرگترین نمایشنامهنویس تمام دورانها میدانند اما بسیاریاز حقایق زندگی او مبهم است. شکسپیر در ماه آوریل (احتمالا روز بیست و سومیا بیست و ششم ) در استراتفورد متولد شد. پدرش شهردار و مادرش فرزندزمینداری محلی بود.
شکسپیر احتمالا در مدرسه گرامر استراتفورد تحصیلکرده و در آنجا اطلاعات ارزشمندی درباره لاتین بهدست آورد ه اما رهسپارآکسفورد یا کمبریج نشد. ویلیام شکسپیر به تاریخ ۲۳آوریل ۱۶۱۶ میلادیدرگذشت و جسد او را 2روز پس از آن در کلیسای مقدس ترینتی به خاک سپردند.
از مهمترین آثار او مکبث ، هملت ، ژولیوس سزار ، رومئو و ژولیت ، تاجرونیزی،شاه لیر، ریچارد سوم،کینگ جان،کمدی اشتباهات و چند اثر دیگر رامیتوان نام برد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 4 اردیبهشت 90؛ 1304 شمسی: تاجگذاری رضاخان میر پنج

اردیبهشتسالروز تاجگذاری رضاخان پهلوی، این عنصر وابسته به بیگانگان، است. پس ازآنکه در بهمن 1303 مجلس شورای ملی مقام فرماندهی کلقوا را از احمدشاه سلبو به سردارسپه تفویض کرد، در آبان 1304 نیز سلسله قاجاریه با فشار رضاخانو طی مصوبهای منقرض شد و انگلستان و سپس شوروی بلافاصله حکومت موقت رضاخانرا به رسمیت شناختند.
روسها حتی به منظورابراز دوستی خود به رضاخان، نمایندگی خود در تهران را به «سفارت کبری»ارتقا دادند. رضاخان که از نفوذ روحانیت در جامعه مطلع بود بلافاصله حمایتظاهری از قوانین و احکام اسلامی را آغاز کرد. هدف او بهدست آوردن پایگاهاجتماعی از طریق جلب حمایت روحانیت بود. او به عنوان نخستوزیر کشوراعلامیهای انتشار داد و در آن خاطرنشان ساخت: «قوانین اسلام به منظوربهروزی مردم اجرا خواهد گردید، معنویت مسلمانی کاملا حفظ خواهد شد، فروشنوشابههای الکلی ممنوع خواهد گردید، بهای گندم و نان کاهش خواهد یافتو...». با این حال او پس از تصاحب مقام سلطنت به سرعت چهره عوض کرد.
1271 میلادی: آغاز سفر تاریخی مارکوپولو
مارکوپولودر 24آوریل 1271میلادی به اتفاق پدرش راهی چین شد و مدتی در این سرزمین وجزایر جنوب شرقی آسیا به سیاحت پرداخت. از گفته مارکو چنین برمیآید کهآنها مسیر و مقصد مشخصی در ذهن نداشتند. مارکوپولو در این سفر به ایراننیز آمد و ازجمله در مورد جاده ابریشم سخن گفت. این سیاح ونیزی درسفرنامهاش از آداب و رسوم شهرهای مختلف ایران نوشت. او پس از سفر بیست وچند ساله و مراجعت به وطن ، سفرنامه‏ای به نام «عجایب» در زمینه ویژگی‏هایجغرافیایی چین، ترکستان، مغولستان و بخشی از آسیای جنوبشرقی به رشته تحریردر آورد. وی در این کتاب از رایج بودن پول کاغذی در چین، وجود فاضلاب،پل‏های بلند، آتش‏نشانی، پست و... سخن گفته است. این نکات برای اروپاییاننیمهوحشی و نادان قرن 13میلادی باورکردنی نبود، از این رو ونیزیان، او رادروغگو می‏خواندند تا اینکه گسترش جهانگردی، صحت گفته‏های وی را ثابت کرد.
1898 میلادی: جنگ آمریکا و اسپانیا
جنگآمریکا و اسپانیا در سال ۱۸۹۸ میلادی، منازعهای بود که در پی آن سلطهاسپانیا بر مستعمرات آن در قاره آمریکا پایان یافت و مالکیت برخی از مناطقغربی اقیانوسیه و همچنین آمریکای لاتین بهدست آمریکا افتاد. ریشه این نبردبه تلاش کوبا برای استقلال و جدا شدن از اسپانیا برمیگردد . سرکوب شدیدشورشیان کوبایی توسط نیروهای اسپانیا و غرق شدن مشکوک رزمناو آمریکاییماین در بندر هاوانا تمایل به دخالت آمریکا در امور کوبا را در افکارعمومی دوچندان کرد. سرانجام کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجبآن، استقلال کوبا به رسمیت شناخته شده و نیروهای اسپانیایی ملزم به ترکآنجا میشدند. اسپانیا در تاریخ ۴ آوریل به آمریکا اعلان جنگ داد که اعلانجنگ متقابل آمریکا را بهدنبال داشت. از آنجایی که هیچکدام از نیروهایزمینی و دریایی اسپانیا آماده این نبرد دوردست نبودند، جنگ به سود آمریکارقم خورد و نیروهای اسپانیایی که هزاران کیلومتر از کشورشان دور بودندشکست خوردند و جزیره کوبا به تصرف آمریکاییان درآمد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 5 اردیبهشت 90؛ 1359 شمسی: شکست تروریسم دولتی آمریکا در طبس

فرودگاههای نظامی مصر، عمان و عرشه ناو هواپیمابر آمریکا در دریای عمان ازمراکز عمده برخاستن هواپیماها و چرخبالهای مهاجم آمریکا برای فرود درمنطقه طبس بود.
نیروهای آمریکایی در پنجماردیبهشت سال 1359 پس از استقرار در طبس و قبل از حرکت به تهران دچارحوادث مختلفی شدند و از ادامه مأموریت بازماندند. دستگاه هیدرولیک یکی ازچرخبالها از کار افتاد، چرخبال دیگر بر اثر توفان شن و عدمدید کافی بههنگام جابهجایی، با یکی از هواپیماها برخورد کرد و آتش گرفت و در نتیجه آن8 نفر از نظامیان در شعلههای آتش سوختند. در پی حادثه صحرای طبس و فرارباقیمانده هواپیماها و چرخبالهای آمریکایی به سوی ناو «نیمیتس» جیمی کارتررئیسجمهور آمریکا شکست این عملیات مداخلهجویانه را اعلام کرد. این حادثهیکی از بزرگترین رسواییهای نظامی و سیاسی کاخ سفید در برابر انقلاب اسلامیایران محسوب میشود.
1854میلادی :آغاز حفر کانال سوئز
اوج‏گیریرقابت‏های انگلستان و فرانسه در قرن نوزدهم و تلاش هر کدام از آنها دربرتری‏جویی نظامی - تجاری باعث شد فرانسه بهعنوان یک قدرت صنعتی - نظامی ودر حقیقت بهعنوان یک دولت استعماری درصدد برآید تا احداث کانال سوئز راعملی سازد. از این رو، طرح حفر این کانال در سال 1854میلادی توسط یک مهندسفرانسوی به نام فردیناند دول تهیه و کار حفر آن از 25آوریل 1859میلادیآغاز شد. در این میان، از آنجا که بین فرانسه و انگلیس، رقابت آشکاری درمیان بود، انگلستان از ارائه هر نوع کمک به فرانسه مضایقه کرد؛ چرا که حفرکانال به قدرت فرانسه می‏افزود. بنابراین فرانسویان بدون کمک از هیچ کشوریبه تنهایی اقدام به این کار کردند و ظرف مدت 10سال، با هزینه‏ای بالغ بر400میلیون فرانک، این پروژه را به اتمام رساندند. طول این کانال حدود170کیلومتر، عرض آن 60 متر و عمیق‏ترین نقطه آن، 22 متر است که بعدها وسعتبیشتری یافت؛ بهطوری که عرض آن به 200متر رسید.
۱۹۷۴ میلادی: انقلاب میخک
انقلابمیخک که نام اصلی آن «انقلاب جمهوری» است در 25آوریل سال ۱۹۷۴ میلادی توسطافسران شورشی جوان در شهر لیسبون پرتغال شروع شد و با پایان دادن به حکومتدیکتاتوری که سالازار بنیانگذار آن بود، باعث به قدرت رسیدن ژنرالاسپینولا در این کشور شد. چون این انقلاب بدون خونریزی و آشوب انجام شد،در تاریخ پرتغال به نام انقلاب دمکراتیک مشهور است و چون مردم از سربازانبا گلهای میخک استقبال کردند، به انقلاب میخک نیز مشهور شد.
۱۹۱۵میلادی: روز آنزک
روزآنزک روز ۲۵ ماه آوریل است. نام این روز برگرفته از نام ارتش مشترکاسترالیا و زلاندنو یا به اختصار آنزک است که در جنگ جهانی اول بهعنواننیروهای حامی انگلستان و در دسته متفقین شرکت کردند. این روز ابتدا بهیادبود کشتهشدگان استرالیا و نیوزلند در نبرد گالیپولی ترکیه که درسال۱۹۱۵ اتفاق افتاد گرامی داشته شد اما بعدها از آن برای قدردانی از همهعملیات و خدمات ارتش این دو کشور استفاده میشود. بیشتر شهرهای این دو کشوردارای بناها و میدانهای یادبود آنزاک هستند و مراسم روز آنزاک در اینمکانها برپا میشود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 6 اردیبهشت 90؛ شهادت حجتالاسلام مهدی شاهآبادی


شهید شاه آبادی، روحانی مبارزی بودکه بارها توسط ساواک دستگیر شد .
او در طول سالهای 1352 تا 1357، 7بار دستگیر، زندانی و تبعید شد. با بهاوج رسیدن انقلاب و تصمیم حضرت امامخمینی(ره) برای بازگشت به وطن، شهیدشاهآبادی همراه استاد شهید مرتضی مطهری و شهید آیتالله بهشتی در کمیتهاستقبال امام نقش فعالی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت نظارت برکمیتههای انقلاب شمیرانات و اطراف آن به عهده وی گذاشته شد. حجتالاسلاممهدی شاهآبادی در سال 1359 به نمایندگی از مردم تهران به مجلس شورایاسلامی راه یافت. او در سال 1363 راهی جبهههای دفاع مقدس و جزایر مجنون شدو در غروب پنجشنبه 6اردیبهشت، بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ ارتش متجاوزصدام به شهادت رسید.
65 قمری : نبرد توابین در عینالورده با سپاهیان عبیداللهبنزیاد
واقعهعینالورده، نبرد خونین و بزرگی میان شیعیان عراق و سپاهیان شام بود. پس ازقیام مقدس اباعبداللهالحسین(ع) و شهادت جانسوز وی و یارانش به دست سپاهیانیزیدبنمعاویه در سرزمین کربلا و افشاگری اسیران واقعه کربلا در ایام اسارتو روشنگری آنان علیه خلافت یزیدبنمعاویه، یک حالت ندامت و پشیمانی درشیعیان و محبان اهلبیت(ع) به ویژه اهالی عراق و شهرهای بصره و کوفه بهوجود آمد و بهتدریج در طول 4سال و اندی، به یک قیام بزرگ تبدیل شد. رهبریاین قیام را سلیمانبنصردخزاعی بر عهده داشت که با حرکت از کوفه، مخالفتخویش را با دستگاه جبار اموی آشکار کرد. شامیان که از خروج توابین با خبرشده بودند، سپاهی عظیم به فرماندهی عبیداللهبنزیاد برای نبرد با توابین بهسوی عراق اعزام کردند و 2سپاه در سرزمین عین الورده با هم روبهرو شده و در22 جمادیالاولی، سال 65 قمری نبرد خونینی میان آنان واقع شد.
1362 شمسی: خیال واهی براندازی نظام
براثر پیگیری نهادهای اطلاعاتی، اسرار ارتباط شبکه مخفی- نظامی حزب توده باکا.گ.ب کشف میشود و حزب آماج کنترلهای اطلاعاتی-عملیاتی قرار میگیرد.رهبری حزب به شدت به تدارکات دفاعی در ابعاد اطلاعاتی، سیاسی و تبلیغاتیمیپردازد و میکوشد تا خود را از زیر ضربه خارج کند. از جمله در نیمه سال1361 به قطع ارتباط مستقیم با شوروی دست میزند و ارتباط تشکیلات مخفی-نظامی را پیچیدهتر و مستورتر میسازد. معهذا، با پیگیری و هوشیاری نهادهایاطلاعاتی این اقدامات خنثی شده و نخستین گروه از رهبران و کادرهای درجهاول حزب دستگیر میشوند. سرانجام در تاریخ 6اردیبهشت سال1362 در عملیات«امیرالمؤمنین علی(ع)» که در شب میلاد مولای متقیات انجام گرفت، سازمانهایعلنی و مخفی حزب توده فرو میریزد و در پی آن با اطلاعیه دادستانی کلانقلاب اسلامی انحلال آن اعلام میشود.
1359 شمسی: شهادت محمد منتظرقائم
پساز شکست حمله نظامی آمریکا، برادرِ پاسدار، محمد منتظرقائم، فرمانده سپاهپاسداران یزد، جهت بررسی اوضاع به ناحیه مورد نظر وارد شد تا اطلاعاتموجود و فوقسری داخل صحنه را جمع‏آوری کند. از آن طرف، استکبار جهانی،تصمیم گرفت هلی‏کوپترها منهدم شوند تا اسناد سری نیز از بین بروند.بنابراین با هماهنگی بنی‏صدر معزول و تنی چند از مزدوران و خودفروختگاننفوذی، این منطقه بمباران شد و پاسدار محمدمنتظر قائم در 6 اردیبهشت سال1359 به فیض شهادت نایل آمد. از بین بردن اسناد و مدارک به جامانده کهبهطور قطع حاوی اسناد و مدارک مربوط به ادامه طرح و برنامه‏هایآمریکایی‏ها پس از انجام مرحله اول عملیات بود و همچنین شامل اسامی عواملمزدور داخلی و جاسوسانی می‏شد که می‏بایست طی این عملیات با آمریکایی‏هاهمکاری کنند، خود واقعه‏ای مهم و قابل بررسی است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 7 اردیبهشت؛ 1363 شمسی: کمک‏های تسلیحاتی شوروی به رژیم بعثی عراق


در نتیجه فتح خرمشهر و احتمال سقوط رژیم عراق، شوروی نیز همگام با کشورهایغربی، با واگذاری تجهیزات مدرن جنگی به عراق، بر میزان کمک‏های خود به اینکشور افزود.
هیأت شوروی که از میزان عصبانیتعراق بهدلیل ازدست دادن جزایر مجنون در عملیات خیبر مطلع بود، به عراقاطلاع داد که حاضر است میگ‏های21 و 22، هلیکوپترهای توپ‏دار و 350موشکاسکاد در اختیار رژیم بعث قرار دهد. سرانجام این قرارداد و قرارداد وام2میلیارد دلاری شوروی به رژیم بعث عراق در هفتم اردیبهشت1363 شمسی بینطرفین در مسکو امضا شد و در جبهههای جنگ علیه رزمندگان اسلام به کار رفت.بعد از سقوط صدام، مسئله بازپرداخت وام‏های اعطایی کشورهای غربی و شرقیبرای پیروزی در جنگ با ایران، بهعنوان یکی از مهمترین چالش‏های جدی منطقهو جهان مطرح شد.
1231 میلادی: تاسیس دادگاه تفتیش عقاید
همزمانبا یورش سپاهیان صلیبی به مناطق شرق، واقعه مهم دیگری نیز روی داد کهسرآغاز دوران مخوف انکیزیسیون یا تفتیش عقاید در تاریخ مسیحیت بهشمارمیرود. در این زمان پاپ اینوسان سوم دستور تشکیل دادگاه تفتیش عقاید راصادر کرد و از این پس، این دادگاه در سراسر اروپا به کار پرداخت. در واقع،اینوسان سوم در عقاید خود بسیار لجوج و سرسخت بود و به هیچ وجه تحمل شنیدنعقیده و نظری را بر خلاف رأی خود نداشت. به همین جهت کسانی که جرأتمیکردند نظری مخالف رأی و نظر او ابراز کنند از سلاطین وقت گرفته تا افرادعادی تفکیر میشدند. این دادگاه در 27 آوریل 1231میلادی در اسپانیا تأسیسشد و دوره جدیدی از خشونت و قساوت را در این سرزمین آغاز کرد. در ایندادگاهها محاکمه، قطعی و لازمالاجرا بود. کسانی که مظنون به بدعتگذاریبودند، چنانچه نمیتوانستند بیگناهی خود را ثابت کنند تکفیر میشدند ومجازات سنگینی در انتظارشان بود.
1961 میلادی :تشکیل جنبش عدمتعهد
جنبشعدم تعهد در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میانکشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه امپریالیسم قرارداشتند در سال 1961 میلادی تشکیل شد. هماکنون اعضای این جنبش را اکثراکشورهای در حال توسعه تشکیل میدهند. نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میانکشورهایی که بعدها به غیرمتعهدها معروف شدند، در کنفرانس باندوگ از تاریخ18 تا 27آوریلسال 1955 میلادی انجام شد. جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر واحمد سوکارنو رؤسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاسایده تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند و در کنفرانسی که در یوگسلاویبرگزار شد، این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.
1521 میلادی : کشتهشدن فردیناند ماژلان
فردیناندماژلان، دریانوردی بود که برای نخستینبار در جهت غرب از اروپا به آسیا رفتو در اقیانوس آرام کشتی راند. همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدنکره زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را عهدهدار شد. اگر چه خود در میانهسفر درگذشت، ولی افرادش توانستند کرهزمین را با موفقیت دور بزنند و بهاروپا بازگردند. در سال1511 میلادی در نبرد علیه مراکشیها شرکت کرد. باوجود زخم برداشتن در جنگ و دریافت مدالهای متعدد، اطرافیان وی را بهدادوستد غیرقانونی متهم کردند. هر چند ماژلان بالاخره از تمام اتهامهاتبرئه شد، ولی دیگر از چشم شاه امانوئل اول افتاده بود. پادشاه تقاضایافزایش حقوق ماژلان را نپذیرفت و اعلام کرد که دیگر در دولت پرتغال مقامیبرای او در نظر نگرفته است. ماژلان که اوضاع را چنین دید، به خدمت درباراسپانیا درآمد. او سرانجام در جنگ با بومیان در 27آوریل 1521 میلادی درنبرد ماکتان کشته شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 8 اردیبهشت؛ 1360 شمسی: افول ستاره درخشان جنگ کردستان روزگار 8اردیبهشت؛ 1360 شمسی: افول ستاره درخشان جنگ کردستان هشتم اردیبهشت ماه،سالروز شهادت امیر سرتیپ خلبان علیاکبر قربان شیرودی است. خلبان تیزپروازآسمان ایران ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر چمران اورا «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و شهید تیمسار فلاحی او را «ناجی غربو فاتح گردنهها» خواند. شهید شیرودی که در جریانات پیروزی انقلاب باپیشمرگان کرد مسلمان همکاری کرده بود، با تشکیل سپاه پاسداران انقلاباسلامی، به سپاه غرب کشور پیوست. وی که با شروع جنگ تحمیلی در 31شهریور1359 به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریتهایخود با سرپیچی از فرمان بنیصدر مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهماتمنطقه، به همراه 2خلبان همفکر خود و با 2هلیکوپتری که در اختیار داشتند،در طول 12ساعت پرواز بینهایت حساس و خطرناک که وی بهعنوان تنها موشکاندازپیشاپیش دو خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد، توانست مهمات دشمن را درهمکوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد آورد. شجاعت و ابتکار عمل این شهیدنه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاریهای مهم جهان منعکس شد.بنیصدر برای حفظ ظاهر 2هفته بعد به او ارتقای درجه داد، اما وی درجهتشویقی را نپذیرفت و تنها خواستهاش را دیدار با حضرت امام و بیانکارشکنیهای بنیصدر و بیتفاوتی برخی از فرماندهان اعلام کرد . سرانجام اینستاره درخشان در منطقه بازی دراز در سال 1360 افول کرد. 1377 شمسی: سفرشیخ احمد یاسین به ایران احمد اسماعیل یاسین معروف به شیخ احمد یاسین ،بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و رئیس مجمع اسلامی غزه بود. احمدیاسین در جوانی در اثر یک حادثه فلج شد اما این حادثه وی را از فعالیتهایاجتماعی و تحصیلی دور نکرد و او بهعنوان معلم ادبیات عرب و تربیت اسلامیبه کار مشغول شد. در مساجد غزه به سخنرانی و تدریس پرداخت و به یکی ازمشهورترین سخنرانان نوار غزه تبدیل شد. او در سال1983 به اتهام نگهداریاسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه رژیم صهیونیستی بازداشت و دردادگاه نظامی محاکمه و به ۱۳سال زندان محکوم شد اما در چارچوب تبادل اسراءپس از تحمل ۱۱ ماه زندان، آزاد شد. او در 8 اردیبهشت سال 1377 بهمدت 6روزاز ایران دیدن کرد و با رهبر معظم انقلاب دیدار داشت. سرانجام رژیم منفورصهیونیستی او را در 22 مارس 2004 میلادی هدف 3موشک هلفایر که از بالگردهایارتش این رژیم شلیک شده بود قرار داد و به شهادت رساند. این عملیات بانظارت مستقیم شارون انجام گرفت . 1965میلادی: مداخله نظامی در دومینیکن پساز شدتیافتن درگیری‏ها و خشونت‏های داخلی میان گروههای چپ و راست ونظامیان در دومینیکن، در 28آوریل 1965میلادی نیروهای آمریکایی در دومینیکنپیاده شده و این کشور را به بهانه حمایت از اتباع خویش اشغال کردند. امادر مدت زمان کوتاهی تعداد 1500 تفنگدار آمریکایی به 40هزار نفر افزایشیافت و با حمایت 37رزمناو، دومینیکن را محاصره کردند. جانسون، رئیس‏جمهورآمریکا، با نقض صریح منشور سازمان کشورهای آمریکایی که مداخله در امورداخلی هر یک از کشورهای عضو را ممنوع کرده بود، تفنگداران دریایی خود راروانه این کشور آمریکای مرکزی کرد. 1945 میلادی: اعدام فاشیست موسولینی درپایان جنگ جهانی دوم در حال فرار از ایتالیا بود که در مزرعهای توسطپارتیزانهای ایتالیایی دستگیر شد و در همان جا به همراه سایر همراهانش کهاز مقامات حکومت فاشیستی بودند، پس از محاکمه صحرایی به اعدام محکوم شد.در ۲۸آوریل ۱۹۴۵ میلادی هنگام تیرباران شخصی با چاقو به او ضربه زد وموسولینی نیمه جان به زمین افتاد و مردم به او حمله کردند و با لگد رویجنازه او رفتند و جمجمه او متلاشی شد . جسد موسولینی در «پیازا لورتودر »،برای نمایش عموم با قلابهای مخصوص آویزان کردن گوشت در قصابیها، بهصورتوارونه، از سقف یک ایستگاه پمپ بنزین آویخته شد و بهوسیله مردم شهرسنگباران شد. هدف از این عمل هم ناامیدکردن فاشیستها از ادامه جنگ و همگرفتن انتقام از نیروهای محور که بسیاری از پارتیزانها را به همان شیوهاعدام کرده بودند، محسوب میشد. سرانجام با دستور پاپ جنازه را پایینآوردند و به آتش کشیدند و خاکستر آن را به دریا ریختند .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 10 اردیبهشت 90؛ روز ملی خلیج فارس


