درخواست مطالب گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سلام به همه دوستان:gol:
این تاپیک برای این است که هر کدوم از شماها اگه مطلبی در مورد گیاهپزشکی می خواین مثل توضیحات ، سایت و ... آفات و بیماریها و ... اینجا درخواست بدین.
منتظر کمک بقیه دوستان گیاهپزشک هم هستیم.:redface:
با تشکر از شما عزیزان:w40:
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خوب گلرخ جان من همه شته هایی رو که داشتم برات گذاشتم.اگه دیدی بینشون اونی که می خوای نیست بگو تا بزارم.
تا اونجایی که من فهمیدم شته درختان میوه رو خواسته بودی.
فقط یه چیزی قبل از توضیحات شته بهت بگم .اون هم اینکه توی توضیحاتت اسم از شانکر و عسلک آورده بودی.در صورتی که این دو هیچ ربطی به هم ندارن.
شانکر بر اثر عوامل بیماریزا مثله قارچها و باکتریها هست.
شانکر یا خوره (Canker ) :یک زخم موضعی یا ناحیه مرده ،اغلب فروریخته زیر سطح ساقه یا گیاه چوب دار است.و فقط توی بیماریها دیده میشه.
ولی عسلک :همه حشراتی که مکنده هستن مثله شته ها،شپشک ها،مگسهای سفید ،زنجرکها،پسیلها و ... وقتی که از شیره گیاهی تغذیه می کنند ترشحاتی از خودشون ایجاد می کنن که همین عسلک هست و باعث چسبندگی سطح برگها و شاخه ها میشه.
اگه روی یه درخت این دوتا مشخصه رو با هم دیدی به احتمال زیاد درخت هم آفت داشته هم بیماری.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته سبز سیب:
Aphis mali Hom.Aphididae
این شته از دیر زمان در ایران وجود داشته و علاوه بر درختان سیب به درختان گلابی، به،ازگیل و زالزالک نیز حمله می کند.این شته روی برگها،جوانه ها،میوه ها و سرشاخه های جوان و بالاخص پاجوشهای درختان میزبان فعالیت دارد.و اغلب در پشته برگها به تغذیه پرداخته از خود ترشحات چسبنده ای نیز ایجاد می کند که به دنبال آن مورچه ها هم ظاهر می شوند.
چون بر اثر فعالیت شته در پشته برگها رشد سطح تحتانی برگ کاهش می یابد برگ لوله شده و پیچیدگی هایی نیز ایجاد می گردد.خسارت این شته در ایران زیاد و در تمام نواحی میوه خیز وجود دارد و مخصوصا در بهار و پاییز روی درختان مشاهده می شوند.
شته ماده بی بال ،دختر زا،گلابی شکل و طول آن 2-1.5 میلیمتر است.رنگ بدن آن سبزه مایل زرد قسمتهای انتهای بدن آن کمی تیره تر است.چشمها و کورنیکول سیاه هستند و رنگ عمومی بدن ماده های بالدار سبز است ولی سر و مفصل آخر سینه ،دم و کورنیکول ها سیاه می باشند.در این افراد چشمها قرمز تیره است .تخمهای این شته بیضی شکل سیاه براق طویل و طول آنها حدود 0.2 میلیمتر است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چيزي راجع به زنجره مو داري؟
سلام دوست عزیز
بله دارم ولی اگه اجازه بدین و عجله نداشته باشین اول مطالبمو در مورد شته ها که به گلرخ جون قول دادم بزارم حتما در مورد زنجره مو هم میزارم.
اگه عجله دارین تا الان براتون بزارم؟
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه شته ها:
شته سبزه سیب زمستان را به صورت تخم بر روی شاخه های درختان میزبان می گذارند.در اوایل بهار خیلی زود قبل از باز شدن جوانه ها، تخمها تفریخ شده و شته های نوزادی به وجود می آیند که پس از 12-10 روز این نوزادها به شته های موسس تبدیل می گردند.شته موسس ماده بالغی بوده که به طور زنده زا تولید مثل می کند و چندین نسل به ترتیب زاد و ولد می کند.
حداکثر جمعیت شته در خرداد است و جوانه هاتی انتهایی درختان مملو از شته می شوند.و برگها یجوان بر اثر حمله شدید شته پیچیده شده و از رشد باز می مانند.در این موقع افراد بالدار شته ظاهر شده و و بر روز ساید درختان سیب انتقال می یابند. در اواسط تابستان با بزرگ شدن برگها و به علت نامساعد بودن غذا و افزایش دشمنان طبیعی جوعیت شته به حداقل می رسد و در پاییز مجددا به علت خنکی هوا جمعیت شته افزایش می یابد.ولی در هر صورت کمتر از بهار است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
از اواخر مهر تا اوایل آذر افراد نر و ماده تخمگذار ظاهر می شوند و پس از جفتگیری ماده ها تخمهای خود را در اطراف جوانه های انتهایی قرار می دهند.و به این ترتیب زندگی سالیانه شته خاتمه می پذیرد.تعداد نسله شته سبزه سیب در سال بر حسبه شرایط آب و هوایی محل فرق کرده و معمولا 20-15 نسل در سال تولید می کند.مبارزه شیمیایی علیه شته سبزه سیب آسان و در اوایل بهار می توان با سموم شته کش سیستمیک با آن مبارزه کرد.برای مبارزه تلفیقی و رعایت آستانه اقتصادی آفت :معمولا اگر در زمستان تعداد تخمه شته بر روی یک متر از شاخه میوه دهنده درخت سیب از ده عدد تجاوز نماید سمپاشی ضرورت پیدا می کند و در غیره این صورت لازم است که سمپاشی انجام نگیرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اینم عکساش:






