خبرها و تازه های زراعت و اصلاح نباتات

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
علفهای هرز، دشمن شماره یک کشاورزان 3/6/88

علفهای هرز، دشمن شماره یک کشاورزان 3/6/88

امروز بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان به دلیل سیاستهای نامناسب و نیز جنگها و تحولات سیاسی، حوادث طبیعی مانند سیل، خشکسالی، هجوم آفات و بیماریها و در حال حاضر پدیده تغییر اقلیم، گرفتار گرسنگی شده اند، اما ظاهرا از یک عامل پنهانی دیگر تا حد زیادی غفلت شده است.
به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، یکی از کارشناسان علفهای هرز می¬گوید: شاید به این دلیل که علفهای هرز چندان توی چشم نمی¬زنند.
وی اضافه کرد: خشکسالی، حشرات و بیماریهایی مانند آنفولانزای خوکی به دلیل تاثیرات بسیار آشکاری که دارند توجه همگان را به خود جلب می-نمایند، اما علفهای هرز تا حد زیادی متفاوت هستند. آنها در تمام سال فعال و در حال نابود کردن محصول هستند. مثلا آسیب تنها یک علف هرز به نام گل جالیز (Orobanche spp) را در نظر بگیرید، این علف هرز به سبزیجات و بقولات حمله می¬کند و می¬تواند نه تنها کل محصول را نابود سازد، بلکه مزارع را سالهای سال غیر حاصلخیز باقی گذارد.
آمار و ارقام به روشنی نشان می¬دهند علفهای هرز را باید دشمن شماره یک کشاورزان به شمار آورد. آنها با ضایع کردن محصولات کشاورزی سبب وارد آمدن خسارتی معادل سالانه 95 میلیارد دلار در جهان می¬گردند. این رقم برای عوامل بیماریزا 85 میلیارد دلار، برای حشرات 46 میلیارد دلار و برای موجودات مهره دار (شامل انسان) 4/2 میلیارد دلار است.
زیان اقتصادی حاصل با در نظر گرفتن این مساله که بیش از نصف وقت کشاورزان صرف مبارزه با علفهای هرز می شود، بیشتر خواهد شد. بی-تردید افزایش بهره وری مزارع در درجه اول محتاج اصلاح روش مبارزه با علفهای هرز است.
مدیریت تلفیقی مبارزه با علفهای هرز با روشهای امروزی مستلزم استفاده از انواع علف کشها است. تناوب زراعی یکی از روشهای موثر است، زیرا اغلب علفهای هرز از لحاظ زیستی با گیاهان زراعی معینی تطابق می¬یابند. به این ترتیب با تغییر کشت آن گیاهان می¬توان علفهای هرز را کاهش داد. موضوع دیگر، استفاده از بذور سالم است. بیشتر بذور مورد استفاده کشاورزان، خود، آلوده به بذور علفهای هرز هستند. آموزش کشاورزان برای تهیه بذور سالم بسیار ضروری است. تابش آفتاب به خاک نیز یک روش ساده و غیر شیمیایی مبارزه با علفهای هرز است. پلاستیک پلی اتیلن شفاف را در ماههای داغ تابستان روی خاک مرطوب قرار می¬دهند تا دمای آن را به حدی برسانند که علفهای هرز نابود شوند. برای مقابله با علفهای هرز آبی نیز از روشهای کنترل بیولوژیک استفاده می شود.
با این که استفاده از علفکشهای امروزی برای مقابله با معضل علفهای هرز ضروری است، اما این روش، مسایل زیست محیطی و مقاومت این گیاهان به علفکشها را به دنبال داشته است. در حال حاضر 13 گونه علف هرز در آمریکا به علفکش بسیار متداول گلای فوزیت مقاومت حاصل کرده اند./

رم - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: بین الملل
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
همايش علوم علفهاي هرز در بهمن ماه برگزار مي‌شود 3/6/88

همايش علوم علفهاي هرز در بهمن ماه برگزار مي‌شود 3/6/88

سومين همايش علوم علفهاي هرز از سوي انجمن علفهاي هرز ايران و بانک کشاورزي در بهمن ماه سال جاري برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، سومين همايش علوم علفهاي هرز در روزهاي 28 و 29 بهمن ماه جاري در بابلسر در محل مرکز آموزش بانک کشاورزي برگزار خواهد شد.
اين همايش با هدف بررسي موانع توسعه تحقيقات علفهاي هرز ايران، آشنايي با آخرين دستاوردهاي علمي در عرصه هاي مرتبط با علوم علفهاي هرز، آشنايي با توانمنديهاي موجود در نقاط مختلف کشور و انعکاس نتايج تحقيقات انجام شده در زمينه هاي مختلف علوم علفهاي هرز به بخشهاي اجرايي برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي شرکت در اين همايش و ارائه مقاله در زمينه هاي تخصصي بيولوژي، اکوفيزيولوژي، مديريت و ساير زمينه هاي مرتبط با علفهاي هرز مقالات خود را به دبيرخانه همايش ارسال کنند.


منبع :گروه خبری فارمیران
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دلخوش: انحلال و احياي سازمان چاي هيچ يك توجيه نداشت

دلخوش: انحلال و احياي سازمان چاي هيچ يك توجيه نداشت

عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد ضمن انحلال سازمان چاي، با برنامه‌ريزي مناسب بخش خصوصي را حمايت كرد.
سيدكاظم دلخوش اباتري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، در ارتباط با واردات محصولات كشاورزي اظهار داشت: براي اين موضوع بايد يك مديريت واحد به منظور برنامه‌‌ريزي براي توليد محصولات كشاورزي در كشور باشد.
وي افزود: بايد ميزان صادرات، واردات، نوع بسته‌بندي، تجارت و ساير موارد تحت مديريت واحد بررسي و هماهنگي لازم بين وزارتخانه‌هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي برقرار شود.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: سياست‌گذاريهاي نادرست در بخش كشاورزي موجب شده كه اكنون به اين وضعيت برسيم.
نماينده مردم صومعه‌سران عنوان كرد: با وجود اين كه براي واردات محصولات كشاورزي تعرفه 100 درصدي وجود دارد اما دستگاه‌ها و سازمان‌ها اين قانون را رعايت نمي‌كنند.
وي همچنين در ارتباط با سازمان چاي بيان كرد: سازمان چاي سال 79 منحل شد و قرار شد تا مسئوليت آن به بخش خصوصي واگذار شود،اما در آن زمان به دليل عدم برنامه‌ريزي مناسب به ضرر صنعت چاي تمام شد.
دلخوش افزود: الان دوباره اين سازمان تشكيل شده است و بازگشت به سازمان چاي باز هم درست نيست، چون حالا دولت طرف حساب است و كشاورزان هم محصول خود را با هر كيفيتي به دولت مي‌فروشند و اين موضوع به كيفيت و فروش چاي ضرر مي‌زند.
عضو كميسيون اقتصادي افزود: سازمان چاي بايد برداشته شود و بخش خصوصي حمايت شود تا قيمت‌ها كنترل شده و كيفيت افزايش يابد.
وي در ادامه ارتباط با دلايل مشكلات برنج فروشان گفت‌: تجارت آزاد برنج، قاچاق برنج و سهميه 50 كيلويي مرزنشينان از دلايل عدم فروش برنج در بازار است.
به گفته دلخوش برنج‌هاي خارجي به دليل قد كشيدن و خوش پخت بودن و قيمت پايين مورد استقبال مردم هستند و 60 درصد مردم شمال برنج خارجي مصرف مي‌كنند و ذائقه مردم در حال تغيير كردن است.
عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به شكايت نمايندگان از نحوه تبليغات منفي صدا و سيما در مورد برنج ايراني گفت: با شكايت نمايندگان اين موضوع برطرف شد.
دلخوش ادامه داد: دولت بايد با كاهش هزينه‌هاي كشاورزي، صنعتي كردن، تبليغات براي برنج داخلي به اين بخش كمك كند.
خبرگزاري فارس
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
دستگاه نشاء کار پیاز در اصفهان طراحی و ساخته شد

دستگاه نشاء کار پیاز در اصفهان طراحی و ساخته شد

دستگاه نشاء کار پیاز برای نخستین بار در کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شد.
قاسم مصلحی، رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با اعلام این مطلب گفت: این دستگاه خودگردان بوده و با استفاده از این دستگاه از حضور 13 نفر نیروی انسانی برای کاشت محصول در یک هکتار زمین کاسته می شود.
وی افزود: گیاهچه پیاز توسط کارگر به پنج واحد نشاء کار دستگاه تحویل داده می شود ودستگاه نشاء کار به صورت خودکار، گیاهچه ها را در خاک قرار می دهد.
مصلحی از دیگر قابلیت های استفاده از این دستگاه را توانایی در کاشت محصولات دیگری همچون کاهو، گوجه فرنگی و بادمجان عنوان کرد و ادامه داد: سیستم دستگاه نشاء کار پیاز با توجه به تراکم بوته در هکتار، به کاشت می پردازد.
به گفته وی، برای تولید این دستگاه بیش از یک سال زمان صرف شده است و قیمت تمام شده آن یک سوم نمونه مشابه خارجی است.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به طراحی و ساخت دستگاه برداشت پیاز توسط یکی از واحدهای مستقر در شهرک اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه در کشور ما کاشت پیاز به صورت دست پاش انجام می شود، این دستگاه در زمان برداشت محصول به جلوی تراکتور نصب می شود و به کندن و جمع آوری و ردیف کردن پیاز در حاشیه تراکتور و یا وسط تراکتور می پردازد.
گفتنی است، شرکت مهندسی فن‌آوران کشاورزی آریا که در سال 1380 تاسیس شده، با استقرار در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به دستیابی به دانش دستگاه کود پاش دامی زنجیری، ماشین تخلیه علوفه سیلویی و طراحی و ساخت فیدر میکسر عمودی ثابت و سیارو دستگاه غلطک بخاری برای عمل آوری جو و کاترسیلو نیز شده است.
منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

a.jaberzadeh

عضو جدید
نقش فضاي سبز در كاهش آلودگي هوا و اثر كود جديد كلات آهن خضراء در افزايش كارايي گياهان و تلطيف هوا

نقش فضاي سبز در كاهش آلودگي هوا و اثر كود جديد كلات آهن خضراء در افزايش كارايي گياهان و تلطيف هوا