نام تاریخی این خلیج، در زبانهای گوناگون، ترجمه عبارت خلیجفارس یا دریای پارس بوده است .
خلیجفارسپس از خلیج مکزیک و خلیج هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان بهشمار میآید. بهسبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیجفارس و سواحل آن، این آبراهه درسطح بینالمللی، منطقهای مهم و راهبردی بهشمار میآید. زمینشناسان معتقدندصورت نخستین خلیجفارس در کنار دشتهای جنوبی ایران تشکیل شد و به مرور زمان، شکل ثابت کنونی خود را یافت. خلیجفارس اصلیترین نامی است که از کهنترینمنابع بر جای مانده است. جغرافیدانان و تاریخنگاران اسلامی، همچون طبری،مسعودی و یعقوبی به اتفاق در کتب خطی به جای مانده از خود اذعان دارند کهتمامی نواحی خلیجپارس در دورههای پیش از اسلام به ایران تعلق داشته است .ابنحوقل بغدادی در کتاب خود «صوره العرض» از این منطقه به عنوان دریایپارس نام می برد . شورایعالی انقلاب فرهنگی با توجه به هدف قراردادن هویتفرهنگی و تاریخی ملت ایران، روز اخراج پرتغالیها از تنگه هرمز ، دهماردیبهشت را بهعنوان روز ملی خلیجفارس نامگذاری کرد .
1359 شمسی: اشغال سفارت ایران در لندن
اشغالسفارت ایران در لندن واقعهای بود که در 10اردیبهشت سال1359 توسط 6جوان عربکه با گذرنامه های عراقی از بغداد به لندن آمده بودند آغاز شد .گروگانگیران برای انجام مذاکره خواهان حضور یکی از سفرای عراق ، الجزایریا اردن در محل سفارت شدند، ولی تا پایان این ماجرا هیچیک از دیپلماتهایکشورهای مذکور حاضر به این کار نشدند. عباس لواسانی وابسته مطبوعاتی سفارتایران که با وجود توهینهای آنان، بهطور آشکار از انقلاب و رهبری انقلابدفاع میکرد درنهایت بهدست گروگانگیران به شهادت رسید. در این حادثه علیصمدزاده دیگر دیپلمات ایرانی نیز شهید شد . تاچر در پیامی کاملا غیرمعمولخواستار حفظ جان گروگانها و کشتن همه گروگانگیرها شده بود. به اعتقاد بعضیتحلیلگران او نمیخواست این ماجرا با زنده ماندن گروگانگیرها استمرار یابد،چرا که گروگانگیرها حافظ اسراری بودند که زنده ماندن آنها خطر افشای آن رادربرداشت. این ماجرا در نهایت با دخالت نیروهای ویژه انگلیس ( اس ای اس) وبا کشته شدن 5 نفر از گروگانگیران به پایان رسید. گروگانگیر ششم با حمایتدولت انگلیس پس از سپریشدن چند سال حبس به صورت مخفیانه در انگلستان زندگیمیکند .
1361 شمسی: آغاز عملیات بزرگ بیت المقدس
درحالی که اشغال خرمشهر توسط عراق بهعنوان آخرین و مهمترین برگ برنده اینکشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی میشد،آزادسازی این شهر میتوانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی برمتجاوز و اثبات برتری نظامیاش باشد . انهدام نیروی دشمن ، آزاد سازی 5400کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر و خارج کردن شهر اهواز ،حمیدیه و سوسنگر از برد توپخانه دشمن از مهمترین اهداف عملیات بود .سرانجام عملیات بیتالمقدس در 10اردیبهشت 1361 با رمز یا علیابنابیطالب (ع)از سوی فرماندهی آغاز شد. شهید آیتالله صدوقی و مرحوم آیتالله مشکینی نیزکه در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یکبهطور جداگانه، پیامهایی را به وسیله بیسیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائتکردند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 11 اردیبهشت90؛ 1306 قمری: واگذاری امتیاز تأسیس بانک شاهی ایران


پساز لغو امتیاز فوقالعاده بارون رویترز مبنی بر انحصار ساختمان راهآهن،استخراج معادن و تأسیس بانک ملی به یک تبعه‏ انگلیسی توسط دولت ایران،بهزودی هر دوطرف بهعلت عظمت امتیاز، دریافتند که این کار بدون مطالعه صورتگرفته است...
بنابراین در سال27 جمادیالاولسال1306 قمری دولت ایران به پسر بارون جولیوس دو رویترز، بهعنوان غرامتِلغو امتیاز پدرش، امتیاز محدودتری اعطا کرد که به موجب آن می‏توانست بانکیتأسیس کرده و از بعضی معادن ایران بهرهبرداری کند. این امتیاز سرانجام بهتأسیس بانک شاهی و بانک صنایع و معادن ایران منتهی شد.
1383 شمسی:درگذشت طنز نویس
کیومرثصابری فومنی معروف به « گل آقا » پایه گذار مؤسسه گل آقا ، نویسنده وطنزنویس در شهریور1320 در فومن به دنیا آمد . صابری با تشکیل دولت شهیدرجایی ، بهعنوان مشاور فرهنگی ایشان مشغول به کار شد.وی در سال 1362ناگهان از همه مسئولیتهای دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع بهنوشتن یادداشتهای روزانه طنز با نام مستعار «گلآقا» و تحت عنوان دو کلمهحرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاههای دولتی و مشکلات موجود جامعه درروزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود. پس از گذشت6سال صابری تصمیم گرفت هفتهنامه گل آقا را منتشر کند . فعالیتهای گل آقامنحصر به هفتهنامه باقی نماند؛ ماهنامه گلآقا، سالنامه گلآقا و هفتهنامه«بچهها...گلآقا» از دیگر فعالیتهای کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنیپس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دارفانیرا وداع گفت.
1886 میلادی: روز جهانی کارگر
اولمی،روز جهانیکـارگـر است . مناسبت اول می بهعنوان روز کارگر به این لحاظ بودهاست که در چهارم ماه می سال۱۸۸۶، پلیس آمریکا به روی کارگران اعتصابی آتشگشود که شماری کشته، عدهای مجروح و بعدا 4نفر نیز اعدام شدند. آنانخواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات کار از 10 به ۸ساعت بودند. قرار بودکه اول ماه می کاهش ساعات کار، به اجرا درآید که چنین نشد و در نتیجه،کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یکهزار و200کارخانه و کارگاه ، اعتصاب صورت گرفت. شمار کارگران معترض در شهرشیکاگو بیش از سایر شهرها بود. با رسیدن اخبار مربوط به کشتار و اعدام بهسایر کشورها، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرارشد که بهتدریج اول ماه می، روز جهانی کارگر عنوان گرفت. این مراسم درآمریکا و کانادا برگزار نمیشود .
1998 میلادی : روز جهانی خنده
روزجهانی خنده هر سال در نخستین یکشنبه ماه می مصادف با امروز برگزار میشود.نخستین جشن در ۱۱ژانویه۱۹۹۸، در بمبئی هند بود که دکتر مادان کاتاریا،بنیانگذار حرکت یوگای خنده آن را به راه انداخت. بر اساس یوگای خنده، خندهبروزعاطفهای مثبت است که تمام عناصر لازم برای تغییر خویشتن افراد و تغییرجهان به شیوهای صلحآمیز و مثبت را دارد. این روز توسط دکتر مادان کاتاریا،بنیانگذار حرکت جهانی یوگای خنده، شکل گرفت. جشن گرفتن و بزرگداشت روزجهانی خنده یک مانیفست مثبت برای برادری و دوستی از راه خنده است.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 12 اردیبهشت 90 ؛ 1358 شمسی: شهادت افشاگر نفاق


از مهمترین خدمات استاد شهید مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است.
این امر خصوصا در سالهای قبل از انقلاب به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپو پدیدآمدن گروههای مسلمان چپزده و ظهور پدیده التقاط به اوج خودرسید.استاد مطهری نخستین شخصیتی است که به خطر سران سازمان منافقین پی برد ودیگران را از همکاری با این سازمان بازداشت و حتی تغییر ایدئولوژی آنها راپیشبینی میکرد . با آغاز نهضت اسلامی، استاد مطهری بهطور تمام وقت در خدمتنهضت قرار گرفت و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا کرد و تا پیروزیانقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار امام (ره)، مشاوری دلسوز و مورداعتماد برای ایشان بود، تا اینکه با گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقانترور شد و در 12اردیبهشت سال 1358 به شهادت رسید .سالروز شهادت استادمطهری به نام روز معلم نامگذاری شده است .
1519میلادی: درگذشت خالق مونالیزا
لئوناردوداوینچی از دانشمندان و هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس است که در رشتههاینقاشی، ریاضی، معماری، موسیقی، کالبدشناسی، مهندسی، تندیسگری و هندسه شخصیبرجسته بود. وی فردی بینهایت خلاق و کنجکاو بود. او نظریات خود را در یکسلسله یادداشتهایی که بالغ بر هزاران صفحه هستند ثبت کرده است. او طرحهایمبتکرانهای را برای ساخت سلاحهایی مانند توپهای بخار، ماشینهای پرنده وادوات زرهی ارائه کرده بود هرچند که بسیاری از آنها هرگز ساخته نشدند. ویطراح اولیه صدها اثر معماری و همچنین طراح اولیه هواپیما بهشمار میرود.یکی از طرحهای ابتکاری او لباس غواصی و زیر دریایی جنگی است. لئوناردوداوینچی برای طرحهای خود بهوسیله خط معکوس یادداشتهایی را نوشته است کهفقط آنها را در آینه میتوان خواند. بیشتر شهرت جهانی او بهخاطر نقاشیهایشام آخر و مونالیزا ست. او در 15 آوریل 1452 زاده شد و در 2 می 1519میلادیدرگذشت .
1798میلادی: ماجرای دریادار نلسون در نبرد تنریف
هوریشیونلسون که مقام دریاداری در انگلستان داشت مامور شد تا شهر سانتاکروز واقعدر جزایر قناری را به تصرف در آورد. این شهر را اسپانیاییها به صورت دژمستحکمی درآورده بودند . مدافعان شهر از خود مقاومتی شدید نشان دادند و دراین بین دریای مواج و متلاطم نیز به یاری مدافعان برآمد . بدینترتیب نبردتنریف با ناکامی نلسون همراه بود . بازوی نلسون در اثر اصابت گلوله قطع شدو او را که قبلا یک چشم خود را از دست داده بود به انگلستان فرستادند.تصور اینکه وزارت دریاداری بریتانیا او را بهعنوان سرداری که یک چشم و یکبازوی خویش را از دست داده است در زمره معلولان بهحساب آورد برای اوتحملناپذیر مینمود. او مصرانه تقاضا کرد ماموریت جدیدی برعهدهاش گذاردهشود . پافشاری او باعث شد در تاریخ 2می سال 1798میلادی فرماندهی عالی3کشتی بزرگ و 5کشتی کوچک ناوگان مدیترانه به او محول شود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 13 اردیبهشت 90؛ شهادت شهید ثالث


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - ملامحمد تقی بن محمد معروف به شهید ثالث در سال1184 قمری در برغان متولد شد و در قزوین، قم و اصفهان به تحصیل علوماسلامی پرداخت.
سپس درعتبات عالیات از محضر شیخجعفر کاشف الغطاء، صاحب ریاض و سید مجاهد بهره گرفت. وی بیشتر اوقات خودرا صرف ترویج احکام دین می‏کرد. اثرهای ارزنده‏ای چون کتاب «عیونالاصول»در اصول فقه، «مجالس المؤمنین» در مواعظ و «منهج الاجتهاد» درشرح شرایعالاسلام از تألیفات او هستند. شهید ثالث در29 جمادی الاول سال 1264 قمریکه اوایل ظهور فتنه‏ بابیه و سال اول جلوس ناصرالدین شاه بود در اثرمجاهدت‏ها و مدافعات دینی علیه خرقه نوظهور «بابیّت» در حالی که به نمازشب مشغول بود، از سوی چندتن از افراد فرقه مذکور مضروب گشت و پس از 2روزبه شهادت رسید.
1186شمسی: قرارداد فین کن اشتاین
بهدنبال حملات پی‏درپی قوای روسیه به مناطق شمالی ایران، دولت ایران برایدفع این حملات، ابتدا از انگلستان تقاضای کمک کرد. لیکن انگلیسی‏ها بهعلتاتحاد با روسیه بر ضدفرانسه، حاضر به همکاری با ایران نشدند. ناچار دولتایران به ناپلئون بناپارت امپراتور فرانسه توسل جست و ناپلئون نیز که برایمقابله با انگلستان به یک متحد در منطقه نیاز داشت درخواست ایران راپذیرفت. از اینرو بین طرفین، عهدنامه‏ای به نام فینکن اشتاین در 13اردیبهشت سال 1186شمسی منعقد شد. به موجب این قرارداد، فرانسه تعهد کرد کهبا ارسال اسلحه و کارشناس نظامی، ایران را در باز پس‏گیری گرجستان و دیگرمتصرفات روسیه در خاک ایران یاری کند. در برابر، ایران تعهد سپرد که تمامیروابط سیاسی و تجاری خود را با انگلستان قطع و به این کشور اعلان جنگ دهد.همچنین اگر ناپلئون بخواهد از ایران به هند لشکرکشی کند، ایران امکاناتخود را در اختیار آنها قرار دهد. این معاهده دیری نپایید و ناپلئون برخلاف قرار خود، پس از مدتی با روسیه طرح دوستی ریخت و مستشاران فرانسوی،ایران را ترک کردند.
1233 شمسی: درگذشت شاعر پرآوازه عصر قاجار
میرزاحبیبالله قاآنی شیرازی در سال 1186 شمسی به دنیا آمد. وی برای کسب علم ودانش راهی مشهد شد . قاآنی پس از 10سال توانست در علومی چون نحو، بیان،اصول هندسه، نجوم، حکمت، کلام، فلسفه و فنون ادب و شعر مهارت پیدا کند وپس از مدتی راهی دربار ناصرالدین شاه قاجار شود. وی از مداحان شاهان وشاهزادگان قاجاری بود. مهارت او به ساختن قصاید طولانی، متضمن اوصافخوشایند و آوردن الفاظ خوش آهنگ و تسلط بر ایراد کلمات و لغات مترادف،بسیار است و به همین سبب در گفتارش، لفظ بر معنی بهشدت برتری دارد، او ازدانشمندان، ادبا و شعرای قرن خود به شمار می‏رفت و حتی عده‏ای وی رابرجسته‏ترین شاعر عصرش دانسته‏اند. از این شاعر کتابی با نام پریشان برجایمانده که به سبک گلستان به نگارش درآمده است. قاآنی سرانجام در 13اردیبهشت 1233 شمسی دارفانی را وداع گفت و در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) درشهرری مدفون شد.
1968 میلادی: آغاز جنبش دانشجویی - کارگری فرانسه
جنبشدانشجویی - کارگری فرانسه به مجموعه حوادثی اطلاق میشود که در طول ۴ هفتهدر ماه مه سال1968 در فرانسه رخ داد، نقطه اوج این جنبش در فاصله یکهفتهای سوم تا دهم ماه مه به وقوع پیوست، خیزشی که از اعتراض یک گروهدانشجویی شروع شده بود، میلیونها نفر از مردم شهرنشین فرانسه را به میدانمبارزه کشاند. 500 دانشجو در سوم مه سال 1968 در حیاط دانشگاه سوربن تجمعمیکنند. هدف تجمع در ظاهر، اعتراض به تعطیلی دانشکده ادبیات نانتری بوداما در واقع در اعتراض به احضار کوهن بندیت و دوستانش بود. آنها یک گروهانتظامات مسلح به چوب و آهن را تشکیل میدهند و شعارشان این است: مشتعکسالعمل طبیعی در برابر سیاست موجود است.تصمیم مشترک رئیس دانشگاه ، (ژانروشه)، و وزیر آموزش عالی، (آلن پرفیت)، مبنی بر اجازه ورود پلیس بهدانشگاه باعث میشود صدها تن مجروح و ۵۹۶نفر بازداشت شوند. در این روز،پاریس -پایتخت صلح جهان- به عنوان محل برگزاری مذاکرات صلح ویتنام انتخابو معرفی شد!
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 14 اردیبهشت 90 ؛ 305 قمری: درگذشت دومین نایب خاص امام زمان(عج)


ابوجعفر، محمدبنعثمان بنسعید عَمری اسدی، دومین نایب و وکیل منصوبامامزمان(عج) بود که پس از وفات پدرش عثمان بن سعید، به این مقام برگزیدهشد.
امامحسن عسکری(ع) درباره وثاقت این پدر وپسر، به یکی از یارانش فرمود: عثمان بن سعید عَمری و فرزندش محمد بنعثمان، مورد اطمینان و اعتمادند. پس آنچه به تو میرسانند، از سوی من ادامیکنند. بدین جهت هرگاه، چیزی به تو بگویند، بدان که از سوی من به توگفتهاند. از آن دو شنوایی داشته و آنان را پیروی نما. زیرا آن دو مورداطمینان و امنیتند. آنگاه که عثمان بن سعید وفات یافت، توقیع شریفی ازناحیه مقدسه به دست بزرگان شیعه رسید که صراحت در نمایندگی و مقام نیابت ووکالت فرزندش محمد بن عثمان داشت. این مرد بزرگ و پدر ارجمندش بهمدت 50سالنمایندگی 3 امام معصوم(ع) را برعهده داشتند. سرانجام در آخرین روزجمادیالاولی، در سال 305 و به قولی سال 304 قمری وفات یافت.
1340 شمسی: استعفای شریف‏امامی به دنبال اوج‏گیری تظاهرات معلمان
جعفرشریف امامی به دنبال اعتصاب معلمان در اعتراض به پایین بودن حقوق خود وکشته شدن یکی از آنان به نام ابوالحسن خانعلی به دست پلیس و استیضاح وی درمجلس در 14اردیبهشت سال 1340 از نخست وزیری استعفا داد. شریف امامی بههنگام استیضاح یکی از وکلای مجلس که قبلاً وزیر فرهنگ بوده را مورد حملهقرار داده و او را توبیخ کرد. ولی رئیس مجلس از ادامه سخنان شریف امامیجلوگیری کرد و شریف امامی نیز با اعتراض جلسه مجلس را ترک کرد. شریف امامیکه در حقیقت از مجلس اخراج شده بود، از مجلس به دربار رفت و استعفای خودرا به شاه تسلیم کرد.
1361 شمسی: سرنگونی هواپیمای وزیر خارجه الجزایر
محمدبن یحیی، وزیر خارجه وقت الجزایر، پیشنهاد صلحی را به تهران و بغداد آورد.با این حال، زمانی که وی عازم کشورش بود، هواپیمای او در14 اردیبهشت سال1361 در نقطه مرزی مشترک میان ایران و عراق و ترکیه، هدف موشک جنگی قرارگرفت و منفجر شد و همه سرنشینان آن جانباختند. در آن زمان کشورهای عربی،جمهوری اسلامی ایران را به سرنگونی هواپیمای وزیرخارجه الجزایر متهم کردنداما وزیر خارجه اسبق عراق، فاش کرد که این حمله توسط عراق و به دستور صدامانجام شده است. حامد الجبوری، از اعضای برجسته حزب بعث عراق و از نزدیکانصدام که اکنون در لندن زندگی میکند، اظهار کرد: هواپیما با یک موشک جنگیسقوط کرد و بعدا مشخص شد، این حمله، به دستور صدام انجام شده است. شورویهم تأیید کرد این موشکها که لاشه آنها به دست آمده بود، در قراردادی ازسوی شوروی به عراق فروخته شده بود.
1945 میلادی: انحلال حزب نازی آلمان
در4 مه سال 1945 میلادی و در پی شکست آلمان از متفقین دوران حزب ناسیونالسوسیالیست آلمان مشهور به حزب نازی، که با استفاده از دیکتاتوری، خشونت وسرکوب شدید، از سال 1932میلادی زمام امور آلمان را به دست گرفته بود، بهپایان رسید. حزب نازی که در اکتبر 1920میلادی ایجاد شده بود در سال1933میلادی 2میلیون عضو داشت و در سالهای بعد 6میلیون نفر را جذب خود کرد.این حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلمانی زبان، آلمان مقتدری ایجاد کند کهبتواند مرزهای خود را گسترش دهد. حزب نازی پس از شکست آلمان در جنگ جهانیدوم از هم پاشید و برای همیشه غیرقانونی اعلام شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 15 اردیبهشت؛ 1323شمسی: اولین بیانیه سیاسی امام( ره)


