شناخت شیرآلات صنعتی 1

arian2

عضو جدید
سلام مهندس فرزاد ممنون از مطالبتون
يك سوالي داشتم:
فرق بين استانداردهاي تست ولو چيه؟ مثلاً در چه مواقعي از API 598 استفاده بايد بشه و در چه مواقعي از استاندارد BS؟
 

arian2

عضو جدید
سلام مجدد يك سوال ديگه هم داشتم
براي چه نوع شيرهايي بجاي كلاس پوند از WOG استفاده ميشه؟ و مثلاً WOG 200 معادل چه كلاس فشاري ASME است؟ مرجع مربوط به كلاسهاي معادل رو از كجا ميشه پيدا كرد؟
بازم از مطالب مفيدتون بسيار متشكرم
 
آخرین ویرایش:

farzad.valve

عضو جدید
سلام مهندس فرزاد ممنون از مطالبتون
يك سوالي داشتم:
فرق بين استانداردهاي تست ولو چيه؟ مثلاً در چه مواقعي از API 598 استفاده بايد بشه و در چه مواقعي از استاندارد BS؟

مهندس آرین
هر کشوری یه استانداردهای ملی داره که در اونها اطلاعات کاملی درخصوص انواع زمینه ها هست و مثلا در خصوص شیرها ؛ طراحی ، ساخت ، تست ، نصب ، بهره برداری و غیره . حالا شما بخواهید از استاندارد ملی کدوم کشور برای کاراتون استفاده کنید به تبع اون کد استانداردت هم فرق خواهد کرد.
API استاندارد نفت آمریکا است و BSI استاندارد انگلیسی و شاید یک جاهایی اطلاعاتشون شبیه هم باشه ولی در همه جای دنیا امروزه از کدهای استاندارد API برای صنعت نفت و گاز استفاده می کنن.
در استاندارد API کاملترین کد برای تست API-6D می باشد و من اون رو توصیه می کنم
اردتمند
فرزاد خیرخواه
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام مجدد يك سوال ديگه هم داشتم
براي چه نوع شيرهايي بجاي كلاس پوند از WOG استفاده ميشه؟ و مثلاً WOG 200 معادل چه كلاس فشاري ASME است؟ مرجع مربوط به كلاسهاي معادل رو از كجا ميشه پيدا كرد؟
بازم از مطالب مفيدتون بسيار متشكرم

پوند در حقیقت همون بر اینچ مربع یا PSI هست و WOG مخفف Water,Oil,Gas هست .
WOG یک روش خیلی قدیمی برای بیان شرایط سرویس داخل لوله یا شیر است و امروزه تقریبا منسوخ شده و رابطه خاصی یا ضریب خاصی رو نمیشه برای تبدیلش به PSI معرفی کرد و باید کاتالوگهای سازنده رو ببینی که مثلا 2000 وگ تا چند PSI رو تحمل میکنه
توی هیچ استانداردی من ندیدم امروزه درمورد وگ صحبت بشه ولی اگه به آرشیو استاندارد های آلمانی یا DIN اگه دسترسی داری یه سرچی تو اونها بکن . چون اونها قدیمی هستن و بیشتر کدهاشون رویژن نشدن شاید چیزایی پیدا کنی و لی تو صنعت نفت و گاز امروزه گروه استاندارهای ANSI یا استانداردهای امریکایی استفاده می شه
کلاسهای فشاری مرسوم در صنایع گوناگون مانند 150و 300 و ... هم مطابق ASME B16.34 هست
اگه سوال دیگه یی هست حتما مطرح کن .
ارادتمند
فرزاد خیرخواه
 

arian2

عضو جدید
مهندس فرزاد از پاسخهاي كامل و دقيقتون بسيار متشكرم . راستش اخيراً پر كردن ديتا شيت ولوهاي شركت رو به من سپردن رو همين حساب احتياج هست كه يسري اطلاعاتي كه بهشون مطمئن نيستم رو ازتون بپرسم(البته اگر قابل بدونيد).
بازم خيلي ممنونم
 

