اخبار و تازه های رباتيک - قديم

وضعیت
موضوع بسته شده است.

asbm1382

عضو جدید
ماشین لباس شویی آینده: این طرح ماشینی است که لباس شما را فورا تمیز می کند و همزمان آن را اتو بخار کرده و تحویل می دهد. روش کار هم که کاملا مشخص و واضح است.
 

asbm1382

عضو جدید
یخچال تله پورت! اگر زیاد فیلم های تخیلی نگاه می کنید احتمالا با تله پورت آشنا هستید، در آن اجسام در یک لحظه از یک نقطه دنیا به مکان دیگری منتقل می شوند. این یکی طرح یخچالی است که مواد غذایی را از نقاط مختلف جهان به درون خودش تله پورت می کند. چیز دیگری هم لازم دارید؟
 

asbm1382

عضو جدید
ب خنک پرنده: اگر من بودم این طرح را برنده جایزه اول می کردم. این یک گجت کوچک پرنده است که آب باران را جمع آوری می کند و لیوان شما را هر جا که هستید پر می کند. فکرش را بکنید در حالی که پشت کامپیوتر نشسته اید و مجله الکترونيکي روزانه می خوانید لیوان آب را بلند کنید و این ربات کوچک آن را برایتان پرکند!

برای خلاقیت نمی توان مرزی تعریف کرد. نظر شما در این مورد چیست؟ شما کدام یک را ترجیح می دهید؟ اگر شما طراح بودید، چه ایده ای داشتید؟
 

moji5

کاربر فعال كامپيوتر و اينترنت
نمایشگاه بین المللی روباتها در توکیو(عکس)

نمایشگاه بین المللی روباتها در توکیو(عکس)



 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
عرصه رباتیک کشور نیازمند جهت‌گیری مشخص و سرمایه‌گذاری کلان است

عرصه رباتیک کشور نیازمند جهت‌گیری مشخص و سرمایه‌گذاری کلان است

عرصه رباتیک کشور نیازمند جهت‌گیری مشخص و سرمایه‌گذاری کلان است

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: نداشتن یک جهت‌گیری مشخص و نبود سرمایه‌گذاری کلان، رشد جامعه علمی کشور را در زمینه رباتیک کند کرده است.

به گزارش ایرنا، دکتر سعید باقری شورکی در حاشیه نمایشگاه هفته فناوری دانشگاه صنعتی شریف به خبرنگاران افزود: این دو عامل در کنار نبود متولی خاص و همچنین عدم ریسک پذیری و خلاقیت باعث شده آنگونه که مورد انتظار است نتوان در زمینه رباتیک کشور شاهد موفقیت‌های چشمگیری بود.

به گفته شورکی علاوه بر این، طرز تلقی جامعه از ربات یک مفهوم فانتزی و گاهی اوقات حتی در حد اسباب بازی‌های پیشرفته است که متاسفانه بعضی رویکردهای نادرست رسانه‌ای نیز به این مساله دامن زده است.

دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف این تصور نادرست را تنها به عموم مردم محدود ندانست و افزود: بخش صنعت نیز برداشت‌های سطحی از توانایی‌های کشور در زمینه رباتیک دارد، ضمن اینکه به جای حمایت از توان داخلی صرفا تمایل به استفاده از تولیدات خارجی دارد که این رهیافت ضربه مهلکی بر پیکره جامعه علمی رباتیک کشور وارد کرده است.

وی با انتقاد از حرکت بعضی از دانشگاهها در این عرصه گفت: فعالیت برخی دانشگاه‌ها سبب تقویت نگاه نادرست صنعت و جامعه نسبت به این مقوله شده به گونه‌ای که موجبات تضعیف هرچه بیشتر رباتیک کشور را به دنبال داشته است.

باقری شورکی افزود: از سوی دیگر همچنان که تصویر روشنی از علم و دانش و البته صنعت کشور وجود ندارد نمی‌توان چشم انداز صحیحی برای آینده رباتیک کشور متصور بود.

وی اظهار داشت: عرصه رباتیک کشور نیز از عوارض فرهنگی جامعه در امان نمانده است، چنانچه در این زمینه هم کمتر شاهد خلاقیت و ابتکار هستیم؟ ضمن اینکه عادت نکرده‌ایم برای پیشبرد بهتر روی یک مساله خاص تمرکز کنیم .

طراح و سازنده ربات ستون پیما افزود: در مسیر الگوریتم‌های پردازش گام های مثبتی برداشته شده، اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب در فناوری ساخت ربات‌ها از جمله استفاده از آلیاژها و سنسورهای مناسب تر نیاز به تلاش و همت بیشتری است.

وی کمبود منابع مالی را بزرگترین مشکل موجود در جهت پیشرفت مورد انتظار در ساخت ربات‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در چند سال اخیر موفق به طراحی و ساخت نمونه آزمایشگاهی ربات حشره نما شده ایم، اما به دلیل عدم حمایت لازم به مرحله اجرا درنیامد این در حالی است که یکی از دانشگاه‌های آمریکا دو سال پس از آن، رباتی مشابه ربات ما طراحی و به بازار عرضه کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در حال حاضر در حال تکمیل طرح رباتهای سگوی هستیم که مرحله اول آن با موفقیت صورت گرفته و تحقیقات در راستای توسعه و بهبود عملکرد آن در حال انجام است.

وی افزود: سرعت بخشیدن به این تحقیقات ، نیازمند حمیات‌های بیشتر مادی و معنوی است.

نمایشگاه هفته فناوری دانشگاه صنعتی شریف از ۱۷ تا ۱۹ آذرماه در محل این دانشگاه برپاست.

منبع : ایرنا
 

linux_0011

عضو جدید
ربات استادکار چهره شما را طراحی می کند

ربات استادکار چهره شما را طراحی می کند





در نقاشی، شاخه طراحی چهره افراد در نماهای مختلف از سخت ترين بخش های کار است که احتياج به تمرين بسیار زياد و کسب تجربه در بازه زمانی نسبتا طولانی دارد. حالا تصورش را بکنيد که يک ربات علاقمند، راه صد ساله را يک شبه طی کند و یک استاد طراحی چهره انسان از کار در بیاید.​

Hui Lia نام اين ربات است که قادر به طراحی چهره تمام رخ انسان است. اين ربات ابتدا به کمک دوربینی از چهره شما عکس برداری می کند. سپس از شما می خواهد که مچ دست و انگشت اشاره خود را در بندهای مخصوص طراحی گذاشته و قلم و يا ماژیکی را به دست بگیرید.​

طولی نمی کشد که اين ماشین طراح همانند یک استاد کار دست شما را میگیرد و با طی کردن مسير هایی بر روی کاغذ تصویر چهره شما را طراحی خواهد کرد. اگر سر سوزن ذوقی داشته باشيد می توانيد به کمک این ربات نقاشی کردن را ادامه داده و تا مرحله پیشرفته طراحی چهره جلو بروید.​

در حال حاضر نمونه آزمايشی این ربات در دانشکده هنر دانشگاه رويال لندن قرار دارد و شما می توانید برای دیدن نحوه کار و هنرمندی های آن همه روزه به این دانشگاه مراجعه کنید.​

به نسل بعدی اين ربات فکر کنيد. به نظر من فرزندان آينده این ربات حتما قادر خواهند بود که دست انسان را گرفته و با رد یابی امواج مغزی وی، تصاویر تجسم شده در ذهن او را به تصویر بکشد
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات‌ ها سوسک مي شوند!

