ممنون آقا. اسمتون رو هم نمی دونم.
راستی نمی دونم چرا عکسهایی مه آپلود کردم نمیاد. اگر کسی علاقه مند بود، لطفا بگه دوباره مطالب رو بزارم.
سلامسلام
من این تاپیک رو تازه دیدم. به نظرم خیلی مفید میاد. البته کلا فعالیتمو تو این تالار تازه شروع کردم. امیدوارم مفید باشم.
تو این پست می خواهم روی دینامیک خودرو در جهت طولی (longitudinal Dynamics) و پارامترهای موثر بحث کنم. برای احترام به قانون کپی رایت می گم که مطالب خودم رو از دو کتاب
Vehicle Dynamics and Control by Rajesh Rajamani
و Active Braking Control Systems Design for Vehicles by Sergio M. Savaresi · Mara Tanelli
گرفتم. یه جورایی معرفی کتاب هم هست دیگه. اگر جایی هم اشتباه کردم، خوشحال می شم تذکر بدین، آخه تو این گرایش تازه کارم. یه درخواستم دارم. اگه میشه راجع به این دو نوع نیرویی (البته از اسمش به نظر گشتاور میاد) که آقا مهدی نوشته بیشتر توضیح بدید. من اصلا راجع به اونا چیزی نشینیدم. مظورم overturning moment و self aligning moment است.
خوب شروع می کنیم.
![]()
Fx نیرو های طولی چرخها
Rx نیروهای ناشی از rolling resistance
Faero نیروی آئرودینامیکی که خیلی بحث شده
Mg نیروی وزن
Teta شیب
حالا یه توضیح در مورد نیرو ها:
نیروی طولی تایرها:
به خیلی چیز ها بستگی داره. بیشترین تاثیر رو، موارد زیر دارن که اکثرا این ها در نظر گرفته می شن:
1) نیروی عمودی ناشی از وزن خودرو
2) ضریب اصطکاک بین چرخ و زمین
3) از همه مهمتر ضریب لغزش که فکر کنم نیاز به توضیح داره:
اول لغزش طولی رو تعریف می کنم. این پارامتر اختلاف سرعت واقعی محور چرخ (یا سرعت خودرو) V و سرعت نسبی محل تماس چرخ با زمین r.w است r شعاع (موثر) چرخ و w (امگا) سرعت زاویه ای است. حالا ضریب لغزش به صورت زیر تعریف می شه:
![]()
فکر کنم یه فرمول برای نیرو طولی چرخ ارائه بدم فهمش راحت تر میشه. در این مورد کار خیلی شده. مدل های پیچده هم هست مثل فورمول جادویی Pacejca بهش جادویی می گن چون خیلی پیچیده است ولی خیلی دقیق. من نمیدون یارو چه جوری به این فورمول رسیده. نیگاه کنید. خودتون قضاوت کنید:
![]()
![]()
حالا Pacejca رو بی خیال شید. این یکی رو بچسبید.
![]()
اینم البته همچین ساده نیست. میو رو بهش می گن ضریب اصطکاک، لاندا که همون ضریب لغزش است، آلفا رو sideslip angle می گن و گاما هم زاویه ی صفحه جرخ با زمینه. آلفا رو می تونید تو شکل زیر ببینید:
![]()
البته به نظر میاد این شکل یه اشتباه کوچیک داره. باید Fx رو روی برداری که کنارش نوشته شده (Tyre Longitudinal Axis) می نوشت. آلفا در اصل زاویه ی بین بردار سرعت در نقطه تماس و محور طولی تایر است.
معمولا در بررسی دینامیک طولی خودرو زوایا رو ناچیز در نظر می گیرند. پس میو فقط به ضریب لغزش وابسته خواهد بود که این وابستگی به صورت زیر است:
![]()
برای این شکل فرمول های زیر به صورت تقریبی ارائه شده است:
![]()
![]()
در پست های بعدی اگر مایل بودید راجع به rolling resistance ، ضریب لغزش و اینکه چرا نیروی تایر به ضریب لغزش وابسته است و ویژگی های ABS با توجه به ضریب لغزش می توان بحث کرد. البته اگر به نمودار فوق، به محل پیک و مفهوم لاندا (لاندا برابر یک یعنی چی؟ ) دقت کنید، دلیل کاربرد ABS را خواهید فهمید.
این چایی و دلستری که می گید کجاست؟
سلام
ورود شما رو به جمع بروبچ اين تالار تبريك ميگم
انشاالله بتونيم دوستان خوبي باشيم
خوشحالم كه در اين تاپيك بحث ميشه و تنها نيستم
و اما در مورد مطالب :
مرسي خوب بود
دو ترم پيش يه درس داشتيم به عنوان تئوري حركت خودرو كه اين مباحثي رو كه پيش كشيدي درش موجود بود و تقريبا به ديناميك ماشين هم ربط داشت البته فقط اين موضوع
در اين تاپيك تمامي نيرو هاي اعمالي بر خودرو مورد برسي قرار ميگيره (هر نيرويي كه در خودرو نقش داشته باشه ) حتي باد داخل تاير ها كه خودش يه نوع نيرو به شمار ميره
سلام
منم امیدوارم.
