روش های برتر مطالعه برای کنکور

Design.Ra

عضو جدید
روش های برتر مطالعه برای کنکور
برنامه ریزی : برنامهریزی صحیح یعنی استفاده از لحظه لحظه ی زندگی ، هیچ هدفی هر چند به ظاهر بزرگ و دستنیافتنی باشد وجود ندارد که با برنامه ریزی صحیح قابل حصول نباشد.


مهم تریناصول برنامه ریزی که به نام هفت اصل طلایی معروف است عبارت اند از :
(1Pبرنامهریزی باید به حد کافی انعطاف پذیر باشد . یعنی در آن یکسری ساعات آزاد باشد که بهدروس اختصاص داده نشود . تا در صورت پیشامد های غیر منتظره بتوان به جبران ساعات ازدست رفته پرداخت و عقب ماندگی های بوجود آمده را در آن ساعات جبران کرد.
( 2 برنامه ریزی باید فردی وبر اساس خصوصیت های ویژه و نقاط قوت و ضعف هر فردباشد . عین حال باید توجه داشت عمل برنامه ریزی انفرادی هنگامی که فرد با دوستانیهمراه شود که عادات تحصیلی یکسان دارند یا هدف مشترکی را تعقیب میکنند ساده تر است.
( 3Pدر برنامه ریزی دروسی که پشت سر هم قرار میگیرند از نظر موضوع تفاوت بیشتریباید داشته باشند و دروس مشابه پشت سر هم خوانده نشود.
4 افزودن بر ساعاتدرسی و پیشرفت به صورت پله پله صورت گیرد نه به صورت حرکت موشکی یا سطح شیبدار.
5 ) عقب گرد گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است و آن هنگامی است که به اندازه کافیروی پله پایینتر نمانده اید یادتان باشد عقب گرد یک اتفاق طبیعی است نه یک فاجعه.
(6 در عمل به برنامه ریزی هر وقت احساس خستگی کردید بیاد این جمله بیفتید " نسیمی نیرو بخش از پی هر خستگی می وزد پس به پیش " هیچ کس آنقدر وقت ندارد کهتنها از بهترین لحظات استفاده کند واقعیت این است که هسته مرکزی هر موفقیتی رانظم تشکیل میدهد.
 
آخرین ویرایش:

Design.Ra

عضو جدید
ادامه

ادامه

تکنیک های مطالعه :
الف ) مرحله اول قبل از مطالعه: قبل از شروع دانستنی های زیر مفید است:

(1
داشتن هدف: هدف زیربنای هرعملی است و شما از انجام هرکاری حتما هدفی دارید . لذا برای مطالعه نیز باید هدف مشخصی داشته باشید اگر بدون هدف درس بخوانید موفقیت چندانی کسب نمیکنید .
(2
اراده : عزم و اراده قوی داشته باشید و با تلاش و مطالعه به روش صحیح راههای خوشبختی را به سوی خود بگشایید
( 3اعتماد به نفس : شک و تردید را به خود راه ندهید و با اعتماد کامل به اینکه حتما در کنکور قبول میشوید درس بخوانید . هر چه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید ضریب موفقیت شما بالاتر است.
(4
برنامه ریزی : داشتن برنامه منظم و هدفدار یکی از عوامل موفقیت است . برنامه ریزی صحیح و این که چگونه از وقتتان حداکثر استفاده را کنین کمک زیادی به شما در هنگام مطالعه میکند . البته توجه داشته باشید که برنامه بدون کار کردن هیچ منفعتی ندارد .
(5
نظم و ترتیب : نظم و برنامه اساس هر سازمانی است . لذا باید اتاق مطالعه شما کاملا عاری از هرگونه وسیله ی اضافی باشد . فقط کتابی را که میخواهید بعلاوه ی قلم و چند برگ سفید و اگر چیز دیگری نیاز داشتید مرتب رو میزتان بگذارید اتاق باید عاری از هرگونه پوستر و عکس و ... باشد . شما باید تمام وسایل مورد نیاز خود را فراهم کنین و از طرف دیگر کارها یی که مربوط به مطالعه نیست مثله : تلفن زدن ، روزنامه خواندن و ... را در زمان استراحت انجام دهید .
(6
خونسردی : اضطراب و دلهره گامهای اولیه شکست میباشد . پس هیچ گاه در هنگام مطالعه اضطراب به خود راه ندهید و با این دید که حتما در امتحان قبولید به مطالعه بپردازید .
(7
علاقه : شرط اساسی یادگیری ست؛ لذا سعی کنین با روحیه خوب و مشتاق درس بخوانید نه با بیزاری و از روی اجبار.
(8عدم اتلاف وقت : از لحظه لحظه زندگیتان برای پیشرفت و تکامل استفاده کنین .
(9
اتاق مطالعه : باید آرام و ساکت باشین و تا حد امکان رفت و امد خانوادگی را به حداقل برسانید همچنین شلوغ و پر از لوازم نباشد . خود را به یک اتاق و یک میز مطالعه شرطی کنین تا مانع حوا پرتی شما و جلب توجه تان به اشیا نشود تا حد امکان در اتاقی که می خوابید مطالعه نکنید چون باعث خواب آلودگی مشیود .
(10
فاصله : فاصله چشم تا کتاب باید حدود 30-40 cm باشد .
(11
عدم خستگی : وقتی خسته اید اصلا مطالعه نکنید بعد از استراحت مشتاقانه و سرحال شروع به مطالعه کنید
(12 زمان مطالعه : بلافاصله بعد خوردن غذا مطالعه نکنید چون با پر شدن معده دستگاه گردش خون ، خون را به معده می فرستد و خون کمتری به مغز میرسد و احساس خواب آلودگی به شخص دست میدهد .
(13
نور اتاق : نور ، در مکانی که میخواهید در انجا مطالعه کنین باید کافی و مناسب باشد .


ب ) مرحله ی مطالعه :

(1 آموزش تند خوانی : وسایل مورد نیاز : مداد + کاغذ + ساعت .
کلمه خوانی یک علت مهم کند خوانی است نظامهای یادگیری ، یادسپاری و یاد آوری انسان یک نظام عجیب است که تواناییهایش حد و مرزی ندارد فرد میتواند به جای خواندن 250 کلمه در دقیقه متعارف سرعت خواندنش را تا 24000 کلمه در دقیقه افزایش دهد .

(2
P یادداشت برداری: در حین خواندن نکات مهم و کلیدی را یادداشت کنید ، حدود 90% مطالب یک کتاب غیر ضروری است .

(3 مرور : مرور صحیح را به هیچ عنوان فراموش نکنید ما خیلی وقتها مطالعه نمیکنیم که چیزی را یاد بگیریم بلکه بسیاری اوقات مطالعه میکنیم تا چیزهای را فراموش نکنیم به عبارت دیگر شاید مطالعه بیشتر و وقت گذاشتن برای مرور سریع مطالب باعث نشود که ما مطلب جذیدی را یاد بگیریم اما لااقل این فایده را دارد که به ما می آموزد مطلب و گزینه ی نا درست کدام است و همین که شما بدانین کدام گزینه نادرست است میتواند کمک شایانی برای رساندن شما به گزینه درست باشد ( نفی گزینه ها .(

P چقدر بخوانیم :
(1درس آسان : 50-45 دقیقه درس بخوانید و 5 دقیقه استراحت.
(2درس سخت : 30-15 دقیقه درس ، 5 دقیقه استراحت .
البته این نوع درس خواندن برای همه ی زمان ها توصیه نمیشود .
 

Design.Ra

عضو جدید
ادامه

ادامه

مرحله ی امتحان:
1) هر شب قبل از خواب با استفاده از ضمیر ناخود آگاه روزامتحان را طوری تجسم کنید که سر جلسه اکنحان نشسته اید و به اکثر سوالات درسی بدونکوچکترین تامل و اشتباهی پاسخ میدهید .(غلبه بر ترس و اضطراب سر جلسه امتحان)
(2شب قبل امتحان فقط اسراحت کنید زیرا مطالعه زیاد و اسسراحت کم باعث تداخلمطالب با هم و گیجی و سر در گمی خواهد شد. پس کاملا از نظر جسمی و فکری استراحتکنید و تمامی وسایل مورد نیاز برای فردا را آماده کنید . داخل کیفی قرار داده وسعی کنید کمی زودتر از شبهای قبل بخوابید .
(3صبح روز امتحان :سعی کنید کمیزودتر از روزهای قبل بیدار شوید به هیچ عنوان مضطرب نباشید . صبحانه کاملی بخورید، البته از خوردن پنیر بپرهیزید زیرا باعث کند شدن ذهن میشود. بعد صبحانه تمامیوسایل را برداشته و زودتر از روزهای قبل از خانه خارج شوید تا به موقع به محل آزمونبرسید . در طول مسییر کاملا خونسرد و آرام باشید خود را کاملا موفق فرض کنید ! یکتصویر ذهنی مثبت از خود داشته باشید . فکر شکست از شما یک شکست خورده میسازد .
4) جلسه امتحان : به موقع روی صندلی بنشینید چند نفس عمیق بکشید تا آرامش خودرا بدست آورید . به هیچ عنوان نگران مشکل بودن سوالات، قبول شدن در کنکور .و.... نباشید که این تفکرات سبب تضعیف روحیه شما میشود. مهمترین اصل سر جلسه ( حفظخونسردی ) است . سپس هوشیاری و دقت آماده پاسخ به سوالات است .
(5P شروع امتحان : با حفظ خونسردی و با دقت کامل شروع با پاسخ دادن کنید و فراموش نکنید که در هرآزمون و در هر درس حدود 30% سوالات ساده ، 30% متوسط ،30% مشکل و 10 % بسیار مشکلاست . بنابراین اولین ماموریت شما در کنکور این است که اجازه ندهید حتی یک سوالساده از زیر دست شما بیرون یرود.
در ابتدا به سوالاتی جواب دهید که به طور کاملقادر به پاسخگویی صحیح آن میباشید . سپس وقتتان را صرف پاسخگویی به سوالات سختترکنید . کنار سوالاتی که پاسخ داده اید علامت + و انهایی که پاسخ نداده اید _ بگذارید ، تا در بررسیها راحتتر باشید ؛ همچنین در کنار سوالاتی که بلد هستید ولیوقت گیر هستند علامت × بگذارید و در آخر به آنها پاسخ دهید زیرا ممکن است پاسخدادن به انها باعث شود شما از پاسخ دادن به سوالات آسان بعدی باز بمانید.

نكاتي چند درمورد روشهاي صحيح مطالعه:

بارها شنيدهايم كه دانش آموز يا دانشجويي مي گويد :
)ديگرحال و حوصله خواندن اينكتاب را ندارم(يا (آنقدرازاين كتاب خسته شده ام كه قابل گفتن نيست) ويا)هرچقدرميخوانم مثل اينكه كمتر ياد مي گيريم)ويا (ده بار خواندم و تكرار كردمولي بازهم ياد نگرفتم)به راستي مشكل چيست ؟ آيا براي يادگيري درس واقعا" بايد 10بار كتاب را خواند ؟ آيا بايد دروس خود را پشت سرهم مروركرد؟وآيا بايد دهها بار درسراتكراركرد تا يادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنين باشد ، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است . اما واقعيت چيزي ديگر است . واقعيت آن است كه اين گروه از فراگيران ، روش صحيحمطالعه را نمي دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چيزي راجع به چگونه درسخواندن نمي آموزند . يادگيري و مطالعه ، رابطه اي تنگاتنگ و مستقيم با يكديگردارند، تا جايي كه مي توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست. براي اينكه ميزانيادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت .

شيوه صحيح مطالعه ، چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را كاهش ميدهد.

2-ميزان يادگيري راافزايش ميدهد .

3- مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر ميكند.

4-بخاطر سپاري اطلاعات را آسانتر مي سازد.