ربات‌ ها سوسک مي شوند!

ربات‌ ها سوسک مي شوند!

جام جم آنلاين: گروهي از محققان در دانشگاه اورگان قصد دارند رباتهاي کم انرژي و ساده اي را با الهام از سوسکها ابداع کنند که مي توانند با سرعت و قدرت سوسکها بر روي هر سطحي حرکت کنند.



بيشتر انسانها سوسکها را حشراتي نفرت آور مي دانند، حسي که در ميان دانشمندان دانشگاه اورگان از بين رفته است زيرا اين دانشمندان با الهام از اين حشرات در حال طراحي مدل روباتهايي هستند که قادرند بر روي هر سطح خشني به سرعت بدوند.

ربات هاي کنوني نيازمند قدرت محاسباتي زيادي هستند تا بتوانند حرکت کنند اما دانشمندان در تلاشند در طرح جديد خود رباتهاي قدرتمندتر و با ثبات تري را با سطح پايين مصرف انرژي ابداع کنند.

سوسکها برخلاف ديگر جانداران به چگونگي حرکت کردن خود نمي انديشند، زماني که يک سوسک به مانعي سه برابر ارتفاع خود مي رسد تنها 20 درصد از سرعت حرکت خود را کاهش مي دهد. پاهاي اين جاندار به صورت غريزي و نه به صورت بازتابي حرکت مي کنند و بر اساس همين حرکت دانشمندان در تلاش براي ساخت روباتهايي با پاهاي مشابه هستند.

در حال حاضر ربات هايي با توانايي راه رفتن ساخته شده اند که هيچ يک از آنها توانايي دويدن مشابه نمونه طبيعي خود را ندارند. در عين حال رباتهايي که قادر به راه رفتن هستند انرژي بسيار زيادي مصرف مي کنند و نيازمند قدرت محاسبه اي بسيار بالايي براي انجام حرکات خود هستند.

جان اشميت دانشمند دانشگاه اورگان پس از مطالعه اين مطلب که سوسکها قبل از فکر کردن پاهاي خود را براي دويدن حرکت مي دهند تصميم گرفت با الهام از آنها ربات کم مصرف و سريعي را طراحي کند زيرا در اين صورت علاوه بر انرژي در مقدار نيرويي که براي محاسبات رايانه اي صرف مي شود نيز صرفه جويي خواهد شد.

به گفته وي از چنين رباتي مي توان در شرايط تجسسي خطرناک که حضور در آن براي انسانها خطرناک است، استفاده کرد. به اين شکل با استفاده از تعداد زيادي از اين سوسکهاي رباتيک که قابليت برقراري ارتباط با يکديگر را نيز دارند مي توان شبکه اي وايرلس را از عوامل اطلاعاتي براي جمع آوري اطلاعات مورد نياز ايجاد کرد.

بر اساس گزارش لايو ساينس، در مدلهاي رايانه اي اشميت نمونه اي را طراحي کرده اند که مي تواند به صورت ثابت بر روي سطحي که ساختار آن در مناطق مختلف تغيير پيدا مي کند، بدود و در حال حاضر وي به همراه تيمش در حال بررسي ميزان انرژي مورد نياز، حسگرها و تجهيزات بازتابي مورد نياز و زاويه پاهاي ربات است تا ربات نهايي بتواند از پس چنين فعاليت پيچيده اي برآيد.

مهر
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ربات شیشه بر ساخته شد

ربات شیشه بر ساخته شد

ربات شیشه بر ساخته شد


سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد شهر مجلسی در اصفهان گفت: ربات شیشه‌بر کار صنایع شیشه‌بری را راحت کرده است.
محمدرضا صهبائی با بیان اینکه مسابقات ایران OPEN مسابقاتی بین‌المللی بوده که همه ساله در سراسر دنیا از جمله ژاپن، آمریکا، اتریش و در اردیبهشت سال 89 در ترکیه برگزار می‌شود، افزود: این مسابقات به صورت آزاد بوده و هر کشوری بنا به علاقه خود می‌تواند در این مسابقات ثبت‌نام کرده و با دیگر رقیبان مبارزه کند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد قزوین تنها دانشگاهی است که متصدی برگزاری این مسابقات در داخل کشور است، بیان داشت: یکی از شرایط شرکت در این مسابقات برخورداری از قوانین مسابقات است که در صورت پذیرش گزارش‌های ارسالی گروه‌ها، مجور ورود برای شرکت در مسابقات به آنان داده می‌شود. سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد شهر مجلسی در اصفهان ادامه داد: مسابقات ایران OPEN در چند لیگ مختلف از جمله لیگ انسان‌نما، فوتبالیست، روبات نمایشی، امدادگر، شبیه‌ساز دوبعدی فوتبال و مین‌یاب (دستی و هوشمند) است که گروه رباتیک دانشگاه آزاد شهر مجلسی موفق شد رتبه نخست در بخش ربات‌های نمایشی را به خود اختصاص دهد.
وی با بیان اینکه این مسابقات در اردیبهشت سال جاری در دانشگاه آزاد قزوین برگزار شد، در مورد لیگ ربات‌های نمایشی بیان داشت: این لیگ به گونه‌ای است که تمام ربات‌ها می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. صهبائی با اشاره به اینکه بهترین ربات در این مسابقات گروهی است که بتواند نیاز صنایع و بازار را تامین کند جایزه این دسته از رقابت‌ها را نصیب خود خواهد کرد. خاطرنشان کرد: ربات نمایشی دانشگاه آزاد شهر مجلسی به علت صنعتی بودن و تامین نیاز صنعت رتبه نخست این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.
وی اظهار داشت: این ربات قادر به برش شیشه در تمام ابعاد با ضریب خطی خیلی کم بوده و همه اجزای آن با مواد ساده و ابتدایی ساخته شده است.
وی بیان داشت: نخستین ربات طراحی شده توسط گروه، دستی بود، اما بعدها با آشنایی به فناوری PLC موفق شدیم تا تمام حرکات ربات را به وسیله این فناوری انجام دهیم و در نهایت به علت جوابگو نبودن فناوری PLC روی این ربات از برنامه میکرو استفاده کردیم. سرپرست تیم رباتیک دانشگاه آزاد شهر مجلسی در اصفهان در مورد علت ساخت این ربات گفت: این ربات در ابتدا برای ساخت شیشه‌های درون نوارهای بین سنگی ساخته شد که در واقع کار بسیار مشکلی بود که به وسیله این ربات موفق به انجام آن شدیم.
وی با بیان اینکه در آینده قصد داریم تا این ربات را ارتقا دهیم، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا با استفاده از برنامه‌ای بتوانیم شیشه‌ای با اشکال مختلف بسازیم.
صهبائی با اشاره به اینکه برای صنعتی شدن و استفاده صنایع از این ربات تلاش خواهیم کرد، افزود: اکنون نمونه‌ای از این شیشه‌بر در صنایع وجود داشته که تنها قادر است شیشه‌ها را در ابعاد مشخصی ببرد و تنوع اندازه در آن لحاظ نشده، اما این ربات قادر است شیشه‌ها را در ابعاد و اندازه‌های مختلف برش دهد.
وی با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی ایران OPEN در دو لیگ انسان‌نما و مین‌یاب برگزار می‌شود، بیان داشت: قصد داشتم تا در مسابقات لیگ انسان‌نما که در کشور اتریش برگزار شد شرکت کنیم، اما به دلیل نبود حمایت مالی نتوانستیم در مسابقات بین‌المللی ایران OPEN حضور یابیم، اما امیدوارم بتوانیم در مسابقات سال آینده که در ترکیه برگزار می‌شود شرکت کنیم.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
دومين ربات انسان نماي ايران در دانشگاه مازندران طراحي شد

دومين ربات انسان نماي ايران در دانشگاه مازندران طراحي شد

دومين ربات انسان نماي ايران در دانشگاه مازندران طراحي شد

دومين ربات انساي نماي ايراني با نام "مازند 1" با همت دانشجويان گروه رباتيک دانشگاه مازندران طراحي شد.

