طراحی مکانیکی از تئوری تا عمل

mareza

عضو جدید
برمیگردیم به بحث اصلی
در بازار یک معادل سازی اسمی نیز برای فولاد ها وجود دارد مثلا فولاد هایی با قابلیت سخت کاری را فولاد با جنس خشکه مینامند البته این خانواده که گاهی کلا spk هم نامیده میشود دارای تعداد زیادی عضو هست مثلا 2080 که در واقع همان spk است که بیشتر برای سنبه های برشی استفاده میشود یا 2511 که سختی کمتری بعد از عملیات حرارتی گرفته ولی در عوض خیز بیشتری دارد و در برابر نیرو خمش بیشتری از خودنشان میدهد د و در سنبه های خمش استفاده میشود این اختلافها در در خواص گرچه به صورت جزئی میباشد ولی در عمل هرکدام را برای منظور خاصی ممتاز گردانیده است. این خانواده حدودا بین 48 تا 54 راکول HRC سختی میگیرند گروه بعدی به نام گروه خشکه هوایی معروف شده اند نام دیگر این گروه فولاد های تند بر نیز میباشد که ترجمه فارسی مخفف hss است خواص این گروه تقریبا همانند گروه قبلی است با این تفاوت که بعد از عملیات حرارتی سختی بین 60 تا 64 راکول (HRC) به خود میگیرند از اعضای معروف این خانواده میتوان به 3343 اشاره کرد
خانواده پر مصرف بعدی گروه فولاد های سمانتاسیون است این گروه که مناسب عملیات حرارتی سمانتاسون هستند بعد از انجام این عملیات به قطعه ای با سطح سخت و مغز نرم تبدیل میکند این خاصیت باعث میشود تا در برابر خمش به خاطر مغز نرمشان از شکستگی ترد در امان بمانند آشنا ترین نام در این گروه ck45 است که شماره 1740 را در استاندارد دین به خود اختصاص داده این فولاد تا حدود 45 راکول سخت میشود همخانواده او 1191 است که حدود 40 تا 38 راکول سختی گرفته و قابلیت خمش بیشتری دارد این خانواده معروف به فولاد های مقاوم به سایش هم هستند و برای قطعاتی که دارای حرکات رفت و برگشتی هستند مناسبند

گروه پر مصرف بعدی خانواده فولاد های ساختماتی است که با علامت اختصاری st در اول عددی که معرف استحکام فولاد است تشکیل شده مثل فولاد معروف st37 این فولاد در بازار به آهن معمولی نیز مشور است! این گروه عملات حرارتی نمیشوند و برای مصارف عمومی کاربرد زیاد دارند نکته فابل توجه همان عدد بعد از st است که با بالاتر رفتن ان فولاد محکمتر میشود مانند st52 , st60
اطلاعات جامع تر و کامل تر را از کتاب کلید فولاد نشر طراح (ناشر هندبوک قبلی) میتوانید بدست آورید
توصیه میکنم قسمتهای اول این کتاب که دارای توضیحات است را به دقت مطالعه کنید
 
آخرین ویرایش:

mareza

عضو جدید

دوستان عزیزی که این سری مطالب رو پیگیری میکنند در صورت تمایل اطالاعات تخصصی خودشون مثل گرایش تحصیلی. ترم . دانشگاه. در صورتی که مشغول کار هستند نوع کار یا پروژه هایی که کار کردند یا در حال کارند و تجربیاتی از این دست یا چیز هایی که فکر میکنن لازمه رو بگن تا من بتونم مطالب رو فراخور حال همه عرض کنم

ادامه بحث..
قبل از هر چیز اشاره کنم که ماشین کاری فولاد های عملیات حرارتی شونده بسیار مهم است زیرا به محض بالا رفتن دمای قطعه فولاد شروع به سخت شدن به صورت موضعی میکند و سخت شدن همانا و گرمتر شدن همانا در این پروسه زنجیری; گاه سختی به جایی میرسد که الماس هم به سختی توانایی براده برداری دارد
 

HADI DIBAJ

عضو جدید
سلام جناب مدير
اميدوارم اين تايپك را ادامه بدهيد تا افراد علاقه مند باشگاه از ان استفاده كنن ودر كار گروهي در باشگاه شركت كنن و اين احساس به ما دست بدهد كه در باشگاه به معلومات ما اضافه ميشه و ما فعالتر باشيم
متشكرم.
 

tsp.co

عضو جدید
سلام جناب مدير
اميدوارم اين تايپك را ادامه بدهيد تا افراد علاقه مند باشگاه از ان استفاده كنن ودر كار گروهي در باشگاه شركت كنن و اين احساس به ما دست بدهد كه در باشگاه به معلومات ما اضافه ميشه و ما فعالتر باشيم
متشكرم.

