◄[ درخواست هاي خودتان را پيرامون طراحي سازه هاي فولادي فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

◄[ درخواست هاي خودتان را پيرامون طراحي سازه هاي فولادي فقط در اين تاپيك مطرح كنيد ]►

  • نرم افزار هاي ساده و كويا و كوتاه ؟

    رای: 0 0.0%
  • نرم افزار هاي قابل درك ساده و روان چيست؟

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    0
  • نظرسنجی بسته .

emrah931

عضو جدید
اتصالات پیچ وپرچ یا جوش؟

اتصالات پیچ وپرچ یا جوش؟

سلام به همه عمرانیهای عزیز.من در مورد اینکه چرا از پیچ و پرچ به جای جوش در ساختمانهای اسکلت فلزی استفاده میشه از اساتید و شرکتهای پیمانکاری تحقیق کردم و به نتیجه جالبی رسیدم.من همیشه فکر میکردم که به علت مزایای فنی از پیچ و پرچ استفاده میشه در صورتیکه به علت نبود جوشکار متخصص و ساختمانی همه به این نوع اتصال روی اوردن.چون اتصال جوش در ساختمان بحث خیلی مهم و قابل توجهی هست واز نظر مقاومت و تنشهای ایجاد شده در محل اتصال به مراتب قویتر از پیچ و پرچ عمل میکنه اما اگر همین جوش معیوب و مشکل دار باشه سازه شما رو با مشکل جدی روبرو میکنه وبه همین علت که جوشکار کار بلد به سختی پیدا میشه و اکثر پیمانکاران به پیچ و پرچ روی اوردن تا ضریب ایمنی رو بالاتر ببرن.با این حال خوشحال میشم نظر دوستان رو هم در این مورد بدونم البته با ذکر دلیل.
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
دوست گرامی درس فرمودین
ولی اجرای پیچ و پرچ هم نیاز به مهارت داره
حتی اچار مخصوص میخواد برا سفت کردنشون
اینجوری نیس که هر کارگری که از راه برسه بیاد پیچ رو شل و سفت کنه...
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
سلام به همه عمرانیهای عزیز.من در مورد اینکه چرا از پیچ و پرچ به جای جوش در ساختمانهای اسکلت فلزی استفاده میشه از اساتید و شرکتهای پیمانکاری تحقیق کردم و به نتیجه جالبی رسیدم.من همیشه فکر میکردم که به علت مزایای فنی از پیچ و پرچ استفاده میشه در صورتیکه به علت نبود جوشکار متخصص و ساختمانی همه به این نوع اتصال روی اوردن.چون اتصال جوش در ساختمان بحث خیلی مهم و قابل توجهی هست واز نظر مقاومت و تنشهای ایجاد شده در محل اتصال به مراتب قویتر از پیچ و پرچ عمل میکنه اما اگر همین جوش معیوب و مشکل دار باشه سازه شما رو با مشکل جدی روبرو میکنه وبه همین علت که جوشکار کار بلد به سختی پیدا میشه و اکثر پیمانکاران به پیچ و پرچ روی اوردن تا ضریب ایمنی رو بالاتر ببرن.با این حال خوشحال میشم نظر دوستان رو هم در این مورد بدونم البته با ذکر دلیل.



سلام
دوست گرامی درس فرمودین
ولی اجرای پیچ و پرچ هم نیاز به مهارت داره
حتی اچار مخصوص میخواد برا سفت کردنشون
اینجوری نیس که هر کارگری که از راه برسه بیاد پیچ رو شل و سفت کنه...


دوست عزيز ، دليل اينكه اكثر پيمانكاران و مشاورين ، در ساختمانهاي فلزي به اتصالات پيچ و پرچ روي اوردن اين هست ، در اين اتصالات ، اكثر قسمتهايي كه توسط جوش متصل ميشن ، جوش كارخانه اي هست ( ضريب اطمينان بالاتر ف كنترل بهتر ف اجراي عالي ) و ساير قسمت ها هم كه توسط پيچ ها متصل ميشوند ، نيز ميتوان كنترل اسانتر و اجراي بهتر و خطر كمتر و ضريب اطمينان بيشتري هم دارد .
و دليل ديگر توجه به اين نوع از اجرا ، تاكيد و توجه به صنعتي سازي هست ، اجراي سريعتر و هزينه كمتر و هم اينكه كار مهندسين مشاور راحتر هست !!اجراي اتصالات پيچ و پرچي ، ميتوان گفت در ايران شيوه اي نو و صنعتي هست ،‌ اين درحالي هست كه جوش ، كنترل سختي دارد ، امكان اشتباه در ان زياد هست ، در تمام شرايط نميتوان اجرا كرد !!و اينكه در ايران جوشكار 13 سال داريم تا جوشكار 60 سال !!
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزيز ، دليل اينكه اكثر پيمانكاران و مشاورين ، در ساختمانهاي فلزي به اتصالات پيچ و پرچ روي اوردن اين هست ، در اين اتصالات ، اكثر قسمتهايي كه توسط جوش متصل ميشن ، جوش كارخانه اي هست ( ضريب اطمينان بالاتر ف كنترل بهتر ف اجراي عالي ) و ساير قسمت ها هم كه توسط پيچ ها متصل ميشوند ، نيز ميتوان كنترل اسانتر و اجراي بهتر و خطر كمتر و ضريب اطمينان بيشتري هم دارد .
و دليل ديگر توجه به اين نوع از اجرا ، تاكيد و توجه به صنعتي سازي هست ، اجراي سريعتر و هزينه كمتر و هم اينكه كار مهندسين مشاور راحتر هست !!اجراي اتصالات پيچ و پرچي ، ميتوان گفت در ايران شيوه اي نو و صنعتي هست ،‌ اين درحالي هست كه جوش ، كنترل سختي دارد ، امكان اشتباه در ان زياد هست ، در تمام شرايط نميتوان اجرا كرد !!و اينكه در ايران جوشكار 13 سال داريم تا جوشكار 60 سال !!
سلام
در صورت امکان موارد فوق را توضیح دهید.
ممنونم
 

