لهو لعب یعنی چه و به چه عملی گفته میشود؟
برای این که بدانیم معنای لهو لعب چیست، به قرآن مراجعه میکنیم.
لهو و لعب دو واژهای است که در قرآن و به عنوان مصداق مذمت از تعریف دنیا بیان شده است:
معنای لهو و لعب و استفتائاتی که از مراجع عظام تقلید شده است، به کاری اطلاق شده که انسان را از یاد خدا غافل کندو از کار مهم و حیاتی باز بدارد.
بعضی از مراجع در پاسخ به این سؤال که:لهو یعنی چه؟فرمودند:
پی نوشتها:
1 - حدید(57) آیه 20.
2 - همان.
3 - ترجمه فارسی تفسیر المیزان، ج 19، ص 338.
4 - همان.
5 - آیت اللَّه تبریزی، استفتائات جدی، ص 225، سؤال 1080.
6 - آیت اللَّه مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 2، 231.
اينجا
سؤال: خواندن مدح برای ائمه اگر با سبك موسیقی های غربی و طرب انگیز ایرانی و خارجی باشد و ما را به یاد آن موسیقی بیاندازد چه حكمی دارد؟
جواب:
جواب:
جواب:
سؤال: كف زدن در جشن ولادت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ چه حكمی دارد؟ (مقلد آیت الله بهجت)
جواب:
جواب:
جواب:
جواب:
جواب:
جواب:
__________
برای این که بدانیم معنای لهو لعب چیست، به قرآن مراجعه میکنیم.
لهو و لعب دو واژهای است که در قرآن و به عنوان مصداق مذمت از تعریف دنیا بیان شده است:
در این آیه وصف دنیا به "لعو و لعب" است:"بدانید که زندگی دنیا بازیچه و لهو و زینت وتفاخر بین شما وتکاثر در اموال و اولاداست".(1)
علامه طباطبایی در تفسیر آیه مینویسد:"لعب" به معنای بازی نظام داری است (که دو طرف بازی به نظام آن آشنایی دارند، مانند الک و دولک و شطرنج) که اطفال به منظور رسیدن به فرضی خیالی آن را انجام میدهند. کلمه "لهو" به معنای هر عمل سرگرم کنندهای است که انسان را از کاری مهم و حیاتی و وظیفهای واجب باز بدارد. (3) البته ادامه تفسیر آیه به مراحل پنج گانه زندگی در دنیا تفسیر و تأویل میشود.(4)"إنما الحیوة الدنیا لعب و لهو".(2)
معنای لهو و لعب و استفتائاتی که از مراجع عظام تقلید شده است، به کاری اطلاق شده که انسان را از یاد خدا غافل کندو از کار مهم و حیاتی باز بدارد.
بعضی از مراجع در پاسخ به این سؤال که:لهو یعنی چه؟فرمودند:
در استفتائاتی دیگر که:مجالس لهو و لعب به چه نوع مجالسی گفته میشود؟بیان شده:منظور مجالسی است که برای عیاشی و هوس رانی و بیبند و باری تشکیل شده است. به تعبیر دیگر:سرگرمی و خوشگذرانی است که غالباً انسان را از یاد خدا و آخرت غافل میسازد.(5)
در نتیجه لهو و لعب به عملی میگویند که از نظر اخلاقی، شرعی، عقلی و حتی عرفی مورد تأیید نبوده و مخلوط به معصیت و گناه باشد.به مجالسی گفته میشود که نزد عرف متشرعه و متدیّن مجلس گناه محسوب شود.(6)
پی نوشتها:
1 - حدید(57) آیه 20.
2 - همان.
3 - ترجمه فارسی تفسیر المیزان، ج 19، ص 338.
4 - همان.
5 - آیت اللَّه تبریزی، استفتائات جدی، ص 225، سؤال 1080.
6 - آیت اللَّه مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ج 2، 231.
اينجا
سؤال: خواندن مدح برای ائمه اگر با سبك موسیقی های غربی و طرب انگیز ایرانی و خارجی باشد و ما را به یاد آن موسیقی بیاندازد چه حكمی دارد؟
جواب:
سؤال: اگر در جشنهای زنانه خانمی مولودی بخواند و جمعیت هم با ایشان هم خوانی كنند و این صدا به گوش نامحرم برسد چه حكمی دارد؟غنا حرام است و اگر مدح ائمه یا مرثیه و آیات قرآن را هم با سبك غنایی بخوانند جایز نیست. (ترجمه اجوبه الاستفتائات رهبری چاپ وزیری س 1151)
جواب:
سؤال: امروزه در جشن ها و یا مراسم خاص اداره ها یا همایش ها خواننده و نوازنده می آورند آیا دیدن و شنیدن این مراسم یا كاست هایی كه در بازار است و دارای مجوز است اشكال دارد؟ (مقلد آیت الله مكارم شیرازی)با فرض اینكه موجب مفسده است جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه مراجع، ج 1 ، ص 69)
جواب:
گوش كردن به هر آهنگی كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است بنابراین گوش كردن به مراسم مذكور و نوارهای موسیقی اگر به نحو لهوی باشد حرام است و فرقی نمی كند كه از اداره ارشاد مجوز داشته باشد یا نداشته باشد. (استفتائات جدید آیت الله مكارم ج 1 س 533)
سؤال: كف زدن در جشن ولادت ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ چه حكمی دارد؟ (مقلد آیت الله بهجت)
جواب:
سؤال : رقص در میان جمع محرم ها چه حكمی دارد؟احتیاط خوب است و این امور مناسب مجالس اهل بیت نیست و اگر به حد لهو برسد یا هتك معصوم یا مكان (مسجد و حسینیه) باشد جایز نیست. (ر.ك توضیح المسائل آیت الله بهجت، مسائل متفرقه س 30)
جواب:
سؤال: كف زدن در جشن های مذهبی برای مولودی, عروسی ها, تشویق و خوشحالی چه حكمی دارد؟مشهور فقها، رقص زن را فقط برای شوهرش جایز می دانند بنابراین در جایی كه دیگران هستند رقص جایز نیست و نیز رقص زنان در مجالس زنانه و رقص مردان در مجالس مردانه جایز نیست. (استفتائات امام (ره), ج2, س35 ـ استفتائات آیت الله مكارم , ج1, س534)
جواب:
سؤال : نظر امام خمینی(ره) در مورد رقص و موسیقی را بیان فرمایید؟به طور كلی كف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشكال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی كه در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود به ذكر صلوات و تكبیر معطر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد. (اجوبه الاستفتائات , ج2, ص 95 و چاپ وزیری, س1182)
جواب:
سؤال: رقص بچه ممیز چه حكمی دارد؟به نظر معظمله تنها رقص زن برای همسرش بدون حضور دیگران جایز است. موسیقی مطرب حرام است و صداهای مشكوك مانعی ندارد. (استفتائات جدید امام خمینی (ره), ج2, س25 و س35)
جواب:
سؤال : آیا حركت های ورزشی و نرمشی شامل رقص می شوند؟بچه ای كه به حدّ بلوغ شرعی نرسیده است تكلیفی ندارد. (اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری , ج2, ص32)
جواب:
اينجاحركات معمول ورزشی رقص محسوب نمی شود. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنكرانی , ج1, ص634)
__________