براي داشتن مطالعهاي فعال وپويانوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است تابراي مرورمطالب،دوباره كتابرانخوانده ودر زماني كوتاه ازروي يادداشتهاي خودمطالب رامرور كرد .

يادداشتبرداري ، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت . چون موفقيتشما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهدداد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.

شش روش مطالعه:

خواندن بدون نوشتن ،خط كشيدن زيرنكات مهم، حاشيه نويسي وخلاصه نويسي، كليدبرداري خلاقيت و طرح شبكه اي مغز

-1 خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعهاست . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خودبراي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمانمورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالبمورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگاممورد نياز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريعمطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .



-2 خط كشيدن زير نكات مهم :اين روش شايدنسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضياز افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشانمعطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد . Pحداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم بهاين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكاتمهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند .
-3 حاشيه نويسي :اين روش نسبت به دو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كاملبراي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كهاز اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.
-4Pخلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه برويدفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر ميباشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد امابازهم بهترين روش براي خواندن نيست .
-5كليد برداري :كليد برداري روشيبسيار مناسب براي خواندن و نوشتن نكات مهم است . در اين روش شما بعد از درك مطالب ،بصورت كليدي نكات مهم را يادداشت مي كنيد و در واقع كلمه كليدي كوتاهترين، راحتترين،بهترين وپرمعني ترين كلمه اي است كه با ديدن آن، مفهوم جمله تداعي شده و به خاطرآورده مي شود .
-6Pخلاقيت و طرح شبكه اي مغز: اين روش بهترين شيوه براييادگيري خصوصا" فراگيري مطالب درسي است .در اين روش شما مطالب را ميخوانيد بعد ازدرك حقيقي آنها نكات مهم را به زبان خودتان و بصورت كليدي يادداشت مي كنيد و سپسكلمات كليدي را بروي طرح شبكه اي مغز مي نويسد ( در واقع نوشته هاي خود را بهبهترين شكل ممكن سازماندهي مي كنيد و نكات اصلي و فرعي را مشخص مي كنيد)تا در دفعاتبعد به جاي دوباره خواني كتاب ، فقط به طرح شبكه اي مراجعه كرده وبا ديدن كلماتكليدي نوشته شده بروي طرح شبكه اي مغز ، آنها را خيلي سريع مرور كنيد اين روشدرصد موفقيت تحصيلي شما را تا حدود بسيار زيادي افزايش ميدهد و درس خواندن را بسيارآسان مي كند و بازده مطالعه را افزايش ميدهد.

چند توصيهمهم كه بايد فراگيران علم ازآن مطلع باشند:

-1 حداكثر زماني كه افراد ميتوانند فكر خود را بروي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست ، يعني بايد سعيشود حدود 30 دقيقه بروي يك مطلب تمركز نمود و يا مطالعه داشت و حدود 10 الي 15دقيقه استراحت نمود سپس مجددا" با همين روال شروع به مطالعه كرد.

-2 پيش ازمطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعهنمائيد چون پس از صرف غذاي سنگين بيشتر جريان خون متوجه دستگاه گوارش ميشود تا بههضم و جذب غذا كمك كند و لذا خونرساني به مغز كاهش مي يابد و از قدرت تفكر و تمركزكاسته ميشود . از مصرف الكل و دارو هم خودداري فرمائيد همچنين غذاهاي آردي مثل نانو قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي كند نوشابه هاي گازدارهم همينطور هستند.

-3ذهن آدمي با هوش است؛ اگر يادداشت برداريد خود را راحت از حفظ و بيادسپاري مطالب مي كند و نيز همزمان نمي توانيد هم مطلبي را بنويسيد و هم گوش دهيد . پس در حين مطالعه لطفا" يادداشت برداري ننمائيد.


چگونه باید مطالعه کنیم؟
مطالعه جریانی است که در طیآن شخصی مطلبی را از نوشته یا موضوعی دریافت می‌کند.

اقسام مطالعه:
1- مطالعه برای زیاد کردن علم و سواد

2- مطالعه برای پرکردن اوقات بیکاری وسرگرمی

3- مطالعه برای پیداکردن جواب سوالی


گروههای مطالعه کننده:
گروهاول کسانی است که با صدای بلند مطالعه می‌کنند.

گروه دوم کسانی است که بازمزمه مطالعه می‌کنند.

عیوب این دو گروه این است که مزاحم دیگران می‌شوند،در وقت بیشتری مطالب کمتری را می‌خوانند، چون انرژی بیشتری مصرف می‌کنند زود خستهمی‌شوند.

گروه سوم کسانی است که با چشمانشان می‌خوانند (گروه صامتخوان).

حسن کار این گروه این است که مزاحم دیگران نمی‌شوند، از مطالعه خستهنمی‌شوند، چون خوب می‌توانند حواس خود را جمع کنند در نتیجه بهتر یاد می‌گیرند، دروقت کمتر مطالب بیشتری را می‌خوانند.
 

Design.Ra

عضو جدید
ادامه

ادامه

عوامل موثر در یادگیری:
داشتن هدف و انگیزه ، میل داشتن به یادگیری ، تمرکز حواس (جمع کردن کلیه حواس) ، واکنش فعال (خط کشیدن به زیر کلمات مشکل و جمله‌های مهم) ، حداقل یکبار مرور .

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم؟
وضعیت جسمی : هنگام مطالعه بدنمان باید کاملا راحت باشد.

مکان مطالعه : مکان مطالعه باید بدور از سروصدا بوده ، همچنین زیاد گرم ، سرد و یا کم‌نور نباشد و بهتر است محلی که در آن مطالعه می‌شود با رنگ سبز نقاشی شده باشد و باید در اتاق مطالعه گلهای طبیعی با رنگهای سبز و زرد موجود باشد و محل مطالعه نزدیک به آشپزخانه و پرنور هم نباشد.

زمان مطالعه : درسهایی که نیاز به حفظ کردن ندارند بلکه به فکر کردن نیاز دارند (مانند دروس ریاضی و فیزیک) باید به موقع صبح خوانده شود. و درسهایی که نیاز به حفظ کردن دارند باید موقع شب و قبل از خواب و استراحت خوانده شوند.

قواعد پنجگانه موفقيت در كنكور:
در اين مقاله سعي مي‌كنيم اصول و قواعد اساسي موفقيت در كنكور را اجمالاً مورد بررسي قرار دهيم. اين قواعد عبارتند از:

-1 احساس خلأ 2- تعيين هدف 3- برنامه‌ريزي و مشاوره صحيح و اصولي 4- مطالعه صحيح و اصولي 5- بهداشت روان.

اينك به شرح مختصر هريك از اين قواعد پنج‌گانه مي‌پردازيم:

-1 احساس خلأ : اصولاً شكل گيري هر انگيزه‌اي براي حركت ناشي از احساس كمبود و خلاء مي‌باشد. انسان تا احساس گرسنگي نكند به سوي غذا نمي‌رود و تا احساس فقر نكند به سوي غنا گام بر نمي‌دارد.
اثبات اين مسأله آسان است. ما براي حركت به سوي مقصد احتياج به«انگيزه» داريم و براي طي كامل مسير نيز اين «انگيزه» بايد لحظه به لحظه تجديد و تقويت شود. تا وقتي كه انسان در خود احساس خلأ و كمبودي نكند انگيزه‌اي براي حركت ايجاد نمي‌شود. پس از شروع به حركت نيز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء اين احساس. لذا هرلحظه كه انسان متوجه شود كه كمبود برطرف شده است يا اينطور تصور كند، بديهي است كه از حركت باز مي‌ماند.

تحصيل علم نيز به همين ترتيب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نكند به سوي كسب دانش گام بر نمي‌دارد. و براي استمرار اين حركت نيز بايد «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بي‌شك از بين رفتن اين احساس، انگيزة جويندة علم را زايل مي‌كند و او را از حركت باز مي‌دارد.

2 -تعيين هدف : گام بعدي در دستيابي به يك مقصود شناخت دقيق و كامل‌ِ آن است. زيرا پس از آنكه انسان كمبود و خلأ چيزي را در خود احساس ‌كند براي رفع آن تلاش مي‌كند. اما تنها اين كافي نيست بلكه او نيازمند دورنمايي است كه تا انتها او را در يك مسير به حركت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگيري كند و آن چيزي جز تعيين «هدف» و شناخت كامل و دقيق آن نيست. در تعيين هدف نكات زير بايد مورد توجه واقع شود:

الف) هدف بايد متعالي و ارزشمند باشد. بدون شك اهدافي بي ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازي» و «چشم هم‌چشمي» نمي‌تواند دورنماي مناسبي براي حركت باشد.

ب) هدف بايد واضح و مشخص باشد و داوطلب كاملاً به آن آگاهي و اعتقاد داشته باشد. بسياري از داوطلبان شركت كننده در كنكور از اهداف واقعي خود بي‌خبرند. وقتي از آنها پرسيده مي‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختي‌هاي شركت در كنكور چيست؟ از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اينها صحبت مي‌كنند اما پس از چند لحظه اعتراف مي كنند كه علاقه‌اي به رشتة مد نظر خود ندارند يا براي كسب درآمد نيازي به تحصيل احساس نمي‌كنند و استعدادي هم در ميان نيست. مشخص نبودن هدف يكي از مهمترين عوامل عدم موفقيت داوطلبان است.

ج) هدف بايد ثابت باشد. معمولاً تغيير هدف آثار سوء و جبران ناپذيري را بر جاي مي‌گذارد. در نظر بگيريد داوطلبي براي قبولي در رشته مهندسي عمران شروع به مطالعه مي‌كند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف يادگيري دروس اختصاصي مي‌كند اما پس از مدتي بنا به دلايلي تصميم به شركت در آزمون زبان انگليسي مي گيرد و در مدت كوتاه باقيمانده تا كنكور مجبور است دروس عمومي را كه مدت مديدي از آنها غافل بوده است مطالعه كند. تأثير ناخوشايند تغيير هدف در چنين مواردي آشكار است.

د) هدف بايد واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافي كه همسو نيستند (مثلاً انتخاب رشته‌هايي كه در يك زير گروه نيستند) موجب تحميل تكاليفي بيش از حد توان بر داوطلب مي‌شود.

-3 برنامه‌ريزي و مشاوره صحيح و اصولي. پس از تعيين هدف و شروع به حركت، نخستين نيازي كه احساس مي‌شود يك «برنامة صحيح و اصولي» مي‌باشد. در اين مرحله انسان از خود مي‌پرسد: «حال كه بايد براي تحقق يك هدف حركت كنم «راه درست» كدام است؟ راه درست براي نيل به مقصود همان «برنامه‌ريزي صحيح و اصولي» است. رسالت يك برنامه خوب آنست كه ما را با صرف كمترين انرژي و زمان به تمامِ اهداف تعيين شده برساند.
 

Design.Ra

عضو جدید
برنامه‌ريزي صحيح و اصولي براي داوطلبان كنكور بايد داراي شرايط زير باشد

برنامه‌ريزي صحيح و اصولي براي داوطلبان كنكور بايد داراي شرايط زير باشد



البته بايد توجه داشت كه كمتردانش‌آموزي توانايي برنامه‌ريزي اصولي و هدفمند را دارد و در اينجاست كه نياز بهمشاوران متخصص و مجرب در اين زمينه احساس مي‌شود. در اين مورد به ذكر اين نكتهبسنده مي‌كنيم كه مهمترين ويژگي مشاور آنست كه خود توانسته باشد اين مسير را باموفقيت پيموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.

-4 مطالعه صحيح و اصولي: يكي از كليد واژه‌هاي اساسي درموفقيت تحصيلي و بخصوص موفقيت در كنكور آشنايي داوطلب با تكنيك و اصول مطالعه است. امروزه بر كسي پوشيده نيست كه مطالعه براي كنكور يك مقوله پيچيده و علمي است ونيازمند آموزش است. با افزايش رقابت در كنكور و علمي و تخصصي شدن سؤالات تنها كسانيمي‌توانند در اين مبارزه نفس‌گير پيروز شوند كه با تكنيك‌ها و روش‌هاي مطالعه آشناباشند. روش صحيح مطالعه روشي است كه با صرف كمترين زمان و انرژي از سويي باعث تسلطكامل دانشجو بر مطالب كتب درسي شود و از سوي ديگر ثبات معلومات را در ذهن اوتضمين نمايد.