emrah931

عضو جدید
دوست عزيز ، دليل اينكه اكثر پيمانكاران و مشاورين ، در ساختمانهاي فلزي به اتصالات پيچ و پرچ روي اوردن اين هست ، در اين اتصالات ، اكثر قسمتهايي كه توسط جوش متصل ميشن ، جوش كارخانه اي هست ( ضريب اطمينان بالاتر ف كنترل بهتر ف اجراي عالي ) و ساير قسمت ها هم كه توسط پيچ ها متصل ميشوند ، نيز ميتوان كنترل اسانتر و اجراي بهتر و خطر كمتر و ضريب اطمينان بيشتري هم دارد . و دليل ديگر توجه به اين نوع از اجرا ، تاكيد و توجه به صنعتي سازي هست ، اجراي سريعتر و هزينه كمتر و هم اينكه كار مهندسين مشاور راحتر هست !!اجراي اتصالات پيچ و پرچي ، ميتوان گفت در ايران شيوه اي نو و صنعتي هست ،‌ اين درحالي هست كه جوش ، كنترل سختي دارد ، امكان اشتباه در ان زياد هست ، در تمام شرايط نميتوان اجرا كرد !!و اينكه در ايران جوشكار 13 سال داريم تا جوشكار 60 سال !!
منظور بنده از طرح این سوال این بود که در شرایط ایده ال و مساوی کدامیک از لحاظ مقاومت وکارایی بهتره نه از نظر اجرا وسرعت کار
 

mahian90

عضو جدید
کاربر ممتاز
منظور بنده از طرح این سوال این بود که در شرایط ایده ال و مساوی کدامیک از لحاظ مقاومت وکارایی بهتره نه از نظر اجرا وسرعت کار

از لحاظ مقاومت و کارایی اتصالات جوش بهتره در صورتی که به درستی اجرا بشه
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
منظور بنده از طرح این سوال این بود که در شرایط ایده ال و مساوی کدامیک از لحاظ مقاومت وکارایی بهتره نه از نظر اجرا وسرعت کار
جوش اگه درست اجرا بشه مقاومتش از مقاومت قطعات به هم جوش داده شده(الیاژ مربوطه)بیشتر میشه.
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
منظور بنده از طرح این سوال این بود که در شرایط ایده ال و مساوی کدامیک از لحاظ مقاومت وکارایی بهتره نه از نظر اجرا وسرعت کار

از لحاظ مقاومت و کارایی اتصالات جوش بهتره در صورتی که به درستی اجرا بشه

دوست عزيز ،
اگر جوشكاري بصورت صنعتي و كارخانه اي انجام بشه ، مقاومت بيشتري نسبت به پيچ و پرچ داره ، ولي متاسفانه در كشور ما ، جوشكاري ، تنها قسمتي از ساختمان هست كه كنترلي روي ان انجام نميشود !! ولي پيچ و پرچ ، چون تمامي قسمت ها كارخانه اي هست ( توليد پيچ ها و مهره ها تماما در كارخانه و تحت نظارت و كنترل ساخته ميشوند) عملا ، ميتوان گفت كه مقاوت آنها تضمين شده هست !! و تنها قسمتي كه نياز به دقت دارد، زمان اتصال هست كه نحوه ي بستن پيچ ها و تنظيم درست تُرگ متر ، براي بستن مناسب و به اندازه پيچ ها هست !! هم اينكه در اتصالات پيچ و پرچي ، اگر زماني ، بنابه دلايلي يكي از اتصالات معيوب شد ، با رعايت نكات ايمني ، ميتوان ان قسمت را تقويت يا اصلاح كرد ، اين درحاليست كه در جوشكاري عملا اين قسمت حذف ميشود ، چون هر دو قطعه در هم ذوب شده اند !! و اگر خرابي در جوش باشد ، كل قطعه تحت تاثير آن هست !!

با تشكر
 

reza2011

عضو جدید
به نظر من جوش به دليل اينكه تنش هاي حرارتي پسماند در فولاد ايجاد ميكنه از پيچ و پرچ ضعيفتر هست . البته در شرايطي كه جوش به بهترين شكل ممكن هم اجرا بشه باز هم مقاومتش به پيچ و پرچ نخواهد رسيد . در كشورهاي آمريكا و ساير كشورهاي پيشرفته با اينكه بهترين اجرا رو هم در جوشكاري دارن ولي بيشتر سازه ها با اتصالات پيچ و پرچ هست .

حتي در پلهاي معلق نظير گلدن ويت و ... باز هم كليه اتصالات در پايه هاي پل از نوع پيچ و پرچ هست .
 

zahra.civil

عضو جدید
برنامه طراحی اتصالات

برنامه طراحی اتصالات

امیدوارم این برنامه واستون مفید باشه............
توضیحات نرم افزار:​

CoP Light ArcelorMittal Edition 1.0.2_Portable (steel connection design software)


CoP (Connection Program) is a software to design joints between open sections in steel building frames according to ENV 1993 (Eurocode 3). The scope of this light version includes
- moment resistant joints with bolted end plate connections (2 bolts in one row, flush end plates with
2 bolt rows between the beam flanges, extended end plates with 2 bolt rows between the beam
flanges and one bolt row above the upper beam flange)
- simple (pinned) joints with double web cleat connections
- stiffening/strengthening elements for the column: web stiffeners, backing plates,
supplementary web plates
- moment resistant joints with endplates with more than 2 bolt rows between the
beam flanges
- welded moment resistant joints
- simple (pinned) joints with fin plate connections
- simple (pinned) joints with header plate connections (short end plates)
- beam haunches
- M-N interaction for moment resistant joints
- user defined section
- user defined materials



http://rapidshare.com/files/267546099/Co....part1.rar
http://rapidshare.com/files/267573673/Co....part2.rar
http://rapidshare.com/files/267583606/Co....part3.rar

 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
[ ستون صلیبی] نحو اجرا > جزئیات > پرسش و پاسخ

[ ستون صلیبی] نحو اجرا > جزئیات > پرسش و پاسخ

سلام به همه
چندوقت پیش یه مقاله رو میخوندم که یه جاش سربسته از طراحی ستون صلیبی سخن گفته بود
حالا اساتید میدونن چی هس ستون صلیبی؟
ایا اسم دیگه ای از ستون خاصیه؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

reza2011

عضو جدید
این ستون ها معمولا از یک IPE و دو سپری ساخته میشوند. مزیتی این ستون های این است که وصله ستون که در ارتفاع میباشد را می توان به صورت پیچ و مهره ای اجراء نمود و عملکرد قابی خوبی از نظر اتصالات تیر به ستون دارند.اما در عین حال جوشکاری و ساخت آن میبایست در کارخانه و با زحمت بیشتر انجام گیرد که منجر به هزیه تمام شده بیشتری می گردد. اين ستونها به درد سازه هاي معمولي نميخورن و فقط در سازه هاي خاص كاربرد دارند .
 

