خبرها و تازه های کشاورزی

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشاورزان قزوینی نسبت به کنترل مکانیکی باغات میوه اقدام کنند

کشاورزان قزوینی نسبت به کنترل مکانیکی باغات میوه اقدام کنند



کشاورزان قزوینی نسبت به کنترل مکانیکی باغات میوه اقدام کنند

قزوین - خبرگزاری مهر: کمیته هواشناسی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشاورزان خواست با مساعد شدن شرایط جوی نسبت به کنترل مکانیکی باغات میوه اقدام کنند. به گزارش خبرگزاری مهر در قزوین، کمیته کشاورزی هواشناسی سازمان جهاد کشاورزی استان با بررسی نقشه های پیش یابی و تصاویر ماهواره ای تا صبح چهارشنبه با گذر متناوب امواج ناپایدار از منطقه در بعضی ساعات افزایش ابر، بارش باران، رعد و برق و وزش باد پیش بینی کرده است.
بنابر این گزارش در روز سه شنبه بارشها از شدت بیشتری برخوردار می شود که به کشاورزان توصیه شده است از مصرف کود سرک در مزارع دیم (گندم و جو) خودداری کرده و در صورت مساعد بودن شرایط جوی با نظر کارشناسان مراکز خدمات و کلنیک های گیاه پزشکی نسبت به کنترل سن مادر در مزارع گندم و جو اقدام کنند.
کمیته هواشناسی کشاورزی به بهره برداران استان یادآور شده برای کنترل آفات و بیماری های درختان میوه و ردیابی و کانون کوبی انواع زنگ زرد، قهوه ای و زنگ ساقه گندم و جو با هماهنگی کارشناسان مراکز خدمات و کلنیک های گیاه پزشکی هم اقدام کنند.
همچنین از کشاورزان خواسته شده است به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی نسبت به تهیه خزانه برنج و آماده سازی بستر کاشت برنج و پنبه اقدام کنند.


۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انتقاد امام جمعه گرگان از ورود بی رویه محصولات کشاورزی چینی

انتقاد امام جمعه گرگان از ورود بی رویه محصولات کشاورزی چینی


انتقاد امام جمعه گرگان از ورود بی رویه محصولات کشاورزی چینی

گرگان - خبرگزاری مهر: امام جمعه گرگان از سیل بی رویه ورود محصولات کشاورزی چینی مانند بادام و سیر در بازارهای استان انتقاد کرد. به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی پیش از ظهر دوشنبه در چهل و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان اضافه کرد: این اجناس بسیار ارزان تر از اجناس داخلی است و من در این شرایط در واقع احساس جنگ می کنم و اگر عمیق تر نگاه کنیم، متوجه می شویم در این جنگ ما به نفع کشور چین کار کرده ایم، زیرا با خرید این اجناس، کارگران و کارخانه های آن کشور را سرپا نگه داشته ایم و به اقتصاد آنان کمک کرده ایم.

وی اضافه کرد: همین امر باعث شده تا سرمایه گذار به ایران نیاید و در واقع یک جنگ مهم و بی سر و صدا برپا شود.

وی با بیان این که ورود این کالاها به کشور، در واقع به تولید، اشتغال و اقتصاد کشور ما ضربه می زند، گفت: از دیدگاه من این مسئله مصداق جنگ نرم است و به همین دلیل تعبیر رهبری از جهاد، بار معنائی بسیاری دارد و ما نیز باید در این زمینه با تمام قوا وارد شویم.

آیت الله نورمفیدی بیان داشت: ایران بهترین و با ارزش ترین منابع و مخازن ثروت را دارد و در این زمینه باید سطح بهره وری از منابع ملی را افزایش دهیم و به تعبیر مقام معظم رهبری باید اقتصاد خود را از نفت جدا کنیم و از همه منابع با کمترین استفاده بیشترین سود را ببریم.

وی اظهارداشت: همچنین برای آن که بازارهای جهانی را به دست بگیریم، ضمن شناسائی موقعیت بازار با استفاده از کارشناسان و متخصصان، باید تولید را بالا ببریم واگر به منابع و تولید اهمیت دهیم، به تحقق شعار جهاد اقتصادی کمک کرده ایم.

امام جمعه گرگان در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری سال 1390 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: جهاد برای جامعه ما در همه زمینه ها لازم است که نمونه بارز آن تلاش درمیدان علم و دانش است، زیرا هرگاه کشور ما خواست در بخش علم پیشرفت کند، جلوی ما را گرفتند و جوسازی کردند، اما کشور به راه خود با مبارزه و جهاد ادامه داد و باید این راه ادامه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: یکی از میادین مهم جهاد، میدان اقتصاد است، امروز در دنیایی زندگی می کنیم که دیگر کشورها بر سر هم داد و بیداد نمی کنند و در مسائل اقتصادی طوری طراحی و برنامه ریزی می کنند که بتوانند در بازارهای دنیا، برای خود صاحب حرف باشند و بر کشورهای دیگر از این طریق، پیروز شوند.

امام جمعه گرگان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دین و آیین ما شخصیت ها و مفاخر زیادی در همه زمینه ها وجود داشتندو نیز شخصیت های علمی بزرگی پرورش یافته اند که این مساله نشان می دهد، بحث مفاخر و مشاهیر علمی در ایران ریشه در آئین و مذهب دارد.

به گفته وی، در ایران از این مفاخر کم نبودند، اما به مرور زمان به علت برخی شرایط، این تعداد بسیار محدود شدند، در صورتی که امروز در اروپا و غرب به تعداد مفاخر آنان در هر زمینه ای افزوده می شود.

امام جمعه گرگان همچنین با اشاره به فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور تصریح کرد: یکی از آثار و برکات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، باز شدن فضا برای پرورش نخبگان و استعدادهای کشور و در مجموع مشاهیر و مفاخر است.

وی ادامه داد: دراین عصر و زمان به این شکل کار کردن، کار بسیار بزرگی است که می تواند کشور را به درجات عالیه در سطوح جهانی برساند.

آیت الله نورمفیدی در ادامه در خصوص تلقی جامعه از امامت گفت: تلقی عامه جامعه از امامت، کاربری درست و موثری نیست و ما باید به عنوان ادامه دهندگان راه انبیاء آنچه که قرآن از مساله رهبری و امامت تبیین نموده را عملیاتی نمائیم و پیامبر (ص) را به عنوان یک الگو و اسوه در زندگی خود قرار دهیم.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: متاسفانه در جامعه ما این برداشت جا نیفتاده و در این خصوص تبیین امامت و رهبری از دیدگاه قرآن را باید به خوبی انجام دهیم.

وی در ادامه به بخشی از زندگی حضرت زهرا (ع) اشاره کرد و گفت: ما نیز اگر نمی توانیم، در طول یک روز، برای جامعه دعا کنیم، می توانیم تا 50 درصد شیوه و روش زندگی آن معصوم را در زندگی خود اجرا کنیم که در این صورت می توانیم به اهداف و برنامه های خود در سال جهاد اقتصادی دست یابیم.


۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع "خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کشاورزان دارای حداکثر پنج کارگر از پرداخت حق بیمه معاف می شوند

کشاورزان دارای حداکثر پنج کارگر از پرداخت حق بیمه معاف می شوند


کشاورزان دارای حداکثر پنج کارگر از پرداخت حق بیمه معاف می شوند

یزد - خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس مصوبات این کمیسیون کارفرمایان بخش کشاورزی در صورتیکه حداکثر پنج کارگر شاغل در این بخش داشته باشند از معافیت بیمه بهره مند خواهند شد.
به گزارش خبرنگار مهر در ابرکوه، کاظم فرهمند ظهر یکشنبه در جلسه‌ ای با مسئولان و نمایندگان مردم بخش بهمن ابرکوه با تشریح روند تصویب بودجه، نگاه دولت و مجلس را در این بودجه، حمایت از اقشار محروم، کشاورزان، تولید و روستاها اعلام کرد.
نماینده مردم شهرستان‌ های ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی در این جلسه به تشریح برخی از بخش‌های بودجه‌ ای که با نظر کمیسیون تلفیق بودجه به صورت ویژه‌ تری مورد رسیدگی قرار گرفته و اعتبارات بیشتری نسبت به لایحه بودجه به آن اختصاص یافته است، پرداخت.
فرهمند طرح هدفمندسازی یارانه‌ ها با 62 هزار میلیارد تومان اعتبار را یکی از این بخش ‌ها برشمرد و افزود: 50 درصد این اعتبار به خانواده‌ها، 30 درصد در راستای جبران افزایش قیمت‌ها به بخش کشاورزی و صنعت و 10 درصد نیز طبق برنامه قانون برنامه پنج ساله پنجم به بخش بهداشت و درمان و 10 درصد نیز به کارهای عمرانی اختصاص می‌یابد.
وی خاطرنشان کرد: امسال همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، یک درصد از اعتبارات استانی به بخش تربیت‌بدنی و ورزش اختصاص یافته است که باید حداقل 30 درصد از آن به ورزش روستاها به ویژه روستاهای محروم اختصاص یابد.

فرهمند بیان داشت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق همچنین هشت درصد از اعتبارات استان‌ها به طرح هادی روستاها اختصاص یافته است که در این مورد شاهد افزایش بودجه بوده ‌ایم.

وی یادآور شد: برای نخستین بار سه هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین دولت برای اجرای طرح‌های آب و خاک به وزارت نیرو اختصاص داده شد.

فرهمند همچنین خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه امسال نیز 500 میلیارد تومان از درآمد وزارت نفت به طرح آب‌رسانی روستایی تعلق گرفت.

