درباره ی هرباریوم های گیاهی

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
هرباریوم نوعی کلکسیون نمونه‌های گیاهی خشک بوده که هویت گیاهان را مشخص می‌کنند. نمونه‌های گیاهی که از طبیعت جمع می‌شوند بروی کاغذهای جاذب رطوبت پهن و گسترده می‌شوند. معمولاً کاغذ حاوی نمونه بوسیله پرس خشکانده می‌شود. نمونه‌های خشک شده بروی مقواهای مخصوص چسبانیده شده و در نهایت در کابینت‌ها نگهداری می‌شوند. نمونه‌های چسبانیده شده حاوی برچسب می‌باشند. این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی از قبیل نام علمی گیاه، ارتفاع، مکان و زمان جمع‌آوری می‌باشند.
هرباریوم‌ها ممکن است تمام گروههای گیاهی و تمام مناطق جغرافیایی را پوشش دهند. تعداد گونه‌های ممکن است از چند صد نمونه به چند میلیون برسد.
چهار فعالیت عمده در یک هرباریوم انجام می‌گیرد.
1- شناسایی گیاهان: کلید زدن گیاهان با کتابهای فلور و همچنین مقایسه آنها با نمونه‌های از قبل شناسایی شده، شناسایی گیاهان را برای گیاهشناسان ممکن می‌سازد.
2- محلی برای انجام پروژه‌های گیاهشناسی مثل فلوریستیک، جامعه شناسی گیاهی، اتنوبوتانی و ...
3- محلی بر آموزش گیاهشناسی برای دانشجویان این رشته یا رشته‌های مربوطه. در حالت ایده‌ال، این فعالیت بصورت تلفیق آن با طبیعت و باغ گیاهشناسی صورت می‌گیرد.
4- محل نگهداری نمونه‌های سند. در این بین، نمونه‌های تیپ از اهمیت زیادی برخوردار هستند. علاوه بر این، نمونه‌هایی که بعنوان رکورد، شمارش کروموزومی، فیتوشیمی و ... بررسی شده‌اند بایستی در هرباریوم یک نمونه سند داشته باشند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار





 

narges-68

عضو جدید
کا هزر ترم باید 10 نمونخ هرباریومی جمع میکردیم.
اما ما به روش قدیمی خشک میکنیم!!:redface:
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا اینا چقد پیشرفتن ما با کلی جگر خونی گیاه خشک می کردیم
تنها امکانات ما چند تا کاغذ باطله و کاشی و آجر بود ! :)
 

* ziba *

عضو جدید
کاربر ممتاز
آقا یه سؤال :
بعضی گیاها به محض پرس شدن و پاره شدن دیواره ی سلولیشون و خارج شدن محتویات سلول ، تغییر شیمیایی و در نتیجه تغییر رنگ می دن
من برای این مشکل هیچ راه حلی پیدا نکردم
فقط می دونم که باید دنبال یه راه شیمیایی باشیم مثلا یه فیکساتور
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
برای خشک کردن گیاهان گوشتی اول اونا رو در اب جوش _اسید استیک_الکل یا فرمالین قرار میدیم تا نرم شن سپس دستمال کاغذی و ورقهای رطوبت گیر رو در چند لایه قرار میدیم و هر روز دو بار دستمال و کاغذها رو عوض میگنیم.واسه خشک کردن گلها از گلوله های پنبه استفاده میکنیم.در ضمن وقتی زیاد ابدار باشن از قسمتهای کوچک گیاه استفاده کرده و عکس هم میگیریم.
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
هرباریومهای بزرگ به ترتیب:موزه پاریس(P) با 10500000نمونه-کیو(k) انگلیس با بیش از 5000000 ن-باغ لنینگراد(LE)با 5000000 ن-ژنو(G) با 5000000ن.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
درباره ی هرباریوم دانشگاه تهران هم اطلاعی دارین؟
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
درباره ی جایگاه هرباریوم دانشگاه تهران واینکه چندتانمونه داره؟
 

hajibehzad

کاربر برگزیده علوم گیاهی
herbariorum:دانشکده کشاورزی کرج(KAR)با45000/TEHیا دانشکده داروسازی تهران با 80000/TUHیادانشکده علوم تهران با 35000/TARIیا مرکزی با 120000 نمونه که جدید و مدرنه و در بزرگراهه تهران-کرج کنار باغ گیاهشناسی ملی هستش.البته هرباریوم IRAN یا اوین هم با 145000 نمونه در شمال تهران نزدیک اوین و ولنجک قرار داره.
 

Similar threads

بالا