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته مومی سیب:

Aphis lanigera Hom.Pemphigidae
شته مومی یا شته خونی سیب در خاور میانه در تمام سال به صورت دختر زایی فقط روی درختان سیب تولید مثل می نماید ولی در آمریکا دارای دو دوره زندگی بوده که یکی روی میزبان سیب و دیگری نارون می باشد و به طور متناوب روی این میزبانها به سر می برد.طرزه خسارت این شته به این نحو بوده که مخصوصا در فصله تایستان به صورت یک لایه کلفت و سفیدی بر روی تنه ،شاخه،طوقه،ریشه و برگهای سیب ظاهر می گردد.در زیره آن لایه تعداد زیادی شته قرار می گیرند که اگر بدن آنها را له کنیم مایع قرمز رنگی به وجود می آید که به همین جهت به آن شته خونی سیب هم می گویند.
بر اثر فعالیت این شته و داخل نمودن مواد سمی به داخل گیاه سلولهای محل مورد حمله رشده زیادی نموده و بافت مزبور سرطانی و متورم می گردد و بدین جهت درخت به تدریج خواهد مرد.خسارت این شته در مناطق آلوده ایران نیز بسیار گزارش شده است.
این شته در استانهای تهران،مرکزی،زنجان ،همدان،چهار محال و بختیاری،کردستان،لرستان ،ارتفاعات میوه خیز استان سمنان،خراسان،گیلان و مازندران دیده شده است.میزبان اصلی و تقریبا تنها میزبان این شته سیب است.ولی در موارد نادر روی گلابی،ازگیل ،زالزالک و به دیده شده است.خسارت این حشره می تواند بسیار شدید باشد.
محل استقرار این شته که به صورت گروهی فعالیت می کند روی تنه،شاخه،طوقه و ریشه درخت سیب است.خسارت این شته روی جوانترین شاخه(حتی شاخه های همان سال)تا تنه دیده می شود.این شته ناقل بیماری قارچی شانکر Nectria نیز روی درختان سیب می باشد که رد ایران نیز دیده شده است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماده های تخمگذار بدونه بال به رنگ قرمز در حدود 2 میلیمتر خرطوم خیلی کوچک ولی کورنیکول قابل رویت می باشد.حشرات نر خیلی کوچک به طول 1.5 میلیمتر و بدونه بال هستند و این شته ها به رنگه زرد یا قهوه ای روشن هستند.و در آنها کورنیکول و خرطوم به سختی دیده می شود.شاخکها کوتاه و در پشته سینه و شکم مستور از غده هایی است که در آنها مواد ومی شبیه تارهای پنبه ترشح می گردندو بدین جهت به نظر می رسد که حشره به وسیله کرکهای سفید رنگی پوشیده شده است.
این شته در ایران در زمستان در زیره پوست یا شکافهای درخت بالاخص روی ریشه درختان سیب می گذراند.شته های نوزاد در اواخر اسفند یا اوایل بهار از اماکن زمستانه خود خارج و بر روی شاخه ها انتقال می یابند.قدرت تکثیر شته زیاد و هر شته ماده روزانه 16 نوزاد و جمعا تا 180 نوزاد می زاید.یک دوره زندگی شته مومی سیب در حرارت بین 11-8 درجه سانتیگراد 50 روز و در حرارت 24-16 درجه 18-9 روز طول می کشد.وقتی حرارت ثابت محیط 30 درجه و رطوبت نسبی 75 درصد باشد رشد این شته متوقف می شود.شته مومی در یخبندان 25 درجه زیر صفر زنده می ماند و پوره ها سرما را بیشتر از شته های بالغ تحمل می کنند.
شته مومی سیب دارای یک زنبور پارازیتوئید فعال به نام Aphelinus mali می باشد که زنبور ماده تخمه خود را در داخل بدن شته می گذارد.سپس از تخمه زنبور لاروی خارج می شود که از محتویات بدن شته تغذیه می نماید و بدین ترتیب آن را از بین می برد.هر زنبور ماده فقط یه تخم در داخل بدن شته می گذارد و جمعا 60 عدد تخم هم می تواند بگذارد.در شرایط اروپا این زنبور 10 نسل دارد.
همچنین کفشدوزکها و بالتوریها (Chrysopidae) و لاروهای مگسهای Syrphidae هم از شکاگران این آفت هستند.برخی دیگر از دشمنان طبیعی این حشره از خانواده های Nabidae، Anthocoridae و Cecidomidae هستند.برای مبارزه شیمیایی در اوایل بهار بل از گل که نوزادهای شته در حاله ترک کردنه اماکن زمستانی خود هستند می توان با یکی از سموم شته کش فسفره اقدام به سمپاشی کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته سبز هلو:
Myzus persicae Hom.Aphididae
شته سبزه هلو که به نام شته سبزه اسفناج هم معروف است بومی اروپا بوده و از آنجا به سایر نقاط انتشار یافته است. این شته از مهمترین شته های گیاهی بوده که مخصوصا از نظره انتقال ویروسها به ویژه در سیب زمینی نقش عمده ای دارد. این شته علاوه بر درختان هلو،به مرکبات،بادام،گوجه،آلو،سیب،گیلاس،زردآلو و عده ای از گیاهان زراعی مانند سیب زمینی حمله می نماید.
شته ماده بدون بال و بکرزا به طول 2.4-2.3 میلیمتر است.رنگ بدن آن سبزه روشن و متمایل به زرد و روی شکم نوارهای رنگین تری به طور مشخص دیده می شود. روی سره حشره و در ناحیه پیشانی دو غده شاخک مانند که مجموعا شیار عمیقی را میسازد وجود دارد.آخرین بند شاخک و کورنیکولها و دم شته کمی تیره تر از سایر قسمتهای بدن است. کورنیکولها سبز و در وسط کمی متورم و نسبتا طویل و در عقب به طرفه یکدیگر متمایل می شوند.دم دارای سه جفت مو در قسمت انتهایی و عقبی است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته ماده بالدار و بکرزا،به طول 2.3 میلیمتر و سر و قفسه سینه آن سیاه شفاف است.رنگ آن سبزه زیتونی است و فقط لکه های تیره ای روی مفصل های سوم تا ششم دیده می شود.اطراف این لکه ها نیز نقاط و خطوط کوچک و پراکنده ای وجود دارد.کورنیکول ماده بالدار کوتاهتر از کورنیکولهای ماده بدون بال است.