-5 بهداشت روان : تأثير بهداشت و سلامت روان را بر فرآينديادگيري، پيشرفت تحصيلي و حفظ و تقويت انگيزه داوطلب نمي‌توان انكار كرد. درواقعبهداشت و آرامش روان بستري مناسب جهت نيل به هدف را فراهم مي‌آورد. علت شكست بسيارياز داوطلبان مستعد و كوشا در كنكور عدم تأمين آرامش و سلامت روان است. آفت‌هايبهداشت روان از اين قرار است.

الف) افسردگي: افسردگي نوعي غم و اندوه و كاهشغيرطبيعي سطح شادماني در انسان است. افسردگي موجب مي‌شود داوطلب انرژي لازم را برايدنبال كردن برنامة تحصيلي خود نداشته باشد و در ميانة راه سرد و متوقف شود رابطهميان افسردگي و هجوم افكار منفي و مشغوليت بيش از حد فكر به اين افكار و متعاقباًاز دست دادن قدرت تمركز و افت كيفيت يادگيري، کاملاً اثبات شده است.

ب( استرس: استرس‌هاي رواني اگر بي‌قاعده و بيش از حد معمول باشند آرامش فرد را بهمخاطره انداخته و او را از پيشرفت تحصيلي باز مي‌دارند.

ج) ترس از ناكامي: ترس از ناكامي كه داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» ياد مي‌كنند آفتياست كه موفقيت هر داوطلب كنكور را تهديد مي‌نمايد. اين ترس غير موجه از آينده تماموجود داوطلب را تسخير مي‌كند و بستر مناسب براي رشد و ثبات هرگونه دانش مفيد را ازبين مي‌برد.
فنون موفقيت برايكنكور:

از آن جايي كه براي موفقيت در كنكور عوامل بسيار سهيم هستند در اينفصل نكات مهم در روش مطالعه كنكور ارائه خواهد شد.

-1 مثبت گرا باشيد خود را فرد موفقي ببينيد،‌ به خودتاناطمينان دهيد كه موفق مي شويد زيرا مثبت فكر كردن باعث اعتماد به نفس مي شود و هيچوقت جنبه هاي منفي را در نظر نگيريد زيرا باعث نااميدي و د لسردي شما مي شود اگرخود را باور نداشته باشيد آن وقت چه انتظاري از ديگران داريد كه برايتان قضاوتمثبتي داشته باشند.

كسي كه خود را كم استعداد- كم حافظه مي بيند و نوعيتصوير منفي از خود دارد ضربه محكمي بر ذهن خود وارد مي كند.

پس من حافظه قويدارم و مي خواهم موفق شوم و حتما موفق مي شوم.

2 - اگر خود را براي كنكورآماده مي كنيدبيهوده وقت خود را تلفنكنيد.

هرزماني آمادگي لازم را داشتيد، مطالعه را شروع كنيد و دائما" وقت مطالعه را به عقب نياندازيد. زيرا كم كم به دنبال سپري شدن وقت خود احساسنااميدي خواهيد كرد و سعي كنيد هيچ وقت به دنبال فرصت مناسب براي مطالعه نباشيد. ازهمين فرصت موجود نهايت استفاده را ببريد و همه زمانها براي مطالعه ارزشمند باشد،زمان براي همه يكسان است. اما فقط تعدادي از افراد طرز استفاده صحيح آن را ميدانند، و اينان هستند كه در كنكور و مراحل مختلف زندگي موفقند.

- متخصصينامور مطالعه، اغلب محتواي يك كتاب را حرف ربط، حرف اضافه و مشابه آن ذكر كرده اندتا اين كه معني و مفهوم خاصي را برداشته باشد. لذا همه محتواي يك كتاب مهم و مفيدهستند كه آنهم بايد به صورت كلمات كليدي يادداشت شوند.

- تعدادي از داوطلبانكنكور براي خواندن كتابهاي درسي اينطور فكر مي كنند كه ابتدا بايد كتاب را به طوركامل بخوانند و بعد سراغ كتاب ديگري بروند.

اين روش خواندن صحيح نيست. درهرصورت بايد اين نكته را مدنظر داشته باشيد كه ابتدا كتاب هاي مورد علاقه تان رابخوانيد و از طرفي در طول روز فقط يك كتاب خاص را نخوانيد بلكه ساعات مطالعه را بهچند قسمت تقسيم كنيد و در هرزماني يك بخش از كتاب را بخوانيد. اين روش در فرآيندمطالعه بسيار مهم و مفيد است.

Pحتي المقدور سعي كنيد يك كتاب تخصصي و يك كتابعمومي مطالعه كنيد،يعني يك كتاب مربوط به تجزيه تحليل و يك كتاب عمومي و يا حفظي.

- مطالعه دروس به ويژه اگر به منظور قبول شدن در كنكور باشد، نيازمند طرحيك برنامه جامع و مانع است كه در آن از تمام شرايط به بهترين نحو استفاده شود. آنهايي كه بدون برنامه شروع به خواندن كتاب مي كنند و نمي دانند كه چه مدتي يا چندصفحه را مي خواهند بخوانند، هيچ گونه اطلاعات اوليه اي نسبت به كتاب ندارند و بهاصطلاح خودشان آن قدر مي خوانند تا سه شوند، بدانند كه بدترين شيوه مطالعه راانتخاب كرده اند و بعد از مدت كوتاهي مطالعه خستگي عارض گشته و حواس پرتي باعث كاهشراندمان خواهد شد. مانند معماري كه ساختمان را بدون نقشه قبلي شروع كرده است. درهنگام برنامه ريزي دروس مهم تر كه بايد زمان مطالعه بيشتري را به آنها اختصاصدهيد دروسي هستند كه از ضريب بيشتر برخوردار هستند و يا در آنها ضعف بيشتري رادرخود احساس مي كنيد، كه در قسمت بعدي كتاب اهميت و الويت دروس درج شدهاست.

- هرچند وقت يك بار براي خود يك آزمون آزمايشي ترتيب دهيد. براي اينمنظور مي توانيد از تست هاي كنكور سال گذشته و كتاب هاي كمك آموزشي معتبر كه بهصورت تستي تهيه شده اند استفاده كنيد. شركت در آزمون هاي آزمايشي كه از جانب سازمانهاي آموزشي معتبر برگزار مي شوند نيز بسيار كمك كننده است و سعي كنيد همه مواردي راكه در كنكورهاي آزمايشي تجربه مي كنيد فقط اطلاعات نباشند. طريقه تست زدن، دقت،سرعت و غيره كه در جلسه كنكور اصلي گريبانگيرمي شود را ياد بگيريد تاگرفتار عواملجانبي نشويد.

- توجه به ضرايب مربوط به دروس عمومي و اختصاص را درنظر داشتهباشيد ضمنا" مطالعه دقيقي از چگونگي سهميه هاي ورودي و دانشگاههاي مورد نظر خودداشته باشيد كه قصد داريد به چه دانشگاه و چه رشته اي برويد مطالعه دانشگاههايروزانه، شبانه ، پيام نور، رشته اي خاص و ... ضروري مي باشد. تقريبا" 22 نوعدانشگاه داريم.

- بسياري از داوطلبان ورود به دانشگاه و مراكز آموزش عاليچند روز مانده به برگزاري كنكور دچار اضطراب، بي خوابي، افسردگي و امثال آن مي شوندو در نتيجه با وجود آگاهي هاي لازم و توانمندي و زحمات زياد توفيق راه يافتن بهدانشگاه را پيدا نمي كنند در حالي كه براي درمان هر يك از عوارض زيان آور راه حلهاي علمي وجود دارد. يكي از سودمندترين راه ها براي غلبه يافتن به عوارض ياد شدهاستفاده از روش هاي آرامش دهي است. با انجام اين كار دو هفته قبل از امتحان مي توانتا حدود زيادي مشكل را مرتفع نمايد و با توليد انرژي مثبت از خود و كشيدن چند نفسعميق با آرامش كامل خودتان را طوري تجسم كنيد كه در ساعت 8 صبح روز امتحان كنكورسرجلسه بر روي صندلي مورد نظر نشده ايد و به تمام سئوالات بدون هيچ اشتباهي و باسرعت و اعتماد به نفس پاسخ مي دهيد و احساس خوبي داريد. اين كار را به مدت دو هفتهشب ها قبل از خواب انجام دهيد حتما" نتيجه خوب آن را احساس خواهيد كرد و اگر بااستفاده از قوه تخيل حالت دانشجو بودن خود را نيز مجسم كنيد كه مثلا" در رشته موردعلاقه تان قبول شده ايد و به هر صورت اگر توان اجراي اين اعمال را نداشته و احتياجبه اتخاذ تصميم و همفكري در مورد هدايت تحصيلي و مواردي نظير ترس از امتحان، اضطرابامتحان و روش هاي مطالعه صحيح و ... داريد حتما" با يك مشاور يا روانشناس تماسبگيريد و با كمك او مشكل خود را قبل از ورود به جلسه مرتفع نماييد.

-Pپيشنهاد مي شود حدود دو هفته قبل از برگزاري كنكور، ديگر كتاب هاي درسي و كمك درسيرا نخوانيد و فقط به مرور يادگيري ها و يادداشت هاي خود كه بصورت طرح هاي شبكه اي وبه شكل سازمان يافته اي نوشته ايد بپردازيد. اين كار بسيار مهم تر از خواندن يككتاب درسي جديد خواهد بود. و سعي كنيد خودتان را در روزهاي آخر بيش از اندازه خستهنكنيد كه باعث فشار روحي گرديده و عوامل منفي براي شما خواهد داشت، اگر برنامه ريزيدقيق داشته باشيد خود به خود اين مسئله حل شده است.

- هيچگاه به يك درس خاصبعنوان عامل منحصر به فرد قبولي خود تكيه نكنيد زيرا در صورتيكه در آن درس خاص نمرهخوبي كسب نكنيد نخواهيد توانست با دروس ديگر اين نقيصه را جبراننمائيد.

همچنين يك درس تضمين كننده قبولي شما نخواهد بود و براي قبول شدن هرسئوال مي تواند براي شما ارزشمند و مهم و سرنوشت ساز باشد. همواره به ياد داشتهباشيد كه در گروه آزمايشي، دروس اختصاصي و عمومي ضريب بالا عامل لازم براي موفقيتشما هستند ولي كافي نيستند، به خصوص اگر قصد داريد در يك رشته بالا يا ممتاز قبولشويد همه سئوالات براي شما مهم هستند.
 

Design.Ra

عضو جدید
عوارض و آفت مطالعه:

عوارض و آفت مطالعه:

عوارض و آفت مطالعه:
در زمينه يادگيري و مطالعه مشكلاتي وجود دارند كه به ذكر آنها مي‌پردازيم:
1- عدم توانايي در درك و به خاطر سپاري تمام مطالب 2 - فراموشي 3- عدم توانايي در به يادآوري راحت و سريع مطالب ذخيره شده در حافظه 4- عدم توانايي در پيوند مطالب با يكديگر 5- عدم توانايي در تحليل مطالب 6- عدم توانايي در ارائه مطالب تازه و كشف مفاهيم جديد 7 - بي‌علاقه بودن به مطالعه 8 - كسالت و خستگي 9 - حواس‌پرتي 10 - عدم توانايي در عبارت خواني يا انديشه خواني 11 - ناتواني در بازيابي مطالب و پايين بودن سرعت مطالعه و مهم‌ترين مورد شيوه نادرست مطالعه است.
پس بايد به اين نكته اشاره كنيم كه تا شيوه مطالعه خود را صحيح نكنيم مطالعه همراه با يادگيري و درك مطالب صورت نخواهد گرفت.با توجه به تحقيقاتي كه درباره روش‌هاي مخلتف مطالعه صورت گرفته است، همگي بر اين مسئله اتفاق نظر دارند كه بيشترين بازدهي در مطالعه، برمبناي يادداشت‌برداري به دست مي‌آيد.
اگر مطالعه همراه با يادداشت ‌برداري باشد، ميزان بازدهي افزايش مي‌يابد. اگر به صورت خلاصه‌نويسي صورت بگيرد بازدهي آن به 40 درصد مي‌رسد. در صورتي كه اگر يادداشت‌برداري حاوي نكات مهم و كليدي باشد بازدهي آن به 50 درصد خواهد رسيد.
تنظيم نكات كليدي به 2 روش انجام مي‌گيرد: خطي و شبكه‌اي و تنظيم نكات. در روش يادداشت‌برداري به روش خطي حدود 60 درصد بازدهي را خواهيم داشت، در صورتي كه در يادداشت ‌برداري به روش تنظيم نكات حدود 100 درصد بازدهي خواهيم داشت.


