عواقب حمله خورشید به زمین+عکس

arsenal1400

عضو جدید
کاربر ممتاز
حمله جدید خورشید به سوی زمین نتایج زیبا و چشم نوازی را در آسمان نیمکره شمالی زمین از خود به جا گذاشته و مردم کشورهایی مانند نروژ و سوئد شانس مشاهده شفقهای شمالی شگفت انگیزی را در آسمان کشور خود داشته اند.به گزارش گروه ایران ویج، جدید ترین شعله خورشیدی که طی روزهای اخیر از جانب خورشید به سمت زمین شلیک شده، فعالیتهای الکترومغناطیسی زمین را افزایش داده و منجر به ظهور شفقهای قطبی متعددی در آسمان زمین شده است.
با وجود اینکه این پدیده زیبا و طبیعی هنوز برای بسیاری از مردم ناشناخته و مرموز باقی مانده است، شفقهای قطبی پدیده های رایجی هستند که معمولا در بخشهای مرتفع آسمان نیمکره های شمالی و جنوبی زمین رخ می دهند اما در صورتی که شعله خورشیدی که زمین را هدف می گیرد، بسیار بزرگ باشد، شفقهای قطبی می توانند بخشهای گسترده تری از آسمان را پوشش دهند.
یکی از ویژگی های جالب شفقهای قطبی شباهت آنها به لامپهای نئونی است، این شباهت به صورت اتفاقی به وجود نیامده است. در لامپهای نئونی ذرات باردار از میان لوله های مملو از گازهای نئون، آرگون و یا زنون عبور می کنند. در شفقهای قطبی نیز ذرات باردار به تدریج به تحریک الکترونها در اتمهای گاز پرداخته و انرژی به وجود آمده از این پدیده را به شکل نور نمایش می دهد. هر نوع گاز، رنگی متفاوت از خود نمایش می دهد همانطور که گازهای موجود در اتمسفر زمین عامل اصلی رنگ نورهای شفقهای قطبی هستند.
همچنین در برخی مناطق شفقهای قطبی به شکلی ظاهر می شوند که گویی تحت تاثیر وزش باد شدید قرار گرفته اند و همین ظاهر آنها را به دو دسته شفقهای شمالی یا "بوریالیز" و شفقهای جنوبی یا "استرالیز" تقسیم می کند. در زبان لاتین "بوریالیز" نام باد شمالی و "استرالیز" نام باد جنوبی است، همچنین "آئورورا" به معنی شفق، نام الهه سپیده دم بوده است.
در ادامه تصاویری از جدید ترین شفقهای قطبی که در پی برخورد ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین به وجود آمده اند را به نقل از نشنال جئوگرافیک مشاهده می کنید:


شفق شمالی در نروژ

شفق شمالی در سوئد

شفق شمالی در نروژ

شفق شمالی در سوئد
 

Similar threads

بالا