وی خاطرنشان کرد: 800 میلیارد تومان نیز به طرح‌های آب کشاورزی و طرح اصلاح باغات اختصاص یافت که 400 میلیارد تومان آن به وزارت نیرو و بقیه به وزارت جهاد کشاورزی تعلق می‌گیرد.

نماینده پنج شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی و صندوق توسعه بخش کشاورزی اختصاص یافت.

فرهمند با بیان یکی دیگر از اقداماتی که در قالب بودجه و در بخش حمایت از کشاورزی به انجام رسیده است، اظهار داشت: در سال قبل برای اجرای طرح ‌های آبیاری، سهم دولت 70 درصد و کشاورز 30 درصد محاسبه می ‌شد که امسال بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، سهم دولت به 85 درصد افزایش یافت و در مناطق محروم نیز سهم دولت به 100 درصد رسیده است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع
"خبرگزاری مهر"


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دو هزار مترمربع زمین گلخانه ای به کشت توت فرنگی اختصاص یافت

دو هزار مترمربع زمین گلخانه ای به کشت توت فرنگی اختصاص یافت


دو هزار مترمربع زمین گلخانه ای به کشت توت فرنگی اختصاص یافت

ایلام - خبرگزاری مهر: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: در سال جاری دو هزار مترمربع زمین بصورت گلخانه ای به کشت توت فرنگی در استان ایلام اختصاص یافته است. به گزارش خبرنگار مهر در ایلام، همایون مظاهری ظهر دوشنبه در بازدید از این گلخانه ها اظهار داشت: این گلخانه ها در شهرستان شیروان چرداول از توابع استان ایلام قرار دارد.
وی بیان داشت: در این گلخانه بیش از 12 هزار نشا توت فرنگی کاشت شده است.
مظاهری عنوان کرد: پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت بیش از یک تن محصول توت فرنگی از گلخانه ها برداشت شود.
این مسئول افزود: یک هزار متر مربع از زمینهای اختصاص یافته به کشت گلخانه ای توت فرنگی بصورت آبیاری زیر سطحی انجام می شود که این روش در کاهش مصرف آب بسیار موثر است.


۱۳۹۰/۰۲/۰۵
منبع
"خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
خسارت 10 میلیارد ریالی وقوع سیل در بخش کشاورزی شبستر

خسارت 10 میلیارد ریالی وقوع سیل در بخش کشاورزی شبستر

خسارت 10 میلیارد ریالی وقوع سیل در بخش کشاورزی شبستر

تبریز – خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان شبستر گفت: وقوع سیل در این شهرستان حدود 10 میلیارد ریال به بخش کشاورزی منطقه خسارت وارد کرده است. به گزارش خبرنگار مهر در شبستر، جمشید عقلمند مرجانی صبح سه شنبه در جلسه شورای حوادث غیرمترقبهاین شهرستان با بیان این مطلب اظهار داشت: 120 هکتار از مزارع شهرستان خسارت دیده است.
عقل مند مرجانی اضافه کرد: به سایر تاسیسات زیربنایی این شهرستان از جمله شبکه های آب و فاضلاب، پلها و شبکه های فیبر نوری و همچنین مخابراتی خسارات زیادی وارد شده است.
وی خاطر نشان کرد: جاری شدن سیل در زمینهای شهرستان به خصوص رودخانه کبوترعلی چای و شاخه های مربوطه آن باعث وارد آمدن خسارات زیادی به اراضی روستاهای پایین دست از جمله روستاهای کونشک و کافی الملک و قسمتی از شهر شندآباد شده است.
فرماندار شبستر در ادامه یادآور شد:شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان به هماهنگی دستگاههای اجرایی برای مدیریت این مشکل اقدام لازم را به عمل آورده است.



۱۳۹۰/۰۲/۰6
منبع
"خبرگزاری مهر"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
تولید کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست از زباله های خانگی در ورامین

تولید کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست از زباله های خانگی در ورامین


تولید کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست از زباله های خانگی در ورامین

شهرستانهای تهران - خبرگزاری مهر: تولید و عرضه کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست از کمپوست زباله های خانگی برای نخستین بار در شهرستان ورامین آغاز شد. مبتکر این طرح در گفتگو با خبرنگار مهر ر ورامین، گفت: اجرای این طرح که برای نخستین بار در شهرستان ورامین است با بهره گیری از دانش و روشهای نوین و روز دنیا صورت گرفته است.
مهرداد استادی افزود: بومی نمودن این دانش و لحاظ نمودن شرایط محیطی و برخی تجربیات فنی، منجر به تولید کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست شد.
وی اشاره کرد: این نوع کود قابل مصرف در پرورش کلیه محصولات کشاورزی و دارای عناصری از جمله ازت، فسفر، کلسیم و حاوی میکروارگانیسم های هوازی مفید مانند "ازتو باکتریها"، سبک و فاقد هرگونه بو و عاری از تخم علفهای هرز بوده و قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی را دارا می باشد.
افزایش رویش و بازدهی گیاهان با استفاده از کودهای بیولوژیکی ورمی کمپوست
کارشناس تولیدات گیاهی و کارشناس ارشد مکانیزاسیون ماشینهای کشاورزی افزود:استفاده از این کود، در افزایش، رویش و بازدهی گیاهان و محصولات ارگانیک تاثیر ویژه ای داشته و مواردی همچون امکان فرآوری به چای کمپوست، هوا دهی خاک با ایجاد خلل و فرج و ایجاد پوکی در خاکهای متراکم، از مزایای این کود بیولوژیکی است.
وی اظهار داشت: اصلاح خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک، فرآوری سریعتر از بیوکمپوست، عاری از باکتری های غیرهوازی، قارچها و میکروارگانیسم های پاتوژن، و دارای مواد محرکه رشد گیاهی بودن نظیر هورمونها و عناصر میکرو همانند آهن، روی، مس و منگنز و بالا بودن میزان عناصر اصلی غذایی در مقایسه با سایر کودهای آلی، از دیگر مزایای این کود محسوب می شود.
استادی ادامه داد: کودهای ورمی کمپوست، ملکه کودهای بیولوژیکی در دنیا بوده و این نوع کود که از طریق شرکت ایرانی تهیه و تولید شده ، دارای گواهینامه ISO IMS و مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست است.
فرآیند تهیه و تولید کود بیولوژیکی ورمی کمپوست
وی در زمینه فرآیند تهیه و تولید این کود گفت: دریافت و تهیه زباله تر از بازیافت زباله های شهری شامل ( کاغذ، مقوا، پوست، سبزی و...)، اضافه نمودن کود دامی و بعد کاه و کلش، ترکیب مواد آماده شده و فرآوری جدید به وسیله دستگاه ورمی، تامین رطوبت هشتاد درصدی و اضافه کردن کرم به بستر، گذشت زمان ۲۵الی ۳۰روز جهت استفاده کرمها از مواد آماده شده و تکثیر کرم و دفع زباله ها، دادن حرارت، آماده نمودن، بسته بندی و عرضه، فرآیند تهیه و تولید کود بیولوژیکی ورمی کمپوست است.



۱۳۹۰/۰۲/۰6
منبع
"خبرگزاری مهر"

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كاهش قيمت برق موتور پمپ‌هاي چاه‌هاي كشاورزي

كاهش قيمت برق موتور پمپ‌هاي چاه‌هاي كشاورزي


رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي از كاهش قيمت برق موتورپمپ‌هاي چاه‌هاي كشاورزي از قرار‌ هر كيلووات ساعت 9 تومان خبر داد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، رييس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي گفت: قيمت برق موتورپمپ‌هاي چاه‌هاي كشاورزي با موافقت رياست محترم جمهوري و پيگيري‌هاي وزير محترم جهاد كشاورزي و مساعدت وزير محترم نيرو از 12 تومان به 9 تومان در هر كيلووات ساعت از ابتداي سال 1390 كاهش يافت.
غلامرضا هادربادي تصريح كرد: در صورتي كه صاحبان چاه‌هاي كشاورزي در ساعت‌هاي اوج مصرف يعني از ساعت 17 الي 23 از برق كشاورزي استفاده نكنند، هر كيلو‌وات ساعت برق آنان به قيمت چهار تومان محاسبه خواهد شد.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مظلومیت زمین پاک در همایش اختصاصی/ همه بدهکار زمین هستیم!

مظلومیت زمین پاک در همایش اختصاصی/ همه بدهکار زمین هستیم!


مظلومیت زمین پاک در همایش اختصاصی

همه بدهکار زمین هستیم!

خرم آباد - خبرگزاری مهر: برگزاری همایش زمین پاک در دانشگاه لرستان یکی از مصادیق مظلومیت مقوله محیط زیست در میان سایر مباحث است به طوری که در سالن این همایش تعداد شرکت کنندگان به زحمت به 30 نفر می رسید.
به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می شود و به همه مردم روی زمین یادآوری می‌شود که نباید سیاره خود، زمین را فراموش کنند و باید به فکر حفظ آن باشند.​
روز زمین پاک مناسبت سالانه‌ای است که با هدف افزایش آگاهی و تجلیل از محیط زیست کره زمین نامگذاری شده است.​
در سال 1969جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. اوتانت دبیرکل وقت سازمان ملل نیز از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم‌های سراسر دنیا تبدیل شد.​
در ایران نیز همزمان با دیگر کشورهای جهان هفته زمین پاک از روز دوم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته در سراسر کشور برپا می‌شود و نخستین روز این هفته دوم اردیبهشت ماه به نام روز زمین پاک نامگذاری شده‌است.