امام خمینی ( ره) در 15اردیبهشت 1323 شمسی، نخستین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند.
دراین بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم،قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همهانبیای الهی بوده است. ایشان در ادامه، دلایل بدبختی مسلمانان و ملت ایرانرا تشریح می‏کنند و در قسمت دیگری، مسئولیت سنگین علما و روحانیت رابرشمرده و عواقب زیانبار غفلت سیاسی آنها را متذکر می‏شوند. در ادامه،ایشان در این بیانیه، صریحاً علمای اسلام و جامعه اسلامی را به قیام عمومیفراخواندند و نسبت به سکوت در برابر توطئه‏های ضد اسلام هشدار دادند.مقصود امام از انتشار این بیانیه، به صدا درآوردن زنگ خطر و بیدارباشیبرای طلاب جوان بود.
بزرگداشت مرزبان دین
ابوجعفرمحمدبن علیبن بابویهقمی، ملقب به شیخ صدوق از شاخصترین دانشمندان جهاناسلام است که در صف اول محدثین و علمای اثناعشر جای دارد و بهعنوان یکی ازارکان فقه شیعه به شمار میرود. پس از گذشت 10قرن از وفات این محدث بزرگ،برکات آثار و خدماتش باعث شده تا 15اردیبهشت را بهعنوان روز بزرگداشتشیخصدوق نامگذاری کنند. عصر صدوق را باید عصر احیای تنقیح حدیث نامید زیراپس از رحلت پیامبر اسلام، بازار جعل حدیث رونق گرفت و کسانی پیدا شدند کهبهطور حرفهای، احادیثی را جعل و به پیامبر و ائمه نسبت میدادند. شیخصدوقدر راه جمعآوری احادیث، از بلخ تا بخارا، از کوفه تا بغداد، از مشهد تانیشابور و از آنجا تا مکه و مدینه سفر کرد و مشکلات فراوانی را به جانخرید و با کولهباری از احادیث پیامبر و اهل بیت(ع)به ری بازگشت. از آثارارزنده ایشان می توان به منلایحضره الفقیه، کمالالدین و اتمام النعمه ،مالی، صفات شیعه، خصال، عللالشرایع و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد . مدفناین عالم بزرگ در شهرری به نام ابنبابویه مشهور و مورد توجه شیعیان است .
1378 شمسی : درگذشت شاعر متعهد و توانا
محمدعلی مردانی 5مهرماه سال 1301 در روستایی از توابع شهرستان خمین متولد شد.او که از کودکی ذوق و قریحه شاعری داشت، به تهران آمد و به انجمنهای ادبیراهیافت و با اشعار مذهبی شناخته شد. او سالیان متمادی دبیری انجمندانشوران را بهعهده داشت و در سال ۱۳۵۱ انجمن نغمهسرایان مذهبی توسط او وعدهای از دوستانش تأسیس شد که به صورت ثابت در خانهاش تشکیل میشد. وی پساز پیروزی انقلاب به عضویت شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و واحدادبیات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی درآمد و در سالهای جنگ تحمیلی، درجبهههای جنگ حاضر شد. استاد مردانی در پی عارضه مغزی، در 15اردیبهشت سال۱۳۷۸ شمسی دار فانی را وداع گفت. مهمترین آثار او احتیاج بانوی بزرگ اسلام، شکوه ایمان ، طلوع خورشیدها ، نوای رزمندگان ، هدیه ماه صیام و بسیاریآثار دیگر است .
1961 میلادی: اولین آمریکایی در فضا
آلنبارتلت شپرد، عنوان نخستین آمریکایی در فضا را در پنجم ماه مه 1961 به نامخود ثبت میکند. او 15دقیقه و 22ثانیه با کپسول فضایی زنگوله مانند یک نفرهدر فضا ماند. پرواز او تنها 23 روز بعد از سفر یوری گاگارین ، نخستینفضانورد روسی در فضا، انجام شد. او در دومین تلاشش با سری سفینههای مرکوریبه نام فریدم 7 رهسپار فضا میشود در حالی که این پرواز به خاطر شرایطنامساعد جوی، 3روز به تعویق میافتد. آلن به ارتفاع 185کیلومتری میرسد و بهمدت 5دقیقه در حالت بیوزنی میماند و سپس به جو زمین برمیگردد و در اقیانوساطلس فرود میآید. بعدها، او مدال خدمت ممتاز ناسا را دریافت میدارد.
2008 میلادی: روسیه به تحریم پیوست
بافرمانی که ولادیمیر پوتین در 5 مه سال 2008 امضا کرد روسیه به طور رسمی بهتحریم های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پیوست . درفرمان ولادیمیر پوتین آمده است: تمامی سازمانها و دستگاههای دولتی، بانکهاو مؤسسات و اشخاص حقوقی و حقیقی زیرحوزه قضایی روسیه باید بهخاطر داشتهباشند که از تاریخ 3 مارس سال 2008میلادی ، از انتقال یا تأمین هر نوعمواد یا تجهیزات یا فناوری هستهای که امکان استفاده دوگانه نظامی وغیرنظامی از آنها وجود دارد، از خاک روسیه به ایران ممنوع است .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 18 اردیبهشت 90
1330 شمسی: درگذشت شاعر معاصر


غلامرضا رشید یاسمی نویسنده ، مورخ ، مترجم و شاعر معاصر ایرانی در ۲۹ آبان ۱۲۷۵شمسی در شهرگهواره از توابع کرمانشاه زاده شد.
تحصیلاتمقدماتی را در کرمانشاه به پایان برد. سپس به تهران رفت و دوره متوسطه رادر دبیرستان سن لویی گذراند. از همان هنگام به تشویق نظام وفا که معلمادبیات او بود به سرودن شعر پرداخت. یاسمی ضمن همکاری با مجله دانشکده، بانویسندگان و شعرای آن دوره همچون محمد تقی بهار ، سعید نفیسی ، عباس اقبال، ابراهیم الفت و دیگران همکاری میکرد. در همین دوران نخستین تألیف خود رادر احوال ابن یمین فریومدی شاعر سلسله سربداران، انتشار داد. اوهنگامسخنرانی در دانشکده ادبیات دچار سکته شد و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۰شمسی درتهران درگذشت.
1794 میلادی: سپردن لاوازیه به گیوتین
آنتوانلوران لاوازیه دانشمند فرانسوی و بنیانگذار شیمی نوین بود. وی نخستین کسیبود که ترازو را جهت سنجش و تحقیق در فعل و انفعالات شیمیایی درآزمایشگاهوارد عمل کرد . او در 26 اوت 1743 میلادی در پاریس از پدر و مادری ثروتمندو مرفهزاده شد و زیر نظر استادانی قابل، نجوم ، گیاه شناسی ، شیمی و زمینشناسی را به خوبی فراگرفت. بیشترین اعتبار تحولات شیمی مدیون زحماتلاوازیه است . ازجمله خطراتی که جان لاوازیه را به مخاطره انداخت و بیشترجنبه سیاسی داشت، هنگام انقلاب فرانسه که انقلابیون زمام امور پاریس را دردست داشتند، رخ داد. قبل از پیروزی انقلاب مسئولیت جمع‏آوری مالیات مردمفرانسه به او داده شده بود اما پس از انقلاب مسئولان آن بهصورت افرادیخونخوار و منفور معرفی شدند که همچون زالوهای خونخوار خون مردم رامی‏مکیده‏اند و از آنها مالیات می‏گرفته‏اند لذا همگی را دستگیر و محاکمهکردند. لاوازیه هم که نتوانسته بود بی‏گناهی خود را در این محاکمه جنجالیثابت کند، محکوم به اعدام شد و سرانجام در روز هشتم می 1794میلادی زیر تیغگیوتین رفت.
1914 میلادی: تولد تنها نویسنده ای که 2 جایزه کنگور گرفت
رومنگاری با نام اصلی رومن کاتسف نویسنده ، فیلمنامه نویس ، کارگردان ، خلباندر جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی در ۸ می سال ۱۹۱۴ میلادی در لیتوانیبه دنیا آمد. رومن در 14سالگی به همراه مادرش به فرانسه رفت که خاطراتنخستین سالهای زندگی در فرانسه را در کتاب وعده سپیده دم نوشته است . اودر فرانسه به تحصیل حقوق پرداخت . پس از جنگ جهانی بهعنوان دیپلمات درشهرهای مختلف کار کرد. همچنین بهعنوان سخنگوی هیأت نمایندگان فرانسویسازمانملل ابتدا در نیویورک و سپس در لندن به فعالیت پرداخت. هنگام اقامتدر نیویورک به نوشتن رمان ریشههای بهشتی پرداخت. این داستان نخستین رمانوی بود که برنده جایزه کنگور شد. وی دومین جایزه کنگور را با نام مستعارامیلیآجر بهدلیل نوشتن رمان زندگی در پیش رو به دست آورد. وی تنهانویسندهای است که 2مرتبه موفق به اخذ این جایزه شدهاست. این جایزه تنهایکبار به هر نویسنده تعلق میگیرد. پسرعمویش پائول پالویچ، به جای وی اینجایزه را دریافت کرد. رومن بعدها در کتابی به نام زندگی و مرگ امیلی آجرحقیقت را فاش کرد. او در 2دسامبر 1980 میلادی خودکشی کرد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 19 اردیبهشت ؛ 656 قمری: درگذشت ابن ابی الحدید، شارح نهج البلاغه


عبدالحمید بنهبهالله بنمحمدبنحسینمدائنی، مشهور به ابنابیالحدید در روزاول ذیحجه سال 586 قمری در شهر مدائن در خانوادهای که اهل علم و دانشبودند دیده به جهان گشود.
جوانیاش را درزادگاهش با تحصیل علوم سپری کرد و در این دوران به آرای معتزله بصره وبغداد گرایش پیدا کرد، تا جاییکه در مذهب معتزله از اهل نظر شد. وی باوجود اینکه سنی مذهب بود، اما ارادت خاصی به امیر مؤمنانعلی(ع) داشت و اورا از نظر کثرت ثواب و فضائل و خصال حمیده از دیگران برتر می دانست و اینموضوع در کتابش به خوبی مشهود است. مهمترین اثر او شرح نهجالبلاغه است .ابن ابیالحدید بنا به نقل ذهبی در کتاب سیر اعلامالنبلاء، در 5جمادیالثانیسال 656 قمری به دیار باقی شتافت.
672 قمری: درگذشت مولانا
جلالالدینمحمد بلخی، معروف به رومی در سال 604 قمری در بلخ متولد شد. شهرتش به رومبه سبب طول اقامت او در قونیه است که در آن زمان جزو قلمرو امپراتوری رومبوده است؛ هرچند مولوی، خود را از مردم خراسان می‏شمرد. زندگانی مولانا باآشنایی با شمس تبریزی صورتی دیگر گرفت. او پس از 16سال همدمی با شمس، ازاو جدا شد و در آتش فراق او سوخت. مولانا پس از آگاهی از اقامت شمس دردمشق فرزند خود را با جمعی از یاران در جست‏وجوی شمس فرستاد. عاقبت شمسدعوت وی را اجابت کرد و به قونیه آمد، اما پس از مدتی با رنجش خاطر ازفتنه‏انگیزی حسودان، از قونیه رفت. از این رو مولانا غزلیات سوزناک‏تریسرود. در میان بزرگان ادب فارسی، مولوی پرکارترین شاعر است و آثار فراوانیدارد از جمله: مثنوی معنوی، غزلیات شمستبریزی، رباعیات، فیهمافیه، مکاتیبو مجالس سبعه . مولا نا سرانجام در 5 جمادی الثانی سال 672 قمری در سن 68سالگی در قونیه بدرود حیات گفت .
1653 میلادی: اتمام بنای ساختمان تاریخی تاج محل
تاجمحل، نام آرامگاه ارجمند بانو، ملقب به ممتاز محل، ملکه ایرانی شاهجهان،پادشاه هند است. شاهجهان که پنجمین شاه مغولی بابری هند به شمار می‏رفت،مدت 30سال حکومت هند را در اختیار داشت. بنای تاجمحل پس از فوت همسرشاهجهان، پادشاه مغول هند در ایالت آگرای این کشور آغاز شد. نمای بیرونیتاج محل با نقش‏های رنگی مزین شده است و کتیبه‏هایی نیز به خط عربی داردکه آیات قرآنی بر آنها نقش بسته است. در این بنا همچنین 2ضریح یکپارچه ازمرمر سفید قرار دارد که اجساد ملکه نور جهان و شاهجهان زیر آن دفن شدهاست. برای احداث بنای تاجمحل معماران برجسته ایرانی در این مکان یکی اززیباترین ساختمان‏های جهان و از عالی‏ترین نمونه‏های معماری اسلامی هند رابنا کردند. این بنا سرانجام در 9 می 1653میلادی خاتمه یافت.
1949 میلادی: درگذشت موریس مترلینگ، فیلسوف بلژیکی
موریسمترلینگ، نویسنده ، شاعر و فیلسوف بلژیکی در 29 اوت سال 1862 میلادی درشهر گنت در ایالت فلامند متولد شد. زبان آلمانی و فرانسه را در خانوادهفراگرفت و در مدرسه زبان لاتینی را آموخت و تحصیلات خود را در رشته حقوقبه پایان رسانید. مترلینگ در بلژیک به شغل وکالت پرداخت و ابتدا به نوشتننمایشنامه و سپس به نویسندگی روی آورد. او زبان انگلیسی را نیز آموخت.مترلینگ پس از چندی به فلسفه گرایش پیدا کرد و به نوشتن کتب فلسفی اقدامکرد. « پرنده آبی» نمایشنامه ای است که به خاطر آن برنده جایزه نوبل شد .برخی آثار وی عبارتند از: عقل و سرنوشت ، زندگی زنبور عسل ، معبد ویرا ،دو باغ ، هوش گلها ، مرگ ، زندگی موریانه ، زندگی مورچه و ... . او درسالهای پایان زندگی، دچار اختلال حواس شد و در یکی از تیمارستانهای ویژهدر آمریکا بهسر برد. وی در 9 می سال 1949 میلادی در اثر سکته قلبی درگذشت.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وزگار 20 ارديبهشت 1390
1359شمسی: تایید نشان رسمی جمهوری اسلامی ایران


نشان رسمی ایران در حال حاضر آرم الله است که از یک شمشیر که توسط چهار سپر احاطه شده تشکیل شده است.
این آرم پس از پیروزی انقلاب اسلامی روی پرچم ایران منقوش شد . این آرم بهصورت 4هلال و یک ستون میانی نشانگر کلمه مقدس الله است و در عین حال کلمهمبارک لا اله الا الله را نیز تشکیل می‏دهد. در توضیح محتوای این شکلنمادین می‏توان گفت که ستون میانی یا شمشیر، نشانه اقتدار و قدرت؛ هلالنشان‏دهنده رشد، 5جز اصلی نمایشگر اصول پنج‏گانه دین و ترکیب متقارنبیانگر تعادل، میزان و عدالت است. این آرم در 20 اردیبهشت سال 1359 بهتایید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره ) رسید و در وسطرنگ سفید پرچم جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت .
1871 میلادی: قرارداد صلح بین فرانسه و آلمان
بهدنبالشکست فرانسه در جنگ با آلمان، قرارداد صلح میان دو کشور در دهم می1871میلادی، در شهر فرانکفورت آلمان به امضا رسید. بر اساس این قرارداد کهوحدت آلمان را تحت رهبری بیسمارک صدراعظم این کشور قطعی می‏کرد، فرانسهعلاوه بر پرداخت غرامت، برخی از سرزمین‏های خود را به آلمان واگذار کرد.با شکست فرانسه که مهمترین رقیب آلمان در اروپا بود، کشور آلمان به یکامپراتوری قدرتمند تبدیل شد. در حقیقت بیسمارک، وحدت آلمان را با جنگتامین کرد و به وسیله صلح آن را تضمین و تحکیم کرد. قراردادهای صلح بااتریش و ایتالیا در سال‏های بعد نیز آلمان را به یک قدرت برتر در زمینهسیاسی، نظامی و اقتصادی تبدیل نمود.
1941میلادی: ناکامی در مذاکره با انگلیسیها
رودلفهس، معاون هیتلر امیدوار بود آلمان نازی و انگلستان با هم صلح کنند و جنگدر اروپا تمام شود. وی تلاشهای بسیاری برای جلب نظر هیتلر انجام داد وسرانجام توانست در تاریخ 10می سال 1941 میلادی ساعت ۶صبح ازآوگسبورگ برایمذاکره با طرف انگلیسی به سمت اسکاتلند پرواز کند اما با پدافند شدیدنیروهای متفقین مواجه شد و مجبور شد با چتر نجات از هواپیمای در حال سقوطشخارج شود. هس پس از فرود دچار شکستگی مچ پا شد و پس از دستگیری به برجلندن منتقل شد، سپس دیداری کوتاه با وی صورت گرفت و چرچیل دستور داد هسمورد درمان قرار بگیرد و هر اطلاعاتی که میتواند مفید باشد از هس دریافتشود.
1945میلادی: تسلیم نابغه جنگی هیتلر
هنگامبه قدرت رسیدن آدولف هیتلر، پیشوا، دیداری از یکی از مانورهای این نابغهجنگی داشت و شدیدا مجذوب قدرت تحرک و مسحور مانورهای سریع وسایط زرهی اودر میدان نبردشد. هاینتس گودریان با اندیشهای سترگ ، سازماندهی نیروی زرهیارتش آلمان را بهوجود آورد . گودریان هوادار کاربرد استراتژیک نیروهایزرهی (رخنه عمیق در خاک دشمن) بود . عاقبت، این فرمانده در ۱۰می ۱۹۴۵همراه باقیمانده پرسنل زرهی خود به نیروهای آمریکایی تسلیم شد و مدتی رادر بازداشت به سر برد. بهرغم درخواست استرداد لهستان و شوروی، او از اتهامجنایات جنگی در دادگاه نورنبرگ تبرئه شد و اعمال و رفتار گودریان مطابق باعملکرد یک سرباز حرفهای شناخته شد. هنگامی که گودریان زندانی جنگی متفقینبود بیوگرافی خود و شرح نبردهایش را منتشر کرد و در ژوئن سال ۱۹۴۸از زندانآزاد شد .
1973 میلادی: اعلام موجودیت جبهه پولیساریو
جمهوریدمکراتیک عربی صحرا در شمال غربی آفریقا از قرن پانزدهم مورد تهاجماستعمارگران پرتغالی قرار داشت. بعدها اسپانیا در این منطقه مسلط شد وسال‏ها آن را در استعمار خود داشت. در طی سال‏های بعد، مبارزات ضداستعماری مردم صحرا، به فزونی گرایید. هسته اصلی جبهة آزادیبخش پولیساریورا چند تن از مبارزان با تجربه ضد استعماری که در موریتانی ساکن و جوانانیاز صحرا بودند تشکیل دادند. از 10می1973میلادی که گروهی از دانشجویانصحراوی در دانشگاه محمد پنجم در رباط موجودیت جبهه را اعلان کردند،پولیساریو عملاً وارد صحنه مبارزات سیاسی شد. در بیانیه سیاسی تأسیس، ازمشی «قهر انقلابی » و «مبارزه مسلحانه » با حکومت استعمارگر اسپانیا سخنرفته بود. در کنگره جبهه، مصطفی سیدالاوالی که چهره سیاسی مؤثر و با نفوذیبود، بهعنوان رهبر جبهه برگزیده شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 21 ارديبهشت 1390
525 قمری: بر دارشدن عین القضات همدانی


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - ابوالمعالی ابن ابی بکر عبدالله بن محمد بن علیبن علی المیانجی،عارف نامدار سده ششم هجری است.
اودر گفتن آنچه میدانسته بیپروایی میکرده است. پس او را به دعوی الوهیتمتهمش ساختـند و چون عزیز الدین مستوفی اصفهانی وزیر سلطانسنجر سلجوقی بهاو ارادت داشت، به آزادی هر چه میخواست میگفت، تا قبول عام یافت. اما چونوزیر بر اثر دسیسههای ابوالقاسم قوام الدین درگزینی در تکریت به قتل رسید،عین القضات همدانی نیز مورد مؤاخذه و غضب وزیر جدید واقع شد. بدینصورت کهمجلسی ترتیب داد و از جماعتی عالمان قشری حکم قتل عینالقضات را گرفت و سپسدستور داد تا او را به بغداد بردند و در آنجا به زندان افکندند. عینالقضاتدر زندان به تألیف کتاب شکوی الغریب عن الاوطان الی العلماء البلدانپرداخت. در آخر او را به همدان بردند و در شب چهارشنبه 7 جمادی الثانی سال525 قمری بر در مدرسهای که در آن به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ میپرداختبر دار کردند. سپس پوست از تنش کشیدند و در بوریایی آلوده به نفت پیچیده،سوزانیدند.
1359 شمسی: تبعیت اروپا از آمریکا در تحریم اقتصادی
بهدنبالتسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام ، برخی از کشورهایاروپایی تصمیم گرفتند که از امضای قراردادهای جدید با جمهوری اسلامیخودداری کرده و ایران را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم بازار مشترک اروپابرای حمایت از آمریکا و محکوم کردن مسئله گروگانگیری در لانه جاسوسی توسطدانشجویان پیرو خط امام انجام می‏گرفت . بدین ترتیب پس از پایان مهلتآزادسازی گروگان‏ها و لاینحل ماندن این مسئله، جامعه اقتصادی اروپا بهطوررسمی، تحریم اقتصادی ایران را در 21 اردیبهشت سال 1359 اعلام کرد. ایناقدام در حالی انجام می‏گرفت که در اعلامیه مشترک کنفرانس 9 کشور اروپاییتنها هدف از این اقدام، تسریع در آزادی گروگان‏ها عنوان شده بود اما نهتنها تحریمها ادامه یافت بلکه پیشرفته‏ترین تجهیزات نظامی و خطرناک‏ترینسموم شیمیایی را در اختیار رژیم متجاوز عراق قرار می‏دادند و این رژیم رابه ادامه جنگ ترغیب می‏کردند.
1878 میلادی: ترور امپراتور آلمان
ویلهلمیکم اولین امپراتور آلمان در 22 مارس1797 در برلین به دنیا آمد . او پسردوم فریدریک ویلیام چهارم بود . پدرش پس از آنکه شکست سختی از ناپلئونخورد، او را در سن 10 سالگی بهعنوان افسر نامید. ویلهِلم پس از به قدرترسیدن برادرش بهعنوان ولیعهد احتمالی پروس شناخته شد و لقب شاهزاده پروسرا از آن خود کرد و در مدت کوتاهی نیز، به مقام ژنرالی دست یافت. او پس ازسکتههای متعدد برادرش که پادشاه پروس بود، زمام امور کشور را در دست گرفتو پس از مرگ برادر ،
تخت شاهی را نیز تصاحب کرد. بعد از پیروزی چشمگیر در جنگ فرانسه- پروس ،بهعنوان امپراتورِ تاجگذاری کرد. در تاریخ 11 می1878 به دلیل قوانین ضدسوسیالیستی که مبانی آن توسط بیسمارک صدراعظم امپراتور وضع شده بود دربرلین توسط فردی
به نام مالکس وبر مورد سوء قصد قرار گرفت که از این ترور جان سالم به در برد .

