برسي نيرو هاي اعمالي بر خودرو Hot

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
ممنون آقا. اسمتون رو هم نمی دونم.

راستی نمی دونم چرا عکسهایی مه آپلود کردم نمیاد. اگر کسی علاقه مند بود، لطفا بگه دوباره مطالب رو بزارم.
 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون آقا. اسمتون رو هم نمی دونم.

راستی نمی دونم چرا عکسهایی مه آپلود کردم نمیاد. اگر کسی علاقه مند بود، لطفا بگه دوباره مطالب رو بزارم.

رضا هستم... داداش کوچیکت...:gol:

سایت محدودیت حجمی داره واسه عکسا ! یا حجم عکسارو کم کن یا اونارو تو سایتای دیگه آپلود کن.. مثل: پرشین گیگ، تینی پیک و ....
اگه کمک بیشتری میخوای بگو در خدمتم..
:smile:
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
همون پست قبلی رو فایل pdf اش رو در ضمیمه قرار دادم به همراه عکس هاش.
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام

من این تاپیک رو تازه دیدم. به نظرم خیلی مفید میاد. البته کلا فعالیتمو تو این تالار تازه شروع کردم. امیدوارم مفید باشم.
تو این پست می خواهم روی دینامیک خودرو در جهت طولی (longitudinal Dynamics) و پارامترهای موثر بحث کنم. برای احترام به قانون کپی رایت می گم که مطالب خودم رو از دو کتاب
Vehicle Dynamics and Control by Rajesh Rajamani
و Active Braking Control Systems Design for Vehicles by Sergio M. Savaresi · Mara Tanelli
گرفتم. یه جورایی معرفی کتاب هم هست دیگه. اگر جایی هم اشتباه کردم، خوشحال می شم تذکر بدین، آخه تو این گرایش تازه کارم. یه درخواستم دارم. اگه میشه راجع به این دو نوع نیرویی (البته از اسمش به نظر گشتاور میاد) که آقا مهدی نوشته بیشتر توضیح بدید. من اصلا راجع به اونا چیزی نشینیدم. مظورم overturning moment و self aligning moment است.​

خوب شروع می کنیم.​





Fx نیرو های طولی چرخها


Rx نیروهای ناشی از rolling resistance


Faero نیروی آئرودینامیکی که خیلی بحث شده


Mg نیروی وزن


Teta شیب


حالا یه توضیح در مورد نیرو ها:


نیروی طولی تایرها:


به خیلی چیز ها بستگی داره. بیشترین تاثیر رو، موارد زیر دارن که اکثرا این ها در نظر گرفته می شن:


1) نیروی عمودی ناشی از وزن خودرو


2) ضریب اصطکاک بین چرخ و زمین


3) از همه مهمتر ضریب لغزش که فکر کنم نیاز به توضیح داره:


اول لغزش طولی رو تعریف می کنم. این پارامتر اختلاف سرعت واقعی محور چرخ (یا سرعت خودرو) V و سرعت نسبی محل تماس چرخ با زمین r.w است r شعاع (موثر) چرخ و w (امگا) سرعت زاویه ای است. حالا ضریب لغزش به صورت زیر تعریف می شه:​









فکر کنم یه فرمول برای نیرو طولی چرخ ارائه بدم فهمش راحت تر میشه. در این مورد کار خیلی شده. مدل های پیچده هم هست مثل فورمول جادویی Pacejca بهش جادویی می گن چون خیلی پیچیده است ولی خیلی دقیق. من نمیدون یارو چه جوری به این فورمول رسیده. نیگاه کنید. خودتون قضاوت کنید:​



















حالا Pacejca رو بی خیال شید. این یکی رو بچسبید.​











اینم البته همچین ساده نیست. میو رو بهش می گن ضریب اصطکاک، لاندا که همون ضریب لغزش است، آلفا رو sideslip angle می گن و گاما هم زاویه ی صفحه جرخ با زمینه. آلفا رو می تونید تو شکل زیر ببینید:​





البته به نظر میاد این شکل یه اشتباه کوچیک داره. باید Fx رو روی برداری که کنارش نوشته شده (Tyre Longitudinal Axis) می نوشت. آلفا در اصل زاویه ی بین بردار سرعت در نقطه تماس و محور طولی تایر است.​









معمولا در بررسی دینامیک طولی خودرو زوایا رو ناچیز در نظر می گیرند. پس میو فقط به ضریب لغزش وابسته خواهد بود که این وابستگی به صورت زیر است:​