به گزارش دانشگاه مازندران ، رضا نوروز زاده مسئول گروه رباتيک اين دانشگاه گفت: طراحي نهايي مراحل ساخت ربات مازند 1 به پايان رسيد و طي روزهاي آتي مراحل ساخت آن آغاز خواهد شد .
سرپرست تيم سازنده ربات مازند 1، قابليت گام برداشتن، سخنگويي، تشخيص مانع، تشخيص محيط و احوالپرسي را از ويژگيهاي اين ربات برشمرد.
وي افزود: دويدن ، حفظ تعادل و بالا رفتن از پله از ديگر قابليتهايي است که مي توان براي ارتقاي توانمنديهاي ربات در مراحل بعدي به آن افزود.
نوروز زاده ابراز اميدواري کرد: با حمايتهاي معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه اين ربات تا ارديبهشت 89 براي نمايش در جشنواره ملي حرکت آماده شود.
نخستين ربات انسان نماي ايراني با نام سورنا ، سال گذشته به دست دانشجويان دانشکده فني دانشگاه تهران ساخته شد.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 931708
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
آیکو ، ربات همسر

آیکو ، ربات همسر

آیکو ، ربات همسر

aiko wife robot


اين ربات که aiko ناميده مي شود به دو زبان انگليسي و ژاپني صحبت مي کند و قادر است 13 هزار جمله مختلف را بيان کند.
اين ربات با دست ساخته شده و مي توانند بسياري از وظايفي را که مردم انجام مي دهند اجرا کند.
اين ربات صورت ها را تشخيص مي دهند و هنگام ديدن افراد به آنها سلام مي دهد.
اين ربات به لحاظ ظاهري و داشتن پوست نرم و موهاي واقعي شبيه انسان است و بدن آن به لمس حساس است.
اين ربات از سوي افراد زيادي در سراسر دنيا مورد استقبال قرار گرفته است

قد 152
دور کمر 82
ساخت کانادا





جهت مشاهده عکس هاي بيشتر به آدرس زير مراجعه کنيد

http://www.robotics-engineering.ir/gallery/291-aiko-wife-robot
 

mohandes_javan

عضو جدید
ابتلای اولین ربات جهان به آنفولانزای خوكی

ابتلای اولین ربات جهان به آنفولانزای خوكی

خبرگزاری مهر: نمایشگاه تجاری امنیت و ایمنی توکیو میزبان یکی از جدیدترین محصولات روباتیک ژاپنی ها است. روباتی که به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده و علائم شدید بیماری را به خوبی نشان می دهد.


خبرگزاری مهر: نمایشگاه تجاری امنیت و ایمنی توکیو میزبان یکی از جدیدترین محصولات روباتیک ژاپنی ها است. روباتی که به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده و علائم شدید بیماری را به خوبی نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، روباتی جدید به منظور آموزش بهیارهای پزشکی به گونه ای طراحی شده است که می تواند علائم ابتلا آنفولانزای خوکی را به خوبی و مشابه انسانها اجرا کند.
این روبات ژاپنی به گونه ای طراحی شده است تا بتواند به بهیاران و مددکاران در تشخیص و درمان آنفلوآنزای خوکی کمک کند. روبات شبه انسان در روز پنجشنبه در نمایشگاه تجاری امنیت و ایمنی در توکیو در معرض دید عموم قرار گرفت.
لایه ای مشابه پوست بدن انسان بدن این روبات را در بر گرفته است. همچنین روبات با کمک حرکات انسان نما از شدت تب عرق می کند، ناله می کند، می گرید و به طور کلی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی عذاب می کشد. در صورتی که مددکار نتواند روبات را به درستی درمان کند، شدت علائم افزایش پیدا کرده و به تدریج تنفس وی قطع شده و روبات می میرد.
با وجود اینکه روباتهایی با توانایی شبیه سازی بیماران پدیده ای جدید به شمار نمی روند، شاید بتوان گفت این روبات اولین نمونه ای است که تنها برای نمایش دادن علائم یک بیماری ابداع شده است.
بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، روبات مبتلا به H1N1 در میان دیگر روباتهای نمایشگاه با هدف کمک به جلوگیری و درمان آنفلوآنزای خوکی در معرض دید عموم قرار گرفته است.


منبع:خبرگذاری مهر;)

 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
روکسی اولین ربات دوست دختر

روکسی اولین ربات دوست دختر

روکسی اولین ربات دوست دختر

نام این ربات دوست دختر روکسی است و میتواند با صاحب خود صحبت کند. Roxxxy حسگرهای بسیار حساسی دارد که به لمس کردن واکنش نشان می دهند. بنابراین ، وقتی که آن را لمس کنید او می تواند واکنش نشان دهد و حرف بزند در حافظه Roxxxy مجموعه ای از عبارات آماده قرار دارد که آن را قادر میسازد با توجه به الگوریتمهای پیچیده ای که دارد به گفتگو بپردازد و با در نظر گرفتن محل های تماس انسان واکنش نشان دهد.

روکسی علاوه بر قابلیت اتصال به رایانه قابلیت اتصال به اینترنت را نیز داراست ، به طوری که او می تواند چیزهای جدیدی یاد بگیرد ،مالک ربات قادر است شخصیت و رفتار او را نیز انتخاب کند .ربات می تواند افراد را در اطراف خود تشخیص دهد. به گفته مخترع روکسی وظیفه اصلی این ربات جنسی این است که با صاحب خود ارتباط برقرار کند.
قیمت این ربات عجیب 7900 دلار است.

جهت مشاهده ی عکس هایی از این ربات ، عبارت Roxxxy را در گوگل سرچ نمایید
 

mohandes_javan

عضو جدید
اختراع جدیدترین روبات دستیار انسان

اختراع جدیدترین روبات دستیار انسان

اختراع جدیدترین روبات دستیار انسان


محققان تایوانی روباتی را اختراع کردند که می تواند همانند یک اپراتور، راهنمای تور، محافظ و دستیار سلامت کار کند و به انسانها کمک کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این روبات تعاملی که 60 کیلوگرم وزن داشته و "مونیکا" نام دارد، می تواند از افراد تصویربرداری کند و سپس آنها را بشناسد به همین دلیل می تواند به عنوان دربان در ورودی ساختمانها به کار گماشته شود و یا به عنوان دستیار سلامت در مواقع ضروری به اورژانس یک "اس. ام. اس" ارسال کند.

براساس گزارش رویترز، برخی از حسگرهای این روبات می توانند با پزشکان و بیماران نیز ارتباط برقرار کنند و به خصوص زمانی که بیمار از روی یک سطح به زمین می افتد، به سرعت واکنش نشان می دهند.

همچنین توریستها نیز می توانند از این روبات به عنوان یک راهنمای تور بهره ببرند و مسیر خیابانها را از آن بپرسند.