سلام!
هدف هم همینه و از ذوست عزیز جناب mareza هم سپاسگذارم که داتسته هاشون رو نتیجه سالها تجربشون هست به این راحتی در اختیار ما قرار میدن! من خودم به غنوان کسی که به نوعی مشغول کار در صنعت هستم می دونم این تجربیات با چه زحمتی بدست اومده!
بازم تشکر!
 

mareza

عضو جدید

سلام
ادامه بحث فولاد ها
فرض میکنیم که همه دوستان مفهوم منحنی تنش، کرنش رو درک کرده باشند و همینطور در خاطر اونها مونده باشه. فولاد های خام قبل از عملیات حرارتی به هر نوع، در گروه مواد نرم طبقه بندی میشوند و دارای دو نقطه بحرانی در منحنی تنش ،کرنش هستند.اول تنش تسلیم دوم تنش شکست.مقادیر این تنش ها را میتوان تحت عنوان استحکام فولاد از جداول و استاندارد ها استخراج کرد همچنین مدول الاستیسیته هم معتبرو موجود است ولی تمام این اعداد و ارقام قبل از عملیات حرارتی معتبر میباشد و بعد از آن تمام اطلاعات شما عوض خواهد شد!
برای فولاد های که سخت کاری شده اند آنهم به صورت کلی نه سطحی، در واقع منحنی تنش ،کرنش آنها از حالت نرم به سخت تبدیل شده است. این دسته از فولاد ها تنها دارای نقطه شکست هستند .یعنی قبل از شکست هیچگونه تغییر شکلی ندارند(این فولاد ها تحت بار خمشی همانند شیشه شکسته و زیر بار پرسی خرد خواهند شد)البته تنش شکست فولادها تابعی از سختی آنها است ولی از لحاظ عددی من تا کنون به مرجعی بر نخورده ام که در آن قید شده باشد که مثلا 3343 در سختی 58 HRC استحکام 1x مگا پاسکال و در سختی 62 HRC استحکام x2 مگا پاسکال دارددر واقع هیچ مقدار قابل استنادی در دست نیست!
پس طراحی را بر چه مبنایی باید انجام داد؟
کسی جوابشو میدونه؟ اگه نه مطالب قبلی رو مرور کنید حتما پیدا میکند
منتظرم
 