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
این ستون ها معمولا از یک IPE و دو سپری ساخته میشوند. مزیتی این ستون های این است که وصله ستون که در ارتفاع میباشد را می توان به صورت پیچ و مهره ای اجراء نمود و عملکرد قابی خوبی از نظر اتصالات تیر به ستون دارند.اما در عین حال جوشکاری و ساخت آن میبایست در کارخانه و با زحمت بیشتر انجام گیرد که منجر به هزیه تمام شده بیشتری می گردد. اين ستونها به درد سازه هاي معمولي نميخورن و فقط در سازه هاي خاص كاربرد دارند .
مرسی مهندس
اگه یه عکسم بزاری که بهتر جا بیفته ممنون میشم.
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
البته از IPE ساخته نمیشه ، از اتصال یک ورق اصلی و دو بال مثل + و یا شبیه صلیبهای جنگ های صلیبی ساخته میشه ... ابعاد بزرگی دارند ، از 30 به بالا و مقاومت خمشی همزمانی در دو جهت دارند ، تقریباً بخاطر خیلی خاص بودنش کاربری چندانی هم ندارند .. الان مدل BOX هم همون کار رو انجام میده .
 

reza2011

عضو جدید
البته از IPE ساخته نمیشه ، از اتصال یک ورق اصلی و دو بال مثل + و یا شبیه صلیبهای جنگ های صلیبی ساخته میشه ... ابعاد بزرگی دارند ، از 30 به بالا و مقاومت خمشی همزمانی در دو جهت دارند ، تقریباً بخاطر خیلی خاص بودنش کاربری چندانی هم ندارند .. الان مدل BOX هم همون کار رو انجام میده .

شما ميتونيد پروفيل IPE رو از سايز 30 به بالا استفاده كنيد . البته عموما با ورق و بصورت پروفيل I شكل ساخته ميشه به همراه 2 عدد سپري ... شكل اون بصورت زير هست :



اين نوع ستونها براي سازه هاي پيچي با ارتفاع زياد مورد استفاده قرار ميگيره . ستون های صیلبی معایبی دارند نسبت به باکس به ویژه در سازه های بلند:

1-مقاومت پیچشی ضعیف ستون
2-حمل و نقل مشکل و به وِِیژه نصب پر دردسر
3-بزرگتر بودن ابعاد نسبت به باکس و اشغال بیشتر فضای مفید معماری
4-در صورتی که مقطع ستون صلیبی تماما از ورق باشد احتیاج به 12 خط جوش می باشد در صورتی که باکس 4 خط جوش دارد و این یعنی زمان ساخت بیشتر در مقابل می توان به تعبیه آسانتر ورق های پیوستگی در ستون های صلیبی در قیاس با باکس اشاره کرد که البته با روش های ساخت جدید، نصب ورق های پیوستگی داخل باکس هم نسبتا آسان شده است.

وقتي سازه با ستون صليبي طراحي ميشه ابعاد ستون بسيار بزرگ در مياد . به عنوان مثال اگر با يك مقطع باكس با ابعاد 60 در 60 جواب بگيريد براي جواب گرفتن از ستون صليبي در همان حالت به ابعاد 120 در 120 نياز است .

در پايان چند عكس بسيار زيبا از اجراي يك ستون باكس با اتصالات پيچ و مهره رو براي شما مهندسين عزيز قرار ميدم . اميدوارم استفاده كنيد .

در اين تصاوير اتصال گيردار بصورت پيچ و مهره در يك قاب خمشي فلزي مشاهده ميشود .























 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
سلام دوستان

برای تعیین شکل پذیری و اینکه بدونیم سازه تا چه حد شکل پذیری داره بهم گفتن تو آیین نامه 2800 نوشته!بخونی می فهمی!من که زیر و رو کردم خبری نبود!

ساختمان فولادی 3 طبقه با سیستم قاب ساختمانی ساده و مهاربندی هم محور در هر دو جهت با ضریب بازتاب 6.
ساختمان مسکونی با اهمیت متوسط و زمین هم نوع 3 و لرزه خیزی هم متوسطه!

شکل پذیری؟؟؟

دوست عزيز شكل پذيري موضوعي هست كه با توجه به كاربري سازه انتخاب ميشه . به عنوان مثال يك بيمارستان بايستي داراي بالاترين شكل پذيري باشه . و يك ساختمان معمولي با شكل پذيري متوسط طراحي ميشه .

پس از انتخاب نوع سيستم سازه و با توجه به معلوم بودن شكل پذيري ضريب رفتار تعيين شده و ميتوان نيروي برش پايه رو بدست آورد . به عنوان مثال به فرض آنكه براي ساختمان يك بيمارستان قاب سازه اي از نوع قاب فلزي خمشي باشه اين قاب خوشي با ضوابط شكل پذيري بالا طراحي ميشه و ضريب رفتار اون هم بر اساس قابهاي خمشي فلزي از جدول موجود در آيين نامه 2800 تعيين شده و حتما بايستي ضوابط آيين نامه اي در ارتباط با سازه هاي با شكل پذيري بالا در آن لحاظ و رعايت شود .
 

reza2011

عضو جدید
سلام
میخوام بدونم چطور میشه تو ایتبس مقطع لانه زنبوری تعریف کرد.:que:
مقاطع آماده لانه زنبوری رو کسی داره برام بفرسته؟
این ایمیل منه اگه کسی بتونه برام بفرسته. مرسی. ff_jam_4@yahoo.com :gol:

دوست عزيز من يك توصيه مهندسي به شما ميكنم كه جوابگوي سئوال شما نيز خواهد بود . اولا مقطع لانه زنبوري رو به هيچ وجه در تيرريزي اصلي ساختمان بكار نبريد . بطور كلي مقطع لانه زنبوري فقط و فقط براي سقف هاي كامپوزيت طراحي و ابداع شده است ولي متاسفانه در كشور ايران از همه چيز در جاي نادرستش استفاده ميشه . به عنوان يك مهندس عمران به شما قويا توصيه ميكنم كه از بكار بردن تير لانه زنبوري به عنوان تير اصلي يعني تيرهاي پل و همچنين تيرهاي اصلي عمود بر پل اجتناب كنيد . به طور كل مقطع لانه زنبوري بسيار ضعيف بوده و قابل اعتماد نيست . بهترين مورد مصرف مقطع لانه زنبوري در تير چه هاي مورد استفاده در سقف كامپوزيت هست . زيرا به شدت مقرون به صرفه ميباشد .