این شته زمستان را به صورت تخمهای سیاه براق روی شاخه های درختان میزبان می گذراند.در اوایل بهار وقتی شکوفه های هلو باز می شود تخمها تفریخ شده و شته های ماده موسس این نسل به تولید مثل خود به صورت بکرزائی می پردازند.این شته در این زمان 3-2 نسل داشته و سپس افراد بالدار به وجود آمده و روی میزبانهای ثانویه خود که شامل بعضی از گیاهان زراعی یکساله خانواده بادنجانیان،پنیرکیان و برخی علفهای هرز هستند مهاجرت می کند.
روی این گیاهان هم شته چندین نسل به صورت بکرزائی ایجاد کرده و با نزدیک شدن فصله پاییز افراد نر و ماده به وجود می آیند.و مجددا از روی گیاهان یکساله روی درختان میوه میزبان مراجعه می کنند.در اینجا حشرات نر و ماده تخمهای تلقیح یافته خود را روی شاخه ها گذارده و بدین وسیله شته تا بهار آینده زمستانگذرانی می کند.
شته سبز هلو دارای دشمنان طبیعی از جمله کفشدوزکها،لارو مگسهای سیرفیده و برخی از زنبورهای پارازیت می باشد.برای مبارزه شیمیایی علیه این شته می توان از شته کشهایی مانند پریمور استفاده نمود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته آرد آلود آلو :
Hyalopterus arundinis Hom.Aphididae
این شته دارای میزبانهای آلو،زردآلو،بادام و هلو است.و طرزه خسارت بدین نحو است که به پشته برگهای درختان میزبان،بالاخص روی سرشاخه ها حمله و از خود ترشحات چسبناکی ایجاد می نماید.و نتیجتا از رشد گیاه ممانعت به عمل نمی آورد.
ماده زنده زا بی بال: طول بدن 2.6-1.8 میلیمتر بوده و حالتی کشیده دارد.رنگ بدن سبز و سراسر آن پوشیده از گردی سفید است.در قسمت پشتی بدن یک نوار میانی و دو نوار جانبی به رنگ سبزه تیره دیده می شوند.طول آن حدود دو برابر طول کورنیکولهاست.کورنیکولها کوتاه بوده و در قاعده به طور خفیفی متورم شده اند.رنگ آنها خاکستری تیره است.
ماده زنده زای بالدار:طول بدن 2.3-1.6 میلیمتر می باشد.شکم سبز است در حالیکه سر و سینه به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه می باشد. بدن پوشیده ا زگردی سفید به شکل نقطه هایی بوده و در قسمت پشتی دارای نوارهایی است.کورنیکولها و دم از نظره رنگ و شکل شبیه ماده های زنده زای بی بال می باشند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
این شته زمستان را به صورت تخم روی شاخه های درختان میوه به سر می برد.تمام بهار به صورت زنده زائی روی درختان میوه سپری شده و در اواخر بهار و تابستان مهاجرت آن به سوی میزبانهای ثانوی آغاز می گردد.میزان جمعیتی که به سوی میزبانهای ثانویه حرکت می کند بستگی به تراکم و تعداد میزبانهای ثانویه و اصلی و فاصله آنها از یکدیگر دارد.به عبارت دیگر اگر میزبانهای اصلی به تعداد کافی باشند و تعداد میزبانهای ثانویه نیز کافی نبوده و یا فاصله آنها از میزبانهای اصلی زیاد باشد به طوری که پرواز بالدارها را به طرف آنها دشوار سازد تعداد زیادتری از شته روی میزبانهای اولیه می مانند و در این حالت در طول تابستان تعداد فراوانی از شته روی میزبانهای اصلی دیده می شوند.د رحالی که اگر شرایط عکس این شود تعداد شته در طول تابستان روی درختان میوه خیلی کم خواهد بود.میزبان ثانویه این شته انواع نی phragmites و Arundo donax ا زخانواده گندمیان است. زنده زائی روی میزبانهای ثانویه در تمام طول تابستان ادامه دارد.در اوایل مهر افراد بالدار به تدریج در داخل جمعیت شته مستقر روی نی ظاهر می شوند که این خود نشانه آغاز مهاجرت آنها به طرف درختان میوه می باشند.در حالیکه داخل جمعیت مستقر روی درختان میوه در این زمان افراد بالدار به چشم نمی خورند.
از دهه اول آبان به بعد جمعیت شته روی نی به شدت تقلیل یافته به طوریکه در دهه دوم آبان هیچ شته ای روی نی ها که در حال خشکیده شدن بوده ولی تعدادی برگ سبز روی انها دیده می شوند به چشم نخواهد خورد.زندگی آفت روی نی در طول تابستان را می توان این طور خلاصه کرد که این شته تا آخرین نسل خود روی نی به دختر زائی ادامه داده تا آنجا که افراد جنسی در همان جا تولید شوند. سپس این افراد جنسی بالدار به طرفه میزبانهای اصلی خود مراجعت نموده و تخمگذاری انجام می گردد.
برای مبارزه در بهار به محض اینکه جمعیت شته به حد قابل مبارزه رسید می توان با یکی از سموم سیستمیک مانند متاسیستوکس به نسبت یک در هزار درختان را سمپاشی نمود.
 