zarghami1

عضو جدید
سلام!
قبل از هر چیز از جناب mareze تشکر و قدر دانی کنم، که با این همه حوصله و دقت برای ما وقت صرف میکنند. (سپاس گذارم)
جناب mareze:
1.لطف بفرمایید در مورده اینکه چگونه اسامی تجاری (بازاری) مواد رو با اسامی استاندارد (کتاب ولی نژاد) تطبیق بدم توضیح بیشتری بدید.
2.در مورده استاندارد کهلر بیشتر توضیح میدین؟ چی هست؟ اصلا از کجا باید بیاریمش!؟
3.دو عدد اخر چه مفهومی داره 1191 منظور از 91 چیه؟
4.در مورده این مطلب که چه گونه از روی علائم سطحی جنس رو تشخیص بدیم توضیح بیشتر میدید؟ (مظورم از علایم سطحی اتش سنگ، نوع براده، صدای فلز، سطح ماشین کاری شده و ...)
قابل توجه دوستان: معمولا توی بازار کار اگه برای شناخت جنس فلز پیش دستی کنید و صحیح تشخیص بدین فکر میکنن آخره مهندسی.( از روی همین علائم)
5.بنده:
دیپلم فنی هنرستان-ساخت و تولید
کاردانی-ساخت و تولید. گرایش قالبسازی (دانشگاه ازاد اسلامشهر)
ترم2 کارشناسی-ساخت و تولید. گرایش ماشی ابزار (دانشگاه رجائی)
6ماه ماشین کار و طراح در یک کارگاه ساخت قالب پرس (قیلتر هوا). مدت کمی سری تراش. مدت کم تری هم جوشکار
اگر توضیحاتتون حول ساخت باشه من که خوشحال میشم!
__
جناب مدیر:
پیش تر در مورده این که از این جمع مجازی گریزی هم به یک جمع حقیقی بزنیم پیشنهاد داده بودم. (برای اشنایی بیشتر با تخصص هم دیگه) اما متاسفانه جوابی نگرفتم.
دوستان اگر نظری دارند، موافق یا مخالف بگن دیگه..!
__
دوستــــان:
در ادامه فرمایشات جناب mareza عرض میکنم که اگه مثله خوده من از این اعداد و کدها که معروف به استانداردها هستند، ســــر در نمیارن به کتاب شناخت و خواص مواد (که در هنرستان به بچه های ساخت و تولیدو نقشه کشی درس میدن ) مراجعه کنید. از صفحات 120تا 150 کتاب روش خوندن کدها به خوبی توضیح داده! متاسفانه ebook کتا رو ندارم. شاید بشه از سایت طبیان نت دانلود کرد. شابک کتاب 96407377 شماره درس1526
در ضمن به دوستان توصیه میکنم که کتاب رو کامل بخونید، دیده خوبی میده!
البته میدونم که همه بلدن ولی گفتم که محکم کاری بشه.:smile:
 

m.ramezani

عضو جدید
سلام
مدتی هست که بنا به ضرورت شغلی درباره موضوعی که در این تاپیک مطرح کردید در حال جستجو هستم . منظورم این است که برای طراحی یک ماشین چه نوع پارامترهایی مهم است . یعنی علاوه بر پارامترهای مهندسی از قبیل تحلیل نیروها و ابعاد واندازه ها واز این قبیل به پارامترهای طراحی پرداخت. مثلا نکات کلی و جامع درباره اصول مونتاژ ویا سهولت دسترسی به یک نوع قطعه خاص و از این موارد که حتما در باید در مرحله طراحی لحاظ شود.
مطمئن هستم که یک سری استاندار کلی در این مورد وجود دارد ولی من متاسفانه نتونستم آنها را پیدا کنم .
امیدوارم توانسته باشم منظورم را خوب بیان کرده باشم.
لطفا مطالب این تاپیک را ادامه بدهید
ممنون
 

mareza

عضو جدید
سلام!
قبل از هر چیز از جناب mareze تشکر و قدر دانی کنم، که با این همه حوصله و دقت برای ما وقت صرف میکنند. (سپاس گذارم)
جناب mareze:
1.لطف بفرمایید در مورده اینکه چگونه اسامی تجاری (بازاری) مواد رو با اسامی استاندارد (کتاب ولی نژاد) تطبیق بدم توضیح بیشتری بدید.
2.در مورده استاندارد کهلر بیشتر توضیح میدین؟ چی هست؟ اصلا از کجا باید بیاریمش!؟
3.دو عدد اخر چه مفهومی داره 1191 منظور از 91 چیه؟
4.در مورده این مطلب که چه گونه از روی علائم سطحی جنس رو تشخیص بدیم توضیح بیشتر میدید؟ (مظورم از علایم سطحی اتش سنگ، نوع براده، صدای فلز، سطح ماشین کاری شده و ...)
.:smile:

سلام
اول تشکر میکنم نسبت به اینهمه لطف شما
1 [جداولی به صورت پوستر توسط شرکتهای تولید فولاد چاپ شده که در آن خانواده فولاد ها با استاندارد های مختلف نشان داده و معادل سازی شده استاندارد هایی مانند DIN ,BOHLER, ISO ,JIS , وغیره .خواص ومورد مصرف انها هم ذکر شده است.
فولاد جوان و فولاد آرمنیان از این پستر ها در نمایشگاه ها توزیع میکنند.
تا انجایی که حضور ذهنم یاری میکند فکر میکنم محل فولاد جوان در چهار راه شاد آباد و خیابان صنایع فلزی باشه
2 استاندارد بهلر قدیمیترین استاندارد فولاد و مربوط به آلمان است . مرجع خاصی رو به غیر از منابعی که توسط شرکتهای بزرگ فروش فولاد ارائه شده ،نمی شناسم ولی حتما مرجعی برای این استاندارد وجود دارد. برای تحقیق و مطالعه میتوانید به سازمان صنایع واقع در خیابان کریم خان پشت کلیسا مراجعه کنید
3برای خانواده هایی غیر از ST ها نمیدانم! ولی برای این خانواده نشانگر استحکام فولاد به MPa است مثلا ST37 دارای استحکام 370 MPa است البته حدودی نه دقیقا
4 این مهارتی است که باید توسط خود شما در اثر ممارست بوجود بیاید.وگرنه من هرچه فکر میکنم فرق سطح فولاد معمولی با فولاد برشی را نمیتوانم توضیح بدهم ولی فولاد های برشی معمولا دارای سطحی براق تر دارند و کمی متمایل به طلایی هستند
فولاد های معمولی در هنگام تراشکاری صدای دمپ شده به صورت خرخر تولید میکنند ولی فولاد های برشی معمولا سوت کشیده وصدای زنگ دار تولید میکنند البته از روی این توضیحات فکر نمیکنم کسی بتواند نوع فولاد را تشخیص دهد این کاملا یک مهارت شخصی است . البته برای شما که کاملا ساخت و تولیدی هستید این توانایی آنهم در حد مطلوب تا الان باید ایجاد شده باشد

قبلا در دانشگاه شما دو استاد دوقلو به نام های دکتر مهرداد و افشین کازرونی تدریس میکردند البته فکر کنم دکتر افشین کازرونی رئیس گروه بودند از اساتید بسیار خوب و پر بار بودند.من احساس دین زیادی نسبت به هر دوی آونها دارم. نمیدونم که الان هم در این دانشگاه مشغول هستند یا نه؟
اگر هستند میشه لطفا ساعات حضورشون رو سوال کنید می خواستم برای تشکر حتما به دیدنشون بیام و البته خوب سعادت آشنایی با شما هم نصیبمون میشه
از زحمتی که میکشد ممنونم
 
آخرین ویرایش:

mareza

عضو جدید
سلام
مدتی هست که بنا به ضرورت شغلی درباره موضوعی که در این تاپیک مطرح کردید در حال جستجو هستم . منظورم این است که برای طراحی یک ماشین چه نوع پارامترهایی مهم است . یعنی علاوه بر پارامترهای مهندسی از قبیل تحلیل نیروها و ابعاد واندازه ها واز این قبیل به پارامترهای طراحی پرداخت. مثلا نکات کلی و جامع درباره اصول مونتاژ ویا سهولت دسترسی به یک نوع قطعه خاص و از این موارد که حتما در باید در مرحله طراحی لحاظ شود.
مطمئن هستم که یک سری استاندار کلی در این مورد وجود دارد ولی من متاسفانه نتونستم آنها را پیدا کنم .
امیدوارم توانسته باشم منظورم را خوب بیان کرده باشم.
لطفا مطالب این تاپیک را ادامه بدهید
ممنون

سلام
میخواستم یک نکته ضروری رو که معمولا در طراحی نادیده گرفته میشه رو با عرض پوزش یادآوری کنم
در هنگام طراحی، قیدوبست ها را به گونه ای طراحی کنید که اگر بعد از شما کسی مجبور شد که دستگاه شما را تعمیر کند ،از شما به نیکی یاد کند.
حتمآ در تعمییر گاه خودرو به مکانیک هایی که برای باز کردن، پیچی که جای آچار خور مناسب یا جای دست مناسب ندارند، مشغول یاد کردن از سازنده خودرو هستند، برخورده اید!