لذا اصولا شما نيازي به تعريف مقطع لانه زنبوري نخواهيد داشت و تيرچه هاي سقفهاي كامپوزيت هم كه بصورت لانه زنبوري ميباشد در نرم افزار مدل نميشود زيرا شما كل بار سقف كامپوزيت رو با در نظر گرفتن وزن تيرچه محاسبه و در بارگذاري سازه مدل ميكنيد .

طراحي تيرچه هاي لانه زنبوري در سقف هاي كامپوزيت بطور دستي و به سرعت انجام ميشود . با استفاده از راهنماي سازه هاي فولادي جلد 1 و جلد 2 شاپور طاحوني به سادگي ميتونيد طراحي مربوطه رو انجام بديد . اگر دوستان خواهان بودند و تعداد درخواست زياد بود ميتونم راهنماي گام به گام طراحي تير لانه زنبوري براي استفاده در تيرچه هاي سقف هاي كامپوزيت رو در اينجا قرار بدم تا همگان استفاده كنند . موفق باشيد .
 

erfan29

عضو جدید
ایا ورق تقویتی در جان تیراهن معمولی برای خمش مفید است

ایا ورق تقویتی در جان تیراهن معمولی برای خمش مفید است

ایا ورق تقویتی در جان تیراهن معمولی برای خمش مفید است
 

reza2011

عضو جدید
ایا ورق تقویتی در جان تیراهن معمولی برای خمش مفید است

خير . ورق جان فقط در بالا بردن مقاومت برشي تير نقش ايفا ميكند و در خمش نقش اندكي دارد . براي بالارفتن مقاومت خمشي بايستي از ورق تقويت بال استفاده كنيد . زيرا ورق تقويت بال باعث بالا رفتن ممان اينرسي تير حول محور خمش شده و در نتيجه مقاومت خمشي تير افزايش خواهد يافت . بطور كل عوامل زير نقش مهمي رو در بالا رفتن مقاومت خمشي تير ايفا ميكند :

1 - استفاده از ورق تقويت بال 2 - افزايش ضخامت بال 3 - افزايش ارتفاع جان

در مواردي كه شما نياز به بالارفتن مقاومت خمشي داريد بهترين گزينه استفاده از ورق تقويت بال ميباشد .

يك نكته مهم ديگر در ارتباط با ورق تقويت بال اين است كه ورق تقويت بال فقط در ناحيه ممان ماكزيمم بر بال تير افزوده ميشود . در تيرهاي 2 سر مفصل ورق تقويت از وسط دهانه به اندازه L /4 كه L طول دهانه ميباشد از طرفين امتداد مي يابد . در تيرهاي 2 سر گيردار ممان ماكزيمم در محل تكيه گاه رخ ميدهد لذا بايستي ورق تقويت از هر تكيه گاه شروع شده و تا نقطه عطف تير امتداد يابد . در جهت اطمينان توصيه ميكنم ورق تقويت از نقطه تكيه گاه شروع شده و تا 1/3 طول دهانه امتداد يابد .
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
ليست قوطيهاي موجود در بازار ايران رو ميخواستم . اگه كسي داره شرمندم كنه:que::warn::warn::que::que:

اينم خدمت شما دوست عزيز .. ليست كامل پروفيل هاي قوطي مربع و مستطيل كه در بازار ايران يافت ميشود . اين پروفيل ها لزوما در ايران توليد نميشود و بصورت وارداتي از كشورهايي مانند تركيه نيز وارد كشور ميشود :



*قوطي مربع

ابعاد (ميليمتر):
40x40, 50x50, 60x60, 70x70, 80x80, 90x90, 100x100, 110x110, 120x120, 130x130, 140x140, 150x150, 160x160, 180x180, 200x200, 220x220, 250x250, 260x260, 300x300, 400x400

ضخامت (ميليمتر):
2, 2.5, 3, 3.5, 4, 5, 6, 6.3, 7, 8, 9, 10, 12, 14




*قوطي مستطيل

ابعاد (ميليمتر):
50x30, 50x40, 60x30, 60x40, 75x50, 80x40, 80x60, 90x50, 100x40, 100x50, 100x60, 100x80, 120x50, 120x60, 120x80, 140x80, 150x50, 150x100, 160x80, 180x100, 180x120, 200x100, 200x150, 260x180, 300x100, 300x200, 350x250, 400x200, 500x300

ضخامت (ميليمتر):
2, 2.5, 3, 3.5, 4, 5, 6, 6.3, 7, 8, 9, 10, 12, 14
 
آخرین ویرایش:

reza2011

عضو جدید
در تكميل پست قبليم بهتر دونستم موارد مصرف پروفيل هاي قوطي رو نيز بيان كنم :

* قسمت اعظمی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره های آهنی بکار می روند. این پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره 1 تا 7 (از لحاظ اندازه و مشخصات) تقسیم بندی شده اند می توانند در ساخت پنجره ها و چهارچوب آنها مورد استفاده قرار بگیرند.

* پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات و زمینهای محصور شده و نرده پیاده روها و خیابانها بکار می روند.


* پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند این پروفیل ها که در مقاطع مربع از 60*60 میلی متر تا 270*270 میلی متر و در مقطع مستطیل از 40*100 میلی متر تا 135*300 میلی متر ساخته می شوند و ضخامت آنها از 5/2 تا 8 میلی متر می باشند می توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمانها بکار روند. همچنین اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.