farzad.valve

عضو جدید
مهندس فرزاد از پاسخهاي كامل و دقيقتون بسيار متشكرم . راستش اخيراً پر كردن ديتا شيت ولوهاي شركت رو به من سپردن رو همين حساب احتياج هست كه يسري اطلاعاتي كه بهشون مطمئن نيستم رو ازتون بپرسم(البته اگر قابل بدونيد).
بازم خيلي ممنونم
امکانش هست بدونم کدوم شرکت هستید ؟
 

arian2

عضو جدید
سلام مهندس جان خسته نباشي
من مطالبي كه كه در باره شيرهاي توپي قرار داده بوديد رو خوندم ولي در متريالهايي كه اسم برده بوديد، اسمي از متريال آلومينيوم برنز كه بسيار رايج هست (براي جاهايي كه سرويس آب دريا هست) نبرده بوديد دليل چيه؟ اين ماده هم براي بدنه استفاده ميشه و هم تريم. اگر بسيار محدوده از آلومينيوم برنز استفاده ميشه دليلش چيه و در چه سايزهايي ميشه از اون متريال استفاده كرد؟
از متريال ديگه اي كه جاش خالي بود ميشه به ASTM B62 اشاره كرد كه زياد استفاده ميشه مخصوصاً در سايز پايين.
يك سوال ديگر هم داشتم ممنون ميشم اگه اطلاعاتي داريد در اختيارمون بذاريد:
چه موقع روي بدنه RUBBER VULCANAZED ميكنن و بر روي چه متريالهايي قابل انجام هست؟ و در چه سايز هايي نسبت به متريال آلومينيوم برنز در بدنه ارجحيت داره؟
بسيار متشكرم
 
آخرین ویرایش:

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
hard operate

hard operate

با سلام
مهندس فرزاد اول باید از اطلاع رسانی عمومی شما تشکر کنم و یک خواهش داشته باشم.لطفا در مورد دلیل هارد بودن شیر دروازه ای با فشار کاری 6500psi هنگام باز شدن گیت من را راهنمایی کنید
 

رضا5457

عضو جدید
سلام مهندس- امیدوارم حالتون خوب باشه.
می بخشید من میخواستم بدونم این شیری که برای سختی گیر رزینی بکار می برند و در کف کارگاه به شیر کله گاوی معروف است چه نوع شیری است و اسم علمی آن چیست ؟
و دیگر اینکه شیرهایی که با نام Honeywell برای هواسازها استفاده می شوند.
با تشکر - ظهوری
 

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
جناب ظهوری عزیز
با سلام من اطلاعی در این موارد ندارم البته شایدشما منتظر پاسخ مهندس فرزاد خیر خواه هستید ولی چون سوال شما در میل من وارد شده بود پاسخ دادم
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام مهندس جان خسته نباشي
من مطالبي كه كه در باره شيرهاي توپي قرار داده بوديد رو خوندم ولي در متريالهايي كه اسم برده بوديد، اسمي از متريال آلومينيوم برنز كه بسيار رايج هست (براي جاهايي كه سرويس آب دريا هست) نبرده بوديد دليل چيه؟ اين ماده هم براي بدنه استفاده ميشه و هم تريم. اگر بسيار محدوده از آلومينيوم برنز استفاده ميشه دليلش چيه و در چه سايزهايي ميشه از اون متريال استفاده كرد؟
از متريال ديگه اي كه جاش خالي بود ميشه به ASTM B62 اشاره كرد كه زياد استفاده ميشه مخصوصاً در سايز پايين.
يك سوال ديگر هم داشتم ممنون ميشم اگه اطلاعاتي داريد در اختيارمون بذاريد:
چه موقع روي بدنه RUBBER VULCANAZED ميكنن و بر روي چه متريالهايي قابل انجام هست؟ و در چه سايز هايي نسبت به متريال آلومينيوم برنز در بدنه ارجحيت داره؟
بسيار متشكرم