موفق باشید
 

mareza

عضو جدید
پس طراحی را بر چه مبنایی باید انجام داد؟
کسی جوابشو میدونه؟ اگه نه مطالب قبلی رو مرور کنید حتما پیدا میکند

منتظرم



دوستان عزیز کسی نظری راجع به سوالی که پرسیدم نداره؟
 

zarghami1

عضو جدید
سلام!
مرسی از لطف تون.
اسم این اساتید رو تا حالا نشنیدم. حداقل مطمئنم که تدریس نمیکنن. ولی مپرسم شاید تو دفتر پژوهشی و ... باشن! مدیر گروه زمانی که من رفتم دکتر عرب بود الانم دکتر آشنای قاسمی هستند. مگه شما هم اونجا خوندید؟
راستی یه دیتیل از خودتون نمیدید؟

سوال های سخت، سخت میکنید...!
من که طراح نیستم ... بقیه باید جواب بدن! ;) من که ساختیم!:redface:

ولی 1.یه چیزایی راجع به هارمونی
2.این که انتخاب قطعه بایید هم آهنگ با بازار باشه.
3.یه چیزایی در مورده پیچ ها
4.یه قانون صلایی هم یاد گرفتیم!:smile:
 

mazahery

عضو جدید
سلام دوستان
با تشکر از دوست عزیز آقای mareza به خاطر اطلاعات مفید و ارزنده شون و مدیریت این بخش از تالار به خاطر ترتیب دادن چنین تاپیک مفیدی.:gol::gol::gol:
دمتون گرم;)من که خیلی استفاده کردم،واقعا مفید بود.پیشنهاد میکنم هر چه زودتر یک پروژه واقعی مثل طراحی لیفتراک که ابتدا پیشنهاد شد یا هر پروژه ای که فکر میکنید مناسبه این سطحه تاپیکه رو شروع کنیم تا در کنار هم و از هم بیشتر بیاموزیم،من که بسیار مشتاقم و اعلام آمادگی در حد وسعم (از لحاظ توان طراحی) میکنم.امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفته...
در مورد سوال دوستمون،من متاسفانه اطلاعات مفیدی در این زمینه ندارم،چون تازه با مبحث انتخاب جنس و ماده البته در این سطح آشنا میشم(البته به غیر از اطلاعات دانشگاهیم:))،اگه میشه خودتون راهنمایی کنید.البته حدس میزنم با در نظر گرفتن یک بیس از لحاظ نوع خاص فولاد در استحکام خاصی ،این مساله رو در ظریب اطمینان اعمال میکنند.:warn::warn:
باتشکر:gol:
 
آخرین ویرایش:

mareza

عضو جدید
سلام
با عرض معذرت د رچند روز گذشته ترافیک کاری بالایی داشتیم و به همین دلیل از ادامه بحث عقب موندم ولی سعی میکنم حتما در این چند روز بحث عملیات حرارتی رو به جای مطلوبی برسونم
با تشکر
 

mareza

عضو جدید
سلام
در قسمت قبل به این نکته اشاره شد که خواص فولاد ها پس از عملیات حرارتی تغییر کرده و به علت نبود اطلاعات درباره خواص جدید،پایه و مبنایی برای طراحی وجود نخواهد داشت.
برای گذر از این مشکل دو راه وجود دارد.
اول برای قطعاتی که ما اختیار خاصی درباره شکل قطعه نداریم.مثلا فرض کنید که میخواهید یک سوراخ گرد به قطر 10 میلیمتر روی ورق 3 میلیمتری به روش پرس با قالب فلزی ایجاد کنید. آیا میتوانید قطر سنبه را با توجه به تنش وارد بر آن طراحی کنید ؟ البته که نه! تنها انتخاب شما جنس و سختی نهایی فولاد پس از عملیات حرارتی است. در واقع شما با افزایش نسبت ضخامت ورق به قطر سنبه باید سختی بیشتری به سنبه خود بدهید که نتیجه آن تغییر جنس از مثلا 2080 به 3343 یا در نهایت تنگستن کابراید میباشد.در بعضی از موارد شرایط بقدری بغرنج خواهد شد که شما ناچار هستید عمر کوتاه سنبه با به عنوان یک مسئله غیر فابل تغییر بپذیرید.مثلا مجبور باشید هر 10000 ضرب یک سنبه از قالب تعویض کنید که معمولااینگونه موترد بسیار نادر است.
اما راه دوم که شما در آن میتوانید هندسه قطعه را تا حدی تغییر دهید. دقیقا به خاطر این آزادی عمل شما گرفتار یک معادله چند مجهولی هستید،جنس فولاد،سختی آن ،هندسه قطعه وعمر قطعه مجهولاتی هستند که از طرفی در رابطه با هم تغییر میکنند یعنی افزایش یکی باعث کاهش یا افزایش دیگری شده ومحاسبات را پیچیده میکند و از طرف دیگر هر یک به تنهایی دارای شرایط مرزی میباشند.
برای طراحی این قبیل قطعات باید آنها را در مجموعه در نظر گرفت .دقت کنید ،دامنه این مجموعه را به قدری گسترش دهید مپکه اولین پایه برای طراحی را بدست آورید گسترش بیش از اندازه این دامنه باعث بزرگ شدن مسئله و درهم پیچیدکی روش طراحی خواهد شد برای روشن تر شدن مطلب ادامه بحث را با یک مثال عملی تر ادامه میدهیم
 