صندلیهای خالی سالن همایش نشان دهنده مظلومیت محیط زیست
در این راستا برنامه های متنوعی در سطح استان لرستان طی این هفته در نظر گرفته شد که یکی از این برنامه ها همایش زمین پاک با حضور دانشجویان در محل دانشگاه لرستان بود که متاسفانه این همایش در حالی برگزار شد که عمده صندلیهای سالن خالی بودند و کمترین میزان استقبال از این گردهمایی صورت گرفته بود.




عدم استقبال دانشجویان از این همایش حتی موجب گلایه مدیرکل محیط زیست استان لرستان که به عنوان

مهمان در این مراسم حضور داشت نیز شد تا محمدحسین بازگیر در سخنانی عنوان کند که مظلومیت حوزه محیط زیست را می توان در چنین جلساتی به وضوح مشاهده کرد.​
وی ادامه داد: وقتی جلساتی با موضوعات دیگر در جاهای مختلف و به بهانه های متفاوت برگزار می شود حضور افراد بسیار پررنگ است ولی متاسفانه وقتی صحبت از همایشی با عنوان محیط زیست است همه با اکراه حضور پیدا می کنند.

اگر دانشجویان برای حفاظت از محیط زیست کمک نکنند به مشکل برمی خوریم
مدیرکل محیط زیست استان لرستان از دانشجویان به عنوان سفیران فرهنگی جامعه یاد کرد و بیان داشت: اگر این قشر در حوزه فرهنگسازی زیست محیطی کمک نکند به طور قطع به مشکل برخورد خواهیم کرد.​
بازگیر با اشاره به قداست زمین و خاک در تعالیم دینی، خاطرنشان کرد: هم در آئین و شریعت اسلام و هم در کلام بزرگان دین به مقوله زمین و ضرورت حراست از آن به طور موکد پرداخته شده است.​
وی همچنین بر ضرورت حفظ طبیعت، تنوع زیستی و حراست از گونه های جانوری و گیاهی تاکید کرد و گفت: متاسفانه با وجود سخاوت زمین در مواجهه با انسان در حق آن اجحاف زیادی صورت می گیرد.

نرم بالای فرسایش خاک در استان لرستان
مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اشاره به روند فرسایش خاک در کشورمان و استان لرستان، گفت: متاسفانه نرم فرسایش خاک در استان لرستان بالا است.​
بازگیر افزود: با وجود اینکه برای تولید خاک زمان زیادی صرف می شود ولی این خاک به راحتی در مدت زمان کوتاهی به دست انسانها و سایر عوامل طبیعی از بین می رود.







وی ادامه داد: این در حالیست که روزانه در پی اجرای غیرکارشناسی پروژه های عمرانی، خطوط انتقال نفت و گاز و ... بخش زیادی از طبیعت تخریب و خاک دچار فرسایش می شود.

جای بدون تخریب در طبیعت باقی نمانده است
مدیرکل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه دیگر جایی باقی نمانده است که اثر تخریب های حضور انسان در آنجا وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: امروز همه مشکلاتی چون گرمای کره زمین و مشکل گرد و غبار بر اثر فعالیتهایی است که به دست انسان صورت گرفته و حال همه خودمان را کنار کشیده ایم و انتظار داریم یک سازمان کم امکانات و با اعتبارات محدود به نام محیط زیست بار همه را در این زمینه به دوش بکشد.​
بازگیر با اشاره به اصل 50 قانون اساسی، حراست از محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و گفت: متاسفانه امروز با عملکرد انسان ما بسیار بدهکار زمین هستیم.

قطع درخت 100 ساله برای اضافه کردن یک متر به زمین کشاورزی
وی با اشاره به تخریب های انسان در سطح طبیعت از جمله استان لرستان، بیان داشت: ما شاهد این موضوع هستیم که برخی افراد برای اضافه کردن یک متر به زمین کشاورزی خود یک درخت 100 ساله را قطع می کنند.​
مدیرکل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر اینکه حرف ما این است که حراست از زمین و طبیعت نیازمند همراهی و کمک همه است، تصریح کرد: این امر از عهده یک دستگاه و یک سازمان ساخته نیست چرا که حراست از محیط زیست نیازمند عزم جدی و همگانی است.







بازگیر با اشاره به استقبال کمرنگ دانشجویان از این همایش گفت: حتی جمعیت دانشجویان که در محوطه دانشگاه حضور داشتند هم بیشتر از دانشجویانی است که در این همایش حضور پیدا کرده اند.

پسماندها و زباله ها در حال خفه کردن زمین هستند
وی با تاکید بر اینکه طبیعت همیار، همکار و دلسوز می خواهد، یادآور شد: امروز که گرد و غبار راه نفس های همه ما را بسته است علت آن مگر غیر از این است که ریه های زمین نابود شده اند.​
مدیرکل محیط زیست استان لرستان با بیان اینکه پسماندها و زباله ها در حال خفه کردن زمین هستند، گفت: در روز طبیعت سالجاری ما شاهد این موضوع بودیم که برای افرادی که به دل طبیعت آمده بودند همه چیز مهم بود به جز حراست از طبیعت.​
بازگیر با اشاره به شعار هفته زمین پاک در مورد مدیریت پسماند و حفظ آب و خاک، خواستار تجزیه و تحلیل دانشجویان در این زمینه به منظور نهادینه کردن فرهنگ صحیح دفع زباله شد.




۱۳۹۰/۰۲/۰7
منبع
"خبرگزاری مهر"
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پژوهشگر فرانسوی پیشنهاد داد: کاشت گیاه شاه دانه برای مهار تشعشعات هسته ای فوکوشیما

پژوهشگر فرانسوی پیشنهاد داد: کاشت گیاه شاه دانه برای مهار تشعشعات هسته ای فوکوشیما


یک پژوهشگر هسته ای فرانسوی پیشنهاد کرد برای کاهش فوق العاده تشعشعات هسته ای فوکوشیما، مقامات ژاپنی کاشت گیاه شاه دانه را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه فرانسوی میدی لیبر، "برنار پژو" از پژوهشگران هسته ای و مدیرکل کمیته انرژی اتمی فرانسه با اشاره به انتشار تشعشعات رادیو اکتیو در فضای ژاپن و به ویژه اطراف نیروگاه فوکوشیما اظهار داشت: کاشت گیاه زیاد شاه دانه در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما با توجه به اینکه توانایی جذب این تشعشعات را دارد بسیار موثر است.
ین پژوهشگر فرانسوی معتقد است گیاه شاه دانه می تواند با جذب تشعشات هسته ای از عمق زمین از اثرات زیانبار نفوذ این مواد در زمین بکاهد.
برنار پژو در این باره اظهار داشت: راه حل بسیار ساده است. گیاه شاه دانه به میزان 80 درصد تشعشعات هسته ای را از عمق زمین جذب می کند و پس از آن از جا کنده و سوزانده می شود.
وی البته هشدار داد که باید با خاکستر ناشی از سوزاندن این گیاه پس از جذب تشعشات هسته ای همچون زباله های هسته ای برخورد شود و دقت عمل این در این باره بسیار لازم است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پس از 40 سال فعاليت درهاي باغ گياه شناسي ملي ايران بر روي عموم باز شد

پس از 40 سال فعاليت درهاي باغ گياه شناسي ملي ايران بر روي عموم باز شد


رييس مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور از بازگشايي باغ گياه‌شناسي ملي ايران خبر داد و گفت: اين باغ به زودي در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکترحسين ميرزايي ندوشن با اعلام اين مطلب خاطرنشان كرد: مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع كشور در طول 40 سال گذشته سعي در تکميل باغ داشته و امروز باغ گياه‌شناسي به مرتبه‌اي رسيده است که مي‌تواند در معرض بازديد عموم قرار گيرد.
وي افزود: باغ گياه‌شناسي تاکنون در معرض استفاده دانش‌آموزان(مقاطع راهنمايي و دبيرستان)، دانشجويان و محققان بوده اما از اين پس در اختيار تمامي اقشار جامعه قرار خواهد گرفت.
رييس مؤسسه تحقيقات جنگل‌ها و مراتع کشور تصريح کرد: اين باغ بزرگترين باغ گياه‌شناسي خاورميانه با بيش از سه هزار گونه گياهي است که يکي از غني‌ترين باغ‌هاي گياه‌شناسي دنيا به شمار مي‌رود که انواع گونه‌هاي گياهي با رويش‌ها و شرايط اکولوژيک متفاوت در اين باغ وجود دارد.
وي افزود: اين باغ گياه شناسي با 130 مرکز مؤسسه تحقيقاتي در سراسر دنيا ارتباط علمي داشته و يکي از غني‌ترين اسناد منابع‌طبيعي در کشور و بزرگترين هرباريوم‌هاي گياهي را در کشور دارد.
ميرزايي ندوشن با بيان اينکه بزرگترين بانك ژن گياهي منابع‌طبيعي کشور در اين باغ وجود دارد، گفت: در حالي که تاكنون هشت هزار گونه گياهي در کشور شناسايي شده است، احتمالاً اين عدد تا 10 هزار گونه گياهي نيز افزايش خواهد داشت.
گفتني است، بازديد عمومي از باغ گياه شناسي ملي از 11 ارديبهشت‌ماه به صورت گروه‌هاي 30 تا 15 نفره و در روزهاي يك‌شنبه و سه‌شنبه در سه نوبت كاري صبح از ساعت 8:30 تا 10، 10:30 تا 12 و عصر از ساعت 13 تا 14:30 برگزار خواهد شد.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره تلفن‌هاي 6-44580282 قسمت كارشناسان روابط عمومي و يا 44580297 تماس بگيرند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گياه بومي «پنير باد» جايگزين واردات «مايه پنير» مي شود

