درخواست : نقشه ویلا ساوا

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
کسی نقشه ویلا ساوا رو داره
اگه دارید ممنون میشم برام بزارید:gol:
 

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
از دوباره
 

پیوست ها

  • savye1.rar
    163 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینم توضیحات:

معماران کمی مانند لکربزیه توانستند امید و ابهامات عصر صنعتی را نشان دهند
او همچنین توانست تحولی بنیادین درسنت جنبش معماری مدرن نیز ایجاد کند. لکربزیه یا شارل ادوار ژانره ـ یک قرن پس از هافمن و تقریبا هم عصر با والتر گروپیوس و میس وندروهه ـ در 6 اکتبر1887 در سوئیس دیده به جهان گشود.

سبک معماری لکربزیه در بر دارنده اندیشه های بسیاری است و گرایشهای دوره خود را با ارزشهای با دوام هنر معماری به هم پیوند میدهد.
از جمله آثار مهم لکربزیه می توان به بنای لوروشه ژانره (1923)، ویلای کارتاژ(1927) و ویلا ساوا (1929) اشاره کرد.
در میان این ابنیه شاید ویلا ساوا معروف ترین باشد، نمادی کامل از لکربزیه ی کلاسیک و تحت تاثیر الگو واره های ماشینی، ویلا ساوا طی سالهای 1928الی1930 در پواسی فرانسه ساخته شد این ویلا، جز آنکه سبک شخصی لکربزیه را کاملا سخاوتمندانه ارائه میدهد نگاه او نسبت به فلسفه طبیعت و حس عمیق او به سنت کلاسیک را نیز تصور می کند. شاید مهم ترین موضوع مد نظر معمار ایجاد ارتباط میان قطعه شناور و محیط پیرامون است. جاده اختصاصی بنا از میان باغچه ای زرین میگذرد. این گذرها به تدریج ما را توجه این نکته میکند که ویلا آن طور که در ابتدا به نظر میرسد مستقل نیست. حالت خود قطعه نیز شبیه یک ظرف بصری پذیرای نور خورشید و در بر گیرنده حوادث بصری پیرامون است. در این بنا فرم و فضا با پدید آوردن انواع مختلفی از حصارها، گشودگی ها و فعل و انفعالات فضائی، واسطه های بیان ارتباط بنا و محیط پیرامون هستند.
این ساختمان منحصر به فرد با خصوصیاتی مثل پلها و عرشه های کشتی شبیه به یک ماشین است و باغهای معلق خانه کارتر واقع در کالاهزو در وال داما را به یاد می آورد از این نظر این تجربه معماری لکربزیه به سنت معماری گذشته مربوط است هرچند این ویلا مصالح خانه سفید در پاریس و اجزاءپنجره فولادی کارخانه های کوچک را یکی کرده اند، بر این سیاق ویلا در تضاد با خانه های سنگی حومه شهر ها قرار دارد.
نور خورشید در ویلا ساوا از سطح دیوار و نورگیرهای سقف تامین شده است و حمام نیز یک نور ملایمی دریافت می کند. فضاهائی که در ویلا ساوا تولید شده اند بیشتر محصول ترکیبی از سطوح افقی و عمودی می باشند؛ سطوح افقی ویلا باعث سبک تر شدن وزن ویلا و در بالای سر حجم فضائی خود سطح زمین را تعریف میکند و سطوح عمودی لبه های قائم حجمی فضا را می سازند.
سایت ویلا علف زاری واقع در حومه شهر پواسی است که توسط انبوهی از درختان محصور شده و دارای چشم انداز های مناسبی بسوی شمال و غرب است. پنجره های نواری جدا از ان که موید یکی از پنج گزاره لکربزیه برای معماری مدرن می باشد، پیرامون بنا را با بیان سطوح و احساس افقی فرم افزایش می دهند، پنجره های افقی رمپ نمایانگر حالت کشیده و نافذ این فرم و نفوذ آن به درون حجم قطعه اصلی است.