مهندس جان من فکر می کنم که شما بیشتر تو بخش آب و فاضلاب فعالیت دارید برای همین از متریالهایی که تو این بخش کاربرد دارن صحبت کردید
آلومینیم برنز در مقابل آب شور و آب دریا مقاومت خوبی داری ولی برای آب دریا ماده ایده آل نیکل آلومینیم برنز هست و معمولا دیسک و شفت شیرهای آب دریا مثل شیر پروانه ای را از این ماده می سازن ما برای پالایشگاه بندرعباس 12 تا 28 و 32 اینچ ساختیم
B62 هم یک نوع برنز ریخته گری است که تو شیرهای صنایع آب زیاد کاربرد داره ولی چون بیشتر دوستان که اینجا سر می زنن از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستن از آب و فاصلاب تا الان کمتر صحبت شده . ایشالا شما از این به بعد باعث رونقش میشی
چدنها هم تو آب و فاضلاب زیاد بکار میرن مثل ASTM A126
Rubber Lining کردن شیرها هم به سفارش مشتری و هزینه تمام شده آن در مقایسه به ساخت آن با متریالهای گرونی مثل آلومینیم برنز بستگی داره
 

farzad.valve

عضو جدید
با سلام
مهندس فرزاد اول باید از اطلاع رسانی عمومی شما تشکر کنم و یک خواهش داشته باشم.لطفا در مورد دلیل هارد بودن شیر دروازه ای با فشار کاری 6500psi هنگام باز شدن گیت من را راهنمایی کنید
ممنونم از اظهار لطف شما عزیزم
شیرهای گیت وقتی بسته هستند و اختلاف فشار در دو طرف آنها زیاد است بعلت نیروی اصطکاک زیاد بین دیسک و سیترینگ در سمت پایین دست جریان به سختی باز می شوند به همین علت شیرهایی که کلاس فشاری آنها بالاست یعنی کلاس 600 به بالا دارای بای پاس Bypass هستند تا ابتدا فشار دوطرف آنرا تا جایی که امکان دارد با هم بالانس نمایند و بعد آنرا باز کنند با هم باز و بست آسانتر شود و هم شیر دیرتر دچار آسیب دیدگی هایی متنند Pitting شوند
ارادتمند
 

farzad.valve

عضو جدید
سلام مهندس- امیدوارم حالتون خوب باشه.
می بخشید من میخواستم بدونم این شیری که برای سختی گیر رزینی بکار می برند و در کف کارگاه به شیر کله گاوی معروف است چه نوع شیری است و اسم علمی آن چیست ؟
و دیگر اینکه شیرهایی که با نام Honeywell برای هواسازها استفاده می شوند.
با تشکر - ظهوری
عزیزم ممنون از احوال پرسی شما
من دقیقا سوال شما رو نفهمیدن
میتونی یه عکس از آن شیر بفرستی؟
 

farzad.valve

عضو جدید
دوره شناخت شیرآلات صنعتی در تهران توسط این شرکت برگزار شد
و 13 نفر از 6 شرکت نفت و گاز و پتروشیمی در آن شرکت داشتند
مدرس: فرزاد خیرخواه

generalvalve-90-2.jpg
 
آخرین ویرایش:

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم از اظهار لطف شما عزیزم
شیرهای گیت وقتی بسته هستند و اختلاف فشار در دو طرف آنها زیاد است بعلت نیروی اصطکاک زیاد بین دیسک و سیترینگ در سمت پایین دست جریان به سختی باز می شوند به همین علت شیرهایی که کلاس فشاری آنها بالاست یعنی کلاس 600 به بالا دارای بای پاس Bypass هستند تا ابتدا فشار دوطرف آنرا تا جایی که امکان دارد با هم بالانس نمایند و بعد آنرا باز کنند با هم باز و بست آسانتر شود و هم شیر دیرتر دچار آسیب دیدگی هایی متنند Pitting شوند
ارادتمند
با تشکر از شما
باید حضورتان عرض کنم کاملا حق با شماست زمانی که فشار بالانس باشد مشکل نیست ولی شما بهتر می دانید در شیر آلات سر چاهی هنگامی که سیال پشت گیت وجود دارد و آماده بهره برداری هستیم دیگه نمیشه بالانس کرد.
 