سرپرست گروه زيست شناسي دانشگاه سيستان و بلوچستان با اعلام افتتاح آزمايشگاه کشت بافت گياهي اين دانشگاه طي 10 روز آينده از تلاش محققان مرکز پژوهشي گياهان دارويي و زينتي دانشگاه براي تکثير گياه بومي «پنير باد» به روش کشت بافت به منظور استفاده از آن در توليد پنير خبر داد.
به گزارش خبرنگار پژوهشي ايسنا، جعفر ولي زاده با اعلام اين مطلب اظهار کرد: با استفاده از شيوه کشت بافت گياهي ديگر نيازي به کاشت گياهان در مزرعه نيست و مي توان هزاران گياه را در يک آزمايشگاه کوچک تکثير و توليد کرد چرا که در اين روش، بخش هاي خاصي از يک گياه که استفاده از آنها موردنياز است به صورت هدفمند توليد شده و نيازي به تکثير همه بخش هاي گياه نيست.
وي افزود: صرفه جويي در فضاي فيزيکي و زمان، بهبود کيفيت و استفاده بهينه از منابع کشاورزي همچون خاک، آب و کود از مزاياي استفاده از روش کشت بافت گياهان است.
ولي زاده با بيان اينکه تکثير و توليد گياهان دارويي و صنعتي از طريق کشت بافت از برنامه هاي آينده دانشگاه سيستان و بلوچستان است، خاطرنشان کرد: فعاليت تحقيقاتي براي کاشت و تکثير گياه بومي «پنير باد» به روش کشت بافت نيز از ديگر فعاليت هاي در دست اقدام مرکزپژوهشي گياهان دارويي و زينتي است.
وي درباره گياه «پنير باد» توضيح داد: پنيرباد يکي از گياهان بومي منطقه بلوچستان است که به دليل داشتن خاصيت انعقاد شير، از سوي افراد محلي به عنوان مايه پنير استفاده مي‌شود.
ولي زاده ادامه داد: با توجه به اينکه در ايران از مايه پنير حيواني که حجم عمده آن از مواد وارداتي است، استفاده مي شود مي توان با توليد انبوه، اين گياه را جايگزين مايه پنير حيواني کرد.
به گفته موسس مرکز پژوهشي گياهان زينتي و دارويي دانشگاه سيستان و بلوچستان با تلاش دانشجويان کارشناسي ارشد رشته فيتوشيمي دانشگاه سيستان و بلوچستان همه ساله حداقل هشت پايان نامه با موضوع بررسي ترکيب شيميايي گياهان صنعتي و دارويي که عمدتا به صورت بومي در منطقه رويش دارند تدوين مي شود.
وي از درخواست ايجاد دوره هاي دکتري فيتوشيمي در دانشگاه سيستان و بلوچستان خبرداد، تصريح کرد: فعاليت مجتمع گلخانه هاي دانشگاه سيستان و بلوچستان از سال 1385 آغاز شده است.
ولي زاده ادامه داد: بخش زيادي از گياهان زينتي و فضاي سبز محوطه هاي دانشگاه، گل‌هاي شاخه بريده مورد نياز براي برگزاري سمينارها و همايش ها و همچنين برخي از محصولات جاليزي گلخانه اي به منظور استفاده همکاران دانشگاهي است که در اين مجتمع توليد مي شود.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همکاریهای زیست محیطی ایران و پاکستان توسعه می یابد

همکاریهای زیست محیطی ایران و پاکستان توسعه می یابد


همکاریهای زیست محیطی ایران و پاکستان توسعه می یابد

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون بخش مدیریت حیات وحش و تنوع زیستی ایالت جاو و کشمیر خواستار توسعه و گسترش همکاریهای زیست محیطی بین ایران و پاکستان شد.
به گزارش خبرنگار مهر در ارومیه، جاوید ایوب صبح پنجشنبه در جریان دیدار با معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، افزود: هر دو کشور پاکستان و ایران تجربیاتی در زمینه های حفاظت از عرصه های محیط زیست و منابع با ارزش دارند، که باید در قالب طرحهای مشترک و با انتقال تجربیات به یکدیگر در حل مسائل زیست محیطی کشورها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی همچنین ضمن ابرازعلاقمندی برای آشنایی با برنامه های مدیریتی حوضه دریاچه ارومیه نیز، اظهار داشت: از اینکه کارشناسان ایرانی برای رفع چنین مشکل زیست محیطی برنامه ای منسجم تدوین کرده اند، خوشحال و امیدواریم هرچه سریعتر با اجرایی شدن آن این دریاچه با ارزش نجات یابد.

رابطه منطقی بین حرکت توسعه ای و حفاظت محیط زیست ایجاد شود
معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه عزم مسئولان برای نجات دریاچه ارومیه جدی است، اظهار داشت: بر قراری رابطه ای منطقی میان حرکت توسعه ای و حفاظت از منابع با ارزش طبیعی در کشورهای در حال توسعه باید مورد توجه مسئولان باشد.
جواد محمودی اظهار داشت: در خصوص پارک ملی دریاچه ارومیه نیز با توجه به تاثیرات طرحهای توسعه ای و تغییرات چند ساله اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی، دولت با بررسی دقیق مسائل در حوزه آب و خاک با بسیج تمامی امکانات، راهکارهای نجات بخش این دریاچه را شناسایی و اقدامات لازم را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه مردم و نهادهای مردمی در این راستا دولت را همراهی می کنند، بیان داشت: با تشکیل ستاد راهبردی مدیریت دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهور و تعدادی وزرا و مسئولان استانهای مجاور دریاچه ارومیه، پروژه های اجرایی ویژه احیااین پارک ملی مطالعه و با اختصاص اعتباری بالع بر 40 هزار میلیارد ریال عملیات نجات این زیست بوم بار ارزش تسریع یافته است.



این مقام مسئول با بیان اینکه بخشی از این پروژه ها در قالب برنامه های سالیانه دستگاههای اجرایی تعریف شده است، خاطر نشان کرد: کاهش مصرف آب و ارتقای راندمان آبیاری در کشاورزی، مکانیزاسیون کشاورزی، انتقال آب از حوضه های همجوار دریاچه و بارورسازی ابرها از جمله این طرحها است که می تواند آینده ای مطمئن در مقابل تغییرات آب و هوایی و خشکسالی های احتمالی در سالهای بعد را برای دریاچه ارومیه تضمین کند.
محمودی با اشاره به جاذبه های طبیعی و تاریخی آذربایجان غربی نیز افزود: آذربایجان غربی با قدمت هزار ساله خود از جایگاه ویژه ای در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، محیط زیست و روابط سیاسی- اقتصادی با کشورهای همجوار برخوردار است .
معاون امورعمرانی استاندار آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشترکات فرهنگی مردم ایران و پاکستان، بیان داشت: مردم ایران به مردم مسلمان کشور دوست و همسایه پاکستان علاقه زیادی داشته و همدردی خودرا با ملت پاکستان در سیلاب سال گذشته این کشور که خسارتهای زیادی برجا گذاشت نشان داده اند .
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه گفت: سفر هیئت پاکستانی به آذربایجان غربی در تداوم برنامه های همکاری دو کشور برای احیا تاللابها و بهره گیری از تجارب طرفین در حفاظت از منابع با ارزش زیست محیطی است.
حسن عباس نژاد افزود: در این سفر تجربیات کارشناسان ایرانی در خصوص اقدامات انجام شده برای احیا تالابهای منطقه و پارک ملی دریاچه ارومیه در اختیار کارشناسان پاکستانی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این دیدار هیئت کارشناسان محیط زیست پاکستان تندیس" گوج اوریال پنجاب" گونه منحصر بفرد پاکستانی را به معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی اهدا کردند .



۱۳۹۰/۰۲/۰8
منبع
"خبرگزاری مهر"


 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مار سمي دو سر در سيستان و بلوچستان کشف شد

مار سمي دو سر در سيستان و بلوچستان کشف شد

مار سمي دو سر در سيستان و بلوچستان کشف شد

ايرن: سرپرست اداره کل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان گفت: با تلاش ماموران اداره حفاظت محيط زيست شهرستان کنارک و همکاري نيروي انتظامي يک مار دو سر سمي در اين استان کشف شد. به گزارش روابط عمومي محيط زيست سيستان و بلوچستان ، خسرو افسري در اين باره اظهار داشت: اين مار دو سر که از نوع افعي است به همراه شش مار سمي ديگر از نوع کبري توسط عده اي سودجو از کشور پاکستان به درون استان حمل شده بودند.
وي افزود: ماموران انتظامي با مشاهده اين قاچاقچيان با افراد متخلف درگير و از آنان اين مارها و تعدادي قطعه پرنده را کشف و ضبط کردند.
او ادامه داد: ماموران پس از کشف اين محموله ، مارها را تحويل نهاد حفاظت از محيط زيست دادند.
افسري بيان کرد: با توجه به اينکه امکان رها سازي اين مارها در طبيعت وجود نداشت ، اين محموله به زاهدان منتقل که در آينده اي نزديک به يکي از مراکز باغ وحش سيستان و بلوچستان تحويل داده مي شود.
وي افزود: اداره حفاظت از محيط زيست سيستان و بلوچستان در تلاش است تا با فراهم کردن زيستگاه مناسب ، شرايط زندگي اين گونه از مارها را در اقليم استان فراهم کند.
به گزارش روابط عمومي حفاظت محيط زيست ، سيستان و بلوچستان داراي يک هزار و 300 کيلومتر مرز زميني مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان و 318 کيلومتر مرز دريايي با کشورهاي حاشيه خليج فارس است که اين شرايط مرزي عده اي افراد سودجو را به قاچاق واداشته است.





منبع"ایرن"
04/02/1390​
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان شرقی خبر داد: لزوم تهیه ضد یخ گیاهان توسط باغداران


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


باغداران ضمن رعایت هشدارهای لازم ارشناسان با تهیه ضد یخ گیاهی برای جلوگیری از سرمازدگی احتمالی درختان اقدام کنند.