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنونم افسون جون .مطالب رو کپی کردم سر فرصت بخونمشون . راجه به شانکر و عسلک هم من هم میدونم که شانکر کلاً بیماریه و عسلک .....همونا که خودت گفتی!:d اما وقتی عکسارو واسه دوستای گیاه پزشکم که کلینیک داشتن آوردم .اونا گفتن که به عسلک هم شانکر میگن:surprised:.البته من کلی تعجب کردم اما چون اونا گیاه پزشک بودن گفتم لابد من سوادم نم کشیده !:)
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته خالدار هلو :
Pterochlorus persicae Hom.Aphididae

این شته از آفات مهم درختان هسته دار بالاخص هلو،زردآلو،بادام،گوجه و سیب است.این شته معمولا به طور دسته جمعی روی تنه و سطح شاخه ها زندگی می کند و مانند شته های دیگر از شیره گیاهی تغذیه نموده و باعث ضعف درختان می گردد و ممکن است حشرات پوستخوار و چوبخوار که از آفات درجه دم محسوب می شوند به این درختان حمله میکنند.این شته به سهولت در اواخر زمستان روی تنه درختان مشاهده می شوند.
چون با دسته زدن به کلونی این شت ها و له کردن بدن آنها مایع قرمز رنگی ظاهر می گردد بدین جهت باغداران به آنها شته خونی می گویند. این شته نیز علاوه بر این ترشحات شیره ای دارد که روی خاک اطراف درختان را چسبناک می کند.این شته در تمام مناطق میوه خیز انتشار دارد. این شته تقریبا درشت ترین شته ای است روی درختان میوه دیده می شود.طول شته کامل بدون بال 5-3.5 میلیمتر و گلابی شکل و به رنگ خاکستری متمایل به قهوه ای دیده می شود و چون روی بدن آنها خالهای سیاهی وجود دارد بدین سبب به آن شته خالدار می گویند.شته های بالدار در اواخر بهار بین کلونی ظاهر می شوند .شته تخم گذار بی بال و گلابی شکل بوده و طول آن حدود 5 میلیمتر است.رشد سر و سینه آن کم ولی شکم حجیم و پر از تخم می باشد. خرطوم نسبتا بلند ولی به انتهای بدن نمی رسد و حدود دو سوم طول بدن است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در پاییز حشره تخمگذار بینه کلونی شته دیده می شود.شته تخمگذار بزرگتر از سایر شته ها و فعالتر است.و هر کدام 10-4 عدد تخم می گذارند.تخم این شته بیضوی کشیده به طول متوسط 1.2 میلیمتر و عرض 0.5 میلیمتر است.رنگ آنها ابتدا قهوه ای روشن و براق و سرانجام سیاه براق می شود.روی تخم برجستگی های بسیار زیاد دیده می شود.شته موسس این نوع شته بدنش بیضوی به رنگ خاکستری تیره متمایل به سیاه و طول آن حدود 1.7-1.4 میلیمتر و عرضشان 0.4-0.8 میلیمتر است.پشت شکم آنها 7 ردیف نقطه های برجسته خال مانند به رنگ سیاه وجود دارد.
شته خالدار هلو به اصطلاح یک میزبانه بوده و کلیه مراحل زندگی را اعم از تخم،پوره و حشره کامل روی یک نوع درخت می گذارند.این حشره زمستان را به صورت تخم روی تنه می باشد.از اواخر اسفند ماه تخم ها تفریخ شده و شته های حاصله به طور مجتمع در همان محل تفریخ باقی مانده و به فعالیت خود ادامه می دهند.این شته های خارج شده در واقع شته های موسس نامیده شده که به طریق پارتنوژنز یا دخترزائی در فصول بهار و تابستان تولید مثل کرده و تا پاییز چندین نسل ایجاد می کند.هر شته موسس در طول دوره زندگی خود حدود 90 پوره می زاید.این شته در سال حدود 11 نسل دارد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یکی از پارازیت های این شته زنبور Aphidius sp. از خانواده Braconidae است.حشرات کامل فعالیت انگلی روی بدن این شته ها دارد.زنبور pachyneuron sp. از خانواده Pteromalidae و پارازیت دیگری برای شته خالدار است.این زنبور پارازیت داخلی تمام مراحل مختلف رشد بوده . در تابستان فعالیت دارد.به احتمال زیاد کفشدوزک Thea vigintidoupunctata شکارگر این شته است.
مبارزه شیمیایی بسیار آسان بوده و قبل از آنکه درختان آلوده به شکوفه رفته باشند می توان اقدام به سمپاشی روی شته هایی که به تازگی ار تخم خارج شده اند نمود.اغلب سموم فسفره شته کش روی این شته موثر است.باید توجه داشت که سموم دیمتوآت باعث ریزش برگها و میوه ها در درختان میوه هسته دار می گردد و نبایستی از آنها در این مورد استفاده کرد.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شته سبز گردو :
Callaphis juglandis Hom.Callaphididae
روی سطح پشتی و شکمی این شته لکه ها و نقوش تیره ای دیده می شود.شته مزبور در سطح فوقانی برگها در دو طرف رگبرگ اصلی به تغذیه می پردازد و شیره نیز ترشح می نماید. شته کامل زرد متمایل به سبز بوده و روی بدنش نقوش نارنجی تیره یا قهوه ای وجود دارد.و موهای بلند ظریفی روی بدن دارد. رگبالهای افراد بالدار د رحاشیه تیره می باشد. وقتی یکی از شته های کلونی را که در کنار رگبرگ قرار دارد جدا کنیم بقیه شته ها به صورت موجی جای خالی دیگری را پر می کنند.این شته ها زمستان را به صورت تخم به سر برده و در اوایل بهار شته ها ظاهر شده و کردو را ترک می کنند به طرف میزبان ناشناخته ای به پرواز در می آیند و مجددا در ماههای مرداد و شهریور روی درخت گردو مراجعت کرده و بالاخره در پاییز افراد نر و ماده به وجود آمده و پس از جفتگیری حشره ماده تخمهای خود را زیر جوانه ها قرار داده و بدین ترتیب آفت زمستان را به صورت تخم می گذراند.
این شته ها د رایران به وسیله پرداتورها و پارازیت های مختلف به خصوص زنبور Trioxis palidus تحت کنترل در می آید.این حشرات زنبورهای بسیار کوچکی هستند که در داخل بدن شته ها در مرحله پورگی تخم می گذارند. لاروهای این زنبور پس از خروج از تخم از محتویات بدن شته تغذیه کرده و پس از تکمیل دوره تغذیه بدن میزبان را مومیایی می کند.حشره ای است چند نسلی که وجود آن به وسیله شته های متورم خاکستری رنگ که بدن آنها خشک و سخت شده است در روی برگها مشخص می شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گلرخ جون من همه اینار و داشتم برات گذاشتم.
اگه چیزی بینشون نبود بگو تا بزارم برات.
در مورد گردو فقط همین شته هست.در مورد شته آلو هم شته سیاه نداشت شاید همین شته خالدار بوده که چون بدنش خونی هست به رنگه تیره دیده میشه.
ایشالا به دردت خورده باشه.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوست عزیز چون توی این تاپیک در مورد زنجره مو پرسیده بودین اینجا گذاشتم.
اگه چیزه دیگه خواستین اگه لطف کنین بیاین تاپیک مشاوره گیاهپزشکی و اونجا مطرح کنین ممنون میشم.
اونجا همه بچه ها می تونن کمک کنن.