تنظيم نكات كليدي:
نكات كليدي از يك يا چند كلمه تشكيل شده است كه مي‌تواند كلمات اصلي يا فرعي باشد و از چنان موقعيتي برخوردارند كه با ديدن آنها تمام مطالب به ذهن تداعي مي‌شود. فقط بايد نكاتي را يادداشت كرد كه وجود آنها ضروري باشند و از كلمات و جملات غيرضروري خودداري كرد و بايد تلاش كرد تا تعداد كلمات كليدي كمتر باشند اما حجم مطالب گسترده‌تر.
راهكارهاي يادگيري خلاق و به خاطر‌سپاري اطلاعات عبارت است از:طرح شبكه‌اي، طبقه‌بندي، داستان‌سرايي، تصاوير ذهني، گره مكاني، مشاهده ذهني، نمادها، كلمات مشابه و مأنوس، حرف اول، موسيقي و آهنگ، شعر و نظم، كاربرد.
تصاوير ذهني: بهره‌گيري از حروف، شعر و... در زمينه يادگيري مانند يادگيري فرمول‌ها
گره مكاني: استفاده از مكاني واقعي يا تخيلي براي يادگيري بهتر
مشاهده ذهني: استفاده از تجسم به منظور يادگيري
حرف اول: به طور مثال از پيوند حرف اول نام آثار گنجوي كلمه ملخها پديد مي‌آيد.
در زمينه طبقه‌بندي و داستان‌سرايي؛ موسيقي و آهنگ، شعر و نظم هم كه مشخص هستند. كه يادگيري با استفاده از هر يك از اين روش‌ها پايدار و با ثبات هستند.
بايد به نقطه‌اي برسيم كه با نكات كليدي اندك تمامي متن مورد نظر را مطالعه كنيم. پس از استخراج نكات كليدي به دو صورت نسبت به ثبت آن اقدام مي‌گردد: در نظام خطي، نكات كليدي در پي يكديگر به صورت افقي و عمودي ثبت مي‌شوند و بازيافت مطالب به اين شيوه صورت مي‌گيرد. در اين شيوه يادداشت‌برداري صورت مي‌گيرد اما هيچ تضميني بر جلوگيري از افتادگي بخش مستقلي از نكات كليدي را ندارد.
براي پرهيز از اين كار نياز به استفاده از نظام شبكه‌اي احساس مي‌شود. در نظام شبكه‌اي نكات كليدي برحسب موضوع در شاخه‌هاي اصلي و فرعي طبقه‌بندي و ثبت مي‌گردد.
در اين نظام، جايگاه هر نكته در ارتباط با ساير مفاهيم مشخص است. در هنگام بازيابي مطالب، با به خاطر آوردن عنوان مطلب و شكل طرح شبكه‌اي و جايگاه هر يك از شاخه‌هاي اصلي و ديگر نكات كليدي، ذهن با شروع حركت خود از عنوان مطلب و پايان حركت خود كه به آخرين نكته فرعي ختم مي‌شود مسير خود را طي مي‌كند و هيچ مطلبي از نظر دور نمي‌ماند و تمامي مطالب به يكديگر متصل هستند
 

Design.Ra

عضو جدید
حواس پرتی چیست؟

حواس پرتی چیست؟

حواس پرتی چیست؟
ما می خواستیم روش صحیح مطالعه ی متمرکز را برای شما توضیح دهیم، دیدیم که باید ابتدا حواس پرتی را تعریف کنیم.

شاید شما تا به حال خیلی به " حواس پرتی" فکرکرده باشید و بارها از خود پرسیده باشید که چرا گاهی به هنگام مطالعه حواس آدم پرت می شود؟

ما نمی دانیم که شما برای این سؤال خود چه جوابی پیدا کرده اید اما پاسخ صحیح این پرسش را به شما می کوییم:

"
حواس پرتی چیزی نیست جزتمایل ذاتی ذهن به درگیری و فعالیت."

ذهن شما همواره می خواهد درگیرو مشغول باشد. بنابراین اگرآنچه که اکنون انجام می دهید درشما درگیری و مشغولیت ذهنی ایجاد کند، فکرشما دیگر لزومی احساس نمی کند که به جای دیگر برود و درآنجا درگیرشود. اما اگردرانجام این کار، درگیری ذهنی ایجاد نشود، ذهن شما شتابان به جایی می رود که خود را درآنجا مشغول کند. و این همان حواس پرتی است. برای روشن ترشدن موضوع، مثالی بزنیم:
وقتی دوستتان با شما صحبت می کند، اگربتواند با بیان خود درشما مشغولیت ذهنی و توجه و علاقمندی ایجاد کند، شما با تمرکزفراوان به تمام حرف هایش گوش می دهید. اما اگر او نتواند چنین تأثیری درشما بگذارد چون ذهن شما درگیرنمی شود به سرعت فکردیگری به ذهنتان راه می یابد و شما درحالی که به مخاطب خود خیره شده اید، دارید به چیز دیگری فکرمی کنید. چیزی که درشما درگیری ذهنی ایجاد می کند.
Pذهن شما مدام به فعالیت نیازمند است و این نیازمندی را هنگامی که شما مشغول مطالعه کردن هستید، هم دارد. بنابراین اگرآنچه که می خوانید، درشما درگیری ذهنی ایجاد کند، شما مشتاق و متمرکزپیش می روید. درغیراین صورت چشمتان خطوط را دنبال می کند و ذهنتان درجایی دیگرمشغول می شود. به عبارت دیگر، حواستان پرت می شود.


راه چاره
پیش ازهرچیز، باید به خاطرداشته باشید که این شما هستید که باید ذهن خود را با موضوع مطالعه درگیرکنید.
معمولاً سبک نوشتاری کتاب تلاش می کند که درشما درگیری ذهنی ایجاد کند اما عمده ی کاربا خود شماست.
ما اکنون می خواهیم روش مطالعه ی متمرکز را به شما آموزش دهیم، برای آن که درگیری ذهنی شما پایدار بماند. می خواهیم ذهن شما با جمله جمله ی کتاب درگیرشود. می خواهیم که شما یک مطالعه کننده ی فعال باشید. روش های سنتی مطالعه که شما پیش از این داشته اید، شما را از یک مطالعه ی متمرکزبازمی دارد و باعث می شود که حواس شما مدام پرت شود.



روش های مطالعه ی متمرکز :

" تند خواندن"
راننده ای را درنظربگیرید که با سرعت بسیارکمی مثلاً 20 کیلومتردرساعت درحرکت است. وقتی سرعت این راننده تا این حد کم است، دیگربه توجه و تمرکزفوق العاده ای نیاز ندارد و چون ذهن درگیرنمی شود، مدام درجایی دیگرمشغول می شود. راننده می تواند از داشبورد چیزی بردارد، شیشه را پاک کند، به مناظربیرون نگاه کند و حتی غرق در تخیل شود. اما وقتی سرعت زیاد شد، خود به خود درگیری ذهنی بیشترمی شود و ذهن بیشتر به رانندگی متمرکزمی شود و راننده دیگرفرصت ندارد به چپ و راست نگاه کند و یا مشغولیت های ذهنی دیگری داشته باشد. اساساً ذهن چنان درگیراست که تمایلی برای درگیرشدن در جای دیگر ندارد.

Pدرمطالعه هم دقیقاً همین حالت وجود دارد. وقتی شما به بهانه ی بهترفهمیدن بسیارکند پیش می روید و کلمه به کلمه می خوانید، درگیری ذهنی مطلوبی را ایجاد نمی کنید و ذهن شما که ازاین ساکن بودن کلافه می شود، خود را درجایی دیگرمشغول می کند و حواستان پرت می شود.

ما نمی گوییم آنقدرتند بخوانید که هیچ چیزنفهمید، بلکه می گوییم سرعت مطالعه ی خود را تا آنجا افزایش دهید که یک درگیری ذهنی مطلوب ایجاد شود. دراین سرعت، ذهن متمرکزاست. می بینید که اگرکمی غفلت کنید، سانحه ای رخ می دهد.

حتی اگربتوانید سرعت مطالعه ی خود را به دو برابرافزایش دهید بسیارعالی است چرا که هم دروقت خود صرفه جویی نموده اید وهم با درگیری ذهنی و تمرکز بیشتری خوانده اید.

تا می توانید سرعت مطالعه ی خود را افزایش دهید و سریع ترازآنچه که قبلاً می خوانده اید بخوانید. البته خوب می دانید که این سرعت، نسبی است و درمتون مختلف مانند رمان، ادبیات، شیمی، فیزیک و . . . متفاوت است. مسلماً شما متون ساده تررابا سرعت بیشتر می خوانید. ما می گوییم سرعت خود را با توجه به سرعت قبلی خود سریع تربخوانید. یکی دیگرازمعایب تند خواندن این است که شما وقتی آرام و لغت به لغت می خوانید، درک ذهنی کمتری دارید چرا که ذهن با مفاهیم سروکاردارد نه با کلمات. یادتان باشد مفهوم، همیشه در یک عبارت است نه یک واژه.

وقتی شما کلمه ی شیررا می خوانید، ذهن نمی داند منظورشیرگاواست یا شیرجنگل یا شیرآب. اما وقتی جمله ی " شیرآب را بستم" سریعاً خوانده می شود، درک بهتروسریع تری حاصل می شود.
 

Design.Ra

عضو جدید
ادامه

ادامه

مطالعه ی اولیه:

مطالعه ی اولیه همان گرفتن اطلاعات ابتدایی است. درمطالعه ی اولیه قصد شما کنجکاوکردن ذهن با گرفتن اطلاعات ساده و کم حجم و مقدماتی است.
درمطالعه ی اولیه شما متن را خط به خط نمی خوانید بلکه نگاهی گذرا به متن می اندارید ویک سری مفاهیم اولیه را ازمتن می گیرید که مثلاً متن حول وحوش چه موضوعی است. پس ازآن باید به خود رجوع کنید و ببینید که خودتان ازپیش چه اطلاعاتی درباره ی موضوع دارید و یا این که ازقبل، ازکسی چیزی شنیده اید یا مطالعه کرده اید. اطلاعات اولیه خودتان را به اطلاعات اولیه ی کتاب، در این بررسی اجمالی بیافزایید.


سؤال کردن:
یادتان باشد که پیش ازمطالعه، با یکی دوسؤال، ذهن خود را هدفدارکنید. وقتی می گوییم هنگام مطالعه مدام ازخودتان سؤال کنید، منظورمان این است که پیش ازمطالعه، در حین مطالعه و پس ازآن، می توانید ازخود بپرسید.
شما معمولاً برای طرح سؤالات ازخود یک سری سؤالات حافظه ای کم ارزش می پرسید. مثلاً " بوعلی سینا کی متولد شد؟" ، " جنگ جهانی دوم درچه تاریخی شروع شد؟ " ، " هیمالیا کجاست؟" و. . . این سؤالات معمول، کم ارزش ترین سؤالاتی است که شما می توانید ازخود بپرسید.