به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه سرمازدگی و یخ زدگی دو مقوله متفاوت است، گفت: یخ زدگی از مهمترین عوامل خسارتزا در محصولات کشاورزی است، حتی اگر عملیات زراعی و مدیریتی به طور کامل انجام گیرد، یک شب یخبندان موجب از دست رفتن کامل محصول می شود.
ایوب ایرانی فام با تاکید بر اینکه شناخت عوامل و مکانیزم فرایند سرمازدگی به نوع سرما، تنشهای سرمازدگی و یخبندان، سایر شرایط اقلیمی منطقه و اختلافات دمایی، نوع و واریته گیاه، وضعیت گیاه (جوانه، گلدهی...)، مدیریت تغذیه و عملیات خاکورزی و میزان نقش باکتریهای مولد هسته یخ +INA بستگی دارد به انواع پدیده های هواشناسی موثر در خصوص سرما و یخبندان اشاره کرد و افزود: یخبندان تشعشعی، یخبندان انتقالی و یخبندان تشعشعی و انتقالی از انواع یخ زدگی است.
وی با اشاره به اینکه یخبندان تشعشعی در اثر هدررفت انرژی خالص از طریق تشعشع از سطح زمین به آسمان که معمولا با اثر وارونگی همراه است، ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: از ویژگیهای این یخبندان همراه بودن با آسمان صاف و هوای آرام و بدون باد است.
ایرانی فام با تاکید بر اینکه خسارت ناشی از یخبندان تشعشعی روی گیاهان ابتدا به صورت قهوه ای شدن و از بین رفتن بافت گیاه می شود، به یخبندان انتقالی اشاره کرد و ادامه داد: این یخبندان در آسمان ابری و باد ملایم تا شدید و رطوبت نسبی پایین اتفاق می افتد.
وی روشهای حفاظت در برابر سرمازدگی و یخ زدگی را شامل روشهای فعال و غیر فعال دانست و تصریح کرد: روش فعال، روش کوتاه مدتی است که همزمان با شب بروز یخبندان انجام می شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با ذکر اینکه روش غیر فعال، روش پیشگیرانه بلندمدت است، یادآور شد: این نوع پیشگیری معمولا قبل از ورود سرما و یخبندان باید انجام شود که به مواردی شامل انتخاب زمین، انتخاب رقم مقاوم به سرما، خودداری کردن از عملیات خاکورزی مثل کود دادنهای مختلف و هرس به موقع است.
ایرانی فام کشاورزان و باغداران استان را به تهیه ضد یخ گیاهان برای جلوگیری از سرمازدگی احتمالی درختان ترغیب کرد و اظهار داشت:‌پاشیدن ضد یخ روی درختان مقامت گیاهان را در برابر سرمازدگی تا حد قابل قبولی افزایش داده و در اثر استفاده از این ماده میوه ها بزرگتر، سنگین تر، براق تر و خوشمزه تر می شود.
 

tara96

عضو جدید
آغاز ساخت مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی شمالغرب در بناب

آغاز ساخت مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی شمالغرب در بناب

تبریز - خبرگزاری مهر: ساخت مرکز پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی شمالغرب در شهرستان بناب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر در بناب، رئیس مرکز طرحهای کلان ملی، فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ظهر شنبه در این مراسم اعلام کرد: با راه اندازی سامانه پرتودهی بناب 100 هزار متر مکعب محصولات کشاورزی و مواد غذایی در این سامانه پرتودهی می شود.​
حسن رحیمی با بیان اینکه "پرتودهی" ضمن استریلیزه کردن محصولات، مدت ماندگاری آنها را نیز افزایش خواهد داد گفت: ایجاد سامانه پرتودهی از معدود طرحهایی است که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شده و نتایج آن را بزودی خواهیم دید.
رحیمی با بیان اینکه اجرای این طرح مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، افزود: این طرح از جمله طرحهایی است که دارای علم و فناوری است و جنبه تولیدی دارد و این یک مزیت بزرگ برای مراکز علمی کشورمی تواند باشد.
رئیس مرکز طرحهای کلان ملی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با آغاز بکار این طرح گام بزرگی از نظر پرتودهی درکشور برداشته می شود، اظهارداشت: با راه اندازی این سامانه بیش از 100 هزار مترمکعب محصول پرتودهی خواهد شد و قطعاً راه اندازی این طرح برای منطقه یک فرصت است.
به گفته رحیمی، با شروع بکار این سامانه نه تنها خواهد توانست کل منطقه آذربایجان را تحت پوشش ببرد، بلکه این سامانه این امکان را دارد که با توسعه آن کشور جمهوری آذربایجان را تحت پوشش برده و محصولات تولیدی این کشور در این مرکز پرتودهی شوند.
وی گفت: قصد داریم این سامانه را در پنج نقطه کشور راه اندازی کنیم.
رحیمی همچنین در ادامه سخنان خود با انتقاد از عدم توجه مسئولان به مجموعه رصد خانه مراغه تصریح کرد: باعث تأسف است که یکی از برگهای درخشان در تاریخ تمدن ایران اسلامی اینقدر مورد بی توجهی مسئولان منطقه قرار گرفته و مدیران منطقه ارزش این مجموعه را نمی دانند.
وی در عین حال گفت: این سرمایه بزرگ با احیاء می تواند تعداد کثیری بازدیدکننده از سراسر دنیا را به خود جذب کند.
رحیمی با اشاره به اینکه در سفر اول ریاست جمهوری 500 میلیون تومان اعتبار برای احیای رصد خانه اختصاص یافته است، ولی هنوز هیچ قدمی برداشته نشده و این چیزی جز ضعف مدیریت نبوده و قطعاً اگربموقع این اعتبارات جذب می شد، درسفرهای بعدی اعتبارات دیگری برای این مجموعه جذب می شد.
رئیس مرکز طرحهای کلان ملی، فناوری کشور با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال « جهاد اقتصادی» اظهار امیدواری کرد: مهندسان و کارشناسان امر با عمل به خواست مقام معظم رهبری با اجرای این طرح ظرف 20 ماه عیناً خواسته رهبرمان را در عمل پیاده کنیم و هیچ محدودیت اعتباری نیز برای تکمیل این طرح نداریم.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نصب رادار بر روي لاک‌پشت‌هاي فراتي

نصب رادار بر روي لاک‌پشت‌هاي فراتي

معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان :

نصب رادار بر روي لاک‌پشت‌هاي فراتي

ايرن: معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان با اشاره به اين‌که لاک‌پشت فراتي گونه در معرض خطر انقراض است، گفت: قصد داريم براي رديابي بر روي لاک‌پشت‌هاي فراتي رادار نصب کنيم.
عادل مولا در گفت‌و‌گو با خبرنگار جامعه فارس،‌ با بيان اين‌که برنامه‌هايي را براي حفاظت از حفاظت از گونه‌هاي استان در نظر داريم،‌گفت: در اين زمينه سعي کرديم از نظارت کارشناسي مختلف استفاده کنيم.
معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر قصد داريم در استان براي حفاظت از گونه لاک پشت فراتي سرمايه گذاري کنيم.
وي افزود: اين گونه شاخص استان است و در معرض خطر انقراض قرار دارد بنابراين برنامه‌هايي را براي حفاظت از آن در نظر داريم.
سايت تکثير لاک‌پشت فراتي در منطقه دز ايجاد مي‌شود
مولا اعلام کرد: برنامه‌ريزي‌هايي را براي ايجاد سايت تکثير لاک‌پشت فراتي در منطقه دز تدوين کرده‌ايم.
معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان گفت: يک سري رادارهايي را قصد داريم تهيه و براي رديابي ‌روي لاک‌پشت‌ها نصب کنيم.
وي با اشاره به اين‌که آمار دقيقي از جمعيت لاک‌پشت فراتي وجود ندارد، افزود: بيشترين جمعيت اين گونه در تالاب شادگان، رودخانه دز و کرخه قرار دارد.
معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان با اشاره به اين‌که لاک‌پشت فراتي خوردني نيست، گفت: عامل تهديد جمعيت لاک‌پشت فراتي تخريب زيستگاه و صيادي است.
وي گفت: هنگامي که صيادان تور خود را در آب رها مي‌کنند لاک‌پشت‌هاي افتاده به تور صيادان خفه مي‌شوند.
مولا در ادامه تأکيد کرد: اين گونه خريد و فروش نمي‌شود.
وي با بيان اين‌که اولين اولويت محيط زيست استان خوزستان حفظ گونه گوزن زرد ايراني است گفت: اين گونه احيا شده و جمعيت خوبي در استان دارد و در 2 هفته گذشته 2 زايمان داشته‌اند.
مولا در ادامه اعلام کرد: حفظ گونه اردک مرمري نيز از ديگر برنامه هاي محيط زيست است.
وي درباره بودجه‌ اختصاص داده شده براي لاک‌پشت فراتي گفت: بودجه بستگي به طرحي دارد که قرار است به دفتر حيات وحش سازمان ارائه شود.
معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان بيان کرد: در صورت تأمين اعتبار پروژه را اجرا مي کنيم؛ فکر مي‌کنم در سال 90 طرح لاک پشت فراتي ارائه مي‌شود.
مولا اظهار داشت: استان خوزستان امسال قصد دارد اين گونه را تکثير و در طبيعت رها کند.
معاون محيط طبيعي محيط زيست استان خوزستان درباره تخريب زيستگاهاي لاک پشت فراتي گفت: يکي عوامل طبيعي در تخريب زيستگاه‌هاي گونه لاک‌پشت فراتي خشکسالي است.
وي افزود: خشکسالي باعث نابودي زيستگاه‌ها و در نهايت کاهش جمعيت گونه مي‌شود.
مولا همچنين به ايجاد آب‌بند در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: آب‌بند‌هايي که براي آبياري زمين‌هاي کشاورزي ايجاد شده و صيادي در استان از عوامل تهديد جمعيت گونه لاک‌پشت فراتي است.