farzad.valve

عضو جدید
با تشکر از شما
باید حضورتان عرض کنم کاملا حق با شماست زمانی که فشار بالانس باشد مشکل نیست ولی شما بهتر می دانید در شیر آلات سر چاهی هنگامی که سیال پشت گیت وجود دارد و آماده بهره برداری هستیم دیگه نمیشه بالانس کرد.
مهندس
شیر مارکش چیه ؟ می دونی؟
آیا روی کریسمس تری هست یا نه؟
نوع شیر گیت شما میدونی دقیقا چیه ؟
 

farzad.valve

عضو جدید
شیر فلکه ای مدل ABB بله روی مجموعه کریسمس تری هست
چطور
دوست عزیز
انواعی از شیرهای gate هستند که دیسک آنها طوری طراحی شده که در هنگام باز و بست حداقل گشتاور را نیاز داشته باشند و این خاصیت بعلت دو تکه بودن دیسک است و همانگونه که در شکل می یبنید فقط گشتاور در ابتدا و انتهای مسیر باز یا بست مقدار حداکثر خود را دارد ولی شیرهای با دیسک یک تکه برای شرایط سخت تری بکار می روند و برای سرویسهایی که حامل ذرات جامد هستند عمر بهره برداری بالاتری خواهند داشت.
c32de8dbb031b7389153bd5e2c4fa4fc.jpg 397943112_159.jpg
راهکار :
1- شیرهای سرچاهی معمولا Slab Gate هستند و بعلت زمانبر بودن بازز و بست از مکانیزم خاصی در آنها بکار می رود تا این زمان به نصف تقلیل یابد. چون در این در این مکانیزمها قطعات فلزی با هم درگیر هستند معمولا دارای پیچهای تزریق روانکارها هستند و نیز یاتاقان بندی شده اند که با این عمل می توان گشتاور را اندکی پایین آورد . این موضوع در شیرهایی که عمر بالایی دارند بسیار مشهود خواهد بود.
2- در تمامی شیرهای محلی بعنوان نصب مکانیزم بای پاس و درین تعبیه شده و در صورت نیاز می توان مکانیزم بای پاس را با یک شیر کوچک قابل تنظیم مانند GLOBE روی شیر اصلی نصب نمود ولی این موضوع مستلزم توقف خط و گرفتن Permit های لازمه هست که در سرچاه معمولا امکان پذیر نیست
 

arian2

عضو جدید
مهندس جان من فکر می کنم که شما بیشتر تو بخش آب و فاضلاب فعالیت دارید برای همین از متریالهایی که تو این بخش کاربرد دارن صحبت کردید
آلومینیم برنز در مقابل آب شور و آب دریا مقاومت خوبی داری ولی برای آب دریا ماده ایده آل نیکل آلومینیم برنز هست و معمولا دیسک و شفت شیرهای آب دریا مثل شیر پروانه ای را از این ماده می سازن ما برای پالایشگاه بندرعباس 12 تا 28 و 32 اینچ ساختیم
B62 هم یک نوع برنز ریخته گری است که تو شیرهای صنایع آب زیاد کاربرد داره ولی چون بیشتر دوستان که اینجا سر می زنن از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی هستن از آب و فاصلاب تا الان کمتر صحبت شده . ایشالا شما از این به بعد باعث رونقش میشی
چدنها هم تو آب و فاضلاب زیاد بکار میرن مثل ASTM A126
Rubber Lining کردن شیرها هم به سفارش مشتری و هزینه تمام شده آن در مقایسه به ساخت آن با متریالهای گرونی مثل آلومینیم برنز بستگی داره
سلام مهندس جان متشكرم از پاسخهاي خوبتون. ما بيشتر تو زمينه آبگيرها كار ميكنيم رو همين حساب از اين متريالها زياد استفاده ميكنيم.
بازم ممنونم
 