1970 میلادی: صدور قطعنامه استقلال بحرین
جزیرهبحرین واقع در جنوب خلیجفارس، تا اوایل دوران قاجار تحت نظر ایران ادارهمی‏شد ولی پس از چند سال، انگلیسی‏ها به بهانه اینکه ایران فاقد نیرویدریایی است، طی قراردادی با قاجار، حفظ امنیت خلیجفارس و بحرین را برعهدهنیروی دریایی بریتانیا گذاشتند. این حاکمیت که بیش از 150سال به طولانجامید، بعدها بهطور مکرر مورد مخالفت دولت‏های وقت ایران قرار میگرفت،ولی هر بار بهنحوی با شکست مواجه می‏شد. در نهایت وقتی که ایران درسال1336 شمسی در لایحه تقسیمات کشوری، بحرین را استان چهاردهم ایران اعلامکرد، مخالفت کشورهای عربی را برانگیخت. در این میان شاه این عنصر بی کفایتبهطور ناگهانی، تصمیم خود را مبنی بر چشم‏پوشی از ادعاهای دیرینه ایران بهبحرین اعلام کرد . بنابراین در 21 اردیبهشت 1349 شمسی برابر 11می1970میلادی شورای امنیت براساس گزارش هیأت اعزامی به بحرین، قطعنامه‏ای مبنیبرلزوم استقلال بحرین صادر کرد .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
22 ارديبهشت 1390
1360 شمسی: شهادت مولویفیض محمدحسینبر


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - مولوی فیض محمد حسین بر، روحانی مبارز و ازچهرههای شاخص اهل سنت در سیستانوبلوچستان بود .
ویفردی مؤمن، متعهد و پایبند به قوانین دین اسلام بود و کمک به افراد مستضعفرا سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. به مسائل شرعی، واجبات و مستحباتاهمیت بسیار میداد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یار و یاور صدیق نظام درمنطقه بود . به کمک نهادها و ارگانهای انقلابی، اقشار مستضعف و محروم رامورد حمایت قرار میداد و کمکهای جهاد سازندگی و کمیته امداد را بینتهیدستان منطقه محروم بلوچستان توزیع میکرد. تصمیم داشت به جبهههای نبردبرود و دیگران را هم به این کار دعوت میکرد اما خفاشصفتان سنگدل وجود اورا نتوانستند تحمل کنند. سرانجام در 22 اردیبهشت سال1360 شبانه به خانهاشیورش بردند و او را در جلوی چشم همسر و فرزندانش ناجوانمردانه به شهادترساندند .
1364 شمسی: جنایت منافقین در خیابان ناصرخسرو
در22 اردیبهشت سال1364 در ادامه بمبگذاری توسط منافقین و گروهکهای ضدانقلاببهمنظور تضعیف نظام اسلامی و ناامن جلوه دادن جامعه، گروهک منافقین اینبار در خیابان ناصرخسرو تهران که محلی پرتردد در مرکز شهر بود، جنایتآفرید . بمب که از نوع زمانی و با قدرت تخریبی 50پوند تی.ان.تی بود، باعثویرانی و آتش سوزی یک ساختمان 2طبقه و یک کارگاه تولیدی پوشاک شد. در اینحادثه 9نفر از هموطنان بیگناه به شهادت رسیدند و 45نفر دیگر مجروح شدند.همچنین 15دستگاه اتومبیل در آتش سوخت و به 25 مغازه آسیب وارد آمد. اینعملیات جنایتکارانه، سرآغازی بر روند گسترش بمبگذاریها بود که با قصدایجاد رعب در مردم و مسئولان و ناامنی جامعه صورت میگرفت. گروهک منافقینبا وجود سردادن شعارهای پوچ نجات خلق و آزادی ملت ایران، مرتکب چنینجنایات هولناکی میشد . این اعمال، دروغ بودن اهداف آنان را بیش از پیش بههمگان اثبات کرد.
1949 میلادی: پایان محاصره شهر برلین
محاصرهشهر برلین یک بحران بینالمللی بود که توسط شوروی بهمنظور اجبار متحدانغربی فاتح جنگ جهانی دوم شامل آمریکا، انگلیس و فرانسه به واگذار کردناختیارات و قلمرو خود در برلین غربی به وقوع پیوست. بهمنظور راهاندازیاقتصاد
آلمان غربی که بر اثر جنگ نابود شده بود، یک اصلاحات پولی اعلام شد امااین اقدام با مخالفت شدید دولت شوروی که فاتح اصلی برلین بود، روبهرو شد.در برابر اعلام یکجانبه اصلاح پولی در آلمان، شوروی با محاصره اقتصادیبرلین غربی و مسدودکردن راهها و مسیرهای قطار و سیستم آبرسانی واکنش نشانداد. هر نوع رفتوآمد به برلین غربی از راه زمین فقط از داخل منطقه تصرفشده توسط شوروی و اجازه حاکمان وقت آلمان شرقی امکانپذیر بود. این وضعیتتا 11 ماه ادامه یافت تا سرانجام براساس فشارهای وارده و تحریم هرگونهکالاهای صادراتی از کشورهای بلوک شرق توسط متحدین غربی، شوروی در ۱۲ می۱۹۴۹میلادی پایان محاصره را اعلام کرد.

2008 میلادی: زمین لرزه سیچوان
در12 می سال2008 میلادی در ساعت 14 و 28 دقیقه به وقت محلی، زمین لرزه ای دراستان سیچوان چین روی داد. مؤسسه زمینشناسی آمریکا شدت این زلزله را8/7ریشتر اعلام کرد . در منطقه وقوع زمینلرزه حدود ۱۲میلیون نفر زندگیمیکردند. براساس گزارشهای رسمی، آمار کشتهشدگان این زمینلرزه حدود 70هزارنفر و مفقودین آن حدود 19 هزارنفر بود .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
24 ارديبهشت 1390
122قمری: رسیدن سر مقدس زیدبنعلی(ع) به مصر


زیدبنعلیبنالحسین(ع)، یکی از علویان مبارز بود که در عصر هشامبنعبدالملکدر کوفه ضدحکومت جائرانه بنیامیه قیام کرد و در نبرد با سپاهیان خلیفه بهشهادت رسید.
با آنکه بدن مطهر وی را مخفیانهدفن کردند، با این حال، عامل هشام در عراق، قبرش را یافت و بدنش را از قبربیرون آورد. آنگاه سرش را از بدن جدا کرد به شام فرستاد و بدنش را در محلهکناسه کوفه به دار آویخت. هشام، پس از دریافت سر زید، دستور داد آن را بهمدینه بفرستند. حاکم مدینه بهمدت 7روز آن را در مسجدالنبی(ص) آویخت واهالی این شهر را به دیدن آن و شنیدن خطبههای سخنرانان حکومتی علیهاهلبیت(ع) مجبور کرد. آنگاه، سر مطهر را به مصر فرستاد.
ابوحکمبنابیابیض قیسی که حامل سر زید بود، در روز دهم جمادیالاخر، سال122قمری، آن را وارد مصرکرد و اهالی این منطقه را برای دیدار از سر و ترساندنمخالفان حکومت، تحت فشار قرار داد. هماکنون در حد فاصل قاهره و برکهقارون، در نزدیکی مسجد ابنطولون، زیارتگاهی است که گفته میشود سر زید درآن مدفون است.

955شمسی: درگذشت شاه تهماسب اول
شاهتهماسب اول فرزند ارشد شاه اسماعیل اول و دومین پادشاه از سلسله صفویه است. او در 13 اسفند 892شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. در سن ۱۰سالگی بهسلطنت رسید. بهعلت کم بودن سن شاه جدید، فرصتی برای کسب قدرت امرای قدرتطلب قزلباش فراهم شد. ۱۰سال اول سلطنت شاه تهماسب در واقع عرصه رقابتامرای قزلباش برای کسب قدرت بود. شاه جوان کمکم توانست خود را بهعنوانشاهی مقتدر مطرح کند و زمام قدرت را در دست گیرد. شاه تهماسب در دوره بلندحکومت خود توانست با وجود کمبود منابع به خوبی تهدیدات مکررازبکان و سپسعثمانیان را دفع کند و سپس دورهای از صلح و ثبات را برای کشور به ارمغانآورد؛ دورهای که از مرگ وی در 24 اردیبهشت سال 955 شمسی تا به سلطنت رسیدنفرزند تندخوی او شاه اسماعیل دوم ادامه داشت.
1364 شمسی: درگذشت نخستین مترجم فارسی نهجالبلاغه
درسال 1284، کودکی دیده به جهان گشود که سیدعلینقی نامیده شد و بعدها بهسیدعلینقی سدهی اصفهانی آلدیباج مشهور و به فیض الاسلام موسوم شد. از5سالگی مقدمات علوم حوزوی را نزد برادر بزرگ خود، سید غیاثالدین آموخت.بعدها به تشویق و هدایت برادر، راهی اصفهان شد و پس از فراگیری بخشی ازعلوم اسلامی در این شهر، به مشهد رضوی رفت و محضر محدث بزرگ، شیخ علیاکبرنهاوندی را درک کرد. سپس به نجف رفت و حوزه درسی فقیهان بزرگی چون سیدابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخمحمدکاظم شیرازی و حاجشیخ عباسقمی را غنیمت شمرد. مقام معظم رهبری از او با عنوان عالم جلیلی که براینخستینبار نهجالبلاغه را در عصر حاضر به فارسی برگردانید و در اختیارعلاقهمندان قرار داد و فریادهای حضرت علی(ع) را به گوش علاقهمندان رسانید،تشکر کرده است. سرانجام این دانشور پرتلاش، در 24اردیبهشت سال 1364 شمسی،دار فانی را وداع گفت و به سرای باقی شتافت.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 25 ارديبهشت 1390
روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی


استاد بزرگ بیبدیل، حکیم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسی، حماسهسرایبزرگ ایران و یکی از شاعران مشهور عالم و ستاره درخشنده آسمان ادب فارسی واز مفاخر نامدار ملت ایران است که به علت همین عظمت مقام و مرتبت، داستانزندگیاش مانند دیگر بزرگان دنیای قدیم با افسانه و روایات مختلف درآمیختهاست.
فردوسی از تاریخ ایران و سرگذشت نیاکانخویش آگاهی داشت، به ایران عشق میورزید و به ذکر افتخارات ملی علاقه داشت.وی از خاندانی صاحب مکنت بود ولی این بی نیازی پایدار نماند؛ زیرا او همهسودهای مادی خود را به کناری نهاد و وقتی تاریخ میهن خود و افتخارات گذشتهآن را در خطر نیستی و فراموشی یافت، زندگی خود را به احیای تاریخ گذشتهمصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزهآسای خود در این راه یاری گرفت. ازتهیدستی نیندیشید، 30سال رنج برد و به هیچ روی، حتی در مرگ پسرش، از ادامهکار باز نایستاد، تا شاهنامه را با همه رونق و شکوه و جلالش، جاودانه برایایرانی که میخواست جاودان باشد، باقی گذاشت . 25 اردیبهشت ماه روزبزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، بزرگ‏ترین حماسهسُرای ایران و یکی ازحماسهسرایان بزرگ جهان است.
1367شمسی: حمله هماهنگ آمریکا و عراق به خارک
سازمانجاسوسی آمریکا، سیا، اطلاعات محرمانه ایران را که از طریق ماهواره‏هایجاسوسی به دست آورده بود، در اختیار عراق قرار ‏داد. مقامات آمریکا دردیدارهای خود با مسئولان عراقی، آنان را تحریک می‏کردند که از برتریامکانات نیروی هوایی خود بیشتر استفاده کنند و هدف‏های اقتصادی ایران راکه عموماً شامل تاسیسات نفتی و برق می‏شد، بیشتر و دقیق‏تر بمباران کنند،چرا که برآورد سیا نشان می‏داد که تعداد هواپیماها، تانک‏ها و موشک‏هایعراق با حمایت مالی بیش از 27 کشور حامی عراق در جنگ ، چهار برابر ایراناست. درنهایت بر اثر تحریک آمریکا، حمله هواپیماهای پیشرفته سوپراتانداردفرانسوی عراق به جزیره مهم و نفتی خارک در 25 اردیبهشت 1367شمسی، موجبوارد آمدن خساراتی سنگین شد .
1687میلادی: تشکیل قصابی اپری!
در15 می سال 1687 میلادی یک سال پس از تصرف بخشهایی از مجارستان توسط اتریش،لئوپولد اول امپراتور این کشور دستور تشکیل دادگاه معروف اپری را برایمجازات آزادیخواهان مجاری ، صادر کرد. این آزادیخواهان درپی پایاندادن بهاشغال مجارستان توسط اتریش بودند. دادگاه اپری که به قصابی اپری مشهور شد،در مدت 6 ماه کار شبانهروزی و با بهکارگیری 30جلاد، حکم قتل 8هزار نفر رابهطور دستهجمعی یا انفرادی صادر و اجرا کرد.
1940میلادی: تسلیم شدن هلند به آلمان نازی
ارتشآلمان نازی جبهه متفقین، فرانسه و بریتانیا را شکافت و کشورهای بلژیک وهلند را تصرف کرد. ارتش مکانیزه آلمان نازی به سرعت به سوی مرزهای فرانسهو هلند پیشروی کرد. کشور بلژیک از آغاز جنگ اعلام بیطرفی کردهبود و مردمبلژیک تصور میکردند در پناه سیاست بیطرفی میتوانند از بلایای این جنگخانمانسوز و خونین در امان بمانند. اما هزاران سرباز ارتش آلمان و نیرویزرهی آن به سرعت سراسر خاک بلژیک را تصرف کرده و به سوی مرزهای فرانسهپیشروی کردند. در عین حال ارتش آلمان با هجوم همهجانبه کشور کوچک هلند رانیز اشغال کرد. ویلهلمینا ملکه هلند روز ۱۴ می ۱۹۴۰میلادی به لندن پناهندهو روز بعد یعنی ۱۵می ارتش هلند تسلیم شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 26 اردیبهشت
نخستين جنگ خياباني تاريخ بشر در «شهر ري»

تصوير مجسمه اسکندر«كاليستنيس» تاريخنگار رسمي اسكندر كه در حمله به آسيا با او بود شرح جنگ شهر ريرا كه به صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است كه با تطبيق تقويمها16(يا 17) ماه مه سال 330 پيش از ميلاد آغاز شده بود و مورخان نظامي از آنبه عنوان نخستين جنگ خياباني بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند.
طبق گزارش «كاليس تنيس»، در آن روز در داخل شهر ري ميان نيروهاي اسكندر وواحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران نبردي خونين و كوچه به كوچه آغاز شدكه سه روز طول كشيد.
نيروهاي اسكندر پس از پيروزي در جنگ گائوگاملا (محلي نزديك به اربيل واقعدر شمال عراق امروز) به تعقيب سربازان ايران ادامه داده و پس از چندبرخورد كوتاه از جمله نبرد همدان، به ري رسيده بودند. نيروهاي محلي در ارگشهر دست به مقاومت زدند و سربازاني كه در جريان عقب نشيني بودند در كوچهها و خانه هاي شهر با اسكندريان به زد و خورد پرداختند. با اين كه در اينجنگ خياباني برنده و بازنده مشخص نبود، نيروهاي ايران در سومين شب، ناگهاندست به عقب نشيني و خروج از شهر زدند و عازم شهر صد دروازه (دامغان) شدند.پس از اين عقب نشيني كه تعجب آور بود، ارگ شهر هم سقوط كرد. داريوش سومشاه وقت كه با اين سربازان از اربيل (اربلا) عقب نشيني كرده بود، ميانراه، به صلاحديد افسران ارتش و تاييد يك شاهزاده هخامنشي كشته شد تااحيانا به دست اسكندر نيافتد و شكنجه و تحقير نشود.
مورخان، شكست ايران از اسكندر مقدوني را به حساب شخصيت ضعيف، دو دلي وقاطع نبودن داريوش سوم نوشته اند. بررسي تاريخ طولاني وطن نشان مي دهد كههرگونه شكست نظامي و تغيير حكومت در زمان زمامداران ضعيفي چون داريوش سوم،يزدگرد سوم ، شاه سلطان حسين و ... صورت گرفته است.


تحريکات البتکين و ناامني در خراسان بزرگتر

خراسان (خراسان بزرگتر) در ماه مي سال 961 ميلادي دچار ناامني شديد شدهبود. سبب اين ناامني افتادن عبدالملك ساماني، پادشاه وقت از اسب بود كهمنجر به مرگ او شده بود. عبدالملك كه هفت سال سلطنت كرده بود به امير رشيد(دلاور) شهرت داشت. ناامني خراسان به تحريك البتكين صورت گرفته بود كهعبدالملك او را جاه و مقام، سپهسالاري و حكومت هرات داده بود. البتكين كهاز مهاجران و از تركان غز بود پس از كسب مقام، داعيه استقلال داشت كهبركنار شده بود. وي از درگذشت عبدالملك سوء استفاده كرده و در خراسان دستبه تحريك زده بود. عبدالملك همانند ساير اميران ساماني براي احياء وارتقاء زبان فارسي و فرهنگ ايراني سعي بليغ كرده بود. پس از فوت او، منصوربرادرش پادشاه شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 26 اردیبهشت
نخستين جنگ خياباني تاريخ بشر در «شهر ري»

تصوير مجسمه اسکندر«كاليستنيس» تاريخنگار رسمي اسكندر كه در حمله به آسيا با او بود شرح جنگ شهر ريرا كه به صورت خانه به خانه صورت گرفت برنگاشته است كه با تطبيق تقويمها16(يا 17) ماه مه سال 330 پيش از ميلاد آغاز شده بود و مورخان نظامي از آنبه عنوان نخستين جنگ خياباني بشر، به مفهوم امروز، نام برده اند.
طبق گزارش «كاليس تنيس»، در آن روز در داخل شهر ري ميان نيروهاي اسكندر وواحدهاي نظامي در حال عقب نشيني ايران نبردي خونين و كوچه به كوچه آغاز شدكه سه روز طول كشيد.
نيروهاي اسكندر پس از پيروزي در جنگ گائوگاملا (محلي نزديك به اربيل واقعدر شمال عراق امروز) به تعقيب سربازان ايران ادامه داده و پس از چندبرخورد كوتاه از جمله نبرد همدان، به ري رسيده بودند. نيروهاي محلي در ارگشهر دست به مقاومت زدند و سربازاني كه در جريان عقب نشيني بودند در كوچهها و خانه هاي شهر با اسكندريان به زد و خورد پرداختند. با اين كه در اينجنگ خياباني برنده و بازنده مشخص نبود، نيروهاي ايران در سومين شب، ناگهاندست به عقب نشيني و خروج از شهر زدند و عازم شهر صد دروازه (دامغان) شدند.پس از اين عقب نشيني كه تعجب آور بود، ارگ شهر هم سقوط كرد. داريوش سومشاه وقت كه با اين سربازان از اربيل (اربلا) عقب نشيني كرده بود، ميانراه، به صلاحديد افسران ارتش و تاييد يك شاهزاده هخامنشي كشته شد تااحيانا به دست اسكندر نيافتد و شكنجه و تحقير نشود.
مورخان، شكست ايران از اسكندر مقدوني را به حساب شخصيت ضعيف، دو دلي وقاطع نبودن داريوش سوم نوشته اند. بررسي تاريخ طولاني وطن نشان مي دهد كههرگونه شكست نظامي و تغيير حكومت در زمان زمامداران ضعيفي چون داريوش سوم،يزدگرد سوم ، شاه سلطان حسين و ... صورت گرفته است.


تحريکات البتکين و ناامني در خراسان بزرگتر

خراسان (خراسان بزرگتر) در ماه مي سال 961 ميلادي دچار ناامني شديد شدهبود. سبب اين ناامني افتادن عبدالملك ساماني، پادشاه وقت از اسب بود كهمنجر به مرگ او شده بود. عبدالملك كه هفت سال سلطنت كرده بود به امير رشيد(دلاور) شهرت داشت. ناامني خراسان به تحريك البتكين صورت گرفته بود كهعبدالملك او را جاه و مقام، سپهسالاري و حكومت هرات داده بود. البتكين كهاز مهاجران و از تركان غز بود پس از كسب مقام، داعيه استقلال داشت كهبركنار شده بود. وي از درگذشت عبدالملك سوء استفاده كرده و در خراسان دستبه تحريك زده بود. عبدالملك همانند ساير اميران ساماني براي احياء وارتقاء زبان فارسي و فرهنگ ايراني سعي بليغ كرده بود. پس از فوت او، منصوربرادرش پادشاه شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار27 اردیبهشت
سالگشت درگذشت نوح ساماني كه پاي غزنويان را به حكومت باز كرد


17مه سال 954 ميلادي را روزي ذكر كرده اند كه نوح ساماني پس از 12 سال حكومتدرگذشت. «تاريخ عمومي» نوح را با اين كه بمانند سلاطين قبلي دودمان سامانيبه تقويت زبان فارسي و احياء هرچه بيشتر فرهنگ ايراني كمك كرده بود، بهنيكي ياد نمي كند، زيرا كه برضد پدرش «نصر» كودتا كرده و او را به زندانافكنده بود. مورخان روس نوشته اند كه نصر به اشاره پسرش نوح در زندان بهقتل رسيده بود و مرگ او، آن طور كه نوشته اند، طبيعي نبود. ناسيوناليستهايايراني نيز از نوح ساماني به عنوان دولتمردي ياد كرده اند كه باعث شده بودپاي غزنويان كه از تبار غير ايراني بودند به حكومت باز شود. نوح از ميانتبار غزنويان براي خود افسر گارد و فرمانده نظامي انتخاب كرده بود و باعثعدم رضايت برخي از ايرانيان شده بود كه او را متهم به برتري دادن خارجي برايراني كرده بودند و يكي از اين ايرانيان ناراضي، ابو منصور محمد بود كهبرضد نوح دست به قيام مسلحانه زده بود.
پس از مرگ نوح، پسرش عبدالملكبرجاي او نشست كه نتوانست غزنويان را از اطراف خود دور سازد و مجبور شد كهالپتكين يكي از سران آنان را به اميري هرات (يكي از شهرهاي بزرگ خراسانوقت) منصوب كند كه باني سلسله غزنويان بشمار مي آيد.

زادروز آيت الله خميني

روزنگارهايتاريخ عمومي 17 ماه مه (27 ارديبهشت) را زادروز آيت الله روح الله خمينيبنياد گذار جمهوري اسلامي ايران ذكر كرده و نوشته اند كه در سال 1900ميلادي چشم به جهان گشوده بود.
در اين مآخذ آمده است آيت الله خمينيدر پي سركوب شدن بپاخيزي ژوئن 1963(خرداد 1342) تحت تعقيب دولت وقت قرارگرفت و در مارس 1965 (اسفند 1343) از وطن تبعيد شد. وي در طول تبعيد درتركيه و عراق از مبارزه با شاه دست نكشيد و اين مبارزه از ژانويه سال1978(دي ماه 1356شدت گرفت كه درست يك سال بعد، در پي اعتصابها و تظاهراتممتد منجر به خروج شاه و خانواده اش از ايران و متعاقب آن بازگشت خميني بهوطن و پيروزي انقلاب در فوريه 1979(بهمن 1357) شد و 50 روز بعد، ايرانياندر يك رفراندم راي به تغيير نظام دادند. آيت الله خميني در سال 1989 در 89سالگي فوت شد.