نوشتن:
هنگام مطالعه همیشه قلم و کاغذی دردست داشته باشید. چه آنچه که می خوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعه ی آزاد چه کتاب درسی، اعم ازحفظ کردنی یا فهمیدنی.

دریک مطالعه ی فعال و پویا، کمترچیزی می تواند به اندازه ی قلمی که دردست دارید، ذهن شما را درگیرو متمرکزکند.
این قلم ، مهم ترین ابزارشماست. با آن همه چیزرا یادداشت می کنید. اگررمان می خوانید همین طورکه جلومی روید درحاشیه ی کتاب و یا درکاغذی دیگربا نویسنده درگیر شوید. اگرجایی برایتان خیلی جالب بود، درحاشیه بنویسید: " چه جالب " اگربرایتان تعجب آوربود علامت تعجب ! بگذارید. اگربرایتان سؤال برانگیزبود حتی می توانید در حاشیه، سؤال خود را مطرح کنید و حتی درجایی نظرتان را اعلام کنید. نظرتان را با نظرنویسنده مقایسه کنید. یک مطالعه کننده ی فعال با قلم خود مدام با نویسنده درگیرمی شود و عقاید وعواطف خود را خواه موافق خواه مخالف، به شکلی با نوشتن اعلام می کند.
خودتان را ملزم کنید که با نوشتن، نظرخود را بگویید.
این گونه ذهن شما همواره متمرکز می ماند چون ملزم است درهرلحظه عاطفه واندیشه خود را بیان کند. اگرکتاب، کتاب درسی شماست، ازنکات مهم کتاب یادداشت برمی دارید که این یادداشت ها بهتراست دربرگه ای جدا نوشته شود. برای آن که به اهمیت یادداشت برداری پی ببرید، اینک فواید آن را برای شما توضیح می دهیم.
 

Design.Ra

عضو جدید
یادداشت برداری :

یادداشت برداری :

فواید یادداشت برداری :

الفایجاد خلأ ذهنی

تا خلأ نباشد، جذب صورت نمی گیرد و هرخلأ ، همیشه جذبی نیزبه دنبال دارد. تا خالی نشوید نمی توانید به درون بکشید.
اولین و مهم ترین فایده ی یادداشت برداری، ایجاد خلأ ذهنی است. آنچه را که ازکتاب و نویسنده فرا می گیرید، با نوشتن بیرون بریزید تا برای جذب مطالب بعدی آماده شوید.
درروان شناسی مطالعه و یادگیری، یکی ازموانع یادگیری، " منع قبلی" است. منع قبلی یعنی این که مطالبی که شما قبلاً آموخته اید، ازتمرکزشما برمطالب اخیرو فراگیری این مطالب، ممانعت به عمل می آورند. مثلاً وقتی قراراست که شما ده نکته را به ترتیب فرا بگیرید، معمولاً نکات اولیه وابتدایی چنان ذهن شما را به خود مشغول می کنند که یادگیری مطالب بعدی و انتهایی دشوارتر می شود. شما خودتان این موضوع را تجربه کرده اید.
شما دردقایق اولیه ی مطالعه متوجه می شوید که به تدریج تمرکز حواستان کمترمی شود وبیشتردچارحواس پرتی می شوید. علت آن است که همان مطلب اولیه مانع تمرکزبرمطالب بعدی می شوند.
Pبرای این که منع قبلی ایجاد نشود، بهترین ومؤثرترین راه، همین یادداشت برداری است. با یادداشت برداری است که مطالب قبلی ازذهن شما برروی کاغذ تخلیه می شوند و این خلأ ذهنی ایجاد شده، فراگیری مطلب بعدی را آسان ترمی کند.

بتحریک حافظه ی حرکتی
وقتی که می نویسید، دست وقلم شما حرکت می کند. بنابراین نه تنها حافظه ی حسی و چشمی شما بلکه حافظه ی حرکتی شما نیزفعال می شود و مطالب را بهتربه خاطرمی سپارید. حال آن که وقتی یادداشت برنمی دارید و صرفاً می خوانید، فقط حافظه ی حسی شما فعال است که مسلماً بازدهی شما دراین حالت کمتراست.

پازبین رفتن وسواس ذهنی
وقتی که یک سری مطالب را پشت سرهم و دنبال هم می خوانید و مجبورید همه ی آنها را به خاطربسپارید، ذهن شما وسواس پیدا می کند: " مبادا مطالب قبل را فراموش کنم؟ " و درنتیجه به جای آن که به نکات جدید و تازه ای که می خوانید، توجه داشته باشد، به مرور دانسته های قبلی مشغول می شود تا خیالش راحت شود که آن نکات فراموش نشده اند. نوشتن هرمطالب پس ازفراگیری، ذهن شما را آسوده می کند . خیال شما راحت است که این مطلب، جایی نوشته شده و فراموش نمی گردد و این گونه شما با همان تمرکزاولین لحظات، به مطالعه ی خود ادامه می دهید.

تتأکید بردرک و فهم مطلب
توجه داشته باشید که منظورما ازنوشتن این نیست که به کتاب نگاه کنید و رونویسی کنید بلکه می گوییم هرچه را که فرا گرفتید و فهمیدید، به زبان خودتان روی کاغذ بیاورید.
حتماً بعد ازآن که جمله ای را فهمیدید بنویسید آن هم نه به صورت جملات طولانی و متنی کلی بلکه به صورت اشاره ای و کوتاه و مختصر.

مثلاً شما می خوانید:
"
برای آن که یک دستگاه و یا جسمی به جرم m درحال تعادل قرارگیرد باید دو شرط برقرارباشد. اول آن که برآیند نیروهای وارد برآن دستگاه یا جسم صفرباشد. دوم آن که گشتاورنیروهای وارد برجسم یا دستگاه هم صفرباشد."
اگرشما همین طوردرضمن خواندن، جمله ها را برروی کاغذ بیاورید، کارمفیدی انجام نداده اید. یعنی عمل نوشتن شما کمکی به آموختن مطلب نمی کند. اما وقتی که مطلب را فرا گرفته باشید و آن را به طورخلاصه و موجزروی کاغذ بیاورید، به روش صحیح یادداشت برداری کرده اید.
مثلاً وقتی که مطلب فوق را خوب فهمیده باشید، یادداشت مختصری مانند این ازآن بر می دارید:

شرط تعادل این است که مجموع نیروها و مجموع گشتاورها صفر.

و یا به زبان گویای خود تا ن.

خودتان را ملزم کنید که پس ازدرک هرمطلب، چیزی بنویسید. آن وقت نوشته ی شما تأکیدی است برای آن که آن مطلب کاملاً فهمیده و درک شده است.
برای آن که برمختصرنویسی تأکید بیشتری کرده باشیم، چند مثال دیگرمی زنیم. ابتدا شما جمله ای را ازکتاب می خوانید و بعد نوشته ای را که یکی ازدوستان شما پس ازدرک آن مطلب، یادداشت کرده است. بسیارعالی است که شما هم برای تمرین، این جملات را به زبان خود و به مختصرترین شکل ممکن یادداشت کنید.



" دوران 20 ساله ی امامت امام رضا ( ع ) ازسال 183 هجری آغازشد و تا سال 203 ادامه داشت."

امامت رضا (ع):

مدت 20 سال

شروع 183

پایان 203


ث – تداعی نوشته ها

درآخرین مرحله، به نوشته ی خود نگاه می کنید و همه چیز را به خاطرمی آورید. یادمان هست که این نوشته ها اشاره وار و مختصربود.
قصد شما این است که با بیانی اجمالی ترو ساده تربین نوشته ها و مطالب کتاب ارتباط برقرارکنید.
تلاش شما برای برقرارسازی ارتباط میان نوشته های مختصرو مفاهیم کتاب همان درگیری ذهنی است. همان درگیری ذهنی که برای تمرکزحواس به آن نیازمبرم داریم.
پس حالا با هم یک بارروش مطالعه ی متمرکز یا به عبارت بهترمراحل روش مطالعه متمرکز را مرور می کنیم:

تند خواندن

مطالعه ی اولیه

سؤال کردن

نوشتن

تداعی نوشته ها

که این ها همه به نوعی درگیری ذهنی ایجاد می کنند و ذهن شما را ازفکرکردن به موضوعی دیگرو حواس پرتی بازمی دارند.

 

Design.Ra

عضو جدید
ادامه

ادامه

شاید اکنون تصورکنید که مطالعه به این شکل خیلی وقت می برد و ازروش مطالعه ی سنتی شما طولانی تراست اما توجه کنید که شما دراین محاسبه، زمان هدررفته و مطالعه ی غیرمفید و غیرمتمرکزخودرا به حساب نیاورده اید.

شما درروش سنتی مطالعه، وقت فراوانی را با حواس پرتی های متنوع و متعدد ازدست می دهید اما درروش جدید مطالعه، هم ازتلف شدن " وقت " جلوگیری می کنید و هم لحظه به لحظه با علاقه و تمرکزحواس بیشتری مطالعه می کنید و درنتیجه بهتریاد می گیرید

موانع تمركز حواس:
حواس پرتي غالبا به دو دسته كلي تقسيم مي شود:
۱ _ دروني: معمولاً به دلايلي از قبيل بيماري، ضعف، خستگي، گرسنگي، بي خوابي و مانند آن ايجاد مي گردد.
۲ _ بيروني: معمولاً به دلايلي از قبيل مشكلات روحي و عقلي، مشكلات خانوادگي، عدم وجود علاقه، دل زدگي، مشغله ذهني، تخيلات، شرايط نامساعد جوي، سر و صدا، و مانند آن ايجاد مي گردد.


موارد مذكور ، همگي سبب كاهش تمركز حواس مي شوند. تمركز حواس، كليد كارآمدي در امر مطالعه به شمار مي رود. كليد اساسي تمركز حواس، كاربرد فنوني است كه خواننده را در عمل مطالعه فعال مي سازد و سبب ايجاد واكنش در حين مطالعه مي شود.
اين فنون عبارتند از:
۱ _ سؤال كردن: خواننده را به سمت نويسنده هدايت مي كند.
۲ _ استنباط كردن: نتيجه بررسي هايي است كه خواننده از موارد مطالعه شده و نتيجه اي كه از آن مي گيرد انجام مي دهد.
۳ _ تجسم كردن: كاربرد حواس خواننده و جان دادن به كلمات نويسنده است.
۴ _ علامت گذاري و حاشيه نويسي: خواننده را وامي دارد تا درباره ساختمان مطلب مورد مطالعه تصميم گيري كند.
۵ _ ربط دادن: خواننده، مطلب و انديشه هاي نويسنده را با ساير اطلاعات خود ربط مي دهد.
 