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز
انواعی از شیرهای gate هستند که دیسک آنها طوری طراحی شده که در هنگام باز و بست حداقل گشتاور را نیاز داشته باشند و این خاصیت بعلت دو تکه بودن دیسک است و همانگونه که در شکل می یبنید فقط گشتاور در ابتدا و انتهای مسیر باز یا بست مقدار حداکثر خود را دارد ولی شیرهای با دیسک یک تکه برای شرایط سخت تری بکار می روند و برای سرویسهایی که حامل ذرات جامد هستند عمر بهره برداری بالاتری خواهند داشت.
مشاهده پیوست 76937 مشاهده پیوست 76938
راهکار :
1- شیرهای سرچاهی معمولا Slab Gate هستند و بعلت زمانبر بودن بازز و بست از مکانیزم خاصی در آنها بکار می رود تا این زمان به نصف تقلیل یابد. چون در این در این مکانیزمها قطعات فلزی با هم درگیر هستند معمولا دارای پیچهای تزریق روانکارها هستند و نیز یاتاقان بندی شده اند که با این عمل می توان گشتاور را اندکی پایین آورد . این موضوع در شیرهایی که عمر بالایی دارند بسیار مشهود خواهد بود.
2- در تمامی شیرهای محلی بعنوان نصب مکانیزم بای پاس و درین تعبیه شده و در صورت نیاز می توان مکانیزم بای پاس را با یک شیر کوچک قابل تنظیم مانند GLOBE روی شیر اصلی نصب نمود ولی این موضوع مستلزم توقف خط و گرفتن Permit های لازمه هست که در سرچاه معمولا امکان پذیر نیست
ممنون از راهنمایی و حسن نیت شما که صادقانه به تمام دوستان پاسخ می دهید.
 

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندس خیر خواه سلام
با امید شبی خوش در یلدا
استانداردی در مورد رزوه های تجهیزات نفت و گاز نیاز دارم .لطفا راهنمایی کنید.ترجیحا API
 

hsadati

عضو جدید
با سلام به دوستان
من در زمينه صنعت آب و فاضلاب مشغول هستم و چند سوال داشتم ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.
1- در شيرآلات طبقه بندي بر اساس نوع عملكرد ، قطر ، جنس و ... موارد ديگري هست ولي وقتي كلاس يك يك شير از نوع A , B ,C منظور چيه؟ يك مورد شير كشويي 600 ميليمتر از كارخانه VAG داريم و ميخواهيم با يك شير ديگه تعويض كنيم ولي تعداد پيچ فلنج اون با هيچ شيري توي همون قطر يكسان نيست و همين طور طول دو فلنج شير، از كجا ميشه استاندارد كلي اين شيرآلات رو تهيه كرد؟
2- در مورد شيرهاي فشارشكن كارخانه سازنده ادعا ميكنند كه هم كنترل دبي و هم فشار رو باهم انجام ميده ولي من خيلي وقت گذاشتم ولي نتونستم تنظيم كنم و از خود كارخانه هم نتونستند تنظيم كنند ( كارخانه ميراب)، حتي از نوع كلايتون هم استفاده كرديم ولي بازهم نميتونست تنظيم دبي رو هم زمان با تنظيم فشار انجام بده، شايد منظورم رو متوجه نشيد ولي يك مثال ميزنم به صورت عملي ما اين شيرآلات رو در خطوط آبرساني شهر تهران استفاده ميكنيم مشكل اينجاست كه تولا فقط روي يك عدد ثابت خروجي رو ميشه تنظيم كرد و يك دبي ثابت ولي ما در خروجي در طول شبانه روز فشار و دبي متغييري ميخواهيم يعني در شب خروجي دبي كمتري نسبت به روز و همچنين در خصوص فشار همين مسئله رو داريم
3- از چه استانداردي بايد هنگام انتخاب شيرآلات استفاده كرد يعني وقتي ميخواهيم اتصالات و شيرآلات رو خريد كنيم بايد چه تست هايي رو انجام بديم و از لحاظ ابعادي از چه استانداردي بايد استفاده كرد ( ضخامت بدنه ، قطر سوراخ پيچ ،فاصله دوتا فلنج ، تعداد پيچ فلنج )
 
