دوران نوجواني

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوران نوجواني

دوره نوجواني را بايد يك مرحله بسيار مهم از زندگي تلقي كرد. دوره اي كه با ويژگي هايش از ساير دوران زندگي متمايز مي شود. اين ويژگي ها عبارت اند از:

1– نوجواني، يك دوره مهم به شمار مي رود.
گرچه همه ي دوران عمر مهم است ولي اين دوره مهمتر از سايرين مي باشد . زيرا تأثيرات ناگهاني بر رفتار و ديدگاه فرد دارد. با در نظر گرفتن اين كه ساير دوره هاي زندگي ، به دليل تأثيرات درازمدت آن ، پرمعني و قابل توجه هستند ، ليكن دوره ي نوجواني ، يكي از دوره هايي است كه از هر دو جنبه ي تأثيرات ناگهاني و درازمدت برخوردار و قابل توجه است. برخي از ادوار زندگي به دليل تأثيرات فيزيكي و بدني ، با اهميت و برخي ديگر از لحاظ تأثيرات رواني قابل اعتنا هستند، ليكن نوجواني از هر دو جهت مهم است.

2– نوجواني، يك دوره ي انتقال (برزخي) است.

3– نوجواني، يك دوره ي تغيير است.
تقريباً پنج نوع تغيير وجود دارد كه در طي دوره ي نوجواني واقع مي شود:
دوم اين كه، سرعت تغييراتي كه با رشد جنسي همراه است، نوجوانان را از خودشان و از استعدادها و علائقشان نامطمئن مي سازد. آنها به شدت احساس بي ثباتي مي كنند، احساسي كه اغلب با تدابير مبهمي كه آنها از سوي معلمان و والدين دريافت مي كنند، تشديد مي شود.
سوم، تغييراتي است كه در بدن ، علائق و نقش هايي كه در گروههاي اجتماعي از آنان انتظار مي رود ايفا نمايند، به وجود مي آيد و مسائل جديدي را مي آفريند. براي نوجوانان كم سن وسال ، اين تغييرات بسيار زياد است و كمتر از آنچه كه قبلاً تصور مي كردند قابل حل به نظر مي رسد. قبل از اين كه آنها مسائلشان را حل كرده و به رضايت برسند ، با خودشان و مسائلشان درگير خواهند بود.
چهارم، همچنان كه الگوهاي علائق و رفتار تغيير مي يابد، ارزش ها نيز متغير خواهند بود . آنچه كه در زمان كودكي برايشان مهم بود، اكنون كه در آستانه ي بزرگسالي قرار دارند ، كمتر اهميت پيدا مي كند؛ به عنوان مثال، براي بيشتر نوجوانان ، مسئله ي دوستاني كه از همسالان هم تيپ و جذاب باشند ، مهمتر از تعداد زيادي دوست است كه سنخيت روحي با او نداشته باشند. آنها اكنون به مسئله كيفيت ، بيشتر از كميت، اهميت مي دهند.
پنجم اين كه، بيشتر نوجوانان در مورد تغييرات ، حالتي متغيـّر دارند. زماني درخواست و تقاضاي استقلال دارند، ولي اغلب از مسئوليت هايي كه همراه با استقلال و ارزيابي آنهاست ، هراس دارند.

4 – نوجواني، سني مسئله آفرين است

5 – نوجواني، زمان جستجوي هويت است

6 – نوجواني، سن هراس است
بسياري از عقايد عمومي درباره نوجوانان، به شرح وضعيت آنها و ارزيابي هايي در اين زمينه پرداخته است و متأسفانه تعدادي از آنها ، نظري منفي نسبت به نوجوانان مي باشد. پذيرش قالب هاي فرهنگي در مورد نوجوانان ( 13 تا 19 ساله ها ) بسياري از بزرگسالاني را كه بايد راهنمايي و حمايت از نوجوانان را عهده دار شوند به اين مرحله هدايت كرده است كه از چنين مسئوليتي در قبال نوجوانان بهراسند و در نگرش هاي خود نسبت به آنان و تدابيري كه در رابطه با رفتار نوجوانان بايد اتخاذ شود ، احساس همدلي نداشته باشند.

7 – نوجواني، زمانِ آرمان گرايي است

8 – نوجواني، آستانه بزرگسالي است


توصيه هايي كه در صحبت كردن با نوجوان بايد رعايت كنيد:
- به علامتهاي او توجه كنيد.
- در انتخاب وقت مناسب دقت كنيد.
- شتباهات نوجوان خود را به طرزي محترمانه بيان كنيد.
-به هنگام اختلاف نظر از پافشاري برسخن خود پرهيز كرده و در مورد راه حل مناسب براي نوجوان مذاكره كنيد.
- شنونده فعال باشيد. گوش كردن به صحبت هاي نوجوان پيش از صحبت كردن اهميت دارد. زيرا نوجوان احساس مي كند او را درك مي كنيد.
- بكوشيد حداقل روزي ۲۰ دقيقه شنونده صحبت هاي او باشيد. با روي باز روبه روي او بنشينيد، در چشم هايش نگاه كنيد. گوش كردن فعالانه چيزي فراتر از كلمات است. شما غم، شادي، رنجش يا ناراحتي فرزندتان را بايد از پس كلمات و تعابير او با تمام وجود حس كنيد تا بتوانيد خود را در موقعيت او قرار دهيد.