گياهان سبز همواره دي اكسيد كربن هوا را كه در اثر تنفس انسان و حيوانات وفعل وانفعالات شيميايي و آلودگي هاي زيست محيطي وارد هوا مي شوند ، جذب نموده وگاز اكسيژن را كه يك ماده حياتي براي موجودات زنده به شمار مي رود آزاد مي كنند .از اين رو تلطيف هوا وتأمين اكسيژن مورد نياز جانداران از فوايد مهم جنگل ها و فضاي سبز مي باشد .
گياهان در بين همه ريز مغذي ها ، بيشترين نياز را به آهن دارند . آهن بخشي از گروه كاتاليزوري بسياري از آنزيمهاي اكسيداسيون و احياء است وبراي سنتز كلروفيل مورد نياز است . تركيبات كلاته آهن بهترين راه حل براي برطرف كردن كلروز آهن در همه خاكها و علي الخصوص خاكهاي قليايي بوده و ميتواند شديدترين مشكلات تغذيه اي گياهان را علاج نمايد .
كود كلات آهن خضراء كه داراي كمپلكس كاملاً منحصر به فردي ميباشد ، براي اولين بار در جهان در ايران توسط شركت صدوراحرارشرق توليد شده و داراي 9٪ آهن محلول در آب در بازه 3 < PH < 11 مي باشد . مكمل هاي روي و منگنز در اين كود نقش خاص خود را ايفا مي كنند .
بر اساس تحقيقات انجام شده آماري در مؤسسه تحقيقات پسته كشور ، كود كلات آهن خضراء تنها با 20 كيلوگرم در هكتار بصورت مصرف خاكي و يا يك در هزار محلول پاشي در درخت پسته كه يكي از گياهان رده C3 ( چرخه كربس سه كربني ) مي باشد ، توانست راندمان فتوسنتز گياه را تا 3/5 برابر و كلروفيل سازي را تا 4 برابر و سطح برگ را تا 70 درصد افزايش دهد.
گياه با جذب دي اكسيد كربن و آب طي فرايند فتوسنتز ، قند سازي كرده و اكسيژن آزاد مي كند .
مطالعات NASA نشان ميدهد گياه مي تواند آلاينده هاي مهمي مانند فرمالدئيدها و بنزن را جذب كند. از طرفي مطالعات ديگر نشان مي دهد كه گياهان خانگي قادر به جذب منواكسيدكربن ، ذرات معلق ، آزبست ، سموم كشاورزي ، دي اكسيد كربن و گازهاي ديگري مي باشند.
لذا با استفاده از تغذيه جديد گياهي " خضراء " ، در گياه يا همان فضاي سبز موجود حداقل در همان رده C3، و در قسمت اول رابطه فتوسنتز جذب Co2 و احتمالاً ساير آلاينده ها تا3/5 برابر افزايش يافته و در قسمت دوم اين رابطه ، اكسيژن توليدشده تا 5/3 برابر بيشتر آزاد مي گردد.
به عبارتي كود كلات آهن خضراء مي تواند همزمان با افزايش فتوسنتز ، كلروفيل سازي وسطح برگ ، " كارايي گياه يا فضاي سبز نرمال در تلطيف هوا را تا 12 برابر افزايش دهد" و اين به معناي كاهش چشمگير آلودگي هوا و همچنين كاهش حدود 70 درصدي Co2 كه 81/2 ٪ گازهاي گلخانه اي دنيا را تشكيل مي دهد ، خواهد بود .​
 

a.jaberzadeh

عضو جدید
بامبو، از کاربردهای تزیینی تا خوراکی

بامبو، از کاربردهای تزیینی تا خوراکی


بامبو دارای فواید بسیار زیادی است برای مثال یکی از این فواید بر پوست می باشد و نحوه ی استفاده از آن ...
برای نرم کردن و تقویت پوست، همچنین پیشگیری از بروز چروک، کارخانجات تولید لوازم آرایشی به استفاده از عصاره گیاه بامبو رو آورده‌اند. جالب است بدانید این گیاه زیبا که این روزها تقریبا در تمامی خانه‌ها نمونه‌ای از آن دیده می‌شود، گیاه پر کاربردی است که در هر مورد که فکرش را کنید، استفاده می‌شود.
ساقه این گیاه نوعی ماده ترشح می‌کند که اصطلاحا به آن «اشک بامبو» می‌گویند. این شیره غنی از سیلیس یا اکسید سیلسیوم بوده که نقشی اساسی در سلامت و نگهداری از بافت پوستی بازی می‌کند.
با افزایش سن میزان سیلسیوم بدن کاهش یافته و پوست به تدریج شل و خشک شده و چروک‌ها نمایان می‌شوند. پیری پوست نتیجه مستقیم کاهش سیلسیوم بدن است. برای مقابله با پیری پوست متخصصان توصیه می‌کنند به طور مداوم پوست را مرطوب کنید.
اخیرا محققان موفق به تولید کرم‌ها، ژل‌های دوش و شیرپاک‌کن‌هایی از اشک بامبو شده‌اند که نه تنها پوست را مرطوب می‌کند بلکه سیلیس کافی به آن می‌رساند.

جالب است بدانید که از بامبو در ساخت کرم‌های لایه‌بردار هم استفاده می‌شود. فیبر بامبو در عین سخت بودن، تهاجمی نیست و می‌تواند در کنار برداشتن سلول‌های مرده به صورت، رنگی درخشان ببخشد.
خواص دارویی بامبو بامبو غنی از سیلیس و مواد معدنی است که برای درمان روماتیسم بسیار خوب است. تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه واشنگتن استیت روی 8 زن سالم نشان داده است انتخاب رژیمی با پایه جوانه بامبو می‌تواند سبب کاهش کلسترول بد خون شود.

نکته دیگر اینکه بامبو جزو گیاهانی است که به طور سنتی در طب هندی و چینی استفاده می‌شده است. در سال 2003، وزیر بهداشت چین اعلام کرد برگ‌های بامبو منبع آنتی‌اکسیدان طبیعی بوده و می‌توان پس از بررسی آن را تبدیل به مکمل غذایی کرد.

فواید و مضرات در کشاورزی گفته می‌شود بامبو خواص آنتی‌باکتریایی دارد به طوری که در برخی فرهنگ‌ها برای از بین بردن سموم خاک مورد استفاده قرار گرفته است. متاسفانه بامبو تنها خوبی ندارد. رشد سریع آن (برخی از انواع در 24 ساعت یک قد رشد می‌کنند) در یک محیط می‌تواند سبب خفه شدن گیاهان دیگر شود. در ضمن این گیاه محل زندگی برخی حشرات مثل مالاریا و برخی ویروس‌ها مثل ویروس دنگو است. پس اگر در محل زندگی خود بامبو پرورش می‌دهید، بهتر است مراقب باشید.
منبع : salamatiran.com
 

محمد بهبود

عضو جدید
سطح زيركشت ، ميزان‌ توليد و عملكرد سيب زميني كشور

سطح زيركشت ، ميزان‌ توليد و عملكرد سيب زميني كشور

سطح زيركشت:
سطح زيركشت سيب زميني كشور حدود 173 هزار هكتار برآورد شده است كه 50/98 درصد آن آبي و بقيه به صورت ديم بوده است.استان اردبيل با 60/13 درصد اراضي سيب زميني كشور در مقام نخست قرار دارد.
استان‏هاي اصفهان، همدان، جيرفت و كهنوج،فارس و كردستان به ترتيب با 04/12، 30/11، 59/7، 30/6 و 96/5 درصد مقامهاي دوم تا ششم را به خود اختصاص داده‏اند.
شش استان مزبور جمعاً 79/56 درصد اراضي سيب زميني كل كشور را دارا هستند و 21/43 درصد بقيه در ساير استان‏‌ها كشت شده است.
ميزان توليد:
ميزان توليد سيب‌زميني در كشور حدود 21/4 ميليون تن برآورد شده است كه 27/99 درصد آن از اراضي آبي حاصل شده است.
استان همدان با 78/14 درصد از توليد سيب زميني كشور، مقام اول را به خود اختصاص داده است و استانهاي اردبيل، اصفهان، كردستان و آذربايجان‌شرقي به ترتيب با 94/13، 15/12، 96/6 و 90/6 درصد سهم در توليد سيب زميني رتبه‌هاي دوم تا پنجم را كسب كرده‌اند. پنج استان مزبور جمعاً 73/54 درصد توليد سيب زميني كشور را به خود اختصاص داده اند.
عملكرد در هكتار:
عملكرد سيب‏زميني آبي در كشور 24493 كيلوگرم و سيب‏زميني ديم 11843 كيلوگرم بوده است.
بيشترين و كمترين راندمان توليد سيب‏زميني آبي در استانهاي همدان و قم به ترتيب با 31782 كيلوگرم و 8279 كيلوگرم در هكتار مي باشد.
بيشترين و كمترين عملكرد سيب زميني ديم متعلق به استانهاي گيلان و مازندران به ترتيب با 23391 كيلوگرم و 6166 كيلوگرم است.


 

rhd

عضو
کشاورزی و طلا

کشاورزی و طلا


برخی از گیاهان مانند خردل چینی ، کلم ، گل کلم ، شلغم را می توان برای استخراج طلا از زمین به کار برد !! . در این روش ابتدا خاک اطراف گیاه را با " تیوسیانات آمونیوم " ( ترکیبی که برای استخراج طلا از سنگ معدن آن به کار می رود ) مخلوط کرده و سپس گیاهان را بر روی آنها کشت می کنند .
این گیاهان طلا را در بافت های خود ذخیره کرده و سپس می توان آن را استخراج نمود . البته این روش هنوز در مرحله آزمایش است و در صورت موفقیت می توان بر روی باقی مانده های خاک معادن که از لحاظ تجاری ارزشی ندارند این کار را انجام داد . ناگفته نماند که این روش زمانی مقرون به صرفه است که قیمت طلا همچنان صعود کند .
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
توليد پايدار و امنيت غذايي مهمترين دغدغه کشاورزي امروز است

توليد پايدار و امنيت غذايي مهمترين دغدغه کشاورزي امروز است

استاد دانشگاه شهيد بهشتي : توليد پايدار و امنيت غذايي مهمترين دغدغه کشاورزي امروز است
تهران- عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي گفت: توليد پايدار و امنيت غذايي مهمترين دغدغه کشاورزي امروز است که کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات درصدد است تا به اين دو هدف به صورت همزمان دست يابد.

"عبدالمجيد مهدوي دامغاني" روز يک شنبه در حاشيه دومين روز برپايي کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات به خبرنگار علمي ايرنا گفت: بحث حل مساله گرسنگي و تامين امنيت غذايي و نيز محيط زيست مواردي است که تاکنون به صورت جداگانه به آن ها توجه شده است اين در حالي است که بايد به "پايداري توليد مواد غذايي" و"امنيت غذايي" به صورت همزمان توجه کرد .
وي توضيح داد : با استفاده از روش هايي که بهره وري سيستم هاي زراعي را افزايش مي دهد مي توان به توليد پايدار و بهره وري بالا در نتيجه به امنيت غذايي دست يافت.
اين استاد دانشگاه يادآور شد: با تزريق علم و دستاوردهاي نوين علمي و پژوهش هاي انجام شده در اين بخش مي توان بهره وري را افزايش داد.
به گفته وي توليد بهينه ، استفاده از ماشين آلات ، بهره مندي از منابع و نهاده هاي بهينه و مطلوب و سيستم هاي کارآمد آبياري در افزايش بهره وري و در نيتجه توليد پايدار تاثير بسيار دارد .
مهدوي دامغاني خاطرنشان کرد : در اين کنگره مقالات در دو گروه "به زراعي" و "به نژادي" و در 9 شاخه ارايه مي شوند. در گروه اول مقالات "به زراعي" به اين مسئله پرداخته شده است که چگونه عمليات زراعي را مي توان بهينه کرد.
وي افزود: در گروه دوم مقالات ارايه شده در اين کنگره موضوع "به نژادي" دنبال مي شود يعني چگونه ژنتيک يک گياه را اصلاح کنيم تا به طور کارآمدتر از بهره وري محيطي استفاده کنند.
اين پژوهشگر در مورد نقش روش هاي به نژادي مشارکتي در ايجاد امنيت غذايي گفت: اصلاح مشارکتي بذر موجب مي شود تا ارقامي توليد شود که عملکرد بالاتري داشته باشند و به افزايش توليد کمک مي کند و در نتيجه اين کار امنيت غذايي را درکشور افزايش مي دهد.
يازدهمين کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات از روز شنبه فعاليت خود را در دانشگاه شهيد بهشتي آغاز کرد . در اين کنگره هفت مهمان خارجي از کشورهاي آمريکا، آلمان، فرانسه، مکزيک و هند شرکت دارند .
اين کنگره تا چهارم مرداد ماه ادامه دارد.
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
زعفران گیاهی از تیره زنبقیان از جنس کروکوس که پراکندگی آن از پرتقال و مراکش در غرب اسپانیا گرفته تا قرقیزستان و ایالت سین کیانگ چین ادامه می یابد.
کروکوس:کروکوس ها گیاهانی هستند دايمی , زینتی , کوتاه که در اوایل پاییز یا در اوایل بهار گل می دهند.
کروکوس:دارای ساقه های زیرزمینی مدور,سخت,گوشتدار و توپور بوده که پوسته فیبری قهوه ای رنگی آن را احاطه نموده است.
ساقه زیرزمینی زعفران را در اصطلاح کشاورزان پیاز و در گیاه شناسی به آن بنه یا کرم corm می گویند.
 

rhd

عضو
بالاخره ما هم اینترنتی شدیم

بالاخره ما هم اینترنتی شدیم

تولید گیاه دارویی سرخارگل در دانشگاه تربیت مدرس


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات


محققان گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس موفق به تولید گیاه دارویی اکیناسه (سرخارگل) شدند.