محققان دانشگاه ملی تایوان که این روبات را توسعه داده اند در این خصوص اظهار داشتند: "در جامعه روباتیک، این بسیار مهم است یک روبات بتواند بسیاری از عملکردهای انسان را تقلید کند."

به گفته مرکز تحقیقات و توسعه ماشین آلات دقیق تایوان، تایوان تا سال 2015 می تواند حدود 7 درصد از بازار روباتها را در اختیار بگیرد و از این بخش 18 میلیارد دلار درآمد زایی داشته باشد.
 

mohandes_javan

عضو جدید
اولین میکرو روبات پرنده جهان توسط محقق ایرانی ابداع شد

اولین میکرو روبات پرنده جهان توسط محقق ایرانی ابداع شد

محقق ایرانی دانشگاه واترلو با همکاری گروهی از محققان این دانشگاه در کانادا موفق به ارائه اولین میکروروبات پرنده جهان که توانایی انجام عملیات مختلف بر روی اجسام متفاوت را دارد، شد.



این ابداع محقق ایرانی دانشگاه واترلو در کنترل عملیات در ابعاد میکرو موثر بوده و به محققان در جابجایی و انجام اعمال مختلف و دقیق بر روی اجسام کوچکی که جابجایی و عملیات بر روی آنها برای انسان دشوار است کمک خواهد کرد.
بهزاد خامسی مهندس مکانیک دانشگاه واترلو این روبات را با نام MEMS با استفاده از خاصیت شناوری مغناطیسی ابداع کرده است. به بیانی دیگر این روبات به کمک میدان مغناطیسی بر نیروی گرانش غلبه کرده و می تواند پرواز کند. این روبات که تحت کنترل سیستم لیزری است با استفاده از آهن رباهایی که به میکرو چنگک هایش متصل است اجسام را حرکت و یا تغییر می دهد.
به گفته خامسی استفاده از این روبات در سرهم کردن میکرو اجسام در تجهیزات مکانیکی، حمل نمونه های بیولوژیکی و حتی انجام میکرو جراحیها ممکن خواهد بود.
بهراد خامسی - رهبر این تحقیقات روباتیک که متخصص در زمینه تولید تجهیزات در ابعاد میکرو شناخته شده است، گفت: ما اولین گروه در جهان هستیم که موفق به ابداع روبات پرنده مجهز به میکرو چنگک به منظور حرکت دادن اجسام شده ایم. این روبات می تواند به هر فضایی وارد شده و در محفظه ای بسته توسط فردی از خارج محفظه کنترل شود که این خصوصیت استفاده از این ابزار را برای کنترل مواد سمی زیستی و یا حتی انجام میکرو جراحی ها ممکن می سازد.
بر اساس گزارش سی بی اس، به گفته خامسی شناوری مغناطیسی با استفاده از مکانیزم مغناطیسی خارجی به منظور تعیین موقعیت میکرو روبات در فضایی سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. این مکانیزم میدان مغناطیسی را به واسطه بازخورد حسگرهای موقعیت سنج روبات تحت کنترل در می آورد.





یادم باشد و یادت نرود که همه ی ما برای یکبار ایستادن ، هزاران بار افتاده ایم !
 

linux_0011

عضو جدید
روبات های جاسوس

روبات های جاسوس

روبات های جاسوس به کمک موصاد می آیند: شیوه ی جدید جاسوسی در خلیج فارس



بر اساس گزارش ها این وسیله با نزدیک شدن به سواحل عملیات جمع آوری اطلاعات و مخابره آن را انجام می دهد.
به گزارش جهان اسرائیل اخیرا با به کار گرفتن یک سری روبات های غیر متعارف دریایی اقدام به جاسوسی در نزدیکی آب های سرزمینی ایرانی کرده است.
به گفته پایگاه خبری CNN عربی این روبات ها که نام پروتکتور بر آن ها گذاشته شده است عبارت اند از یک وسیله عبور و مرور دریایی که قابلیت رصد و شناسایی اهداف دریایی را دارند.
از قابلیت های این وسیله عکس برداری دید در شب و ضبط صدا و… عنوان شده است.همچنین این وسیله قابلیت حمل مسلسل وشلیک خودکار را نیز دارا می باشد.
بر اساس گزارش ها این وسیله با نزدیک شدن به سواحل عملیات جمع آوری اطلاعات و مخابره آن را انجام می دهد.
منبع : جهان نیوز
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
روبات پينگ پنگ باز به بازار مي‌آيد

روبات پينگ پنگ باز به بازار مي‌آيد

روبات پينگ پنگ باز به بازار مي‌آيد
جام جم آنلاين: روبات انسان نمايي ساخته شده که قادر به بازي پينگ پونگ است. اين ربات بيش از 180 سانتيمتر قد و 120 کيلو گرم وزن دارد. اين روبات غول پيكر « توپيو سه» نام دارد.





روبات«توپيو سه» توسط نخستين شرکت روبات سازي ويتنامي توساي ساخته شده است.
به گزارش نشريه پايولار ساينس، اين روبات انسان نما قادر است با دوربين هاي خود که تا 200 تصوير در ثانيه ميگيرند، توپ فرستاده شده از طرف حريف را بر اساس موقعيِت وسرعت توپ و همچنين حرکت دست و پاي حريف محاسبه کرده و عکس العمل مناسب را از خود نشان دهد.


پردازشگر مغز و شبکه عصبي مصنوعي اين روبات بهترين مسير برگشتي توپ را آناليز کرده و به سمت حريف مي فرستد.
«توپيو سه» که در پائيز گذشته در نمايشگاه بين المللي توکيو به نمايش گذاشته شد، بيش از 180 سانتيمتر قد و 120 کيلو گرم وزن دارد و توسط 39 قطعه متحرک به هم وصل شده که به اندام هاي اين روبات اجازه مي دهد در جهت هاي مختلف نظير چرخيدن حرکت کند.


به نظر مي رسد اين روبات قد بلند حريف نيرومندي براي انسان باشد اما تا کنون نتوانسته انسان را شکست دهد.
هو وين هوانگ مدير شرکت توساي اميدوار است که اين شرکت در آينده بتوانند با طراحي نسخه جديدتراز اين روبات که بازويي با انعطاف پذيري بيشتردارد با يادگيري و دقت عمل بيشتري انسان را شکست دهد.


هوانگ اظهار اميدواري کرد که نسخه جديد روبات توپيو در نمايشگاه بين المللي حرکت اتوماتيك و مکانيک در مونيخ در تابستان امسال به نمايش گذاشته شود.
وي همچنين هدف نهايي از ساخت روبات توپيو را کمک درکارهاي خانه و ديگر کارها دانست.
 

imannasa2000

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویر نوزاد روباتیک که راز راه رفتن نوزادان را آشکار می‌کند

تصویر نوزاد روباتیک که راز راه رفتن نوزادان را آشکار می‌کند

محققان آژانس علوم و فناوری ژاپن روباتی نوزاد اما هوشمند ابداع کرده اند تا با کمک آن بتوانند راز یادگیری حرکت کردن و راه رفتن در نوزادان و کودکان را کشف کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، M3-neony نام روباتی است که به منظور بررسی فرایند یادگیری خزیدن و سینه خیز رفتن کودکان قبل از راه رفتن ابداع شده است. این روبات از نرم افزاری برخوردار است که می تواند به صورت بی نظم و اتفاقی 22 ماهیچه بدن روبات را برای آموختن توالی درست برای حرکت کردن و ایجاد همکاری میان ماهیچه ها برای ساختن الگوی مشخص حرکتی مورد آزمایش قرار دهد.
M3-neony که در حدود 3.5 کیلوگرم وزن داشته و ارتفاع آن 50 سانتیمتر است از 90 حسگر لمسی، دو میکروفن به عنوان گوش، دوربینها و حسگرهای شتاب و حرکت برخوردار است. این تجهیزات به روبات نوزاد امکان می دهند تا با سیگنالهایی که متناسب با توالی حرکاتش به ماهیچه های بدن خود می فرستند ارتباط برقرار کند.