نوجواني و نقش پدر
اگر پدر اُنس، همراهي و همنشيني كافي با پسر نداشته يا حضور كافي در خانواده نداشته باشد زمينه براي رشد ويژگيهاي مردانه در پسر فراهم نمي شود. اگر پدر نقش قوي و فعالي در مديريت خانواده نداشته باشد پسر فاقد روحيه مردانه و قوي خواهد شد و اين امر در رفتار اجتماعي او اثرات سوئي خواهد گذاشت

نوجواني و نقش مادر
اگر مادر با دختر خود انس و صميميت كافي نداشته باشد زمينه براي پرورش ويژگيهاي زنانه در وي فراهم نمي شود. در اينصورت چه بسا از مواهب دروني خود از قبيل لطافت روح ، عاطفه و احساس برخورداري كافي پيدا نكند و روحيه اي خشن بيابد. اگر مادر در خانواده نقش غالب و مسلط را ايفا كند دختر الگويي صحيح و مناسب كه بتواند نقش ويژه او را بياموزد نخواهد داشت و اين امر در رفتار اجتماعي او در آينده اثرات نابجائي خواهد داشت.
 

Haaji

عضو جدید
کاربر ممتاز

شيوه هاي رفتار با فرزندان:

احترام به آزادي فرزندان
پدران و مادران آگاه و روشن بين، از همان كودكي فرصتهايي را براي فرزندان خود فراهم مي‌كنند تا انديشيدن، انتخاب كردن و تصميم‌گرفتن را تجربه كنند، در اين ميان اگر فرزندان اشتباهاتي داشته باشند، اين اشتباهات را براي رشد طبيعي آنها لازم مي‌شمرند.

در انتقاد زياده‌روي نكنيم
تذكرات و يادآوريهاي زياد و پي‌درپي از نظر تربيتي شيوه‌ي درستي نيست و منتهي به پيدايش لجاجت و مقاومت منفي در كودكان و نوجوانان مي‌شود.

گرامي داشتن شخصيت فرزند
داشتن رفتار تحقيرآميز و ملامت كننده باعث مي‌ شود كه فرزندان ما خود را به عنوان موجودي با ارزش نپذيرند و احساس كرامت و شخصيت خود را از دست بدهند. اين احساس سرآغاز سقوط و انحطاط آنهاست. گاه لازمست كه عذر آنها را در مورد اشتباهات پذيرفته و به آنها تلقين شود كه شخصيت والاي اخلاقي آنها برتر از آن است كه به چنين خطايي دست بزند

مشورت با فرزندان
مشورت كردن در امور خانواده با فرزندان باعث شكل گيري احساس به حساب آمدن آنها در موقعيتهاي‌مختلف زندگي مي‌شود و به تدريج راه و روش فكر كردن و تصميم‌گيري را مي‌آموزند

مهر و محبت
تجربه نشان داده كه بسياري از انحرافات در نوجوانان ناشي از كمبودهاي عاطفي است. در آموزشهاي اسلامي به محبت كردن نسبت به فرزندان توصيه فراوان شده تا آنجا كه فرموده‌اند: نگاه محبت‌آميز پدر به صورت فرزند، عبادت است.

قاطعيت در تربيت
از شرايط لازم در تربيت، داشتن قاطعيت يعني محكم، جدي و استوار بودن در راي و تصميم‌خويش است اگر اصولي چون محبت، صميميت، تكريم شخصيت توام با قاطعيت نباشد، نتيجه لازم از آنها گرفته نمي‌شود

عدم‌خشنونت در تربيت
داشتن رفتار خشن و مستبدانه بروز عقده حقارت در كودكان و بدبيني نسبت به والدين و احساس پوچي و بدبختي در نوجوانان مي‌شود و زمينه انواع انحرافها را فراهم مي سازد.

برخورداري از شخصيت قابل احترام
ويژگيهايي از قبيل وقار، ادب، بزرگواري، قاطعيت و جديت، پرهيز از انجام كارهاي سبك‌ ، زياده‌روي نكردن در شوخي، داشتن اعتماد به نفس و امثال آن مجموعاً عواملي هستند كه سبب پيدايش حس احترام در ديگران، از جمله فرزندان نسبت به والدين مي‌شود.

پرهيز از رفتارهاي تبعيض‌آميز
داشتن رفتار تبعيض آميز بين فرزندان موجب بي‌اعتمادي به والدين، كاهش علاقه نسبت به والدين، ايجاد كينه و نفرت نسبت به خواهر يا برادر و بروز مشكلات رفتاري از قبيل سركشي، ستيزه‌جويي، اضطراب، افسردگي روحي، افت تحصيلي و انحرافات اخلاقي مي‌گردد.

پرورش حس خودباوري
پيامبر اكرم (ص)مي‌فرمايند: اكرموا اولادكم و احسنوا دابكم. پرورش اعتماد به نفس و كرامت يكي از اهداف مهم تربيت است به طوري كه بسياري از ضعفها در تحصيل ناشي از برخورد ناصحيح مربيان است كه اعتماد به نفس را تضعي مي كنند.

در نظرگرفتن تفاوتهاي فردي
انسانها داراي توانائيها، استعدادها و ويژگيهاي رواني مختلف هستند. بنابر اين در تربيت بايد اين تفاوتها را در نظر بگيريم. چه بسا يك روش تربيتي در مورد يكنفر مفيد و موثر واقع شود اما همين روش در مورد فرد ديگر كارآيي نداشته باشد.

لقمه حلال
از نظر اسلام، غذايي كه ما مي‌خوريم، علاوه برآثار مادي كه در جسم ما دارد، برحسب اين كه از راه حلال يا حرام به دست آمده باشد، آثاري متفاوت در روح و شخصيت ما برجاي مي‌گذارد. از اين رو پدر خانواده بايد بداند كه روزي پاك وحلال در سرنوشت خود وخانواده‌اش موثراست.


فرزندان خود را به اخلاق خودتان تربيت نكنيد زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده‏اند.

«خسته نباشيد»:gol:
 

Similar threads

بالا