به گزارش ایانا از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، گروه زراعت دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در سال جاری موفق به طراحی و اجرای پروژه کلان بهینه سازی تولید گیاه دارویی اکیناسه (سرخارگل) شد.
بر اساس این گزارش، این گیاه امروزه به طور گسترده برای تقویت و تحریک سیستم ایمنی بدن در برابر بیماریهای مختلف عفونی مورد توجه است و فرآورده های دارویی متعددی در صنایع داخل و خارج کشور از این گیاه تولید و به بازار عرضه می شود.
بنا بر این گزارش، اگرچه گیاه سرخارگل، بومی ایران نیست اما وضعیت رشد و نمو آن و یافته های آزمایش محققان کشور از سازگاری چشمگیر این گیاه با شرایط اقلیمی و خاک ایران حکایت دارد. نتایج بررسیهای یک ساله پژوهشگران گروه زراعت دانشگاه نشان داد که زمینه های توسعه تولید زراعی گیاه سرخارگل برای حداکثرسازی عملکرد و ماده موثر دارویی آن در کشور وجود دارد.
بخشی از این پروژه عظیم در قالب پایان نامه تحصیلی چهار نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد زراعت دانشگاه در حال انجام است./


کد خبر: R-890631-01
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز

زراعت آفتاب گردان



خصوصیات گیاهی: آفتابگردان با نام علمی Helianthus annuus L . گیاهی است یکساله از تیره مرکبه Compositae که بصورت بوته ای استوار رشد می کند . طول دوره رشد آفتابگردان بسته به رقم و کلیه عوامل محیطی از 90 تا 150 روز می باشد .
آفتابگردان ریشه مستقیم و توسعه یافته ای دارد که پتانسیل نفوذ آن در خاک به سه متر می رسد .
پهنک برگهای که در معرض نور است همراه با خورشید تغییر جهت داده و همواره به حالت تقریباً عمود بر اشعه آفتاب قرار می گیرد . پهنک برگ هنگام صبح بسوی شرق ،‌هنگام غروب بطرف غرب و ظهر رو به بالا می باشد .
گل آذین آفتابگردان طبق یا کپه ای است .
لقاح به دلیل اینکه پرچمها زودتر بلوغ می یابد غالباً از نوع دگرگشنی است .
میوه آفتابگردان نوعی فندقه است که در اینجا با دانه مترادف گرفته می شود .
رنگ دانه از سفید تا سیاه با خاکستری خط دار و بسته به رقم تغییر می کند .
هر چه درصد وزنی پوسته کمتر باشد درصد وزنی روغن بیشتر خواهد بود .
سازگاری: آفتابگردان از نظر عکس العمل نسبت به طول روز بی تفاوت بشمار می رود ولی به نور فراوان نیاز دارد .
آفتابگردان ریشه توسعه یافته ای دارد که گیاه را به خشکی مقاوم می سازد ، مشروط بر آنکه خاک عمیق بوده و تراکم و ساختمان خاک محدود کننده رشد ریشه نباشد .
آفتابگردان به شوری خاک نسبتاً مقاوم است و در محدوده ای از اسیدیتیه خنثی رشد خوبی دارد .
تناوب زراعی:موقعیت آفتابگردان در تناوب زراعی مشابه ذرت است و معمولاً بعد از بقولات علوفه ای بعنوان اولین یا دومین محصول وجینی کاشته می شود ، در صورت وجود و گسترش بیماریهای ریشه ای نبایستی با گیاهانی مانند نخود ، چغندر قند و سیب زمینی که بیماریهای ریشه ای مشابه دارد در تناوب قرار گیرد . مثالهایی از تناوب آن در شرایط آبیاری بشرح زیر است .
علوفه چند ساله ـ پنبه ـ آفتابگردان ـ گندم ـ جو ـ آیش ـ شبدر ـ آفتابگردان ـ گندم ـ جو
کود شیمیایی: تولید هر تن دانه آفتابگردان موجب خروج 40 تا 60 کیلو ازت ، 15 تا 33 کیلو اکسید فسفر( p2o5) و 75 تا 120 کیلو اکسید پتاسیم (K2o) از خاک می گردد .
معمولاً ثلث تا نصب کود از ته را قبل از کاشت و بقیه را همراه با آخرین وجین مکانیزه به خاک اضافه و بلافاصله آبیاری می کنند .
تاریخ کاشت: حداقل حرارت لازم برای جوانه زدن بذر آفتابگردان حدود 8 تا 10 درجه سانتیگراد در خاک است . معمولاً این حرارتها در خاک با رسیدن میانگین شبانه روزی حرارت هوا به 10 تا 15 درجه سانتیگراد تأمین می گردد .
کنترل علفهای هرز: کنترل علفهای هرز با استفاده از علف کشها بسیار مطلوبست . از علف کشهایی که بصورت قبل از کاشت جهت کنترل بذر علفهای هرز مختلف در آفتابگردان قابل مصرف است می توان اپتام (Eptam) و تریفلور الین Ttifluralin را مورد اشاره قرار داد . این علف کشها را می توان قبل از پشته بندی روی خاک پاشید ، با دیسک تا عمق 10 سانتی متری با خاک مخلوط و سپس پشته بندی کرد . میزان مصرف اپتام 4 تا 5 لیتر از مولسیون 75 درصد و میزان مصرف تریفلورالین حدود 2/1 لیتر در خاکهای سبک ، 8/1 لیتر در خاکهای متوسط و 4/2 لیتر در خاکهای سنگین از امولسین 48 درصد می باشد .
آفات و امراض: مهمترین آفت اختصاصی آفتابگردان در ایران پروانه دانه خوار آفتابگردان با نام علمی Homoeosoma nebulella است . لارو این پروانه به رنگ عمومی شکری و سر قهوه ای رنگ از برگ و گلها تغذیه و سپس به دانه حمله می کند .
در هر حال می توان از سموم تیودان و دیازینون در دو نوبت یکی همزمان با تشکیل گلها و دیگری حجدود 10 روز بعد استفاده نمود . انهدام بقایای گیاهی آلوده از طریق سوزانیدن یا شخم بقایا جهت از بین بردن لاروها و شفیره های زمستان گذران مفید است . مؤثرترین روش مبارزه با این آفت استفاده از ارقام مقاوم است .
حشرات دیگری که در ایران به آفتابگردان حمله می کند عبارتند از شب پره زمستانی ، سوسکهای گرده خوار و پروانه کار ادربنا . این آفت اهمیت اقتصادی زیادی ندارد .
از بیماریهای مهم آفتابگردان در ایران می توان سفیدک داخلی وزنگ آفتابگردان را نام برد . عامل بیماری سفیدک داخلی قارچی است بنام Plasmopora helianthi که بوسیله خاک و بذر آلوده انتقال ،‌از طریق ریشه به نبات سرایت و بحال سیستمیک در می آید . مبارزه با این بیماری انتخاب بذر غیر آلوده ، ضد عفونی بذر با سموم قارچ کش مانند گرانوزان یا مرکوران به میزان 2 در هزار ، تناوب زراعی ، کندن و سوزاندن بقایای گیاهی آلوده و کشت ارقام مقاوم انجام پذیر است .
عامل بیماری زنگ آفتابگردان قارچی است بنام Puccinia helianthi رشد و نمو این قارچ سب پیدایش لکه های برچسته و پراکنده ای به رنگ قهوه ای تیره در پشت برگها می گردد که در نهایت منجر به رد شدن و ریزش برگها می شود . مهمترین راه مقابله با این بیماری استفاده از ارقام مقاوم است .
سمپاشی محصول با گل گوگرد یا ترکیبات قارچ کش دیگر در صورت اقتصادی بودن مؤثر است .
برداشت:رسیدگی دانه ها بتدریج و از خارج طبق آغاز و بسمت داخل ادامه می یابد . برداشت زود هنگام موجب افت عملکرد و تأخیر در برداشت موجب ریزش و افزایش خسارت پرندگان ، بخصوص گنجشک می گردد . بطور کلی ، برداشت هنگامی انجام می شود که پشت طبق به رنگ زرد مایل به قهوه ای درآمده و برگکهای کناری طبق قهوه ای شده باشد .
موارد استفاده: دو مصرف اصلی دانه آفتابگردان بصورت روغن گیری و مصرف آجیلی است .انواع آجیلی دانه درشت تری نسبت به انواع روغنی داشته و حدود 25 تا 20 در صد روغن دارد . میزان پروتئین دانه در آفتابگردان حدود 17 درصد است .
ظاهراً هر چه دوران رسیدگی دانه با هوای خنک تری روبرو گردد بر درصد اکسید چرب اشباع لینولائیک در روغن اضافه می شود و بر ارزش غذایی آن افزوده می گردد .
ساقه آفتابگردان فیبر زیادی داشته و در صنعت کاغذ سازی و تهیه سلولز مصرف دارد . ساقه از نظر ازت ، کلسیم و پتاسیم نیز غنی است و اضافه کردن آن به خاک موجب افزایش ماده آلی و حاصلخیزی خاک می گردد . :w17::w32:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز

سویا



سویا قرنهاست كه غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می كنند . ایالات متحده آمریكا بزرگترین تولید كننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول كل دنیا را تولید می كند . سویا در ایران بنام (لوبیا روغنی ) ،‌( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا معروف است .
سویا گیاهی است یكساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوك تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است كه در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یكدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ،‌سیاه ، خاكستری و خالدار دیده می شود .
دانه سویا به بزرگی یك نخود كمی مسطح و گرد است . دانه سیاه سویا بشتر در طب گیاهی مصرف دارد ولی از دانه زرد رنگ آن بیشتر برای روغن گیری استفاده می كنند . سویا بعلت داشتن پروتئین و مواد مغذی در تغذیه انسان بكار می رود .
سویا از چین به نقاط دیگر دنیا راه یافته است و بطور وحشی در آن كشور وجود دارد . سویا در حدود 3500 نوع مختلف دارد كه هر كدام آب و هوای مخصوصی را می خواهد .
تركیبات شیمیایی:
سویا از نظر ویتامین های گروه B بسیار غنی است و دارای مقداری ویتامین های C,D,E,K و كمی كاروتن می باشد . همچنین در سویا كلروفیل و آنتی بیوتیكی بنام كاناوالین یافت می شود.
دانشمندان موفق شده اند كه از لوبیای سویا یك نوع آنتی بیوتیك ارزان قیمت تهیه كنند كه مورومیكس نامیده می شود و باكتریهای مضر روده را از بین می برد .
جدول زیر مواد موجود در صد گرم دانه خشك و رسیده ،‌جوانه سویا ، شیر سویا و سبوس سویا را نشان می دهد


سویا دانه خشك جوانه سویا شیر سس سویا
آب 10 گرم
86گرم
92/5 گرم 62/8گرم پروتئین 34 گرم 6 گرم 3/4 گرم 5/6 گرم
چربی 17/7 گرم 1/4 گرم 1/5 گرم 1/3 گرم
مواد نشاسته ای 29 گرم 4/7 گرم 2/2 گرم 9/5 گرم
كلسیم 226 میلی گرم 48 میلی گرم 20 میلی گرم 82 میلی گرم
فسفر 550 میلی گرم 67 میلی گرم 48 میلی گرم 104 میلی گرم آهن 4 میلی گرم 1 میلی گرم 0/8 میلی گرم 4/8 میلی گرم ویتامین آ 80 واحد 80واحد 40 واحد 7320 واحد
ویتامین ب 1 1/1 میلی گرم /25 میلی گرم 0/8 میلی گرم 2 میلی گرم
ویتامین ب 2 /3 میلی گرم 2 میلی گرم 0/03میلی گرم 0/25 میلی گرم ویتامین ب 3 2/2 میلی گرم 0/8 میلی گرم 0/2 میلی گرم 0/4 میلی گرم


همانطور كه گفته شد سویا از نظر مواد پروتئینی بسیار قوی است و در كشورهای فقیر از آن بعنوان جانشین گوشت استفاده می كنند . در جدول زیر سویا با گوشت مقایسه شده است.