برای این شکل فرمول های زیر به صورت تقریبی ارائه شده است:​














در پست های بعدی اگر مایل بودید راجع به rolling resistance ، ضریب لغزش و اینکه چرا نیروی تایر به ضریب لغزش وابسته است و ویژگی های ABS با توجه به ضریب لغزش می توان بحث کرد. البته اگر به نمودار فوق، به محل پیک و مفهوم لاندا (لاندا برابر یک یعنی چی؟ ) دقت کنید، دلیل کاربرد ABS را خواهید فهمید.​





این چایی و دلستری که می گید کجاست؟​
سلام
ورود شما رو به جمع بروبچ اين تالار تبريك ميگم
انشاالله بتونيم دوستان خوبي باشيم
خوشحالم كه در اين تاپيك بحث ميشه و تنها نيستم

و اما در مورد مطالب :
مرسي خوب بود
دو ترم پيش يه درس داشتيم به عنوان تئوري حركت خودرو كه اين مباحثي رو كه پيش كشيدي درش موجود بود و تقريبا به ديناميك ماشين هم ربط داشت البته فقط اين موضوع

در اين تاپيك تمامي نيرو هاي اعمالي بر خودرو مورد برسي قرار ميگيره (هر نيرويي كه در خودرو نقش داشته باشه ) حتي باد داخل تاير ها كه خودش يه نوع نيرو به شمار ميره
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام
ورود شما رو به جمع بروبچ اين تالار تبريك ميگم
انشاالله بتونيم دوستان خوبي باشيم
خوشحالم كه در اين تاپيك بحث ميشه و تنها نيستم

و اما در مورد مطالب :
مرسي خوب بود
دو ترم پيش يه درس داشتيم به عنوان تئوري حركت خودرو كه اين مباحثي رو كه پيش كشيدي درش موجود بود و تقريبا به ديناميك ماشين هم ربط داشت البته فقط اين موضوع

در اين تاپيك تمامي نيرو هاي اعمالي بر خودرو مورد برسي قرار ميگيره (هر نيرويي كه در خودرو نقش داشته باشه ) حتي باد داخل تاير ها كه خودش يه نوع نيرو به شمار ميره

سلام
منم امیدوارم.

منم سعی کردم چیزی که در این زمینه می دونم رو به اشتراک بزارم. حالا شما از overturning moment و self aligning moment چیزی می دونید؟ می تونید یه کم توضیح بدید.

راستش الان رو سیستم کنترلی خودرو مثل ABS دارم کار می کنم و پیش نمیومده که همچین نیرو هایی رو بررسی کنیم.
 
آخرین ویرایش:

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
منم امیدوارم.

منم سعی کردم چیزی که در این زمینه می دونم رو به اشتراک بزارم. حالا شما از overturning moment و self aligning moment چیزی می دونید؟ می تونید یه کم توضیح بدید.

راستش الان رو سیستم کنترلی خودرو مثل ABS دارم کار می کنم و پیش نمیومده که همچین نیرو هایی رو بررسی کنیم.

اگه اشتباه نكنم يه مطالبي در اينم مورد دارم ، چشم در اختيار ميگذارم
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
نيروي دريفت سايد يا لغزش به بغل Side Drift

نيروي دريفت سايد يا لغزش به بغل Side Drift

ايا از دوستان كسي هست كه از اين نيرو اطلاعاتي داشته باشه ؟
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
اين نيرو به تمام خودرو اعمال ميشه (زماني كه خودرو وارد پيچ ميشه يه نيرويي تمايل به خارج كردن خودرو از به بيرون از جاده داره )
همون نيروي گريز از مركر ميشه تغريبا كه با افزايش سرعت مقدار نيرو هم بيشتر ميشه





فك كنم ديگه متوجه ي منظورم شده باشيد

حالا بحث در حول موارد زير :
اين نيرو چگونه به وجود ميآيد
چگونه با اين نيرو مقابله كنيم
راه هاي مقابله با اين نيرو
و . . .
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
اين نيرو به تمام خودرو اعمال ميشه (زماني كه خودرو وارد پيچ ميشه يه نيرويي تمايل به خارج كردن خودرو از به بيرون از جاده داره )
همون نيروي گريز از مركر ميشه تغريبا كه با افزايش سرعت مقدار نيرو هم بيشتر ميشه

فك كنم ديگه متوجه ي منظورم شده باشيد

حالا بحث در حول موارد زير :
اين نيرو چگونه به وجود ميآيد
چگونه با اين نيرو مقابله كنيم
راه هاي مقابله با اين نيرو
و . . .