تونل کندوان كارساختن تونل كندوان در روزي چون امروز در سال 1317 (1938ميلادي) به پايانرسيد. ساختن اين تونل به طول 1883 متر در ارتفاع 3030 متري كوههاي البرز 3سال طول كشيده بود. اين تونل پر ترافيك، فاصله رفت و آمد تهران با ساحلدرياي مازندران را كوتاه كرده است. در زمان ساختن تونل کندوان، درآمدايران از نفت ناچيز بود.
دهانه جنوبي تونل کندوان در زمان برف
738 قمری: تصرف سبزوار به دست سربداران


گروه سربداران، امینالدین عبدالرزاق را به سرداری خود انتخاب کرد. آنهابهدلیل کمی تعداد و ضعفقدرت، قیام خود را به شکل حمله به قافلهها شروعکردند.
پس از به دست آوردن اموال و اسبابلازم، عبدالرزاق بر خواجه علاءالدینمحمد، وزیر خراسان غلبه کرد و پس ازکشتن وی شهر سبزوار را در 13جمادیالثانی سال738 قمری به تصرف خود درآورد.سربداران گروهی بودند که از ظلم و تعدی مغولان که در آن زمان ایران را تحتسلطه خود داشتند به ستوه آمده بودند. آنان تحت رهبری روحانیون مبارزی چونشیخخلیفه، شیخحسنجوری و عبدالرزاق، با مغولان و عوامل دستنشانده آنهامبارزه کردند. شعارشان این بود که یا ظلم و ستمکار را نابود میکنیم یابالای دار میرویم ولی ننگ را نمیپذیریم.
1359 شمسی: ورود امام به جماران
امامدر پی کسالت قلبی از بیمارستان قلب به جماران نقل مکان کردند و در آنجااقامت گزیدند. نام «جماران» در دنیا با نام امامخمینی(ره) عجین شد و ازهمین منطقه ساده و بیپیرایه سیاستهای استکباری مستکبران به چالش کشیده شد.در خانه و حسینیه محقر آن، فردی حضور داشت که به واسطه حضور او، «جماران»اتاق فرمان و مدیریت موج انقلاب مستضعفان عالم در قرن20 لقب گرفت وتاروپود معادلات سیاسی جهان از همین جا و با کلمات روحبخش امام(ره) در همریخته شد. حضرت امام(ره)، در تاریخ 27اردیبهشت 1359 شمسی بنا به تمایلخود، به منزلی محقر در محله جماران نقل مکان کردند و تا زمان رحلت در همینمنزل ماندند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خيام نيشابوري - نگاهي به افکار و کارهاي او
تصوير خياممورخان تاريخ عمومي (جهان) با تطبيق تقويمها، هجدم ماه مه سال 1048 ميلادي(28 ارديبهشت) را روز تولد حكيم عمر خيام (غياث الدين ابوالفتح عمر ابنابراهيم نيشابوري) رياضي دان، فيلسوف و اديب بزرگ ايراني نوشته اند كه ازدير زمان در وطن ما روز بزرگداشت اين انديشمند ناميده شده و آيين هاييبرگزار مي شود. تقويم هجري خورشيدي كه مورد استفاده ما ايرانيان است، ششممارس 1079 ميلادي (928 سال پيش) توسط حكيم عمر خيام تكميل شد كه به تقويمجلالي معروف گرديده است، زيرا كه در زمان حكومت جلال الدين ملكشاه تنظيمشده بود. اين تقويم دقيق تر از تقويم ميلادي است، زيرا كه عدم دقت آن هر3770 سال يك روز است و تقويم ميلادي هر3330 سال. عمر خيام كه به نوشته كتبتاريخ عمومي، چهارم دسامبر سال 1131 وفات يافت نه تنها يك رياضي دان و فضاشناس بزرگ بوده است بلكه در فلسفه، پزشكي و شعر نيز شهرت جهاني دارد ورباعيات او در سال 1839 توسط «ادوارد فيتزجرالد» به انگليسي ترجمه شده وانگليسي زبانان از همين طريق با مضامين رباعيات خيام آشنا شده اند. اينرباعيات هنوز هر سال به زبان انگليسي با حاشيه نويسي فيتز جرالد تجديد چاپمي شود. آثار ديگر خيام از جمله «نوروزنامه» و «رساله در وجود» معروفند.وي در طول حيات خود چند سفر تحقيقاتي به اصفهان، سمرقند، بخارا و ري كردهبود. خيام بر خلاف همدوره اش خواجه نظام الملك، به كار ديواني (دولتي)علاقه زياد نداشت، باوجود اين دعوت شاه وقت را براي ساختن رصدخانه ريپذيرفته بود. برخي از روزشمارنگاران فرنگي ولادت وي را 18 مه سال 1044ميلادي و وفات او را در سال 1124 ذكر كرده اند كه ظاهرا ماخذ آنان تقويمهاي ميلادي قديم بوده است. پاره اي از مورخان خيام را در عين حال يكناسيوناليست ايراني خوانده اند كه برخي ويژگي هاي ايرانيان از جمله مهربانبودن و مهرباني كردن رابه بهترين صورت توصيف كرده است از جمله درباره جشنمهرگان گفته است: «اين ماه را از آن (جهت) «مهرماه» گويند كه مهرباني بودمردمان را بر يكديگر، از هر چه رسيده باشد (داشته باشند)؛ از غله و ميوهنصيب باشد بدهند و بخورند با هم». نام خيام همه جا با نيشابور همراه است.آرامگاه خيام در اين شهر قرار دارد و به همين سبب نيشابور در جهان به شهر«عمر خيام » معروف است. عمر خيام علاقه اي عجيب به زادگاهش، نيشابور، داشتكه يادگار دوران ساسانيان (شاپور يكم) است و يک بار هم براي مدتي كوتاهپايتخت ايران شده بود. اين شهر در رديف بلخ، بخارا، هرات و مرو يکي از پنجشهر بزرگ خراسان بشمار مي رفت و طاهر ذواليمينين در همين شهر حكومت ايرانرا مستقل از جهان عرب اعلام داشت. 22 نوامبر سال 1267ميلادي (666 هجريقمري) يك زمين لرزه شديد اين شهر تاريخي خراسان را ويران كرد و هزاران تنرا مقتول و مجروح ساخت. نيشابور سه سال بعد به هزينه دولت وقت تجديد بناشد.
آرامگاه خيام در نيشابور


تخريب توس، زادگاه فردوسي بزرگ به دست پسر امير تيمور
تصوير مجسمه تازه فردوسيتخريب شهر توس به دست ميران شاه پسر امير تيمور (تيمور لنگ) را 18 مه سال1389 ميلادي گزارش كرده اند. ميران شاه توس، زادگاه و مدفن فردوسي بزرگ راچنان ويران ساخت كه از آن جز ويرانه اي باقي نماند، و چون مسير رودخانه هارا هم به سوي مشهد تغيير داده بود، توس ديگر به آن صورت آباد نشد. لكن،نام اين شهر باستاني همه جا در كنار اسم فردوسي، ميهندوست بزرگ ايران كه25 ارديبهشت، روز بزرگداشت اوست، زنده مانده است.
آغاز فعاليت ثبت اسناد در ايران ؛ مخالفت هاي قبلي با آن و ضعف هايي که داشته است اجراي قانون ثبت اسناد از 28 ارديبهشت سال 1300 در ايران آغاز شد كه ازهمان آغاز موافقان و مخالفان فراوان داشته است. هنگام طرح لايحه ثبت اسناددر مجلس، برخي از روحانيون گفته بودند كه مالكيت زمين و منابع طبيعي ووسائل عمومي در اسلام به صورتي كه در فرنگ است وجود ندارد و سوسياليستهايايراني آن زمان هم از نظر اين روحانيون حمايت مي كردند و اصولا معتقدبودند كه زمين بايد متعلق به همه يعني دولتي باشد و سند تنها براي اعيانيآن(آن چه در زمين به وجود مي آيد) تنظيم شود و دولت اراضي را به افراداجاره دهد كه درآمد ملي قابل ملاحظه اي است. گروهي ديگر اين بدبيني رادامن مي زدند كه با ثبت اسناد، « جعل » هم در جامعه ما متولد مي شود ومشكلات را افزون مي سازد و شاهد حق و ناحق هاي متعدد خواهيم بود و صداقتكه در منش ايراني است از ميان ما رخت برخواهد بست ، مگر اين كه براي نظارتبر آن و جلوگيري از جعل و تقلب در اسناد و مالكيت، محاكم و ضابطين اختصاصيايجاد شود و .... در بسياري از كشورها كه فاقد ادارات و محاضر ثبت اسنادهستند ازجمله بسياري از ايالات آمريكا، اين كار مشتركا توسط وكلايدادگستري، شهرداري و دفتر دادگاه محل انجام مي شود و اسناد مالكيت نيز ازسوي شركتهاي بيمه در برابر هرگونه جعل و تزوير بيمه مي گردد و فروش وواگذاري اراضي ملي (متعلق به دولت) تنها از طريق انتشار آگهي در جرايد وبه صورت مزايده صورت مي گيرد و پس از انجام مزايده، جزئيات آن در جرايد وتابلوي عمومي مقابل دفتر دادگاه محل اعلام مي شود تا اگر كسي اعتراضيداشته باشد، اعتراضش را به دفتر دادگاه محل تسليم دارد. اعتراض به صحتاسناد و درستي معاملات بعدا هم پذيرفته مي شود و محدود به زمانمعين(اصطلاحا مرور زمان) نيست.
در دهها سالي كه از ايجاد ثبت اسناد درايران گذشته، جامعه ما شاهد پرونده هاي پر سر و صداي جعل اسناد و ثبتاراضي دولت و غير بوده است كه مي توان با ورق زدن جرايد سابق شرح ما وقعرا مطالعه كرد. در پي يك جنجال جعل و تصرف اراضي به ناحق در نيمه دهه 1330دولت وقت با هدف سرپوش گذاردن بر اعتراض مردم ، به بهانه نوسازي اداره ثبتاسناد، بر در اين اداره قفل زد و آن را براي مدتي تعطيل كرد و ....
مخالفت دکتر مصدق با تمديد اختيارات وزير دادگستري وقت، چرا؟
دکتر مصدق28 ارديبهشت 1306 دكتر مصدق نماينده مجلس با تمديد اختيارات وزير دادگستريوقت، كه خواست رضاشاه بود مخالفت و استدلال كرد كه چون در كشور حالت فوقالعاده وجود ندارد، تمديد چنين اختياراتي وجاهت حقوقي نمي تواند داشتهباشد.
تاريخ نشان داده است كه سوء استفاده از «اختيارات»، آسان بودهو عملا بارهاصورت گرفته است و نبايد تجربه گذشته را ناديده گرفت كه خيانتبه ملت است.
دکتر مصدق که خود دکتراي حقوق داشت در طول عمر هميشه نگران نظام قضاييکشور بود و عقيده داشت که اگر چرخهاي اين نظام به خوبي نچرخد، هيچ مسئلهاي در ايران حل نخواهد شد. وي در طول نخست وزيري خود دست به اصلاحات وسيعدر دادگستري زده بود.

زمانی که در ایران مدرسه پولی وجود نداشت ـ اشاره به اصل 30 قانون اساسی نواّب (محمدعلی) مدیرکل آموزش و پرورش وقت تهران به مناسبت پایان سالتحصیلی 1353 ـ 1354 به شورای مربوط ـ شوارای انتخابی ناظر بر امور آموزش وپرورش هر شهرستان و مصوّب بودجه آن و ... ـ اعلام کرد که تمامی کارکنانمدارس غیردولتی سابق استخدام رسمی دولت شده اند، اموال این مدارس بهمالکیت دولت درآمده و دیگر در سطوح پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی تحصیلیو متوسطه مدرسه غیردولتی و پولی نداریم و تحصیلات در این دوره ها مطلقارایگان و یکنواخت شده است و از نظر امر آموزش و پرورش، میان کودک «ورکینگکلاس» و ثروتمند، جوادیه و شمال شهر فرقی نیست و همه در کنار هم در یکاطاق و روی نیکمت مشابه می نشینند و آموزگار و یا دبیر دولتی واجد شرایطمقرر به آنان تدریس می کند و تغذیه رایگان ایشان نیز تفاوت ندارد.
دوره دبستان طبق قانون تعلیمات اجباری، از سال 1322 در ایران رایگان ویکنواخت شده بود که از شهریور 1353 این وضعیت دوره های پیش دبستانی،راهنمایی تحصیلی و متوسطه را هم شامل شد و بعدا دوره های عالی.
آموزش و پرورش در ایران از سال 1353 و پس از انقلاب مطلقا رایگان بود.باوجوداین، در سال 1358 که قانون اساسی جمهوری اسلامی تدوین می شد و پیشاز تکمیل و رفراندم مربوط، هر روز اصل به اصل در روزنامه ها جهت اظهار نظرانعکاس می یافت، ادامه رایگان بودن آموزش و پرورش به صورت یک اصل (اصل 30)وارد قانون اساسی شد به این قرار:
اصلسی ام: دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تاپایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفاییکشور بطور رایگان گسترش دهد.
مدارس در زمان تدوین و تصویب قانوناساسی جمهوری اسلامی رایگان بود و برای اجرای این اصل تلاش تازه ای لازمنبود تنها باید مراقبت می شد که این رایگان بودن ادامه یابد. ملت برایرایگان شدن تحصیلات قبلا (چهارسال پیش از انقلاب) هزینه آن را که عبارت ازاستخدام رسمی هزاران تن کارکنان مدارس غیردولتی و خرید اموال آنها بودپرداخت کرده بود.
در سال 1370 (زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی) صدای انتقاد از تاسیسمدارس پولی زیر نام «غیرانتفاعی» بگوش رسید و اصحاب نظر اشاره کرده بودندکه پول گرفتن برای تحصیلات عمومی نقض قانون اساسی است البته قوه قضاییباید اظهار نظر کند زیراکه رسیدگی به نقض قانون اساسی نیاز به اعلام آن(اعلام جرم) ندارد و دادستان کل راسا اقدام می کند. برخی از قوانین و اصولبرای اجرا از زمان تصویب اند که ممکن است امکانات اجرایی موجود نباشد وعدم اجرای چنین قوانین کوتاهی و تاخیر بشمار می آید نه نقض آن و کوتاهیکردن خلافی است کوچک و نه جرم. مفاد اصل سی ام در حال اجرا بود که بهتصویب رسید به عبارت دیگر؛ تحصیل حاصل بود و تنها باید مراقبت می شد کهتداوم یابد.
در دهه 1370 با احتیاط و در قالب مدرسه غیر انتفاعی از پولی شدن برخیمدارس سخن بمیان می آمد ولی در دهه جاری (1380) از مدارس غیر دولتی وافزایش شهریه ـ شهریه چند میلیونی صحبت می شود و خبرگزاری های دولتی ازقول مسئول مدارس غیردولتی! خبر می فرستند و ... که نباید غافل از قضاوتقاضی «تاریخ» بود و انچه را که در تاریخ ثبت شود نمی توان پاک کرد.

نظری بر خبر 13 ماه می 2010 کیهان درباره هواپیماهای توپولف ـ 154 و هشدار یک مخاطب این سایت (تاریخ آنلاین)
Tupolev-154

نامه زیر که 24 اردیبهشت 1389 (14 می 2010) دریافت شد، از آنجا که حاوی نکات قابل ملاحظه ای است در درج آن درنگ نشد:

"در تهران یک دانشجوی دانشگاه هستم. شبها، در فاصله مروری بر دروس روزانهسری هم به وبسایت روزنامه ها می زنم. نخست، اخبار دو روزنامه چاپ تهران ازدو جناح مختلف را می خوانم و سپس خبرهای آنهارا در اینترنت دنبال می کنمتا ببینم منابع دیگر چه گفته اند و اصل قضیه را هم در منبع اصلی دنبال میکنم تا تفاوت هارا دریابم و سپس سراغ سابقه موضوع (و عمدتا به زبانانگلیسی) می روم و از آنها پرینت می گیرم و یادداشت برمی دارم تا بعداکتاب بنویسم و استفاده کنم.
در شماره 19644 (13 ماه مه 2010 = 23 اردیبهشت 1389) روزنامه کیهان خبریخواندم که پرسش های متعدد به ذهن من آورد. طرح این تردیدها سرنخ به مراجعدولتی مربوط خواهد داد تا مراقب باشند که دفعتا در برابر امری انجام شده وبازی های روابط عمومی [تبلیغات] قرارنگیرند و پولی که باید صرف عمران وآبادی و توسعه کشور شود؛ در «خدمات» هدر نرود.
این خبر کیهان از قول رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی تنظیم شدهبود که گفته بود استفاده از توپولف ـ 154 Tupolev-154در جهان غیرقانونیشده است!!!. از آنجا که منبع خبر اشاره به ردیف اعتبار جداگانه و رایانهدولتی کرده بود؛ دچار شک و تردید و سوء ظن، و برای بیت المال متاسف ونگران شدم که سرچشمه عمده و ورودی آن پول نفت است ـ نفتی که خدا داند فرداباشد و یا نباشد و ما مالک آن باشیم و یا نباشیم و .... بنظرم رسید که درکشور ما، همه برای این پول کیسه دوخته اند. بالاخره روزی یک مرجع و یک فردباید برود و ببیند که این پول نفت از سال 1358 تاکنون چه شده و در کجا بهمصرف رسیده است؟!.
بگذریم. سخن از خبر روزنامه کیهان بود که از قول رئیس انجمن یاد شده دربالا، از غیرقانونی شدن استفاده از توپولف ـ 154 نوشته بود. از آنجاکه کهقانون تنها توسط پارلمان تصویب و پس از عبور از کانالهای متعدد و طیتشریفات گوناگون به اجرا در می آید سراغ منابع خبر در اینترنت رفتم،وبسایت یاتا، تاریخچه و «تایم تیبل» توپولف و هر منبعی را در این زمینه کهسراغ داشتم جستجو کردم و اثری از غیرقانونی شدن! توپولف ندیدم. به سایتخود شما [تاریخ آنلاین ـ وبسایتی که سرگرم دیدن آن هستید] سرزدم و در چندقسمت ازجمله در نوشته مربوط به زادروز و سالمرگ مخترع آن [توپولف] مطالبیدرباره آن هواپیما یافتم ازجمله اینکه تاکنون یکهزار و 15 فروند از ایننوع (مدل 154) ساخته شده، سه موتوره [مشابه بوئینگ 727] و سریعترینهواپیمای مسافربر است با سرعت ساعتی 975 کیلومتر، در 17 شرکت هواپیماییمورد استفاده است، از لحاظ حمل مسافر در رتبه ششم قراردارد، 70 میلیونمسافر جابجا می کند، عمر هر موتور آن 45 هزار ساعت است، قادر به فرودآمدندر فرودگاههای خاکی و مناطق یخبندان [مثلا قطب شمال] است، می تواند 5 هزارو 280 کیلومتر ـ بدون تجدید سوخت پرواز کند و دارای چندین مدل (A, B, AB,AB -1, AB-2, S, M) که مدل M-100 آن در سال 1994 وارد صحنه شده است.بعلاوه، شرکت سازنده آن، توپولف ـ 155 و توپولف ـ 156 و بمب افکنهای دورپرواز به همین نام را هم ساخته است. گرچه آئرو فلوت توپولف های 154 خودرااز ژانویه 2010 به شرکت های دیگر واگذار کرده ولی قرار است که این نوعهواپیما [نوع قدیمی تر یعنی توپولف ـ 154] تا سال 2016 (شش سال دیگر) بکارادامه دهد. هر توپولف تازه ساز به 45 میلیون دلار فروخته شده است که درمقایسه با هواپیماهای مشابه ساخت غرب ارزانتر است. جمع سوانح توپولف ـ 154از 1972 که وارد کار حمل مسافر شده تنها 37 مورد که به مراتب کمتر ازبوئینگ 737 بوده است که این نوع هواپیمای ساخت آمریکا از سال 1972 تاکنون67 سانحه داشته که آخرین آن مربوط به خط هوایی اتیوپی است که در سال 2010در نزدیکی بیروت سقوط کرد. بوئینگ 727 که تقریبا از رده مسافربرها خارجشده تا سال 2003 چهل و هشت سانحه داشت. تازه نقص فنی ساختار توپولف ـ 154هیچیک از آن 37 سانحه را بوجود نیاورده و علل ایجاد آنها اشتباه خلبان،هدایت نادرست برج مراقبت و یا وضعیت جوّی اعلام شده است. آخرین سانحه [دهماپریل 2010] که منجر به مرگ رئیس جمهور لهستان و شماری از مقامات این کشورشد بدی هوا و اجبارکردن [دستور دولتی] خلبان به فرودآمدن در فرودگاه موردنظر در ساعت معیّن بود، نه قدیمی بودن هواپیما و نقص فنی. اگر در کار اینهواپیما نقصی بود که ارتش چین از آن استفاده نمی کرد. بنظر من نقص در ایناست که روسیه کارشناس تبلیغ و دفاع رسانه ای [روزنامه نگار] آنچنانی نداردکه تبلیغات منفی دیگران را رد کند و .... هماهنگی دستگاههای دیپلماسی یککشور با ژورنالیسم آن اینک عامل بزرگی برای خنثی کردن تبلیغات منفی است.همین ارباس در عمر کوتاه خود سوانح متعدد داشته که دو مورد تازه آن سقوطدر آبهای نزدیک برزیل (اقیانوس اطلس) و آبهای ساحلی کمور (اقیانوس هند)است. یک روز پیش از انتشار خبر کیهان که ذکر آن رفت یک جت مسافربر تازهساز شرکت هواپیمایی لیبی از نوع «ارباس» هنگام فرودآمدن در طرابلس(تریپولی) سرنگون شد و 103 نفر ـ تمامی سرنشینان به استثنای یک کودک را بهآن دنیا فرستاد.
این سطور را نوشتم و فرستادم تا در تاریخ آنلاین بماند که دست کم در وطنما، از نمد مرگ رئیس جمهور لهستان کلاه برندوزند. دولت و مجلس باید مراقبتکنند که از این بهانه برای استفاده مالی استفاده نشود. باید رسیدگی شود کهتوپولف های کرایه ای برای ایران در چه سالی ساخته شده اند، چگونه نگهداریشده اند و اگر قدیمی و ازکارافتاده هستند، چرا باید کرایه می شدند؟،صلاحیت خلبانان و ....
از جناب عالی [نگارنده تاریخ آنلاین] که این همه سنگ حفظ منافع وطن و نیزحق انسانهارا به سینه می زنید می خواهم که این نامه را در چند روز و درزیر مطالب ایران و یا «سر نخ» درج کنید. این هم خدمت دیگری خواهد بود بهوطن.".
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 29 ارديبهشت 1390
36 قمری: وقوع جنگ جَمَل


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - طَلحه و زبیر که در بهدست آوردن سهمی از حکومتناکام مانده بودند، بیعت خود را شکستند و به سوی مکه رهسپار شدند و مردمرا به خونخواهی عثمان، علیه امامعلی(ع) فرا خواندند.
ازآن طرف، چون امام از ماجرا آگاه شد، تجهیز قوا کرد و درصدد دفع فتنهناکثین برآمد. از آنجا که پیروان طلحه و زبیر شهر بصره را تصرف کرده وعلیه امام شوریدند، سپاه حضرت نیز در مقابل آنان قرار گرفت. امیرالمؤمنینقبل از آغاز جنگ به میان هر دو صف لشکر آمد و به نصیحت آنان پرداخت.امام(ع) چون دید که صلح امکان‏پذیر نیست، با آنان اتمام حجت کرد و از آنپس، آتش جنگ در 15جمادیالثانی سال 36 قمری شعله‏ور شد. سرانجام با کشتهشدن طلحه و زبیر و 16هزار نفر از ناکثین و شهادت بیش از یکهزار یاور حضرتعلی(ع)، این جنگ با پیروزی امام پایان پذیرفت. این جنگ بهدلیل سوار بودنعایشه بر شتر، به جَمَل شهرت یافت .
1374 قمری: رحلت علامه شوشتری
آیتالله علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری به سال ۱۳۲۰ هجری قمری تولد یافت و درسن 7سالگی در مکتب، قرآن و خواندن و نوشتن را فراگرفت. بعد از فوت مادرشنزد سیدحسیننوری و سید مهدیآلطیب و اصغرحکیم که از شاگردان پدرش بودندمشغول تحصیل شد و البته بیشتر کتابها را بدون استاد مطالعه میکرد. بعد ازسال ۱۳۵۴ قمری بهدلیل قانون کشف حجاب، همراه سیدباقرحکیم از شوشتر هجرت واقدام به تالیف کتاب قاموسالرجال کرد و موفق به کسب اجازه ازشیخآقابزرگتهرانی شد. او به سال ۱۳۶۰قمری به شوشتر مراجعت کرد و سرانجامدر 29اردیبهشت سال ۱۳۷۴قمری در مولد خود دار فانی را وداع گفت. برخی آثاردیگر ایشان عبارتند از : النجعه فیشرحلمعه، قضاءأمیرالمؤمنینعلیبنأبیطالب(ع ) ، بهجالصباغه فیشرحنهجالبلاغه، ۱۴جلد، الأربعون حدیثاً ،البدائع و تفسیر قرآن.
1291 شمسی: هلاکت یپرمخان
یپرمداویدیان گانتاکتسی، معروف به یپرمخان ارمنی در روستای بارسوم، از توابعگنجه ارمنستان، به دنیا آمد. در آغاز جوانی به قصد نبرد با عثمانی ها درحال گذر از مرز روسیه دستگیر و به اردوگاههای کاراجباری در سیبری تبعیدشکردند. او
به گونهای شگفتانگیز از اردوگاه مرگبارش گریخت و پس از گذراندن راهی درازبه ایران آمد . در 1280 شمسی به تبریز و سپس گیلان رفت و همراه سپاهیانمحمدولیخان تنکابنی، سپهدار اعظم، برای فتح تهران حرکت کرد. یپرمخان پس ازفتح تهران به ریاست شهربانی رسید و در این منصب و به نام آزادی‏خواهی،جنایت‏های متعددی را مرتکب شد. یپرم از جمله عوامل مؤثر در محاکمه و شهادتآیت‏الله شیخفضلاللهنوری بود و در این راه تلاش زیادی کرد. او همچنینمخالفان خود را به زندان انداخته یا اعدام می‏کرد. سرانجام در 29 اردیبهشتسال 1291 میلادی در جریان نبرد با سالارالدوله، به هلاکت رسید .
شکست نهايي امويان از ابو مسلم خراساني

تصويري از ابومسلم19مه سال 749 و دو سال پس از آغاز بپاخيزي ابومسلم خراساني بر ضد امويان،ارتش مروان آخرين خليفه اموي شرق (دمشق) در جنگ منطقه زاب از او شكست خوردو شيرازه حكومت امويان (كه مورد تنفر شيعيان هستند) در خاورميانه از همگسيخت و عباسيان با كمك ابومسلم بر جاي آنان نشستند و دارالخلافه را ازدمشق به بغداد منتقل كردند. از آن پس، حكومت امويان تا مدتي منحصر بهاندلس (اسپانيا) و گوشه دوردست آفريقاي شمال غربي بود.