سویا گوشت گاو آب 9/87% 74% پروتئین 36/67% 23/74% چربی 17% 2/3% پتاسیم 3/1% 54% اسید فسفریك 1/47% 66%


بنابر این همانطور كه در جدول بالا دیده می شود مقدار پروتئین سویا 1/5 برابر گوشت گاو می باشد و منبعی غنی از پروتئین است . برای درست كردن شیر سویا ، دانه سویا را له كرده و بمدت 24 ساعت تحت تاثیر آب قرار می دهند سپس آنرا صاف می كنند و بدین ترتیب نوشابه ای مانند شیر بدست می آید كه منبع غذایی خوبی است كه می توان بجای شیر گاو مصرف كرد .
روغن سویا كه از فشردن دانه های له شده وسیاه بدست می آید رنگ زرد مایل به قرمز دارد و دارای بوی مخصوصی شبیه بوی لوبیا است و در حرارت 15 در جه منجمد می شود ولی درجه حرارت معمولی حالت روان دارد.
خواص داروئی:
1) سویا مقوی و باد شكن است.
2) دانه سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .
3) در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.
4) شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است .
5) نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است .
6) دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد .
7) سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.
8) سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.
9) سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.
10) سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.
11) سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.
12) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.
13) اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است .
14) سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.
15) فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است .
16) سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.
17) سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.
18) برای تمیز كردن شریانها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف كنند بزودی شریانهای آنها تمیز و جوان خواهد بود .
19) سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر دهید.
20) سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
21) سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.
22) سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.
23) سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد . پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند .


طرز استفاده:
فرآورده های سویا زیاد است و بسته به نوع سلیقه می توانید از آنها استفاده كنید مانند شیر سویا ، شیر بریده سویا ،‌بلغور سویا ، سویای بو داده ،‌پروتیئن سویا ، سس سویا ، سویای تخمیر شده ،‌جوانه سویا و غیره
مضرات :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است . :D:w36::w34::w14::w46:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز


چغندر قند


خصوصیات گیاهی
: چغندر قند با نام علمي Beta vulgaris گياهي است دو ساله از تيره اسفناج كه بصورت گياهي يكساله زراعت مي شود . چغندر قند طي دوره رشد رويشي فاقد ساقه بوده و بصورت مجموعه اي از برگهاي بزرگ افقي تا عمودي مشاهده مي شود . طول دوره رشد براي توليد قند 6 تا 9 ماه مي باشد . محصول زراعي چغندر ريشه اي است بزرگ و آبدار كه شامل سه قسمت است : 1) طوقه كه قسمت بالائي ضخيم شده و برگها از آن منشأ مي گيرد 2) منطقه كوتاه و صاف در زير طوقه كه گردن گفته مي شود . گردن قطورترين منطقه ريشه مي باشد ب3) قسمت گوشتي ريشه كه ذخيره قند در آن انجام مي گيرد . مقدار قند در منطقه گردن و طوقه پايين است مقدار قند در ارقام اصلاح شده به 16 تا 20 درصد مي رسد . امراض و كمبود مواد غذايي موجب افزايش ريزيش برگها گشته و عملكرد را پايين مي آورد زيرا در اين حالت برگهاي جديد بوجود مي ايد كه صرفاً بامصرف قند ذخيره شده ريشه رشد مي كند . معمولاً ساقه گل دهنده چغنمدر كه در سال دوم رشد بوجود مي آيد از مركز طوقه رشد مي كند گلها كوچك و در روي گل آذين خوشه اي مركب بطور منفرد با دستجات 2 تا 7 گلي مشاهده مي شود خود عقيمي و دگرگشتي بر گياه حاكم است باد عامل مهم در گرده افشاني بشمار مي رود .
تجمع قند در بعضي از دوره هاي رشد تحت تأثير دو عامل به حداكثر ميزان خود مي رسد 1) آهسته و كند شدن رشد برگها و ريشه 2) تعادل مطلوب بين فتوسنتز و تنفس بعلت روزهاي آفتابي و روشن كه موجب بالايي فتوسنتز مي گردد و شبهاي خنك كه تنفس را پايين نگه مي دارد . چغندر قند سازگاري وسيعي به شرايط محيط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشكي را دارد به شوري خاك نيز مقاوم است . عوامل محيطي مانند حرارت ، نور ، طول روز و رطوبت خاك تا حد زيادي تعيين كننده نحوه رشد و ذخيره قند در ريشه مي باشد . خاكهاي بارور ،‌داراي زهكشي خوب ، بافت متوسط و اسيديته خنثي تا كمي قليايي براي چغندر قند ايده آل است . عملكرد در خاكهاي نيمه سنگين بشرط وجود زهكشي خوب نيز مطلوب مي باشد .
تناوب زراعی: چغندر قند به ساختمان عالي خاك نياز دارد . بنابراين بهتر است بعد از بقولات علوفه اي چند ساله ، كود سبز و يا كود آلي فراوان و به عنوان اولين محصول وجيني در تناوب قرار گيرد اگر چه چغندر قند به مواد غذايي زيادي نياز دارد و خاك را تا عمق 80 الي 125 سانتي متري از مواد غذايي تهي مي سازد اما زمني باقيمانده از آن فاقد علفهاي هرز بوده و ساختمان خاك را بهبود مي بخشد . چغندر قندر با ساير چغندرها ، گياهان جنس كلم و جنس اسفناج در بعضي بيماريها مشترك بوده و نمي بايست با آنها در تناوب قرار گيرد .
مثالهايي از تناوب چغندر قند :
يونجه ( 4 ـ 5 سال ) سيب زميني ـ چغندر قند ـ ذرت
شبدر ـ چغندر قند ـ گندم يا جو
گود سبز ـ چغندر قند ـ حبوبات يا سويا
کود شیمیایی: توليد هر تن چغندر به 5/3 الي 5/4 كيلو ازت ، 25/1 تا 5/1 كيلو اكسيد فسفر ، 2/4 تا 5/5 كيلو اكسيد پتاسيم و 8/1 تا 2/2 كيلو اكسيد كلسيم نياز دارد .
تاریخ کاشت: حرارت مناسب جوانه زدن بذر چغندر قند بين 15 تا 20 درجه سانتي گراد است . با رسيدن ميانگين حرارت شبانه روزي هوا به حدود 10 تا 12 درجه سانتي گراد به كشت چغندر بهاره نمود .
كشت زود هنگام پاييزه ممكن است با هجوم آفات در اوايل دوره رشد و نيز گلدهي روبرو گردد زيرا هر چه سن چغندر قند در زمان روبرو شدن با سرما بيشتر باشد بهتر نسبت به سرما عكس العلم نشان مي دهد .
کنترل علفهای هرز: چغندر قند ، بخصص در مراحل اوليه رشد نسبت به رقابت علفهاي هرز بسيار حساس است . از حدود يك هفته بعد از سبز شدن فقط مي توان بين رديفها را كولتيواتور زد . علف كشهايي مانند رونيت و اپتام را ميتوان قبل از كاشت چغندر پاشيد و با خاك مخلوط نمود . علف كش پتانال را مي توان بعد از سبز شدن چغندر هنگامي كه چغندر حداقل 2 برگ داشته باشد ولي علفهاي هرز جوان و كمتر از 4 برگ داشته باشد بكار برد . علف كش پيرامين از برگ وريته علفهاي هرز جذب شده و بصورت قبل از كاشت مصرف مي شود .
آفات و امراض: كرم برگخوار چغندر قند يا كارادرنيا Caradrinacxigua : از آفات عمومي محسوب مي شود رنگ لارو كارادرنيا بطور معمول سبز است ولي گاهي به رنگ قهوه اي و حتي سياه ديده مي شود لاروهاي جوان به پارانيم برگ و لاروهاي مسن تر به رگبرگها حمله مي كنند در صورتيكه تراكم آفت شديد باشد طوقه نيز مورد تغذيه قرار مي گيرد و بوته خشك مي شود مبارزه با اين آفت عمدتاً از طريق مصرف سموم فسفره مانند ديمكون ، گوزاتيون ، ديپرتكل و يا سوپر اسيد انجام مي پذيرد .
بيد چغندر قند يا ليتا پروانه كوچكي است با نام علمي wcellatella scrobipalpa از آفات خصوصي چغندر قند است لارو كامل اين حشره از جوانه هاي مركزي تغذيه مي نمايد مبارزه با اين حشره عمدتاً با استفاده از سموم شيميايي فسفره مانند گوزاتيون ، ديمكون انجام مي شود .
از جنس آگروتيس Agrotis چند حشره با اسامي شب پره زمستاني Agrotis seaetum كرم آگرويتس A.ypsilon ، آگرويتس A.nigrum و شب پره آگرويتس A.pronuba به چغندر حمله مي كنند اين آفات به برگها ، دمبرگها و طوقه چغندر حمله مي كند و موجب خشك شدن گياه جوان مي گردد مبارزه با حشرات جنس آگرويتس عمدتاً با استفاده از طعمه مسموم انجام مي شود .
كك چغندر با نام علمي chaetocnema tibialis يكي از آفات مهم چغندر در ايران محسوب مي شود . خسارت به چغندر توسط حشره كامل كه سوسك كوچكي به طول 2 ميليمتر است مي باشد كك به برگهاي جوان حمله و آنها را مشبك مي سازد . براي مبارزه مي توان از سمهاي فسفره استفاده نمود . مگس چغندر با نام علمي Pegomyia betae مگس كوچكي است بطول تقريباً 5 ميليمتر كه لارو آن به چغندر آسيب مي رسانند قسمتهاي آلوده ماننده تاول باد مي كند و زرد رنگ مي شود كه در نتيجه برگها خشك شده و از بين مي رود مبارزه با اين آفت از طريق سموم فسفره مانند ديازينون يا ديمتوات بصورت سمپاشي مي باشد .
شته سياه باقله با نام علمي Apbis fabae از افات عمومي محصولات زراعي است اين شته بين 5/2 تا 3 مليمتر طول داشته و به رنگ سياه براق و گاهي تا سبز زيتوني ديده مي شود اين شته از شيره پرورده گياه تغذيه و باعث پيچيدگي ، پژمردگي و زردي برها و حتي خشكيدن آنها مي گردد با اين آفت مي توان با سموم متاسيستوكس ، ديمتوات و سوپر اسيد مبارزه كرد .
بیماریهای مهم چغندرقند: بيماري سفيدك سطحي توسط قارچي بنام Erysiphe betae ايجاد و از مهمترين بيماريهاي چغندر قند در ايران محسوب مي شود علائم بيماري ابتدا بصورت ظهور پوشش گرد مانندي در سطح زيرين برگ است كه در اثر توسعه بيماري به سطح فوقاني برگها نيز گسترش مي يابد اين پوشش سفيد مدتي بعد تغيير رنگ داده و قهوه اي مي گردد و در نتيجه برگها شادابي خود را از دست داده و زرد مي شوند راه مبارزه استفاده از قارچ كشها مانند سموم گوگردي مي باشد .
بيماري لكه گرد برگ چغندر يكي از بيماريهاي مهم چغندر در نواحي گرم و مرطوب است كه توسط قارچي بنام Cercospora beticola ايجاد مي شود . علائم بيماري پيدايش لكه هاي گرد كوچكي به قطر 2 تا 5ميليمتر به رنگ خاكستري يا قهوه اي مايل به خاكستري با حاشيه قرمز متمايل به قهوه اي روي برگها مي باشد .
كنترل بيماري با ضد عفوني بذر با فرمالين و سمپاشي مزرعه با تركيبات مس مانند كوپر اويت انجام مي شود . بيماري پوسيدگي ريشه چغندر قندر ظاهراً توسط قارچهاي مختلفي توليد مي شود اين بيماري پس از تشكيل ريشه غده اي به چغندر حمله و موجب پوشيدگي ريشه در ناحيه طوقه مي گردد . راه مبارزه با آن با انتخاب ارقام مقاوم و استفاه از قارچ كشها مانند تترا كلرو سوپرايكس و ريزكتول كمبي امكان دارد . :eek::warn:
 