نگرش لکربزیه به ساخت این بنا خود را در جلوه بصری آن جعبه سفید رنگ افقی نشان می دهد که روی پیلوتها قرار دارد و در مقابل محیط روستایی اطراف نمای سراسری دور دست و آسمانی خود نمائی میکند.
خانه در پلانی مربع قرار دارد، اتاقهای مطالعه به شکل اِل مکانهای عمومی را از اتاق خوابها جدا می کنند، اتاق نشیمن بخشی از یک محل پذیرش است و دست رسی به سه اتاق خواب از طریق راهرو ها است.تیر طره ای که در تضاد کامل با تجملات ویلا جانمایی شده در ورودی قرار دارد و نماد خانه ارزان لکربزیه است.تمامی این عناصر توسط یک شبکه ساختاری عمود بر هم کنترل شده است.
کار کرد بیرونی حجم ویلا توسط پیلوتها در سطح چمن وسیع فشرده شده است، اتاق خوابها و گاراژ در پشت حیاط قرار دارند. از بین دیوار شیشه ای ملاقات کنندگان دو راه دسترسی دارند و یک پلکان وسیع؛ از نگاه لکربزیه پلکانها جدا کننده و رمپها متصل کننده می باشد.
جداره روی بام؛ جائی که لکربزیه نوع جدیدی از تراس ـ بام را خلق می کند نیز از بارزه های این بنا میباشد، این صحن جائی بین شخصیت و پیام ویلا قرار می گیرد. و به مثابه کتیبه یک معبد یونانی عمل می کند. موزائیک های مربع شکل صحن دارای زاویه 45 درجه نسبت به محور اصلی می باشند و حس چرخش درون فضا و ارتباط بیرون و درون را افزایش می دهند.
حجم ورودی ویلا پوسته ای منحنی و شفاف است معرف محدوده دسترسی که از نظر شکل و تراکم با قطعه مکعبی کلیت بنا در تضاد قرار دارد. قسمت ورودی ویلا با توجه به قدرت چرخش یک ماشین و با توجه به پویائی بنیانی میان احجام منحنی و راست گوشه شکل گرفته است.
دیواره شیشه ای و شفاف این محدوده به نوعی محرک انسان برای نفوذ به بنا است. قرار گیری ورودی رمپ که با اوج گرفتن خود یک گردش معمارانه را به آرامی آشکار می سازد، حالتی رسمی و تشریفاتی به ورودی می دهد، این تمهیدات ورود به ساختمان را به آئینی عجیب تبدیل می کنند؛ گوئی فرد بدون انتخاب تشریفات عصر ماشینی کوربوزینی نمی تواند به داخل کشیده شود. شیب راهه بنا نیز امتداد همین نگاه ماشینی است؛ مانند ستون فقرات روی هوا قرار دارد و از میان شبکه پیلوتها عبور می کنند. امتداد حرکت از شیبراهه به طرف بالاترین طبقه و بار دیگر برگشت در پاگرد طبقه وسط همگی جنبه های مرتبط با تن درستی، هوای تازه، نور خورشید و صفای باطنی را در عین ماشینیزه بودن تقویت می کنند.
در بخشهای فوقانی پندار های دریائی هنرمند به نحوه بسیار زنده و با نشاطی احساس می شود: به ویژه در نرده های لوله ای ظریفی که عرشه کشتی را به یادمی آورند و دودکش عجیبی که بالای پلکان مارپیچی وجود دارد.
تمامی ان چه پیش امد شناسه هایی از فشردگی امال معماری را نشان می دهد که دل در گرو تغییر داشته است و از اثر در قامت مانیفستی برای تغییر پرده برمی داشته.
 

ZA.H

عضو جدید
سلام کسی تحلیل ویلا ساوا با بیان گرافیکی رو داره؟اگه دارید لطفا خیلی زود کمکم کنید.:(
 
بالا