دانشمندان در آژانس علوم و فناوری ژاپن از روبات M3-neony برای مطالعه بر روی نظریه های چگونگی یادگیری حرکت و راه رفتن نوزادان استفاده خواهند کرد.
 

enjamali

عضو جدید
ربات هاي نوازنده

ربات هاي نوازنده



ربات نوازنده فلوت كه سال گذشته از سوي دانشگاه Weseda در ژاپن رونمايي شد، با ربات نوازنده ديگري كه ساكسيفون مي نوازد، قطعه اي از يك موسيقي كلاسيك را خواهند نواخت. هدف محققان از انجام اين پروژه، طراحي رباتي است كه بتواند به اشاره هاي ديداري و شنيداري عكس العمل نشان دهد.


پژوهشگران ژاپني مي خواهند رباتي بسازند تا قادر به نواختن سازهاي مختلف باشد و بتواند با نوازنده هاي اركستر در يك كنسرت همراهي كند.


ربات فلوت زن، اواسط سال 2008 پس از اين كه پروفسور تاكانيشي سال ها وقت براي تكميل آن صرف كرد، پرده برداري شد.


براي ساخت ربات ساكسيفون نواز، زمان كمتري صرف شده، اما از نظر ظاهري نسبت به ربات فلوت زن شباهت كمتري به نوع نواختن انسان دارد.


پروفسور تاكانيشي معتقد است كه ارتقاي ربات ساكسيفون نواز، ساده تر و راحت تر است، چرا كه توليد صدا و آهنگ در اين ساز بادي به مراتب آسان تر از صداسازي به وسيله فلوت است.


ربات فلوت زن ريه و سيلندرهاي آكريليك به جاي شش دارد و داراي مكانيسم ويبراتو (لرزش) ، دهان مصنوعي، گونه و زبان است كه از يك پلاستيك قابل ارتجاع بر اثر حرارت به نام septon ساخته شده است. بازوها و دست هاي اين ربات متحرك بوده و انگشتانش باز و بسته مي شود.


ساخت رباتي كه بتواند ملودي هاي مختلف را بنوازد، كاري شگفت آور است و روند كندي دارد، چرا كه بايد همه چيز را به ربات آموخت.


پژوهشگران ابتدا با بهره گيري از تجارب موسيقيدان ها، آهنگ هاي فلوت را به صورت نت درآوردند،سپس به كمك رايانه ربات آنها را تبديل به فرمول هاي رياضي كردند.


زماني كه محققان موفق شدند صداهايي را توسط ربات ايجاد كنند، براساس اين صداها پارامترهاي كنترلي لب ها، زبان، شش و انگشتان ربات را تنظيم كردند.


اين ربات به وسيله دوربين هاي CCD به كار رفته در چشمش، حركات ربات ديگر را مي بيند و بازخورد شنيداري را به وسيله ميكروفون هاي استريو دريافت مي كند.


ربات فلوت زن قادر است كه فايل هاي ذخيره شده روي رايانه اش را كه حاوي نت هاي موسيقي و اطلاعات صوتي است، به پارامترهاي كنترلي اعضايش ترجمه و آهنگ را دوباره سازي كند.


در يك آزمايش، رباتي فلوت زن به طرز موفقيت آميزي به اشاره هاي ديداري و شنيداري يك نوازنده ساكسيفون عكس العمل نشان داد.


هدف نهايي محققان ژاپني از اين طرح، ايجاد يك گروه اركستر كاملارباتيك است.




 

safa_re5000

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینجا آینده علم رقم می‌خورد/ توپهایی که کودکان بیمار را احساس می‌کنند

اینجا آینده علم رقم می‌خورد/ توپهایی که کودکان بیمار را احساس می‌کنند

جنوا- خبرگزاری مهر: جورجو متا (Giorgio Metta) دانشمند موسسه تکنولوژی ایتالیا (IIT) در شهر جنوا ضمن بازدید خبرنگار مهر از این موسسه توضیحاتی را درباره لابراتوارهای این موسسه و مطالعات و دستاوردهای علمی جدید این موسسه ارائه کرد. به گزارش خبرنگار مهر، جورجو متا عضو دپارتمان روباتیک، مغز و سیستمهای شناختی در بازدید خبرنگار گروه فناوریهای نوین خبرگزاری مهر از موسسه تکنولوژی ایتالیا (IIT) به معرفی قسمتهای این موسسه پرداخت.
دپارتمان روباتیک و کاربردها

جورجو متا در لابراتوار دپارتمان روباتیک و کاربردها به معرفی دستگاهی با عنوان "شبیه سازی اشیای مجازی" پرداخت و در این باره توضیح داد: "این دستگاه در یک محیط مجازی اشیای با وزنهای مختلف را شبیه سازی می کند و کاربر می تواند به سادگی و با استفاده از یک دسته فرمان، نیرویی را که برای حرکت این اشیای مجازی مورد نیاز است در یک محیط واقعی درک کند. این مطالعه برای درک نیروی بازوی انسان مفید است و می تواند نشان دهد که بازوی انسان تا چه حد توان تکان دادن اشیاء را دارد."

وی افزود: "در این مورد کاربر، پشت دستگاه مکانیکی می نشیند و بازوی خود را روی آن قرار می دهد. سپس با دست، پاندول عمودی را گرفته و حرکت می دهد. همزمان دستگاه شبیه ساز بر روی رایانه یک جسم مجازی را ارائه می کند و کاربر با استفاده از پاندول عمودی، جسم مجازی را حرکت می دهد. هر چه وزن جسم مجازی بیشتر باشد تکان دادن آن دشوارتر می شود و پاندول مکانیکی با سختی و نیروی بیشتری حرکت می کند. ما می توانیم با دستکاری اشیای مجازی، دینامیک پاندول و آزادی آن را دستکاری کنیم."
دانشمند IIT در خصوص کاربردهای این دستگاه گفت: "این دستگاه کاربردهای زیادی در عرصه های دستکاری از راه دور از طریق تداخل محیط مجازی با یک ابزار مکانیکی دارد و برای مثال می تواند در عملهای جراحی کنترل از راه دور مورد استفاده قرار گیرد."

وی در یکی دیگر از لابراتوارهای این دپارتمان در خصوص شبیه سازی حرکات بدن انسان به مهر گفت: "در این بخش ما تعدادی دوربین و توپهای کوچک در اختیار داریم. این دوربینها با نور مادون قرمز کار می کنند. ما در این لابراتوار از داوطلبان می خواهیم که این توپهای کوچک حسگر را به اطراف بدن خود نصب کنند. این توپها نیز به نور مادون قرمز حساس بوده و بنابراین می توانند با دوربینها تعامل کنند. زمانی که داوطلب این توپها را به بدن خود نصب می کند و حرکات مختلفی از قیبل صحبت کردن با تلفن، راه رفتن، تنیس بازی کردن و ... را انجام می دهد، دوربین مادون قرمز تنها حرکات توپها را ثبت می کند و این حرکات را به رایانه ای که مجهز به نرم افزار شبیه ساز است منتقل می کند. به این ترتیب ما تصویری مجازی از حرکات مختلف انسان را به دست خواهیم آورد. در آزمایشات دیگر، ما این توپهای حسگر را تنها بر روی نقاط مختلف صورت نصب می کنیم و بنابراین حالات مختلف چهره مثل غم، شادی، خمیازه، خنده، گریه، اخم و ... را شبیه سازی می کنیم."