masoud71

عضو جدید
کاربر ممتاز
مالچ پاشی

مالچ را می توان پوشش غیر زنده نامید که به عنوان محافظی برای گیاهان در زمستان بکار می رود و گیاهان را در برابر تغییر دمای شدید خاک و از دست رفتن آب زمین محافظت می کند و نیز جلوی رشد علفهای هرز را می گیرد. مالچ در تابستانهای خشک پوشش مناسبی برای تقریباً هر نوع گیاه پوششی می باشد. از کود حیوانی کاملاً پوسیده می توان به عنوان یک پوشش بسیار خوب ( تا عمق 10 سانتی متر) استفاده کرد چرا که هم به عنوان مالچ زمستانی و هم بهاره عمل می کند. برگهای پوسیده , پیت ماس و تقریباً هر نوع ماده آلی را می توان به این منظور بکار برد. البته بعضی از مواردی که به عنوان مالچ استفاده می شوند را باید با توجه خاصی بکار برد. برای مثال برگهای نارون ( نارون نروژی ) تمایل دارد به سطح زمین بچسبد و یا خاک اره سطحی محکم روی خاک بوجود می آورد که برای رویش گیاهان مناسب نیست. اگر از چنین موادی استفاده شود باید هر از چند گاه آنها را با شن کش زیر و رو کرد تا هوا و رطوبت لابلای آنها جریان یابد. از طرف دیگر باید توجه نمود که تمام مواد آلی که به عنوان مالچ به کار می روند اگرکاملاً پوسیده نباشند در ابتدا زمین را عاری از نیتروژن می کنند و در نتیجه بهتر است قبل از مالچ پاشی به خاک کود داده شود. بنابراین گیاه دیگر مشکل کمبود نیتروژن نخواهد داشت. نکته مهم دیگر در انتخاب مالچ اینست که مالچ عاری از تخم علف هرز باشد. توصیه می شود که از علوفه ای که پر از بذر است به عنوان مالچ استفاده نشود چرا در غیر اینصورت علفهای هرز بسرعت رویش می یابند و مشکلاتی ایجاد می کنند. به این دلیل می توان از پیت ماس و خاک اره و کود حیوانی کاملاً پوسیده که اغلب عاری از علفهای هرز می باشند استفاده کرد تا رشد علفهای هرز کنترل شود با این شرط که مالچ حداقل 10 سانتی متر ضخامت داشته باشد. البته کاشت متراکم گیاهان پوششی به بذرهای علفهای هرز فرصت استفاده از رطوبت و نور کافی به منظور جوانه زدن و رشد را نمی دهد.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سیب زمینی بنفش هم رونمایی شد!

سیب زمینی بنفش هم رونمایی شد!

یک شرکت اسکاتلندی نوع جدیدی سیب زمینی را به صورت کاملا طبیعی کشت داده است که درونش به رنگ بنفش تیره است​
کد خبر : 07118 تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹


شرکت اسکاتلندی "آلبرت بارتلت" این نوع جدید سیب زمینی را تولید کرده است. این سیب زمینی حتی زمانی که کاملا پخته شده و به صورت پوره در می آید رنگ بنفش خود را حفظ می کند.

در ابتدا محققان دانشگاه کلورادو در آمریکا این سیب زمینی درون بنفش را توسعه دادند و این شرکت اسکاتلندی تصمیم به تولید انبوه آن گرفت.



امسال تنها 400 تن از این سیب زمینی تولید شده است اما این شرکت قصد دارد سال آینده تولید این محصول را افزایش دهد.

گیلیان کینوچ رئیس بخش توسعه شرکت آلبرت بارتلت در این خصوص توضیح داد: "این سیب زمینی واقعا یک فوق قهرمان است، به طوریکه یک منبع غذایی بسیار کامل و قوی بوده و به خوشمزگی بیشتر گونه های سیب زمینی است.

این سیب زمینی در آشپزخانه کارایی بسیار زیادی دارند به طوری که می توان با استفاده از آن غذاهای خوش طعم و زیبایی را از پوره، سیب زمینی سرخ کرده تا چیپس و سیب زمینی برشته تهیه کرد که نه تنها طعم بسیار خوبی دارند بلکه ظاهر بسیار زیبایی هم دارند."



براساس گزارش دیلی میل، علت رنگ بنفش این سیب زمینی سطح بالای ماده "آنتوسیانین" است. آنتوسیانینها در توت سیاه، شاتوت، زغال اخته و بادمجان وجود دارند. گیاهان بنفش رنگی که محتوی این ماده هستند به میزان بسیار زیادی آنتی اکسیدانهای نیرومند دارند.

این سیب زمینی بنفش با قیمت 50/1 پوند برای 25/1 کیلوگرم وارد سوپرمارکتهای اسکاتلند شده است.
 

yafa 7

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبرها و تازه های زراعت

خبرها و تازه های زراعت


اعطای یارانه تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی


هرمزگان - خبرگزاری کشاورزی ایران​



معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی از اعطای یارانه تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد.


به گزارش ایانا، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی از اعطای یارانه تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی خبر داد و گفت: به منظور تشویق و کمک به واحدهای منتفع از تسهیلات بنگاههای زودبازده که حداکثر طی 24 ماه نسبت به احداث و بهره برداری از طرح اقدام کرده اند مبلغی تحت عنوان یارانه تسهیلات در اختیار بانک عامل طرح جهت پرداخت به متقاضیان یا کسر اقساط سررسیده پرداخت خواهد شد.
جعفر صبوری پور درخصوص میزان یارانه پرداخت شده به طرحهای اجرا شده تحت پوشش سازمان جهاد کشاورزی استان هم تصریح کرد: شش میلیارد و 267 میلیون ریال به 356 طرح تاکنون پرداخت شده است همچنین تا کنون یک هزار و 139 طرح مشمول این طرح تاکنون به بهره برداری رسیده اند.
معاون سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان درخصوص دلایل عدم استقبال بهره برداران بخش کشاورزی از یارانه تسهیلات اذعان داشت: همزمانی شروع فعالیتهای فصل کشاورزی، الزام به بیمه کردن شاغلین جدید و مواردی از این قبیل موجب شده که بهره برداران بخش کشاورزی از این طرح استقبال مناسبی نداشته باشند.
صبوری پور از تسهیل روند اعطای این یارانه به کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: با ابلاغ مصوبه جدید وزارت کار و امور اجتماعی الزام میزان تعهد اشتغال و بیمه حذف شده است که انتظار می رود در فرصت باقی مانده تعداد بیشتری جهت دریافت یارانه مراجعه کنند.
این مقام مسئول، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها را دارای آمادگی جهت تشکیل پرونده یارانه و ارسال به اداره کار شهرستان و استان دانست و همچنین یادآور شد: با توجه به پایان برنامه چهارم در سال جاری حداکثر امکان جذب تا پایان سال جاری خواهد بود.

:gol::gol::gol::gol::gol::gol::gol:

چرا برنج ایرانی مشتری ندارد؟

انجمن برنج ایران اعلام کرده که بخش عمده ای از برنج تولیدی این کشور به دلیل واردات گسترده برنج خارجی، در انبارها مانده است و مشتری ندارد.
غلامعلی قربانی، عضو هیات مدیره انجمن برنج ایران به خبرگزاری فارس گفته است که تنها ۳۰ درصد برنج تولیدی مناطق اصلی تولید برنج ایران در استانهای گیلان و مازندران به فروش رفته و بقیه در انبارها مانده است.
ایران سالانه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تن برنج مصرف می کند ولی تولید داخلی این کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن است و این کشور برای تامین نیازهای داخلی هر ساله مقادیری برنج خارجی وارد می کند.
به گفته آقای قربانی، علت به فروش نرفتن برنج، واردات بی رویه برنج خارجی و توزیع آن در سراسر ایران است.
گزارش ها نشان می دهد که برنج وارداتی به طرز گسترده ای در گیلان و مازندران که مراکز اصلی تولید برنج به شمار می روند، نیز توزیع شده و به گفته آقای قربانی، مردم هم به دلیل ارزان بودن از آن استقبال می کنند.

تولید و مصرف

قیمت برنج ایرانی به دلیل بروز بحران جهانی غذا و افزایش قیمت برنج در جهان، در بهار امسال یکباره دو برابر شد و از حدود دو هزار و پانصد تومان به پنج هزار تومان رسید.
اما با فروکش کردن بحران، قیمت ها نیز تاحدودی کاهش یافت و قیمت متوسط برنج ایرانی هر کیلو حدود 3500 تومان است در حالی که قیمت برنج خارجی به طور متوسط حدود 2500 تومان است.
مشکلی که برنج ایرانی امسال گرفتار آن شد، خشکسالی گسترده بود که باعث شده حدود ۱۵ درصد از زمین های برنج کاری شمال ایران، به دلیل کمبود آب کشت نشود.
با این حال، در شرایطی که پیش بینی می شد تولید برنج ایرانی به دلیل خشکسالی امسال کاهش پیدا کند، اما بارندگی به موقع مانع از کاهش شدید تولید شد.
برآوردها نشان می دهد که در سال جاری حدود دو میلیون و یکصد هزارتن برنج تولید شده است بنابر این، اگر حدود ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شود نیاز داخلی این کشور تامین خواهد شد.