mareza

عضو جدید
شکل زیر را در نظر بگیرید دو شفت با دو چرخ دنده به هم مربوط شده اند و توسط چهار بلبرینگ در پوسته خارجی ثابت شده اند
برای تایین قطر شفت ابتدا باید نیروهای وارد بر شغت را تجزیه و تحلیل کرده و نیروهای وارد بر آن را بدست آورید
در این این تحلیل نیروهای وارد بر بلبرینگ ها بدست میاید و چون برای بدست آوردن شماره بلبرینگ میزان نیروی وارد بر آن تقریبا کافیست کار را از اینجا شروع میکنیم
از روی بار روی بلبرینگ میتوانید چند بلبرینگ را کاندیدکنید البته تعداد آنها از 3 یا 4 فراتر نیست.اختلاف این بلبرینگ ها در ضخامت و قطر آنهاست.قطر خارجی بلبرینگها فاصله بین دو شفت را تایین میکندو قطر داخلی برابر قطر شفت. همجنین در نظر داشته باشید که فاصله دو شفت بر قطر چرخ دتده ها هم تاثییر گذار است. از مجموع این روابط بک بلبرینک را انتخاب کنید با انتخاب بلبرینگ قطر شفت از روی قطر داخلی بلبرینگ، ضخامت پوسته از روی ضخامت بلبرینگ تایین میشود
 

پیوست ها

  • assem1.jpg
    assem1.jpg
    34.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mareza

عضو جدید
با بدست آمدن قطر شفت و تنشهای اعمالی به شفت که قبلا محاسبه شده ،همچنین عمر شفت و کمی تجربه میتوانید جنس آنرا تایین کنید اگر تنش وارد بر شفت خیلی کم باشد از فولاد های ساختمانی مانند 0037 یا 0050 یا 0060 استفاده کنید با افزایش تنش از فولاد های سمانتاسون مانند 1191 یا 1740 را بکار بندید در صورت بالا بودن تنش از عملیات حرارتی استفاده کنید
نکته : در تنش های بسیار بالاتر در شفتها معمولا از فولاد های برشی یا تند بر استفاده نمیکنند زیرا به علت ترد بودن کامل این فولاد ها بعد از عملیات حرارتی و اعمال تنش خستگی در اثر چرخش ،علیرغم داشتن استحکام بالا بسیار ضعیف عمل میکنند برای این منظور از فولاد های 6580 یا 6587 استفاده کنید دفت کنید این دو فولاد از دو خانواده مختلف هستند
امیدوارم همگی سال خوبی داشته باشید
 
آخرین ویرایش:

akbar-az

عضو جدید
راهنمايي در طراحي

راهنمايي در طراحي

با سلام و تشكر از جناب مهندس mareza بنده كه به شخصه از مطالب شما خيلي استفاده كردم بهتون خسته نباشيد عرض ميكنم اگر هم اشكال نداره چند تا سوال داشتم
بنده يك مدت درگير طراحي يك دستگاه پلت پرس ( مورد استفاده درتوليد خوراك دام و طيور همچنين پرس تفاله هاي كارخانه قند جهت استفاده دام) بودم ولي موفق به انجام رساندن آن نشدم از شما درخواست دارم بنده رو در موارد زير راهنمايي كنيد (عكس هاي پرس رو ضميمه كردم)
1)نيروي لازم براي پرس مواد توسط غلتك استوانه اي را چگونه ميتوان بدست آورد ؟
2)زاويه نيروي وارده از طرف تفاله به غلتك جهت طراحي غلتك چقدر است ؟
و راهنمايي هاي لازم براي طراحي دستگاه بر طبق صلاح ديد خودتون
 