* از پروفیلهای قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می شود.


* از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.

 

reza2011

عضو جدید
يكي از شركت هايي كه در زمينه ساخت پروفيل قوطي در ايران فعاليت ميكنه شركت فولاد مهر هست كه من سايتش رو اتفاقي در نت پيدا كردم و آدرسش رو اينجا هم ميزارم كه علاقمندان از سايت و ساير محصولات اون ديدن كنن .

شركت فولاد مهر
 

reza2011

عضو جدید
با سلام
من اطلاعاتی در مورد مزایا و معایب جوش انجام شده با co2 نسبت به الکترود دستی می خوام
توی توضیحات ابتدایی نقشه یک سازه ، ذکر شده که جوشکاری با الکترود دستی از نوع 6013 و 7018 باشه اما در اجرای کارخانه ای جوش co2 سرعت بیشتری داره ولی باید جوش co2 را برای مشاور توجیه کنم :cool:

با سلام ...

جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ شامل دو روش MIG و MAG می‌باشد. تفاوت بین این دو روش در نوع گاز مصرفی بوده که برای محافظت جوش بکار می‌رود. در روشMIG گاز محافظ از نوع گاز خنثی (آرگون یا هلیوم) بوده، در حالیکه در روش MAG گاز محافظ فعال بوده (نظیر CO2 یا ترکیبی از آن با آرگون).

جوش MAG

دی اكسید كربن از گازهای دیگری كه در روش قوس الكتریكی استفاده می شوند، ارزانتر است. اولین گازی كه دردستگاه های تمام اتوماتیك بكار رفت دی اكسید كربن بود، اكنون هم از این گاز در دستگاه های تمام اتوماتیك و نیمه اتوماتیك استفاده می شود. دی اكسید كربن خاصیت حفاظتی بسیار خوبی دارد و به طول قوس بسیار حساس است، در موقع استفاده از این گاز باید طول قوس را ثابت نگه داشت، بنابراین در دستگاه‌های تمام اتوماتیك و نیمه اتوماتیك كه طول قوس باید ثابت نگه داشته شود استفاده از این گاز ایده آل است. درموقع استفاده از این گاز برای ثبات قوس و پیشگیری از ناجور شدن آن، از الكترودهای روپوش شده یا تنه كار استفاده می كنند. بیشترین گازی كه در جوشكاری فولاد معمولی بكار می رود CO2 است.

بزرگترین مزیت این گاز همانطور كه گفته شد ارزان قیمت بودن آن است(1/0 بهای آرگون) بر خلاف گازهای اتمی، دی اكسید كربن در محل قوس الكتریكی به اكسیژن و مونو اكسید كربن تجزیه می شود، هر چند گازهای مزبور بعد از خنك شدن به CO2 تبدیل می شوند. در این حالت گازها و سایر مواد موجود قبل از جامد شدن جوش از آن خارج می شوند. جریان بیشتری كه در موقع استفاده از CO2 مصرف می شود (در حدود %) باعث تلاطم بیشتر حوضچه مذاب شده و در نتیجه حباب های گازهای موجود در داخل جوش به سطح فلز صعود كرده و قبل از انجماد از آن خارج می شوند، در نتیجه تخلخل جسم كمتر خواهد بود. چون درموقع جوشكاری مقداری مونو اكسید كربن و حتی گازهای اُزُن تولید می شوند، كارگاه حتماً باید بخوبی تهویه شود، به هر حال باید از جمع شدن گازهای سمی در اطراف جوش جلوگیری كرد.


نكته: دراین جوش از جریان مستقیم با قطب معكوس استفاده می شود.

تجربه نشان داده كه درصورتی كه بتوانیم از ورود گازهای موجود در هوا یعنی اكسیژن و نیتروژن به منطقه جوش پیشگیری كنیم جوش از خواص شیمیایی و فیزیكی بهتری برخوردار خواهد بود.جوشكاری قوس الكتریكی با گاز محافظ CO2 یك روش بسیار مفید و فراگیر است. این روش برای جوشكاری فلزات سخت و غیر سخت در تمامی ضخامت ها مورد استفاده قرار می گیرد و یك روش بسیار مناسب برای جوشكاری صفحات فلزی نازك و مقاطع نسبتاً ضخیم فلزات غیر سخت می باشد كه در شركت ایران خودرو بعد از جوش مقاومتی بالاترین میزان استفاده را در سالن های بدنه سازی به خود اختصاص داده است.

در این روش قوس الكتریكی و حوضچه مذاب كاملاً برای جوشكاری واضح و آشكار است. در جوشكاری با CO2 گاهی یك لایه نازك سرباره روی گرده جوش را می پوشاند كه باید این لایه از روی سطح جوش برطرف شود.

مزایای جوش MAG:

این فرایند طوری است كه می تواند در مورد بیشتر فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی مفید باشد.

دراین شیوه میزان جرقه كم می باشد.

سیم جوش به طور مستمر تغذیه می گردد، بنابراین زمان برای تعویض الكترود صرف نمی شود.

این شیوه به راحتی می تواند در تمام وضعیت ها استفاده شود.

حوضچه مذاب و قوس الكتریكی براحتی قابل مشاهده است.

سرباره حذف شده یا بسیار اندك است.

از الكترودی با قطر نسبتاً كم استفاده می شود، كه باعث بالا رفتن چگالی جریان می شود.

درصد بالایی از سیم جوش در منطقه اتصال رسوب می كند.



نكاتی راجع به استفاده صحیح از سیم جوش CO2 :

اندازه شیار قرقره كشنده وایر فیدر دستگاه جوش باید با قطر سیم جوش مصرفی همخوانی داشته باشد.

نازل ورودی انتهای تورچ جوشكاری دقیقاً در مقابل شیار قرقره كشنده جوش قرار گرفته باشد. ضمناً نوك این نازل تیز باشد، زیرا باعث آسیب زدن به سیم جوش می گردد.



فنر هدایت كننده سیم جوش در دادن غلاف تورچ دارای مشخصات زیر باشد:


1- فنریت خود را در اثر گرم شدن از دست نداده باشد.