وی در خصوص کاربردهای این مطالعات توضیح داد: "این شبیه ساز می تواند کاربردهایی برای درک بهتر حالات رفتاری کودکان مبتلا به اتویسم داشته باشد به طوری که شبیه سازی حالات بدن و صورت این کودکان می تواند در شناخت بهتر و کشف رفتار آنها کمک کند."

دپارتمان نوروساینس و سیستمهای شناختی

دانشمند عضو پروژه روبات کودک در ادامه معرفی بخشهای مختلف این مرکز پژوهشی به شرح جزئیات مطالعاتی که در لابراتوارهای نوروساینس و سیستمهای شناختی انجام می شود پرداخت و به مهر گفت: "پژوهشگران این لابراتوار به بررسی حواس پنجگانه انسان به خصوص حواس لامسه، شنوایی و بینایی در کودکان و بزرگسالان مشغولند و در ادامه به بررسی کودکانی می پردازند که در یکی از این حواس دچار نقص هستند.


در یکی از این تحقیقات که همزمان بر روی کودکان عادی و کودکان نابینا انجام شد، توانایی این کودکان در مورد درک ابعاد اجسام مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. در حقیقت تحقیقات گذشته ما نشان می داد که کودکان زیر هشت سال قادر نیستند همزمان از دو یا چند حس برای درک ماهیت اشیاء استفاده کنند و به صورت مستقل یا از حس لامسه و یا از حس بینایی استفاده می کنند و برای مثال تعریفی که از ابعاد یک شیء ارائه می کنند تنها برپایه یکی از این دو حس است. نتایج این بررسی نشان داد که حس بینایی در کودکان نه برای درک ابعاد اشیاء بلکه برای ارزیابی جهت نقش بنیادی ایفا می کند."

جورجو متا در ادامه افزود: "در این آزمایش ما از یک دستگاه ساده استفاده کردیم. در این آزمایش هم کودکان عادی و هم کودکان نابینا باید یک مکعب کوچک را لمس می کردند. این مکعب قادر بود در جهتهای مختلف حرکت کند. در این تحقیقات مشخص شد زمانی که کودکان نابینا این مکعب را در جهتهای مختلف لمس می کردند قادر به درک ابعاد آن بودند اما موفق نشدند جهت مکعب را تشخیص دهند."

دپارتمان نوروساینس و فناوریهای مغز

این محقق موسسه تکنولوژی ایتالیا در بازدید خبرنگار مهر از لابراتوار نوروساینس و فناوریهای مغز گفت: "محققان این بخش در عرصه تداخل ماشین و مغز فعالیت می کنند. مطالعات این گروه کاربردهایی در توسعه پروتزهای هوشمند مصنوعی از قبیل دست و پا که می توانند با مغز تعامل و ارتباط برقرار کنند دارد. در حقیقت تداخل ماشین و مغز، فناوری است که به کمک آن مغز و یا نورونهای حسی آن می توانند با یک دستگاه الکترونیکی تماس برقرار کنند و در این تماس اطلاعات لازم را از دستگاه دریافت کرده و پاسخهای مناسب را ارسال کند."


دپارتمان نانوبیوتک

جورجو متا در لابراتوار نانوبیوتک نیز به مهر گفت: "محققان این بخش در عرصه فناوری نانو در بیوتک فعالیت می کنند. کاری که در حال حاضر مشغول انجام آن هستند توسعه الکترودهای نانویی است که قابل پیوند زدن به مغز و واکنش دادن با دستگاههای الکترونیکی (اندامهای مصنوعی هوشمند) باشند. در این تحقیقات دو هدف مهم دنبال می شود که اولی بهبود توانایی و عملکرد الکترودها و هدف دوم پایداری بیشتر الکترود در مغز است. در حقیقت الکترودهای فعلی برای مغز یک عضو خارجی عجیب هستند و بنابراین در اکثر موارد مغز قادر نیست نسبت به آنها واکنش نشان دهد. به همین منظور محققان این بخش با بهره گیری از فناوریهای نانو به دنبال مواد جدیدی می گردند که این مشکل را نداشته باشند."

وی افزود: "هدف دیگری که در این بخش دنبال می شود ساخت پلیمرهای جدیدی است که برای ساخت روباتها مفید هستند. این فیبرهای پلیمری به ما در ساخت یک بدن انعطاف پذیرتر برای روباتها که همانند بدن انسان باشد کمک می کنند."
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ربات زيردريايي مجهز به سيستم حسگر ساخته شد

ربات زيردريايي مجهز به سيستم حسگر ساخته شد

با الهام از ماهي نابينا
ربات زيردريايي مجهز به سيستم حسگر ساخته شد ... :gol::gol:



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي


محققان آلماني يك روبات زيردريايي را با الهام از ماهي نابينا (blind fish) به يك سيستم حسگر مجهز كرده‌اند و پيش بيني مي‌كنند كه در نهايت به عنوان وسيله‌اي موثرتر، قابل اطمينان تر و با مصرف انرژي كمتر در محيط‌هاي مختلف از دريا و رودخانه‌ها گرفته تا لوله‌هاي فاضلابي مورد استفاده قرار بگيرد.




به گزارش سرويس علمي ايسنا، مدل طراحي شده توسط اين محققان سيستم جانبي - خطي و الهام گرفته از عضوي است كه ماهي و ساير مهره داران را قادر مي‌كند خود را با محيط سازگار كرده، از خطر بپرهيزند و در تاريكي و زير آب گل آلود طعمه خود را شكار كنند.

محققان در اين دستاورد جديد به طور همزمان از اصول اساسي فن‌آوري زيستي تقليد گر استفاده كرده و كاربردهاي احتمالي اين روبات را به نمايش گذاشته‌اند.




اين روبات كه به اندازه يك ماهي نابينا باهوش است، «اسنوكي» نام دارد و با اين عضو مصنوعي خود را با آبهاي گل آلود سازگار مي‌كند. اين وسيله آزمايشي ساخت محققان دانشگاه فن‌آوري مونچن است.




اين محققان روي اين ماهي‌ها مطالعه كرده و بررسي كردند كه چطور الگوريتم هايي از محيط را در ذهن خود ثبت مي‌كند و سپس سخت افزار و برنامه رايانه‌اي را طراحي كرده‌اند كه به روبات امكان مي‌دهد حركات اين جانوران دريايي را تقليد كند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
لباس روبوتيك براي بلند كردن اجسام سنگين

لباس روبوتيك براي بلند كردن اجسام سنگين

تازه‌هاي دنياي فناوري؛
لباس روبوتيك براي بلند كردن اجسام سنگين


خبرگزاري فارس: گروهي از دانشمند‌ان ژاپني موفق به ساخت لباس ربوتيك جديدي شده‌اند كه قدرت افراد با پوشيدن آن افزايش مي‌يابد و مي‌توانند به كمك آن اجسام سنگين را جابجا كنند.