اول یه مقدمه بگم برای کسانی که مکانیک نخوندن ولی به مباحث خودرو علاقه دارند.
از یه دید فیزیکی اصلا نیروی گریز از مرکز وجود ندارد. سوال اینجاست پس چرا موقع پیچیدن حس می کنید دارید از پیچ خارج می شید و نیروی خارج از مرکز به شما وارد می شود؟
بر اساس قانون اول نیوتن اگر به شیعی هیچ نیرویی وارد نشود، با سرعت ثابت در مسیر مستقیم به حرکت اولیه خود ادامه خواهد داد (به شرط داشتن حرکت اولیه). حال شما می خواهید موقع پیچیدن این مسیر را تغییر دهید ولی جرم در حال حرکت تمایل دارد در مسیر قبلی خود ادامه مسیر دهد (مفهوم اینرسی) پس شما یک مقاومتی در برابر تغییر مسیر حس خواهید کرد که ناشی از جرم (اینرسی) خودرو است.

فردی به اسم دالامبر روشی برای تحلیل سیستم های دینامیکی بیان کرد به طوری که در فرمول f=ma ما ma رو سمت چپ معادله بیاریم و به عنوان یک نیرو در نظر بگیریم که مقدار آن ma و جهت آن بر خلاف جهت شتاب است و سیستم را استاتیکی در نظر بگیریم. یعنی بگیم مجموع نیرو ها صفر اند. بدین ترتیب f-ma=0 . اسم نیروی ma رو هم می شه گذاشت نیروی اینرسی. با این دید می شه گفت نیروی گریز از مرکز یک نیروی اینرسی است. چرا؟
برای اینکه یک جرمی در حال تغییر مسیر با سرعت خطی ثابت است به راحتی می توان ثابت کرد که شتاب سیستم به سمت داخل و به مقدار V^2/R است. که V سرعت خطی و R شعاع انحنای مسیر است. همان طور که گفتم نیرویی که در فرمول در نظر گرفته می شود به علت ضریب منفی یک، در خلاف جهت شتاب است. پس این نیروی اینرسی به سمت خارج از مسیر اعمال خواهد شد و مقدار آن m*V^2/R است.
میزان آن به جرم خودرو، توان دو سرعت خطی و انحنای مسیر وابسته است.

فعلا بخش اول. جایشم اگه ایراد داشت یا مفهوم رو درست نمی رسوند لطفا اصلاح کنید
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
اول یه مقدمه بگم برای کسانی که مکانیک نخوندن ولی به مباحث خودرو علاقه دارند.
از یه دید فیزیکی اصلا نیروی گریز از مرکز وجود ندارد. سوال اینجاست پس چرا موقع پیچیدن حس می کنید دارید از پیچ خارج می شید و نیروی خارج از مرکز به شما وارد می شود؟
بر اساس قانون اول نیوتن اگر به شیعی هیچ نیرویی وارد نشود، با سرعت ثابت در مسیر مستقیم به حرکت اولیه خود ادامه خواهد داد (به شرط داشتن حرکت اولیه). حال شما می خواهید موقع پیچیدن این مسیر را تغییر دهید ولی جرم در حال حرکت تمایل دارد در مسیر قبلی خود ادامه مسیر دهد (مفهوم اینرسی) پس شما یک مقاومتی در برابر تغییر مسیر حس خواهید کرد که ناشی از جرم (اینرسی) خودرو است.

فردی به اسم دالامبر روشی برای تحلیل سیستم های دینامیکی بیان کرد به طوری که در فرمول f=ma ما ma رو سمت چپ معادله بیاریم و به عنوان یک نیرو در نظر بگیریم که مقدار آن ma و جهت آن بر خلاف جهت شتاب است و سیستم را استاتیکی در نظر بگیریم. یعنی بگیم مجموع نیرو ها صفر اند. بدین ترتیب f-ma=0 . اسم نیروی ma رو هم می شه گذاشت نیروی اینرسی. با این دید می شه گفت نیروی گریز از مرکز یک نیروی اینرسی است. چرا؟
برای اینکه یک جرمی در حال تغییر مسیر با سرعت خطی ثابت است به راحتی می توان ثابت کرد که شتاب سیستم به سمت داخل و به مقدار V^2/R است. که V سرعت خطی و R شعاع انحنای مسیر است. همان طور که گفتم نیرویی که در فرمول در نظر گرفته می شود به علت ضریب منفی یک، در خلاف جهت شتاب است. پس این نیروی اینرسی به سمت خارج از مسیر اعمال خواهد شد و مقدار آن m*V^2/R است.
میزان آن به جرم خودرو، توان دو سرعت خطی و انحنای مسیر وابسته است.