زنجره مو :
Cicadatra ochreata Hom.Cicadidae

درختان مورد حمله این زنجره علاوه بر مو شامل سنجد،سیب،بادام،هلو،آلبالو،زردآلو،به،انار،گردو،گلابی،گوجه،ازگیل ژاپنی و درختان غیر مثمر از قبیل سپیدار،زبان گنجشک ،نارون،درخت ابریشم،قره آقاچ،نسترن و همچنین بعضی از گیاهان زراعی است.
در رابطه با طرزه خسارت آفت ،حشره کامل از شیره شاخه های درختان تغذیه می کند و لذا نمی توان گفت که از این راه خسارتی متوجه مو می گردد.ولی خسارت وارده از طریق تخمریزی آنها روی شاخه ها به نوبه خود اهمیت دارد.زیرا هنگام تخمریزی آوندهای شاخه ها قطع و تخمریزی روی شاخه های نازک و یا در قسمت نازک شاخه سبب خشک شدن آنها می گردد.زنجره معمولا روی شاخه ها یجوان که در بهار سبز می شود و شاخه های دوساله تخمریزی می نماید.خوشه های انگور که بینه فاصله تخمریزی تا انتهای شاخه واقع باشند کوچک مانده و بزرگ نمی شوند ولی رسیدن آنها مثله خوشه های سالم است.
حداکثر خسارت زنجره مو مربوط به لاروها و به ویژه لاروهای سن آخر حشره است.خود بوته ها نیز به تدریج ضعیف گشته و در صورت عدم جمع آوری لاروهای آفت از روی ریشه خشک می شوند.ولی چنانچه مرتبا آبیاری شوند مقاومت پایه های مو یا سایر درختان میزبان در مقابل لاروها زیاد شده و کاهش محصول از 30-25 درصد تجاوز نمی کند.میزان خسارت این آفت مجموعا در مراحل بلوغ حشره و لاروی به طور متوسط 50-40 درصد کل محصول انگور در سال برآورده میشود.
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
دشمنان طبیعی شته ها و امکان مبارزه بیولوژیک:

دشمنان طبیعی شته ها و امکان مبارزه بیولوژیک:

دشمنان طبیعی شته ها و امکان مبارزه بیولوژیک:

در روند حیات طبیعی کلیه موجودات زنده (از جمله حشرات) مکانیسم کنترل جمعیت به نحوی است که در شرایط عادی، تکثیر غیرعادی و خیلی زیاد غیرممکن می شود. مگر خواسته یا ناخواسته، فاکتورهای تولیدکننده و یا محدودکننده به دلایلی مختل شود.
در مورد آفات ذکر شده در این نشریه نیز وضع چنین است: بسیاری از موجودات مفید برای کنترل حشرات مضر در محیط وجود دارند و در شرایط طبیعی می توانند از شدت خسارتی که در بعضی مواقع تا حد نابودی کلزا پیش می رود جلوگیری کرده و میزان صدمات وارده ازطرف آفت موردنظر را تا مرز هزینه های سم و سمپاشی یا تخریب های حاصله که در اثر سمپاشی به وجود می آید، پایین آورند.
متاسفانه دخالت ناروا و سمپاشی های نامعقول با سمومی که مطلقاً توسط کارشناسان توصیه نمی شود، باعث کاهش جمعیت حشرات مفید در طبیعت شده است و حشرات مضر میدان را برای ایجاد ضایعاتی بس شدید مساعد می یابند.
در شرایط خاص حرارتی هر چند ممکن است مبارزه بیولوژیک در مورد برخی از شته ها در فصلی خاص، وقتی جمعیت شته به دلیل محدودیت تعداد پرداتور یا پارازیت ها حالت انفجاری دارد، ممکن نباشد ولی باید توجه داشت نوع و مقدار سم مصرفی، نحوه و زمان مبارزه خیلی مهم بوده و امکان دارد حتی به جای حذف آفت،‌حشرات مفید را منهدم سازد.
در مبارزه، توجه به شرایط استقرار بوته ها، و انبوهی مزرعه (به ویژه در مرحله گل و غلاف) روش سمپاشی نواری یا حاشیه ای، امکان مهاجرت و فعالیت حشرات مفید حتی زنبورعسل را از ناحیه سمپاشی شده به نواحی سالم فراهم آورده و اثرات تخریبی محدودی علیه حشرات مفید بااستفاده از سموم مجاز دارد و می تواند دامنه مبارزه را که احتمالاً صددرصد نیست به مرز قابل قبول برساند.