زادروز دكتر محمد مصدق ناسيوناليست بنام ايران زمين

مصدق

بيستو نهم ارديبهشت زادروز دكتر محمد مصدق ناسيوناليست بنام ايرانى، بانى ملىشدن نفت ايران و رهبر وطن در سال هاى ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ است كه به سال۱۲۵۸خورشيدى (1879 ميلادي) در تهران به دنيا آمد و در ۱۴ اسفند ۱۳۴۵(مارس1967) فوت شد.
دولت مصدق با براندازي ۲۸امرداد ۱۳۳۲ ساقط و خود او پس از سه سال زندان تا پايان عمر به حالت تبعيددر روستاى احمدآباد ساوجبلاغ (نزديك كرج) تحت نظر بسر برد. دكتر مصدقتبعيد خود در احمد آباد را غير قانوني اعلام كرده بود زيرا حكم قضايي برتبعيد او وجود نداشت.
دكتر مصدق پيش از نخستوزيري چند دوره نمايندگى تهران در مجلس را بر عهده داشت. وي براي نخستينبار از شهر اصفهان به نمايندگي مجلس انتخاب شده بود. مصدق قبلا هم پستوزارت و سمت استاندار داشت. او در دانشگاه تهران حقوق نيز تدريس مي كرد.
۲۹ارديبهشت سال ۱۳۵۸ (سه ماه و چند روز پس از انقلاب و در دوران دولت موقتمهدي بازرگان)، ايرانيان صدمين زادروز او را با شكوهى بى سابقه برگزاركردند. دكتر مصدق به آزادى، دموكراسى و استقلال ملى اعتقاد ويژه داشت وعمر خود را وقف مبارزه براى تحقق آنها كرده بود.
علاقهمندی ایرانیان به مصدق همچنان چشمگیر است. براي مثال؛ تیراژ روزنامههمشهری که شهرداری تهران آن را با تحمل هزینه ای سنگین و بکارگیری روزنامهنگاران قدیمی در آذرماه 1371 (دسامبر 1992) تاسیس کرده است در امرداد 1372(29 امردادماه) با انتشار عکسی از مصدق در صفحه ششم این روزنامه از مرز120 هزار نسخه گذشت و این روند افزایش ادامه یافت، حال آنکه طبق تجربهجهانی، توجه به نشریات دولتی ـ به دليل واکنش منفي مخاطبان که ژورناليسمرا قوه چهارم دمکراسي و جدا از قواي سه گانه دولت مي دانند ـ چندان زیادنبوده است. روزنامه دولتی ایران که سال 1373 کار انتشار خودرا آغاز کردهاست با اطلاع از این تجربه روزنامه همشهری عکسی از مصدق و نوه اش را درصفحه اول خود چاپ کرد که در آن روز پنج بار تجدید چاپ شد و توجه مخاطبانبه آن تا سالها کاهش نیافت. این روزنامه نیز با بکارگیری روزنامه نگارانقدیمی (اخراجی های پس از انقلاب که سالها خانه نشین بودند) راه اندازی شدهبود. کتابفروشي هاي تهران تا سالها بعد از انقلاب عکسي از مصدق را درويترين خود قرار مي دادند تا جلب مشتري کنند.
ازنظر دكتر مصدق، آزادى بيان [كه مطالب نشريات حرفه اي هم مشمول آن مى شوندو نبايد دولتي باشند و از دولت كمك مالي دريافت دارند]، آزادى اجتماعات،آزادى تاسيس حزب، سنديکا، اتحاديه و انجمن و هرگونه تشكل، انتشار نشريه،آزادى تعيين محل سكونت و داشتن آزادى و امنيت در آن، آزادى تحصيل و كسبعلم و معرفت و آزادى انتخاب شغل (پيشه مشروع و قانوني)، روش زندگانى فردى(روش شرافتمندانه) از حقوق اساسى بشر هستند كه لاينفك از انسان بايد باشند.
دكترمصدق بارها گفته بود كه آزادى ها به هم ارتباط دارند و اگر آزادى در يكمورد سلب شود، موارد ديگر هم متزلزل و از ميان خواهند رفت و يا دست كمكمرنگ خواهند شد.

اعلاميه دولت آمريكا در خودداري از معامله نفت با ايران

19ماه مه سال 1951 دولت وقت آمريكا تحت فشار شديد انگلستان اعلام كرد كهشركتهاي نفتي آمريكا در شرايط موجود كه اختلاف ايران و انگلستان بر سر نفتادامه دارد مايل به مشاركت در فعاليتهاي نفتي ايران ازجمله بستن قراردادخريد نيستند و درصدد آن برنخواهند آمد. اين اعلاميه غير منتظره كه در پيديدار يك هيات انگليسي از واشنگتن صادر شده بود دولت وقت ايران را متوجهفروش نفت خود به كشورهاي كوچكتر نظير ايتاليا ساخت كه عملي هم نشد. دولتانگلستان كه عامل بزرگي در بازارهاي بين المللي نفت بوده است اخطار كردهبود كه نمي گذارد نفت ايران صادر شود.

برخورد تاريخي دکتر ملکي در کنفرانس ژنو با انگلستان بر سر بحرين

دکتر ملکي 19مه 1953تيتر بزرگ روزنامه ها در سراسر جهان مربوط به اعتراض شديد دكترمحمدعلي ملكي وزير بهداري وقت ايران و پرخاش او به نماينده انگلستان دركنفرانس جهاني بهداشت در ژنو بود كه به برخورد لفظي طرفين انجاميده بود.صداي اعتراض فريادگونه دكتر ملكي هنگامي بلند شد و نطق نماينده انگلستانرا در جلسه كنفرانس قطع كرد كه نماينده انگلستان از بحرين به عنوان جزيرهتحت الحمايه آن كشور كه از لحاظ مناطق بهداشتي جهان بايد در عداد نواحيشرق مديترانه قرار گيرد نام مي برد. دكتر ملكي ضمن قطع اظهارات نمايندهانگلستان گفت كه بحرين يك گوشه از خاك ايران است و اين ايران است كه درمجامع بين المللي بايد از طرف بحرين سخن بگويد نه انگلستان استثمارگر كهآن قطعه از خاك ميهن ما را اشغال نظامي كرده است و در اين كنفرانس او(دكتر ملكي) بايد پيشنهاد دهد كه بحرين در چه ناحيه بهداشتي جهان قرارگيرد، نه نماينده دولت اشغالگر. بحرين در منطقه اي قرار بايد بگيرد كهكشور مادر، ايران ، قرار گرفته است. چون برخورد لفظي طرفين شديد و طولانيبود جلسه كنفرانس به عنوان تنفس تعطيل شد و دكتر ملكي بقيه حرفهاي خود رادر خارج از جلسه به خبرنگاران كه وي را احاطه كرده بودند زد و گفت كه جهان«روشن شده» امروز (نيم قرن پيش) نبايد از متجاوز حمايت كند و تنها، حرفزورگويان سلطه گر را بشنود. انگلستان قدرت دريايي داشت و جزاير ما از جملهبحرين را تصرف كرد و .... اعتراض بي سابقه و متن اظهارات دكتر ملكي در جلددوم تاريخ مبارزات ملل عينا درج شده است. دكتر ملكي به خاطر همين اقدام،دربازگشت به تهران مورد استقبال باشكوه و دلگرم كننده مردم قرار گرفت كهيك قدرداني بزرگ از شجاعت او بود.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روز گار 30 اردیبهشت
شهر«وه آنتیوخ خسرو» به جای آنتیوک (انطاکیه)

بیستمماه می 526 میلادی یک زمین لرزه بسیار سخت شهر باستانی انطاکیه (انتیوکAntioch ـ در ترکیه امروز) واقع در کنار خلیج اسکندرون و رودخانه اورونتسOrontes را ویران و سیصدهزار تن از نفوس شهر را کشت. خسروانوشیروان ـ شاهساسانی ایران که در سال 540 منطقه معروف به «چهار شهر» را از دستژوستینیان امپراتور روم درآورد در کنار شهر آنتیوک، شهری به نام «وهآنتیوخ خسرو» ساخت و باقیمانده نفوس آنتیوک را به آنجا منتقل کرد زیراکهکه نوسازی آنتیوک [که رومیان در آن زمینه کوتاهی کرده بودند] هزینه سنگینداشت و دهها سال طول می کشید.
آنتیوک و نواحیاطراف آن پس از نابودی امپراتوری آشور، به قلمرو ایران اضافه شده بود و تانوامبر سال 333 پیش ازمیلاد ساتراپی پنجم ایران بود. در این سال اسکندرمقدونی در ایسوس واقع در همان ناحیه ارتش ایران را شکست داد و همه منطقهرا متصرف شد که به نام او اسکندرون خوانده شده است. در همان منطقه، سلوکوسیکم جانشین اسکندر چهار شهر بزرگ که اینک در ترکیه و سوریه واقع اندازجمله سلوکیه، لاذقیه و آفامیا را ساخت. سلوکیه در مجاورت انطاکیهقرارداشت. پیش از تعرّض اسکندر، ایرانیان انتیوک را «مِروئهMeroe » مینامیدند و همه منطقه را ایونی، که واژه یونان از ایونی گرفته شده است.اشکانیان پس از بیرون راندن سلوکی ها باردیگر قلمرو ایران را به اسکندرونرسانیدند و ساسانیان برسر آن دائما با امپراتوری روم در جنگ و جدال بودندکه جنگ سال 540 در همان چارچوب بود.

ناخرسندی شاه ایران از حذف شعار آریانیسم در اسپانیا(؟!)

هرمزچهارم شاه ایران از دودمان ساسانیان [پسر خسروانوشیروان] در ماه می سال587 میلادی پس از اطلاع از تصمیم پادشاه ویزیگُت Visigoth [ژرمن نژاداسپانیا) مبنی بر کنار گذاردن شعار نژادی «آریانیسم»، از این کار ابرازناخرسندی کرد و نظر خودرا در پیامی برای «رکارد Reccared» پادشاه تازهاسپانیا فرستاد. «رکارد ـ 1» که در 27 سالگی برجای پدر نشسته بود درژانویه 587 خواست شورای روحانیون کاتولیک اسپانیارا که پیشنهادکرده بودپادشاه از اِعمال برتری نژاد آرین که دودمان ویزیگُت های حاکم بر اسپانیا(هیسپانیا شامل همه شبه جزیره ایبریا ازجمله گالیسیا Galacia + جنوب شرقیفرانسه امروز و در آن زمان معروف به سِپتیمانیا Septimania) از آن نژادبودند دست بردارد و رضای اکثریت اسپانیایی هارا با برافراشتن پرچمکاتولیسیسم [که برتری نژادی را تایید نمی کند] تامین کند. گُتیک (آرین) درلغت به معنای مردم خوب، نجیب زاده، عالی نسب و ... است که هیتلر در قرن 20دوباره آن را شعار قرارداد. گُت ها که ایرانیان آنان را از قدیم آلمان[آلمانی ـ نام یکی از قبایل ژرمن] می نامند پس از مهاجرت تدریجی از منطقهفرارود (تاجیکستان امروز) به اروپا، در این قاره به دو دسته تقسیم و بهبرانداختن حکومت های محلی دست زدند و در سال 410 میلادی با تصرف شهر رُم وویران ساختن آن به سلطه رومیان براروپای مرکزی و غربی پایان دادند.
مورّخانغرب در تفسیر اقدام هرمز چهارم نوشته اند؛ هرمز در آن سالها در دو سویقلمرو خود سرگرم نبرد بود ـ در شرق با تُرکان و در غرب با رومیان (حکومتقسطنطنیه). در شرق، تُرکان حتی به شهر کرمان رسیده بودند که احساسات نژادیهرمز تحریک شده بود. بعلاوه، دولت قسطنطنیه رسما اقدام «رکارد» را تاییدکرده بود که با این عمل برخشم هرمز افزوده بود. بنابراین، واکنش هرمزچهارم سیاسی بود نه درحقيقت نژادی.
سال بعد(سال 588 میلادی) ارتش ایران به فرماندهی ژنرال بهرام مهران (چوبین)تُرکان را شکست کامل داد، خاقان آنان را در منطقه بلخ کشت و از قلمروایران بیرون افکند. بخشی از این تُرکان در دوران حکومت خلفای اموی و عباسیبه منطقه فرارود بازگشتند و ....

درباره مسئله جمعيت تهران

قبلانوشتيم که طبق اعلاميه رسمي وزارت كشوركه ارديبهشت ۱۳۱۸ انتشار يافت،جمعيت شهر تهران بر پايه سرشماري اوايل همان ماه، ۵۳۱ هزار تن بود. مقايسهاين آمار با آخرين سرشماري دهه 1370 نشان مي دهد كه در اين فاصله جمعيتتهران بيش از 15برابر شده بود. تهران در دامنه كوه و روي كمربند زمين لرزهقرار گرفته است. در دهه 1340 طرح محدوده تهران به اجراء گذارده شده بود كهدر جريان انقلاب و پس از آن ناديده گرفته شد.
پيش از شهريور 1320 و اشغال نظامي ايران، مهاجرت از روستاها و شهرهاي كوچك به شهرها بزرگ، طبق ضوابطي محدود شده بود.

جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان

درچنين روزهايي در ماه مي سال1951 (1330 خورشيدي) جنگ نطق و مصاحبه ميانايران و انگلستان به اوج خود رسيده بود، درست مشابه وضعيتي كه از آغاز سال2006 ميان ايران و آمريكا وجود داشته است. مقامات دولت انگلستان اقدامدولت ايران در ملي كردن صنعت نفت خودرا خلاف موازين بين المللي اعلام ميكردند. در برابر آنان، دكترمصدق [رئيس دولت وقت] ضمن تفسير عبارت حقوقي«حاكميت ملي» تأكيد مي كرد كه عمل ايران در اين چارچوب بوده و از اختياراتدولت ايران است كه مكلّف است خواست ملت ـ ملتي كه آن را برگزيده به اجرادرآورد و از تحريم و محاصره اقتصادي هم باك ندارد زيرا ملت آماده تحمل آناست.
اين جنگ سرد كه از بهار سال 1330 آغاز شده بود تا زمان براندازي 28 امرداد 1332 ادامه داشت.
معارضهتازه ظاهرا بر سر پژوهش هاي اتمي ايران است. دولت آمريکا و چند دولت ديگرعضو «ناتو» مي گويند که هدف ايران نهايتا توليد اسلحه اتمي است و دولتايران ضمن رد اين تصور، مي گويد که هدفش از اين پژوهش ها مسالمت آميز ودستيابي به انرژي هسته اي است و اين کار حق يک ملت است، ولي طرف ديگروانمود مي کند که به تهران اعتماد ندارد و ....
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 31 ارديبهشت 1390
سالروز شاه شدن «پوراندخت»، به روايت رويدادنگاران کليساي قسطنطنيه
تصوير پوراندخت بر سکه اش (موزه سن پترزبورگ - روسيه)

رويدادنگارانكليسايي قسطنطنيه 21 مه سال 630 ميلادي را روزي نوشته اند که درجريان زوالحكومت ساسانيان، پوراندخت دختر خسرو پرويز، شاه ايران شد. حال آنکه سايرمورخان نوشته اند که پوراندخت در سال 630 و چند هفته پس از قتل سپهبدشهربراز بر تخت شاهي ايران تکيه زده بود. شهربراز نهم ژوئن سال 630 ميلاديدر تيسفون به قتل رسيده بود. دوران سلطنت پوراندخت بيش از 16 ماه طولنكشيد.
تصويري از آذرميدخت

پساز بركناري خسرو پرويز، ظرف چند سال ده پادشاه بر ايران حكومت كردند كهششمين آنان، آذرميدخت دختر ديگر خسرو پرويز بود. با قتل يزدگرد سوم دهمينشاه اين دوران بحراني، حكومت دودمان ساساني و همچنين عمر امپراتوري ايرانباستان که در معرض حملات نظامي اعراب مسلمان قرار گرفته بود به پايانرسيد. بحراني كه به پايان امپراتوري ايران در سده هفتم ميلادي انجاميد،نتيجه نابخردي هاي خسرو پرويز بود كه ژنرالها، سياستمداران و مردان فكرايران را كشت، فراري داد و يا رنجانيد و خانه نشين ساخت و دست به يك رشتهجنگها و كشورگشايي هاي غير ضروري و بي حاصل زد، و با اين كار ارتش رافرسوده و خزانه را تهي كرد و با اشتباهات داخلي باعث زورگويي هرچه بيشترارباب به كشاورز شد و فاصله طبقاتي افزايش يافت و بر نارضايي هاي مردمافزود.
پوراندخت كه بانويي لايق و با تدبير بود، با اين كه ديگرخيلي دير شده بود سياست خارجي و داخلي تازه اي در پيش گرفته بود تاامپراتوري ايران را نجات دهد. وي در دسامبر سال 631 ميلادي با دولت رومشرقي قرارداد صلح امضاء كرد تا فرصت يابد دست به اصلاحات داخلي بزند.پوراندخت مي دانست كه ايرانيان از جامعه طبقاتي كه به آنان تحميل شده بودشديدا ناراضي هستند، قضات از عدالت و انصاف دور شده اند و سران ايالاتبراي خود اختيارات تازه اي خلق كرده و حتي سكه ضرب كرده اند. براي حل اينمسائل بود كه پوراندخت با روم (بيزانس) قرارداد صلح امضاء كرد و دستوررعايت عدالت، بخشودن ماليات عقب افتاده، لغو برتري هاي طبقاتي و اختياراتاضافي فرمانداران را داده و سكه ملي واحد ضرب كرده بود. پوراندخت حملهاعراب مسلمان از عربستان را به قلمرو ايران پيش بيني كرده و به فرماندهانارتش اندرز داده بود كه اختلافات خود و جنگ قدرت را كنار بگذارند و آمادهمقابله باشند. مسلمانان تا آن زمان بر سراسر جزيرة العرب مسلط شده بودند.با وجود تصميمات اصلاحي متعدد، حكومت پوراندخت هم، مانند ساير جانشينانخسرو پرويز دولتي مستعجل بود و اختلافات داخلي و نزاع بر سر قدرت درتيسفون ادامه يافت و ....


سالگرد درگذشت روزبهان فسايي

برخياز كرونيكلهاي رويدادهاي جهان، فوت ابو محمد روزبهان فسايي را پس از تطبيقتقويم ها، 21 ماه مه سال 1209 ميلادي ذكر كرده اند. اين عارف و انديشمندايراني درشيراز درگذشت. تاليف مهم او «لطائف البيان» عنوان دارد.

پيشنهاد تقسيم ايران از سوي داماد چرچيل، و اين بار در عصر سازمان ملل!