2- له شدگی نداشته باشد.

3- كوتاه نباشد.


فشار پیچ و فنر نگهدارنده قرقره های كشنده روی سیم جوش در حدی باشد كه:


سیم جوش له نشود.

سیم جوش به هنگام كار متوقف نگردد

پیچ و فنر در (ریل هاب) كه در مركز قرقره سیم جوش قرار دارد، بیش از حد لازم سفت یا شل نباشد، چون سفت بودن آن به موتور وایر فیدر فشار وارد نموده و شل بودن آن باعث بیرون ریختن سیم از قرقره می شود.

نازل سیم جوش از نظر قطر داخل با سیم جوش مصرفی همخوانی داشته باشد. (گشاد یا تنگ نباشد) و همچنین رزوه آن با انبردست محكم شده باشد.

میزان ریزش گاز محافظ با قطر سیم جوش تنظیم گردد. (میزان گاز محافظ عبوری 10 برابر قطر سیم جوش باشد)

در صورت استفاده از گاز محافظ CO2 بعداز مانومتر كپسول، باید گرمكن گاز نصب گردد و همواره قبل از شروع عملیات جوشكاری از صحت كاركرد گرمكن اطمینان حاصل شود. فنر تورچ در مدت زمان لازم (بستگی به ساعت كاركرد دارد) تمیز و عاری از هر گونه آلودگی گردد، در غیر این صورت فنر دچار اشكال می گردد. (برای تمیز كردن فنر تورچ می توان فنر را به صورت حلقه در آورد و در داخل بنزین قرار داد و سپس با فشار باد آن را تمیز كرد).

آمپر و ولتاژ جوشكاری زمانی با هم همخوانی دارند كه ریزترین و مداوم ترین صدای ریزش قطرات سیم جوش هنگام كار شنیده شود.

بعد از تنظیم ولتاژ و آمپر باید خروجی كابل اتصال منفی روی دستگاه جوش نسبت به ضخامت قطعه میزان گرمای لازم انتقالی به قطعه، صحیح انتخاب گردد. در این صورت پاشش جرقه جوشكاری زیاد خواهد بود.

فاصله نوك نازل سیم جوش تا نوك شعله هنگام مصرف ازگاز CO2 به میزان mm2 و هنگام استفاده ازاین گاز با مخلوطی ازآرگون mm8 داخل تر باشد. به هنگام جوش كاری، زاویه این جوش نسبت به خط عمود بركار بیشتر از 25 درجه نباشد زیرا باعث خواهد شد:

فاصله سیم آزاد زیاد شود.

گاز محافظ به طور كامل روی حوضچه جوش نریزد.

جهت جلوگیری از چسبیدن جرقه ها به داخل شعله جوش و اطراف نازل سیم جوش در ابتدا و همچنین در فواصل بین كار و بعد از تمیز نمودن آثار جرقه ها از اسپری ضد جرقه استفاده گردد.

معایب جوش MAG :


تا به حال تعدادی از قطعات و اتصالات فلزی مهم و ایمنی دربدنه خودرو در اثر ایجاد بعضی عیوب در فلز جوش یا منطقه مجاور آن شكسته شده و موجب خسارات مالی و جانی فراوانی شده‌اند. همانطور كه می‌دانیم جوش ایده‌آل و خالی از نقص تقریباً غیر ممكن است و معمولاً جوش‌ها دارای معایبی هستند، مخصوصاً جوشكاری‌هایی كه به صورت دستی انجام می‌شوند.

در جوش CO2 به دلیل این كه تجهیزات و ادوات جوشكاری نسبت به جوش‌های دیگر بیشتر است لذا عیوب آن هم نسبت به جوش‌های دیگر بیشتر است كه در حد ممكن باید از مواد مصرفی مناسب مانندگاز CO2 مرغوب و خالی از رطوبت، سیم جوش متناسب با زاویه جوشكاری و قطعه‌كار عاری از كثیفی مانند چربی، زنگ زدگی، اكسیده بودن، رنگ و رطوبت استفاده كرد.

البته بعضی از پارامترها در اختیار كنترل ما نیست به عنوان مثال اگر بدنه در ایستگاه قبل با دقت و توجه كم مونتاژ شده باشد و ورق مورد نظر برای جوشكاری دارای فاصله هوایی باشد ، جوشكار ناچار است به دلیل به وجود نیامدن توقف در خط هر طور كه شده پروسه جوشكاری فلز روی بدنه و محل مورد نظر انجام دهد .

ورق هایی كه گالوانیزه هستند در حین جوشكاری فلز روی از طریق پوشش گالوانیزه وارد مذاب می شود كه :

باعث تردی و بالا بردن میزان حساسیت درمقابل ترك برداشتن می شود .

دراثر سوختن و بخار شدن ایجاد دود سفیدی می‌كند كه مشكلات تنفسی و عدم رویت كامل عملیات جوشكاری را برای شخص جوشكار به وجود می‌آورد.

می‌تواند باعث ایجاد حفره و تخلخل در گرده جوش شود.

عیوب جوش CO2 در اثر عوامل مختلف و متفاوت اعم از اتصال، مناسب نبودن مواد مصرفی شامل فلز قطعه‌كار، گاز CO2، سیم جوش مصرفی و پارامترهای جوشكاری مانند ولتاژ، جریان، سرعت تغذیه سیم، قطر، سرعت حركت تورچ، نوع دستگاه و عدم مهارت جوشكار در نحوه انجام عملیات جوشكاری و نیز پیش‌گرم و یا پس‌گرم كردن می‌توان نام برد.

هر كدام از عیوب جوش بنا به حساسیت كاربردی موضع اتصال، مجاز هستند. و همكاران در بخش QC (كنترل كیفیت) از طریق آزمایشات مختلف میزان این عیوب را با استانداردهای مربوطه مقایسه كرده و آنها را قبول یا رد می‌كنند.