فعلا بخش اول. جایشم اگه ایراد داشت یا مفهوم رو درست نمی رسوند لطفا اصلاح کنید

به نكات جالبي اشاره فرموديد
دقيقا همون نيروي اينرسي خودرو هست كه هنگام تغيير زاويه بر اون اعمال ميشه
حالا چه راهكار هايي براي مقابله با اين نيرو به ذهنتون ميرسه ؟
از همه ي دوستان خواهش دارم كه مشاركت كنن
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوستان سلام
الان بحثتون چیه؟
دینامیک خودرو؟
راجع به این نیروهای که حتی باد لاستیک و عاج لاستیک چه تاثیری داره خیلی کتاب هست که کتاب اقای رضا نمی دونم چی که به ظاهر ایرانی هم هست خیلی ساده گفته و یه کتاب دیگه که بازم اسمش یادم نیست اونم مطالبی توش هست
اگر بخواین واستون آپلود یا لینک بدم
موضوع همینه یا چیز دیگر؟
چون من نخوندم پست های شمارو جز چندتای اخر
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
دوستان سلام
الان بحثتون چیه؟
دینامیک خودرو؟
راجع به این نیروهای که حتی باد لاستیک و عاج لاستیک چه تاثیری داره خیلی کتاب هست که کتاب اقای رضا نمی دونم چی که به ظاهر ایرانی هم هست خیلی ساده گفته و یه کتاب دیگه که بازم اسمش یادم نیست اونم مطالبی توش هست
اگر بخواین واستون آپلود یا لینک بدم
موضوع همینه یا چیز دیگر؟
چون من نخوندم پست های شمارو جز چندتای اخر

سلام آقا مجيد به جمع ما خوش آمديد
ما سعي داريم تمامي نيرو هايي كه به خودرو وارد ميشه تجزيه و تحليل كنيم و راه هاي مقابله با اونها رو پيدا كنيم (يه چيزي توي اين مايه ها )
من از شما خواهش دارم كه پست ها رو دنبال كنيد تا به ما برسيد
با اين كار منظور ما رو بهتر درك خواهيد كرد و به موضوع تسلط بيشتري خواهيد داشت و روال كار دستتون مياد
يا علي داداش
تشكر
راستي امضاي شما خيلي قشنگه ، لذت بردم
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب امین جان
واقعیتش من همه رو خوندم
حالا من پیشنهادی میدم
که بخش هارو از هم جدا کنین
منظور ائرودینامیک
مقاومت های مربوط به تایر
و هرکدوم و تو هر تاپیک حالت بهینه سازی اون رو هم ادامه بدیم
تا جایی که به منظور طراحی برسیم...شاید تو این امر موفق شدیم! خدا رو چه دیدی!
این نظر منه چون دامنه نیروهای وارد بر خودرو زیاده
و از همه مهمتر محاسبات مربوط به کارایی خودرو هستش
اگه بخش بندی بشه فکر میکنم راحتت تر باشه
خوب با یاد و نام خدا منم سعی میکنم هر اطلاعاتی دارم هرچند ناچیز رو در اختیار شما دوستان بزارم
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام به همه ی دوستان. من تازه وارد این سات شدم و امیدوارم که بتونم موثر باشم و از حضور شما استفاده کنم.
لطفا منو راهنمایی کنید.
متشکرم.
سلام
از طرف خودم و دوستان به شما خوش آمد ميگم
انشاالله در خدمتتون هستيم و ما رو هم از دانستنيهاتون بي نصيب نگذاريد


خوب امین جان
واقعیتش من همه رو خوندم
حالا من پیشنهادی میدم
که بخش هارو از هم جدا کنین
منظور ائرودینامیک
مقاومت های مربوط به تایر
و هرکدوم و تو هر تاپیک حالت بهینه سازی اون رو هم ادامه بدیم
تا جایی که به منظور طراحی برسیم...شاید تو این امر موفق شدیم! خدا رو چه دیدی!
این نظر منه چون دامنه نیروهای وارد بر خودرو زیاده
و از همه مهمتر محاسبات مربوط به کارایی خودرو هستش
اگه بخش بندی بشه فکر میکنم راحتت تر باشه
خوب با یاد و نام خدا منم سعی میکنم هر اطلاعاتی دارم هرچند ناچیز رو در اختیار شما دوستان بزارم​