D. E. Duncan - Sandys 21ماه مه 1952 (ارديبهشت 1331و 14 ماه پس از ملي شدن نفت ايران) دانكن سندز(ساندز) سياستمدار، دولتمرد انگليسي و داماد وينستون چرچيل نخست وزير وقتپيشنهاد كرد كه آسانترين راه حل مسئله اي به نام «ايران» كه به وجود آمدهاست اين است كه ايران بارديگر ميان دولتهاي لندن و مسكو قسمت شود!. وي كهدر پارلمان انگلستان سخن مي گفت، اضافه كرده بود: «محاصره اقتصادي ايرانموثر واقع نخواهد شد. مروري بر تاريخ ايران نشان مي دهد كه چگونه ايرانيانياد گرفته اند كه در جريان سختي ها خود را با هر وضعيت روز تطبيق و بدونخم آوردن به ابرو به زندگاني عادي ادامه دهند. آنان بدون صادرات و وارداتهم مي توانند دوام يابند؛ به همان گونه كه در يك سال اخير (سال 1951)زندگاني عادي خود را ادامه دادند و به گزارش روزنامه نگاراني كه از ايرانديدار كرده اند سرزنده و مبارزطلب هم شده اند. بنابراين، به زانو در آمدندولت ايران از راه محاصره اقتصادي و انزواي سياسي، تصوري بيهوده است.تبليغ رسانه اي بر ضد دولت ايران (دولت مصدق)، با هدف تغيير تفكر مردمنسبت به آن نيز سودي ندارد، زيرا كه اولا اين تبليغات به گوش عوام الناسايران كه شيفته سخنان دكتر مصدق شده است نمي رسد و ثانيا، طبقه متوسطايران كه تبليغات ما را مي شنود و يا مي خواند ذاتا متمايل به ناسيوناليسمايراني است و سخني جز به سود وطن به گوشش فرو نمي رود.».
سندز افزودهبود: «مشاهده درهم شكسته شدن ناسيوناليسم ايراني؛ آرزوي مشترك ما (غرب) وشوروي است و آسانترين راه وصول به آن، مذاكره با مسكو براي تقسيم مجددايران، ميان ما دو دولت به دو منطقه نفوذ است، تقريبا با همان فرمول1907(قرارداد سن پترز بورگ) و يا هر شكلي ديگر».
وي تاكيد كرده بود كه اگر به ناسيوناليسم ايراني فرصت ادامه حيات دادهشود، فردا از يك سوي در صدد احياء ايرانزمين بر خواهد آمد و به استناداطلس جغرافياي تاريخي ادعاي ارضي نسبت به چندين كشور خواهد كرد و از سويديگر به حمايت شيعيان در كشورهاي عربي برخواهد خاست كه براي غرب و شوروي،هردو، درد سري بزرگ و پايان ناپذير خواهد بود.
دانكن سندز گفته بود كه بايد از فرصت جنگ كره (گرفتاري آمريكا و چين -آمريكا در آن زمان رقابت با انگلستان بر سر نفوذ در خاور ميانه را آغازكرده بود) براي رسيدن به آن هدف استفاده كنيم و ....
دانكن سندز (سنديز - ساندز) شوهر ديانا دختر چرچيل سالها نماينده پارلمانو وزير وزارتخانه هايي از جمله دفاع، مستعمرات، ساپلاي (تداركات) و خانهسازي بود. وي بود كه اعلام كرد عصر هواپيماهاي شكاري و بمب افكن به پايانرسيده و بايد روي موشك سازي تمركز كرد و چون «قدرت» از اين پس ناشي ازتسليحات اتمي است، بايد پا به پاي آمريكا و شوروي بمب اتمي ساخت كه دست كمسلاحي بازدارنده است و هر دو انديشه خود را به اجراء گذارد.
دانكن در عين حال از حاميان اصلي تشكيل اتحاديه اي از اروپاييان غير اسلاو(روسيه، لهستان، يوگوسلاوي و ...) بود تا قدرتي در برابر مسكو و واشنگتنباشد و به علاوه ممالك اروپايي وارد جنگ ديگري با خود نشوند.
برخي مطبوعات وقت تهران بعدا به اين پيشنهاد داماد چرچيل اعتراض و از آنانتقاد كردند و نوشتند كه محافظه كاران انگلستان هنوز در رؤياهاي قرون 18و 19 هستند و تحولات تازه جهان را درك نكرده اند. روزنامه هاي آمريكا نيزتفسيرهاي انتقاد آميز بر پيشنهاد «سندز» منتشر ساختند كه همين سر و صدا،توجه مورخان را جلب كرد و متن اظهارات داماد چرچيل را در تاريخ ضبط كردهاند. اين مورخان اظهار نظر كرده اند كه اين پيشنهاد مآلا فشار ديگري بهدولت واشنگتن بود تا تسليم خواست لندن مبني بر براندازي دولت دكتر مصدقشود.

روزگار 31 ارديبهشت 1390
1361شمسی: شهادت نخستین فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع)


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - ساواک بارها برای دستگیری محمدمهدی خادمالشریعهنقشه کشید اما او هر بار با زیرکی از چنگ آنها میگریخت.
باپیروزی انقلاب، عضو سپاه شد و مسئولیت دفتر فرماندهی سپاه خراسان رابرعهده گرفت. پس از آن، دوره فشرده خلبانی را در تهران طی کرد و راهیجبهههای جنوب شد. در آنجا نیروهای خراسانی را در تیپ 21 امام رضا(ع)سازماندهی کرد و خود بهعنوان نخستین فرمانده، مسئولیت این تیپ را بهعهدهگرفت. بهمن1360 حماسه ماندگار تاریخ دفاع مقدس در تنگه چزابه رقم خورد.رزمندگان تیپ 21 امام رضا(ع) در نبردی نابرابر تمام پاتکهای دشمن را دفع وشجاعانه از مناطق فتح شده پاسداری کردند. سرانجام محمدمهدی خادم الشریعهدر عملیات بیتالمقدس در تاریخ سیویکم اردیبهشت ماه سال 1361 به یارانکربلاییاش پیوست. پیکر مطهرش را در حرم باصفای امام رضا(ع) به خاک سپردند.
1368شمسی: بستری شدن حضرت امام خمینی(ره )
باآشکار شدن علائم خونریزی در دستگاه گوارش امام خمینی(ره)، بیماری ایشان کهبه تازگی عود کرده بود، حادتر شد. فعالیتهای شبانه‏روزی تیم پزشکی ویژهبرای برگرداندن سلامتی به ایشان آغاز شد و معظم له در 31 اردیبهشت سال1368 جهت انجام عمل جراحی، به بیمارستان قلب بقیه الله در جماران انتقالیافتند. پس از انجام عمل جراحی روی دستگاه گوارش ایشان، مردم خداجوی ایراناسلامی مجالس دعا و نیایش را در مساجد سراسر کشور برای شفای ایشانبرگزارکردند .

 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 1خرداد 1391

روزی که ازمیر یک بندر ایران در دریای اژه بود


کوروشبزرگ در لشکرکشی سال 545 پیش از میلاد به عمر دولت لیدی (آناتولیای غربی)پایان داد و و به این ترتیب تمامی آناتولیا (ترکیه امروز) به تصرف ایراندرآمد. شهر بندری ازمیر که ساکنانش یونانی زبان بودند در ماه می این سالوارد قلمرو ایران شد. همه این سرزمین تا سال 333 پیش از میلاد بخشی ازقلمرو ایران را تشکیل می داد و توسط ساتراپ های ایرانی اداره می شد.اسکندر مقدونی پس از دو پیروزی نظامی بر ایران در گرانیکوس و ایسوس، اینمناطق را متصرف شد. این مناطق پس از انهدام سلوکی ها (جانشینان اسکندر)دوباره به دست ایرانیان افتاد. رومیان بعدا با تصرف یونان با ایران همسایهشدند و ازمیر و مناطق ساحلی آناتولیا تا پایان عصر ساسانیان به مدت بیش ازهشت قرن میان روم و ایران دست به دست می شدند و صحنه نبردهای نظامی ومبارزات سیاسی دو ابرقدرت وقت بودند.
یونانیان ازمیر را که اینک 2میلیون و ششصدهزار جمعیت دارد (با حومه اش چهار میلیون) «سمورینا»، رومیان«سمیرینا» و سایر اروپاییان به اقتباس از رومیان «اسمیرنا» می نامیدند کهعثمانی ها «ازمیر» تلفظ کردند ولی جهان غرب آن را تا 28 مارس 1930 همچنان«اسمیرنا» می نوشت که در این روز پستخانه جمهوری ترکیه از اروپاییان وآمریکاییان خواست که باید «ازمیر» نوشته شود تا پاکتها و بسته های واصلهتوزیع شوند. «ازمیر» دومین بندر بزرگ جمهوری ترکیه است.

نبرد ري (تهران) ؛ آغاز جنگهاي تمام عيار براي احياء استقلال ايران


هارون الرشيد

دههسوم ماه مه در سال ۸۱۳ ميلادي نيرويي مركب از ۳۰ هزار داوطلب ايراني كه ازخراسان به حركت آمده بود تا مأمون را كه از جانب مادر، ايراني بود خليفهعباسي كند و به اين ترتيب، ايران به استقلال خود نزديك شود، در حاشيه شهرري (تهران امروز) سپاه امين به فرماندهي علي بن عيسي بن ماهان را درهمشكست و به همدان فراري داد.
اين داوطلبان ايراني كه مجال نشان دادنشايستگي، دلاوري و ميهن دوستي يافته بودند در جنگ ۱۲ ژوئن ۸۱۳ ميلادي درهمدان نيز ارتش ۹۰ هزار نفري عرب را تار و مار كردند كه ضمن آن علي بنعيسي كشته شد.
داوطلبان ايراني سربازان فراري امين را تا بغداد دنبال كردند و ۲۵ سپتامبرسال ۸۱۳، پايتخت عباسيان را تصرف و امين را كه در حال فرار بود دستگيركردند و سر او را براي مأمون به خراسان فرستادند و به اين ترتيب مأمونخليفه شد، اما به وعده هايي كه داده بود عمل نكرد. انگيزه واقعي اينداوطلبان كسب استقلال وطن بود ـ نه نشانيدن مامون برجاي امين.
سوم نوروز آن سال هارون الرشيد در توس (خراسان) درگذشته بود، ولي برخلافانتظار ايرانيان در بغداد زبيده همسر عرب هارون پسر خود امين را جانشينپدر كرده و نوه اش را وليعهد او قرارداده بود. اين اقدام بهانه مناسبي بهدست سران خراسان داد كه به هواخواهي مأمون برخيزند؛ تا نهايتاً بتوانندكسب استقلال كنند.
امور اداري و مالي خلفاي عباسي كه باحمايت ايرانيان بسال 749 ميلادي بهقدرت رسيده بودند از همان آغاز كار هم در دست بزرگان ايران بود كه درتصميم گيري هاي سياسي نيز نقش تعيين كننده داشتند.
بزرگان ايران در گوشه و كنار كشور به ويژه در خراسان از قبل، درانتظارفرصتي بودند تا استقلال و حاكميت وطن را احياء كنند كه شكست مروان اموي دركنار رود زاب از ابومسلم و روي كار آمدن عباسيان راه رسيدن به چنين فرصتيرا براي آنان هموار ساخته بود و اين فرصت، با خليفه شدن مامون به دست آمد.
فرمانده ارشد سپاهيان داوطلب ايراني در جنگ با نيروهاي امين كه ژنرال طاهرذواليمينين(طبق بعضي اسناد، زاده ايران ولي عرب تبار) بود پس از بر كرسيخلافت نشانيدن مامون، و در بازگشت از فتح بغداد، در نيشابور اعلام استقلالكرد كه همان شب به دست عوامل خليفه بغداد به قتل رسيد، اما وطندوستانديگري از سيستان، ديلمان، مرو و... بپاخاستند و استقلال وطن تدريجاً تأمينشد. بايد دانست كه عباسيان ابومسلم را كه به دست او به خلافت رسيده بودندبسال 754 ميلادي با طرح توطئه كشته بودند.


ورود نخستين چاپخانه مدل گوتنبرگ به ايران

تاريخورود نخستين چاپخانه به ايران را 22 می سال 1640 ميلادي (370 سال پيش، یکمخرداد) نوشته اند. اين ماشين چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط يك ايراني ارمني بهمنظور نصب در جلفاي اصفهان وارد ايران شده بود. در آن زمان شهر اصفهانپايتخت ايران و شاه صفي رئيس كشور بود.
یوهانس گوتنبرگ آلماني که يکزرگر بود دستگاه چاپ خود را در دهه 1440 تکميل کرده بود. قرنها پيش از اوچيني ها دستگاه چاپ بلوکي (بلاک پرینتینگ)را ساخته بودند.

دستگاه چاپ مدل گوتنبرگ





اعزام محصل به فرنگ، ولي ...

يكمخرداد سال 1307 قانون اعزام محصل به اروپا به تصويب مجلس شورا رسيد. طبقاين قانون قرار شده بود كه هر سال دست كم يكصد محصل ايراني براي تحصيل دردانشگاههاي كشورهاي اروپايي به اين قاره اعزام شوند.
اين قانون سالهااجرا شد، ولي محصلان اعزامي عمدتا از خانواده هايي بودند كه ثروتي داشتند.از اين محصلان پس از بازگشت استفاده لازم بعمل نيامد و دستهايي در كار بودكه اين فارغ التحصيلان به جاي فعاليت در رشته تحصيلي خود، به امور سياسي وسياستبازي درگير شوند و يا در پي كسب مقام اداري باشند و از تخصص آناناستفاده نشود و عملا هرز و هدر روند. گذشت زمان نشان داده است که ايران ازاعزام محصل به کشورهاي ديگر نتيجه مطلوب نگرفته است!. دولت ژاپن تنها يكبار محصل به اروپا فرستاد و به اين همه پيشرفت نائل آمد.
پنجاه و سه سال بعد از تصويب قانون اعزام محصل، در همين روز (سال 1360 ودر جريان جنگ عراق با ايران) دولت وقت به اميد بازگشت دانشجويان ايراني پساز فراغت از تحصيل به وطن، با وجود مضيقه مالي با ادامه ارسال ارز براي 18هزار دانشجو كه از سالهاي گذشته در خارج بودند موافقت كرد، ولي ديديم كهشمار كمي از آنان باز گشتند!.


نقطه بدون بازگشت در تاريخ معاملات نفت

22مه 1952 (1331هجري خورشيدي) اندرو مكس ول روزنامه نگار انگليسي در مقالهاي درباره رقابت 52 سال پيش آمريكا با انگلستان بر سر بازارهاي نفت، باتوجه به درگيري انگلستان با ايران ، نوشته بود كه آمريكا با استفاده ازفرصتي كه اين درگيري به دست داده است بر بازارهاي نفت كه قبلا، عمدتا دردست ما بود مسلط شده و از اين پس شركت نفت انگلستان عاجز از رقابت باكمپاني هاي آمريكايي است و اين، در تاريخ معاملات نفت نقطه اي است بدونباز گشت. ما مي دانيم كه در دست داشتن بازار نفت يعني توان ديكته كردن بهكشورهاي مصرف كننده و به ويژه ممالك صنعتي. لذا، در اين گير و دار يكساله،ما حربه بزرگي را كه بيش از چهار دهه به دست داشتيم از دست داده ايم. بهعلاوه، كشوري كه بازار نفت را به دست داشته باشد، بازار پول را هم خواهدداشت و واحد پول آن كشور ملاك احتساب خواهد بود و در نتيجه، با اين باخت،ما بايد شاهد تضعيف پي در پي ليره خود باشيم.
«مكس ول» نوشته بود كهانگلستان در برابر آمريكا سادگي هاي متعدد كرده است. مقامات واشنگتن درحالي كه ما را از حمله نظامي به آبادان منع مي كردند، براي دولت ايراناسلحه جديد و هواپيماي نظامي مي فرستادند. ما بايد مي دانستيم كه حزب حاكمفعلي آمريكا (حزب دمكرات ) كه پرچم ترويج دمكراسي در جهان را به دست گرفتهنمي تواند علنا بر ضد مصدق باشد كه در اين صورت در انتخابات آراء خود رااز دست مي دهد . بنابراين نبايد تا آن حد روي واشنگتن حساب مي كرديم و ايندولت را واسطه حل مسئله نفت با ايران قرار مي داديم.




1281قمری: رحلت شیخ بزرگ مرتضی انصاری


فرهنگو تاریخ > تاریخ جهان - شیخ مرتضی انصاری در عید غدیر 1214قمری در شهردزفول دیده به جهان گشود. مادرش که زنی مؤمنه بود، قبل از تولد فرزندش درخواب دید که امام صادق(ع) قرآنی با جلد طلاکاری شده به او دادند.
معبرینخواب، خوابش را به فرزندی عالم و پارسا تعبیر کردند. مرتضی پس از گذراندنتحصیلات مقدماتی همراه پدرش به کربلا هجرت کرد. وی در کربلا از محضر شیخحسین انصاری، شریف العلما، سید محمد مجاهد و... استفاده کرد. شیخ محمدحسنصاحب جواهر، در لحظات آخر عمر، شیخ مرتضی انصاری را بهعنوان مرجع بعد ازخود معرفی کرد و در نتیجه شیخانصاری پس از فوت صاحب جواهر، زعامت و مرجعیتمردم را برعهده گرفت. میرزا حبیبالله رشتی، شیخ انصاری را میستاید ودرباره او میفرماید: شیخ 3چیز ممتاز داشت؛ علم، ریاست و تقوا. ریاست را بهمیرزا محمدحسن شیرازی و علم را به من داد و تقوا را با خود به گور برد.شیخ اعظم انصاری در 18جمادیالثانی 1281قمری درسن 67 سالگی دار فانی راوداع گفت. پیکر پاکش را در حجره غربی، متصل به باب قبله صحن امیرالمؤمنینبه خاک سپردند.
1297 شمسی: لغو امتیاز خوشتاریا
خوشتاریا،امتیازنامه ملغی شدهای است که میان دولت ایران با یکی از اتباع روسیهمنعقد شد. خوشتاریا، نام یکی از اهالی گرجستان و تبعه روسیه تزاری بود. اوبا کمک سفارت روسیه موفق شد در سال۱۹۱۷ امتیازنامهای از وثوق الدولهدرخصوص بهرهبرداری از تمامی معادن و اشجار، ازجمله نفت در استانهای شمالیبرای مدت 70سال بگیرد. براساس مفاد این قرارداد، 12درصد از سود حاصل ازاین امتیازنامه به دولت ایران میرسید. خوشتاریا مبلغی رشوه به دولت پرداختکرد که وزیر فرهنگ وقت ، مبلغ رشوه را که به او رسیده بود، بهعنوان کمک،به وزارتخانه متبوعش هدیه کرد. همین کار باعث شد که راز آشکار شود و ازآنجا که مطابق اصل 24 قانون اساسی مشروطیت تمامی امتیازنامهها باید بهتصویب مجلس شورای ملی میرسید و مجلس در دوره فترت قرار داشت، لذا وزارتفواید عامه ، بطلان امتیازنامه مزبور را در اول خرداد ۱۲۹۷شمسی به اطلاععموم رساند. این امتیاز بعدها توسط خوشتاریا به کمپانی نفت جنوب (انگلستان ) فروخته شد و موجب بروز تشنجاتی در روابط ایران با همسایه شمالیشد.
1362 شمسی: شهادت مسیح کردستان
محمدبروجردیدر نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که عوامل داخلیابرقدرتها، فتنه و آشوب را در مناطق کردنشین به راه انداختند، با فرمانتاریخی حضرتامام(ره) مبنی بر مقابله و سرکوب ضدانقلاب، عازم پاوه شد. حضوروی در کردستان منشأ خیر و برکات زیادی شد. در کردستان تمام حرکات ضدانقلابرا بهعنوان فرمانده عملیات زیر نظر داشت و در این مدت موفق شد که اکثرمناطق آلوده را پاکسازی کند. او زمانی به کردستان رفت که در اثر سیاستسازشکارانه دولتموقت و خیانت هیأت بهاصطلاح حس نیت، جوانان حزباللهی دراین خطه به دست ضدانقلابیون ملحد، مظلومانه به شهادت میرسیدند. سردار شهیدحاج همت در مورد نفوذ کلام او چنین گفته است: بودند برادرانی که در اثرفشار کار خسته شده بودند ولی بعد از چند دقیقه صحبت با شهید بروجردی، تماممسائل آنها حل میشد و با دلی گرم و امیدوار دوباره سراغ کارشان میرفتند.سرانجام بروجردی در اول خرداد1362 درحالی که با عدهای دیگر از همرزمانش درمسیر جاده مهاباد- نقده حرکت میکردند بر اثر انفجار مین به آرزوی دیرینهاشرسید و به فوز عظیم شهادت نائل شد.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 2خرداد
شكست گرانيكوس، نخستين «روز سياه» ايرانيان


بهنوشته آريان مورخ يوناني ـ رومي 23 مه سال ۳۳۴ پيش از ميلاد و به نوشتهپلوتارك (فصل 16 كتاب زندگي اسكندر) سي ام مه آن سال (هفت روز اختلاف پساز تطبيق تقويم ها) نيروهاي ايران در شمال غربي قلمرو اين دولت و در كناررود گرانيكوس (شمال غربي تركيه امروز و به فاصله اي كم از تنگه داردانل)از سپاه اسكندر مقدوني كه از نظر شمار كمتر از آنان بود شكست خوردند. وشايد اين روز، نخستين «روز سياه» در تاريخ ايرانيان باشد. علت شکست اينبود كه اسكندر با تاكتيك نويني كه براي افسران ايراني تازگي داشت و نيزتسليحات نوظهور از جمله نيزه هاي بلند پنج متري وارد جنگ شده بود. بهعلاوه، آن دسته از نظاميان يوناني زبان اجير شده براي خدمت در ارتش ايرانكه پنج هزار پياده سنگين اسلحه بودند وفاداري كامل به ما نداشتند. در اينجنگ، تنها نيروهاي محلي سه ساتراپي (استان) ايران در آناتولي مركب از 15هزار سوار، 14 هزار پياده و پنج هزار مرسنر يوناني شركت كرده بودند واسكندر پنج هزار سوار و 25 هزار پياده داشت كه عمدتا مقدوني و ايلريايي(يوگوسلاوي - مناطق شرق درياي آدرياتيک) بودند. فرماندهي نيروهاي ايران بادو ژنرال به نام هاي سپهرداد و تيرداد بود كه سپهرداد در نخستين برخورد دونيرو كشته شد و سربازانش كه در قسمت راست جبهه مي جنگيدند با مرگ او روحيهخود را از دست دادند.
مورخان نظامي دلايل شكست ايران را يكي ضعفاطلاعاتي ژنرالهاي مستقر در آناتولي نوشته اند كه متوجه تجهيز نيروهاياسكندر به نيزه هاي بلند نشده بودند كه سواره نظام ايراني در برابرشانآسيب پذير بود. ضعف ديگر را هم، غرور بيجاي دو فرمانده نيروهاي محلي ايرانذکر کرده اند كه از ستاد مركزي ارتش تقاضاي اعزام نيروي كمكي نكرده بودند.اين دو ژنرال همچنين به توصيه قديمي داريوش بزرگ توجه نكرده بود ند كهتاكيد كرده بود در جنگهاي دفاعي، تنها بايد از عنصر ايراني استفاده شود كهمي داند اگر شكست بخورد، ميهن و عزيزانش نابود خواهند شد، نه از مرسنرخارجي (نظامي مزدبگير). غرور دو ژنرال ايراني كه اسكندر را ـ پيش از حملهدست كم گرفته بودند و درصدد كسب اطلاع از اسلحه و تاكتيك وي بر نيامدهبودند عامل ديگر شكست در جنگ گرانيكوس به شمار آورده شده است که نخستيننبرد از سه درگيري نظامي ايران و اسكندر بود. ضعف مديريت داريوش سوم دليلاصلي شكستهاي بعدي ايران قلمداد شده است.
اسكندر پس از پيروزي در گرانيكوس، به جاي ادامه پيشروي به سوي مركز ايران،در حاشيه ساحل اژه و به موازات دريا به سمت جنوب پيش راند تا يوناني هايتبعه ايران را به سوي خود جلب و وارد واحدهايش كند و داريوش سوم پيش از آنكه اسكندر به اين گونه تقويت شود جلوي او را نگرفته بود و ....