عیوبی كه می‌توانند در ایستگاه ایجاد شوند:

- عیوب مربوط به قطعه گذاری نامناسب

- عیوب ناشی از نامناسب بودن سطح كار (روغنی بودن، آبكاری نامناسب، رنگ، زنگ‌زدگی)

- عیوب مربوط به خارج از اندازه بودن ابعاد جوش - مشكلات مربوط به تغییر حالت سرشاسی و دفرمگی قطعات و فاصله هوایی آنها

- تنظیم نبودن دستگاه از نظر جریان، ولتاژ، سرعت تغذیه سیم، میزان عبور گاز محافظ، - تورچ و شعله‌پوش

- عدم مهارت جوشكار دراجرای پروسه جوشكاری

ایرادهایی كه در اثر نادرست بودن تجهیزات دستگاه جوش MAGایجاد می‌شوند:


-نازل سیم جوش از نظر قطر داخلی با سیم جوش مصرفی همخوانی نداشته باشد .

- اطراف شعله جوش دچار خوردگی و سایئدگی شده باشد چون در پوشش منطقه اختلال ایجاد می كند .

- اندازه شیار قرقره كشنده وایر فیلدر Wire filder دستگاه با قطر سیم جوش مصرفی همخوانی نداشته باشد .

- جهت جلوگیری از چسبیدن جرقه هابه داخل شعله پوش واطراف نازل سیم جوش در ابتدا و در فواصل بین كار از اسپری ضد جرقه استفاده گردد .

نكته:

قطرات ریز را كه از منطقه جوش در بین اتصالات ذوبی به اطراف پرت می شوند یا ترشح می گویند . این قطرات می توانند از حوضچه جوش یا سیم جوش پركننده ناشی شده باشند . هنگامی كه دانه های كروی و مذاب قطرات از سیم جوش به طرف حوضچه جوش منتقل می شوند و ایجاد پل در فاصله قوس می كنند مدار بسته (اتصال كوتاه ) به وجود می آید كه عبور شدت جریان از آن باعث گداخته شدن فوق العاده این پل می شود كه با انفجار آن بارانی از جرقه های گداخته به وجود می آورد . جرقه های درشت در فرایند جوشكاری CO2با تورچ دستی در اثر قوس اضافی و جرقه های ریز ناشی از جریان اضافی می باشد.

جرقه‌ها اغلب در حین پرواز در روی سطح فقط ایجاد لكه‌هایی می‌كنند. اغلب جرقه‌های چسبیده بر روی سطح در فواصل دور، با برس سیمی و وسایل مشابه به راحتی تمیز می‌شوند. اما جرقه‌های چسبیده شده در نزدیكی مسیر اتصال به راحتی نمی شوند و ظاهر جوش را بد منظره می كنند. علاوه براین جرقه و ترشح یكی از عواملی است كه باعث سوزاندن پوست و لباس جوشكار می شود، كه با تنظیم پارامترهای جریان، ولتاژ، قطب، سرعت تغذیه سیم، عبور گاز CO2 می توان از بروز آنها جلوگیری كرد.

سوراخ شدن و ریزش جوش:

اگرفلز جوش بیش از حد در قطعات جوش دادنی نفوذ كند حوضچه مذاب ، ریشه جوش را سوراخ كرده پایین می ریزد . تولید شدن گرمای بیش از حد لزوم موجب سوختن سیم جوش ومقداری از سطح قطعه كار می شود . این ایراد بیشتر از نادرست بودن پارامترهای دستگاه جوشكاری ناشی می شود ، البته مهارت دست جوشكار هم بی تاثیر نیست .

- نفوذ ناقص یا بیش از اندازه مذاب در قطعه كار:

این نقص به علت پیشروی سریع جوشكار ممكن است ایجاد شود ، زیرا در این حالت سیم جوش CO2 به طور كامل به محل اتصال دو قطعه كار نخواهد رسید و باعث گود شدن و نفوذ بیش از حد مذاب در قطعه كار خواهد شد.

ایجاد خوردگی:

هنگامی كه جوش از كناره های لبه جوش پایین تر قرار گیرد عیب پدیدار شده را خوردگی جوش می نامند . عوامل بروز این عبارتنداز : تمركز زیاد حرارت در محل جوش ، بكارگیری روش نامتناسب برای انجام پروسه جوشكاری مورد نظر . با تنظیم دستگاه به طور دقیق ، ممانعت از رسیدن گرمای اضافی به ناحیه جوشكاری و انتخاب تكنیك صحیح جوشكاری از ایجاد انواع خوردگی در درزهای اتصال می توان جلوگیری كرد.

اميدوارم مطالب براتون مفيد واقع شده باشد .
 
آخرین ویرایش:

hadise mohammadi

عضو جدید
کتاب دکتر طاحونی به روش تنش مجازه که هم یه روش قدیمیه هم یه روش متداول بین مهندسان,ولی روش LRFDدر کتاب دکتر ایرانی یه روش جدیدتر ودقیقتریه که آئین نامه ها هم به سمت این روش دارن گرایش پیدا میکنن,البته کلیات دو روش مثل هم هستش
 

سیروس رضایی

عضو جدید
بادبند EBFچه بادبندی است؟

بادبند EBFچه بادبندی است؟

سلام بادبند EBFاز حاظ شکل ظاهری چه نوع بادبندیه ؟و چرا میگن بهترین نوع بادبنده؟و اینکه برای اجرای بادبند ناودونی بهتره یا نبشی؟ممنون هر کی بلده کمک کنه
 

reza2011

عضو جدید
سلام بادبند EBFاز حاظ شکل ظاهری چه نوع بادبندیه ؟و چرا میگن بهترین نوع بادبنده؟و اینکه برای اجرای بادبند ناودونی بهتره یا نبشی؟ممنون هر کی بلده کمک کنه

سلام دوست عزيز ...

بطور كل مهاربندها به 2 دسته تقسيم ميشوند :

مهاربندهاي بدون خروج از مركزيت يا همگرا يا CBF : مهاربندهايي هستند كه همديگر را در يك نقطه قطع ميكنند مانند مهاربندهاي ضربدري يا مهاربندهاي هفت يا مهاربندهاي هشت ...

مهاربندهاي با خروج از مركزيت يا واگرا يا EBF : مهاربندهايي هستند كه همديگر را قطع نميكنند .