منم سعی کردم چیزی که در این زمینه می دونم رو به اشتراک بزارم. حالا شما از overturning moment و self aligning moment چیزی می دونید؟ می تونید یه کم توضیح بدید.
راستش الان رو سیستم کنترلی خودرو مثل ABS دارم کار می کنم و پیش نمیومده که همچین نیرو هایی رو بررسی کنیم.
ممنوناگه اشتباه نكنم يه مطالبي در اينم مورد دارم ، چشم در اختيار ميگذارم
منظور نیرویی است که مثلا هنگام پیچیدن، باعث پیچیدن می شه؟ايا از دوستان كسي هست كه از اين نيرو اطلاعاتي داشته باشه ؟
اين نيرو به تمام خودرو اعمال ميشه (زماني كه خودرو وارد پيچ ميشه يه نيرويي تمايل به خارج كردن خودرو از به بيرون از جاده داره )
همون نيروي گريز از مركر ميشه تغريبا كه با افزايش سرعت مقدار نيرو هم بيشتر ميشه
فك كنم ديگه متوجه ي منظورم شده باشيد
حالا بحث در حول موارد زير :
اين نيرو چگونه به وجود ميآيد
چگونه با اين نيرو مقابله كنيم
راه هاي مقابله با اين نيرو
و . . .
اول یه مقدمه بگم برای کسانی که مکانیک نخوندن ولی به مباحث خودرو علاقه دارند.
از یه دید فیزیکی اصلا نیروی گریز از مرکز وجود ندارد. سوال اینجاست پس چرا موقع پیچیدن حس می کنید دارید از پیچ خارج می شید و نیروی خارج از مرکز به شما وارد می شود؟
بر اساس قانون اول نیوتن اگر به شیعی هیچ نیرویی وارد نشود، با سرعت ثابت در مسیر مستقیم به حرکت اولیه خود ادامه خواهد داد (به شرط داشتن حرکت اولیه). حال شما می خواهید موقع پیچیدن این مسیر را تغییر دهید ولی جرم در حال حرکت تمایل دارد در مسیر قبلی خود ادامه مسیر دهد (مفهوم اینرسی) پس شما یک مقاومتی در برابر تغییر مسیر حس خواهید کرد که ناشی از جرم (اینرسی) خودرو است.
فردی به اسم دالامبر روشی برای تحلیل سیستم های دینامیکی بیان کرد به طوری که در فرمول f=ma ما ma رو سمت چپ معادله بیاریم و به عنوان یک نیرو در نظر بگیریم که مقدار آن ma و جهت آن بر خلاف جهت شتاب است و سیستم را استاتیکی در نظر بگیریم. یعنی بگیم مجموع نیرو ها صفر اند. بدین ترتیب f-ma=0 . اسم نیروی ma رو هم می شه گذاشت نیروی اینرسی. با این دید می شه گفت نیروی گریز از مرکز یک نیروی اینرسی است. چرا؟
برای اینکه یک جرمی در حال تغییر مسیر با سرعت خطی ثابت است به راحتی می توان ثابت کرد که شتاب سیستم به سمت داخل و به مقدار V^2/R است. که V سرعت خطی و R شعاع انحنای مسیر است. همان طور که گفتم نیرویی که در فرمول در نظر گرفته می شود به علت ضریب منفی یک، در خلاف جهت شتاب است. پس این نیروی اینرسی به سمت خارج از مسیر اعمال خواهد شد و مقدار آن m*V^2/R است.
میزان آن به جرم خودرو، توان دو سرعت خطی و انحنای مسیر وابسته است.
فعلا بخش اول. جایشم اگه ایراد داشت یا مفهوم رو درست نمی رسوند لطفا اصلاح کنید
دوستان سلام
الان بحثتون چیه؟
دینامیک خودرو؟
راجع به این نیروهای که حتی باد لاستیک و عاج لاستیک چه تاثیری داره خیلی کتاب هست که کتاب اقای رضا نمی دونم چی که به ظاهر ایرانی هم هست خیلی ساده گفته و یه کتاب دیگه که بازم اسمش یادم نیست اونم مطالبی توش هست
اگر بخواین واستون آپلود یا لینک بدم
موضوع همینه یا چیز دیگر؟
چون من نخوندم پست های شمارو جز چندتای اخر
سلامسلام به همه ی دوستان. من تازه وارد این سات شدم و امیدوارم که بتونم موثر باشم و از حضور شما استفاده کنم.
لطفا منو راهنمایی کنید.
متشکرم.
majidhosseini
خوب امین جان
واقعیتش من همه رو خوندم
حالا من پیشنهادی میدم
که بخش هارو از هم جدا کنین
منظور ائرودینامیک
مقاومت های مربوط به تایر
و هرکدوم و تو هر تاپیک حالت بهینه سازی اون رو هم ادامه بدیم
تا جایی که به منظور طراحی برسیم...شاید تو این امر موفق شدیم! خدا رو چه دیدی!