آخرین ویرایش:

farzad.valve

عضو جدید
مهندس خیر خواه سلام
با امید شبی خوش در یلدا
استانداردی در مورد رزوه های تجهیزات نفت و گاز نیاز دارم .لطفا راهنمایی کنید.ترجیحا API

دوست عزیز
وقتی از یک گروه استانداردها صحبت میشه ، اطلاعاتشون باهم هیچ تفاوتی ندارند و از تکرار کردن آن در کدهای مختلف جلو کیری کرده و در جاهای مختلف نام آن کد استاندارد مخصوص را اشاره می کنند بعنوان مثال گروه استانداردهای امریکایی یا ANSI
رزوه ها لنواع گوناگونی دارند که هر کدام برای مصرف خاصی ارائه شده اند
1- رزوه های همه منظوره یا General Purpose که مطابق استاندارد ASME B1.20.1 هستند و دارای یک شیب 1 درجه و 47 دقیقه هستند که در شکل 1 با زاویه بتا یا B نمایش داده شده است
2- رزوه های مخصوص Casing, Tubing, Pipe که مطابق استاندارد API 5B ساخته می شوند و دارای انوای گوناگونی است که از حوصله این جا خارج است
3- رزوه پیچهای انتقال قدرت که دندانه رزوه آن بشکل ذوذنقه یا مربعی است و مطابق ASME B1.5 ساخته می شوند
4- رزوه پیچهای معمولی که مطابق ASME B1.1 ساخته می شوند و در شکل 2 ملاحظه می کنید.
و .....
البته تمامی این رزوه ها اینچی می باشند و برای انواع متریک آنها باید از استانداردهای دیگری استفاده نمود.
ارادتمند
فرزاد خیرخواه

generan prop.jpg b1-1.jpg
 

farzad.valve

عضو جدید
با سلام به دوستان
من در زمينه صنعت آب و فاضلاب مشغول هستم و چند سوال داشتم ممنون ميشم راهنمايي بفرماييد.
1- در شيرآلات طبقه بندي بر اساس نوع عملكرد ، قطر ، جنس و ... موارد ديگري هست ولي وقتي كلاس يك يك شير از نوع A , B ,C منظور چيه؟ يك مورد شير كشويي 600 ميليمتر از كارخانه VAG داريم و ميخواهيم با يك شير ديگه تعويض كنيم ولي تعداد پيچ فلنج اون با هيچ شيري توي همون قطر يكسان نيست و همين طور طول دو فلنج شير، از كجا ميشه استاندارد كلي اين شيرآلات رو تهيه كرد؟
2- در مورد شيرهاي فشارشكن كارخانه سازنده ادعا ميكنند كه هم كنترل دبي و هم فشار رو باهم انجام ميده ولي من خيلي وقت گذاشتم ولي نتونستم تنظيم كنم و از خود كارخانه هم نتونستند تنظيم كنند ( كارخانه ميراب)، حتي از نوع كلايتون هم استفاده كرديم ولي بازهم نميتونست تنظيم دبي رو هم زمان با تنظيم فشار انجام بده، شايد منظورم رو متوجه نشيد ولي يك مثال ميزنم به صورت عملي ما اين شيرآلات رو در خطوط آبرساني شهر تهران استفاده ميكنيم مشكل اينجاست كه تولا فقط روي يك عدد ثابت خروجي رو ميشه تنظيم كرد و يك دبي ثابت ولي ما در خروجي در طول شبانه روز فشار و دبي متغييري ميخواهيم يعني در شب خروجي دبي كمتري نسبت به روز و همچنين در خصوص فشار همين مسئله رو داريم
3- از چه استانداردي بايد هنگام انتخاب شيرآلات استفاده كرد يعني وقتي ميخواهيم اتصالات و شيرآلات رو خريد كنيم بايد چه تست هايي رو انجام بديم و از لحاظ ابعادي از چه استانداردي بايد استفاده كرد ( ضخامت بدنه ، قطر سوراخ پيچ ،فاصله دوتا فلنج ، تعداد پيچ فلنج )