الف ـ کفشدوزک هفت نقطه ای
Coccinella septmpunctata.L




کفشدوزک هفت نقطه ای از فراوان ترین و معروف ترین گونه های حشرات شکارچی است که در تمام نقاط مختلف دنیا در مبارزه بیولوژیک کاربرد فراوانی داشته است.
لارو و حشرات بالغ از انواع شته های آزاد، گالزا و حتی شته های ریشه، شپشک های نباتی، پسپل ها، تخم و لارو جوان سایر حشرات تغذیه می کند، هر کفشدوزک در دوره لاروی، هزار و هر حشره کامل تا 9000 شته را طعمه خود قرار می دهد، حشره بالغ نسبتاً بزرگ و به طور 8 ـ 5/5 میلی متر، محدب، با سرسیاه رنگ که از دو طرفین دو چشم پیشرفتگی پیدا نموده است در حاشیه جلویی سرنوار باریک قرمزرنگی مشاهده می شود، شاخک ها دارای قاعده سیاه و بندهای خرمایی رنگ است. سینه سیاه رنگ و دارای حاشیه جلویی صاف که از دو طرف چشم ها را می پوشانند. حاشیه عقبی سینه قوسی است. بالپوش ها به رنگ قرمز نارنجی، کاملاً محدب با حاشیه های صاف و انتهای آن گرد است. سپرچه مثلثی و سیاه رنگ می باشد. روی هر بالپوش سه نقطه سیاه رنگ و یک نقطه سیاه رنگ دیگر نیز به صورت مشترک بین دو بالپوش قرار دارد. سطح زیرین بدن و پاها، سیاه و پوشیده از موهای ظریف و سفید رنگ است.
تخم ها کشیده، و در ابتدا زرد روشن است که به تدریج نارنجی می شود. طول تخم 73/0 ـ 67/0 میلی متر است. لارو به رنگ زرد مایل به قهوه ای تا خاکستری مایل به سیاه، به طول 13 ـ 11 میلی متر و دارای لکه های نارنجی رنگ در امتداد طول بدن می باشند. نیم حلقه های پشتی بدن در ناحیه جانبی دارای برجستگی هایی است که روی آنها موهای کوتاه دیده می شود . شفیره به طول 7 ـ 6 میلی متر و از انتهای بدن به برگ متصل می شود.
این کفشدوزک به صورت حشره کامل در پناهگاه ها نظیر زیر پوست درختان و شکاف دیواره ها زمستان گذرانی می کند. در بهار هنگامی که دما به 12 ریسد کفشدوزک ها از پناهگاه ها خارج و شروع به تغذیه می نمایند. سپس حشرات بالغ، جفت گیری کرده و در دمای بین 30 ـ 20 درجه سانتی گراد بعد از 4 روز تخمگذاری می نمایند، تخم ها به صورت دسته ای (100 ـ 50 عدد) در زیر برگ های گیاهان قرار
می گیرد. تعداد تخم بین 300 ـ 70 عدد و حداکثر تا 3000 عدد گزارش شده است، لاروهای جوان از تخم خارج شده و در قسمت های مختلف گیاه به جستجوی طعمه می پردازد. این حشره دارای 5 سن لاروی بوده که 10 تا 7 روز طول می کشد. شفیره ها در زیر برگ یانقاط دیگر ثابت شده و پس از یک هفته تا ده روز به حشره بالغ تبدیل می شوند . این کفشدوزک دارای 5 تا 3 نسل در سال است.



ب ـ زنبور پارازیت شته Aphdius matricariae





جمعیت زیادی از شته ها در محیط های طبیعی و کمتر سمپاشی شده به وسیله این زنبور پارازیته می شوند و در آلودگی های محدود می تواند عامل کنترل آفت و جلوگیری از خسارت باشد. افراد بالغ این زنبور
2 ـ 8/1 میلی متر طول داشته رنگ آنها سیاه براق بدنی کشیده و پاهایی به رنگ روشن دارند. تخمگذاری در داخل بدن شته زنده صورت می گیرد و بعد از تفریخ تخم، نوزارد از بافت درونی بدن شته تغذیه می کند. و پس از تخریب اندام های درونی در همان جا شفیره می شود (7)

طول دوره لاروی 9 روز، شفیرگی، 5 روز و حشره کامل 10 ـ 7 روز است. تطابق زندگی زنبور با
شته هایی که در زمستان شدیداً فعال هستند در یک دوره خاصل مشکل به نظر می رسد ولی قبل و بعد از دوره سرما، شته های فراوانی توسط این زنبور در توده های طبیعی یا آلوده شده مصنوعی پارازیته
می شوند.