سالگشت مرگ شاه اسماعيل صفوي

شاه اسماعيل يکمشاهاسماعيل صفوي موسس دودمان صفويان كه شيعه اثني عشري را مذهب رسمي ايراناعلام كرد 23 مه سال 1524 ميلادي پس از 23 سال سلطنت در گذشت. وي با تلاشخود به ايجاد يك دولت مركزي نيرومند در ايران نائل آمد و حدود ايران را بهمرزهاي زمان ساسانيان نزديك ساخت. شاه اسماعيل بغداد، نجف و كربلا رامتصرف و ازبكان را شكست داد ولي به علت نداشتن اسلحه آتشين و معتقد نبودنبه چنين تسليحاتي در جنگ چالدران در سال 1514 از عثماني ها شكست خورد و غماين شكست را تا پايان عمر فراموش نكرد.
شاه اسماعيل يکم هنگام مرگ37 ساله بود. دودمان صفوي از تاريخ تاجگذاري شاه اسماعيل اول در 1501 تاسال 1736 به مدت 235 سال بر ايران حكومت كرد.


داستان گم شدن مجدد گور يعقوب ليث قهرمان ملي ايرانيان!

تجديدساختمان گور يعقوب ليث صفاري، قهرمان ملي ايرانيان، در منطقه گندي شاپور(خوزستان) را ماه مه سال 1640 ميلادي گزارش کرده اند. يعقوب در سال 878ميلادي در جريان آزادي سازي وطن از سلطه خلفاي عباسي در شهر باستاني گنديشاپور (جندي شاپور) به مرگ طبيعي فوت شده بود.
يعقوب كه از سيستانبرخاسته بود در طول ربع قرن خراسان بزرگ، كرمان، فارس و خوزستان را ازسلطه عرب خارج ساخته و دستور داده بود كه اسناد دولتي را جز به فارسي بهزباني ديگر ننويسند. وي براي برانداختن دستگاه خلافت به سوي بغداد لشكركشيده بود، ولي بسال 876 در ديرالعاقول به دليل برگرداندن آب دجله به زيرپاي سربازانش مجبور به عقب نشيني به گندي شاپور شده بود كه در آنجا دچاربيماري قولنج شد و از همين بيماري در گذشت. يعقوب در همين محل پيشنهادخليفه را براي صلح رد كرده و به او پيام فرستاده بود كه اگر از بستربيماري برخيزد جنگ را از سر خواهد گرفت.
762 سال پس از درگذشت يعقوب، فتحعلي خان حاكم اعزامي از اصفهان به خوزستان(زمان سلطنت شاه صفي صفوي) گور يعقوب را در ميان ويرانه هاي گندي شاپور بهدست آورد ، آن را تزيين و مسقف كرد و ساختماني در آنجا ساخت. اين ساختمانبا استفاده از مصالح برجاي مانده از ويرانه هاي گندي شاپور ساخته شد كهبعدا فراموش و در طول دو ـ سه قرن ويران شد. در آن زمان، فتحعلي خانهمچنين از آن مصالح استفاده كرد و دهكده اي ساخت كه يادگاري از شهر گنديشاپور و مصالح به دست آمده از ويرانه هاي آن باشد که اين دهکده بعدا به«شاه آباد» معروف شد.
در نيمه اول قرن جاري هجري براي يافتن بقاياي آرامگاه يعقوب كه فتحعلي خانآن را ساخته بود تلاشهايي صورت گرفت كه ظاهرا پي گيري نشده است و احتمالامحل قبر يعقوب همان است كه اهالي محل آن را «شاه ابوالقاسم» مي خوانند.


روز خرمشهر، روز ايستادگي و ازجان گذشتن

نيروهايمسلح ايران سوم خرداد از سال هجري خورشيدي1361 (24 مه 1982)، و 20 ماه پساز تعرض نظامي عراق، با از جان گذشتگي و فداكاري تحسين آميز و تاريخسازخود خرمشهر را از نيروهاي متجاوز پس گرفتند و مسير جنگ را تغيير دادند. دراين پيروزي - كه براي برخي كه تاريخ پر عظمت ايران را نخوانده اند غيرمنتظره بود - تلفات سنگيني به عراقي ها وارد آمد و بيش از 30 هزار عراقيبه اسارت گرفته شدند. آزادكردن خرمشهر كه رويدادي بزرگ و چشمگير در تاريخطولاني وطن ماست، «روز ايستادگي و ازجان گذشتگي (مقاومت و ايثار)» نامگرفته است.
336 قمری: وفات صاحب اثر گرانسنگ الانوار فیتاریخالائمه(ع)


محمدبنهمامبنسهیل، معروف به ابوعلی بغدادی اسکافی در 6 ذیحجه سال 258 قمری دیده به جهان گشود.
پدرشاز شیعیان و ارادتمندان امام حسن عسکری ( ع) بود. وی نامهای به محضر آنحضرت ارسال و درخواست کرد که برای او دعا کند، تا خداوند سبحان فرزندی بهاو عنایت کند که نجیب و از دوستداران اهل بیت(ع) باشد. امام حسن عسکری(ع)در پاسخ به وی فرمود خداوند متعال برای او چنین فرزندی عنایت خواهد کرد.با دعای ویژه امام، ابوعلی به دنیا آمد و همانند پدرش از دوستداراناهلبیت(ع) و از شیعیان مخلص شد. ابوعلی، از محدثین و دانشمندان شیعهامامیه در عصر غیبت صغری در روز پنجشنبه 19 جمادی الثانی سال 336 قمری،بدرود حیات گفت.
1453 میلادی: انقراض امپراتوری هزار ساله روم شرقی
در23مه 1453 میلادی سلطانمحمد دوم، ملقب به فاتح، شهر کنستانتین پل را گشودو بدینسان امپراتوری هزار ساله روم شرقی را منقرض کرد. با این پیروزیبزرگ، وی شهر «کنستانتین پل» را «اسلام بل» نامید. 61 سال پس از اینرویداد، سلطانسلیم اول معروف به «یاووز» (سنگدل)، نگاه خود را معطوف بهشرق کرد. عثمانیها پیش از این توانسته بودند سرزمینهای وسیعی را در قارهاروپا متصرف شوند.
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 3 خرداد 1391


1359 شمسی: اعدام سرکرده گروهک فرقان
پساز پیروزی انقلاب، برخی از نیروها نتوانستند با شرایط جدید کنار بیایند.در تفکر آنان اوضاع فعلی با حقیقت انقلاب و تلقیات ذهنیشان از مفهوم حکومتو تشکیل دولت متفاوت بود. از این روی به این فکر افتادند که شرایط را بهنفع خود تغییر دهند اما با عنایت به اینکه نتوانستند به شیوههای معمولحزبی و تشکیلاتی حرف خود را به کرسی بنشانند از حربه ترور بهعنوان ابزاریبرای تغییر شرایط استفاده کردند. گروهک فرقان ازجمله این گروهها بود که درمدت فعالیت کوتاه خود ضایعات جبرانناپذیری به پیکره انقلاب نوپای اسلامیوارد کرد. برداشت انحرافی از دین، علت اساسی انحراف فکری این گروهک واعضای آن از مسیر واقعی اسلام بود. سوم خرداد1359 اکبر گودرزی، سرکردهگروهک ضاله فرقان به خاطر جنایات این گروهک اعدام شد.
1361 شمسی: آزادسازی شهر پروانههای سوخته
خرمشهرپیش از محاصره و تجاوز ارتش تا دندان مسلح عراق، یکی از شهرهای زیبای جنوبو از بزرگترین بنادر خاورمیانه و خلیجفارس به شمار میآمد. این بندر،میتوانست کشتیهای بزرگ اقیانوسپیما را پذیرا شود و با داشتن 13اسکله، نقشویژهای در بازرگانی منطقه ایفا می کرد. صدام ، خرمشهر را مروارید شطالعربمینامید و با حمله و تجاوز ناگهانی به آن، خود را بر قلههای پیروزی میدیداما خرمشهر سرزمینی نبود که در اسارت بماند . رزمندگان اسلام در نبردی کهدهها هزار سرباز عراقی مجهز به پیشرفتهترین سلاحها، تانکها و تجهیزات درآن مستقر بودند، در سوم خرداد سال1361 طی عملیات بیت المقدس خرمشهر راآزاد کردند. حسین الکامل- داماد صدام- شرایط روحی صدام را به هنگام فتحخرمشهر بسیار بد توصیف میکند و میگوید: به حدی فشار روحی بر صدام زیاد بودکه در 24ساعت اول یک پزشک دائما بالای سر صدام بود . روز آزادسازی خرمشهرروز مقاومت ، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است .
 

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
روزگار 4 خرداد 1391
1300شمسی: برکناری عامل انگلستان


فرهنگ و تاریخ > تاریخ جهان - سید ضیاءالدین طباطبایی روزنامهنگار و نخستوزیر ایران بود. او از جوانی در روزنامهها مقاله مینوشت و پس از مشروطه، روزنامه رعد را تأسیس کرد.
در کودتای 1299شمسی همراه با رضا خان شرکت داشت و رئیس الوزرا شد . او در 4 خرداد 1300 از نخست وزیری برکنار شد . دولت پس از برکناری او، 25هزار تومان هزینه سفر به او داد تا کشور را داوطلبانه ترک کند، سید ضیاء از ایران رفت. طبق برنامهریزی دولت لندن که هنوز سید ضیاء را برای روز مبادا لازم داشت، وی سالها در فلسطین که توسط انگلستان اداره میشد اقامت کرد و پس از اشغال نظامی ایران در شهریور 1320 به کشور بازگشت و به نمایندگی مجلس انتخاب شد و اعتبارنامه وی بهرغم مخالفت شدید دکتر مصدق که او را عامل یک دولت خارجی (انگلستان ) اعلام کرده بود تصویب شد. او همواره به پیروی از سیاست انگلیس در ایران مشهور بود و بهویژه ان لمبتون ، پژوهشگر و از ماموران اطلاعاتی انگلیس در ایران از او حمایت میکرد.
1358شمسی: ترور ناموفق آیتالله هاشمی رفسنجانی
در شب 4 خرداد سال 1358 شمسی آیتالله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در داخل منزلش مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه کبد مجروح شد، هرچند به تدبیر همسر وی، گلولههای شلیک شده آسیب جدی به او وارد نکرد. در آن شب 2نفر به در منزل ایشان مراجعه میکنند و اظهار میدارند که ما حامل پیام خصوصی برای آیتالله هاشمی رفسنجانی هستیم. محافظین به آنان اجازه ورود میدهند و این حادثه رقم میخورد. این ترور توسط گروهک منحرف فرقان صورت گرفت و بعدها تروریستهای فرقان دستگیر شدند . امام (ره) در پیامی فرمودند : مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.
1360 میلادی: کشف خلیج گینه
گروهی از دریانوردان فرانسوی، در 25 می سال 1360 میلادی خلیج گینه را کشف کردند. خلیج گینه در غرب قاره آفریقا و در اقیانوس اطلس واقع شده است. مدتی پس از کشف خلیج گینه، نفوذ فرانسویان در این قاره آغاز شد و بهتدریج آنان بر سرزمینی که بعدها گینه نامیده شد، تسلط یافتند. کشور گینه پس از مبارزات طولانی برای کسب استقلال در سال 1958میلادی مستقل شد. گینه با مساحتی بیش از 245هزار کیلومتر مربع، با کشورهای سنگال، گینه بیسائو، مالی، ساحل عاج، لیبریا و سیرالئون همسایه است و پایتخت آن کوناکری نام دارد.
ايران روش منحصر به فرد ايرانيان در طرد فاتحان
تصوير سلوكوس اول بر سكه اش ژنرال « سلوكوس » جانشين اسكندر در متصرفات آسيايي او ، 25 ماه مه سال 311 پيش از ميلاد ساختن شهري را در كناره غربي رود دجله آغاز كرد كه پنج سال بعد تكميل شد و سلوكيه نام گرفت و دستگاه حكومتي به آنجا انتقال يافت . ده قرن بعد ، بغداد در نزديكي همين شهر ساخته شد.
سلوكوس اول با هدف جلب قلوب ايرانيان نسبت به خود، درهمان سال ( 311 پيش از ميلاد ) با « آپاما » دختر كلانتر بلخ ازدواج كرد ، ولي ايرانيان با بكارگيري روش منحصر به فرد خود براي مدتي طولاني زيربار مقدوني ها نماندند؛ به همان گونه كه بعدا عربان ، تركمانان و مغولها هم نتوانستند به مفهوم واقعي كلمه بر آنان حكومت كنند كه مورخان متفق القول اين روش ويژه ( انهدام فاتح خارجي از درون ) را هنر ايرانيان نوشته اند كه با زبردستي خاص در فاتحان نفوذ مي كنند و به تدريج قدرت را به خود منتقل مي سازند.

1610 سال پیش؛ پیشنهاد کاهش متقابل نیروهای نظامی دو ابرقدرت ایران و روم يزدگرد یکم شاه وقت ايران از دودمان ساساني، بانی شهر یزد که مردی آزادی دوست (لیبرال) بود در نخستین سال پادشاهی خود (و در بهار سال 400 میلادی) و پس از اطمینان از اینکه تقسیم امپراتوری روم به دو بخش شرقی و غربی نهایی است تصميم گرفت ضمن ارسال پيامي به قسطنطنیه، ازفلاویوس آرکادیوس امپراتور روم شرقی بخواهد كه دو ابرقدرت به يك نسبت از شمار نيروهاي نظامي خود بكاهند و از مسابقه تسليحاتي كه براي هردو كشور هزينه سنگين داشت دست بردارند. فکر تقسیم امپراتوری روم (کنفدراسیون کردن آن) از امپراتور دیوکلتیان در سال 284 میلادی است ولی این کار با اینکه هر چند وقت یکبار صورت عمل به خود می گرفت تا سال 395 میلادی نهایی نشده بود و تئودوسیوس یکم (تئودوسیوس بزرگ) در آخرین ماههای عمر اقدام به نهایی ساختن این تقسیم کرد. [روسها در دهه سوم قرن 20 مرتکب این اشتباه شدند و امپراتوری روسیه را قسمت کردند و به صورت جماهیریه درآوردند). نهایی کردن تقسیم امپراتوری روم برای این بود که دست کم بخش شرقی آن حفظ شود زیرا که امپراتوری روم در غرب (اروپای غربی و مرکزی) دچار مشکلات جدّی از سوی ژرمن ها (اقوام آلمانی) و هون ها شده بود و نسبت به بقاء طولانی آن تردید بود. یزدگرد یکم با توجه به اين احوال، تصميم به طرح پیشنهاد کاهش متقابل نیروی نظامی گرفت. پس از تایید تصمیم یزدگرد در نشست بزرگان ایران و موبد موبدان (روحانی ارشد)، این تصمیم به صورت پیشنهاد در پيامي به امضای یزدگرد یکم به قسطنطنیه ارسال شد. پیام یزدگرد در متن خود تاریخ یکم می سال 400 را داشت [این تبدیل تقویمی بعدا صورت گرفته است]. طبق اسناد آرشیو شده روم شرقی که در نیمه قرن پانزدهم از قسطنطنیه به رم انتقال یافته، آرکادیوس امپراتور روم شرقی 24 می همان سال (سال 400 میلادی و سه روز پس از دریافت پیام یزدگرد) به پیشنهاد ایران پاسخ نوشت و با این استدلال که آن امپراتوری در منطقه دانوب، یونان و مصر دارای معاند است آن را نپذیرفت ولی قول داد که تا زنده باشد خواهد کوشید که به قلمرو ایران تعرضی صورت نگیرد. به این ترتیب رقابت نظامی و مسابقه تسلیحاتی دو قدرت ادامه یافت ولی اعتماد متقابل دو پادشاه تا سال 408 که آرکادیوس درگذشت باقی ماند. همین اعتماد سبب شده بود که آرکادیوس پسر خردسال خود تئودوسیوس را تحت حمایت یزگرد قراردهد تا به سن رشد برسد ـ کاری که قبلا سابقه نداشت. تئودوسیوس بعدا به نام تئودوسیوس دوم امپراتور روم شرقی شد.
توقيف برخي از نشريات تهران و ادعاي رئيس الوزراء چهارم خرداد ۱۲۸۹ دولت وقت ايران نشرياتي را كه مخالف می دانست ممنوع الانتشار ساخت. اين اقدام به دستور رئيس الوزراء وقت صورت گرفت و به شکایت دولت، مديران برخي از اين نشريات به محكمه تسليم شدند. در آن زمان چون سلطان احمد شاه به سن قانوني نرسيده بود، کشور داراي نايب السلطنه بود. رئيس الوزراء مديران نشريات توقيف شده را عوامل بيگانه خوانده بود که «دانسته و يا ندانسته» آب به آسياب خارجي مي بستند و با نوشته هايشان زمينه اجراي سياست هاي بيگانه را فراهم مي ساختند و بهانه به دست آنها مي دادند و يا اينکه با انتشار مطالب، از صميميت و اعتماد ملت به دولت مي کاستند. به استدلال رئیس الوزراء وقت (رئیس کابینه = نخست وزیر)، عمل ناشران روزنامه های توقیف شده از مصادیق خیانت به وطن بود که جرمی است با جنبه عمومی (گذشت ناپذیر).
... و به اين سان سيدضياء طباطبايي از نخست وزيري بركنار شد
سلطان احمد شاه سلطان احمد شاه قاجار، چهارم خرداد سال ۱۳۰۰ (25 می ۱۹۲۱) در پي يك مشاجره لفظي كوتاه با سيد ضياءالدين طباطبائي يزدي نخست وزير وقت، وي را از اين سمت بركنار كرد.
در روزهاي پيش از اين برکناري، جماعتي در ميدان بهارستان برضد سياست هاي داخلي دولت سيدضياء دست به تظاهرات زده و خواستار بركناري اش شده بودند كه شاه وقت از اين فرصت استفاده كرده، وي را به كاخ گلستان احضار و به او پيشنهاد داد كه كناره گيري كند. سيدضياء نپذيرفت و ميان آن دو مشاجره لفظي روي داد که شاه وقت بي درنگ (فی المجلس) حکم برکناری وي را نوشت، امضاء کرد. این حکم را هنگام خروج سیدضیاء از کاخ سلطنتی (کاخ گلستان) به دستش دادند. سيدضياء با حمايت انگلستان و كودتاي تيپ قزاق در اسفند ۱۲۹۹ بر سر كار آمده بود. بنابراین، برکنارشدن او به آن صورت تعجب برانگیز است. با اینکه از آن زمان 89 سال گذشته است هنوز روشن نشده است که محرّک تظاهرات بهارستان برضد سید ضیاء چه عواملی بودند و انگیزه واقعی برکناری اش از چه سیاستی ناشی شده بود! و چرا در این زمینه تحقیق دقیق صورت نگرفته است.
دولت تهران پس از بركناري سيدضياء، ۲۵ هزار تومان هزينه سفر به او داد تا كشوررا داوطلبانه ترك كند و سيدضياء از ايران رفت. او سال ها در فلسطين كه توسط انگلستان اداره مي شد اقامت داشت كه پس از اشغال نظامي ايران در شهريور 1320 به كشور بازگشت و از شهر يزد ـ زادگاه خود ـ به نمايندگي مجلس انتخاب گرديد و اعتبار نامه وي برغم مخالفت شديد دكتر مصدق كه اورا عامل يك دولت خارجي (انگلستان) اعلام كرده بود تصويب شد. سیدضیاء در باغ خود در سعادت آباد تهران زندگی می کرد و با اینکه شاه وقت (محمدرضا شاه) ظاهرا بااو روابط صمیمانه داشت، ژاندارمری ونک ماموریت داشت که رفت و آمدهای اورا زیر نظر داشته باشد و در روزهای تعطیل که برخی رجال به دیدارش می رفتند، اسامی و ساعت ورود و خروج آنان را گزارش کند.
سيد ضياء پيش از
ورود به دنياي روزنامه نگاري
و سياست، طلبه علوم ديني
و معمم بود


دولت تهران متعهد به تامين هزينه هاي ريالي اشغالگران ايران شد! در اين روز درسال 1942 (1321 خورشيدي) دولت وقت ايران متعهد شد كه هزينه هاي ريالي متفقين ( اشغالگران ) در ايران را تامين كند و در ازاء هر 13 تومان ( 130 قران ) بعدا يك پوند انگليسي دريافت دارد. دولت ايران با چاپ اسكناس اين هزينه ها را تامين كرد كه باعث تورم پول در كشور شد و قيمتها را تا چند برابر بالا برد.
چرچيل از کوتاه آمدن دولت حزب کارگر انگلستان در برابر دکتر مصدق انتقاد کرد و خواهان حمله نظامي به آبادان شد در اين روز در سال 1330 ( 1951 ) در آستانه اجراي قانون ملي شدن نفت و خلع يد از شركت نفت انگلستان كه دولت اين كشور سهامدار عمده آن بود، اين دولت برضد ايران به ديوان داوري لاهه شكايت كرد و دفتر اين ديوان دولت وقت ايران را از مفاد اين شكايت آگاه ساخت و اطلاع داد كه دولت انگلستان به استناد ماده 22 قرارداد 1933 ايران و انگلستان رسيدگي به اختلافات موجود في مابين دو كشور را به اين ديوان احاله كرده تا داوري كند. طبق ماده 22 ، دو دولت موافقت كرده بودند كه اگر اختلافي روي دهد ، براي حل آن به « داور » مراجعه كنند و نظر داور را بپذيرند.
در همين روز وينستون چرچيل كه هنوز نخست وزير نشده بود از دولت حزب كارگر انگلستان انتقاد كرد و اين دولت را متهم ساخت كه در برابر دكتر مصدق كوتاه آمده است و علنا از حمله نظامي براي تصرف آبادان جانبداري كرد. در واكنش به اظهارات چرچيل كه بعدا نخست وزير انگلستان شد تا با دولت دكتر مصدق مقابله كند، مسكو و واشنگتن واكنش نشان دادند. دولت آمريكا با هرگونه عمليات نظامي انگلستان بر ضد ايران مخالفت كرد و آن را به مصلحت غرب ندانست و دولت مسكو با اشاره به قرارداد سال 1921 ايران و روسيه تهديد كرد كه اگر پاي سرباز انگليسي به ايران برسد براي دفاع از ايران نيرو به اين كشور خواهد فرستاد. در اين ميان روزنامه هاي تهران كه ماده 22 قرارداد 1933 را براي اطلاع مخاطبان خود چاپ كرده بودند دولت وقت ايران كه اين قرار داد را امضاء كرده بود دست نشانده انگلستان و خائن به ملت ايران خوانده بودند.


 

Similar threads

بالا