خوبه و من موافقم
اما اول اجازه بديد كه يكم نيرو ها رو معرفي كنيم و بعد همون كاري رو ميكنيم كه شما فرموديد
اول از اين تاپيك به يه چيزايي برسيم بعد به جزئيات بپردازيم
نظرتون چيه ؟
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
راههاي مقابله با نيروي دريفت

راههاي مقابله با نيروي دريفت

به نظر من زياد نميشه كاري كرد ، نه اينكه نشه منظورم در سرعت هاي بالاست .
1)ميشه ارتفاع ماشين رو كم كرد
2)لاستيك ها رو پهن تر كرد تا چسبندگي خودرو بيشتر بشه
3)از لاستيك ها Super soft استفاده كرد / پيرلي بهترين نوع تايره كه هم جنس و هم چسبندگي قابل قبولي داره
4)باله ي عقب يا اسپويلر نصب كرد كه داراي هداين هوا هستند و قابليت انحراف هوا به جانبين و تغيير مسير ميشه
5) ناگهاني وارد پيچ نشيم و سعي بشه كه پيچ رو ببريم (برش پيچ)
چيز ديگه اي به ذهنم نميرسه > اگه موردي هست اضافه كنيد
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت همه دوستان عزیزم
امین جان حرف شما متین بود.....
خوب من سعی میکنم طبق این تاپیک پیش برم با ییکم نگاه دقیق تر و محاسباتی تر تا دوستان تازه وارد متوجه مقدار و تاثیر این نیروها بر روی خودرو بشن
از ابتدا شروع میکنم
برای تهیین نیروهای وارد بر خودرو در مینیمم حالت از این موارد استفاده می کنن(البته نیروهای دیگه ای یعنی حتی شکل لاستیک هم وارد میشه در محاسبات دقیق استفاده میشه اونم برای طرح های دقیق نه خودروسازی و صنعت سازی)
F = Fe – Fd – Ff – Fr - Fg​
Fe : که همان نيروي پيشرانه خودرو مي باشد و نيروي است که موتور خودرو توليد مي کند
Fd : نيروي مقاومي مي باشد که توسط هوا بر سطح موثر خودرو وارد مي شود و مانع از حرکت خودرو مي شود
Ff : نيروي اصطکاکي حاصل ازبرخورد قطعات انتقال نيرو
Fr : نيروي مقاومت غلتشي خودرو که به وزن و ضريب اصطکاک غلتشي تاير با زمين بسته است
Fg : نيروي مقاومتي شيب مي باشد که با توجه به وزن خودرو و شيب سطح محاسبه مي شود

نيروي موتور يا Fe از روي نمودار توان و گشتاور خودرو محاسبه مي‌شود. Ffبا تقريب خوبي برابر
Ff=Cf. Fe است. Cf بين 0.05 تا 0.15 متغير مي باشد

یعنی آئرودینامیک
تعریفی از آئرودینامیک و ضریب درگ به صورت کامل داده شده حالا اگر بخوایم با دید محاسباتی نگاه کنیم از رابطه Fd= 1/2 Cd.ρ.A.V2 بدست میاد
Cd همان ضريب درگ خودرو مي باشد که معمولا بين 0.2 تا 0.7 مي باشد ( بايد اين نکته ذکر شود که ضريب درگ بسياري از وسايل نقليه از اين محدوده خارج هستند). A سطح موثر خودرو و ρ چگالي هوا مي باشد که در دماي º25 سلسيوس برابر kg/m3 1.2 مي باشد. V سرعت خودرو است.
Fr = W.Cr
W وزن خودرو و Cr ضريب اصطکاک غلتشي بين تاير و زمين است که معمولا در رنج بين 0.008 تا 0.016 قرار ميگيرد.

که در آن P درصد شيب سطح مي باشد. پس نيرويي که انتقال مي يابد را مي توان از رابطه
Fe(1-Cf) بدست آورد

و مثالی از استفاده از این رابطه
توان مورد نياز براي حرکت با سرعت km/h 70 با شيب 0%