این در حالی است که گزارش رسمی گمرک نشان می دهد که در هفت ماه اول سال ۶۲۰ هزارتن برنج وارد شده است که به عقیده کارشناسان، بیشتر از نیاز داخلی است و باعث شده تا تقاضا برای برنج داخلی کاهش پیدا کند.

درد مشترک

برخی وضعیت برنج را با چای مقایسه می کنند و می گویند که بی توجهی به صنعت چای باعث شد تا چای ایرانی بازار را از دست بدهد و اکنون دو برابر تولید سالانه چای این کشور در انبارها در حال تبدیل شدن به کاه است.
آقای قربانی می گوید: "نگرانی در مورد برنج این است که ذائقه مردم به برنج هندی و پاکستانی عادت کند و مردم دیگر برنج ایرانی خریداری نکند و همان بلایی که بر سر چای آمد بر سر برنج ایرانی نیز بیاید."
هر ساله معمولا در اواخر تابستان و اوایل پائیز وقتی برنج داخلی وارد بازار می شد، قیمت تا حدودی پائین می آمد ولی در اواخر زمستان و نزدیک نوروز قیمت افزایش می یافت اما گزارش ها نشان می دهد که امسال قیمت برنج در پائیز ثابت مانده و تغییری نکرده است.
به عقیده کارشناسان، چرخه تغییر قیمت بازار برنج، امسال به دلیل واردات گسترده تر برنج خارجی، ثابت مانده و باعث ضرر و زیان برخی کشاورزان شده است.
البته معمولا شالیکاران برنج خود را به دلیل نیاز به نقدینگی به سلف خرها می فروشند و پول آن را قبل از برداشت برنج می گیرند و خیلی از آنها پیش از خرمن برنج، پولش را خورده اند.
به گفته آقای قربانی، در اسفند ماه سال گذشته که قیمت هر کیلو برنج به پنج هزارتومان رسید، کشاورز، برنجی برای فروش نداشت و دلال سودش برد اما چوبش را کشاورز خورد زیرا کارگر می گفت که برنج گران شده و من با حقوق قبلی حاضر نیستم که کار کنم بنابر این، کشاورز مجبور شد روزانه ۲۰ هزار تومان به کارگر دستمزد بپردازد.
اکثر کشاورزان برنجکار سن بالایی دارند و از آنجا که توانایی کافی برای انجام کارهای کشاورزی ندارند، ناچارند بخشی از درآمد ناشی از تولید برنج را به کارگر بدهند که این مسئله هزینه تولید را به شدت افزایش می دهد و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، برای کشاورز برنجکار دیگر صرف نمی کند که در زمینش برنج بکارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

tara96

عضو جدید
طرح کاداستر زیربنای بانک اطلاعات کشاورزی است

طرح کاداستر زیربنای بانک اطلاعات کشاورزی است

عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایانا:

طرح کاداستر زیربنای بانک اطلاعات کشاورزی است


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: مجلس

طرح جامع کاداستر به عنوان بزرگترین طرح نقشه برداری از اراضی کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال تدوین است تا اطلاعات زیربخشهای کشاورزی به روز شده و برای تاسیس بانک جامع اطلاعات کشاورزی مهیا شود.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایانا گفت: طرح جامع کاداستر که از چند ماه گذشته در دستور کار اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی قرار گرفته است، به شناسایی اراضی کشاورزی به صورت تدوین نقشه های جامع هوایی می پردازد.

حجت الله رحمانی افزود: در این طرح نقشه های دقیقی از اراضی کشاورزی با کم و کیف انبوه و تنک بودن آن، دیم و آبیزار بودن آن تهیه می شود که می تواند زیربنای بانک اطلاعات کشاورزی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند کاداستر به تنهایی در بخش کشاورزی کاربرد نداشته و وزارتخانه های متعددی نظیر دفاع، اختصاص دارایی یا ارگانهای نظامی نیز آن را دنبال می کنند، اما پس از سالها اطلاعات درست و به روزی از وضعیت پوشش گیاهی کشور ارایه می دهد.

رحمانی ادامه داد: مشاوران وزارتخانه های مختلف در کمیسیون کشاورزی حضور یافته و بهترین شیوه طبقه بندی اطلاعات از طرح مذکور مورد تبادل نظر قرار می گیرد.

وی با اشاره به کاربرد کاداستر در بخش کشاورزی تصریح کرد: این طرح در صورت اجرا، پایه و اساس بسیاری از سیاستگذاریهای کلان کشاورزی خواهد بود که می تواند مبنای برنامه ریزیهای مطول توسعه ای – اقتصادی بخش کشاورزی قرار گیرد./



کد خبر: P-890802-03
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
سه رقم جديد دانه روغني براي كشت انبوه به كشاورزان معرفي شد

سه رقم جديد دانه روغني براي كشت انبوه به كشاورزان معرفي شد

' سعداله منصوري ' روز دوشنبه در حاشيه اين گردهمايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز البرز افزود:‌ اين ارقام معرفي شده شامل يك رقم كنجد 'داراب يك' و نيز دو رقم سويا به نام ' كتول 'و 'نكادر' است.
وي خاطرنشان كرد: در اين گردهمايي مشكلات اصلي دانه هاي روغني در زمينه بيماريها ،‌ دستورالعمل هاي فني و افزايش توليد و نيز معضلات كشاورزان در زمينه ديررس بودن ارقام ، نداشتن تحمل لازم به خشكي و عدم برداشت به صورت مكانيزه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
منصوري ، مباحث و بررسي هاي انجام شده در اين گردهمايي را فرصت مناسبي براي اجراي بهتر طرحهاي تحقيقاتي پيش رو دانست و اضافه كرد: همچنين زمينه رفع و كاهش مشكلات كشاوران نيز در اين راستا فراهم مي شود.
وي گفت: در اين گردهمايي دو روزه بيش از 50 نفر از محققان ، مروجان و كشاورزان پيشرو كشور شركت داشتند.
منصوري اظهار داشت:‌ اكنون حدود 50 محقق و كارشناس در بخش تحقيقاتي ستاد كرج و 25 ايستگاه تحقيقاتي در زمينه گیاهان روعني شامل سويا ، آفتابگردان ، كنجد و گلرنگ مشغول فعاليت هستند.
به گفته وي ، بخش تحقيقات دانه هاي روغني كشور در سال 1348 تاسيس شده و تاكنون بيش از يكهزار طرح پژوهشي در زمينه دانه هاي روغني انجام داده كه منجر به افزايش توليد محصولات با كيفيت شده است.
بخش تحقيقات دانه هاي روغني وابسته به موسسه تحقيقات اصلاح و تهيه نهال و بذر وزارت جهاد كشاورزي در كرج مركز استان البرز مستقر است. ك/3
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
نگراني از عملكرد 30 درصد كشت‌ ديم قزوين به دليل خشكسالي

نگراني از عملكرد 30 درصد كشت‌ ديم قزوين به دليل خشكسالي

محمدرضا صفري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس گفت: كشت ديمي در استان قزوين به دليل بارندگي مناسب سال گذشته كامل انجام شده است و ميزان كشت آبي هم كامل و در سطح 78 هزار هكتار انجام شد، اما شايد سطح برگ سبز 2 هزار هكتار آن كاهش يافته است.
وي در پاسخ به اينكه آيا كم آبي در حوزه كشت ديم، تأثيري گذاشته است؛ گفت: نگران حدود 30 ـ 20 درصد كشت‌هاي ديم هستيم اما اميدوارم با بارندگي جبران مي‌شود.

*توزيع گازوئيل، گندم و جو ارزان بين كشاوزان قزوين


صفري در پاسخ به اينكه آيا گازوئيل ارزان بين كشاورزان استان توزيع شد، گفت: گازوئيل 165 ريالي توزيع شد و قرار شد كه تا پايان سال كشاورزان مابه‌التفاوت آن را پرداخت كند كه براساس فرمولي كه وجود دارد بين آنها توزيع شد.

وي افزود: وام 4 درصدي تأمين نقدينگي سوخت هم براي گلخانه‌ها، مرغداري، چاه‌ها گاوداريها، قرار است به زودي پرداخت شود، توافق‌نامه‌اي سه جانبه‌اي بين وزارت جهاد كشاورزي، ستاد حمل و نقل سوخت و بانك كشاورزي منعقد شده و قرار است پرداخت اين وامها ارتباطي به بدهي‌هاي قبلي هم نداشته باشد.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين افزود: پرداخت اين وام ضمانتي ندارد اما تعهد گرفته مي‌شود كه به موقع پرداخت شود.

*كاهش 60 درصدي بارش امسال در قزوين


وي در خصوص كاهش بارندگي‌هاي سال جاري در استان قزوين گفت: اساساً خشكسالي جزو اقليم كشور ما قرار گرفته و اگر شايد ترسالي باشد ،اتفاق جديدي محسوب مي‌شود، گزارش هواشناسي نشان مي‌دهد در اين استان امسال حدود60 درصد كاهش بارندگي داشته و جزو هشتمين خشكسالي 50 سال اخير در كشور بوده است.


*روش‌هاي مقابله با خشكسالي


رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين در خصوص نحوه مقابله با اين خشكسالي‌ها گفت: همه برنامه‌هاي كشاورزي بايد براساس شرايط خشكسالي تعريف شود كه در اين صورت شايد اين خشكسالي به شرايط خوب و نوعي فرصت تبديل مي‌شود تا به توليد پايدار برسيم.

صفري گفت: براي مقابله با اين شرايط بايد اصلاح ساختار شود و به سمت حداقل استفاده از منابع آب و خاك و توليد پايدار حركت كنيم، به نحوي كه بهره‌برداري نسل‌هاي آينده از اين منابع نيز خدشه‌دار نشود.
وي افزود: البته نگاه مديران ارشد كشور هم حمايتي است و تلاش در ارتقاء دانش نوين دارند كه اينها باعث خواهد شد در جلوگيري از تنش‌‌هاي خشكي موفق‌تر باشيم.
صفري افزود: يكپارچه‌سازي اراضي، استفاده مناسب از آب و خاك، استفاده از گونه‌هاي مقاوم زراعي و باغي، مديريت صحيح، ارتقاء دانش كشاورزان هم ما را در اين مسير موفق مي‌سازد.
وي افزود: طي 2 الي 3 سال اخير با يكپارچه‌سازي اراضي ديم عملكرد در اين زمين‌ها از 1400 كيلوگرم در هكتار به 2300 كيلوگرم در هكتار رسيد.
صفري با اشاره به اينكه اگر از داشته‌هاي موجود به نحو احسن استفاده شود، حتي در شرايط خشكي و تنش نيز با مديريت خوب مي‌توان به عملكرد مطلوب دست يافت، گفت: همچنانكه در برنامه پنجم هم تاكيد شده بايد از اين به بعد توليد بر مبناي ميزان مصرف آب محاسبه شود كه اين نشان دهنده حساسيت محدوديت آب و لزوم استفاده صحيح از آب است و تمام برنامه‌ها دولت بايد در جهت بيشترين توليد با حداقل مصرف آب باشد.
صفري افزود: براساس مطالعه‌اي كه سال 1341 نيز انجام شده ، طرحي در آن زمان به عنوان (WATER PROGRAM) مطرح شد كه بر اساس آن آب مبناي توليد قرار گرفته و بايد ميزان توليد براساس مصرف آب محاسبه مي‌شد.


لینک خبر
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
برنج پلاستیکی چینی نیز به بازار آمد!

برنج پلاستیکی چینی نیز به بازار آمد!