به گزارش فارس به نقل از سي‌نت، اين لباس ربوتيك تركيبي از فلز و پلاستيك است و با استفاده از هشت موتور الكتريكي مجزا، قدرت دست‌ها و پاهاي فردي كه آن را به تن كرده است را به ميزان قابل ملاحظه‌اي افزايش مي‌دهد.
براي اين ربوت حسگرهايي هوشمندي در نظر گرفته شده است كه حركات بدن انسان را تشخيص مي‌دهد و مطابق با آن، از طريق سيستم صوتي ــ اداركي پيشرفته در مقابل اين حركات واكنش نشان مي‌دهد.
اين لباس ربوتيك در "دانشگاه فناوري توكيو " طراحي و ساخته شده است و محققان ژاپني در تلاشند آن را تا پايان سال جاري ميلادي به توليد انبوه برسانند.
به گفته دانشمند‌ان، اين لباس ربوتيك مي‌تواند تلاش فيزيكي فرد براي انجام فعاليت‌هاي مختلف را را به طور ميانگين تا 62 درصد كاهش مي‌دهد.
ساخت اين ربوت 15 سال طول كشيده و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2012 به صورت گسترده در اختيار مردم ژاپن قرار گيرد. محققان ژاپني قيمت اوليه لباس ربوتيك خود را 8100 پوند اعلام كرده‌اند.
هنوز برنامه‌اي براي فروش اين اختراع جالب به خارج از كشور ژاپن وجود ندارد.
 

shovaleye

عضو جدید
کمک گرفتن از روباتها در بازتوانی حرکات بازو

کمک گرفتن از روباتها در بازتوانی حرکات بازو

کمک گرفتن از روباتها در بازتوانی حرکات بازو

تحقیقات جدید نشان می دهد درمانهای شدید با استفاده از یک روبات به افرادی که سالها پیش در اثر سکته توان حرکت بخشی از دست خود را از دست داده اند کمک می کند تا حرکات بازوی خود را بهبود بخشند.

محققان دانشگاه براون برای انجام این درمان سه ماهه از روباتی استفاده کردند که به گفته آنها می تواند کیفیت زندگی بسیاری از این افراد را بهبود بخشد.

متخصصان ایستهای قلبی یا مغزی اعلام کردند این پیشرفت بسیار هیجان انگیز است اما روباتهای استفاده شده در این روش در مراحل ابتدایی به سر برده و نیازمند تکمیل هستند.

سکته می تواند منجر به ناتوانی های حرکتی طولانی مدتی شود که شامل محدودیت در حرکت و ضعف در ماهیچه های فوقانی خواهد بود. آغاز درمان فشرده یا متمرکز که بلافاصله پس از وقوع سکته آغاز خواهد شد شیوه ای پیشنهاد شده است که می تواند میزان احیای توانایی های ماهیچه های بدن را به حداکثر برساند.

با این حال فراهم آوردن فیزیوتراپهایی که باید برای هر بیمار حداقل یک ساعت در روز زمان صرف کنند، میزان تقاضا را برای این تخصص به شدت افزایش می دهد.

یکی از راه حلهای ممکن استفاده از دستگاه هایی است که به بیماران در باز تولید حرکات مورد نیاز بدن کمک خواهند کرد.

دانشمندان به این منظور از دستگاهی به نام MIT-Manus استفاده کردند که ویژه تمرین دادن ماهیچه های فوقانی بازو ساخته شده است.

با استفاده از این دستگاه بیمار پشت میزی قرار گرفته و بازوی خود را بر روی دستگاه قرار می دهد سپس به آنها یاد داده شد تا حرکات مختلفی را با دست خود انجام دهند.

روبات حرکات مورد نظر بیمار را با استفاده از حسگرهایش درک کرده و آنها را بهبود می بخشد.

نتایج این آزمایشها نشان داد حرکت بازو در افرادی که از این سیستم بازتوانی روباتیک استفاده کرده بودند نسبت به افردی که برای بازتوانی تحت شیوه های درمانی ساده قرار داشتند در انجام فعالیتهایی مانند استفاده از کارد و چنگال، باز کردن در بطری ها و یا بستن بند کفش بهبود چشمگیری پیدا کرده است.
 

shovaleye

عضو جدید
روبات شش پای کره‌ای، زیردریایی‌ها را نجات می‌دهد.

روبات شش پای کره‌ای، زیردریایی‌ها را نجات می‌دهد.

روبات شش پای کره‌ای، زیردریایی‌ها را نجات می‌دهد.

پس از غرق شدن ناو کره جنوبی و کشته شدن ده‌ها سرباز، دولت کره جنوبی ساخت روبات‌های شش‌پایی را به دانشمندان این کشور سفارش داده تا با قابلیت حرکت سریع در اعماق دریا،‌ عملیات جستجو و نجات را سرعت بخشند

کره جنوبی می‌خواهد تا سال ۲۰۱۶/ ۱۳۹۵ روبات‌های آبی بسازد که بتوانند شنا کنند، مایل‌ها روی بستر دریاها راه بروند و عملیات جستجو و یا نجات را انجام بدهند.

با این که استادان علوم روباتیک این کشور چندان راضی به نظر نمی‌رسند، ‌اما کره جنوبی اصرار دارد که تا زمان مقرر این روبات‌ها را در اختیار داشته باشد.

دولت کره جنوبی اعلام کرده طی پنج سال آینده ۱۸ میلیون دلار برای ساخت این روبات‌ها هزینه خواهد کرد. به نظر می‌رسد که بعد از حادثه غرق شدن ناو چئونان کره جنوبی در ماه پیش که منجر به کشته شدن ده‌ها سرباز شد، دولت این کشور بودجه پروژه روبات‌های ناجی را دو برابر کرده است.

این روبات‌ها قرار است که شش پا داشته باشند و بتوانند با سرعت ۳۰ متر در ثانیه روی بستر دریا حرکت کنند و با سرعت ۱۷ متر در ثانیه ‌در آب شنا کنند.

ویژگی متفاوت این روبات، قابلیت حرکت روی بستر دریا در عمق ۶ کیلومتری خواهد بود. به علاوه این روبات، دستگاه کاشف زیر دریایی بوسیله امواج صوتی را نیز با خود حمل خواهد کرد.

نسخه‌ای از آن که توانایی حرکت در آب کم‌عمق را دارد،‌ تا سال ۲۰۱۲/ ۱۳۹۱ عرضه خواهد شد و نمونه آب‌های عمیق هم برای قبل از ۲۰۱۶/ ۱۳۹۵ وعده داده شده است.‌

دولت کره جنوبی بر این عقیده است که داشتن چنین تجهیزاتی باعث سرعت گرفتن عملیات جستجو و نجات در حوادثی مانند غرق شدن چئونان می‌شود،‌ حوادثی که در دریای غربی با دید کم و جریان‌های جزر و مدی قوی زیاد اتفاق می‌افتد.

اما کشورهای دیگر هم در زمینه ساخت روبات‌های زیردریایی فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند. سال گذشته آمریکا برای اولین بار روباتی را ساخت که ‌توانست در اواخر سال گذشته/ پاییز سال گذشته، از زیر آب از اقیانوش اطلس عبور کند.

در همان زمان، یک روبات کانادایی بر پایه اینترنت، موفق شد برای اولین بار برای مشاهده به زیر دریا برود.
 

linux_0011

عضو جدید
ساخت ربات های آشپز در ژاپن

ساخت ربات های آشپز در ژاپن

Japan Creates Robo-Chefs to Take Over the Kitchen
ساخت ربات های آشپز در ژاپن

پژوهشگران ژاپنی ربات آشپز ساخته اند که می تواند انواع غذاهای ژاپنی را آماده و طبخ کند.
به گزارش شبکه خبر به نقل از بی بی سی؛ ربات آشپز با 180 هزار دلار قیمت، از تحرک و انعطاف پذیری خیره کننده ای برخوردار است و حرکاتی انجام می دهد که بی شباهت به حرکات آشپزهای حرفه ای نیست.