الان خسته شدم..حسش بیاد کاملش میکنم
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فقط این رو بگم
میبینین تو سرعت پایین چقدر این نیروی درگ کمه؟
طوری که صرف نظر میشه!
حالا وقتی میخوای تاپ اسپید رو بدست بیاری شاید قدرت موتور خیلی باشه
و طبق محاسباتت بره سرعت 300 400 تارو بزنه
اما میبینی ضریب درگ به حدی زیاده که خودرو بیشتر از 200 تا نمی تونه بره...یعنی موتور نمی تونه نیرو تولید کنه
اینجاست که طرح های خدای پورشه و بوگاتی و اینا میان وسط میگن آره!! ما پول الکی به مهندسامون نمیدیم!:دی
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظر من زياد نميشه كاري كرد ، نه اينكه نشه منظورم در سرعت هاي بالاست .
1)ميشه ارتفاع ماشين رو كم كرد
2)لاستيك ها رو پهن تر كرد تا چسبندگي خودرو بيشتر بشه
3)از لاستيك ها Super soft استفاده كرد / پيرلي بهترين نوع تايره كه هم جنس و هم چسبندگي قابل قبولي داره
4)باله ي عقب يا اسپويلر نصب كرد كه داراي هداين هوا هستند و قابليت انحراف هوا به جانبين و تغيير مسير ميشه
5) ناگهاني وارد پيچ نشيم و سعي بشه كه پيچ رو ببريم (برش پيچ)
چيز ديگه اي به ذهنم نميرسه > اگه موردي هست اضافه كنيد

البته امین جان
اینایی که گفتی راه حل هایی هستن که تو مصارف شهری بدون کاربردن
برای مسابقات ناسکار حرف شما درسته
اما برای شهر خیر
سوپر سافت مصرف سوخت رو چند برابر میکنه..ارتفاع کم خودرو موجب صدمه زدن به عابر میشه! چون زیر زانو می خوره و مسائل خودشو داره
پهن کردن لاستیک هم اشتباهی روی خودروها به شکل غیر استاندارد هستش که هرچی به این ملت بگو! باز میگن ماشین رو اسپرت کنیم!
 

امیر افشار

عضو جدید
کاربر ممتاز
با اجازه دوستان من کمی اطلاعات دارم بیان کنم
برای غلبه به نیروی دریفت که بعضی از جاها بسیار مفید هستش چند راه حل اساسی وجود داره؟
1- استفاده از سیستم AWS که تو اکثر خودروهای اسپرت هستش که با توجه با زاویه پیچش فرمان چرخهای عقب هم میپیچه
2- استفاده از سیستم AWD که اینم تو اکثر خودروهای اسپرت هستش و با دیفرانسیل مرکزی هوشمند میشه تا حد زیادی به این نیرو غلبه کرد
3- رانندگی حرفه ای با استفاده از اصول این رانندگی مثلا فشار تو ام پدال ترمز و گاز و غلبه بر هرز گردی چرخها و یا انتقال وزن خودرو بر چرخهای عقب در دل پیچ
4-استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار
5- توزین مناسب وزن خودرو بر محورهای عقب و جلو بصورت مساوی
6- کاهش نقطه ثقل خودرو
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
از هردوي شما متشكرم ، چند وقتي ميشه كه توي تالار دلم واسه بحث كردن لك زده بود

البته امین جان
اینایی که گفتی راه حل هایی هستن که تو مصارف شهری بدون کاربردن
برای مسابقات ناسکار حرف شما درسته
اما برای شهر خیر
سوپر سافت مصرف سوخت رو چند برابر میکنه..ارتفاع کم خودرو موجب صدمه زدن به عابر میشه! چون زیر زانو می خوره و مسائل خودشو داره
پهن کردن لاستیک هم اشتباهی روی خودروها به شکل غیر استاندارد هستش که هرچی به این ملت بگو! باز میگن ماشین رو اسپرت کنیم!

توي شهر ؟ آره ميشه گفت به كار نمياد
يه مورد ديگري هم هست كه توي شهر سرعت اونقدر زياد نيست كه نيروي درفت مشكل ساز بشه /معمولا خارج از شهر يه بهران ميشه /خب مسابقات هم كه جاي خود دارد
حالا ارتفاع ، كم گذشته از صدمه به عابر مشكل ديگه اينه كه جاده هاي ما خرابه و امكان اين كار نيست با اين سرعت گير هاي ساندويچي كه توي خيابون ها پره
پهن كردن لاستيك ها هم به طبع يه خصوصيات و يه معايبي داره كه اگه از حد استاندارد نگذره مشكلي نيست

با اجازه دوستان من کمی اطلاعات دارم بیان کنم
برای غلبه به نیروی دریفت که بعضی از جاها بسیار مفید هستش چند راه حل اساسی وجود داره؟
1- استفاده از سیستم AWS که تو اکثر خودروهای اسپرت هستش که با توجه با زاویه پیچش فرمان چرخهای عقب هم میپیچه
2- استفاده از سیستم AWD که اینم تو اکثر خودروهای اسپرت هستش و با دیفرانسیل مرکزی هوشمند میشه تا حد زیادی به این نیرو غلبه کرد
3- رانندگی حرفه ای با استفاده از اصول این رانندگی مثلا فشار تو ام پدال ترمز و گاز و غلبه بر هرز گردی چرخها و یا انتقال وزن خودرو بر چرخهای عقب در دل پیچ
4-استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار
5- توزین مناسب وزن خودرو بر محورهای عقب و جلو بصورت مساوی
6- کاهش نقطه ثقل خودرو

خوش آمدي امير خان
از اينكه ما رو هم در دانستنيهاتون شريك كرديد ممنونم
راه حل هاي خوبيه
انشاالله اين همكاري ها ادامه داشته باشه ها . . .


از هردوي شما چيزاي خوبي آموختم :smile:مرسي:gol:
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
با اجازه دوستان من کمی اطلاعات دارم بیان کنم
برای غلبه به نیروی دریفت که بعضی از جاها بسیار مفید هستش چند راه حل اساسی وجود داره؟
1- استفاده از سیستم AWS که تو اکثر خودروهای اسپرت هستش که با توجه با زاویه پیچش فرمان چرخهای عقب هم میپیچه
2- استفاده از سیستم AWD که اینم تو اکثر خودروهای اسپرت هستش و با دیفرانسیل مرکزی هوشمند میشه تا حد زیادی به این نیرو غلبه کرد
3- رانندگی حرفه ای با استفاده از اصول این رانندگی مثلا فشار تو ام پدال ترمز و گاز و غلبه بر هرز گردی چرخها و یا انتقال وزن خودرو بر چرخهای عقب در دل پیچ
4-استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار
5- توزین مناسب وزن خودرو بر محورهای عقب و جلو بصورت مساوی
6- کاهش نقطه ثقل خودرو

اینارو که گفتی یه مورد هم به ذهن من رسید.
استفاده از سیستم Steer-by-wire که در این سیستم اگر کامپیوتر خودرو oversteer یا understeer حس کرد خود به طور اتوماتیک میزان زاویه چرخ ها رو در جهت بهبود شرایط تغییر می ده. البته نمی دونم این سیستم الان چقدر کاربرد داره ولی می دونم الان داره روش کار می شه.

منظورت از دیفرانسیل کلاچ دار همون Active Differential است که گشتاور بیشتری رو روی چرخی که در خارج از انحنای پیچ هست می ندازه؟

البته برای دوستانی که خیلی وارد نیستند می گم که
AWD = All-wheel-drive
AWS = All-wheel-steering
درسته؟


کلا سیستم هایی کنترلی که برای افزایش پایداری خودرو در شرایط سخت ( پیچ با سرعت زیاد، جاده لغزنده، ترمز شدید و ...) وجود داره رو می شه به سه دسته تقسیم بندی کرد:
1- تزمز گیری متفاوت (Differential Braking) که در این سیستم میزان شدت ترمز گیری در هر چرخ مستقل است و با توجه به شرایط تصمیم گیری خواهد شد. مثلا در حالت understeer پیچ، چرخی که در داخل پیچ است با شدت بیشتری ترمز گرفته می شود
2- steer-by-wire
3- سیستم هوشمند توزیع گشتاور( Active Torque Distribution ) مانند همان Active Differential و یا دیفرانسیل مرکزی هوشمند در AWD به اسم ( Active central Transfer case )
 
آخرین ویرایش:

امین قیاسی 1986

عضو جدید
خيلي خوب مباحث رو باز ميكني و اين خودش يه اميتاز عالي بشمار ميره
يوسف جان همه ي اينها قبول و از تشريح تك تك سيستم ها ممنونم

يكم باهم بحث كنيم

زماني خودرو به جانب ليز ميخوره اين موارد درش صادقه ؟
اولين كاري كه ميشه كرد اينه كه كنترل خودرو را به دست بگيريم تا موجب انحراف خودرو از جاده نشه ، درسته ؟
حالا تمام اين سيستم هايي رو كه نام برده شد جهت بهبود در عبور خودور سر پيچ هاست نه كنترل خودرو هنگام لغزش
اين سيتم هاي كنترلي تازماني كارايي دارند كه مانع از لغزش به بغل بشه و زماني كه خودرو لغزيد چندان كاري ازشون بر نمياد و اصلي ترين كار توسط راننده انجام ميشه نظرت چيه ؟