IMAGE634182410403750000.jpg

11/2/1390

منبع"ایرن"
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با گسترش جنگل‌ها، کوآلاها از خطر انقراض نجات پیدا می کنند

با گسترش جنگل‌ها، کوآلاها از خطر انقراض نجات پیدا می کنند

با گسترش جنگل‌ها، کوآلاها از خطر انقراض نجات پیدا می کنند

به گزارش (ایسنا)، کارشناسان دانشگاه سیدنی می‌گویند: با یک راهکار ساده مثل کاشتن درختان به تعداد بیشتر می‌توان زیستگاه‌های این حیوانات باارزش و کمیاب را گسترش داد و جمعیت آنها را اضافه کرد.
این کارشناسان با استفاده از سیستم ردیاب GPS برای بررسی وضعیت زندگی کوآلاها دریافتند که این پستانداران روبه انقراض وقتی در جنگل‌های کوچک و نزدیک به جاده‌ها و خطوط راه‌آهن ساکن هستند، بیشتر در معرض خطر نابودی قرار خواهند گرفت.
به گزارش روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد، این کارشناسان تاکید کردند که کوآلاها از درختان جدید استقبال کرده و برای ادامه حیات خود از آنها استفاده می‌کنند. بنابراین افزایش کاشت درختان و گسترش جنگل‌ها راهکاری موثر برای توسعه زیستگاه‌ها و جمعیت کوآلاها خواهد بود





1304504344orig.jpg

منبع"ایرن"
15/02/1390​
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پيشنهاد 50 ميليارد توماني محيط زيست براي اطفاء حريق جنگل‌ها

پيشنهاد 50 ميليارد توماني محيط زيست براي اطفاء حريق جنگل‌ها

مدير کل گارد سازمان محيط زيست خبر داد

پيشنهاد 50 ميليارد توماني محيط زيست براي اطفاء حريق جنگل‌ها


ايرن: مدير کل گارد سازمان محيط زيست گفت: پيشنهاد 50 ميليارد توماني محيط زيست براي اطفاء حريق جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده هنوز تصويب نشده است.

عليرضا خليلي در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس،‌ با اشاره به بازديد از جنگل‌هاي استان گلستان، گفت: پيشنهاد ما اختصاص سالي 50 ميليارد تومان بودجه براي اطفاء حريق در جنگل‌هاي تمام کشور است.
وي با اشاره به اين‌که پيشنهاد محيط زيست هنوز تصويب نشده است، افزود: برنامه‌ريزي‌هايي براي اطفاء حريق جنگل‌هاي کشور و يا جلوگيري از آتش‌سوزي در مناطق تحت مديريت سازمان تدوين شده است.
مدير کل گارد سازمان محيط زيست تصريح کرد: پروژه‌هايي براي تجهيز و ساماندهي مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست در نظر گرفته شده است.
خليلي اعلام کرد: تمام مناطق تحت مديريت استان مازندران تا آخر هفته بايد برآورد نياز کرده و به ما اعلام کنند.
وي درباره آخرين وضعيت ايستگاه‌هاي پناهگاه حيات وحش ميانکاله، تصريح کرد: پيش از اين مبلغي براي ايجاد اين ايستگاه‌ها داده شد اما دوباره درخواست تأمين اعتبار دارند؛ هنوز مبلغ مورد نظر مشخص نيست.
خليلي گفت: حفاظت از مناطق و توجه به آنها در برنامه‌هاي محيط زيست قرار دارد. افزايش مناطقي که پتانسيل تبديل به مناطق حفاظت شده را دارند پيگيري مي‌کنيم.




1304504344orig.jpg

منبع"ایرن"
15/02/1390
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
از دريا حمايت کرديم، متهم شديم

از دريا حمايت کرديم، متهم شديم


از دريا حمايت کرديم، متهم شديم



ايرن:حفاظت از درياها، تکليف همه ارگان ها است و از نظر سازمان حفاظت محيط زيست هم، هر اقدامي که موجب فاصله مردم از دريا شود، محکوم است.

به گزارش خبرگزاري محيط زيست ايران،رييس سازمان حفاظت محيط زيست که در آيين افتتاحيه نوزدهمين همايش هماهنگي ارگان هاي دريايي سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: يکي از وظايف سازمان حفاظت محيط زيست، دفاع از درياست و ما نمي توانيم کاري که به دريا آسيب مي زند را بپذريم.
وي با اشاره به موضوع احداث پالايشگاه در بهشهر گفت: بعد از پيگيري هاي سازمان حفاظت محيط زيست، اين سازمان به ضعف علمي متهم شد، در صورتيکه صيانت از دريا تکليف همه است. پيش از سازمان حفاظت محيط زيست، نماينده آن شهر وظيفه پيگيري داشت، استانداري وظيفه داشت، همچنين مردم و سازمان هاي مردم نهاد بايد از دريا دفاع کنند.
به گفته محمدي زاده، سازمان حفاظت محيط زيست پس از اين اقدام پيشگيرانه انتظار حمايت و تشويق همگاني داشت اما متاسفانه در رسانه همين استان مازندران، متهم به کار غير علمي شد.
وي ادامه داد: رسانه ها بايد مدعي حمايت از دريا و ذخاير خدادادي باشند و نگذارند حرف هاي غيرمنطقي اينچنيني مطرح شود.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اين که سطح آب هاي تحت الارضي منطقه پيشنهادي براي احداث پالايشگاه بسيار بالاست به طوريکه در روي زمين هم قابل مشاهده است، افزود: بهتر است پالايشگاه بهشهر در نقطه اي با فاصله بيشتر از دريا احداث شود، تا هم به توسعه توجه شده باشد و هم حيات دريا حفظ شود.




1304504344orig.jpg
منبع"ایرن"
15/02/1390
 

tara96

عضو جدید
نشست سراسري نمايندگان دفاتر محيط زيست و توسعه پايدار كشاورزي استان ها برگزار گرديد

نشست سراسري نمايندگان دفاتر محيط زيست و توسعه پايدار كشاورزي استان ها برگزار گرديد

نشست سراسري نمايندگان دفاتر محيط زيست و توسعه پايدار كشاورزي استان ها برگزار گرديد

با حضور معاون تحقيقات و مدير دفتر محيط زيست و توسعه پايدار سازمان تحقيقات ، آموزش و ترويج كشاورزي نشست سراسري نمايندگان استاني دفاتر محيط زيست و توسعه پايدار كشاورزي در مورخه سيزدهم و چهاردهم ارديبهشت ماه سال جاري با هدف بررسي عملكرد و مشكلات موجود در دفاتر محيط زيست برگزار شد.
دكتر ميركي خلاصه اي از عملكرد دفتر محيط زيست در سال 89 ارائه نمودند و دكتر كمالي با توجه به اهميت توسعه پايدار در بخش كشاورزي ، نمايندگان استانها را به كوشش هر چه بيشتر در اين زمينه فرا خواند. همچنين نقش NGOها و فعاليتهاي بخش خصوصي در پيشبرد اهداف فوق را موثر دانست و مدير عامل شركت گرين پاور توليد برق از گاز طبيعي و بيوماس رااز مهمترين فعاليت هاي اين بخش خصوصي بيان نمودو در پايان روز سيزدهم نمايندگان استانها در خصوص عملكرد و به مشكلاتي كه در حال حاضر دارند اشاره نمودند .
درروز چهاردهم دوره آموزشي آشنايي با اصول و مباني سنجش پايداري در بخش كشاورزي توسط دكتر فرزام پوراصغر برگزار گرديد.

منبع: سازمان تحقیقات، آموزش و ترويج کشاورزی -18/02/1390
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
يك گياه شناس آلماني: ايران بيش از هشت هزار گونه گياه وحشي دارد

يك گياه شناس آلماني: ايران بيش از هشت هزار گونه گياه وحشي دارد

دانشمند گياه شناس آلماني، به تنوع گياهي درايران اشاره كرد و گفت: با وجود بيش از هشت هزار گونه گياه وحشي در ايران، فقط بيش از 20 متخصص گياه شناسي در اين كشور وجود دارد.
'راينهارد فريچ' روز پنجشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا،‌ ايران را داري تنوع زيستي بسيار عالي دانست و افزود: ايران از لحاظ جايگاه اكولوژيكي در سطح بسيار بالايي در جهان قرار دارد و مكان بسيا مناسبي براي مطالعات زيست شناسي و جغرافيايي است.
وي، با بيان اينكه تنوع گياهان وحشي در مناطق مختلف ايران بسيار متفاوت و چشم گير است، يادآورشد: موضوعي كه جالب توجه و شگفت انگيز است دانش مردم بومي منطقه در خصوص خواص اين گياهان و نحوه استفاده از آن براي درمان بيماري ها است.
فريچ، برخي گياهان موجود در ايران را داراي خاصيت ضد سرطاني دانست و اظهار كرد: شناسايي خواص و نحوه استفاده از هشت هزار گونه گياهي متنوع نيازمند بيش از دو هزار متخصص گياه شناس مي باشد و اين درحالي است كه تعداد متخصصان اين حوزه در اين ايران به بيش از 20 نفر نمي رسد.
اين دانشمند گياه شناس آلماني گفت: آلمان با تمام تنوع زيستي خود داراي دو هزار گونه گياهي مختلف بوده و تعداد متخصصان گياه شناس اين كشور به دو هزار نفر مي رسد.
وي، راهكار ارتقاي گياه شناسي در ايران را تبادل اطلاعات و برقراري ارتباط با كشورهاي صاحب نظر و دانشمندان بزرگ جهان در اين حوزه دانست و خاطر نشان كرد: در صورتي كه محققان و گياه شناسان ايراني بتوانند با مجامع بين المللي ارتباط برقرار كرده و با آنها به تبادل اطلاعات بپردازند به يقين اساتيد و دانشجويان اين حوزه ظرف مدت كوتاهي گروه بزرگي از گياه شناسان را ايجاد خواهند كرد.
فريچ، با بيان اينكه بسياري از گونه هاي گياهي ايران در مناطق كوهستاني و صعب العبور قرار دارند، افزود: وجود چنين فضايي امكان شناسايي و نمونه گيري از بسياري گونه هاي گياهي را با مشكل ايجاد كرده و امكان بهره برداري از آنها را سخت مي كند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معافيت اعضاي نظام صنفي كشاورزان از پرداخت حق بيمه

معافيت اعضاي نظام صنفي كشاورزان از پرداخت حق بيمه

بر اساس مصوبه امروز مجلس اعضاي نظام صنفي كشاورزان از پرداخت حق بيمه معاف شدند.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني صبح امروز كه به بررسي مواد مراعا مانده لايحه بودجه 90 اختصاص داشت با الحاق بندي به ماده واحده لايحه بودجه سال جاري، موافقت كردند.