پ ـ شیر شته Chrsoperla. Spp

گونه های فراوانی از این حشره در کنترل شته ها و تریپس ها موثر هستند. بسیاری زا این حشرات قابلیت پرورش مصنوعی و رهاسازی را دارا می باشند حشره بالغ و لارو این بالتوری از شته ها تغذیه می کنند. تخم های ساقه دار و منحصر بفرد آن معرف حضور این حشره مفید در مزرعه ها ست.
استقرار با نسبت یک به ده بالتوری به شته باعث کنترل کامل آفت می شود. در مناطق سرد و معتدل سرد به دلیل شدت فعالیت این بالتوری در ابتدای شروع فعالیت شته ها (شهریور و مهرماه) و (فروردین و اردیبهشت ماه) می توان برکارایی آن در کنترل آفت تاکید کرد.

ج ـ پشه شکاری و گالزا Aphidoletes ophidilimyza





ظاهر این حشره مفید تفاوت قابل ملاحظه ای با پشه های معمولی ندارد رنگ قهوه ای روشن پاهای بلند کشیده ـ رنگ سیاه سر و شاخک های بلند باعث تمایز این پشه می شود. پشه ماده تخم های خود را در کلنی شته ها قرار می دهد و هر لارو پشه پس از تفریخ تخم در هر هفته می تواند 50 ـ 20 شته را شکار کرده و از آن تغذیه کند. لارو که به رنگ نارنجی روشن است بعد زا تغذیه کافی در خاک تبدیل به شفیره شده بعد از 14 روز شفیرگی در شرایط متعارف نسل جدید آغاز می شود.

 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مبارزه شیمیایی با شته ها

مبارزه شیمیایی با شته ها

مبارزه شیمیایی

الف ـ در مرحله روزت

مبارزه شیمیائی برای جلوگیری از خسارت در مراحل b1-bn (مرحله روزت) باید با بررسی اقتصادی کامل از کاربرد سموم، هزینه ایجاد خسارت در مراحل سمپاشی در مقایسه بادرصد خسارت وارده ارزیابی شود. به صورت بالقوه با سموم زیادی می توان با شته ها مبارزه نمود.

چگونگی مبارزه و نوع سموم موردمصرف و کاربرد دستگاه های مورداستفاده در کاهش جمعیت آفت نقش ارزنده دارد. مقدار آب مصرف شده و فشار سمپاش بسیار موثر است. باید کاری انجام داد که مبارزه در مراحل اولیه ظهور آفت به نتیجه منجر شود. متاسفانه برخی از کشاورزان یا مبارزه نمی کنند یا از سموم غیرموثر برمکنده ها استفاده کرده و یا سموم مصرفی را به مقدار کم یا ناقص مورداستفاده قرار می دهند و یا تعداد دفعات مبارزه را افزایش می دهند. باید در نظر داشت که یک سمپاشی آگاهانه تحت نظر متخصصان بسیار موثر و با موفقیت قرین است.

براساس بررسی های به عمل آمده توسط کارشناسان حفظ نباتات و محققان مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی در مناطق مختلف که ذیلاً به یک مورد جدید اشاره می شود نتایج زیر حاصل شده است.
تیمار میانگین گروبندی (دانکن)
  • 1- متاسیستوکس 5/1 ـ 1 لیتر در هکتار 22/93 A
  • 2- اکاتین 2 لیتر درهکتار 25/92 A
  • 3- پریمور 1 کیلو در هکتار 22/91 A
  • 4- اکاتین 5/1 لیتر + سیتووت cc25 + 100 لیتر آب 76/89 A
  • 5- دیازینون 2 لیتر در هکتار 83/66 AB
  • 6- متاسیستوکس 1 لیتر در هکتار 98/40 BC
  • 7- پی متروزین 1 کیلو در هکتار 01/38 BC
  • 8- دی میتوات 2 لیتر در هکتار 71/37 BC
  • 9- کونفیدور 5/0 لیتر + سیتووت 18/36 BC
  • 10- پی تروزین 8/0 کیلو + سیتووت 72/34 C
این آزمایش با ده ترکیب حشره کش در سه تکرار در منطقه زرنده ساوه روی شته مومی انجام شده است و نشان دهندة این است که چهار فرمول اول می تواند به طور قابل قبول اثر بخش باشد که در مورد توصیه تکرار آن بعد از دو هفته نیز باید توجه شود. موضوع قابل توجه میزان مصرف یک سم مشخص است که در این آزمایش در ردیف اول و شش کاملاً توجه به ابعاد دقیق سمپاشی و توصیه های کارشناسان را الزامی می سازد. در این سمپاشی ها می توان از سموم دیگر نیز استفاده کرد . در برخی از موارد حمله شته مصادف با حضور دیگر آفات کلزا مثل Meligethes. Sp پولن خوار و Ceuthorrhychus. Sp سرخرطومی کلم توام است که استفاده از دسیس یا دلتامترین به مقدار 5/7 گرم ماده خالص، در هکتار یا 300 سانتی متر مکعب از محلول 5/2 درصد در هکتار را توجیه می کند. (ولی دوام سم فقط سه روز است).

استفاده از سموم دیگر چون فوزالن 3 لیتر در هکتار هوستاکوییک 1 در هزار توسط کارشناسان با توجه به منابع در دسترس و دستورالعملهای سازمان حفظ نباتات (به منبع 14 رجوع شود) در مورد شته های مربوط به سایر گیاهان مورد توصیه است. در سمپاشی ها باید توجه نمود وقتی سمپاشی صورت گیرد که احتمال بارش باران و حتی شبنم صبحگاهی در شستن سموم به حداقل رسیده باشد به نظر می رسد بهترین زمان در صورت عدم وجود باد بین ساعت های 14 ـ 10 باشد.