یک هفته نامه هنگ کنگی گزارش داد: چین که مردمش به خوردن همه چیز و همچنین تولید همه چیز شهرت دارند هم اکنون برنج پلاستیکی تولید و روانه بازار کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، هفته نامه کره ای زبان هنگ کنگ به نقل از رسانه های سنگاپور اعلام کرد: "برنج تقلبی که از پلاستیک تولید شده به شکلی گسترده در بازار چین به فروش رسیده است."

بر اساس این گزارش، برخی از توزیع کنندگان در حال فروش برنج تقلبی در استان تای یوان و شانسی هستند.

این برنج از سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و پلاستیک تهیه شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه کوریا تایمز، یک کارشناس مواد غذایی اعلام کرد: " برای تولید این برنج پلاستیکی، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین به شکل برنج درآورده شده و سپس سمغ مواد مصنوعی صنعتی به آن اضافه شده است."

وی افزود: از آنجا که این برنج با برنج طبیعی متفاوت است زمانی که پخته می شود دانه های آن به سفتی سنگ است. علاوه بر این سمغ مواد مصنوعی که در آن استفاده شده است برای بدن انسان بسیار مضر است."

یکی از مقامات اتحادیه رستوران های چین هشدار داد خوردن سه کاسه برنج پلاستیکی معادل با خوردن یک بسته وینیل (ماده شیمیایی) است."

وی افزود: از آنجا که مصرف این برنج بسیار خطرناک است تحقیقات جدی باید در خصوص کارخانه تولید این نوع برنج صورت گیرد.

بازرگانان می گویند : از آنجا که فروش برنج تقلبی سود هنگفتی دارد این نوع برنج به صورت عمده به فروش می رسد.

این اولین بار نیست که برنج تقلبی در چین فروخته می شود. یکی از شبکه های تلویزیونی چین در گزارشی به فعالیت یک شرکت در استان شانسی پرداخته بود که با افزودن چاشنی (نوعی عطر) به برنج معمولی مدل تقلبی "برنج باکیفیت ووچانگ" را تولید کرده بود.

 

mohamad.agrico

عضو جدید
راهکارهای کاهش حسارت شوری به عملکرد گندم

راهکارهای کاهش حسارت شوری به عملکرد گندم

با توجه خشکسالیهای سالهای اخیرو برگشت آب دریا به رودخانه های جنوبی و همچنین پایین آمدن آب سفره های زیر زمینی مشکل شوری در بخشهای جنوبی کشور خیلی حاد شده تا جایی که حتی عملکرد محصول گندم در بیشتر زمینهای زراعی به 1.5 تن در هکتار کاهش پیدا کرده.از حدود دو سال پیش بحثی مطرح شد که تا حدودی به کاهش شوری کمک کرده ولی خیلی علمی به نظر نمیرسه. پیشنهاد از این قرار بود که از ابتدای مرحله کاشت از کودهای گوگردی استفاده کنیم و در طول مرحله داشت هم به دفعات مثلا همراه با سموم علف کش از کودهای گوگردی مایع که قابل اختلات با سم هستند استفاده کنیم .البته تا حدودی باعث افزایش عملکرد گندم شد ولی نه خیلی چشمگیر. حالا اگر پیشنهادی دوستان دارندگه به حل این معضل کمک کنه بفرمایند.
 

Mahmuud

عضو جدید
با توجه خشکسالیهای سالهای اخیرو برگشت آب دریا به رودخانه های جنوبی و همچنین پایین آمدن آب سفره های زیر زمینی مشکل شوری در بخشهای جنوبی کشور خیلی حاد شده تا جایی که حتی عملکرد محصول گندم در بیشتر زمینهای زراعی به 1.5 تن در هکتار کاهش پیدا کرده.از حدود دو سال پیش بحثی مطرح شد که تا حدودی به کاهش شوری کمک کرده ولی خیلی علمی به نظر نمیرسه. پیشنهاد از این قرار بود که از ابتدای مرحله کاشت از کودهای گوگردی استفاده کنیم و در طول مرحله داشت هم به دفعات مثلا همراه با سموم علف کش از کودهای گوگردی مایع که قابل اختلات با سم هستند استفاده کنیم .البته تا حدودی باعث افزایش عملکرد گندم شد ولی نه خیلی چشمگیر. حالا اگر پیشنهادی دوستان دارندگه به حل این معضل کمک کنه بفرمایند.
سلام دوست عزیزم
با تشکر از همت شما، نمیدونم راجع به کجای جنوب صحبت کردید ولی این نکته رو نباید فراموش کنیم که آبهای جنوب از گوگرد غنی هستن که به تبع باعث میشه نیاز گوگردی گیاهان رفع بشه البته شما درست میفرمایید که در شزلیط تنش شوری ترکیبات گوگردی میتونه به گیاه کمک کنه که توضیح فیزیولوژیکی خاص خودش رو داره ....... یه طرح جالبی توی اصفهان کار شده بود که در شرایط شور تونستن عملکرد قابل قبولی بدست بیارند.. این کار رو با مدیریت صحیح آب انجام دادن که اگه مقالش رو پیدا کردم واستون میذارم ............ باید بدونیم که هشدار سازمانهای جهانی در خصوص گرمایش زمین و وقوع خشکسالی خیلی جدی هسا و پیش بینی شده تا سال 2020 در آسیا و به مرکزیت ایران خشکسالهای شدیدی در راه خواد بود .... این حشکسالی ها قطعا اگه اتفاق بیافته شوری بیداد خواهد کرد بنابراین دنبال روشهای کوتاه مدت و گذرا نباید باشیم و به فکر راه حلهای بلند مدت رفت... چیزی که به نظر ناقص من میرسه اینه که گیاه رو متحمل به شوری بیشتر کنیم که ساده ترین روشی که الان تو دنیا مرسوم شده از طریق کشت بافت هست که بازم بحثش طولانیه ........ جالبه که گیاهانی رو از این طریق ایجاد کردن که با آب دریا سازگاری دارن از جمله برنج !!!
 

Mahmuud

عضو جدید
میدونم که با ایجاد سدهای معکوس لاستیکی در محل تلاقی آب دریا به رودخانه ها باعث عدم برگشت آب به رودخانه شدند و اگر هم این سدها نباشه آب دریا نمیتونه مسافت زیادی رو در رودخانه حرکت کنه ............ این سدها رو واسه در امان ماندن آب تصفیه خانه های شهرهای ساحلی از آب شور دریا ایجاد کردن.....

آبهای تحت الارضی مناطق جنوبی هم شور هست و قابل استفاده واسه کشاورزی نیست و هر چه پایین تر باشه بهتره ..................
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
وزرای جهاد کشاورزی و نیرو به مجلس فراخوانده شدند

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو به مجلس فراخوانده شدند

وزرای نیرو و جهاد کشاورزی برای پاسخ به سوال نمایندگان طی هفته جاری در صحن علنی مجلس حاضر خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ایانا، دکتر صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ به سوال سیدسلمان ذاکر، جواد جهانگیرزاده و نادر قاضی پور نمایندگان ارومیه در صحن علنی مجلس حاضر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، مجید نامجو وزیر نیرو نیز برای پاسخ به سوال سیدمحمدرضا حاجی اصغری نماینده میانه طی هفته جاری به صحن علنی مجلس خواهد آمد.

طرح استخدام مهندسین ناظر مزارع گندم به مجلس آمد

طرح استخدام مهندسین ناظر مزارع گندم که یک فوریت آن در جلسه پنجم دی ماه به تصویب رسیده بود، گزارش آن از کمیسیون اجتماعی برای اطلاع نمایندگان مجلس در دستور جلسه هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

همچنین لایحه پذیرش اصلاحیه ضمیمه (ب) پروتکل در مورد کنوانسیون چهارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر آب و هوا و گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این لایحه در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار دارد./

تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: مجلس


منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
كشت محصولات كشاورزي اورگانيك در 64 هزار هكتار اراضي

كشت محصولات كشاورزي اورگانيك در 64 هزار هكتار اراضي

رئيس سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر در سطح 64 هزار هكتار محصول اورگانيك در كشور توليد و عرضه مي‌شود و در يك ميليون هكتار از اراضي هم به دليل شرايط اقليمي، طبيعي و اكوسيستمي خاص هيچ حشره‌كشي استفاده نمي‌شود.
رضا فتوحي در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس با بيان اينكه در كشور حدود 64 هزار هكتار محصول ارگانيك در حال توليد و عرضه است،‌ گفت: علاوه بر آن در سطح بيش از يك ميليون هكتار از اراضي زراعي و باغي كشور با توجه به شرايط اقليمي، طبيعي، منطقه‌اي و اكوسيستمي هيچ حشره‌كشي مصرف نمي‌شود.
رئيس سازمان حفظ نباتات درباره دلايل اين عدم استفاده از سموم در اين زمين‌ها گفت: خرده مالكي، مديريت سنتي، دوري به مراكز تهيه آفتكشها، عدم اشاعه آفات، كنترل آفات توسط دشمنان طبيعي بعلت عدم دستكاري محيط زيست و غيره از عواملي هستند كه باعث شده در اين زمين‌ها از سم استفاده نشود.

*مبارزه بيولوژيك در سطح 240 هزار هكتار


فتوحي گفت: در بيش از 240 هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي كشور مبارزه بيولوژيك با استفاده از تكثير انبوه دشمنان طبيعي انجام مي‌شود در محصولاتي مانند برنج، ذرت، پنبه، نيشكر، سويا، گوجه‌فرنگي، مركبات، چاي، توت، انگور، پسته و سيب انجام مي‌شود.

وي افزود: سطح تحت پوشش مبارزه بيولوژيك در محصولات زراعي و باغي در پايان برنامه پنجم توسعه به 500 هزار هكتار افزايش خواهد يافت.

*مبارزه غير شيميايي در سطح 2 ميليون هكتار در پايان برنامه پنجم


فتوحي با بيان اينكه سطح مبارزه غير شيميايي در پايان برنامه پنجم توسعه به 2 ميليون هكتار خواهد رسيد، افزود: در 750 هزار هكتار از اراضي زراعي، باغي و گلخانه‌اي كشور مبارزه غير شيميايي با استفاده از موارد و تجهيزات كنترل غير شيميايي آفات انجام مي‌گيرد كه استفاده از كارتها و نوارهاي رنگي، پروتئين هيدروليزات، متيل اوژنول، انواع فرمونهاي رديابي ـ اخلال در جفت‌گيري و ... اشاره كرد.

وي در مورد ضرورت استفاده از راهها غير شيميايي براي مبارزه آفات گفت: در برخي از آفات از جمله مگس ميوه انبه، مگس، زيتون، مگس گيلاس، مگس زيتون و غيره تنها راه كنترل استفاده از جلب كننده‌هاي مخصوص است و اين آفات راهكار كنترل شيميايي ندارد.
فتوحي افزود: در حال حاضر در 2 ميليون و 150هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي كشور هيچگونه آفتكشي مصرف نمي‌شود.

*توليد محصول سالم در سطح 4ميليون هكتار درپايان برنامه پنجم


وي با بيان اينكه توليد محصولات اورگانيك در پايان برنامه پنجم به سطح 4 ميليون هكتار مي‌‌رسد، افزود: طي يك پروسه مستند‌سازي قابليت ارائه گواهي توليد محصول سالم را خواهد داشت و طبيعي است كه چند سال پس از گذر از اين مرحله اين محصولات مي‌توانند بعنوان محصولات گواهي شده و ارگانيك وارد بازارهاي جهاني شوند،اين سطح در پايان برنامه پنجم توسعه به بيش از 4 ميليون هكتار قابل افزايش خواهد بود.