پیوست ها

  • pellet press1.jpg
    pellet press1.jpg
    13.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • KahlPresslbls.JPG
    KahlPresslbls.JPG
    33.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sprite

عضو جدید
سلام دوستان!
خيلي تاپيك جالبيه.
به نظر من علاوه بر خوب دين و تجسم قوي داشتن خلاقيت و كار كردن عملي هم خيلي مهمه.
 

akbar-az

عضو جدید
يك عكس ديگر پرس فشنگي(پلت پرس ) رو قرار ميدم اميد وارم دوستان طراح به سوالات بنده جواب بدن
 

پیوست ها

  • T0275E0j.jpg
    T0275E0j.jpg
    15.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

mareza

عضو جدید
يك عكس ديگر پرس فشنگي(پلت پرس ) رو قرار ميدم اميد وارم دوستان طراح به سوالات بنده جواب بدن


دوستان سلام
امیدوارم که همگی سال خوبی رو شروع کرده باشید
1- معمولا برای این نوع دستگاه ها که در واحد زمان کار میکنند محاسبات برای بدست آوردن توان انجام میشود، ولی برای بدست آوردن نیروی وارد بر غلطک که البته به صورت فرکانسی هم وارد میشود شما میتوانید مسئله را با این فرض حل کنید ، غلطک را بدون حرکت دورانی و با حرکت رفت و برگشتی از بالا به پایین همانند پرس معمولی در نظر بگیرید و با وارد کردن زمان در معادلات خود نیز میتوانید توان دستگاه را هم محاسبه کنید
2- زاویه نیرو به دو نکته اصلی وابسته است اول هندسه مسئله که شامل قطر غلطک و اندازه مواد پرس شدنی و دوم نوع نیروی وارده بر حسب جابجایی است

fبه علت کمبود وقت توضیحات بیشتر را به فردا موکول میکنم
 

mareza

عضو جدید
نیروهای وارد بر غلطک ها به دو دسته اساسی تقسیم میشوند
اول- نیروهای عمود بر سطح غلطک که حاصل از عکس العمل نیروی له شدن مواد زیر غلطک است که برای بدست آوردن در صورتیکه جداول مربوطه را در اختیار ندارید میتوانید از راه آزمایش به صورت حرکت رفت و برگشتی حدود نیروی وارد را بدست آورید .این نکته را در نظر بگیرید که معمولا غلطکهای سری که پشت سر هم میباشند فاصله آنها از صفحه کف به ترتیب کم میشود. در واقع عمل پرس به صورت مرحله ای انجام میشود. نیرویی که بدست آمده ، برای انتخاب بلبرینگ های غاطک ها و بلبریگ مرکزی استفاده میشود .زاویه نیرو هم اهمیت چندانی ندارد! ولی برای بدست آوردن زاویه نیرو از راه هندسی عمل کنید. ابتدا مقطع غلتک را رسم کنید سپس خطی افقی با فاصله معلوم در زیر غلطک به عنولن صفحه زیر پرس رسم کنید .حال دایرهای مماس بر خط افقی و مماس با دایره غلطک به اندازه تقریبی دانه هایی که به صورت ورودی به دسگاه پرس داده میشوند رسم کنید .خطی که مرکز دایزه غلطک را به دایره دانه وصل میکند راستای نیروی وارد بر غلطک را نشان میدهد
دوم- گشتاور لازم برای له کردن یا پرس کردن مواد است .این گشتاور نیر جهت انتخاب موتور و گیربکس لازم جهت انتقال گشتاور از موتور به صفحه زیر غلطکها استفاده میشود
 