این نظر منه چون دامنه نیروهای وارد بر خودرو زیاده
و از همه مهمتر محاسبات مربوط به کارایی خودرو هستش
اگه بخش بندی بشه فکر میکنم راحتت تر باشه
خوب با یاد و نام خدا منم سعی میکنم هر اطلاعاتی دارم هرچند ناچیز رو در اختیار شما دوستان بزارم
به نظر من زياد نميشه كاري كرد ، نه اينكه نشه منظورم در سرعت هاي بالاست .
1)ميشه ارتفاع ماشين رو كم كرد
2)لاستيك ها رو پهن تر كرد تا چسبندگي خودرو بيشتر بشه
3)از لاستيك ها Super soft استفاده كرد / پيرلي بهترين نوع تايره كه هم جنس و هم چسبندگي قابل قبولي داره
4)باله ي عقب يا اسپويلر نصب كرد كه داراي هداين هوا هستند و قابليت انحراف هوا به جانبين و تغيير مسير ميشه
5) ناگهاني وارد پيچ نشيم و سعي بشه كه پيچ رو ببريم (برش پيچ)
چيز ديگه اي به ذهنم نميرسه > اگه موردي هست اضافه كنيد
البته امین جان
اینایی که گفتی راه حل هایی هستن که تو مصارف شهری بدون کاربردن
برای مسابقات ناسکار حرف شما درسته
اما برای شهر خیر
سوپر سافت مصرف سوخت رو چند برابر میکنه..ارتفاع کم خودرو موجب صدمه زدن به عابر میشه! چون زیر زانو می خوره و مسائل خودشو داره
پهن کردن لاستیک هم اشتباهی روی خودروها به شکل غیر استاندارد هستش که هرچی به این ملت بگو! باز میگن ماشین رو اسپرت کنیم!
با اجازه دوستان من کمی اطلاعات دارم بیان کنم
برای غلبه به نیروی دریفت که بعضی از جاها بسیار مفید هستش چند راه حل اساسی وجود داره؟
1- استفاده از سیستم AWS که تو اکثر خودروهای اسپرت هستش که با توجه با زاویه پیچش فرمان چرخهای عقب هم میپیچه
2- استفاده از سیستم AWD که اینم تو اکثر خودروهای اسپرت هستش و با دیفرانسیل مرکزی هوشمند میشه تا حد زیادی به این نیرو غلبه کرد
3- رانندگی حرفه ای با استفاده از اصول این رانندگی مثلا فشار تو ام پدال ترمز و گاز و غلبه بر هرز گردی چرخها و یا انتقال وزن خودرو بر چرخهای عقب در دل پیچ
4-استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار
5- توزین مناسب وزن خودرو بر محورهای عقب و جلو بصورت مساوی
6- کاهش نقطه ثقل خودرو
با اجازه دوستان من کمی اطلاعات دارم بیان کنم
برای غلبه به نیروی دریفت که بعضی از جاها بسیار مفید هستش چند راه حل اساسی وجود داره؟
1- استفاده از سیستم AWS که تو اکثر خودروهای اسپرت هستش که با توجه با زاویه پیچش فرمان چرخهای عقب هم میپیچه
2- استفاده از سیستم AWD که اینم تو اکثر خودروهای اسپرت هستش و با دیفرانسیل مرکزی هوشمند میشه تا حد زیادی به این نیرو غلبه کرد
3- رانندگی حرفه ای با استفاده از اصول این رانندگی مثلا فشار تو ام پدال ترمز و گاز و غلبه بر هرز گردی چرخها و یا انتقال وزن خودرو بر چرخهای عقب در دل پیچ
4-استفاده از دیفرانسیل کلاچ دار
5- توزین مناسب وزن خودرو بر محورهای عقب و جلو بصورت مساوی
6- کاهش نقطه ثقل خودرو
خيلي خوب مباحث رو باز ميكني و اين خودش يه اميتاز عالي بشمار ميره
يوسف جان همه ي اينها قبول و از تشريح تك تك سيستم ها ممنونم
يكم باهم بحث كنيم
زماني خودرو به جانب ليز ميخوره اين موارد درش صادقه ؟
اولين كاري كه ميشه كرد اينه كه كنترل خودرو را به دست بگيريم تا موجب انحراف خودرو از جاده نشه ، درسته ؟
حالا تمام اين سيستم هايي رو كه نام برده شد جهت بهبود در عبور خودور سر پيچ هاست نه كنترل خودرو هنگام لغزش![]()
اين سيتم هاي كنترلي تازماني كارايي دارند كه مانع از لغزش به بغل بشه و زماني كه خودرو لغزيد چندان كاري ازشون بر نمياد و اصلي ترين كار توسط راننده انجام ميشه نظرت چيه ؟
![]()
اين تصوير مربوط به آموزش لغزش با خودرو به بغل و مقابله با اونه
به حركت خودرو و نحوه ي فرمان دهي دقت بشه / براي درك بهتر كمك ميكنه