دوست عزیز امیدوارم اطلاعات زیر بدردت بخوره
1- کلاس A یا B یا C مربوط به شیر و فشار شیر نمی باشد و احتمالا در مورد محرکی است که روش نصب شده مثلا موتور الکتریکی
2- VAG یک شرکت آلمانیه و فلنج شیرهاش مطابق DIN ساخته شده اند ولی شیرها و فلنجهایی که شما تهیه کردید مطابق ASME هستند و تعداد، قطر و آکس سوراخهای پیچهای آنها باهم کاملا متفاوت است
3- شیرهای فشار شکن به 2 روش عمل می کنند یا فشار سیال را صرف جمع کردن ین فنر می کند یا با تخلیه شدن سیال از یک ارفیس فشار پرت شده و کاهش پیدا می کند. در نوع دوم می توان یک اورفیس متغیر گذاشت و دستی و یا با یک Actuator کم و زیادش کرد ولی کنترل دبی یک بحث خیلی پیچیده تری از کاهش فشار است و به خیلی پارامترها بستگی دارد که در دوره انتخاب شیرها و سایزینگ شیرها توضیح کامل داده می شود که در دی ماه برگزار می گردد
4- انتخاب شیرها استاندارد خاصی ندارد ولی روشهای دارد که حدود 30 پارامتر دارد و برای شیرهای مختلف متفاوت است.
5- تست شیرها مطابق استاندارد های خاصی صورت می پذیرد مانند API 6D یا API 598 به لینک زیر مراجعه کنید و به انتهای صفحه بروید : http://pesa.ir/farsi/syllabus.htm
6- استاندارد شیرها هم یک مبحث گسترده ایست که در همان لینک فوق موجود است
ارادتمند
فرزاد خیرخواه
 

نفتکش

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز
وقتی از یک گروه استانداردها صحبت میشه ، اطلاعاتشون باهم هیچ تفاوتی ندارند و از تکرار کردن آن در کدهای مختلف جلو کیری کرده و در جاهای مختلف نام آن کد استاندارد مخصوص را اشاره می کنند بعنوان مثال گروه استانداردهای امریکایی یا ANSI
رزوه ها لنواع گوناگونی دارند که هر کدام برای مصرف خاصی ارائه شده اند
1- رزوه های همه منظوره یا General Purpose که مطابق استاندارد ASME B1.20.1 هستند و دارای یک شیب 1 درجه و 47 دقیقه هستند که در شکل 1 با زاویه بتا یا B نمایش داده شده است
2- رزوه های مخصوص Casing, Tubing, Pipe که مطابق استاندارد API 5B ساخته می شوند و دارای انوای گوناگونی است که از حوصله این جا خارج است
3- رزوه پیچهای انتقال قدرت که دندانه رزوه آن بشکل ذوذنقه یا مربعی است و مطابق ASME B1.5 ساخته می شوند
4- رزوه پیچهای معمولی که مطابق ASME B1.1 ساخته می شوند و در شکل 2 ملاحظه می کنید.
و .....
البته تمامی این رزوه ها اینچی می باشند و برای انواع متریک آنها باید از استانداردهای دیگری استفاده نمود.
ارادتمند
فرزاد خیرخواه

مشاهده پیوست 77217 مشاهده پیوست 77218
مهندس از راهنمایی شما تشکر می کنم
من هم دنبال رزوه های casing بودم
 

hoseynk

عضو جدید
ولو ضد اسید

ولو ضد اسید

با عرض سلام و خسته نباشی

آقای مهندس می تونید اطلاعاتی در مورد ولوهایی که برای خطوط اسید قرار می گیرند , استاندارد یا یک سایت معتبر وحتی اگر شده تولید کننده داخلی ارئه کنید .
البته فشار تا 80 بار و dn 200 mm (ولو با عملگر دستی ) .

اسید سیتریک , سولفوریک
هیدرازین
آمونیاک
کلر با درصد های متفاوت

با عرض تشکر
 
سلام مهندس
از كلاستون نهايت استفاده را كردم
يكي ديگه از بچه هاي شركتو واسه كلاس انتخاب شيرآلات معرفي كردم
 

Similar threads

بالا