akbar-az

عضو جدید
مرسی جناب مهندس mareza درطول تحقیقدر مورد این پروژه چنین اطلاعاتی بدست نیاورده بودم چند مورد اشکال دارم منظورتون از عبارت
: ( معمولا برای این نوع دستگاه ها که در واحد زمان کار میکنند محاسبات برای بدست آوردن توان انجام میشود،) چیه ؟ اگه میشه در مورد این نوع طراحی توضیح بدین
 

mareza

عضو جدید
ببینید برای بعضی از دستگاه هاکه خروجی آنها وابستگی به زمان نداره مثل پرس ضربه ای از واحد نیرو استفاده میشه مثلا 10 تن 100 تن یا جرثقیل یا چیزهایی از این دست ،ولی برای توصیف ظرفیت دستگاه های که وابسته به زمان هستند از واحد توان استفاده میشه مثل همین مثال شما که در آن توان دستگاه رو به تن در ساعت یا کیلو در ساعت بیان میکنند
ولی فرق اینها در طراحی اینطور بوجود میاد که شما میتوانید با داشتن یک موتور کوچک و گیربکس با ضریب با لا یک بار چند تنی رو با یک جرثقیل از زمین بلند کنید برای استراکچر دستگاه مدت زمان لازم برای بلند کردن بار اهمیتی نداره چون باید فقط وزن رو تحمل بکنه برای اپراتور هم مهم اینه که بتونه بار سنگین تری رو بلند بکنه در مدت 1 دقیقه یا 2 دقیقه تفاوت خاصی نداره ولی برای دستکاه هایی که در خط تولی کار میکنند یا به نحو دیگری زمان برای آنها مهم هست غیر از بار وارد بر دستگاه زمان انجام کار هم مهم هست و شما باید موتور مناسب با ظرفیت در نظر گرفته شده دستگاه رو انتخاب کنید
 

saeed.sh

عضو جدید
سلام دوستان!
تو این تاپیک فقط می خواهیم درزمینه طراحی مکانیکی قطعات - ماشین آلات و سیستمهای مختلفی که مربوط به علم طراحی میشه صحبت کنیم. از ملاحضات طراحی بگیم و نکات مهمش و اینکه باید چه جوری باشه که زمانی که می خواهیم طرحمون رو عملی کنیم کمترین اختلاف رو با زمان طراحی داشته باشیم!
خیلی زود کارمون را بایه قطعه ساده شروع می کنیم از انتخاب جنس مناسب گرفته تا تحلیل تنشهای پیشرفته و... و اگه همراهی کنید تا سیستمهای پیشرفته هم ادامه می دیم
خول بنظر شما برای انجام موفقیت آمیز یه طرح باید چی کار کرد؟
خسته نباشی دوسته عزیزم.این موضوع واقعن یکی از دردهای صنعت ماست.به نظر من قبل از قبول کردن هر پروزه ای باید بحث امکانسنجی رو در نظر گرفت.ایا ما امکاناتش رو داریم و یا میتونیم فراهم کنیم!!! نه اینکه پروزه رو میگیریم میبینیم ایوای امکانات نداریم بعدش بیخودی فشار میاریم که یهجوری انجام بشه و در نهایت تولید بی کیفیتی داریم.
اگر دوستان منابع خوبی از جمله کتاب و ebook و ... در مورد مدیریت پروزه دارند لطف کنید که همه استفاده کنیم.
با تشکر
 

papak

عضو جدید
سلام
از تاپیک زیبای شما شپاسگزارم ولی متاسفانه ***** شده، نمی دانم برای شما هم اینگونه است یا نه،خلاصه اگر چک کنید ممنون میشم.
 

mareza

عضو جدید
سلام
میخواستم بحث جدیدی رو شروع کنم دوستان موضوع خاصی رو اگه در نظر دارن بگن اگر نه به انتخاب خودم بحث جدیدی رو با هم شروع مکنیم
 

zarghami1

عضو جدید
salam mohands mereza

man dige forsat nemikonam bahs haye shoma ro donbal konam, vali khoshhalam mibinam hanoz darim be kareton edame midim
VA BAZAM BISHTAR AZ GHABL SEPAS GOZARAM
*farsim nasb nabo. sorry*
 

Similar threads

بالا