اين تصوير مربوط به آموزش لغزش با خودرو به بغل و مقابله با اونه
به حركت خودرو و نحوه ي فرمان دهي دقت بشه / براي درك بهتر كمك ميكنه
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
خيلي خوب مباحث رو باز ميكني و اين خودش يه اميتاز عالي بشمار ميره
يوسف جان همه ي اينها قبول و از تشريح تك تك سيستم ها ممنونم

يكم باهم بحث كنيم

زماني خودرو به جانب ليز ميخوره اين موارد درش صادقه ؟
اولين كاري كه ميشه كرد اينه كه كنترل خودرو را به دست بگيريم تا موجب انحراف خودرو از جاده نشه ، درسته ؟
حالا تمام اين سيستم هايي رو كه نام برده شد جهت بهبود در عبور خودور سر پيچ هاست نه كنترل خودرو هنگام لغزش
اين سيتم هاي كنترلي تازماني كارايي دارند كه مانع از لغزش به بغل بشه و زماني كه خودرو لغزيد چندان كاري ازشون بر نمياد و اصلي ترين كار توسط راننده انجام ميشه نظرت چيه ؟





اين تصوير مربوط به آموزش لغزش با خودرو به بغل و مقابله با اونه
به حركت خودرو و نحوه ي فرمان دهي دقت بشه / براي درك بهتر كمك ميكنه


این سیستم ها فکر می کنم به مقدار کافی قابل اعتماد هستند و تا یه مقداری ضریب اطمینان دارند. منظورم اینه که کوچکترین احتمالی به سر خوردگی وجود داشته فکر می کنم جلو آن را خواهند گرفتند.البته این گفته خیلی علمی نیست، یادمه تو یکی از برنامه های top gear یارو سوار یه AMG 65 Black بود. ابتدا که سیستم traction control ش روشن بود حتی موقعی که می خواست از پشت یه ماشین بیاد بیرون و ازش سبقت بگیره، سیستم چون احتمال لغزش می داد سریع سرعت خودرو رو می اورد پایین. traction control هم یه جور Differential Braking ه دیگه. البته این مثال نمی تونه خیلی معیار قرار بگیره، فقط یه مثاله.

درسته، باید کنترل خودرو رو در دست گرفت، ولی سوال اینجاست که چه جوری؟ این تصویر که گذاشتید همون طور که گفتید مربوط به آموزش دریفت ه. در دریفت ماشین خیلی با ماشین های شهری فرق می کنه. مثلا دیفرانسیل عقبه، تازه دیفرانسیلشم (اگه اشتباه نکنم) از نوع slip limited differential ه. برای دیگر دوستان علاقه مند بگم که در این مدل دیفرانسیل سرعت دو چرخ عقب خیلی از هم دور نمی شه. سیستم تعلیق و خیلی موارد متفاوت دیگر وجود داره.

البته موافقم که حتما باید فرمان رو در جهت مخالف چرخش چرخاند.

در این مورد نمی دونم که حالا اگه خودرو شروع به لغزش کرد چه اتفاقی می یفته وسیستم چه جوابی می ده. باید امتحان کرد. یه ماشین با traction control می خواهد که شروع کنی دریفت کشیدن بعد وسط دریفت، traction control شو روشن کنی. به نظرت چی میشه؟ :)
 

امیر افشار

عضو جدید
کاربر ممتاز
برای بررسی بهتره روی خودروی میتسوبیشی VR-4 مدل 92 کار کینم یا میتسوبشی لنسر اوولوشن 10 یا سوبارو لگاسی میتونین کار کینن
این خودرو لنسر اوولوشن 10 سنبل بهترین هندلینگ هستش من خداتا قبولش دارم
 

majidhosseini

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به نظرم اگر هنگام دور زدن بخوای ترکشن کنترل رو روشن کنی اتفاقا ماشین بیشتر سر میخوره!
زمانی که ماشین سر میخوره تا اونجا که میتونی باید سرعت برایند رو به سمت سرعت مماسی ببری یعنی زمانی که سرعت مماسی حرکت بیشتر از سرعت عمودی حرکت باشه
زمانی که سر میخوری اگه ترکشن رو فعال کنی اولا ممکنه طبق حالت کنترلی قبول نکنه! و اگر هم قبول کنه باز بسته به سیستم کنترلی اون داره
اگه ترکشن های قدیمی باشه به خاطر کاهش گشتاور وارده و کم شدن شتاب ماشین به سرعت عمودی تمایل بیشتری پیدا میکنه یعنی سر خودردن
اما الانا فکر کنم این اتفاق کمتر بیافته چون انتقال نیروهایی علیالخصوص AWD اومده
 
بالا