براي اينكه با شكل ظاهري اين مهاربند آشنا بشيد تصوير 1 رو مشاهده كنيد :



همانطور كه در تصوير مشخص شده است مهاربند ها روي تير بالا در يك فاصله معين از يكديگر قرار گرفته اند . اين فاصله رو معمولا با e نشان داده و اصطلاحا به اين فاصله تير پيوند ميگوييم . اين طول بر اساس روابط محاسباتي بدست مي آيد كه جاي آن در اين بحث نيست .

شكل ديگه اي از مهاربند EBF همانند شكل 2 ( تصوير زير ) است . در اين حالت 2 قطعه مهاربند روي تير پاييني خود تشكيل تير پيوند را ميدهد .




حال توجه شما رو به چندين نكته مهم در ارتباط با مهاربندهاي EBF جلب ميكنم :

1 - در مهاربندهاي EBF به دليل وجود تير پيوند خرابي مهاربند تا جاي ممكن به تاخير خواهد افتاد . لازمه اين تاخير آن است كه تير پيوند بتواند متحمل شكل پذيري بالا شده و تنش تسليم را پشت سر گذارده و به مرحله شكل پذيري برسد . لذا چنانچه اين تير به حدي ضعيف باشد كه به سرعت گسسته شود ديگر اهداف انتظار داشته از اين نوع مهاربند بدست نخواهد آمد .

2 - استاندار ترين شكل مهاربند EBF همان تصوير شماره 1 است . توصيه اكيد ميكنم كه از اجراي تصوير 2 تا حد امكان پرهيز كنيد چون طبق بررسي و تحقيق در مورد اين نوع مهاربندها ( تصوير 2 ) مشخص شده است كه رفتار اين نوع مهاربندها در حين زلزله بيشتر همانند مهاربندهاي CBF نوع هشت است . لذا در اين حالت نبايستي انتظار شكل پذيري فراوان كه در مهاربندهاي EBF انتظار آن را داريم داشته باشيد . ساير اشكال اجراي مهاربند EBF به هيچ عنوان براي كشور ايران توصيه نميشود زيرا نياز به جوشكاري هاي تخصصي دارد كه در ايران كمتر يافت ميشود .

3 - مهاربندهاي EBF از نظر رفتاري به 2 دسته تقسيم ميشوند :

الف : مهاربند با رفتار برشي

ب : مهاربند با رفتار خمشي

الف : مهاربند با رفتار برشي : زمانيكه طول تير پيوند كوتاه اختيار شود رفتار تير پيوند برشي خواهد بود يعني عامل گشيختگي اين تير برش خواهد بود و نه خمش . لذا تير براي برش طراحي ميشود نه خمش . در اين حالت سايز مقطع تير پيوند نسبت به حالت ب سبكتر خواهد بود . بطور معمول رفتار برشي در طول هاي زير 60 الي 70 سانت براي تير پيوند حاصل ميشود . در تصوير زير ( تصوير 3 ) نمونه اي از اين مهاربندها مشاهده ميشود :




ب : مهاربند با رفتار خمشي : به دليل بالا بودن طول تير پيوند عامل موثر در خرابي تير پيوند خمش است و نه برش . لذا در اين حالت مقطع قويتري براي تير پيوند نسبت به حالت الف مورد نياز است . در شكل زير ( تصوير 4 ) اين حالت مشاهده ميشود :




4 - دليل استفاده از مهاربند هاي EBF از ديدگاه مهندسين عمران و معماري متفاوت است :

ما مهندسين عمران از اين مهاربند استقبال ميكنيم زيرا تخريب سازه را به تاخير انداخته و دوام و پايداري ان نسبت به مهاربندهاي CBF بسيار بالاتر است و ميزان شكل پذيري ان بالاست .

مهندسين معماري به دليل اينكه با وجود اين مهاربند ميتوانند باز شو نظير پنجره رو اجرا كنند از اين نوع مهاربند بيشتر استقبال ميكنند .

بطور كل مهاربندهاي گروه ب نسبت به گروه الف از استقبال بيشتري برخوردار هستند و بيشتر استفاده ميشوند . زيرا در حالت گروه ب به دليل فضاي بيشتر براي اجراي بازشو مطلوبتر است . ولي بطور كلي من توصيه ميكنم تا حد امكان از مهاربندهاي گروه الف استفاده كنيد . ضمنا مهاربندهاي نشان داده شده در تصوير 2 نيز به دليل همين موضوع در سازه ها بيشتر استفاده ميشوند كه همانطور كه گفتم با اجراي اين حالت نبايستي انتظار شكل پذيري بالا كه در مهاربندهاي EBF از آن انتظار داريم را داشته باشيد .

5 - در مهاربندهاي EBF تنها مقطع قابل قبول براي تير پيوند تير آهن تك IPE و يا تير ورق ميباشد . البته در صورت استفاده از مهاربندهاي گروه ب حتما بايستي از تير ورق استفاده شود زيرا مقطع تك به هيچ عنوان جوابگو نيست .

6 - بهترين مقطع چه در مهاربندهاي CBF و چه در مهاربندهاي EBF براي مهاربند مقطع دوبل ناوداني است . مقطع دوبل نبشي در مهاربندهاي EBF به هيچ عنوان جوابگو نيست . ضمنا بهترين حالت استفاده از دوبل ناوداني فرم [] ميباشد و فرم ][ توصيه نميشود .
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز برای درک بهتر عملکرد ورق تقویتی جان در مفابله با نیروی برشی این کار رو انجام بده

یک برگ کاغذ جلو صورتت بگیر و با روش معمولی پاره اش کن [ یک دستت رو در جهت صورت و دست دیگر رو به سمت بیرون بکش ) میبینه که در راستای عرض ورق کاغذ داره جر می خوره , دو یا سه سانتی کاغذ رو جر بده بعد یک قطعه چسب نواری پایین تر از مسیری که داره پاره میشه بزن و پاره کردن کاغذ رو ادامه بدی می بینی که هنگامی که مسیر برش به ناحیه چسب خورده رسید متوقف میشه و این مقاومت چسب باعث میشه شماه نیروی بیشتری جهت ادامه کارتون وارد کنید.

حالا اگه اون قسمت ورق که مقابل صورتتون هست جان تیر آهن در نظر بگیرید و چسب رو هم ورق تقویتی جان اون وقت .....
 
بالا