Design.Ra

عضو جدید
نكات اساسي در مطالعه:

نكات اساسي در مطالعه:

نكات اساسي در مطالعه:
۱ _ برنامه مطالعه خود را با ديدي واقع بينانه طرح ريزي كنيد و مقدار زيادي از كار را براي يك مدت محدود نگذاريد.
۲ _ گاهي كارهاي غيرمنتظره و پيش بيني نشده ممكن است برنامه مطالعاتي شما را به هم بزند، بنابراين براي اين كارها وقت لازم را پيش بيني كنيد.
P۳_ از بهترين ساعات خود براي مطالعه استفاده كنيد و درسهاي سنگين تر را براي ساعاتي كه بهتر مي توانيد كار كنيد قرار دهيد يعني زماني كه آمادگي ذهني شما بيشتر است.
۴ _ مطالب مشابه را با هم نخوانيد، زيرا با هم اشتباه مي شوند و در كار شما مزاحمت ايجاد مي كنند.
۵ _ به آنچه كه ياد مي گيريد فرصت دهيد تا جا بيافتد، يعني تحكيم پيدا كند تا بيشتر در حافظه باقي بماند و زود از بين نرود.
۶ _ با فاصله زماني مطالعه كنيد تا يادگيريهاي بعدي در يادگيريهاي قبلي تداخلي نكنند.
۷ _ سعي كنيد آنچه را كه آموخته ايد مورد استفاده قرار دهيد و به كار بنديد و حتي الامكان به آنها فكر كنيد.
۸ _ سعي كنيد كل مطلب را در نظر بگيريد و روابط بين اجزا را درك كنيد.
۹ _ براي مطالعه يك فصل ابتدا عناوين درشت را بخوانيد و سپس يك نگاه كلي به فصل بيندازيد و اگر خلاصه فصل وجود داشت آن را بخوانيد و سپس جزء به جزء مطالب را بخوانيد.
۱۰ _ از مطالب مهم يادداشت برداريد.
P۱۱ _ روي يك فصل از كتاب زياد معطل نشويد. درك كامل يك فصل زماني حاصل مي شود كه كل كتاب يا لااقل نصف آن را بخوانيد بنابراين ابتدا با سرعت پيش برويد، بعد دوباره به اول كتاب برگرديد و مطالعه دقيق مطالب را از سر بگيريد.
۱۲ _ اگر در زمان مطالعه افكار مزاحم و فكر كارهاي روزمره در يادگيريهاي شما اخلال ايجاد مي كند، سعي كنيد كه از آنها يادداشت برداريد و هر چه سريعتر آن را از حافظه خود دور كنيد.
P۱۳ _ مجموعه ساعات خود را در هفته بر حسب اولويتي كه به درس خاص مي دهيد بين دروس مختلف تقسيم كنيد. اولويت بندي درسها بر حسب ضعف شما در آن درس يا اهميت درس و يا ضريب آن درس معين مي شود.
P۱۴ _ درسهاي سخت را در يك روز يا يك هفته متمركز نكنيد.
۱۵ _ سعي كنيد پس از هر يك ساعت درس خواندن، پانزده دقيقه به خود استراحت دهيد و در اين مدت هيچ گونه مطالعه (حتي غير درسي) نداشته باشيد.
P۱۶ _ اوقات درس خواندن خود را از كم به زياد برنامه ريزي كنيد. يعني ابتدا با ساعات كمتر شروع كنيد و سپس به مرور تعداد ساعات فعاليت درسي خود را افزايش دهيد.
۱۷ _ سعي كنيد در خلال برنامه تان به فعاليت هاي اجتماعي دلخواه و يا سرگرمي و ورزش مورد علاقه تان بپردازيد و يا در جمع دوستان و اقوام قرار گيريد.
۱۸ _ حتي الامكان در سكوت و فضاي بسته و خلوت مطالعه كنيد.
۱۹ _ مكان مطالعه شما بايد داراي تهويه مناسب و نور كافي باشد.
۲۰ _ معمولا يادگيري در ساعات اوليه روز بسيار بهتر از ساعات انتهاي شب صورت مي گيرد.
۲۱ _ داشتن تفكر مثبت و خريد خوش بينانه نسبت به نتيجه امتحان، بهترين تأمين رواني براي استفاده از حداكثر تواناييهاست.
۲۲ _ با قطعه قطعه كردن مطلب هر كتاب و اختصاص دادن هر دوره زماني به يك قطعه خاص، استرس ناشي از حجم درسها را به حداقل برسانيد.
 

Design.Ra

عضو جدید
تکنیکهای برتر تست زنی در کنکور :

تکنیکهای برتر تست زنی در کنکور :

تکنیکهای برتر تست زنی در کنکور :
افراد بسیاری در امتحاناتی چون کنکور شرکت می‌کنند اما قبول نمی‌شوند. در مواردی علل عدم قبولی آنها به مسائلی غیر از عدم مطالعه یا مطالعه ناکافی مربوط می‌شود. آنها در واقع شیوه‌های پاسخ دادن به سوالات چهار گزینه‌ای را نمی‌دانند. و این مهارتی است که با کمی تکرار و تمرین بدست می‌آید. با این شیوه‌ها شما می‌توانید درصد پاسخهای درستی را که به سوالات می‌دهید افزایش دهید و احتمال قبولی خود را بالا ببرید. این نکات را به ذهن بسپارید و حتما تمرین کنید.

بررسی اجمالی از سوالها داشته باشید.
سوالها را بطور اجمالی بررسی کنید. راهنماییها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سوالها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سوالها زمان‌بندی کنید. این بررسی اجمالی کمک زیادی می‌تواند به شما داشته باشد و از احتمال بروز اشتباه در درک سوالات جلوگیری نماید. همچنین گام اساسی برای شروع کار تست زنی است.

زمان را در نظر داشته باشید
زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمونهای تستی باید مدنظر باشد. سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش زمان‌بندی کنید. بسیار مهم است که مدت زمانی که برای پاسخگوی به هر سوال در نظر می‌گیرید با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سوال تعیین شده هماهنگ باشد. خوب است برای ایجاد هماهنگی ، در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری بوجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم باشد را در نظر بگیرید و به تعدادی سوال با زمان مشخص پاسخ دهید.

سرعت عمل داشته باشید
برخی افراد در کارهایشان سرعت کمتری دارند این افراد بنا به دلایلی میزانی از وقت خود را هدر می‌دهند. این زمانهای از دست رفته در برخی کارها و فعالیتها چندان مشهود نیست ولی در کارهایی چون تست زنی و بویژه سر جلسه کنکور اهمیت اساسی دارد. معمولا کسانی که تمرکز بیشتری دارند و مطالب را خوب خوانده باشند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می‌روند.
ولی برخی افراد به دلیل کندی عمل نه به خاطر فقدان تمرکز وقت را از دست می‌دهند. این افراد باید بیشتر و بیشتر تمرین کنند و سرعت عمل خود را افزایش دهند. برای اینکار بهتر است علت کندی عمل خود را تشخیص دهند و اقدام به رفع آن کنند. برای افزایش سرعت عمل می‌توانید زمانی را برای انجام کارهای خود و بویژه تست زدن اختصاص دهید و سپس سعی کنید در این فاصله تعدادی تست بزنید. رفته رفته سعی کنید تعداد تستهایی را که در این فاصله زمانی می‌زنید افزایش دهید.

دقت کنید
اکثر اشتباهات که در هنگام تست زدن پیش می‌آید مربوط به افعال جملات است. سوالاتی که آخرشان با کلماتی چون می‌شود و نمی‌شود، می‌باشد و نمی‌باشد، است و نیست و … تمام می‌شود ممکن است داوطلب را دچار خطا کند. عدم دقت در هنگام تست زدن موجب می‌شود که فرد گزینه اشتباه را انتخاب کند. نکته دیگر اینکه در آزمونهای چهار گزینه‌ای معمولا چهار گزینه شباهت زیادی بهم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتما بخوانید و با مقایسه آنها را انتخاب کنید.
در سوالات جور کردنی به تدریج که موارد را باهم جور می‌کنید آنها را حذف کنید در این صورت پاسخها کمتر خواهند شد و احتمال کاربرد مجدد آنها کاهش خواهد یافت. در موقع حدس زدن معمولا اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید. پاسخهایی را که می‌بینید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید. سوالات آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید سوالی پیچیده است وقت خودتان را زیاد روی آن سوال تلف نکنید. کنار آن علامت بگذارید تا بعدا به آن پاسخ دهید. همه سوالها را جواب ندهید.
سوالاتی که تصادفی پاسخ داده می‌شود شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند چون هر پاسخ منفی نمره‌ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخهای تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ را نداشته باشید. سوالاتی که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده‌اید یکبار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود. خلاصه‌ای از آنچه را که در پاسخگویی به سوالات چهار گزینه‌ای و انتخاب گزینه صحیح لازم معرفی می‌شود مدتی همراه خود داشته باشید و مرور کنید به این ترتیب موارد بیشتر در ذهنتان حک خواهد شد و سر جلسه بهتر خواهید توانست آنها را رعایت کنید.

تمرینات تست زنی را به موقع شروع کنید.
تست زنی باید در سه مقطع انجام شود. مقطع اول که همزمان با شروع مطالعه مباحث درسی است یعنی اینکه مبحثی که خوانده می‌شود باید تستهای همان مبحث را زد. مقطع دوم زمانی که مباحث و کل کتاب تمام می‌شود و باید تست همه مباحث را زد و مقطع سوم در حقیقت بعد از عید نوروز است و زمانی است که کل دروس تمام شده باشد و حالا باید تست سالهای قبل را زد. این تستهای مختلط و تست کنکور سالهای قبل باعث می‌شود که شخص عادت کند که در یک زمان تست دروس مختلف را بزند و قاطعی هم نکند یعنی به راحتی بتواند در یک زمان تست ریاضی ، شیمی ، فیزیک ، ادبیات و … را بزند و در این میان آنچه در ذهن دارد گم نکند.

با انواع سوالات تستی آشنا شوید
علاوه بر مطالعه دقیق، آنچه در کنکور اهمیت دارد آشنایی با نوع سوالات تستی است. مسلما کسی که با شیوه پاسخ به سوالات تستی آشنایی داشته باشد در آزمون بهتر عمل می‌کند تا افرادی که هیچگونه آشنایی نداشته باشند و این امر با تمرین آسان می‌شود.

سخن آخر
خیلی از عوامل می‌توانند شیوه پاسخ فرد به سوالات را تحت تاثیر قرار دهند. اگر فرض کنیم که تمام شرایط مطلوب وجود داشته باشد و فرد با آگاهی کامل در جلسه امتحان حضور پیدا کرده باشد شیوه تست زنی عامل بسیار مهمی است که به صورت یک کانال ارتباطی دانسته‌های او را بر پاسخ نامه منتقل می‌کند. موارد ساده‌ای چون افزایش سرعت عمل ، دقت و رعایت نکاتی در مورد شیوه پاسخ دادن به سوالها می‌توانند کارآیی شما را بالا ببرند.
 

Design.Ra

عضو جدید
چگونه در جلسه آزمون تست بزنيم؟

چگونه در جلسه آزمون تست بزنيم؟

چگونه در جلسه آزمون تست بزنيم؟
بسياري از داوطلبان در جلسه آزمون اگر با چند سؤال دشوار مواجه شوند ناگهان دستپاچه مي شوند و نظم ذهني خود را از دست مي دهند و احساس مي كنند همه كنكور را از دست داده اند. اين گونه داوطلبان فكر مي كنند ديگران به همه سؤال ها پاسخ مي دهند و فقط آنها هستند كه نمي توانند به سؤال ها جواب دهند متأسفانه اگر سؤال هاي آزموني دشوار باشد دانش آموزان قوي تر بيشتر آسيب مي خورند چرا كه مي خواهند به تمام يااكثر سؤال ها پاسخ صحيح دهند. اما بد نيست بدانيد برخي كساني كه در بهترين ودشوارترين رشته هاي دانشگاهي قبول شده اند در بعضي درس ها نمره كمتر از 40% به دست آورده اند.
اگر دانش آموز خوبي هستيد و چند درس را خوب خوانده ايد؛ مبادا فكر كنيد كه در كنكور بايد به همه سؤالات پاسخ داد. اگر ديديد كه نمي توانيد به چندسؤال متوالي پاسخ دهيد، خود را نبازيد. مطمئن باشيد كه ديگران هم وضع شما را دارند. اعتماد به نفس داشته باشيد حتي بد نيست در اينجا كمي هم از خودراضي باشيد و بگوييدوقتي كه اين سؤال ها براي من دشوار است واي به حال ديگران! داشتن روحيه، در هرمسابقه اي سرنوشت ساز است. از جمله در اين مسابقه علمي كه كنكور نام دارد. به هرحال توصيه مي كنيم در جلسه كنكور به روش زير تست بزنيد. بايد بر اعصاب خود تسلط داشته باشيد و درست مانند يك شطرنج باز ماهر يا يك فرمانده نظامي در سخت ترين شرايط تصميم بگيريد كه چه كار كنيد و بهترين كار در هر لحظه كدام است. در هر لحظه بايدتشخيص دهيد، كدام تست را بايد رها كرد، به كدام تست جواب داد و چگونه زمان را تنظيم نمود. روشي را كه در زير مي گوييم بارها و بارها در منزل و در كنكورهاي آزمايشي تمرين كنيد تا بتوانيد در جلسه كنكور هم آن را اجرا نماييد.