خبرگزاري فارس:

منبع
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستيابي ايران به توليد سوخت بيوديزل براي اولين بار

دستيابي ايران به توليد سوخت بيوديزل براي اولين بار

عضو هيئت مديره انجمن علمي جنگلباني ايران گفت: با استحصال روغن از گياه جاتروفا كه به‏صورت پايلوت در بندرعباس كاشته شده است، كشور به توليد سوخت بيوديزل دست پيدا كرد.
پيمان يوسفي آذر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي فارس گفت: با استحصال روغن از گياه جاتروفا كه به صورت پايلوت در بندرعباس به مساحت 2.5 هكتار كاشته شده كشور به توليد سوخت بيوديزل دست پيدا كرد.
توليد بذر از گياه «جاتروفا» براي نخستين بار در كشور و استحصال روغن از آن انجام شد.
عضو هيئت مديره انجمن علمي جنگلباني ايران با بيان اينكه توليد بذر از گياه «جاتروفا» براي نخستين بار در كشور و استحصال روغن از آن انجام شد، افزود: اين روغن به عنوان سوخت بيوديزل استفاده مي‌شود كه روشي مرسوم در دنيا است.
وي افزود: استفاده از سوخت بيوديزل تا 85 درصد باعث كاهش آلودگي و CO2 هوا و اثرات تغيير اقليمي مي‌شود، اين گياه باعث بهبود شرايط خاك شده و به دليل مقاوم بودن به شرايط نامساعد رشد مناسبي دارد.
يوسفي گفت: به دليل محدود بودن ميزان سوخت فسيلي در دنيا كشورها به استفاده از سوخت بيوديزلي روي آورده‌اند و در سال‌هاي اخير بخشي از زمين‌هاي كشاورزي به كشت محصولاتي مانند "جاتروفا " اختصاص يافته است.
وي با اشاره به نامه رئيس جمهور به حمايت از توليد اين سوخت در كشور افزود: در كشور ما هم خيز بزرگي براي استفاده از اين گياه و ساير گياهاني كه مي‌توان از آن سوخت ديزلي استحصال كرد برداشته شده است.
يوسفي گفت: اگر 3 هزار تا 4 هزار هكتار از اين درختچه‌ در كشور كاشته شود براي 25 تا 30 هزار واحد توليدي سوخت بيوديزل به‎دست مي‌آيد.
وي گفت: كشورهايي مانند هندوستان، برزيل و ژاپن در توليد اين سوخت پيش‌تاز هستند و ساير كشورها هم به دنبال تامين سوخت‌هاي گياهي مي‌باشند.
وي افزود: در گام نخست 2.5 هكتار از گياه جاتروفا در منطقه بندرعباس كاشته شده كه بعد از 17 ماه به بذر نشسته و در شرايط آزمايشگاهي روغن استحصال شده است.
به گزارش خبر گزاري فارس، به دنبال پيش‎بيني اتمام زودهنگام سوخت‌هاي فسيلي در دنيا يكي از تئوري‌ها براي تامين سوخت آينده استفاده از سوخت حاصل از گياهان است كه به نام سوخت ديزلي معروف شده است. اين سوخت از برخي گياهان مانند ذرت، سورگوم، جاتروفا و ملاس چغندرقند و غيره استحصال مي‌شود.
فائو پيش‎بيني كرده كه طي 40 سال آينده به دليل گرايش دنيا به كاشت اين محصولات براي تامين سوخت سطح زير كشت براي تامين مواد غذايي به طور قابل توجهي كاهش خواهد يافت اما در عين حال استفاده از گياه براي تامين سوخت در آينده به عنوان روش مطمئن و قابل قبولي مطرح است.

خبرگزاري فارس

منبع
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار

معاون زراعت ولايت "هرات" افغانستان تاکيد کرد: براي کشت زعفران در اين کشور 28 تن پياز اين محصول از ايران خريداري شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه خراسان، "بشير احمد احمدي"، در حاشيه مراسم افتتاح ششمين نمايشگاه بين‌المللي کشاورزي، ادوات و ماشين‌آلات کشاورزي، نهاده‌ها، تجهيزات آبياري و کشتهاي گلخانه، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا گفت: تاکنون بيش از 260 هکتار از اراضي ولايت هرات تحت کشت زعفران قرار گرفته و اين روند نيز براي کشت اين محصول روبه افزايش است.
وي افزود: در 35 سال گذشته کشت زعفران در افغانستان رواج داشته است اما 3 دهه جنگ باعث شد که محصول فوق در اين کشور کشت نشود.
وي با اشاره به اينکه کشت زعفران به طور کامل جايگزين کشت خشخاش در ولايت هرات افغانستان شده است، بيان كرد: تاکنون در اين ولايت بيش از دو تن زعفران توليد شده است.
معاون زراعت ولايت هرات افغانستان تصريح کرد: ميانگين توليد زعفران در ولايت هرات افغانستان در حال حاضر در حدود 10 کيلوگرم در هکتار است که بعضا برخي از زعفرانکاران نمونه تا 16 کيلوگرم در هر هکتار زعفران توليد مي‌کنند.
احمدي، نبود مواد شيميايي در خاک افغانستان را از دلايل کيفيت بالاي زعفران در اين کشور عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس نتايج آزمايشگاهي در فرانسه، زعفران کشت شده در افغانستان از طعم و رنگ بسيار خوبي برخوردار بوده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از سيب‌زميني‌هاي وارداتي براي كشت، مزارع را آلوده مي‌كند

مديرعامل اتحاديه ملي تخصصي سيب زميني‌ كاران كشور تصريح كرد: در پي صفر شدن تعرفه واردات اين محصول و با توجه به عدم دسترسي توليدكنندگان به بذر سالم و مرغوب، سيب‌زميني وارداتي از پاكستان كه بدون رعايت شرايط قرنطينه وارد مي‌شود، فقط مصرف خوراكي ندارد و براي كشت هم استفاده مي‌شود كه آلودگي زمين‌هاي كشاورزي و مشكل در توليد سال آينده را در پي خواهد داشت.

شهريار رضايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: امسال بيش از چهار ميليون و 500 هزار تن سيب زميني از مزارع كشور برداشت شده كه جوابگوي نياز داخل است اما در راستاي تنظيم بازار تعرفه واردات اين محصول صفر شده كه با توجه به اينكه سيب‌زميني فقط مصرف خوراكي ندارد و به دليل عدم دسترسي به بذر مرغوب و اوليه، از همين غده‌هاي وارداتي كه بدون رعايت شرايط قرنطينه وارد كشور ‌شده‌اند، براي كشت هم استفاده مي‌شود كه باعث آلودگي زمين مي‌شود و در توليد سال آينده تاثير خواهد گذاشت.
رضايي مهمترين مشكل در زمينه توليد سيب زميني را دسترسي نداشتن توليدكنندگان به بذر سالم و مرغوب عنوان و اظهار كرد: همه ساله از منشا واردات و داخل بذر توليد مي‌شود اما اين بذر مختص تعداد محدودي از توليدكنندگان قرار مي‌گيرد.
وي افزود: واردات از كشور پاكستان و بدون رعايت شرايط قرنطينه‌اي انجام مي‌شود و عواقب آن درنظر گرفته نشده است در صورتيكه باعث آلودگي زمين‌هاي كشت و توليد سال آينده خواهد شد.
مديرعامل اتحاديه ملي تخصصي سيب زميني‌ كاران كشور اظهار كرد: هم اكنون برداشت سيب زميني جيرفت به اتمام رسيده و سيب زميني گرگان وارد بازار مي‌شود و نيازي به واردات نيست كما اينكه عواقب ديگري براي سال‌هاي آينده خواهد داشت.
به گفته وي قيمت متوسط تمام شده هر كيلو سيب زميني براي كشاورزان300 تومان بوده كه هم اكنون در بازار مصرف حدود 800 تومان است. اين در حاليست كه توليدكننده هميشه در مضيقه بوده و سيب زميني امسال تقريبا كمتر از قيمت تمام شده فروخته شده است. اما قيمت سيب زميني طي مدتي به كيلويي هزار تومان هم براي مصرف كننده تامين مي‌شود كه به هر صورت سود آن عايد دلالان و واسطه‌ها مي‌گردد.
رضايي با بيان اينكه كشور هلند و آلمان پيشتاز در زمينه‌ي صادرات بذر مادري مرغوب سيب زميني هستند، گفت: اين ميزان واردات از دو كشور هلند و آلمان محدود است و 640 تن بوده است كه با توجه به نداشتن دسترسي كشاورزان به بذر مرغوب براي كشت از همين غده‌هاي وارداتي پاكستان كه بدون رعايت شرايط قرنطينه وارد كشور مي‌شود استفاده مي‌كنند كه باعث آلودگي زمين‌هاي كشت خواهد شد و به توليد سال آينده لطمه وارد مي‌كند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خزانه های برنج بیمه شوند

خزانه های برنج بیمه شوند

صندوق بیمه محصولات کشاورزی با حذف بروکراسی اداری بیمه، خزانه های برنج را در شالیزارها تسهیل کند.
نایب رییس انجمن حمایت از برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: هرچند خزانه گیری در استان مازندران مراحل پایانی خود را می گذراند، اما در استان گیلان به تازگی آغاز شده و انتظار می رود تا اواخر فروردین ماه ادامه داشته باشد.

غلامعلی قربانی افزود: از آنجا که احتمال کاهش دما و برودت وجود دارد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید با تجربه گیری از سالهای گذشته ضمن کاستن موانع اداری و کاهش بروکراسیهای موجود، نسبت به بیمه خزانه های برنج در شالیزارها اقدام کند.

35 درصد برنج کشور پرمحصول است

وی با اشاره به اعلام قیمت خرید تضمینی برنج خاطرنشان کرد: هرچند شورای عالی اقتصاد باید در دی و بهمن قیمت تضمینی ارقام پرمحصول برنج را اعلام می کرد، اما اکنون با گذشت سه ماه از بهسازی شالیزارها و شروع خزانه گیری، اعلام قیمتهای خرید تضمینی نمی تواند انگیزه ای برای کشاورزان ایجاد کند.

قربانی ادامه داد: هرچند قسمت عمده برنج پرمحصول در استان مازندران کشت می شود و ارقام کیفی در گیلان وجود دارد، اما 35 درصد برنج تولیدی کشور را ارقام پرمحصول تشکیل می دهد که اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی و افزایش معقول آن متناسب با تورم موجود می تواند در تولید کافی برنج در کشور و رسیدن به خودکفایی برنج موثر باشد.

وی قیمت 970 تا یک هزار و 450 تومان و 10 درصد شکستگی را قیمت معقولی عنوان کرد و یادآور شد: هرچند شکستگی و کاهش یا افزایش آن عملا از دست کشاورزان خارج است و پس از تحویل شلتوک به شالیکوبان، کشاورز دیگر دخالتی در میزان شکستگی نداشته و تشویق یا کاهش قیمت متوجه شالیکوبان می شود، اما تعیین قیمت مذکور نیز افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته نخواهد داشت.

نایب رییس انجمن حمایت از برنج کشور همچنین از کشاورزان خواست نسبت به بیمه خزانه های برنج در شالیزارها اقدام کرده و هرچه سریعتر برای افزایش بیمه خزانه ها به صندوق بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند./

گیلان - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: تشکلهای غیردولتی


منبع
 

Similar threads

بالا