براين اساس كليه كشاورزان عضو نظام صنفي كشاورزان، مشمول قانون معافيت از پرداخت سهم حق بيمه كارفرمايي تا 5 نفر مصوب 1361و تغييرات و الحاقات بعدي آن خواهند بود.

آئين‌نامه نحوه اجراي قانون مذكور توسط وزارت جهاد كشاورزي به صندوق تامين اجتماعي ظرف مدت يك ماه از تصويب اين قانون تهيه و به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.
 

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فراخوان طرح استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی

فراخوان طرح استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی

فراخوان طرح استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی

۱۹ - اردیبهشت - ۱۳۹۰


با عنایت به مصوبه مجلس شورای اسلامی درخصوص طرح استخدام مهندسین ناظر بخش کشاورزی و منابع طبیعی، کلیه ناظرین بخش می بایست درخواست خود را به واحد اشتغال سازمان استان تحویل نمایند.


به گزارش واحد برنامه ریزی اشتغال و توسعه تشکل های تخصصی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، آن دسته از اعضای سازمان که از سال زراعی ۱۳۸۲ به بعد سابقه فعالیت در زمینه منابع طبیعی و تولید محصولات راهبردی و اساسی بخش کشاورزی را دارند و یا در مدیریت جهاد کشاورزی استانها، شهرستانها و یا مراکز خدمات کشاورزی دارای سوابق مشارکت و نظارت در امور یاد شده می باشند می بایست با مراجعه به واحد اشتغال سازمان فرم مربوطه را تکمیل نمایند و یا با بارگیری (Download) فایل پیوست در همین صفحه و تکمیل و ارسال (فکس) آن به شماره ۸۸۵۱۵۷۱۵ درخواست خود را ارائه نمایند.

خاطرنشان می سازد که اعضای محترم می بایست در اسرع وقت درخواست خود را به سازمان (واحد اشتغال) ارائه نمایند.


فرم درخواست مهندسین ناظر در فایل پیوست
 

پیوست ها

  • form-moshakhasate-fardi-mohandesine-nazer.pdf
    57.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Sinai

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مرگ درختان محدوده یک پالایشگاه شاید فاجعه زیست محیطی روی داده باشد

مرگ درختان محدوده یک پالایشگاه شاید فاجعه زیست محیطی روی داده باشد


مرگ درختان محدوده یک پالایشگاه
شاید فاجعه زیست محیطی روی داده باشد

اصفهان - خبرگزاری مهر: شهردار اصفهان گفت: در صورت تایید مرگ درختان محدوده پالایشگاه اصفهان، یک فاجعه بزرگ زیست محیطی در این شهر روی داده است. به گزارش خبرنگار مهر در اصفهان، سید مرتضی سقاییان‌نژاد صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خشک شدن 12 هزار درخت در محدوده پالایشگاه اصفهان افزود: در صورتی که مرگ درختان در این منطقه به دلیل نشت مواد نفتی از سوی کارشناسان تایید شود، فاجعه بزرگ زیست محیطی در این کلان شهر رخ داده است.
وی با اشاره به این رخداد زیست محیطی در شهر اصفهان، اظهار داشت: دلایل خشک شدن 12 هزار اصله درخت در محدوده پالایشگاه اصفهان در حال بررسی و کارشناسی است.
شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه اگر درختان به دلیل آلودگی‌های آب، خاک و هوای این منطقه بر اثر نشت مواد نفتی خشک شده باشد، فاجعه بزرگ زیست محیطی در اصفهان به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای سبز محدوده پالایشگاه در کاهش آلاینده‌های متعدد نقش بسزایی دارد، در صورتی که موضوع مرگ 12 هزار اصله درخت در این منطقه به دلیل نشت نفت تایید شود، به یقین در محافل و مجامع قضایی مطرح خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین سازمان محیط زیست در این رابطه پیگیری‌های لازم را به انجام خواهد رساند.
سقاییان‌نژاد با تاکید بر لزوم پاسخ‌گویی در این ارتباط به افکار عمومی، بیان داشت: در صورتی که تخلف پالایشگاه اصفهان در این خصوص اثبات شود، این نهاد باید پاسخگوی مردم شهر اصفهان باشد.
وی ادامه داد: این موضوع در مرحله بررسی قرار دارد و هنوز کار کارشناسی به اتمام نرسیده و قطعی نشده است.
شهردار اصفهان درباره توسعه پالایشگاه اصفهان نیز گفت: در صورتی که بدون توسعه پالایشگاه چنین مشکل زیست محیطی ایجاد شده باشد، لازم است مسئولان استان و شهر اصفهان برای حفظ و حراست از مردم این کلان‌شهر تدابیری بیندیشند تا سلامت شهروندان به علت توسعه ناپایدار تهدید نشود.
وی با تاکید بر اینکه در توسعه پایدار باید تمام جوانب انسانی، زیست محیطی و اقتصادی مدنظر قرار گیرد، افزود: شهرداری در رابطه با توسعه پالایشگاه از حق و حقوق مردم دفاع خواهد کرد زیرا سلامتی شهروندان از هر مسئله‌ای برای ما مهم‌تر است.


۱۳۹۰/۰۲/۲۱

منبع "خبرگزاری مهر"
 

tara96

عضو جدید
با اعلام حمايت از فعالان حوزه كشاورزي؛مشاور پارک علم و فناوري جهاد دانشگاهي کرمانشاه خبر پذيرش واحدهاي فناور و دانش‌بنيان كشاورزي

با اعلام حمايت از فعالان حوزه كشاورزي؛مشاور پارک علم و فناوري جهاد دانشگاهي کرمانشاه خبر پذيرش واحدهاي فناور و دانش‌بنيان كشاورزي

مشاور پارک علم و فناوري جهاد دانشگاهي کرمانشاه در بخش کشاورزي از محققين، فارغ التحصيلان، دانشجويان، فعالان و صاحبان ايده اين بخش خواست تا با حضور در مراکز رشد کشاورزي امکان عملي سازي ايده‌هاي خود را فراهم سازند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه کرمانشاه، مهندس حيدر ذوالنوريان در جلسه‌اي که با حضور جمعي از دانشجويان رشته گياهان دارويي موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي برگزار شد، با اشاره به امکان فعاليت فعالان کشاورزي بخش‌هاي زراعت و باغباني، دامپروري، شيلات، صنايع تبديلي، و آب و خاک در مرکز رشد واحدهاي فناوري گفت: دو مرکز رشد کشاورزي محصولات سردسيري در شهرستان روانسر و مرکز رشد محصولات گرمسيري در شهرستان سرپل ذهاب آماده پذيرش واحدهاي فناور و دانش بنيان کشاورزي هستند.
وي استفاده از شرکت‌هاي دانش بنيان را از الزامات توسعه بخش کشاورزي برشمرد و خاطرنشان كرد: فارغ‌التحصيلان و فعالان بخش کشاورزي بايد با ارائه ايده‌هاي نو به مراکز رشد، امکان عملي ساختن نتايج تحقيقات را فراهم کنند تا شاهد شکوفايي بخش کشاورزي باشيم.
مشاور پارک علم و فناوري جهاد دانشگاهي کرمانشاه با اشاره به حمايت‌هاي مالي و اعتباري از طرح‌هاي دانش بنيان کشاورزي در مراکز رشد کشاورزي اظهار كرد: بهره‌مندي از زمين کشاورزي، استفاده از امکانات و خدمات آزمايشگاهي، ارائه مشاوره‌هاي علمي و تخصصي، برگزاري دوره‌هاي آموزشي و دفتر کار از ديگر حمايت‌هاي اين مرکز است.
ذوالنوريان از فعالان حوزه کشاورزي خواست تا در صورت دارا بودن ايده نو با حضور در مراکز رشد يا مراجعه به نشاني اينترنتي www.kti.ir نسبت به کسب اطلاعات بيشتر و ثبت نام اقدام کنند.
 

tara96

عضو جدید
توسط محققان کشورمان صورت گرفت: توليد محصولات کشاورزي بدون استفاده از خاک

توسط محققان کشورمان صورت گرفت: توليد محصولات کشاورزي بدون استفاده از خاک

جام جم آنلاين: پژوهشگران مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه شهرکرد با دستیابی به دانش فنی تکنولوژی کشت هیدروپونیک عمودی موفق به کشت توت فرنگی با استفاده از این روش شدند.
به گزارش مهر، میثم سهیلی پور مجری طرح، هیدروپونیک را روش کشت و تولید محصولات کشاورزی بدون استفاده از خاک دانست و گفت: سیستم کشت هیدروپونیک عمودی یک روش بسترسازی برای کشت هیدروپونیک است که با افزایش تراکم کشت گیاه موجب افزایش بهره وری از یک مساحت ثابت تحت کشت می شود.
وی با اشاره به جزئیات این تکنولوژی، یادآور شد: در این پژوهش به تکنولوژی کشت هیدروپونیک عمودی با استفاده از ستون های چرخان با قابلیت چرخش 360 درجه در گلخانه دست یافتیم.