سؤال ها را به ترتيبي كه در دفترچه مي بينيد پاسخ دهيد.اگر در يك درس تسلط بيشتري داريد، ترتيب جواب دادن به سؤال ها را تغيير ندهيد. نظم و ترتيب سؤالات در دفترچه آزمون كاري سنجيده و فكر شده است و درس ها را به طور تصادقي پشت سر هم مطرح نمي كنند حتماً صلاح دانش آموزان و داوطلبان در نظر گرفته مي شود. پس بهتر است شما هم به همان ترتيبي كه سؤال ها در دفترچه مطرح شده است به آنها پاسخ دهيد. درسال هاي گذشته در كنكور سراسري، ابتدا سؤال هاي عمومي مطرح شده است تا داوطلبان آرامش و اعتماد خود را باز يابند سپس سؤالات اختصاصي مطرح مي شود. در ميان دروس اختصاصي نيز اولين درس رياضي است تا شما در زماني كه ذهنتان آمادگي بيشتري دارد به سؤال ها پاسخ دهيد. پس از آن در رشته تجربي سؤالات زيست شناسي مطرح مي شود كه ضريب و اهميت بيشتري دارد و نوع درس نيز كاملاً با رياضي متفاوت است و موجب نوعي استراحت فكري براي شما مي شود. پس از آن نوع درس تغيير مي كند و شما به سؤالات فيزيك پاسخ مي دهيد و در پايان شيمي.

بنابراين ترتيب دروس مختلف بر مبناي كارشناسي دقيق صورت گرفته است وشما نبايد به علت عدم تسلط در يك درس و تسلط بيشتر در درس ديگر ترتيب پاسخ گويي به سؤالات را تغيير دهيد. اما اگر نگران هستيد كه مثلاً با پاسخ دادن به سؤالات رياضي،زمان كافي براي پاسخ گويي به سؤالات استاتیک و ... را نداشته باشيد به نكات بعدي توجه فرماييد.

تمام سؤالات دفترچه را حداقل يك بار مطالعه نماييد.كساني كه يك درس را به طور كامل كنار مي گذارند خواه به اين دليل كه آن درس ضريب كمتري دارد يااينكه آن درس را بلد نيستند، كاملاً اشتباه مي كنند. البته به جز موارد استثنايي آنهم با نظر مشاور و كارشناس. كنار گذاشتن مطالعه يك درس اشتباه است. مي توانيد بخشهاي دشوار يك درس را كنار بگذاريد اما حذف كامل يك درس خطاست. مثلاً داوطلبان گروه رياضي گاهي اوقات به سؤالات درس شيمي پاسخ نمي دهند و برخي داوطلبان رشته هاي تجربي و انساني درس رياضي را حذف مي كنند
.

 

Design.Ra

عضو جدید
شيوه مطالعه و پاسخ دادن به تستها :

شيوه مطالعه و پاسخ دادن به تستها :

شيوه مطالعه و پاسخ دادن به تستها :
الف.سؤالات را به همان ترتيبي كه در دفترچه تنظيم شده است پاسخ دهيد.
ب. هنگام پاسخ دادن به تست ها، به هيچ وجه وقت خود را صرف سؤالات وقت گير يا دشوار نكنيد و در ابتدا فقط به سؤال هايي كه مي توانيد در وقت مقرر پاسخ دهيد، بپردازيد.
Pج . برخي سؤال ها را بلد هستيد ولي تشخيصمي دهيد وقت گير باشند و پاسخ دادن به آنها زمان زيادي ( بيش از وقت مقرر) نيازدارند. اين گونه سؤال ها را با علامت ضربدر×مشخص كنيد و با قاطعيت و خونسردي از آن سؤال عبور كنيد. به اين نكته توجه داشته باشيد كه در كنكور سؤالات ساده و دشوار به يك اندازه نمره خواهد داشت پس بهتر است در زمان ثابت به چند سؤال ساده پاسخ دهيد تايك سؤال دشوار
ممكن است سؤالاتي را اصلاً بلد نباشيد يا برايتان دشوار باشند. اين گونه سؤال ها را با علامت (-) مشخص كنيد و فوراً از آن رد شويد.
ه.هيچ سؤالي را نخوانده رد نكنيد. زيرا ممكن است پس از چند سؤال دشوار چند سؤال ساده پيداكنيد. هر چقدر هم كه تعداد سؤال هاي وقت گير يا دشوار زياد باشد نگران نشويد و سؤالهاي بعدي را با آرامش و به ترتيب بخوانيد تا سؤال هاي ساده تر رابيابيد.
و.پس از پايان سؤالات يك درس مي توانيد به ساعت خود نگاه كنيد متوجه خواهيد شد كه هنوز مدتي از زمان آن درس باقي ماندهاست.
ز.پس از اينكه يك بار سؤالات هر درس را مطالعه كرديد و به سؤالهاي ساده تر پاسخ داديد، فوراً سؤالات درس بعدي را آغاز نماييد.
ح. در تمام دروس به سرعت از سؤال هاي وقت گير يا دشوار با زدن علامت × و - رد شويدو فقط به سؤال هايي كه مي توانيد در وقت مقرر پاسخ دهيد بپردازيد.
ط.پس از آن كه يك بار تست هاي تمام دروس را مطالعه كرديد به ساعت خود نگاه كنيد وببينيد چقدر از كل زمان كنكور باقي مانده است. تا همين جا موفقيت بزرگي نصيب شماشده است زيرا تمام سؤال هايي را كه به خوبي بلد بوده ايد پاسخ داده ايد و پس ازجلسه كنكور افسوس نخواهيد خورد كه وقت كم آورده ايد و برخي از سؤال هاي خيلي ساده را از دست داده ايد.
ي.اكنون وقت باقيمانده را به سؤال هاي وقت گيراختصاص دهيد چند سؤال را كه مي توانيد پاسخ دهيد، ولي وقت بيشتري مي خواهند انتخاب كنيد. شايد جواب بعضي از تست ها را كه در نخستين بار فراموش كرده بوديد اكنون به خاطر بياوريد به هر حال بايد وقت مانده را به خوبي بين تست هاي وقت گير تقسيم كنيد.
ك.تمام صفحات دفترچه سؤالات را به خوبي بررسي كنيد و مراقب باشيد كه بعضي صفحات يا بعضي سؤال ها را فراموش نكرده باشيد.
ل.هرپنج يا ده سؤال يك بار شماره تست ها را در دفترچه سؤالات با شماره پاسخ نامه مطابقت دهيد. اگر اين كار را نكنيد ممكن است در پايان متوجه شويد شماره سؤال دفترچه باشماره پاسخ نامه مطابقت ندارد در اين صورت دست پاچه مي شويد و يافتن محل تستي كه جابجا زده ايد در ميان انبوه تست ها دشوار مي شود.
م.يك كار خطرناك! تعدادي از داوطلبان به سؤالات، در دفترچه سؤالات پاسخ مي دهند و در پايان جواب هارا به پاسخ نامه منتقل مي كنند اين روش خطرناك است و ممكن است وقت تمام شود و شمافرصت نكنيد جواب ها را به پاسخنامه انتقال دهيد.
 

Design.Ra

عضو جدید
ادامه....

ادامه....

زبان و ادبيات فارسي:
از تاريخ ادبيات ، فقط اسم نويسنده و نام كتاب‌ها را حفظ مي‌كنند.
درمورد نثرها فقط كلمات مهم و خود آزمايي ها را مي‌خوانند.
در مورد شعرها به معني شعر و اصطلاحات مهم اكتفا مي‌كنند.
درحالي كه ، براي پاسخ دادن به سوالات ادبيات (به خصوص در 3-4 سال اخير) بايد به همه‌ي كتاب مسلط مي‌بوديم ، چگونه ؟؟؟:
-1
Pتمام درآمدها و تاريخ ادبيات‌ها را خط به خط مي‌خوانيم و به همه‌ي نكاتش از قبيل املا، نگارش، صنايع ادبي اشاره شده، نام مكان‌ها، اشخاص و سبك ادبي آن‌ها، كتب، تاريخ حوادث و وقايع و... توجه مي‌كنيم، و موارد مهم را فيش برداري مي‌كنيم.
-2
متن تمام درس‌ها چه شعر ، چه نثر ، چه داستان و ... را خط به خط مي‌خوانيم و موارد زير را در هنگام خواندن بكار مي‌بريم:
· دور كلمات مهم از نظر املايي خط مي‌كشيم.
· زير كلمات مهم از نظر معنايي خط مي‌كشيم.
· صنايع ادبي(مخصوصا" تشبيهات ، تلميحات ، كنايه ها ، مجازها و...) موجود در متن را با مداد كنار هر جمله مي‌نويسيم.
· قسمت توضيحات را دقيق و كامل مي‌خوانيم و تمام معاني آورده شده براي يك كلمه يا اصطلاح را حفظ مي‌كنيم ، نه يك يا دو معني را.

-3
اعلام و فهرست منابع و اشخاص و مكان‌ها را از آخر هر كتاب بخوانيد و فيش برداري كنيد.
-4
كتاب زبان فارسي (دستور يا گرامر) را خط به خط بخوانيد (فقط به خواندن تعاريف اكتفا نكنيد) و تمام مثال‌ها و تمرين‌هاي موجود را حل كنيد، قواعد را حفظ نكنيد بلكه ياد بگيريد تا بتوانيد در هنگام نوشتن و خواندن متون ديگر از اين قواعد استفاده كنيد و براي جلوگيري از پديده‌ي فراموشي، به دوره، از روي كتاب درسي خودتان، فيش برداري‌هاي خودتان و تست‌هاي سال‌هاي قبل بپردازيد.



بينش اسلامي:
خوشبختانه كتب درسي بينش، بيش‌ترين مورد استفاده را بين داوطلبان دارد، ولي باز هم اشكالاتي در مطالعه‌ي آن ديده مي‌شود ، مثلا" اكثر داوطلبان به كتاب‌هاي قرآن 2و3 توجه نمي‌كنند در حالي كه بين 5 تا6 سوال از آن‌ها مطرح خواهد شد.
خود كتاب بينش را هم كاملا" سطحي ، طوطي وار حفظ مي‌كنند.
به همه ي اسم‌ها و كتاب‌ها و تاريخ‌ها و آيه‌ها توجه نمي‌كنند ، پس حتي همين بينش به ظاهر ساده را هم بايد بهتر از اين‌ها بخوانيم، چگونه ؟؟؟
-1
همه‌ي درس‌هاي كتاب بينش را خيلي خوب مي‌خوانيم و ياد مي‌گيريم.
-2
سعي مي‌كنيم عربي و فارسي تمام آيه‌ها را و اين كه اين آيه يا حديث در مورد چه موضوعي است را خوب ياد بگيريم و به خاطر بسپاريم.
-3
تمام اسامي و نام كتاب‌ها و تاريخ‌هاي مهم ( خصوصا" دروس امام‌ها در بينش دوم) را كه حتي در زيرنويس آمده، به خاطر مي‌سپاريم.
-4
قرآن 2و3 را خوب و بخش به بخش عربي و فارسي باهم، مي‌خوانيم و ياد مي‌گيريم. تمام سرفصل‌ها و اين كه كدام سوره مربوط به كدام موضوع است را خوب به خاطر مي‌سپاريم.
-5
بسيار مهم: مساله‌ي اصلي بسياري از داوطلبان براي بينش فراموش كردن آن است نه خواندن آن. براي جلوگيري از اين پديده به دستورات زير عمل كنيد:
· زود به زود دروس خوانده شده را دوره كنيد و تستهاي آنها حداقل يك هفته پس از آخرين دوره بزنيد.
· بهتر است دوره فقط از روي كتاب درسي خودتان باشد، چون وقتي شما براي اولين بار از روي كتاب درسي مطلب را حفظ كرده‌ايد، دقيقا در حافظه ي بينايي شما شكل و رنگ و طرح و مطالب آن صفحه حك مي‌شود، پس اگر دوره هم هميشه از روي يك منبع باشد ، مي‌تواند به ياد آوري توسط حافظه‌ي بينايي كمك كند.
· از خواندن جزوات خلاصه شده و گلچين شده‌ي بينش بپرهيزيد، زيرا خط به خط كتاب و حتي زيرنويس‌ها مهم هستند و مورد سوال واقع خواهند شد.
· احكام را خوب ياد بگيريد بعد حفظ كنيد، زيرا كه جملات دروس احكام كمي ثقيل هستند و اگر شما درست حكم را متوجه نشويد، قطعا" تست را اشتباه خواهيد زد.
زبان انگليسي:

كتاب زبان هم تقريبا" محروم واقع شده است. اكثر داوطلبان گرامر را از روي جزوات مي‌خوانند و معني لغات را هم از آخر هر درس و يا لغت‌هاي نوشته شده، همراه با معني ( به صورت فلش كارت و ....) حفظ مي‌كنند.
در حالي كه لغات زبان بسيار زياد و فرارند و بايد راهكارهاي بهتري براي يادگيري آن‌ها به كار گيريم. چگونه ؟؟؟
-1 كتاب زبان ( مخصوصا" پيش دانشگاهي ( را از ابتدا شروع مي‌كنيد به خواندن و در آوردن معني لغات از ديكشنري ( زيرا لغتي كه در جمله ياد گرفته شود و با پيدا كردن به حافظه سپرده شده باشد، خيلي عميق‌تر و بهتر از لغتي كه خارج از جمله با معني حاضر و آماده حفظ شده است، در ذهن باقي مي ماند).
- 2 تمام بخش‌هاي كتاب زبان از جمله لغات ، متنها ، صورت و پاسخ تمرينها و.... را بايد بخوانيد و لغاتش را در آوريد نه اينكه به لغات آخر هر درس اكتفا كنيد..
3
P - لغت‌ها را سعي كنيد با يك يا چند مترادف انگليسي ياد بگيريد.
- 4
P لغت‌هاي مترادف و متضاد در كنار هم بسيار راحت‌تر به خاطر سپرده مي‌شوند.
- 5 تست‌هاي زبان را به صورت مخلوط بزنيد نه طبقه بندي.
- 6 در هنگام زدن تست چه گرامر باشد، چه درك مطلب و چه تست لغت ، صورت تست و گزينه‌ها را معني كرده و لغات جديد را فيش برداري كنيد. اين كار به شما كمك مي كند دايره ي لغاتتان بسيار وسيع شود. مخصوصا اگر داوطلب شركت در كنكور منحصرا زبان هم هستيد، اين يكي از كارهاي واجب بر شما خواهد بود.
- 7 صحبت كردن در كلاس با همكلاسي ها يا در خانه با يكي از افراد تحصيل‌كرده، به زبان انگليسي دشوار ولي بسيار مفيد خواهد بود.
8 - لغات زبان را ، از روي كتاب درسي خودتان و در جمله دوره كنيد.
- 9 لغات مهم را فيش برداري كنيد تا در وقت‌هاي تلف شده (اتوبوس ، مترو ، مطب دكتر يا صف‌هاي مختلف) بتوانيد مروري برآن‌ها داشته باشيد.

 

Design.Ra

عضو جدید
ادانه.........

ادانه.........

ریاضی:
درس رياضي براي رشته ي رياضي ، مباحث بسيار گسترده و مهمي را شامل مي شود كه بيش‌ترين ضريب را دارد و در بالا و پايين شدن تراز خيلي موثر است. مواردي كه بايد در يادگيري رياضي در نظر گرفته شود، به قرار زير است:
-1
بهتر است رياضيات را از همان اول دبيرستان كم كم و پله پله سر كلاس خوب ياد بگيريم، زيرا كه رياضي، درسي زنجيروار است و وقتي سنگ بناي يك مبحث را بد بگذاريد، روي فهميدن و يادگيري خيلي از موارد ديگر تاثيرجبران ناپذيري مي گذارد .
-2
كتب درسي رياضي بسيار مهمند، و اين در حالي است كه 99 درصد دانش آموزان رياضي را فقط از روي جزوه و كتاب‌هاي كمك آموزشي مي‌خوانند.
3
P -براي شروع، از كتاب اول دبيرستان شروع كنيد (البته چون مباحث آن بسيار ساده است و اكثرا در سال‌هاي بالا تكرار شده است، لزومي ندارد خط به خط كتاب را بخوانيد و مثال‌ها را حل كنيد. فقط به دوره‌ي فرمول‌هاي ارائه شده و حل تمرين‌هاي سخت آخر هر مبحث بپردازيد(.
-4
با اين كار قشنگ روي غلتك مي افتيد و متوجه مي‌شويد كه چگونه بايد با كتاب درسي رياضي كنار بياييد و چقدر مفيد است.
5
- خوب حالا كتاب‌هاي سنگين‌تر مثل : رياضي سال دوم ، آمار، حسابان، جبرواحتمال، هندسه، ديفرانسيل، گسسته، هندسه تحليلي (براي رشته ي رياضي)، رياضي سال دوم و سوم و پيش دانشگاهي (براي رشته‌ي تجربي و انساني ) را به ترتيب زير بخوانيد:
· تمام متن كتاب را خط به خط بخوانيد.
· مثالهاي داخل متن را بدون نگاه كردن به حل آن‌ها حل كنيد، سپس حل خود را با حل كتاب مقايسه كنيد.
· تمرين‌هاي كتاب را دانه به دانه بدون نگاه كردن به حل المسائل حل كرده، سپس اشكالات خود را از معلمان ، همكلاسي‌ها ويا ... بپرسيد، در غير اين صورت به دفترحل تمرين يا حل المسايل مراجعه كنيد.
· هيچگاه فرمولها را حفظ نكنيد ، زيرا بزودي فراموش مي‌كنيد ، تازه اگر هم فراموش نكنيد، نمي‌توانيد در حل تست‌ها از آنها استفاده كنيد، چون فقط آنها را حفظ كرده‌ايد و نمي دانيد كجاها كاربرد دارند.
· Pوقتي مطلب را از روي كتاب خوانديد و مثال‌ها و تمرين‌ها را حل كرديد، بايد آنقدر از آن مبحث تست بزنيد تا فرمول‌ها و راه حل‌ها به همراه كاربردشان ملكه‌ي ذهنتان شوند.
· براي دوره و تمرين تست زدن ، از تستهاي كنكورهاي گذشته استفاده كنيد.
Pمثال : شما مبحث تابع را كامل از كتاب خوانده‌ايد، حدود 50 تست از اين مبحث را انتخاب مي كنيد، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه كردن به پاسخ‌هاي تشريحي حل كنيد، يعني دقيقا" ذهن خود را درگير سوالات نماييد و راه حل‌هاي مختلف را براي رسيدن به پاسخ درست، امتحان كنيد، بعد از تمام شدن اين 25 سوال به پاسخ تشريحي مراجعه كنيد و پاسخ‌هاي خود را مقايسه كنيد.
مهم: كنار هر كدام از سوالات كه نتوانسته بوديد هيچ راه حلي براي آن‌ها ارائه دهيد علامت منفي و كنار سوالاتي كه كامل حل كرديد ولي به پاسخ غلط رسيديد علامت ضربدر و كنار سوالاتي كه نصف راه حل را رفته‌ايد ولي بالاخره هيچ كدام از گزينه‌ها را درنياورديد، علامت مثبت بگذاريد و دست آخر، كنار سوالاتي كه با راه حل درست به پاسخ درست رسيده‌ايد ، هيچ علامتي نگذاريد.
خوب اين كار به چه دردي مي خورد ؟ به درد دوره كردن مفيد و سريع ، يعني در دور دوم كه شما خواستيد اين تست‌ها را دوباره بزنيد ، (حداقل بعد از دو هفته) به حل تست‌هاي علامت‌ دار مي‌پردازيد و هر كدام را كه توانستيد حل كنيد، علامت كنارش را پاك مي كنيد.
وقتي مي‌توانيد بگوييد كه من به كل اين 25 تست با نكاتش مسلط شده‌ام ، كه هيچ علامتي كنار هيچ تستي باقي نماند.
با اين فرم خواندن و تست زدن، نه نيازي به حفظ كردن فرمول‌ها و نه نيازي به حفظ كردن نكات تست‌ها خواهيد داشت، و نه احساس مي كنيد آن تست‌ها و نكاتشان را پس از مدتي فراموش كرده ايد.
هشدار:
درس رياضي براي رشته هاي تجربي و انساني هم بسيار مهم و نمره آور است ، در حالي كه خيلي از بچه‌هاي تجربي و مخصوصا انساني كل درس رياضي و يا بخش عظيمي از آن را كنار مي‌گذارند، يعني اصلا به سراغ رياضي نمي‌روند.
شما حتي اگر هم، بدون توجه به رياضي از سد كنكور رد شويد و در هر رشته‌اي كه قبول شويد، به خاطر ضعيف بودن درس رياضي‌ تان در دانشگاه با مشكلات زيادي روبرو خواهيد شد.
فیزیک:
در مورد درس فيزيك هم قضيه تقريبا مشابه است، فقط شما بايد به متن كتب فيزيك و تعريف‌ها و مثال‌ها هم كاملا توجه كنيد، مثال‌هاي داخل متن و تمرين‌هاي آخر هر فصل هميشه عينا و يا با كوچكترين تغييري صورت تست‌هاي كنكور بوده‌اند. اين در حالي است كه 99% بچه ها اصلا" توجهي به كتاب درسي فيزيك ندارند و وقت گذاشتن روي حل تشريحي مثالها وتمرينها را اتلاف وقت مي‌دانند. آمار سازمان سنجش در كنكور 84 نشان مي‌دهد كه فقط 3% از كل بچه ها به چند سوال مفهومي– تعريفي فيزيك كه مستقيما از متن كتاب طرح شده‌بود ، پاسخ صحيح داده‌اند.
توصيه:
البته در مورد دروس رياضي و فيزيك ، اين كه شما درس را سركلاس خوب گوش دهيد و بفهميد هم مهم است، يعني فكر نكنيد كه اگر درس را سر كلاس نفهميدم، بعدا" خودم مي‌خوانم و ياد مي‌گيرم . قبل از كلاس درسي را كه قرار است داده شود، روزنامه وار بخوانيد تا پيش زمينه‌ي ذهنتان آماده‌ي دريافت باشد، و در هنگام توضيح مبحث آمادگي پرسيدن اشكالات و فهميدن كامل درس را داشته باشد.
بچه ها !!
اين قدر دنبال فرمول‌هاي طلايي و نكات نقره اي وراه حل‌هاي كوتاه و كتاب تست‌هاي معجزه آسا نباشيد، بلكه كتاب درسي‌تان را خوب مطالعه كنيد.!!!!!!!
 

Design.Ra

عضو جدید
هدف از گذاشتن این تاپیک ...

هدف از گذاشتن این تاپیک ...

باسلام به دوستان گرامی
هدف از گذاشتن این تاپیک این بود که بچه هایی که قصد مطالعه دارند یا کنکور ؛ روش صحیح مطالعه را بدانند یا اطلاعات خود را تکمیل کنند
همین جور که می بینید نوشته ها دچار غلطهای تایپی و ویرایشی می باشند امیدوارم که دچار اشتباه نشده باشید همچنان اشتباهات راحت میتوان تشخیص داد.
مقاله های دیگری نیز می باشند که درادامه اگر استقبال خوب بود ارائه خواهم داد.
 

Similar threads

بالا