ب) مبارزه شیمیایی در مراحل بعد از رزت

در مرحله C,D,E,F,G (ساقه رفتن، غنچه، گل و غلاف) بیشترین خسارت آفت ملاحظه می شود. کلنی های تشکیل شده عمدتاً در حاشیه مزرعه ها و در اکثریت قریب به اتفاق موارد در حاشیه غربی مزرعه ها به علت وزش ممتد بادهای غربی است. در این مرحله که ارتفاع بوته ها بسته به واریته های مختلف بین 220 تا 140 سانتی متر می باشد ورود انواع سمپاش وکارگردان سمپاشی کنند به داخل مزرعه مشکل و حتی غیرممکن می باشد و ممکن است خسارت وارده به محصول در اثر استفاده از سمپاش های معمول در کشور از خسارت آفت بیشتر شود.
گر چه استفاده از هواپیمای سمپاش در این مرحله مطمئن ترین راه می باشد د رعین حال به دلایل تداخل فصل مبارزه با زمان سن گندم، کلیه هواپیماها درگیر عملیات سن بوده و امکان استفاده از آن ضعیف است از طرف دیگر چون قطعات کوچک می باشند امکان مانور هواپیما وجود نداشته و انجام سمپاشی مقرون به صرفه نیست این در حالی ات که وزارت جهادکشاورزی به دلیل وابستگی شدید استفاده از هواپیما به خارج و آلودگی شدید محیط زیست در سمپاشی هوایی و اتلاف حدود 40 تا 20% از سیم پاشیده شده در نظر دارد به تدریج سمپاشی زمینی را جانشین سمپاشی هوایی نماید. لذا با توجه به این که آفات یاد شده عموماً فعالیت خود را از حاشیه مزرعه ها شروع می کنند لذا عملی ترین راه مبارزه این است که از سمپاش های با کاربرد 50 ـ 30 متر استفاده و سمپاشی از حاشیه مزرعه انجام شود. نمونه این نوع سمپاش که با محلول تحت فشار و جریان شدید هوا کار می کند سمپاش اونیماک می باشد که تعدادی حدود 40 دستگاه از آن در سازمان های کشاورزی موجود می باشد با این که کارآیی آن بسیار خوب است ولی به دلیل حجم زیاد کامیون حامل سمپاش و کمبود لوازم یدکی و بهای ارزی گران استفاده از آن مشکلات زیادی در بردارد. در حال حاضر سمپاش های توربینی براساس جریان شدید هوا و محلول تحت فشار در کشورهای ایتالیا، فرانسه و دانمارک طراحی و ساخته شده که به راحتی به پشت تراکتور متصل و با شافت P.T.O کار می کند.

سر توربین با داشتن ارتفاع زیاد در جهت های مختلف می چرخد و برای سمپاشی مزرعه های کلزا هم بسیار مناسب می باشد عرض پاشش آن تا 50 متر می رسد. با این که مزرعه های کلزای موجود در ایران کوچک بوده و پاشش از اطراف مزرعه کافی به نظر می رسد در عین حال در مزرعه های خیلی بزرگ می توان با ایجاد خطوط نکاشت به فاصله 100 متر از این نوع سمپاش به روش رفت و برگشت در روی همان خط استفاده نمود. با دستگاه های معمولی نیز می توان حاشیه مزرعه را در این مرحله با سمپاش های قوی تا عمق قابل ملاحظه سمپاشی کرد. اگر این سمپاشی با سموم مناسب مثل پریموریادسیس عملی شود ضن ایجاد تلفات قابل ملاحظه به آفت، با مهاجرت حشرات مفید چون کفشدوزک, شیر شته و غیره از نوارهای سمپاشی شده به نوارهای سمپاشی نشده جمعیت آفت را می توان به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

اگر مزرعه ای دارای دو هکتار وسعت باشد و امکان سمپاشی تا عمق 20 متری وجود داشته باشد 12000 =(2*200*20) + (2*100*20) متر مربع از حاشیه کناری و پر آفت سطح 20000 مترمربعی سمپاشی میشود که به نظر می رسد به دلیل مذکور، تاثیر عمده ای در کاهش خسارت داشته باشد.

سمپاشی در مراحل ذکر شده وقتی که یک کلنی در هر متر مربع ملاحظه شود در تقلیل خسارت موثر خواهد بود. با مشورت کارشناسان، سموم ذکر شده را می توان به کار برد.

نکته ای که حایز اهمیت است مبارزه قبل از ایجاد کلنی های شته می باشد. به اعتقاد برخی از متخصصان فرانسوی که سابقه طولانی در تولید کلزا دارند در اوایل فصل، مشاهده حداقل تعداد ممکن شته در مزرعه ها به ویژه در حاشیه ها، مبارزه با آفت از طریق مصرف زیاد آب و یک ماده مویان با سمی پایدار می تواند از گسترش دامنه خسارت جلوگیری کند.
 

JU JU

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من عاشق این سوسکها هستم
بعضی مواقع اینجا پیدا میشن
اما زمانی که اکواریوم داشتم نمیدونستم ازشون نگهداری کنم
توسط ماهی های گوشت خوار خورده میشدن و یا پیش لاکپشت ها جان به جان آفرین تسلیم میکردن بیچاره ها
غذای لاکپشتها ( لاکپشت های مخصوص آکواریومی ) ( لاکپشت های بومی توانایی زنده موندن تو آکواریوم رو ندارن !‌ ) همراه با ماهی های گوشتخوار به صورت معمول موجودات زنده بودن، مخصوصن ماهی های ریز و درشت
 

Similar threads

بالا