مجری طرح به بیان مزایای این تکنولوژی پرداخت و اظهارداشت: با استفاده از این روش می توان راندمان تولید محصول در گلخانه یا زمین مورد نظر را تا 30 درصد افزایش داد و باتوجه به ثابت ماندن هزینه های مربوط به گرمایش و سرمایش و همچنین هزینه های بسترسازی میزان تولید خالص نیز افزایش می یابد.

وی از اجرای پایلوت این طرح در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: این روش در استان چهارمحال و بختیاری با پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه شهرکرد در گلخانه ای با مساحت هزار مترمربع برای کشت توت فرنگی ارگانیک مورد استفاده قرار گرفت که نتایج بسیارمطلوبی به دست آمد.

سهیلی پور با تاکید بر اینکه این روش برای کشت انواع میوه و سبزی و حتی گل های کوچک در گلخانه ها قابل اجرا است ، خاطرنشان کرد: این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب، در مناطق کم آب کشور قابل اجرا است به علاوه این روش کشت قابلیت انطباق با روش کشت آکوپونیک و سیستم های هیدروپونیک را نیز دارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانش بنيان كردن كشاورزي ماموريت وزارت جهاد كشاورزي است

دانش بنيان كردن كشاورزي ماموريت وزارت جهاد كشاورزي است


معاون وزير كشاورزي و رييس سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي گفت: در سال جهاد اقتصادي يكي از ماموريت هاي اصلي اين وزارتخانه دانش بنيان كردن كشاورزي كشوراست.

دكتر جهانگيرپرهمت ،پنج شنبه در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا در بندرعباس گفت: بخش زيادي از كشاورزي ما سنتي است و براي صنعتي كردن آن نياز به علوم و فن آوري هاي جديد داريم.

وي بيان كرد: انجام كارهاي كشاورزي با بهره گيري ازعلم و دانش روز موجب مي شود تا بتوانيم ازمنابع توليد، بهره وري بهينه اي داشته باشيم.
معاون وزير كشاورزي و رييس سازمان تحقيقات آموزش و ترويج كشاورزي با اشاره به محدود بودن منابع آب و خاك ابراز داشت: براي عملي كردن جهاد اقتصادي چاره اي جز استفاده از فن آوري هاي جديد و به روز شده دنيا نداريم.
وي ادامه داد: با توجه به كارهاي تحقيقاتي خوبي كه صورت گرفته به اين نتيجه رسيده ايم كه مي توانيم بيماري جاروك ليموترش را كنترل كنيم.
پرهمت ازمديريت باغ ها و دستيابي به نوعي جديد ازمحلول به عنوان روش هايي نام برد كه مي تواند دستاورد و روش كاري موثرو مناسبي در زمينه كنترل بيماري جاروك ليموترش باشد.
اين مقام مسوول گفت: باغداران ما اگراز اين دستورالعمل ها كه بر اساس كارهاي تحقيقاتي صادرشده استفاده كنند حتما به نتيجه مي رسند.
به گفته وي محققين وزارت جهاد كشاورزي توانسته اند ازطريق مديريت باغهاي آلوده به جاروك واستفاده از تغذيه مناسب و محلول پاشي روي درخت با هزينه بسيار كم به نتايجي دست يابند كه مي تواند نجات دهنده باغهاي ليموترش آلوده به اين بيماري باشد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حضور 24 کشور در نمایشگاه بین المللی گل و گیاه تهران


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: تشکلهای غیردولتی


نهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته از 26 تا 30 اردیبهشت جاری از سوی شهرداری تهران در بوستان گفتگو برگزار می شود.


به گزارش ایانا از شهرداری تهران، در نهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه بیش از 150 تولیدکننده برتر ایرانی و 53 شرکت و موسسه خارجی از 24 کشور حضور دارند.
در این نمایشگاه به لحاظ متنوع بودن گلها و گیاهان قابل عرضه، کشورهای روسیه، ارمنستان، تایلند، اسپانیا، چین، فرانسه، هلند، کانادا، سریلانکا، آلمان، ترکیه، استرالیا، آمریکا، سوییس، هندوستان، مصر، دانمارک، انگلستان، نروژ، استونی، جمهوری چک، ایتالیا، فنلاند و امارات حضور دارند.
علاوه بر عرضه کیفی و متنوع گلها، گیاهان آپارتمانی و شاخه بریده ها، محصولات مختلفی شامل طیف وسیعی از اقلام مرتبط با صنعت گل و گیاه اعم از ماشین آلات و ابزارهای باغبانی، بذر، کود، سم، صنایع، تجهیزات پارکی و تکنولوژی توسعه عمودی فضای سبز در معرض دید عموم قرار می گیرد.
فضای سرپوشیده این نمایشگاه شامل پنج سالن تهران، بوستان، گلستان، پردیس و آفتاب به مساحت 9 هزار مترمربع اختصاص به نمایش گیاهان آپارتمانی و گلهای شاخه بریده داخلی و خارجی دارد.
غرفه های متعلق به ابزار و ادوات باغبانی، تجهیزات گلخانه ای و پارکی و فضای سبز عمودی و موسسه های فعال در زمینه طراحی منظر و گیاهان نادر و کمیاب دستاوردهای خود را در دو هزار و 500 مترمربع فضای باز عرضه می کنند.
برپایی غرفه های توسعه فضای سبز عمودی با هدف آشنا کردن شهروندان با روش های مختلف ایجاد فضای سبز عمودی و اشکال بام و دیوار سبز و تاثیر آنها در بهبود محیط زیست شهری از دیگر برنامه های نمایشگاه است.
در طول برگزاری نمایشگاه، نحوه کاشت انواع گلها و گیاهان آپارتمانی به دانش آموزان و خانواده های آنان آموزش داده می شود.
بر اساس این گزارش، نهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه از 26 تا 30 اردیبهشت جاری از ساعت 10 صبح تا 21 میزبان علاقمندان است و با توجه به ازدحام جمعیت، روزهای 31 اردیبهشت و اول خرداد برای فروش گلها و گیاهان عرضه شده در نمایشگاه اختصاص دارد.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
هندوانه‌های چینی منفجر شدند + تصویر

هندوانه‌های چینی منفجر شدند + تصویر

مقامات دپارتمان كشاورزی و محیط زیست چین اعلام كردند كه استفاده زیاد از كودهای شیمیایی برای رشد بهتر هندوانه‌ها باعث انفجار صدها هندوانه در این كشور شد.




به گزارش ایسنا، در گزارش دپارتمان كشاورزی و محیط زیست چین آمده است كه به دلیل فروش بسیار بالای هندوانه‌های درشت در بازار این كشور به ویژه منطقه «هنگ‌كنگ» كشاورزان از كودهای شیمیایی قوی استفاده می‌كنند. به همین دلیل، تاكنون صدها هندوانه در مناطق مختلف این كشور به ویژه «هنگ‌كنگ» به دلیل استفاده از این كودهای شیمیایی منفجر شده‌اند.

«لیو» یكی از این كشاورزان چینی در این‌باره به روزنامه چاینادیلی یادآور شد: روز گذشته برای سركشی به جالیز رفته بودم كه با صحنه‌ای چون میدان مین مواجه شدم. متاسفانه 80 عدد از هندوانه‌هایم منفجر شده بودند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشاورزان تا نیمه خرداد برای ثبت نام تامین سوخت فرصت دارند


خراسان جنوبی - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: کشاورزی


15 خرداد آخرین مهلت ثبت نام بهره برداران بخش کشاورزی در سایت تجارت آسان برای تامین سوخت است.


به گزارش ایانا از اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، رییس این سازمان گفت: با توجه به این که قرار است در آینده نزدیک سوخت مورد نیاز بهره برداران بخش کشاورزی از طریق کارت هوشمند سوخت تامین شود، بنابراین بهره برداران بخش کشاورزی مانند صاحبان تراکتور و ادوات کشاورزی، مرغداران، گلخانه داران، دامداران و پرورش قارچ که تاکنون موفق به ثبت نام در سایت تجارت آسان برای تامین سوخت واحدهای تولیدی خود نشده اند باید با در دست داشتن مدارک شخصی، اسناد مالکیت ماشین آلات کشاورزی و واحد تولیدی و نیز اطلاعات محل سکونت خود تا یکشنبه، 15 خرداد 90 در روستاها به دفاتر خدمات فناوری اطلاعات (ICT) و در شهرها به اداره های مرکزی پست شهرستانها مراجعه کرده و با ورود اطلاعات به سامانه اینترنتی www.agri.tejaratasan.ir ثبت نام کنند.
دکتر غلامرضا هادربادی افزود: مرغداران، گلخانه داران و دامداران که متقاضی استفاده از تسهیلات بهینه سازی مصرف سوخت به صورت پنج ساله و با کارمزد چهار درصد برای واحدهای خود هستند می توانند به اتحادیه های مرغداران، دامداران و کشاورزی یا مدیریتهای جهاد کشاورزی شهرستانها مراجعه کنند.
 

Similar threads

بالا