ربات آشپزی که پژوهشگران ژاپنی آن را طراحی کرده و ساخته اند در این کشور به خدمت گرفته خواهند شد.

جامعه ژاپن که از پدیده سالخوردگی جمعیت رنج می برد برای انجام دادن کارهای روزمره در خانه به ساخت ربات های خانه دار چشم دوخته است.

انتظار می رود استفاده از ربات ها برای کارهای خانگی در اینده در جهان فراگیر شود. کارشناسان ژاپنی بازار این گونه ربات ها را حدود ده میلیارد دلار برآورد می کنند
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
انسان‌نمای ژاپنی، پنج سال دیگر در ماه

انسان‌نمای ژاپنی، پنج سال دیگر در ماه

انسان‌نمای ژاپنی، پنج سال دیگر در ماه ... :gol::cap:

فضا- همشهري آنلاين:
یک شرکت خصوصی ژاپنی تا پنج سال دیگر، نخستین روبات دوپای انسان‌نما را به تنها قمر زمین می‌فرستد تا پرچم ژاپن را در ماه به اهتزاز درآورد.

به نظر می‌رسد علاقه وافر ژاپنی‌ها به روبات‌ها محدود به زمین نمی‌شود ، چرا که آن‌ها تصمیم دارند تا سال 2015 / 1394یک روبات دو پا به ماه بفرستند. البته به نظر می‌رسد مهم‌ترین ماموریت این روبات دو پا تحقق بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های دانشمندان این کشور باشد، چرا که به گفته سایت CrunchGear تنها ماموریت این روبات قرار دادن پرچم ژاپن روی سطح ماه خواهد بود.

به گزارش پاپ ساینس، قبلا نیز دولت ژاپن از برنامه‌های خود برای فرستادن یک روبات به سطح ماه تا سال 2020 / 1409 خبر داده بود. این کشور تصمیم دارد به فاصله یک دهه بعد از این رویداد، اولین فضانورد خود را نیز به ماه بفرستد. این عملیات قرار است توسط سازمان فعالیت‌های فضایی هیگاشیوساکا در اوزاکا (SOHLA) به انجام برسد.

سوهلا قبلا در سال 2009 / 1388 میکروماهواره مایدو-1 را به فضا فرستاده بود و بر همین اساس تصمیم دارد روبات دوپای خود را نیز مایدو-کان نام‌گذاری کند.
شش شرکت خصوصی که ائتلاف SOHLA را تشکیل داده‌اند، تصمیم دارند ده‌ونیم میلیون دلار برای ساخت مایدو-کان هزینه کنند. آن‌ها هم‌چنین از تخصص آژانس اکتشاف فضایی ژاپن (JAXA) نیز استفاده خواهند کرد . ژاکسا قبلا تصمیم به ساخت روبات‌های دوپا داشت ، اما در سال 2005 / 1384 برنامه‌های خود برای ساخت این روبات‌ها را لغو کرد و ساخت روبات‌های چرخ‌دار را جایگزین آن کرد.

شاید در صورت هم‌زمانی اجرای این دو پروژه، مایدو-کان بتواند از روبات‌های سیار ساخت ژاکسا سواری رایگان بگیرد !
نیرویوکی یوشیدا، یکی از اعضای هیئت مدیره سوهلا در این باره گفت : "روبات‌های انسان‌نما بسیار جالب هستند و همیشه باعث هیجان و شگفتی مردم می‌شوند. اما ما این بار امیدواریم بتوانیم روباتی بسازیم که رویای رفتن به ماه را محقق کند".
به گزارش آسمان پارس، ژاپن همواره برای ساخت روبات‌های انسان‌نما و استفاده از توانایی‌های روبات‌ها طرفداران زیادی داشته است. روبات‌های ساخت این کشور انواع بسیار مختلفی از روبات‌های شبیه‌سازی شده موسوم به robo-clones گرفته تا روبات‌های کنترل شونده توسط ذهن Asimo را در بر می‌گیرند.
اما به نظر می‌رسد آخرین برنامه‌ها برای ساخت روبات‌های انسان‌نما و فرستادن آن به فضا بسیار عجیب‌تر از برنامه‌های گذشته باشد که شاید ارزش‌های زیادی برای جلب توجه‌ عمومی داشته، اما از لحاظ علمی ارزش چندانی نداشته باشد و به همین دلیل در مورد اجرای آن تردیدهایی وجود دارد.
به هر حال اگر این ائتلاف خصوصی روی تصمیم خود پایبند باشد و روبات مایدو-کان را که قادر به حرکت روی سطح ناهموار ماه و آن هم روی دو پای خود است، بسازد؛ آن‌‌گاه می‌توان در مورد این تردیدها تجدیدنظر کرد. البته شاید این روبات ژاپنی بتواند درس‌ها و تجربیات خوبی برای نسخه بعدی روبات ساخت ناسا به نام Robonaut-2 به همراه داشته باشد که قرار است اولین انسان‌نمای ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد.
 

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
ترجمه ی کتاب " مدلسازی و کنترل ربات " وارد بازار شد

ترجمه ی کتاب " مدلسازی و کنترل ربات " وارد بازار شد

ترجمه ی کتاب " مدلسازی و کنترل ربات " وارد بازار شد.

نام کتاب : مدلسازی و کنترل ربات
مولفان : مارک دبلیو. اسپانگ - ست هاچینسون - ام. ویدیاساگار
مترجم : دکتر ایرج حسن زاده "عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز"
ناشر : انتشارات فن آذر
ناشر همکار : انتشارات آشینا
تعداد صفحه : 504
قطع : وزیری
قیمت : 9500 تومان
شابک : 9786005552195
رده بندی کنگره : TJ211/35
شماره کتابشنای ملی : 2019233
چاپ اول : بهار 1389

توضیحات : این کتاب ، مرجع اصلی دو درس رباتیک و کنترل ربات ، رشته ی مهندسی رباتیک می باشد .

فصل اول : مقدمه
فصل دوم : حرکت اجسام صلب و تبدیلات همگن
فصل سوم : سینماتیک مستقیم و معکوس
فصل چهارم : ژاکوبین ها
فصل پنجم : طراحی حرکت و تولید مسیر
فصل ششم : کنترل مفصل به فرم مستقل
فصل هفتم : دینامیک
فصل هشتم : کنترل چند متغیره
فصل نهم : کنترل نیرو
فصل دهم : کنترل غیر خطی هندسی
فصل یازدهم : بینایی کامپیوتری
فصل دوازدهم : کنترل سرو بینایی

در ذیل ساختار دو دوره ی آموزشی قابل تدریس با این کتاب پیشنهاد می شود :

دوره ی آموزشی اول با نام درس مقدمه ای بر رباتیک شامل شش فصل اول مناسب دانشجویان سال آخر کارشناسی رشته های مهندسی برق ، مهندسی مکانیک ، مهندسی کامپیوتر .
دوره ی آموزشی دوم با نام درس رباتیک پیشرفته شامل شش فصل دوم مناسب دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های مهندسی کنترل ، مهندسی مکترونیک .
منبع : سایت مهندسی رباتیک
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا